Dam Pehn=JI Pehn=JV Pehn=fl F. E. P flinke Ken] BRUINBRO G. H. JA AGENDA. BLOEMENDAAL. Zaterdag 28 Januari. 9 uur. Ken nemer Kring. Jaarlijksche algemeene vergadering in liet sociëteitslokaal. Zondag 29 Januari, 2'/..—41/2 uur. Hotel „Duin en Daal." Matinee. HAARLEM. Koloniaal Museum. (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. <1 em een te lij k Museum. (Stadhuis.) Dagelijks geopend van 103 ure. Toegang 25 cents. Zondags en len Woensdag van de maand kosteloos. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79). Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Stads-Bibliotheek. (Prinsenhof). Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, Donder dags van 23 ure, Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 113 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Zaterdag 28 Januari, 8 uur. Schouwburg Jan s- weg. N. V. het Tooneel, dir. W. Royaards. Trilby. Tooneelspel. (Abonnementsvoorstelling). Zaterdag 28 Januari, 8'/4 uur. De Kroon. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. Zondag 29 Januari, 8 uur. De Kroon. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. van 24 Matinee. Zondag 29 Januari, n. m. 2 uur. Schouwburg Jansweg. Gezelschap van mevrouw N. C. HopmanKwast. Tweede opvoering van Primes Witjeeen leuke geschiedenis uit de kinder wereld. fl.50, 1.0.50, 0.30. Kinderen op alle rangen half geld. Zondag 29 Januari, 8 uur. Schouwburg Jans weg. Modern Tooneel Ensemble. De big van het 108ste. Kluchtspel, f 1.0.75, 0.60, 0.50, 0.40, 0.30. Maandag 30 Januari, uur precies. Hutsgebo uw Zijlstraat. Cursus Professor Bolland. Logica. Maandag 30 Januari. 8 uur. Café Brinkman (tuinzaal). Nederlandselie Bond voor Lichame lijke Opvoeding, afdeeling Haarlem en Om streken. Algemeene vergadering. Maandag 30 Januari. 8 uur. Schouwburg Jans weg (Koffiekainenr). Bijeenkomst van comité leden en genoodigden ter bespreking der plannen jubileum Louis Bouwmeester. Dinsdag 31 Januari. 8 uur. Sociëteit Yereeni- ging. Haarlemsche Bacil vereenigiug. 4e concert. Woensdag I Februari. 8 uur. Schou wburg Jans weg N. V. Opera en Operette van het Rem- brandt-T heater. De Troubadour. Opera f2.50, 2.—, 1.75. 1.50, 1.25, 1.—, 0.60, 0.50. Woensdag I Februari 8 uur precies. Nutsgebouw, Zijlstraat. 2e Voordracht met lichtbeelden dooi den heer dr. J. H. Holwerda over: „De voor historie en de vroegste geschiedenis van ons land". Donderdag 2 Februari 8 uur. De K r o on. 2e Soiree musicale E. A. Cats, met medewerking-van de dames Henr. Roll en Anna RisRoll, en den heer Ernst Wilhelmy, declamatie. Vrijdag 3 Februari, 8 uur. Schouwburg Jans weg. Jubileum-voorstelling van den heer Louis Bouwmeester, ter gelegenheid van zijn 50-jarige toöneelloopbaan. Weldoeners der Menschheid. Tooneelspel. f'3.50, 3.2.50, 2.—, 1.50, 1.25, 1.-, 0.75. Vrijdag 3 Februari, 8l/4 uur. De Kro on. