AGENDA.
BLOEMEND A AL.
Zondag 12 Februari 2'/„—41/. uur. Hotel „Duin
en Daal." Matinée.
Eiken Dinsdag en Vrijdag, 8—10 uur. Café „Slot
Vredenburg". BloemendaalCommando.
Gelegenheid tot oefening in het schieten met
Marga-patronen en in het buksschieten.
HAARLEM.
Koloniaal Museum. (Paviljoen.) Dagelijks ge
opend van 104 ure.
Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.)
Dagelijks geopend van 104 ure.
Gemeentelijk Museum. (Stadhuis.) Dagelijks
geopend van 103 ure. Toegang 25 cents.
Zondags en len Woensdag van de maand
kosteloos.
Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79). Ge
opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen
van 105 ure. Toegang 25 cents.
Stads-Bibliotlieek. (Prinsenhof). Dagelijks ge
opend (behalve Zondags) van 104 uur.
Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure. Donder
dags van 23 ure, Orgelbespeling.
Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be
halve Zaterdags en Zondags) van 113 ure.
De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure.
Zaterdag II Februari, 8 uur. Schouwburg Jans-
weg. De Hagespelers. Leiding Eduard Verkade.
Romeo en Julia. Treurspel. (Abonnementsvoor-
stelling).
Zaterdag II Februari, 8'/4uur. De Kroon. Bioscoop
voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25.
Zaterdag II Februari. 8 uur. Brongebouw. Ie
Gymnastiek-uitvoering van „Jong Haarlem."
Dir. de heer A. J. Meijerink.
Zondag 12 Februari, 8 uur. De Kroon. Bioscoop
voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25.
van 24 Matinee.
Maandag 13 Februari. 8 uur. Schouwburg Jans-
weg. Ned. Tooneelvereeniging. Hof'gunst. Blij
spel. (Abonnementsvoorstelling).
Maandag 13 Februari, 7i uur precies. Nut sgebou w
Zijlstraat. Cursus Professor Bolland. Logica.
Dinsdag 14 Februari, 8 uur. Schouwburg Jans-
weg. N.V. Opera eu Operette van liet Rem-
brandt-Theatcr. Butterfly. Japansche opera.
(Abonnementsvoorstelling).
Dinsdag 14 Februari, 8 uur. De Kroon. Voordracht
avond Albert Vogel f 1.
Woensdag 15 Februari, 8 uur. Schouwburg Jans-
weg. Tournee Louis Bouwmeester. Voerman
Henschel. Drama. (Abonnementsvoorstelling).
Woensdag 15 Februari, 7 uur. Brongebouw. Ge-
costumeerd kinderbal. Na afloop gelegenheid
tot dansen voor de abonnees.
Woensdag 15 Februari, 7j uur. De Kroon. Uit
voering leerlingen van den heer E. A. Cats,
f 1.—, 0.50.
Woensdag 15 Februari 8 uur precies. Nu tsgebo uw,
Zijlstraat. 4e Voordracht met lichtbeelden door
den heer dr. J. H. Holwerda over: „De voor
historie en de vroegste geschiedenis van ons
land".
Donderdag 16 Februari. 8 uur. De Kroon. Nederl.
Vereeniging „Onze Vloot," afd. Haarlem e. O.
Lezing met lichtbeelden door den heer W. D.
H. Baron van Asbeck, over: H. M. „Gelderland"
in de Caraibische Zee.
Donderdag 16 Februari, 7j uur. Sociëteit Ver
eeniging. Andriessen-Concert ter gelegen
heid van zijn 40-jarig jubileum, f 1.0.50.
Vrijdag 17 Februari, 8'/4 uur. De Kro on. Bioscoop
voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25.
AMSTERDAM.
Larensche Kunsthandel, Heerengracht 495 Maande
lijks afwisselende tentoonstellingen van liol-
landsche en buitenlandsche kunst. Dagelijks
gelegenheid tot teekenen op de lijst voor bij
dragen portret Carnegie.
VOETBAL.
HAARLEM.
