AGENDA. BLOEMEND A AL. Zondag 12 Februari 2'/„—41/. uur. Hotel „Duin en Daal." Matinée. Eiken Dinsdag en Vrijdag, 8—10 uur. Café „Slot Vredenburg". BloemendaalCommando. Gelegenheid tot oefening in het schieten met Marga-patronen en in het buksschieten. HAARLEM. Koloniaal Museum. (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. (Stadhuis.) Dagelijks geopend van 103 ure. Toegang 25 cents. Zondags en len Woensdag van de maand kosteloos. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79). Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Stads-Bibliotlieek. (Prinsenhof). Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure. Donder dags van 23 ure, Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 113 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Zaterdag II Februari, 8 uur. Schouwburg Jans- weg. De Hagespelers. Leiding Eduard Verkade. Romeo en Julia. Treurspel. (Abonnementsvoor- stelling). Zaterdag II Februari, 8'/4uur. De Kroon. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. Zaterdag II Februari. 8 uur. Brongebouw. Ie Gymnastiek-uitvoering van „Jong Haarlem." Dir. de heer A. J. Meijerink. Zondag 12 Februari, 8 uur. De Kroon. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. van 24 Matinee. Maandag 13 Februari. 8 uur. Schouwburg Jans- weg. Ned. Tooneelvereeniging. Hof'gunst. Blij spel. (Abonnementsvoorstelling). Maandag 13 Februari, 7i uur precies. Nut sgebou w Zijlstraat. Cursus Professor Bolland. Logica. Dinsdag 14 Februari, 8 uur. Schouwburg Jans- weg. N.V. Opera eu Operette van liet Rem- brandt-Theatcr. Butterfly. Japansche opera. (Abonnementsvoorstelling). Dinsdag 14 Februari, 8 uur. De Kroon. Voordracht avond Albert Vogel f 1. Woensdag 15 Februari, 8 uur. Schouwburg Jans- weg. Tournee Louis Bouwmeester. Voerman Henschel. Drama. (Abonnementsvoorstelling). Woensdag 15 Februari, 7 uur. Brongebouw. Ge- costumeerd kinderbal. Na afloop gelegenheid tot dansen voor de abonnees. Woensdag 15 Februari, 7j uur. De Kroon. Uit voering leerlingen van den heer E. A. Cats, f 1.—, 0.50. Woensdag 15 Februari 8 uur precies. Nu tsgebo uw, Zijlstraat. 4e Voordracht met lichtbeelden door den heer dr. J. H. Holwerda over: „De voor historie en de vroegste geschiedenis van ons land". Donderdag 16 Februari. 8 uur. De Kroon. Nederl. Vereeniging „Onze Vloot," afd. Haarlem e. O. Lezing met lichtbeelden door den heer W. D. H. Baron van Asbeck, over: H. M. „Gelderland" in de Caraibische Zee. Donderdag 16 Februari, 7j uur. Sociëteit Ver eeniging. Andriessen-Concert ter gelegen heid van zijn 40-jarig jubileum, f 1.0.50. Vrijdag 17 Februari, 8'/4 uur. De Kro on. Bioscoop voorstelling Albert-Frères. f 0.75, 0.50, 0.25. AMSTERDAM. Larensche Kunsthandel, Heerengracht 495 Maande lijks afwisselende tentoonstellingen van liol- landsche en buitenlandsche kunst. Dagelijks gelegenheid tot teekenen op de lijst voor bij dragen portret Carnegie. VOETBAL. HAARLEM. Zondag 12 Februari 2 uur. H. F. C.'t Zesde (Breda). Terrein aan de Spanjaardslaan. zij hebben door hun „feu sacré", koude de misschien niet zoo gevoeld en bovendien wordt men van spelen en zingen van zelf „warm", degenen die 't met innerlijke bezieling doen, n.l. De Sonate in D majeur (dur) van Beethoven voor viool en piano, werd door mevrouw' Ris en den heer Cats, uitstekend weergegeven, 't Is toch ook een heerlijke Sonate; het begin-Allegro in den grondtoon (Tonica), dan de „Doorvoering" in F majeur, en 't slot weer in D majeur. Daarna het zangerige thema van 't Andante in A majeur en de mooie variaties, waarvan de middelste zeker wel de grootste tegenstellingen biedt, het zacht klagende in a mineur en het stoehtelijke f.f. ook in a mineur, en in de tweede helft datzelfde verschil in A majeur. Het vroolijke Rondo vormt het opgewekte slot van deze Sonate, waartoe zoowel de 6/„ maat als de toonsoort I) majeur, bijzonder „geëigend" zijn de tusschengedeelten in cl mineur en Bes majeur, zijn slechts korte „overgangsstemmingen". De Sonate is gecomponeerd in Beethoven's eeste periode, (zijn werken kunnen in drie perioden worden verdeeld: n.l. van Opus 118, van 18 100 en van 101138; dan zijn er nog ongeveer 50, die hij niet van een cijfer heeft voorzien,) Opus 12 No. 1, staat er bij deze Sonate. In zijn eerste periode „schlagt er noch die Töne seiner Zeitgenossen an, und doch zeigen schon so mansche Eigentümlichkeiten den Neuerer an, dessen Geist, dessen Leidenschaft hinausdrangt ftber die gebotenen, engen Formen, der kein Gesetz kent, wenn es gilt, wahrhaft Groszes und Schönes zum Ausdruck bringen zu mussen, der aber nie dabei die Grenzen des Schonen iiberschreitet und selbst in diesem Sturm und Drang, immer die Aesthetik seiner Kunst zu wahren weisz. Auf dein Gebiete des Klavier- spieles, war er der Erste Moderne Meister, und für ihn schufen die Klavierbauer, die ersten In- strumente, die den gegenwartigen nahekommen". Aldus lezen we in Keller's Geschichte der Musik. De dames speelden op de bekende goede ma nier de Variaties en Fuga van J. W. Kersbergen, een werk dat zeer veel moois en veel moeilijk heden bevat. Bij deze zusters-artisten bewonder ik altijd de groote eenheid van gevoels- en kracht-uiting; zij vullen elkaar volkomen aan. De Cantilene (kort zangstuk, liedje) van C. Smulders, voorgedragen door den heer Cats en mejuffrouw Roll voldeed zeer; 't is ook een zangerig stuk en zoowel de viool- als de piano partij zijn mooi en beide uitvoerenden speelden met veel warmte en gevoel. Het was een uitmuntend denkbeeld om tot afwisseling de declamatie van het Hexenlied Wildenbruch met de muziek van Max Schil lings te geven. Het is een aangrijpend mooi gedicht, en de muziek is een „illustratie", die uitstekend erbij past. De heer Wilhelmy de clameerde zeer goed, zonder overdrijving en hij was volkomen in harmonie met de muziek. Me juffrouw Roll volgde het gedicht en was ook daarmee volkomen in harmonie, zoodat. het ge heel dan ook stellig de meeste van de toehoor ders wel bevredigd zal hebben. Na de pauze kregen we nog een Sonate voor viool en piano van A. [Rubinstein, uitgevoerd door den heer Cats en mejuffrouw Roll. Op zich zelf beschouwd is 't een mooie Sonate, mooie melodieën ook, en zeer goed gespeeld ook, en tochna Beethoven? het verschil van „muziek" tusschen die twee zal wel oorzaak zijn, dat de Beethoven-Sonate mij zooveel meer genot verschafte. Tot slot hadden de dames nog de „Rhapsodic Ilongroise No. 2." van F. Liszt voor 2 piano's!! Weet u nog wat een Rhapsodic is? Dit was een echte Rhapsodie! Wat een moeilijk, zwaar stuk! maar wel een heerlijk mooi werkHierin waren de twee zusters weer zoo een en alle (vertragin gen) ritardando's, (toeneming van kracht) cres cendo's p's en f's enz. enz. waren prachtig ge lijk Maar Liszt laat ons brein wel zeer ver schillende gewaarwordingen doormaken; 't is af en toe of zijn fantasie op een vurig Hongaarsch paard in vrijheid door de hongaarsclie steppen rent, draaft, galloppeert, dan plotseling bijna stilstaat en rust en dan weer op hol gaat! Er zijn gedeelten waar men (ook met eenige fanta sie) het trappelen van 't ros zou kunnen hooren. Zoo'n stuk is zeer geschikt om de toehoorders eens op de proef te stellen. Wat denkt men er eigenlijk bij? Ik zal maar 't antwoord aan ieder's fantasie overlaten; 't zal misschien ook een ware „Rhapsodie" worden, als 't van allen bekend was Wat is 't goed, dat iemand als Liszt met zijn bruisend, vurig temperament en zijn groote fan tasie en kunst-geest niet binnen de muren van een klooster bleef! maar zooveel voor de kunst (vooral Wagner's werken) deed. Liszt is in 1811 te Raiding in Hongarije ge boren, zijn vader was rentmeester op een van de bezittingen van vorst Esterhazy, die zeer kunstlievend