jff^wvw Het huldeblijk j.l. Dinsdag op de 121 ste vergadering vail do Alg. Ver. voor Bloembollencultuur aan den heer Ernst TI. Krelage, den voorzitter der vereeniging, aangeboden, bestaat uit een donker bruin ebbenhouten stuk, dat als een boek opengeslagen kan worden. Aan de voorzijde is het dikke houten blad fraai besneden, evenals de binnenzijde der twee bladen. Aan de binnenzijde ligt achter glas de oorkonde, die zeer mooi gecalligrafeerd is. Zij luidt als volgt Algemeens ft Voorzijde van liet huldeblijk. Van Ernst Hoinrieh Krelage, 'den 'vobl'treff'elijken voorzitter der' ■reeiiiging voor Bloembollencultuur, ten tijde der ke herdenking' van haar 50-jarig bestaanden volijverige» samensteller van bet belangrijke Gedenkboek, te dier gelegenheid uitgegeven; den talentvollen en kraehtigen leider van de in 1910 gehouden bloemententoonstellinghebben alle de 39 afdeelingen op den 27sten December 1910 hare zeer groote erkentelijkheid betuigd voor zijn belanglooze en buitengewone toewijding, dooi den samensteller van het Gedenkboek harer Vereeniging betoond, alsmede hare oprechte hulde gebracht voor zijn grootschen opzet en zijne uitnemende leiding dier gedenkwaardige Tentoonstelling, welke in zoo hooge mate heeft bijgedragen tot het luisterrijk welslagen van het gevierde jubileum, en hem tot een blijvende herinnering van dit dank- en huldebetoon deze oorkonde aangeboden. In het rechter binnenblad zijn in kleuren geteekend de wapens der gemeenten, waar afdeelingen zijn gevestigd, met de namen dezer plaatsen en de namen van de voorzitters en de secretarissen der afdeelingen. Binnenzijde van liet huldeblijk. Big- 77- Gelaatshoek. Dat de taak van een opvoeder daardoor geen gemakkelijke wordt, is duidelijk Maar dat het werk loonend zou wezen, is niet minder klaar. De liefde van het kind voor zijn opvoeder vader, moeder of voogd) zal stijgen, wanneer daarbij zich komt voegen een opzien tegen meerderheid. „Waarommen" ligt in den aard van ieder normaal kind, en is 't niet iets heerlijks, wan neer het niet teleurgesteld wordt, afgescheept met een kregelig: „Ik weet 't niet. Schei toch uit met dat gezanik?" Niet, dat er van iederen opvoeder zulk een verbluffende geleerdheid wordt geëischt als de „goede vriend" van Jan Loupeau aan den dag legt, maar die richting, van veel weten, van veelzijdige ont wikkeling èn van tact die mede te deelen. moet het uit. Zie daar de hoofdindruk welken dit boek op mij maakte, méér dan de openbaring van eenig nieuw systeem van onderwijshet wekte bij mij de overtuiging dat een omgaan van „goede vriend" en kleinen Jan, van kameraadschappelijken leermeester en leer ling, het ideaal moet wezen voor ernstige opvoeders. Wij geven hierbij eenige proeven van verluchtingen uit de smaakvol uitgewerkte uitgave. A. van der MeerBrondgeest. De beteekenis van het hier besproken boek is niet alleen op het gebied van het natuuronderricht, maar ook op dat der natuur kennis zelve zeer groot. „Zien is weten", zoo luiden de drie laatste woorden van het werk. Wie de diepte van deze woorden peilen kan weet wat Vio!let-le-Duc met deze naar den vorm populaire maar naar den inhoud wetenschappelijke bijdrage tot verheffing van ons zintuigelijk-geestelijk leven heeft willen bereiken en o. i. ook bereikt heeft. De dames Stoop en Van der Hoop en de uitgeefster verdienen voor het in het nederlanilsch be werken van dit boek allen lof. Het boek krioelt van juiste opmerkingen van welker waarheid menig bekend modern kunstenaar nog niet is doordrongen. De verhouding van kunnen en weten wordt hier in modern gewaad in hare klassieke juistheid geleeraard door den eersten begrijper der gothiek, dier bouwstijl, waarin kunnen en weten van een tijd met levendig en verheven gevoelsleven samengegroeid zijn als tot één ver steend harmonisch muziekstuk. Red. De Gids bevat o. in. van de hand van Dr. J. D. Bierens de Haan eene wijsgeerig-dichterlijke beschouwing; getiteld: „De kunst van het 'genieten". De N. Rtt. Crt. heeft in haar avond blad van Woensdag j.l. een schoon gedeelte er uit. zonder te vragen wat er de ge in benauwde oogenblikken we het mogelijk is, laat deze dr „Terar dum prosim" blijft hui Verder beleeft Prof. B. he zijn beste oogenblikken". „Zoc hij weder een zielige onder de religieuse. Hij leeft in en doo Ten derde staat de religie z< Bolland's philosophie slechts korenen, die gevoed en geklei van ploegende boeren, terwi leven van menschen arm als Volkomen eens ben ik het prodnkt van de gemeenschap voor het grootste gedeelte ui nu geen recht op een deel zou hebben indien zij er niet Hiermede zal ik mijn biei gij soms bij mijn geestesoog (.