VERHUIZINGEN
GARDE MEUBLES
J. J. VAN AS - HAARLEM
PLAATSELIJK NIEUWS
VAN HIER EN DAAR
H* B+ W* Weijland
Steeds het Nieuwste
A* Zetstra
MUZIEK
Cream Crackers
VIERDE JAARGANG NO. 33
ZATERDAG 13 APRIL 1929
UITGEVER: G. EIKELENBOOM - HAARLEM
GEKOOKT R00KVLEESCH
Kleverlaan 75 - TeL 22498
A. H. van der Steur Jr.
le kl. Heeren-en Dameskleermakerij
Gezond denken.
HOBOKA-JAiffi
JUIST IETS VOOR U!
Zijlweg 38 - Haarlem.
j C. Gude - Cuisinier j
ALGEMEEN NIEUWS. EN
ADVERTENTIEBLAD VOOR
BLOEMENDAAL, OVERVEEN,
AERDENHOUT, BENTVELD,
VOGELENZANG, SANTPOORT
STATION EN 'T KLEVERPARK.
Adres voor Redactie en Administratie:
SCHNEEVOOGTSTRAAT 15 rood
ABONNEMENTEN.
Abonnementsprijs: 3.per jaar,
1.60 per halfj., f 0.85 per 3 mnd.
bij vooruitbetaling vóór 1 Januari
of 1 Juli. Na dien datum verhoo
ging van 15 ct. voor incassokosten.
Aho' nem nien kurnrn op ieder
tijdstip aanvangen. Losse nummers
verkrijgbaar a 5 cent bij den boek
handel en aan ons bureau.
Schneevoogtstr.l5r., Haarlem
ADVERTENTIEN: 20 cent per regel. Bij contract speciale tarieven. Kleine Annonces: Vraag en
aanbod, huur en verhuur, koop en verkoop, enz. enz., van 15 regels 50 cent, uitsluitend bij voor.
uitbetaling. Ingezonden mededeelingen voorpagina 45 ct. per regel, volgende pagina 40 ct. per regel.
Delicieus 32 ct. per ons
«JUIST IETS VOOR U
„Hoboka" Modern Winkelbedrijf
ZIJLWEQ 38 - HAARLEM
Lid Ned. Unie v. Accountants
LEEUWERIK.
fk .kan hier niet zingen,
daarom wil ik me dringen
ver boven de klingen,
heel hoog in de lucht.
O, vreugd, in de vlucht
te zingen, te zweven
ver boven de dreven,
dat is 't ware leven.
Neg schemert de wereld in halfdonker
en damp;
maar uit de diepte stijgt onder gestamp
en getamp
de aarde omhoog in rozigen damp.
Nu werp ik mijn dank
met zilveren klank
als ochtendgroet
de zon tegemoet.
KERST ZWART.
Kleverparkweg 154
Tegenover de Middelbaar Technische School
Opgericht 1903 -Telefoon 10303
in Stoffen en modellen - Voor den Zomer een
ruime keuze reeds voorhanden Prijzen billijk
Het is wel merkwaardig en naar het ons
aanvankelijk toeschijnt onverklaarbaar, doch
niettemin geheel naar waarheid dat de ge
wone mensch meestal in oppositie is met zijn
eigen gezond denken, met z'n eigen helder
inzicht, met zijn eigen logisch oordeelen,
daar, waar het zijn eigen persoon betreft. En
zulks nog wel, niettegenstaande hij de schro
melijke gevolgen van zijn tegenstrijdig han
delen in de meeste gevallen kan bevroeden.
Wij behoeven deze inconsequenties niet uit
sluitend onder de geesteszwakke of onder de
minder ontwikkelde stervelingen te zoeken.
Immers, genieën, hooggeleerde en diepden
kende menschen maken hierop meerendeels
geen uitzondering, doch gaan, in vele ge
vallen evenzeer aan dit euvel mank. Ook
dezulken zouden zich evenmin tegenover
hunne medemenschen en tegenover zichzelf
kunnen verantwoorden, ingeval zij, ten aan
zien van deze tegenstrijdigheid tusschen den
ken en handelen, ter verantwoording werden
geroepen of wel als hun eigen rechter zou
den optreden.