was. Op zesjarigen leeftijd trad hij voor 't eerst op en wel met zooveel succes dat hij een jaarlijksclie toelage verkreeg om te Weenen te studeeren onder leiding van Czerny en Salieri. Na anderhalf jaar studie trad hij weer op en 't was slechts één triomphtoeht tot het einde van zijn leven 1880. Tappert schrijft van hem dat hij„vereinigt als universeller Geist alle Richtingen und 8tilarten in sicli, wenngleicli er auch auf dem Altare der Brillanz opferte". Berlioz noemt hem „den Yirtuosen der Zukunft", Liszt beschouwde de techniek niet als „Selbst- zweck", doch als „Mittel zum Zweck". Ilij bracht nieuwe regels voor 't klavierspel tot stand, die hij echter „nur in persönlichem Ünter- richte, seinen Schülern mitteilte". Niet alleen als virtuoos, ook wegens zijn „Herzens-adel" staat Liszt zeer hoog. Van hem zegt MendelssohnIch liabe keinen Musiker gekannt, dem so die musikalische Empfindung bis in die Fingerspitsen liefe und daausströmte". Zijn devies was„für sicli nur das Notwendigste, für andere Alles", en „Genie oblige". Hij ver diende schatten en deed daarmee „veel goed werk", was een „der edelsten Priester und Vorkampfcr der Kunst". Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap". Instrumentaal Concert Maandag 6 Februari 1911. In de Muziekzaal der Sociëteit „Vereeniging" door het Residentieorkest onder leiding van den heer mr. Henri Viotta. Soliste mejuffrouw Elisabeth Ohl- hofl' (Zang). Begeleidingde heer Louis Robert (Eerelid). Het programma van dezen avond beloofde veel moois en we hoorden ook werkelijk heel veel moois! Op schitterende wijze werd het eerste nummer gespeeldHet thema van Haendel werd mooi breed ingezet en dé Variatien en Fuga van L. Delune werden ook zeer mooi weergegeven welke tegenstellingen komen hier voornamelijk in de kracht en het tempo voor; bewonderens waardig is zeker het luchtige en zachte in Varia tie V, quasi murmurando, Variatie XI, Tempo di Minueto vivace con eleganza (levendige bevallige Menuet) en de groote kracht in de laatste Varia tie. 't Was een zeer goed denkbeeld om niet dit HaendelDelune werk aan te vangen, „in ouden stijl" 16851759. Die oude stijl heeft wel iéts eigenaardigs voor den tegenwoordigen tijd, 'de noten evenals het tempo en de harmonie. Mu ziek uit dien tijd is wel oud, maar „verouderd" toch niet, en een vertolking als die van het Residentieorkest geeft aan oude Thema's zulk een warmte en moderne frischheid, dat al die Varia ties en de Fuga toch niet lang vielen. Als over gang tusschen Haendel en den hoogst modernen R. Strauss kregen we een aria van Mozart, uit zijn: II Re pastore, (gezongen door mejuffrouw Elisabeth Ohlhoff,) met orkest begeleiding. Die „Stijl" was dus van 1756 en van een Oostenrijker; dat verschil van landaard is opk merkbaar. Mozart (Johann, Chrysostomos, Wolgangus, Theophilus) is den 27en Januari 1756 te Salzburg geboren. Zijn vader, Leopold Mozart, was hof- musikus en viool-leeraar. Hij begon reeds jong te componeeren; in Mei 1767 werd zijn eerste dramatische werk door de studenten aan de uni versiteit te Salzburg opgevoerd„Apollo et Hya- cinthus." Op zijn twaalfde jaar begonnen reeds de kunstreizen door ongeveer geheel West-Europa, die natuurlijk de gezondheid van den „zarten knaben" ondermijnden. Den 23en April 1775 werd in tegenwoordigheid van den aartshertog Maximilian (jongsten zoon van Maria Theresia) te Salzburg zijn opera„II Ré Pastore" opgevoerd. In 1782 huwde hij Konstanze Weber, niet wie hij wel gelukkig was, maar de „Notdurft wollte sicli nicht mehr von seinen Solden lösen." „Mo zart's gröszte Bedeutung liegt in der oper Aber nicht allein auf dem dramatischen Gebiete war Mozart unsterblichin seinem, Requiem schlug er neue Bahnen ein." Hij componeerde 41 Svufoniëen, 27 andere orkestwerken, 46 Tiinze und Marsche, 49 Konzerte „für verschiedene Instrumente mit Orchester", 