Dioolcurt Aan FRA Uyt de Vroetschap van Haerlem. 109 OUDE 1 fiCats uit he Santpo Jekr. met 56 eerste XI. In onse zielen ruyschteten de j I haerlyckste melodieën toen >§^3^ 0§r^5- van des Praeses' lippen de verruckelycke klanken vloeyden datet de vaderlantslievende Haerlemse Pointers en Poirte- glaSy'rïïJ ressen gegeven soude syn in ..#ï»!irr 4 den jaere 1910 binnen de poor- ''"sir" ten hunner aloude Veste het lief- i*Z£*£ lycke beelt onser Koninghinne - -- - en de cvaftighe gestalte van Harer Majesteyts ghemael te moghen aenschouen. 'Twas als een noch noyt gehoirt andante- niaestoso, en lanc noch trilden de lieflycke toonen nae, op welcker donsen vleughelen onsen geest sig sachtkens waende binnengedraeghen te worden in een soet Arcadia en waer- door selfs de Raedtszaal leeck herschaepen in een lustighe vermakelycke landstreecke, daer in een aerdigh volck woonde, vreedsaem als herders, dat, nyet veel anders te doen heb bende dan schaepjes te hoeden en beesten te weyden, alderhande goede dinghen naerstiglyck wilde betragten. En aldus geschiedde het, dat oock het so voor soetluy- dendheyd vatbaere gemoet des Heeren Van der Kamp in desen sonnescheyn van vrolyckheyt en blygeestigheyt wert verteedert en sonder spitsvondige vertellicghen met opge- ruymden geest de lieflyek bedauwde vlakten en groene bosschen vant Bronhuys betredende, de nevelagtighe en moerassighe velden der duysternis verliet, om tot voorstandt van Waerheyt en Eere het Regt weder te dienen. Ach ja, laeten wij het aldus maer beschouen dat een ygelyck wel eens syne luymen heeft, nyet waer? Van desen klaverrycken beemd ga ick u voeren naer eenen boschaege met duysternisse en steeckelighe distels, waer naeuwe paedjes waeren en groote steenen het gaen o so moeylyck maeckten. De Heere Van Styrura wilde de ruymte in en tragtte de duysternis te doen vlieden die niet alleen hier in 't spoor van gerechtmatigheyt vry verre te buyten gingh, maer sich selven voorwaer een al te ruy- men toom gaf. Dog 't en mogt neyt baeten. En of de Heere Spoor nu al de visch op de rooster legde, en de Heere Modoo een seer verstandighe praet deedt hooren, de Raedt bleef, dank zij oock de verclaeringh des Heeren Thiel, loopen lanks kromme paedjes en kon aen 't eynde met den onbekenden maecker van den betreffende Psalm uytroepen ,,Wy sien 't, maer doorgronden 't nyet." Sodat de school vergaderinghen vanaf desen stonde tot Haerlem, sy 't dan oock met loode schoenen nae te gaen, eenen gerechts-dwanck gelyck sullen syn. Wat er also verder is gebeurt is van weynig aenbelangh. Dat de Heere Lasschuyt bij de „keien of klinkers" een buyl in syn hooft gecreghen hebbende en uyt nijt daer- over de d'eenighe was die tegen bet, XlXe punt stemde (bij den Heere Tjeenk Willink groeyde het gras neyt over de steenen) laet u alderwaerschrjnlyckst koud. Kunnende ick gevoeghelyck myn penneschaft voor dit keer neerleggen, hebbende ick oock nog aan andere dinghen heel wat te zwoegen en te ploegen, maer wil tog nog tot besluyt een vriendelyck saluut aan den Heere Van der Kamp brenghen ter eere van syn clanckvol uytgesproocken „tegen" bij punt III. Eynd goet, Al goet. CoRBASlüS. Geen afkomst hoe gering, treckt dapper helden neer, Hun volght na vrome daet, ontsterfelijke eer. Roemer Visser. L. W. R. Wenckebach, de schilder te Santpoort. Wie in Amsterdam komt, zal zich niet beklagen, als hij in den van ouds vermaarden kunsthandel van Frans Buffa en Zonen in de Kalverstraat een kijkje neemt, Ieder heeft vrij toegang en men wordt er door de jeugdige en hupsche praktische kunstgeleerden vriendelijk ontvangen, wien het een genoegen is, des gevraagd, inlichtingen te mogen geven. In de beneden-kunstzaal