Zondag 12 Februari 2 uur. H. F. C.'t Zesde
(Breda). Terrein aan de Spanjaardslaan.
zij hebben door hun „feu sacré", koude de
misschien niet zoo gevoeld en bovendien wordt
men van spelen en zingen van zelf „warm",
degenen die 't met innerlijke bezieling doen, n.l.
De Sonate in D majeur (dur) van Beethoven
voor viool en piano, werd door mevrouw' Ris
en den heer Cats, uitstekend weergegeven, 't Is
toch ook een heerlijke Sonate; het begin-Allegro
in den grondtoon (Tonica), dan de „Doorvoering"
in F majeur, en 't slot weer in D majeur.
Daarna het zangerige thema van 't Andante in
A majeur en de mooie variaties, waarvan de
middelste zeker wel de grootste tegenstellingen
biedt, het zacht klagende in a mineur en het
stoehtelijke f.f. ook in a mineur, en in de
tweede helft datzelfde verschil in A majeur. Het
vroolijke Rondo vormt het opgewekte slot van
deze Sonate, waartoe zoowel de 6/„ maat als de
toonsoort I) majeur, bijzonder „geëigend" zijn
de tusschengedeelten in cl mineur en Bes majeur,
zijn slechts korte „overgangsstemmingen".
De Sonate is gecomponeerd in Beethoven's
eeste periode, (zijn werken kunnen in drie perioden
worden verdeeld: n.l. van Opus 118, van 18
100 en van 101138; dan zijn er nog ongeveer
50, die hij niet van een cijfer heeft voorzien,)
Opus 12 No. 1, staat er bij deze Sonate. In zijn
eerste periode „schlagt er noch die Töne seiner
Zeitgenossen an, und doch zeigen schon so
mansche Eigentümlichkeiten den Neuerer an,
dessen Geist, dessen Leidenschaft hinausdrangt
ftber die gebotenen, engen Formen, der kein
Gesetz kent, wenn es gilt, wahrhaft Groszes
und Schönes zum Ausdruck bringen zu mussen,
der aber nie dabei die Grenzen des Schonen
iiberschreitet und selbst in diesem Sturm und
Drang, immer die Aesthetik seiner Kunst zu
wahren weisz. Auf dein Gebiete des Klavier-
spieles, war er der Erste Moderne Meister, und
für ihn schufen die Klavierbauer, die ersten In-
strumente, die den gegenwartigen nahekommen".
Aldus lezen we in Keller's Geschichte der Musik.
De dames speelden op de bekende goede ma
nier de Variaties en Fuga van J. W. Kersbergen,
een werk dat zeer veel moois en veel moeilijk
heden bevat. Bij deze zusters-artisten bewonder
ik altijd de groote eenheid van gevoels- en
kracht-uiting; zij vullen elkaar volkomen aan.
De Cantilene (kort zangstuk, liedje) van C.
Smulders, voorgedragen door den heer Cats en
mejuffrouw Roll voldeed zeer; 't is ook een
zangerig stuk en zoowel de viool- als de piano
partij zijn mooi en beide uitvoerenden speelden
met veel warmte en gevoel.
Het was een uitmuntend denkbeeld om tot
afwisseling de declamatie van het Hexenlied
Wildenbruch met de muziek van Max Schil
lings te geven. Het is een aangrijpend mooi
gedicht, en de muziek is een „illustratie", die
uitstekend erbij past. De heer Wilhelmy de
clameerde zeer goed, zonder overdrijving en hij
was volkomen in harmonie met de muziek. Me
juffrouw Roll volgde het gedicht en was ook
daarmee volkomen in harmonie, zoodat. het ge
heel dan ook stellig de meeste van de toehoor
ders wel bevredigd zal hebben.
Na de pauze kregen we nog een Sonate voor
viool en piano van A. [Rubinstein, uitgevoerd
door den heer Cats en mejuffrouw Roll. Op
zich zelf beschouwd is 't een mooie Sonate,
mooie melodieën ook, en zeer goed gespeeld ook,
en tochna Beethoven? het verschil van
„muziek" tusschen die twee zal wel oorzaak zijn,
dat de Beethoven-Sonate mij zooveel meer genot
verschafte.
