19e Matinee, PHILIPS' LAMPEN nuia'i 16ÉZIJH van HNRTIU, N.r.BREEMEN&Co. f J I H. VAN N1EL Hz. I j Eerstdaags Opening j van een filiaal te j Bloemendaal, j PIANO'S - ORGELS, J. VAN WIJK. KELLER S MACD0NALD Berlitz School 32. Pension. D. REMPT, 4«E RUSTHOEK. Bakenessergr., Haarlem, Teief. 70. Schouwtjeslaan, Haarlem, Teier. 848. Straatweg 53. Gevestigd te HEEMSTEDE, Heerenweg 239, (bij Haarlem) OVERVEEN. Telefoon Intercommunaal 271. BRANDSTOFFENHANDEL. Prima kwaliteit. Levering op tijd. Lage prijzen. Groote Houtstraat 86. HAARLEM. Brouwersvaart 106, •loemendaal een kiuder- ichhorn Domp.vloedslaan nop'.van een wandelstok te Overveen, een zwarte sleuteltje en een paar koenen. ■ren armband bestaande wart zakje, inhoudende teld „het gouden neusje" houd en een rozenkrans. Zaterdag (i tot en Vrijdag 12 Januari. iren: d. van A. J.J. Lind- A. M. Vervoort, z. van Schornagel, >1. Roozen en A. A. P. Verloop 02 j. B. .V. van Herben 1 j. t Gesticht „Meeren- j. I.. G. Verlieijen 02 j. rSeveryn Fvan. ezen in Haart, Dagblad utfen is -in de badinrich- aar hij des morgens nog Maandag plotseling over- root Dr. Severyn Fyan, n algemeen geacht en ge- sde. September 1847 te Berg- deerde te Amsterdam en n welk jaar hij zich ook jefende hij hier ter stede uit. In al dien tijd had vriendschap van zijn pa- een ook bleek toen hij met lèn ging afscheid nemen de, en zich elders vestigde, tan zijn patiënten hechten, bracht hij een of meer- ■k aan Haarlem en deed is met zijn oud-patiënten Fyan hier nog het laatst lor velen worden betreurd. 1 Broeders van de aloude arlein bekend onder de blijcken" 11112, is getiteld r". De benaming is goed b. 't Hooft, de dichter of m gebruik van het mate- ed en in velerlei vormen hetsen. n wordt Bloemendaal met u-dacht •eeg zijn bank lit steunden dank ie dreven, er nederzet. De Gehestet irleven. K u n s t n ij v e r h e i d aar 1 e m. Kunstnijverheid werden erken in eene nieuwe vi- 3n geven zoodoende een lit van verschillende tedi um oudslier bijzonder be- •s in staal, goud, gehamerd en woord elke bewerking schap te beheerschen. a.s. denkt de afd. Haarlem Alg. Nederl. Verbond in int (Zijlstraat) een tentoon- alles wat op de uitbreiding betrekking heeft en waar- wereldtentoonstelling de aid is. Tevens wordt daar rerzicht van kaarten en erk der boeken commissie I iwburg lansweg te Haarlem. aliaansche Opera. Carmen- opvoering door het schap begon gisterenavond omstandigheden. Door ge- iengevolge van het ongeluk 8 uur, toen er begonnen reheat nog niet aanwezig, lit langzamerhand opzetten et ongeveer een halve be- dus zeer magertjes klonk, slaginstrumenten enz., is hulp geroepen piano ver- lan te vullen, ik maar op rekening sclirij- ïe ontsteltenis, dat 't koor liet erg op dreef was, wat istheid betreft, 't Tweede ■la 't geheele orchest was senuwachtigheid bij spelers en deed 't gezelschap zich van eerste kwaliteit. ,or spel èn door zang ver- irene. Don José won veler 1 tenorgeluid. Micaela was ivoon teeder van stem, in dan wat scherp, maar toch Espamillo deed zijn torea- 't een lust was en verwierf pel en zijn flink geluid een Bizondere vermelding om oone stem verdient voorts de rolletjes van minder 1 verzorgd. erking. Zooals de souffleur was 't toch wel wat al te ffieeren meer, maar dat is ten. Dat past nu heelémaal mdere zoo uitstekend in de moodig geschreeuw er door. irlemsch publiek nu