zijn beeldhouwwerken, bronzen van den beeldhouwer Van Wijk, ten toon gesteldmooi, onopgesmukt, echt artistiek werkeen visschersman, een vrouw aan 't wiel, een maaier, visscherlieden op hun paar den, een oud vrouwtje, enz. Maar 't is nu eigentlijk te doen om de boven-kunstzaal, om de schilderijen, die daar nog maar kort tentoongesteld worden, een zeven-en-twintig in 't geheel. Zij zijn alle van Willem Wenckebach en geven een goed beeld van zijn kunnen. Er zijn er al meer dan zeven verkocht. En dat in een tijd als nu, in den slappen tijd voor den kunsthandel Als men eerst alles oppervlakkig ziet, en nu voor dit L. W. R. Wenckebach in zijn atelier. dan voor dat schilderij langer staan blijft, om weer alle langs te gaan, en meer van nabjj te bezien, denkt men met welken kunstenaar heeft Wenckebach iets gemeen Dat daar met een enkel wit wolkje in de blauwe lucht, herinnert 't aan Weissenbruch Het massale boomgevaarte verder- 1 Septembermorgen aan de Linge. komen, waar nog geen drommen heen trekken en er gaan wonen, meenend dat de kunst er uit de lucht valt_ en men er slechts een atelier hebbe te huren, een schilders buisje aan te trekken en wat rond te loopen om schilder te worden, moderne schilder. Hij heeft een kijkje gegeven op Asperen. Wie komt in Asperenen een heel op toont dat overeenkomst met werk van Theophile de Bock Lang heeft men niet te zien, om te snappen dat het niet aardt naar werk van een van beiden, dat Willem Wenckebach's kunst een eigen karakter heeft, dat zijn werk oorsponkelijk is en op iets eigens boogt. Alle schilderijen, enkele met bewogen wolken uitgezonderd, geven den indruk van rust, van kalmte, van ingehoudenheid, van te schijnen wat zij zijn en te zijn wat zij schijnen. Hier teerheid, fijnheid, ylheid, zooals het zonnige water met lieve boompjes of boomgroepjes, een Mor gen aan de Plas"daar ingehouden en ver borgen kracht, als bij de boomgroep, door welke een wandelaar moeite zal hebben, door te komen, een boomgroep, als een reusachachtige loofover- welving zich afspiegelend in het kalme water, helder door de heldere lucht en grootsch door tegenstelling met een kleiner boomgroepje er tegenoveraan de dichterlijke, zware, ernstige, sombere massa geeft de yle lucht, het lichte verschietje, licht en leven. Het stelt voor«Sep tembermorgen aan de Linge." De verborgen kracht ook in het oude stadje, waar huizen en gebouwen elkaar stevig schijnen bijeen te hou-en, er omheen een warm, wit muurtje en een er bovenuitstekend gebouw met zacht, in-blauw dak, en dat al te zaam in mooie, zachte af sluiting tegen de heldere lucht. Dat is Leerdam, een lief stadje, waar niemand komt als hij er niet wezen moet. Het is mooi aan de rivier De Linge. Weckebach ziet die streek met pleizier, ze is behagelijk voor zijn schildersoog. Kijk maar het schilderij: „De Linge bij Mariën Waard. Wenckebach weet plekjes, waar nog weinig schilders Denneboom in 't Duin. mooi dichterlijk op een buurt „Aan de Giesse" met donkere, drijvende lucht. De witte plekjes raam, het riviertje voor den weg, zacht bewogen, en aan het eind een enkele boom verhelderen de dreigende lucht. En dan zit er bewust of onbewust in dat werk nog een idee, zooals ik vermoed in het meeste werk van Wenckebach: een stille kracht. Die huisjes, warm tegen elkaar, in de stilte, in de verlatenheid, bij dreigende lucht geven idee van verbondenheid, van saam sterk te zijn tegen wat ook komt, in de groote eenzaamheid De eenzaamheid, de groote stilte, het ongerepte, de ruimte,... dat schijnen de aantrekkelijkheden voor Wencke bach. Zijne kunst spreekt er van. Het alleene en het ver latene, de natuur op en voor zich zelf. Nergens mensch of dier die