Tot slot hadden de dames nog de „Rhapsodic
Ilongroise No. 2." van F. Liszt voor 2 piano's!!
Weet u nog wat een Rhapsodic is? Dit was een
echte Rhapsodie! Wat een moeilijk, zwaar stuk!
maar wel een heerlijk mooi werkHierin waren
de twee zusters weer zoo een en alle (vertragin
gen) ritardando's, (toeneming van kracht) cres
cendo's p's en f's enz. enz. waren prachtig ge
lijk Maar Liszt laat ons brein wel zeer ver
schillende gewaarwordingen doormaken; 't is af
en toe of zijn fantasie op een vurig Hongaarsch
paard in vrijheid door de hongaarsclie steppen
rent, draaft, galloppeert, dan plotseling bijna
stilstaat en rust en dan weer op hol gaat! Er
zijn gedeelten waar men (ook met eenige fanta
sie) het trappelen van 't ros zou kunnen hooren.
Zoo'n stuk is zeer geschikt om de toehoorders
eens op de proef te stellen. Wat denkt men er
eigenlijk bij? Ik zal maar 't antwoord aan ieder's
fantasie overlaten; 't zal misschien ook een ware
„Rhapsodie" worden, als 't van allen bekend was
Wat is 't goed, dat iemand als Liszt met zijn
bruisend, vurig temperament en zijn groote fan
tasie en kunst-geest niet binnen de muren van
een klooster bleef! maar zooveel voor de kunst
(vooral Wagner's werken) deed.
Liszt is in 1811 te Raiding in Hongarije ge
boren, zijn vader was rentmeester op een van
de bezittingen van vorst Esterhazy, die zeer
kunstlievend was. Op zesjarigen leeftijd trad
hij voor 't eerst op en wel met zooveel succes
dat hij een jaarlijksclie toelage verkreeg om te
Weenen te studeeren onder leiding van Czerny
en Salieri. Na anderhalf jaar studie trad hij weer
op en 't was slechts één triomphtoeht tot het
einde van zijn leven 1880. Tappert schrijft van
hem dat hij„vereinigt als universeller Geist
alle Richtingen und 8tilarten in sicli, wenngleicli
er auch auf dem Altare der Brillanz opferte".
Berlioz noemt hem „den Yirtuosen der Zukunft",
Liszt beschouwde de techniek niet als „Selbst-
zweck", doch als „Mittel zum Zweck".
Ilij bracht nieuwe regels voor 't klavierspel tot
stand, die hij echter „nur in persönlichem Ünter-
richte, seinen Schülern mitteilte".
Niet alleen als virtuoos, ook wegens zijn
„Herzens-adel" staat Liszt zeer hoog. Van hem
zegt MendelssohnIch liabe keinen Musiker
gekannt, dem so die musikalische Empfindung
bis in die Fingerspitsen liefe und daausströmte".
Zijn devies was„für sicli nur das Notwendigste,
für andere Alles", en „Genie oblige". Hij ver
diende schatten en deed daarmee „veel goed
werk", was een „der edelsten Priester und
Vorkampfcr der Kunst".
Koninklijke Liedertafel „Zang en
Vriendschap".
Instrumentaal Concert Maandag 6 Februari
1911. In de Muziekzaal der Sociëteit
„Vereeniging" door het Residentieorkest
onder leiding van den heer mr. Henri
Viotta. Soliste mejuffrouw Elisabeth Ohl-
hofl' (Zang). Begeleidingde heer Louis
Robert (Eerelid).