9 strijkquintetten, 31 strijkkwartetten, 2 strijktrio's, 3 duo's voor 2 violen, 40 liederen, 56 kamermuziekwerken voor piano en andere instrumenten, 62 groote en kleine pianowerken, 2 sonaten voor 2 piano's enz. enz., 17 orgelsonatenDit is wel een bewijs voor Mozart's „rastlose Fleiss" Maar geen wonder dat hij op 35 jarigen leeftijd door zijn Genie en zijn voortdurend „Umherjagen" uitge put was en in 1791 stierf. De aria, gezongen door mejuffrouw Ohlhoff, is er een, waar men Mozart uit herkent, niet alleen door de trillers en andere versieringen, maar het geheel munt altijd uit door dat zekere „Mozartsche", (fijn lieflijk, bevallig, hoogst wel luidend enz.) en de stem van de zangeres paste daar precies bij. Haar stem en voordracht vond ik zeer te bewonderen en 't deed bijzonder aan genaam aan, dat de „coloratuur" (snelle loopjes, versieringenwel kunstig maar niet gekunsteld was. Na deze aria (die nog naief en eenvoudig na klonk) was 't eerst een heele overgang tot de meer volle, zware, drukke, dikwijls vreemde muziek van R. Strauss! Het is wel zeer realis tische muziekals 't gedicht het aangift zijn de tonen bepaald snijdend en snerpend en de har monieën wel eens heel wonderlijk. In „Tod und Verklarung" komen gedeelten voor die bijzonder mooi en welluidend zijn, vooral daar waar de vioolsolo en de violen en cellen zacht de melodie hebben met begeleiding van harpen, zulke ge deelten vind ik buitengewoon mooi en aange naam om te hooren en dan betreur ik 't zoo, dat plotseling die welluidende muziek wordt afgebrokenEr komen vele tegenstellingen voor in 't gedicht en in de muzikale illustratie. Het slot is zeer mooi en plechtig en geeft ook een bevredigende rust, na de luide schettertonen van het „koper", dat echter zeer duidelijk den „strijd" weergeeft waarvan in 't gedicht sprake is. In liet tweede gedeelte van 't concert gaf de zangeres ons eerst zeer goed het mooie, innige „Feldeinsamlceit" van Brahms; vervolgens met veel warmte en gevoel liet. dramatische lied van Robert Franz „lm Herbst." Hoe mooi en natuur lijk klinkt op die woorden „Mein Lieb ist falseli" die dissonant op falsch. (Robert Franz geboren 1815 te Halle a/d Saaie, liij behoort tot de „school" van Robert Schumann). „Mein Schatze- leiii" van Max Reger (een zeer modern compo nist) zong zij schalks en aardig en „Aime-moi" van Chopin-Viardot was waarlijk: eenig! beeldig! (allerlei uitroepen). Hierin toonde zij wel hoe hoog zij staat als zangeres, hoeveel gemak zij heeft en hoe goed geschoold en gelijk haar stem is! Behalve door haar gemakkelijk en licht aansprekend orgaan voldeed dit lied ook zoo, door het heerlijk me- lodieuse en rythmisch-walsaclitige, vooral op la, la. Hieruit was weer de echte Chopin te „proeven"! P. ViardotGarcia geboren 1821 beroemde zange res, (zeer begaafd ook op ander gebied) mezzo sopraan met een stemomvang van groot F tot Zij zong o.a. de concertetudes van Chopin, Viool- sonate van Bériot en de Teufelssonate van Tar- tiniHaar vader was de groote Manuel Gar cia; 1805 te Madrid geboren. Ieder die zangstu dies gemaakt heeft, weet dat hij een nieuwe „Gesangsmethode" uitvond, zijn onderwijs be rustte op wetenschappelijken grondslag en dooi' zijn onderzoekingen over de menschelijlce stem ontdekte hij den „keelkop" spiegel. Tot zijn be roemdste leerlingen belmoren Jenny Lind, Julius Stokhausen en meer andere. Over de uitvoering van Tannhiiuser-Overture, Charfreitags zauber Walkürenritt van R. Wagner wil ik ditmaal slechts melden dat zij alle drie in hun soort prachtig waren en dat er van die muziek toch ontzettend veel „uitgaat" tot onzen geest en ons gevoel. Daar ik deze drie genoemde werken ook „gezien" heb, kon ik mij met de voortreffelijke Wagnereigenschap van de „Leit- motive" weer best vereenigen, en zag ook nu voor mijn „geestesoog" de personen en tooneelen, waarbij de „Leit