Velen onzer zullen misschien dit verschijn
sel van tegenstrijdigheid eenvoudig verkla
ren met een: „Nu ja, de hartstochten, de
neigingen en wenschen zullen zoo nu en dan
alle menschen, ook zelfs de knappe bollen, de
baas zijn. De prof, die op zijn studeerkamer
geheel afgezonderd van het drukke werke
lijke leven daar buiten, beschouwingen
schrijft over de tekortkomingen van het
menschdcm, over de moeilijkheden van het
leven, over de verhouding van den mensch
tot liet dier, over de sterren daarboven en
over de ingewanden van onze aarde, zal
zeker we! niet heel gewoon denken, zoolang
ziin per. over het papier gaat; maar hij zal in
zijn familiekring of in de soos ook wel ge
voelen, dat hij maar een doodgewoon mensch
is, als ieder ander. Hij zal smakelijk eten en
drinken en iederen dag opnieuw ook wel din-
RAAMVEST 29 - TEL. 13830
de lekkerste aller smaken
3-pondspot f 1.06
JUIST VOOR EEN GEZIN
„Hoboka'' Modern Winkelbedrijf
ZIJLWEG 38 - HAARLEM
gen deen, die in strijd zijn met vele zijner
theoriën, en ook menigmaal met wat men
onder gezond denken zal moeten verstaan. En
het genie zal minstens eveneens zijne eigen
aardigheden en afwijkingen hebben, die men
bezwaarlijk met gewoon, gezond denken zal
kunnen combineeren. De artist vooral, zal in
zijn geniaal hoofd wel een bizonder stel her
senen herbergen, die zoo gecompliceerd zijn,
dat hare werking door geen gewoon mensch
„gezond denken" zou kunnen worden ge
noemd, ingeval hij van dat denken in alle
deelen kennis kon dragen.
Dit is wellicht de schaduwzijde van zijn
kunst. Wij zouden ongetwijfeld den mensch
die aldus sprak, grootendeels gelijk geven,
doch hem tevens willen vragen, wat hij
onder „gezond denken" verstaat.
Schrijver dezes waagt het niet zijn mee
ning dienaangaande als de juiste definitie
van „gezond denken" te proclameeren. Hij
vermoedt echter, dat men daaronder za! moe
ten verstaan: een logisch denken, m.a.w. een
denken volgens de wetten der logica.
Die wetten schrijven o.a. een grondig
kennen voor, aldus een „weten" waaraan
niet te twijfelen valt en dat den toets der
waarheid, van welke zijde ook beschouwd,
kan doorstaan. Logisch denken zal noodwen
dig ook moeten zijn: een nauwkeurig denken
dat, als het ons denkvermogen verlaat, in de
juiste bewoordingen wordt uitgedrukt en
geen gelegenheid geeft tot andere uitlegging
aan de juiste, die van alle zijden beschouwd,
getoetst is aan de waarheid- of echtheid.
Menigeen is wat erg geneigd te zeggen:
,wel, dat zegt mij immers mijn gezond ver
stand". Nu kan zoo ïe'mand, in het algemeen
bedoeld, er wel een gezond verstand op na
li-ouden, d-och niettemin blijft het steeds on
zeker, of dat gezond verstand, ten aanzien
van bizondere dingen en nauwsluitende aan
gelegenheden wel altijd gezond denkt, dan
wel wordt afgeleid door verschillende in
vloeden die van buitenaf inwerken. Een
goede vrucht wordt immers ook niet door
cie wespen voorbijgegaan.
Gezond denken sluit het gevoelen voor
zeker niet uit, daar toch het gevoel een te
nauw verband houdt met en feitelijk een uit
vloeisel mag worden geacht van ons denken
en wel van ons gezond, ons ruim en edel
denken van ons liefhebben ook, dat wij
toch niet buiten ons denken kunnen doen.
Praktisch denken evenwel is niet altijd
„gezond denken", zooals door velen gaarne
wordt aangenomen, daar toch het praktische
veelal nauw verwant is aan het egoïsme. Zoo
ua zelfs is die verwantschap, dat men nage
noeg alle praktische beschouwingen, hoe
absoluut ook toegelicht en verdedigd, niet
cnvoorwaardelijk, niet zonder ernstig onder
zoek, onder gezond -denken" mag opnemen.
Immers, egoïsme is een ver om zich heen
tastende hartstocht en hartstochten, zoo
mede neigingen zijn altijd min of meer onge
zond of althans tijdelijk ongesteld, zoodat
zij gezond denken veelal niet toelaten.