•neren zoo houd ik mij voor i) Dat de meerderheid der seloov binnen een magischeo cirkel, die ta zij ongestoord kunnen lasteren er geenszins ontkent. Zie bv. prof. speciaal pag. 42. 43. 48 en volgende Ons antwoord volgt. (Red. Taal: In een vergadering vai omstreken van het Algei een voorstel besproken, d de algemeene vergadering 1911 te Dordrecht te bon Het voorstel bedoelt ee taak het zou zijn te wake van de Nederlandsche ta; brieven, winkelopschriften verkeer, de ambtsstijl, di letterkundigen. De commissie zou inlicl betrokkenen, verslag uitbrengen aan het bestuur, ook omtrent hetgeen in het bui tenland ten deze ge schiedt. De vergade ring keurde het voor stel met algemeene stemmen goed. In G'root Nederland heeft de schilder Just Havelaar, die ook op het gebied der schoone letteren veel arbeidt, een studie over Emerson geplaatst. Hetzelfde nummer der N. Rtt. Crt. bevat ook hiervan een goed gekozen gedeelte. Door Neerlandici overgenomen uit Die Nieuwtjes, Vlagen 0Q-m gqaag \yaarsè'er het ons die CU antwoorden, volgende stukkie gestuur, wat die ou o'er- geneem het van die kloeke ierse patriot, Thomas Davis: ,,'n Volk sonder s'n ei'e taal. is maar 'n halve nasie." ,,'n Nasie behoort s'n taal flinker te bewaak dan s'n grondgebied 't Is 'n sterker skans dan berge en forte, 'n veiliger grensves- tiging dan riviere, 'n machtiger wapen dan le'ers en kanonne." Badplaats Eg'mond. De plannen, om door een krachtige en vol hardende reclame Eg- mond-aan-Zee in de rij der Noordzee-baden de plaats te doen inne men. waarop het door ligging en gunstige ver binding recht heeft, hebben aanvankelijk groot succes. Een spon tane beweging is ont staan hij alle inwoners. IN MEMORIAM. Mr. A. A. Land. Een goed ambtenaar is als een uurwerk de fijne raderen grijpen nauwkeurig in elkander en het werktuig is zoo ge bouwd, dat van uit één kleine ruimte waar de drijvende kracht huist, het geheele samenstel in beweging wordt ge bracht, en ten slotte zijn het de iedereen open en eerlijk aanstarende wijzers, die in alle stilte en bedaardheid den tijd aangeven, hoe rumoerig het voor den nauwlettenden luisteraar daarbirfnen bok moge toegaan. Ge kunt, waarde lezer, deze vergelijking zelf uitwerken. Maar er zijn klokken en klokken. Er zijn pompeuse ouder- wetsehe torenklokken die veel onderhoud eischen en altijd achter den tijd aanloopen er zijn platte kantoor- en school klokken waarop de minutenwijzer hoorbaar verschuift en die den tijd altijd vooruithollenmaar er zijn ook uurwerken die het leven beheerschen, omdat hunne betrouwbaarheid regel is en op 't laatst eene voorwaarde schijnt geworden van het geregelde leven hunner omgeving. Zoo een was mr. A. A. Land, dien wij met een kort woord als voortreffelijk ambtenaar willen herdenken trouwens hij was zoo heel en al een nederlandsch ambtenaar van den besten snit en stempel, dat zijne tot op den diepsten grond volkomen eerlijke en gevoelige persoonlijkheid door zijn ambtelijk leven naar buiten scheen als licht schijnt door een porseleinen vaas". Want een goed nederlandsch atnbier tar is een man zonder bijbedoelingen, klaar en wasehecht. Deze griffier der Staten van Noordholland was als sn dier zoo waardevolle friesche uurwerken, fijn en toch degelijk, ouder- maar nu weder nieuwerwetsch, kantig en vast van lijn tezelfdertijd, zwaar van constructie maar tevens gemoedelijk warm van tint en begaafd met een schitterende mekaniek, die op tal van wijzen naar buiten