motive" pasten. Later kom ik nog wel eens voor eenige bijzonderheden over Wagner en zijne werken eenige kolommen in dit Weekblad vragen, daar hij één der „aller grootsten" in de Muziekwereld is. Aan den dirigent tot besluit nog de grootste hulde voor zijn werkelijk meesterlijke leiding van alle orkestwerken van dezen avond en ook aan de orkestleden, en aan het eerelid van „Zang en Vriendschap"Louis Robert voor zijn begeleiding der liederen. Bij den aanvang werd het Wilhelmus gespeeld, dat door allen staande werd aangehoord. De zangeres werd door luide toejuichingen ge noopt tot een „toegift.". Jubileum-N. H. A n dries sen. N. H. ANDRIESSEN. Ter [gelegenheid van het 40-jarig jubileum van haren'! directeur, den heer N. II. Andriessen, wiens portret wij zoo gelukkig zijn, onze lezers hier te kunnen aanbieden, geeft de Liedertafel „Haarlem's Zanggenot" op Donderdag a.s. in de Sociëteit Vereeniging te Haarlem een concert. Behalve de ouverture in C (voor orkest) van zijn zoon, den heer Willem Andriessen, zullen een 3-tal werken van den jubilaris worden uitgevoerd. Medewerkenden zijn mevrouw Vogel-Vladerac- ken, sopraan, de heer Jac. van Kempen, tenor, de heer G. Zalsman, [bariton, en het Haar lem's Muziekkorps. Wij twijfelen niet of het zal den algemeen beminden heer Andriessen bij dit feest niet aan blijken van belangstelling ontbreken. Ham en Grietje. Naar wij vernemen zal aan de opvoering van Hans en Grietje te Amsterdam in den Stadsschouw burg op 16 dezer, onder leiding van den heer E. A. Cats, het Utrecht'sch orkest zijn medewer king verleenen, daar liet Haarlemseh Muziekcorps op dien datum verhinderd is. Op de a.s. leerlingen-uitvoering van den heer E. A. Cats in de concertzaal de Kroon te Haarlij zal ook medewerken een dameskoor met orkest! begeleiding. Uitgevoerd worden „Engelenzang" van j Cats en „Deutsche Tiinze" van Fr. Schubert. Hulde aan Carnegie,, fiFMpArNNDTEFRN De directie van den Laren, ütmttw i tiM. gehen KunsthandeliHeerengra,|,| 495 Amsterdam, verzoekt ons n» het volgende mede te deelen: Tot dusver zijn ingekomen 194 inschrijvingen voor een gezamenlijk bedrag van ƒ592.15 j„. tusschen liggen op de Rotterdamsche beurs in. schrijvingslijsten ter teekening; terwijl bij dt, Amsterdamschen handel een lijst circuleert. It beide koopsteden wordt druk geteekend. De gelegenheid om alsnog een bijdrage vos liet portret te zenden sluit 15 Februari a.s. Tot dien datum heeft men ook gelegenheid de in. schrijvingslijsten op de Heerengracht 495 te An,, sterdam en in de kunstzaal Kleijkamp, Oranje, straat 9 te 's Gravenhage, persoonlijk te teekenen, Jaarverslag van de 1ste secretaresse van de afdeeling Haarlem e. O. van het Centraal Genootschap voor kinder hers tellings- en vacantie- kolonies. Mochten wij verleden jaar 424 leden tellen dit aantal is voor 1911 met een twaalftal ver' minderd; slechts enkele leden traden toe, 15 bei dankten, 2 zijn er overleden en een lid is ver trokken. Onze afdeeling trof een zeer zwaar verlies Joor het3 overlijden van mevrouw W. J. S. Badoi GhybenHuysinga, onze 1ste penningmei-stej ressezeer zwaar is dit verlies en wel in meer dan één opzicht. Wanneer er bijzonder treurige' nieuwe opgaven kwamen van kinderen en ure finantiën konden de uitzending niet dragen tan kwam er plotseling een groote gift van iemand, die onbekend wenschte te blijven en die de secretaresse niet hoefde te bedanken want me- vrouw had dit reeds gedaan. Behalve finantieel steunde mevr. Baden Ghyben de afdeeling m.-t de meest onverflauwde en opgewekte standvastigheid, Het is waarlijk met een woord van innige hulde, dat ik hier nogmaals mevr. Badon Gliybcn herdenk. Onze tweede penningmeesteresse heeft het werk van de eerste tijdelijk waargenomen. 