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. AMSTERDAM. Larensche Kunsthandel, Heerengracht 495 Maande lijks afwisselende tentoonstellingen van hol- landsche en buitenlandsche kunst. Dagelijks gelegenheid tot teekenen op de lijst voor bij dragen portret Carnegie. VOETBAL. HAARLEM. Zondag 29 Januari 2 uur. Haarlem—H.B.S. (Den Haag). Terrein aan den Schoterweg. H. F. C. IISparta II (Rotterdam). Terrein aan de Spanjaardslaan. laten. Spr. herhaalde, dat hij alleen onder die omstandigheden zijn stem aan het voorstel kan geven. De heer Bispinck verklaarde, dat hij als lid der commissie tot onderzoek van het eerste rapport Kuipers was afgeschrikt door de groote sommen die hierin genoemd waren en om de groote li- nantieele belangen die hierbij voor de gemeente oj) het spel stonden. Thans, nu allicht betere voorwaarden worden gesteld, durft hij het wel aan. Later moeten we, zeide spr. toch intiem de zaken nader beschouwen. De meening van den heer Van der Hubst was „Nu het ge m e ens c 1appe 1 ij k gaat, kan ik er mij mede vereenigen." De heer Bijvoet was van meening, dat dit punt der agenda een der meest belangrijke punten was. 11 ij bracht zijn dank aan B. en VV. voor hun bijzondere zorgen en moeiten, aan dit ontwerp besteed. Ten slotte nam de raad met algemeene stemmen het volgende voorstel van B. en \Y. aan De raad der gemeente Bloemendaal Overwegende, dat liet wensclielijk is in de behoefte aan goed drinkwater te voorzien door middel van een eigen waterleiding Overwegende, dat de rentabiliteit van een waterleiding stijgt, naarmate de afname grooter wordt Overwegende, dat de aan Bloemendaal gren zende gemeenten Bennebroek, Schoten en Velsen eveneens door middel van een eigen waterleiding in de behoefte aan goed drinkwater wensclieii te voorzien Overwegende, dat het daarom voordeelig is, als deze drie gemeenten en de gemeente Bloe mendaal zich vereenigen, om voor gezamenlijke rekening een waterleiding op te richten en te exploiteeren Gelet op de artikelen 121 en 134 der Ge meentewet Besluit aan Gedeputeerde Staten van Noord holland machtiging te verzoeken, om met de besturen van de gemeenten Bennebroek, Schoten en Velsen het oprichten en exploiteeren van een gemeenschappelijke waterleiding te regelen. Aldus gedaan in de openbare vergadering van de gemeente Bloemendaal, gehouden den 26 Januari 1911. Hierna ging de raad over in een zitting met gesloten deuren ter behandeling der kohieren hoofdelijken omsjag, schoolgeld, hondenbelasting en reclames inzake belastingen. Onwetendheid is de bron van alle kwaad. Socrates. De 2e soirée musicale te MUZIEK. Ha arlem te geven door den violist E. A. Cats, zal plaats hebben op Donderdag 2 Februari, met medewerking van de dames Henr. Roil en Anna RisRoll, piano, en den lieer Ernst Willielmy, declamatie. Het volgennde programma wordt uitgevoerd: 1. sonate D-dur, L. van Beethoven. Allegro con brio, Tenia Variazioui. Hondo. Viool en piano. [Anna Ris—Roll] II. Variationen uud Fuge, J. W. Kersbergen Voor 2 piano's. III. Cantilene, Carl Smulders. Viool 011 piano. [Henr Roll], IV. Das Hexenlied !op verzoek] Woorden van E. van Wildenbrugh. uuziek van Max Schillings. Declamatie. v. sonate, A. Rubinstein, moderato con moto, Scherzo, Finale. Wool en piano. |He r. Roll]. VI Hhapsodie Hongroise No. 2. Fr. Liszt. Voor 2 piano's. Het vierde concert der haarlemsche Bachveroonigin is op Dinsdag 31 Januari 1911. 's avonds te ure in de concertzaal der sociëteit „Vereeniging". Het orkesi van het concertgebouw te Amsteidam, onder leiding van den heer Willem engelbeig. soliste: mevrouw varia Freund. zang, met onderstaand pr gramma. 1- Overtuie van de opera „Alcosie", C W von Glupk. 