Het programma van dezen avond beloofde veel
moois en we hoorden ook werkelijk heel veel
moois! Op schitterende wijze werd het eerste
nummer gespeeldHet thema van Haendel werd
mooi breed ingezet en dé Variatien en Fuga van
L. Delune werden ook zeer mooi weergegeven
welke tegenstellingen komen hier voornamelijk
in de kracht en het tempo voor; bewonderens
waardig is zeker het luchtige en zachte in Varia
tie V, quasi murmurando, Variatie XI, Tempo di
Minueto vivace con eleganza (levendige bevallige
Menuet) en de groote kracht in de laatste Varia
tie. 't Was een zeer goed denkbeeld om niet dit
HaendelDelune werk aan te vangen, „in ouden
stijl" 16851759. Die oude stijl heeft wel iéts
eigenaardigs voor den tegenwoordigen tijd, 'de
noten evenals het tempo en de harmonie. Mu
ziek uit dien tijd is wel oud, maar „verouderd"
toch niet, en een vertolking als die van het
Residentieorkest geeft aan oude Thema's zulk een
warmte en moderne frischheid, dat al die Varia
ties en de Fuga toch niet lang vielen. Als over
gang tusschen Haendel en den hoogst modernen
R. Strauss kregen we een aria van Mozart, uit
zijn: II Re pastore, (gezongen door mejuffrouw
Elisabeth Ohlhoff,) met orkest begeleiding.
Die „Stijl" was dus van 1756 en van een
Oostenrijker; dat verschil van landaard is opk
merkbaar.
Mozart (Johann, Chrysostomos, Wolgangus,
Theophilus) is den 27en Januari 1756 te Salzburg
geboren. Zijn vader, Leopold Mozart, was hof-
musikus en viool-leeraar. Hij begon reeds jong
te componeeren; in Mei 1767 werd zijn eerste
dramatische werk door de studenten aan de uni
versiteit te Salzburg opgevoerd„Apollo et Hya-
cinthus." Op zijn twaalfde jaar begonnen reeds
de kunstreizen door ongeveer geheel West-Europa,
die natuurlijk de gezondheid van den „zarten
knaben" ondermijnden. Den 23en April 1775
werd in tegenwoordigheid van den aartshertog
Maximilian (jongsten zoon van Maria Theresia)
te Salzburg zijn opera„II Ré Pastore" opgevoerd.
In 1782 huwde hij Konstanze Weber, niet wie
hij wel gelukkig was, maar de „Notdurft wollte
sicli nicht mehr von seinen Solden lösen." „Mo
zart's gröszte Bedeutung liegt in der oper
Aber nicht allein auf dem dramatischen Gebiete
war Mozart unsterblichin seinem, Requiem
schlug er neue Bahnen ein." Hij componeerde
41 Svufoniëen, 27 andere orkestwerken, 46 Tiinze
und Marsche, 49 Konzerte „für verschiedene
Instrumente mit Orchester", 9 strijkquintetten,
31 strijkkwartetten, 2 strijktrio's, 3 duo's voor
2 violen, 40 liederen, 56 kamermuziekwerken
voor piano en andere instrumenten, 62 groote
en kleine pianowerken, 2 sonaten voor 2 piano's
enz. enz., 17 orgelsonatenDit is wel een
bewijs voor Mozart's „rastlose Fleiss" Maar geen
wonder dat hij op 35 jarigen leeftijd door zijn
Genie en zijn voortdurend „Umherjagen" uitge
put was en in 1791 stierf.
De aria, gezongen door mejuffrouw Ohlhoff,
is er een, waar men Mozart uit herkent, niet
alleen door de trillers en andere versieringen,
maar het geheel munt altijd uit door dat zekere
„Mozartsche", (fijn lieflijk, bevallig, hoogst wel
luidend enz.) en de stem van de zangeres paste
daar precies bij. Haar stem en voordracht vond
ik zeer te bewonderen en 't deed bijzonder aan
genaam aan, dat de „coloratuur" (snelle loopjes,
versieringenwel kunstig maar niet gekunsteld was.
Na deze aria (die nog naief en eenvoudig na
klonk) was 't eerst een heele overgang tot de
meer volle, zware, drukke, dikwijls vreemde
muziek van R. Strauss! Het is wel zeer realis
tische muziekals 't gedicht het aangift zijn de
tonen bepaald snijdend en snerpend en de har
monieën wel eens heel wonderlijk. In „Tod und
Verklarung" komen gedeelten voor die bijzonder
mooi en welluidend zijn, vooral daar waar de
vioolsolo en de violen en cellen zacht de melodie
hebben met begeleiding van harpen, zulke ge
deelten vind ik buitengewoon mooi en aange
naam om te hooren en dan betreur ik 't zoo,
dat plotseling die welluidende muziek wordt
afgebrokenEr komen vele tegenstellingen voor
in 't gedicht en in de muzikale illustratie. Het
slot is zeer mooi en plechtig en geeft ook een
bevredigende rust, na de luide schettertonen van
het „koper", dat echter zeer duidelijk den „strijd"
weergeeft waarvan in 't gedicht sprake is.