de stilte verstoort. Op geen enkel schilderij van Wenckebach, een boer of stadsmensch. Noch kind noch kraai, noch hond noch kat. Het zwijgen der natuur spreekt er. Wenckebach leeft eigentlijk op en in de Duinen, bij morgen, middag en avond, bij zonsopgang en zonsondergang. Krachtige golvingen, kronkelingen, hiel en daar een boom, ginds een boomgroepje, daar een opeen volging van duinen, met een pad er door als voor stroopers gemaakt, een duin met een enkelen dennenboom door den wind als platgedrukt, blonde duinen, die De Genestet zoo bekoorden, zomer in 't duinduinen, altijd duinen, eindeloos duinen, alle duinschildering een ernstige zang, als »Hollandsche Duinzang" van Professor David Jacob van Lennep. Wenckebach leeft in de duinen, woont bij de duinen en schildert in de duinen. Niet in zijn atelier ontstaan de schilderijen, maar in de natuur zelve. In 't atelier worden technische eischen bevredigd. Zooals Wenckebach er uit ziet, zooals Wenckebach is, blijkt zijn kunst. Waar en eenvoudig, meer zwijgend en gantsch niet luidruchtig, met sterk innerlijk leven. Een krachtige kop, geen gewone. Tegen zijn wil, heeft hij ie van den eigenaaraigen draai den artiest eigen. In het r zetten van zijn hoed, het dragen van zijn mantel, ziet mj in hem den kunstenaar met de pientere oogen die zoo schei omti-ekken ziet en ze, als kunstenaars, kenmerkt, verflapq Morgen aar. een plas. weergeeft. Alles, werk zonder gekbeidjes of aans Waar als de natuur. Echt HollandschEen kunst van schilder, die het liefst gaat langs glazige weiden en zeer stille wate ren, en wiens hemel is in Hollandsch Duin. Hij, Willem Wenckebach, de schilderheer vin Santpoort, zingt den duinen boven Haarlem in kleur en lijn een ernstig lied, zooals P. A. de Genestet deed in klank en rijm. Wenckebach die ook als P. A. de Genestet zich zelf in verbeelding nog ziet stoeien met knapen op het Duin, terwijl r. edszijn kinderen groeien en bloeien in zijn tuin", weet dat de tijd van stoeien voorbij is en \indt nu in het zelfde Duin nog grooter geluk door de, kuiot, om af te beelden wat zij hen. :n h°a'- grootsch- heid, in de verheven stilte zeggen. Niemand heeft dat en Wenckebach, zijn n- nerlijk leven en zijn kunst ooit beter begrej in dan Hare Majesteit de Koningin-Moeder. H. M. de Koningin-moeder voor enkele jaren een bezoek brengend aan de tentoonstelling in Arti et Amicitiae te Amsterdam, liet den heer Wenckebach, wiens schilderij, »De liefste ple of »Het meertje aan de Duinen," ook nog ge noemd: »Het meertje van Berkhout" door H; e Majesteit Wilhelmina, koningin der Nederland n bekroond met de groote gouden medaille, aan zich voorstellen, en maakte, staande voor z ;n bekroond schilderij, thans het eigendom van den heer J. B. de Beaufort, burgemeester van. Woudenberg, tot hem de opmerking, dat zij het schilderij zeer mooi vond, -n dat men eerst recht het mooie zou gevoelen als men op de plek zelf geweest was, 't liefst bij zonsondergang zooa:s hij het gezien moest hebben. Grooter lofspraak, maar ook geen zuiverder en mppr wa oordeel, bizonder vleiend voor Wenckebach, kan gemaakt worden, want hij had die plek, de liefste plek voor P. A. de Genestet, en zittend op dezelfde bank waarop de dichter gaarne zat, bij alle tijden van den dag waargenomende duinen niet het meertje, en zich het meest getroffen gevoeld, n hot sterkst het poëtische van den aanblik ondergaan bij het ondergaan der zon. Dat nu had de Koningin-moeder ontwaard Over Wenckebach's bij Buffa tentoongestelde kunst kan men nog veel zeggeD, en geleerde en ongeleerde kunstmenschen zullen heel wat wijsheid over techniek, school, penseelstreek en penseel voering, enz. kunnen neerpennen, en ook