volksstam zich later over Kennemerland en over het geheele kustgebied tot de Schelde, uitge breid 700. Omstreeks dezen tijd preekt Willebrordus. Zijn klooster Echternach in het Luxemburgsche ontvangt schenkingen van mannen en vrouwen van allerlei rang en standvooral van Karei Martel, die de Kennemer moederkerken Velsen, Heilo en Petten aan Willebrord schenkt. (Zie 8ste tot 9e eeuw). 8ste Eeuw. Eerst met deze eeuw beginnen de ons bewaarde schriftelijke bronnen eenig licht te geven over Kennemerland, doch niet vóór de 13e eeuw hebben wij beschikking over geschiedkundige gegevens, die ons eenigermate in staat stellen na te gaan, hoe het er in deze streek uitzag. 8ste Eeuw. B o n i f a c i u s 755) vertoeft in deze streken, lste Helft, vooral te Felisa 3), vanwaar hij uitgaat naar de naburige heidenen. De naam der gouw Kinnehem en Kinhem komt reeds voor in een Echternachsche oorkonde, die op den naam van Karei Martel staat, dus tusschen 715 en 739 valt. De echtheid dezer oorkonde is echter niet boven alle verdenking 3). (Zie 855). Een dankbaar gebruik voor de oudste tijden heb ik ge maakt van prof. P. J. Blok, „Geschiedenis van hetNederland- sche volk", 1 en van diens studie over Oud-Kennemerland in de Bijdr. v. Vad. Gesch. en Oudheidk., 4e R. Dl. IV. 2) Velsen, oorspronkelijk Felisa Fels, rots? Kan dit een symbolische naam zijn met het oog op de eerste evangelie prediking alhier? Of is het een naam van een steenen huis of burcht uit den overouden Romeinschen tijd? s) In oude tijden en nog in de 10e eeuw schijnt de gouw een ondergouw 1e zijn geweest van de voormalige groote gouw Texla of Texel, welke naam de beteekenis heelt van „zuidelijke" (gouw?).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Adresboeken Bloemendaal | 1912 | | pagina 23