In liet tweede gedeelte van 't concert gaf de
zangeres ons eerst zeer goed het mooie, innige
„Feldeinsamlceit" van Brahms; vervolgens met
veel warmte en gevoel liet. dramatische lied van
Robert Franz „lm Herbst." Hoe mooi en natuur
lijk klinkt op die woorden „Mein Lieb ist falseli"
die dissonant op falsch. (Robert Franz geboren
1815 te Halle a/d Saaie, liij behoort tot de
„school" van Robert Schumann). „Mein Schatze-
leiii" van Max Reger (een zeer modern compo
nist) zong zij schalks en aardig en „Aime-moi"
van Chopin-Viardot was waarlijk: eenig! beeldig!
(allerlei uitroepen).
Hierin toonde zij wel hoe hoog zij staat als
zangeres, hoeveel gemak zij heeft en hoe goed
geschoold en gelijk haar stem is! Behalve door
haar gemakkelijk en licht aansprekend orgaan
voldeed dit lied ook zoo, door het heerlijk me-
lodieuse en rythmisch-walsaclitige, vooral op la,
la. Hieruit was weer de echte Chopin te „proeven"!
P. ViardotGarcia geboren 1821 beroemde zange
res, (zeer begaafd ook op ander gebied) mezzo
sopraan met een stemomvang van groot F tot
Zij zong o.a. de concertetudes van Chopin, Viool-
sonate van Bériot en de Teufelssonate van Tar-
tiniHaar vader was de groote Manuel Gar
cia; 1805 te Madrid geboren. Ieder die zangstu
dies gemaakt heeft, weet dat hij een nieuwe
„Gesangsmethode" uitvond, zijn onderwijs be
rustte op wetenschappelijken grondslag en dooi'
zijn onderzoekingen over de menschelijlce stem
ontdekte hij den „keelkop" spiegel. Tot zijn be
roemdste leerlingen belmoren Jenny Lind, Julius
Stokhausen en meer andere.
Over de uitvoering van Tannhiiuser-Overture,
Charfreitags zauber Walkürenritt van R. Wagner
wil ik ditmaal slechts melden dat zij alle drie
in hun soort prachtig waren en dat er van die
muziek toch ontzettend veel „uitgaat" tot onzen
geest en ons gevoel. Daar ik deze drie genoemde
werken ook „gezien" heb, kon ik mij met de
voortreffelijke Wagnereigenschap van de „Leit-
motive" weer best vereenigen, en zag ook nu
voor mijn „geestesoog" de personen en tooneelen,
waarbij de „Leit motive" pasten. Later kom ik
nog wel eens voor eenige bijzonderheden over
Wagner en zijne werken eenige kolommen in
dit Weekblad vragen, daar hij één der „aller
grootsten" in de Muziekwereld is.
Aan den dirigent tot besluit nog de grootste
hulde voor zijn werkelijk meesterlijke leiding
van alle orkestwerken van dezen avond en ook
aan de orkestleden, en aan het eerelid van
„Zang en Vriendschap"Louis Robert voor zijn
begeleiding der liederen.
Bij den aanvang werd het Wilhelmus gespeeld,
dat door allen staande werd aangehoord. De
zangeres werd door luide toejuichingen ge
noopt tot een „toegift.".
Jubileum-N. H. A n dries sen.
N. H. ANDRIESSEN.
Ter [gelegenheid van het 40-jarig jubileum van
haren'! directeur, den heer N. II. Andriessen,
wiens portret wij zoo gelukkig zijn, onze lezers
hier te kunnen aanbieden, geeft de Liedertafel
„Haarlem's Zanggenot" op Donderdag a.s. in de
Sociëteit Vereeniging te Haarlem een concert.