2. Aria uit deo pera „Alceste" C.W.von Gluck. Voor zang met orkestbegeleiding. Voor te dragen door mevronw ua'i'ia Freund. 3. Ouverture [Suite] B kl. t., J. S. Bach. Ouverture Iiondeau - -arabande Bourré polonaise enuet Badinerie 4. Liederen met p anobogeleiding, F. Schubert, a Der V egweis'v b. Die junge Nonne. c. Im grüne d. Jüugelgig an der Quelle e. Der Musensohn. Voor te dragen door mevrouw Maria Freund. 5. ^vmphonie No.6 „Patbétique [Op 74] P. Tschaikowsky a. Adagio. Allegro non troppo. Andante moderato mo^so. b. Allegro con grazia c. Allegro molto vivace, d. Finale: Adagio lamentoso. Naar wij vernemen, zal Albert Vogel den 1-ten Februari een voordrachtavond geven in de Kroon te Haarlem. In lang hebben we hem liier niet gehoord; zijn optreden zal dus wel belangstelling wekken. Toonkunst. Omtrent de Toonkunst-avond ontvingen wij van bevriende zijde de voorloopige mededeeling dat hij uitstekend geslaagd mag heeten. Mejuf frouw Trlia Hill was schitterend, terwijl de hier Van Oordt eveneens dankbaar ontvangen weid. De heer R. die de priester-partij zong scheen niet zoo bij stem als op de groote repetitie. liet koor was mooi, zeer mooi, en het Utreclit- sche stedelijk orkest onder leiding van den heer Ilutsehenruijter heeft zich voortreffelijk van tin taak gekweten. Den kranigen leider van het geheel, den hier Robert, werd aan het einde van het eerste deel een krans aangeboden. Woensdag den 18en Januari gaf Percy Gran ger in de concertzaal „de Kroon" zijn tweeden klavier-avond en opende zijn programma iSet een toccata en fuga in d-mineur (voor 'ora»J Van BachIiusoni. Toccata is de benaming vfor een vorm der oude orgelmuziek, ongeveer ge^jk aan de caprice, dus een grillige fantasie. Ftiga is een muziekstuk, dat reeds door de oudfte meesters voor 't kerkgebruik werd saniengestêjid, waarin de melodie afwisselend zoo dikwijls fffibr andere stemmen .wordt herhaald, dat dit a® 'i ware een begeleiding vormtde thema's #jn dikwijls met elkaar in strijd en tegen 't einde treedt eerst de rust in. In dit stuk Van Bach Busoni heb ik hoofdzakelijk do verbazende tech niek en Percy's groote gemak van spelen 'be wonderd. Voor orgel zijn Bach's-werken Sen vooral de fuga's al moeilijk en nu heeft Busoni als echt „klavier-virtuoos" een ontzettend zwaar klavierwerk van deze toccata en fuga geim&kt, dat als studie prachtig is, maar ik geloof njet, dat het erg voldoet op een concert Bach is'in' 1(585 te Eisenach geboren en in 1750 te Leipzig gestorven. Hij is de groote man van 't Contra punt, (stem of melodie, tegen de contns Jiruivs-pjt' vaste, eerste melodie) de eigenlijke basis der muziek- en compositie-leer. Zonder Bach zouden Beethoven, Wagner, enz., enz. niet denkbaar zijn. Een buitengewoon genot was het om Pespy de Barcarole op. 60 Van Chopin te hooren spelen, zoo mooi fijn en zaeht-wiegend en toeh zoo duidelijk al die loopjes en trillers. (Barcarole'1 is een speelvaart- of gondellied bij de Venetianen). Bacli en Cliopin zijn wel groote tegenstellingen Bach met zijn strenge (meest orgel- en kerk-) muziek en Chopin met zijn meer wereldscbe fijne, weemoedige, hartstochtelijke muziek, waarin zijn poolsche afkomst en de parijsehe invloeden zeer merkbaar zijn. No. 2b, was een noorsche boerendansHailing aus dem Hallingial" op. 