ve'i weten te spreken over vroeger en ander werk van hem, doch dit is hier niet de bedoeling en ook niet dz wil. De eenige aanleiding tot dat schrijven is dn aandacht te vestigen op de tentoonstelling van Wenckebach's kunst bij de firma Frans Buffa en Zonen te Amsterdam, van een kunst, die de lol zingt van Willem Wenckebach, den schilderheer te Santpoort. H. versiert, als ook »gebi 0p ge,regelden tijd, over kindermaag wordt groc dat zoo'n maagje zo ook begrijpen dat zoo'n met thee, brood enz. ,jles wat moeder eet, de grootste liefdedaad is de St. Pancras-school 'kinderen raad vinden. Zi. izen. Dag in, dag uit, kche leefregels herhaald en zeerste aangedrongen, moeder in krachten te ko doen, krijgt zij een kaai maaltijden, die speciaal e;d. Hiervoor moet d: De dokteres beveelt van kleeding aan, breilessen verkrijgbaar z moeders het nuttige van wen gaan inzien. Zoo hooi, dat er een tweede -moeders aan moest wor De directrice onderricht leging thuis. Een cursus v kleeren, is op verzoek wordt aan vrouwen, slechts eén beschikken, wordt ei Ook de benoodigdheden plaats van een pasteirol, t kneedplank wordt vervang! moeders krijgen eerst prai in handenwasschen, waa uitgemonsterd worden, dar vuile schotels te gebruike voudige »pie", daarna Dit duurt zes weken, daai weer zouden vergeten. Da deze niet zoo bij den nu vallen als de pies. Ten slot ctistaed. Dit laatste alleen t,- doen, want eieren zijn n 1 u-e l«xe. Vele dezer vrou j.-nge vrouw zeide: »Ik man van een ander kwam maken over de vorderingen unst. Onhandig eu slord j vuile boel," is het aarc DINSDAG, DOND Stoomen in één De St. Pancras-school. Voor onze Dames. VrV naar het Engelsch. Deze school werd ongeveer drie jaar geleden in een der armste wijken van Somer-Town opgericht, in een drukke straat waar de vrouwen hare dagelijksche inkoopen doen aan kraampjes en in goedkoope winkeltjes. Het Moeders en Bebies Welkom" is het genoemd. Woensdags en Vrijdags kunnen alle moeders haar kleintjes brengen om gewogen te worden. Er is dan een der dames dokteressen aanwezig. Benieuwd om het gewicht van haar kindje te weten, aangetrokken door de interessante plaatjes voor het raam, speciaal daartoe uitgenoodigd door de plaatselijke Gezondheidscommissie of andere kerkelijke of philanthropische vereeniging of, en dit komt het meeste voor, meegebracht door een buurvrouw, komt, de moeder een groot, licht ver trek binnen, dat misschien al half gevuld is door moeders met kinderen. Vriendelijk ontvangen door de zuster-hoofddirectrice wordt, haar gevraagd 't kleintje bij de kachel te ontkleeden en te wachten tot het haar beurt is om tot de dokteres toegelaten te worden. Zoovele kinderstemmen protestee ren tegen het aan, en uitkleeden, dat het onmogelijk is, gedurende het wegen instructies te geven, maai de moeders die hier meer zijn geweest, critiseeren de nieuw aangekomenen, spreken hare afkeuring uit over een vuil kind, of over een dat te dik en te stijf gekleed is, en daardoor de verschillende organen in de functiën belemmert. Gewoonlijk lichten zij de dokteres in omtrent hare vrien dinnen. Zij drinkt dokter en daardoor is het kind zoo naar, schrijft u dus geen stout voor, want zij neemt nu al te »veel, dat ze nu af en toe een slokje neemt om haar melk »te versterken"is een fataal idee onder de armen. Maak bebie geheelonthouder", is een ander treurig nood zakelijk voorschrift der dokteres, dat ook als spreuk den SpreekuurDinsdags en Vrijdags Adres JANSSTRAAT 51/ Telefoon 1511. HAAI Kei tl ijenPi te Verkrijgbaar te Bloemend J. WINDTHORS1 STAAL en P. RL a 80 cent per Inhoud Vkilo eerst zuivere natuurl

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1910 | | pagina 6