Behalve de ouverture in C (voor orkest) van
zijn zoon, den heer Willem Andriessen, zullen
een 3-tal werken van den jubilaris worden
uitgevoerd.
Medewerkenden zijn mevrouw Vogel-Vladerac-
ken, sopraan, de heer Jac. van Kempen, tenor,
de heer G. Zalsman, [bariton, en het Haar
lem's Muziekkorps.
Wij twijfelen niet of het zal den algemeen
beminden heer Andriessen bij dit feest niet aan
blijken van belangstelling ontbreken.
Ham en Grietje.
Naar wij vernemen zal aan de opvoering van
Hans en Grietje te Amsterdam in den Stadsschouw
burg op 16 dezer, onder leiding van den heer
E. A. Cats, het Utrecht'sch orkest zijn medewer
king verleenen, daar liet Haarlemseh Muziekcorps
op dien datum verhinderd is.
Op de a.s. leerlingen-uitvoering van den heer
E. A. Cats in de concertzaal de Kroon te Haarlij
zal ook medewerken een dameskoor met orkest!
begeleiding.
Uitgevoerd worden „Engelenzang" van j
Cats en „Deutsche Tiinze" van Fr. Schubert.
Hulde aan Carnegie,,
fiFMpArNNDTEFRN De directie van den Laren,
ütmttw i tiM. gehen KunsthandeliHeerengra,|,|
495 Amsterdam, verzoekt ons n»
het volgende mede te deelen:
Tot dusver zijn ingekomen 194 inschrijvingen
voor een gezamenlijk bedrag van ƒ592.15 j„.
tusschen liggen op de Rotterdamsche beurs in.
schrijvingslijsten ter teekening; terwijl bij dt,
Amsterdamschen handel een lijst circuleert. It
beide koopsteden wordt druk geteekend.
De gelegenheid om alsnog een bijdrage vos
liet portret te zenden sluit 15 Februari a.s. Tot
dien datum heeft men ook gelegenheid de in.
schrijvingslijsten op de Heerengracht 495 te An,,
sterdam en in de kunstzaal Kleijkamp, Oranje,
straat 9 te 's Gravenhage, persoonlijk te teekenen,
Jaarverslag van de 1ste secretaresse
van de afdeeling Haarlem e. O. van
het Centraal Genootschap voor
kinder hers tellings- en
vacantie- kolonies.
Mochten wij verleden jaar 424 leden tellen
dit aantal is voor 1911 met een twaalftal ver'
minderd; slechts enkele leden traden toe, 15 bei
dankten, 2 zijn er overleden en een lid is ver
trokken.
Onze afdeeling trof een zeer zwaar verlies Joor
het3 overlijden van mevrouw W. J. S. Badoi
GhybenHuysinga, onze 1ste penningmei-stej
ressezeer zwaar is dit verlies en wel in meer
dan één opzicht. Wanneer er bijzonder treurige'
nieuwe opgaven kwamen van kinderen en ure
finantiën konden de uitzending niet dragen tan
kwam er plotseling een groote gift van iemand,
die onbekend wenschte te blijven en die de
secretaresse niet hoefde te bedanken want me-
vrouw had dit reeds gedaan. Behalve finantieel
steunde mevr. Baden Ghyben de afdeeling m.-t de
meest onverflauwde en opgewekte standvastigheid,
Het is waarlijk met een woord van innige
hulde, dat ik hier nogmaals mevr. Badon Gliybcn
herdenk.
Onze tweede penningmeesteresse heeft het
werk van de eerste tijdelijk waargenomen.
65 kinderen zonden wij uit, waaronder 7 kin.
deren particulier uitgezonden werden en 3 loor
de Doopsgezinde Gemeente en het verplee: geld
voor lü kinderen werd ons gerestitueerd looi
de Ver. tot Bestrijding der T.B.C.
Het aantal der door ons uitgezonden kim ren
i.s dus verminderd want verleden jaar was lv V',
Langs versehe wegen hebben wij getracht nze
inkomsten te vermeerderen, zoo verzamelden de
scholen zilverpapier en capsulus; dit brac1 de
aanzienlijke som op van f 99.01. De opbrengst
van een vaandelfeest van de vrije brand veer
bracht f 23.op, welke opbrengst ons we: '.af
gestaan, hierbij dan ook nogmaals een woon van
liartelijken dank aan deze vereeniging.