72 van Grieg, met een heel eigenaardig rythmus en ongewone harulo- nieën in mineur en op 't einde zeer forsclxc ar- coorden. No. 2c, „lm Olatal" op. 66 van Grieg, een noorsch volkslied, was zeer mooi, zacht lief lijk en zangerig- „Dat was beeldig" zeggen zeker velen. No. 2d, „Englischer Bauerntanz" bewerkt door Percy Grainger is echt frissche, opgewekte muziek, passend bij den titel,die terecht tot luide toejuiching aanleiding gaf, zoodat Percy terug kwam en nog een aardig, grillig toegift speelde. Toen kwamen als No. :i, ticee-en-deriig variaties van Beethoven!! 32!! Misschien' hebbfn velen bij 't lezen gezuchtmaar bij 't hooren toch stellig niet meer, want hoe eenig heeft Percy die gespeeld! Ik was al gauw den tel kwijt! 't Was bijzonder mooide mineurs en majeurs afgewisseld, de melodie (met steeds wisselende loopen, figuren en accoorden in de verschillende stemmen) steeds duidelijk uitkomende. In dit work heb ik zoowel in componist als pianist het Grootsche bewonderd. Hierop volgde wier een toegift, dat zeer Griegsch klonk. No. 4a, „l'Isle joyeuse" van C. Debussy is efcn hoogst merkwaardige soort muziek, een mengel moes: eerst lieflijk, dan woest, uitgelaten, '|n o]) 't laatst een dalende loop, die heel wonder lijk in den diepen bas eindigt. Is dan 't heèle „Isle joyeuse" in de diepe zee verdwenen?? 5 No. 4d, „An den Frtihling" van Grieg kwihn hierna als heerlijk „bekend" stuk, dat vol yftn mooie melodie is en prachtig, fijn gevoeld e|:n echte voorjaarsstemming weergaf. No. 5c, Paraphrase over „Valse des fleurs" van Tschaiko w.sky. Grainger begon met een drukke, schitterende inleiding met heel veel dissonnanten. De „Valse des fleurs" is eenig! Een heel dijig om daarbij stil te blijven zittenwant de wals begon vrij kalm, maar eindigde met duizeling wekkende wildheid; die bloemen waren erg op windend! Als allerlaatste toegift kregen zij die nog aanwezig waren, nog een etude van Chopin te hooren, zoo prachtig mooi, fijn en zacht Waarlijk, Percy Grainger is een wonderNatuur lijk maakt niet alle muziek even veel (of even weinig?) indruk op ons; toch moet men bij Percy altijd zijn geniale manier en zijn groote techniek bewonderen, evenals zijn rustig en een voudig optreden. Met zijn krans was hij blijk baar zeer ingenomen; deze lauweren zijn meer dan verdiend; liij heeft velen weer een genot vollen avond bezorgd en Percy Grainger ipal zeker in Haarlem een zeer «unstigen indruk latjn, niet alleen om zijn buitengewone spel, maar ook omdat hij met al zijn buitengewoonheid zoo echt gewoon en sympathiek is, niets geen aanstellerij. „Dass es ewig' so bliebe"! Een „wonder" mensch kan Percy ook in dit opzicht zijn, een zeer „geestelijk" mensch is hij zeer zekér. Er bestaat „een mogelijkheid"dat Percy in Maart nog eens hier komt; hij stelde als voor waarde voor een volle zaalMen late deze gelegen heid niet ongebruikt voorbij gaan Vierde Seance voor Kamer-muziek, gegeven door Joh. Steenman op Donder dagavond IS) Januari 1911 in de concert zaal „de Kroon"; met medewerking van de heeren: Pablo Casals, violoncel en Julius Röntgen, piano. 