65 kinderen zonden wij uit, waaronder 7 kin. deren particulier uitgezonden werden en 3 loor de Doopsgezinde Gemeente en het verplee: geld voor lü kinderen werd ons gerestitueerd looi de Ver. tot Bestrijding der T.B.C. Het aantal der door ons uitgezonden kim ren i.s dus verminderd want verleden jaar was lv V', Langs versehe wegen hebben wij getracht nze inkomsten te vermeerderen, zoo verzamelden de scholen zilverpapier en capsulus; dit brac1 de aanzienlijke som op van f 99.01. De opbrengst van een vaandelfeest van de vrije brand veer bracht f 23.op, welke opbrengst ons we: '.af gestaan, hierbij dan ook nogmaals een woon van liartelijken dank aan deze vereeniging. Op de Bloemententoonstelling plaatsten wij een busje, ook dit bracht wat op, ofschoon het aan onze verwachtingen niet heeft beantw -rel. De opbrengst was f 27,te zamen met een Bodegabusje te Zandvoort. De kinderen Haber verzamelden op eigen ini tiatief f 10.625 en de arme uitgezonden kind ren zeggen hun daar hartelijk dank voor. Ook mej. Ada Broekhuizen deed veel moeite voor onze afdeeling door gelden bijeen te zani 'en. Mej. Br. begon met veel enthousiasme, maa liet resultaat beantwoordde ook weer niet aan are verwachtingenmisschien was dit toe te schr ven aan de verzameling van gelden voor het b ïw- fonds van het Centraal Genootschap, die art te voren had plaats gehad. Wij danken iej. Ada Breekhuizen toch de som van f 30.50 en waardeeren haar onzelfzuchtig streven zeer. Voor den verkoop van loten kregen wij nik nog f 285. De werkzaamheid van enkele bestuursleden strekte zich ook nog uit tot de organisatie van een kunstavond in Zandvoort, die c.a. f 1G opbracht. Een kunstavond voor het bouwf uil! in Januari bracht f 488.50 op. Het bestuur heeft getracht de inkom ten i vermeerderen naar ik z langs den wisselvalligen weg. De profetie van het vorig jaarverslag dat we oji een achteruitgang zouden moeten terugzien, indien het ledental niet vergroot werd, is be waarheid geworden. Enkele bestuursleden hebben daarom besloten, hard te werken om door de lijn der vasti in komsten, dus door het ledental op te voeren, onze gelden blijvend te vermeerderen. Met een gunstig resultaat wil ik dit verslag eindigenwaar we verleden jaar 3.5 pond per kind en per maand aan gewicht wonnen, zien we dit jaar een toename van een kleine 5 pond per kind en per maand. De Secretaresse, J. C. Op 't EindeStolp M u s e u m v a n Kunst n ij verhei d Haarlem. In het museum van Kunstnijverheid te Haar lem zal Zondag en volgende dagen een tentoon stelling gehouden worden van eene merkwaar dige verzameling met de naald vervaardigde kanten, welke hoofdzakelijk door vrouwen en meisjes uit Itugua, een kleine plaats in de re publiek Paraguay in Zuid-Amerika, werden ver vaardigd en die eene specialiteit vormen van genoemde plaats, alwaar de bewerking vermoe delijk in vroegere tijden door spaansche invloe den werd ingevoerd. Deze verzameling werd door mevrouw T. de Bosch KemperJegher van daar medegebracht en door haar welwillend voor de expositie in bruikleen afgestaan. De techniek dezer kantsoort, welke uit fijne zijde of garen wordt vervaardigd en door de bevolking „nanduty" spinrag wordt genoemd, is eene zeer bijzondere en hier te lande nog on bekend, hare fijnheid en hare luchtigheid grenst aan het ongeloofelijke, terwijl de versieringsnlo- tieven gedeeltelijk aan geometrische vormen, ge deeltelijk aan de inheemsche bloemen en dieren wereld zijn ontleend. Zondag is de toegang kosteloos. De boekerij van het museum van Kunstnij verheid te Haarlem waarin thans 3000 boek en plaatwerken op het gebied der kunstgeschie denis der versierende kunsten en der kunstam bachten alsmede een aanzienlijk aantal platen op verschillend gebied der decoratieve kunst® aanwezig zijn, zal van af 14 Februari tot o Maart a.s. tweemaal iu de week en wel Dinsdal en Vrijdag des avonds van 7 tot 9 uur voo belangstellenden geopend zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1911 | | pagina 2