Op de Bloemententoonstelling plaatsten wij
een busje, ook dit bracht wat op, ofschoon het
aan onze verwachtingen niet heeft beantw -rel.
De opbrengst was f 27,te zamen met een
Bodegabusje te Zandvoort.
De kinderen Haber verzamelden op eigen ini
tiatief f 10.625 en de arme uitgezonden kind ren
zeggen hun daar hartelijk dank voor.
Ook mej. Ada Broekhuizen deed veel moeite
voor onze afdeeling door gelden bijeen te zani 'en.
Mej. Br. begon met veel enthousiasme, maa liet
resultaat beantwoordde ook weer niet aan are
verwachtingenmisschien was dit toe te schr ven
aan de verzameling van gelden voor het b ïw-
fonds van het Centraal Genootschap, die art
te voren had plaats gehad. Wij danken iej.
Ada Breekhuizen toch de som van f 30.50 en
waardeeren haar onzelfzuchtig streven zeer.
Voor den verkoop van loten kregen wij nik
nog f 285.
De werkzaamheid van enkele bestuursleden
strekte zich ook nog uit tot de organisatie van
een kunstavond in Zandvoort, die c.a. f 1G
opbracht. Een kunstavond voor het bouwf uil!
in Januari bracht f 488.50 op.
Het bestuur heeft getracht de inkom ten
i vermeerderen naar ik z
langs den wisselvalligen weg.
De profetie van het vorig jaarverslag dat we
oji een achteruitgang zouden moeten terugzien,
indien het ledental niet vergroot werd, is be
waarheid geworden.
Enkele bestuursleden hebben daarom besloten,
hard te werken om door de lijn der vasti in
komsten, dus door het ledental op te voeren,
onze gelden blijvend te vermeerderen.
Met een gunstig resultaat wil ik dit verslag
eindigenwaar we verleden jaar 3.5 pond per
kind en per maand aan gewicht wonnen, zien
we dit jaar een toename van een kleine 5 pond
per kind en per maand.
De Secretaresse,
J. C. Op 't EindeStolp
M u s e u m v a n Kunst n ij verhei d
Haarlem.
In het museum van Kunstnijverheid te Haar
lem zal Zondag en volgende dagen een tentoon
stelling gehouden worden van eene merkwaar
dige verzameling met de naald vervaardigde
kanten, welke hoofdzakelijk door vrouwen en
meisjes uit Itugua, een kleine plaats in de re
publiek Paraguay in Zuid-Amerika, werden ver
vaardigd en die eene specialiteit vormen van
genoemde plaats, alwaar de bewerking vermoe
delijk in vroegere tijden door spaansche invloe
den werd ingevoerd.
Deze verzameling werd door mevrouw T. de
Bosch KemperJegher van daar medegebracht
en door haar welwillend voor de expositie in
bruikleen afgestaan.
De techniek dezer kantsoort, welke uit fijne
zijde of garen wordt vervaardigd en door de
bevolking „nanduty" spinrag wordt genoemd, is
eene zeer bijzondere en hier te lande nog on
bekend, hare fijnheid en hare luchtigheid grenst
aan het ongeloofelijke, terwijl de versieringsnlo-
tieven gedeeltelijk aan geometrische vormen, ge
deeltelijk aan de inheemsche bloemen en dieren
wereld zijn ontleend.
Zondag is de toegang kosteloos.
De boekerij van het museum van Kunstnij
verheid te Haarlem waarin thans 3000 boek
en plaatwerken op het gebied der kunstgeschie
denis der versierende kunsten en der kunstam
bachten alsmede een aanzienlijk aantal platen
op verschillend gebied der decoratieve kunst®
aanwezig zijn, zal van af 14 Februari tot o
Maart a.s. tweemaal iu de week en wel Dinsdal
en Vrijdag des avonds van 7 tot 9 uur voo
belangstellenden geopend zijn.