't Was voor een uitverkochte zaal, dat de beide kunstenaars Casals en Röntgen liet con cert openden met de Sonate in e-niineur op. 38 van Joh. Brahms. Casals heeft iets in zich en in zijn instrument, waardoor zij als 't ware innig verbonden zijn;' zoodra hij zijn violoncel aan raakt, is hij geheel weg en gaat op in de heer lijke tonen, die hij uit zijn cel toovert. Hij heeft meestal de oogen gesloten. In deze Sonate van Brahms kan men veel genieten van mooie klan ken en samen-klanken, vooral in de rustige, ge dragen gedeelten; de piano-partij is hierin meer dan enkel begeleiding: er komen bijzonder mooie melodieën, accoorden, modulaties enz. in voor, ook veel syncopen (klemtoon op zwak maatdeel), liet tweede deel, Allegretto, quasi Menuetto, is zeer zangerig; liet trio-gedeelte, met de triolen- tegen achtsten-beweging, is opgewekt en het laatste Allegro is weer zoo op en top Brahms bewegelijk, vol afwisseling en hartstocht; Casals en_ Röntgen hebben meesterlijk weergegeven liet warme, verheven voelen en denken, dat Brahms zoozeer kenmerkt. No. 2. Voor viool en piano, a Adagio (Adagio beteékent 'gemakkelijk, langzaam) Van Mozart. Zwart op wit zag ik Mozart's naam, herkend heb ik hem nietb. Terzen Menuet Van Itaeii- delBurinester, Haendel is in 1685 geboren te Ilalle a.d. Saaie en gestorven in 1759 te Londen.) Over 't geheel kunnen die bewerkte en verwerkte stukken van virtuosen mij niet zeer bekoren, 't Was de moeite waard bet gezicht van Röntgen te bestudeeren, dat is „molto espressivo" om bij de muzikale termen te blijvenMijn gedachten werden er geheel door weergegeven c. Siciliano en Rigaudon (Siciliano is een itali- aansche en Rigaudon een provencaalsclie dans), opgewekt en schertsend, meestal in maat. Met deze beide dansen had de heer Steenman wel succes; Rigaudon leek wel een perpetuum mobileHeeft de heer Steenman onder zijn collega's geen oprecht vriend, die liem bij de keuze van zijn solo-stukken aan- of af raadt van welke componisten 11ij wel en van welke hij niet moet spelen? Niet iedereen geeft den geest aan het karakter van den componist weer, al speelt of zingt hij of zij de noten nog zoo juist. No. 3. Suite in b-majeur op. 118 van E. Moor voor violoncel en piano is een zeer mooi en dankbaar werk. -'t. Andante klonk prachtig zange rig en droomerig; in't Allegro-moderato klonken de staccato-loopjes zeer mooi; anders hoor ik liever gebonden (legato) noten voor violoncel. In 't Adagio heb ik bijzonder de diepe tonen bewonderd, èVenalS de klagende hielodie eerst in mineur, middendeel in majeur, en 't slot weer in mineur. liet Allegro Finale werd met zeer veel gloed en warmte voorgedragen, zóódat de gloed even op de toehoorders overging en beide kunstenaars luid werden toegejuicht en een paar maal terugkwamen. Na de pauze brachten de drie solisten nog het Friet in Bes majeur op97 van Beethoven ten gehoore, een groot en grootscb werk, dat ook wel één van de onsterfelijke werken zal zijn. Het mooie breede eerste Allegro, het gees tige Scherzo, het innige, zangerige Andante en liet frissche Allegro moderato met onstuimig Presto-slot, waarbij de loopjes van Röntgen als een luchtige „parelregen" klonkenAls Beet hoven-vertolker en als partner voor andere solisten is er maar één Röntgen, volgens mijn opvatting. „Wat is het verschil tusschen een Suite en een Sonate?" vroeg iemand achter mij. Suite is de opvolging van kleine muziekstukken tot een geheel