bleek en het een rust en een lust maakte naar hem op te zien. Daar is wat op hem gebouwd en naar hem geluisterd, en daarvoor behoefde men geen vijven of zessen te gebruiken of een quasi deftig gezicht te zetten, mr. Land stond altijd en voor iedereen klaar, wanneer hij het niet voor u was, dan was dit omdat hij op dat oogenblik klaar stond voor een ander die betere rechten had. Daar is wat tegen hem opgezien, daar zijn wat ambtenaren in zijn school gebouwd mogen er ook eenigen zijn voltooid naar zijn model. De in onzen tijd zoo weldadige degelijkheid van mannen als mr. Land was in den omgang bijna ontroerend dooi den bijzonderen eenvoud van zijn persoon en gedrag; wat valt ook in dat opzicht voor de jongeren veel van hem te leeren. De nagedachtenis van mr. A- A. Land zal niet alleen in Noordholland lang worden geëerd, maar nog lang zal Dawerken de gezonde, stoere kracht, en de stroom van betrouwbaarheid die van dezen te vroeg uit zijn werk gerukten man tot allen die zich vóór hem stelden uitging. Hij ruste thans in vrede Sport. Den 28sten en 29sten Januari 1911 znllen te Davos wederom de gewone jaarlijksche ijswedstrijden worden ge houden. Wij ontvingen van onzen medewerker die ons vanuit die plaats reeds menige lezenswaardige bijdrage zond, het programma voor deze wedstrijden, hetwelk wij voor belang stellenden gaarne ter inzage op ons kantoor beschikbaar houden. Prijs pei j halfjaar f bij vooruit taling. Prijs pei u 11 mmor f(J jtededeelmgel II uteursrecht WÊÊÊmmmÊmÊumm >j, nimmer bestaat Een nel ,AN DE LEZERS, menecli. in zijne laante, ons weekblad goedkeuring zijner leze Er moet BERICHT. Het comi professor B fekoinen is, rekent er op (et door Z.H.G. met het 01 {jllegi&nten geschreven dez rkjeLogica (prijs 0.1 [elaar Mul, of bij ons aan in- 16 Januari a.s. aansch dag reeds eenige m: {en u en gelezen. Zoudt gij mógen stil zitti fewerkt wordt, en met wel j 1 ie in dit nummer geplaa |ij i mtleend aan het blaadje p iv formeerde gemeente te over de de BOLLAND monisme en der si (uit Zuivere Rede en Ju li zoo liet al in de rede uring naar verbeterd igendomsrecht gestrec fschafling ware afscli zelf en kan slechts wi icht, door het iveze: dierlijken natuurstaat iderlinge beveiliging unenleving zoude ver -tand, met andere woc rede is gebracht, i het recht van eigende k redelijkheid in hi Aantasting van hot k alzóo aantasting van h en opheffing van het helling van het rech grenzen en op zijne bijzc en herzieningen ontva kapitalisme dan ook dan de springveer, om mechanisme van ment dat zich tot organisme eeleenigheid zal ontiv: komt het kapitaal dar van het door den oud 1 Iammurabi uitgevaa sprake, dat wil zeggen voor het begin onzer Mo heeft verkondigd„Ei is de levens voorwaard stelling van klassen Voorwaarde van h ïdasse is de afschaffing dat wil eigenlijk zeggi deelen zuilen wordei bezigheden der samen looze onondersclieidei en arbeiders eerst da: zullen kunnen heeten bestaair. Doch nietter onder de arbeiders te£ t zeer verbreid, dat lie ligt, naar vernietigii kapitalisten te strove en groote kinderen zi twee keerzijden eene kant zich zonder met eene arbeiderspartij; ruimhartigheid als v daarbij een gebrek a: vergoelijken ten aanzie nale veeleenigheid, - in eersten aanleg alle is een volk, dat tot coterie is verschromj zijn hart buiten eigei 1 mrgcrlijke, oneindigh onder hare aanleiding beweging nietarbi te midden der ander* vooronderstelde ve schappen en lichame van den tijd. Doch 1 heeft zich daarin on loopïg, tot het bek maken zonder meer in de „maatschappel zondere lid of orgaai het gewicht en het organisme. En dat zelfverheffing, die on ehistisch gemaakte hebben te verleeren, onze beschaving i ze zullen moeten I moeten leeren, dat z belangen hebben te eigene. Eerst wanw bunne beperkte arbei bekrompenheid te si veeleenigheid en de gen van den staat, i yen ze rechtmatige' stelling in hunne bek burgers dan zijzelvei zullen daar openlij] hebben uit te komei ^plet beste is niet te vii

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1910 | | pagina 8