Moet „onpraktisch denken" dan wel onder
„gezond denken" worden verstaan? Geens
zins - maar onpraktisch denken heeft in vele
geval.en een verlofpas, om binnen de poorten
van „gezond denken" te worden toegelaten,
althans waar goedheid, barmhartigheid en,
meer algemeen, menschenliefde als voorspra
ken van het onpraktisch denken optreden.
Want de liefde kan somtijds bewijzen, dat
een spontaan ingrijpen, buiten het nuchter
denken om, goede en zelfs schitterende resul
taten kan opleveren. De liefde als gewoon
mensclielijk gevoel beschouwd, is voorzeker
niet altijd praktisch in haar optreden, maar
het zou niettemin hard en onrechtvaardig
zijn haar daarom uit te sluiten van het begrip
„gezond denken". Liefde heeft meermalen
hare intuïties, die het ver kunnen brengen in
het bereiken van een moeilijk te naderen
doel, van een verbluffend heerlijken uitslag.
Bloemendaalsch
IJ zeimagazijn
T uinbouwgereedschappen
Grasmachines, Tuinslang
Gieters, enz.
KORTE KLE VERL AAN22-24
Tel. 22704
Zij, de liefde, wijst niejs zelden een korteren.
ruimeren en veiliger weg aan om tot hel
gewenschte doel te komen, dan de praktische
zin in den mensch vermag te doen. Deze
laatstgenoemde toch, sluit menigmaal het
hart voor liefdevol, rechtvaardig gevoelen,
voor innig medeleven en medelijden.
Gezond denken beheerscht, beschaaft en
vormt vooral ook onzen wil, alvorens wij
dien wil in werking stellen.
Wanneer uw wil lijnrecht tegenover den
wil van een verstandig/edeldenkenden mede-
mensoh staan, onderzoek dan ernstig den
uwen. Tracht dan te vinden, wat men zou
kunnen noemen: zijn zielkundige diagnose, of
waar het slechts de gewone dingen van het
even betreft, laat dan pok daar een gezond
denken als uw pleitbezorger optreden. Want
er kunnen zich ziekteverschijnselen in ons
denken en gevoelen voordoen, die niet voor
het oppervlakkig schou .ven-de oog open lig
gen en die zelfs tiouf deir ziclkundigen
mensch moeilijk of i-n het geheel niet zijn
waar te nemen. Dergelijke geestelijke- of
gevoelsafwijkingen openbaren zich 'meestal
eerst dan, wanneer hunne werking is ge
schied, wanneer het pleit is beslist.
„Gezond denken" is goed denken is
rechtvaardig denken: het evangelie van den
naar het goede, het eerlijke, het rechtvaar
dige strevenden mensch.
Sluwheid, slimheid en intrige staan verre
van gezond denken. Zij toch wanen zich
voortüurend onopgemerkt, en hunne kracht
schuilt in het „geheim". Het bewaakte woord
is bun wapen en hun harnas. De egoïst en
intrigant de gewetensknutselaar stoort
zich niet aan de rechten, aan het genoegen,
aan het welzijn en het geluk van anderen. De
egoïst-intrigant zorgt slechts desnoods
langs aile wegen dat het hem persoonlijk
goed gaat, en vindt zijn rust in de verborgen
heid en het welslagen zijner plannen. Dit is
zijn evangelie... Hij stoort zich aan niets
omdat hij niet gezond denkt, en houdt het
gros der menschen, zoo niet allen, voor te
onnoozel. dan dat hij voor ontdekking van
zijn ware, karakter zou vreezen. De intrigant
gelooft blijkbaar niet, dat het kwaad zichzelt
straft. Het „goed en gemakkelijk hebben op
de wereld", op alle wijzen, staat bij den,
egoïst vóóraan; de rest deert hem niet.
Dit is geen „gezond denken". Een dusda
nig denken is een ware geestes- en zielekan
ker, die misschien in sporadische gevallen de
rust, die voorzichtigheid èn geheimhouding
bieden, toch eenmaal, zal verstoren. De intri
gant-egoïst immers kan uit den aard van zijn
denken en streven geen echten zielevrede
kennen. Hij is dan ook tevreden, als alles
goed schijnt te gaan en als zijn doen en laten
maar met een goeden uitslag worden be
kroond en het „vette der aarde" zijn deel is.