verbonden't zijn oude dansstukken, in' dezelfde toonsoort gecomponeerd, gewoonlijk bestaande uit: Allemande, Sarabande, Gigue, Courante, Gavotte enz. met „Intermezzo" tus schen de dansen. Sonate is een muziekstuk in meestal 3 of 4 afdeelingen elk van verschillend karakter, waar van liet eerste deel slechts den eigenlijken Sonate vorm heeft. (Dit geldt ook voor de Symphonic, Quartetten, Trio's enz.) n.l. een hoofdzin met twee thema's (waarvan 't eerste: hoofdthema en 't tweede: zangthema genaamd wordt) het tweede in een andere, maar verwante toonsoortdit deel wordt gewoonlijk herhaald. Dan volgt een vrije bewerking van de motieven, dit deel heet: door voering (Durcbführung): Dan volgt een herhaling van de beide eerste thema's, maar nu het tweede thema in de tonica of hoofdtoonsoort (grondtoon). In de overige doelen der Sonate, Svnphonie enz. is 't meer vrije fantasie, hoewel niet geheel vrij. Ook componisten zijn aan wetten en regels gebondenen componeeren of samenstellen, is niet zoo eenvoudig als 't lijkt bij 't luisteren. Zelfs luisteren en opmerken niet te verwarren met aan merken is een kunst die nog, o zoo weinig be oefend is bij vele concertbezoekers en be zoeksters. Iloe kan men toch „werkelijk begrijpen en genieten" als men niet weet, wat men boort? Het pad der kunst is als een berg pad, men moet niet opzien tegen de moeite van 't stijgen, maar is men eenmaal uit het dal tot op een hoogte-punt gestegen, dan heeft men ook een drang, een behoefte in zich een nog hooger punt te bereiken, waar men steeds een anderen en ruimeren blik op de vorige punten krijgt. Zooals 't in de natuur is, zoo is 't in de kunst en op nog zooveel geestelijk ge bied. Mochten de lezeressen en de lezers van dit weekblad die concerten bezoeken, ook telkens iets stijgen en meer werkelijk genieten en begrijpen van muziek, die zij hooren. o Faillissementen. Bij vonnissen van de arroinlissements-recht- bank te Haarlem werden de navolgende per sonen in staat van faillissement verklaard: C. J. W. Blazer, boekhandelaar, wonende te Schoten, curator mr. D. H. Andreae; Hendrik Yrugtman, banketbakker, wonende Kruisweg 31 te Haarlem, curator als voren; D. Jongkind, handelaar te Heemskerk, curator als voren. Rechtercommissaris in deze faillissementen mr. II. van Loghem de Josselin de Jong. Vernietigd werd het faillissement van nu E. Foyer, van tafel en bed gescheiden eeli genoote van II. Beesmans, zonder beroc wonende te Heemstede; dit faillissement w uitgesproken op 16 Januari 11. Behandeld werd het aocoord van I'. Sinjew te IJmuiden; door geen der schuldeischers w verzet gedaan, uitspraak a. s. Dinsdag 31 Janna Schouwburg Jansweg te Haarlei TOONEEL. De Meijerink-avond, om hen. zoo maar eens te noemen, is al. weder schitterend geslaagd. Tot aan den nok \va de zaal gevuld; het krioelde letterlijk van grootp en kleine vrienden van het Lighalfonds. De leer. lingen, zoowel de jongens als de meisjes, hebben door hun flink werken opnieuw bewezen dat in den beer Meijerink een bekwaam en tactvol leeraar bezitten dien Haarlem, maar vooral het Lighalfonds, wel op prijs mag stellen. Zooals onze lozers bekend zal zijn, kon onge veer ƒ800.worden afgedragen. „Ach", vraagt het Lighalfonds, „waarom bezit Haarlem niet tien van zulke Meijerinks?" De beer Breda Kleinenberg had zich dan ook ongetwijfeld tot tolk van allen gemaakt toen bij den sympathieken leider van dezen avond warm de hand drukte en hem op zijn bekende, kern achtige wijze een lofspraak toebracht. Prinses Witje Zooals we gehoopt hadden is geschied:de q- voering van Primes Witje, de lieve kinderopente, heeft een druk bezoek gehad. Mevrouw Hopman- Kwast kan thans tevreden zijn. Even tevreden ais allen die van haar werk hebben genoten, die het frissche der costuums, het prachtige zin gen der kleinen (en vooral van Wolf) en iet goede samenspel hebben aanschouwd en gehoord en die huiswaarts gingen vervuld van groote waardeering over liet werk van de oude dame die zoo innig-gemoedelijk zat te dirigeeren en meer met haar linkerwijsvinger dan met k-i stokje iiet goede invallen of op tijd eindi en aangaf. Zóó goed is deze voorstelling bevali -n, dat op verzoek van enkele families morgen: dag een herhaling zal plaats hebben. Dit n-t mij groot genoegen; le omdat nu de vriendelijke en lieve mevrouw Hopman, die door haar I r- lingen als ik 't. zoo eens zeggen mag schier if- godisch bemind wordt eene héérlijke voldoe: n- moet zijn, ook in onze omgeving zich gen ir- deerd te zien en ten 2e omdat liet onze kinde ren gelegenheid schenkt zich niet alleen te ver maken, maar tevens om hun zin voor het sein m- en bevallige, hun aanleg voor muziek en i_< le ontwikkelen in een gezonde richting. De jonge dames die hoofdrollen vervul -n waren allen even goed en als ik dit zoo scl ijl' wil ik hiermede niet zeggen dat ze voor m doen goed speelden, neen, ik ga verder en dat ze onverbeterlijk hun rolletjes vervul u. Prinses Witje, monsieur Polka, de jongens V lf en Dolf, de hofdame, wel, ze waren om te st n en de liederen door Wolf gezongen waren kei ijk van een ontroerende schoonheid. De muziek van Hollander is eenvoudig en begrijpelijk, opwekkend en melodieus. Zij u I door een pianokunstenaar correct vertolkt, ui aldus is deze voorstelling voortreffelijk van st; geloopen; die van morgen zal niet minder Men ga er heen om het te kunnen constateer- Quod feci. T)e Troubadour Dank zij de in vele opzichten goede opvoi -t: dezer dagen van Verdi's meest geliefde opi ra, heeft de directie een herhaling van De Troubatl aangedurfd. Het is geen kleinigheid. Maar k twijfel niet aan het welslagen. Deze opera, in 1853 geconponeerd, heeft altijd een groote aan trekkingskracht bezeten. Verdi, die zooals raai weet een minnaar was van klankeffecten, dy a- mische contrasten en hartstochtelijke gevóe's- uitingen, heeft in deze opera zóóveel gegcvi dat de groote massa onweerstaanbaar pakt en meesleept, dat dit ook voor Woensdagavond wel weer van invloed zal blijken. Jubileum-Bouwmeester Bouwmeester viert a.s. Vrijdag te Haarlem zijn 50-jarig jubileum als tooneelspeler. Dit v na hem en voor zijn tallooze bewonderaars gen a- tig oogenblik zal te Haarlem niet onopgenui;t voorbijgaan. Ten einde den grooten Louis een schitterende en hem waardige wijze te hul digen, heeft zich een comité gevormd, dat Maandagavond bijeenkomt met een aantal vrien den van den jubilaris om te dien einde de noodige stappen te doen. Zijn we wel ingelicht, dan is aan den lieer M. H. Dinger, die derge lijke aangelegenheden reeds zoovele malen heeft