Zijn angsten betreffen alléén de onzekerheid
of de vrees niet te zullen slagen, en hij prijst
en waardeert het geluk dat op den onder
gang, op de benadeeling of de miskenning
van anderen is gebouwd; want hij bezit geen
zielsoog. De vreugde die een gezond, natuur
lijk denken hem zou kunnen bieden kent en
vermoedt hij zelfs niet. Hij denkt er niet aan,
dat zijn aangenomen masker hem zelf het
vrije uitzicht beneemt. Om de achting voor
zichzelf, bekreunt hij zich geenszins; hij
waant dat het leven en de menschen hem
onrecht hebben aangedaan en hem daardoor
het recht hebben gegeven te denken zooals
hij wil en geen middelen beneden zich te
achten voor eigen levensgenot, levensbe
hoeften en levensgemak.
Doch de mensch, die niet naar plicht en
geweten zijn levensgeluk tracht op te bou
wen de egoïst-intrigant, die de stem in
zijn binnenste, die het onderscheid tusschen
goed en kwaad duidelijk aanwijst, smoort:
kent en vermoedt het geluk en de rust niet,
dat een „gezond denken" den mensch kan
geven.
„ivUusc aan liet voik. neeit uoor ueze kus-
sioaue p.anibLe te eiigagcoen net ïeauuaai
gunau naie leueil etu uLiuengewuun kuiisi-
vui.e avonu te uteueu. L>e eucniosciiuuwuuig-
Zaai Vvas uitsteKcnu uezet, loen joseia i\u-
saiissa zien aan uen pracntigen euemway-
vieugei zette, jammer was tiet, dat ae pia-
nisie li,ei uaueujK zien geneei op naar spei
kou concentreeren, uaar ue kranenue piano-
sioel zeer hinderlijke en ongewensente ge-
lUiuen uoor tiaar spel mengue, reaen waar-
uoor -ue Créiude, Citoral en rugue van Gesar
rranci< niet geneel tot zijn reent kwam. Het
matste gedee,te echter van dit grootscne
werk speelde zij reeds vol kleur en duide
lijke voiorurac-ht. In de laatste klaviersonate
van von beethoven was hetzelfde op te mer
ken, een klare yoordracht, gepaard gaande
met een scüitterende technieic: in de Arietta
waren een paar afdwalingen te bemerken,
doch dank zij haar slagvaardigheid en muzi
kaal lióoren, wist zij zonder groote stoornis
sen in den dooihot, weer 't goede pad te
kiezen.
Na de pauze kwamen Ravel, Debussy,
Albeniz, Strawinsky en Liszt aan de beurt-
modernen en zeer modernen dus, terwijl de
laat-romanticus de rij sloot. In de werken
dezer componisten gat de pianiste het aller
beste en werd het voor den toehoorder een
onbeperkt genot te luisteren. Prachtig van
pedaalgebruik en van toon gaf zij „Jeu
d'Eau" van Ravel, geestig van voordracht
„General Lavine" van Debussy, fijn en door
zichtig „Triana" van Albeniz, gedecideer.l
en uitstekend van techniek „Ghez Petrouch-
ka" en „Danse Russe" van Strawinsky. In
de Konzertetuden van Liszt, waaronder de
Paganlni-variaties, gaf josefa Rosanska blijk
Ook de techniek van dezen geheel machtig
te zijn. Als kind van haar tijd schijnt zij zien
het best in de scheppingen -harer tij-dgenoo-
ten thuis te gevoelen en is zij als geroepen
deze -met zorg en groote liefde te vertolken.
De jonge Russische kon getuigen, dat zij
óók in Haarlem kwa'm, zag en over
won. Zónder een paar toegiften kon de on
vermoeide pianiste het podium niet verlaten.
H. v. d. BOSCH.
zeer sm- kelijk 22 c'. p. ons
HOBOKA Modern Winkelbedrijf
Uitzending van Diners aan huis
lordensstraat 74 - Haarlem - Tel. 13132
J Prijscour. wurdt op aanvrage gaarne toegezonden j
■■■■•HU
BLOEMENDAAL.
Aanrijding Spoorwegovergang-Kleverlaan.
Ondanks het -overbelaste drukke verkeer
bij het openen van de spoorboomen aan den
spoorwegovergang Kleverlaan, ook wel
trechter" genoemd, gebeuren er gelukkig
weinig ongelukken.
Roekeloos rijden is op zoo'n moment on
mogelijk, omdat alles met een slakkengang
zich voortbeweegt, om niet de risico te loo-
pen aangereden te worden. Daarbij komt nog
ciat onze politie zeer vaak een oogje in 't zeil
houdt, waardoor meestal stilzwijgend, een
pressie wordt uitgeoefend op het publiek om
ka'mte en voorzichtigheid te betrachten.