opgeknapt, de leiding van een en ander opge dragen. Het feestelijk huldigen van Bouwmeester zal hem en Haarlem wel heugen, hieraan twijfe len wij niet. De heeren die zich tot genoemd comité heb ben vereenigd zijn: Haunts H. Binger; Dr. G. E. A. Broese van Groenou; G. J. van Gasteren; John. F. Ilullc C. II. Julius; J. C. Peereboom; Jhr. A. W. 6. van Riemsdijk; J. II. Róssing; E. A. IV. van Someren Greve. CoRBAsnrs. De „Kennemer Kring" houdt PLAATSELIJK hedenavond te9 uur hare jaar- NIEUWS. lijksche algemeene vergadering in het sociëteitslokaal. Op de agenda komen de volgende punten voor: 1Notulen vorige vergadering. 2. Jaarverslag. li- Rekening en verantwoording van den penning meester. 4. Bestuursverkiezing, Rondvraag. De tentoonstelling van bloeiende bolgewassen in „Van ouds het Raadshuis" te Overveen. Getrouw aan de Januari-gewoonte, houdt de afdeeling Overveen-Bloemendaal van de „Alge meene Vereeniging voor bloembollencultuur" dezer dagen weer een bloemententoonstelling en beeft voor dat doel beslag gelegd op een paar zalen van „'t Raadhuis", 't Klinkt eenigszin* eigenaardig: een bloemententoonstelling in Ja nuari, terwijl dus buiten alles nog stijf bevroren kon zijn. Een bloemententoonstelling in 't hartje van den winter kan dan ook niet nalaten, onze bewondering af te dwingen als we nagaan, hoe veel zorg en moeiten eraan voorafgingen: Gewoonte echter en niet nadenken zijn oorzaak, dat we i" Januari een rijk voorziene bloemenwinkel voorbij- loopen, alsof 't de gewoonste zaak der wereld is Donderdagavond namen we even een kijkje in ,,'t Raadhuis." 't Was er een tooneel van bedrijvigheid om alles voor Vrijdag in orde te maken. Uit den aard der zaak kwam een c" ander dus nog niet op zijn voordeeligst uit. Toch was 't reeds een genot, een oogenblikje tus schen Flora's kinderen te vertoeven. Uit de Irie iige buitenwei .1-, /co in eens te ,-j,laatst te word Koini u tegemoet Jut de natuur een ,nds trekt een p aen heer J. II. A lit. Boven dez uitig hun wit-vi e bezoekers in d :-|i niet aan al d Op den voorgri it vak van dub een reuzenbouque zal de beer P. W. den linkerkant di hele tulpen van „iet die van den kleur en soort. D een vergelijking 1 dige, echt tulpacl op rozen gelijken dan zijn een prach liet karakteristieki geboet. Maar pvatting. Hier ge voortgaan, anders ten-variëteiten Qi I «lauwe President ongemerkt voorbi heer II. RoozenH: product van zijn oor een doodgew liter wel opmerl van den heer J. 1 pen. Een eigenaar kleur biedt de v kele hyacinten 1 hoekvulling van c o ededinging blijf t« worden, al ws Gevestigd te Wilhelminastraat Spreekuurall behalve 1 Mevrouw Bh Af „Maria's lust" ti en 's winters t vraagt wegens hiiv woordige, met 1 P.G., en niet b< oud. Zich te vervo dam, Nassaukade tusschen 7 en 8 wmtm a Weet U wel eenig radicaal 9 ten om overto goed te verwijd succes. Eene do ga Geheel onschai huid. Zending B vangst van f0,90 (ook pos hours f 1.05. CIIEM. LABC I„H OLLA v. d. Duinstraat aas IS F die door we techniek gema BIZONDER I LICHT VER en zeer smak soort. IS E lekker broodji kost. Dat is wanneer men i neemt, dat m zijn gezondhi HOUDT, BE\ RESTAUREEI wordt HAARLEM en ALLEEN geb LUXE-BR00C 11 SCHACHEL HAARLEM.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1911 | | pagina 2