't Is jammer, dat er nog geen verbod in
werking is getreden om tijdens het openen
van de spoorboomen de wielrijders te ver
plichten naast het rijwiel te blijven loopen
tot men -den overgang gepasseerd is, dat zou
voor den voetganger een groote verbetering
zijn kleine botsingen zijn van dit euvel vaak
het gevolg. Maar misschien komt dit nog,
doch liefst spoedig, want verbeteringen voor
het verkeer zijn aan dezen overgang nog ver
in 't verschiet. Er wordt wel gepraat en on
derhandeld tusschen spoorwegdirectie en
gemeentebesturen, maar daarbij blijft het.
Maandagmorgen kwam het tot een bot
sing. Toen de spoorboomen open gingen,
reed een auto, bestuurd door een dame, ver
moedelijk een amateur-bestuurster, een zand-
wagen aan, waardoor het lemoen van den
wagen brak. De politie zal eerst nog eens
onuei zoeken in hoeverre deze bestuurster
schuldig is.
En het publiek wacht met ongeduld voor
de talloos vele ma.en gesloten hoornen op
deverbetering!
Wanneer?
KON. NED. MIJ. v. T. en P.
De Kon. Ned. Mij. voor Tuinbouw en
Plantkunde houdt Dinsdag 16 April a.s.,
's av. 8 uur een ledenvergadering in Hotel
Vreeburg.
De agenda luidt: 1. Notulen en Ingekomen
Stukken; 2. Cultuur van Kasbegonia's, in te
leiden door deri Heer Y. Mulder; 3. Gebruik
van kunstmest bij Kascultuur en Kamerplan
ten in te leiden door den Heer A. Tabsrhal:
4. Mededeelingen van het Bestuur inzake
excursies en tuinbouwwintercursus; 5. Vra-
genbus, en 6. Rondvraag.
OVERVEEN.
Fiets gestolen. Vorige week Vrijdag is
er op het Adr. Stoopplein eejj rijwiel gesto
len. Van den dader geen spoor.
Aartiijding. Een aanrijding had plaats
op ueu nocK Korte zujiweg en z.cuiuVv.oiier-
jjau tusscnen twee auto s. kcii reeu op liet
z-anuvoorteipaü in ue riciiting Aerueniiout,
ue anuere van tegenovergestelde riciitmg.
fseiue auto's weruen licht bescnauigd, welxe
scnaue onderling tusschen de autooestuur-
uers werd geregeid.
UITSLAG VEILING.
Uitslag veiling in het Algemeen Verkoop-
iokaai aan de iNieuwe Gracnt op Dinsdag
avond 8 April.
Een heeienhuis met erf, tuin en garage te
Bioemen-daai aan de Busken Huehaan 12.
Upgeitouden.
ben winkelhuis, get. 267 met bovenwo
ning, aan oen Bioemendaalscheweg te Over-
'v een, gein. Bloemendaal.
I2.y00. F. Wittgrefe.
AERDENHOUT.
Stukken telefoonkabel ontvreemd. Op
de Westerlaan zijn enkele stukken telefoon
kabel ontvreemd ten nadeele van den Rijks-
telefoondienst.
SANTPOORT.
Een Gereformeerde Kerk H. V.? Naar
we uit betrouwbare bron vernemen, is het
voormalige kerkgebouw met villa der Ge
reformeerde Kerk aan de Wiistelaan, aange
kocht door een commissie uit de Geref. Kerk
H. V. teneinde alhier een kerk te institueeren.
A.V.R.O.-Petitionnement. Zooals uit een
publicatie in ons v-orig nummer blijkt, heeft
oe A.V.R.O. een oproep in den vorm van een
petitionnement georganiseerd om te trachten
bij de Regeering te bepleiten den vorm van
den Ned. Radio-omroep. Waar de A.V.R.O.
een nationale instelling is, twijfelen we niet
of de talloos vele radio-luisteraars zullen
gaarne teekenen voor het A.V.R.O.-petition-
nement.
De practische man zet zijn denkbeelden
om in werkelijkheden. Dit is de man, die
succes heeft.
Met boter, kaas of jam en bij de thee.
Lekker en voedzaam per blik 105 cent.
Juist voor een gezin.
„Hoboca" Modern Winkelbedrijf
Zijlweg 38 Haarlem.