eens d opera-gezelschap op prijs int hoewel beter dan bij was de zaal toch nog lang verdiend was, bezet. arlemsehe Bachver- eeniging. gewone Concert op Dinsdag <t van 't Concertgebouw te ding van den heer Willem en lid van verdienste itde heer Raoul Pugno, No. 4 (G groote terts) van —1911). Deze svmphonie is nwerk. waarin mooie, wel- edcelten voorkomen in dal io ook 't best, te. begrijpen Andere gedeelten vond ik vreemd, onsamen hangend. onharmonisch en meer lawaai dan muziek, (tenminste zoo klonk 't mij nu; na één keer die symphonic gehoord te hebben beken ik eerlijk dat er veel was, dat ik niet begrepen heb), lie sopraansolo in 't 4c deel is misschien heel mooi uitgevoerd, maar wat een zonderling gedicht! Geen wonder dat Mahler daar geen verheffender muziek bij gecomponeerd heeft, 't Orkest heeft uitstekend gespeeld natuurlijk, zooals altijd. Dit gekit ook van 'I laatste nummer van 't programma, n.l. Ouverture-Fantaisie Koméo en Juliette" van I'. Tschaikowsky. (18401893) Ook hier kwamen gedeelten voor dië lieflijk aangenaam, zangerig klonken, doch evenals in de svmphonie toch ook veel onbegrijpelijke deelen, dit- heel geweldig klonken. Is zulk een bombast nog aesthetisch of alleen berekend op effect en om te overweldigen door de kracht van zooveel in strumenten? Welk een verschil is er dan toch in de welluidendheid van deze muziek en die van de beide andere componisten van dezen avond De Variations symphoniques van César Franclc (1822—1890) voor piano met orkestbegeleiding werden door solist en orkest schitterend uitge voerd. Groote eenheid tusschen solist, orkest en en leider! In deze muziek was duidelijk het fransche karakter hoorbaar, zoowel in melodie als harmonie en temperament bij solist en orkest. De reden waarom ik No. 2 van 't programma 't laatst noem, ligt hierin, dat dit nummer volgens mijn opvatting zoo oneindig hoog verheven is boven al 't overige; Beethoven staat boven deze drie componisten vooral doordat uit zijn werken altijd de hoog verheven, rein-geestelijke muziek klinkt. Bij de grootste kracht, het fijnste, lief lijkste teederste blijft 't altijd hoogst welluidend, gevoelig, (maar nooit sentimenteel of over Ireven) verheven en verheffend. Mij dunkt, dat Pugno en orkest en leider alleen doordrongen waren van Beethoven's geest en daardoor dit Concert No. 3 (c kleine terts op. 37) ook zoo uitnemend vertolk ten, want deze uitvoering was in één woord grootsrh van az. In de Cadens kwam het schit terend spel van den lieer Pugno zeer tot zijn recht. De muziek en uitvoering van dit Beethoven concert was uitstekend voor 't evenwicht van 't minder verhevene der andere nummers en kwam zeker juist door de tegenstelling met Mahler en Tschaikowsky nog meer uit. Onze medewerker spreekt natuurlijk voor zich zelve. (Red.) Anne Marie, de geschiedenis VAN BOEK EN van een paar jonggehuwden. TIIDSCHRIFT Uit het Duitsch van Paul Lan- genecheidt door Elsje van IIou- weningen. Uitgave van C. MorkS Czn. Dordrecht. Met de vertaling van dit werk is onze boeken wereld aanmerkelijk verrijkt. Anne Marie is een mooi boekwaarvan de lezing warm is aan te bevelen. Er gaat een wonderzoete bekoring uit van deze eenvoudig vertelde geschiedenis van een paar jonggehuwden, en met belangstelling, waar zich een tikje ontroering in mengt, volgt de lezer de lotgevallen dezer twee zéér verschil lende naturen: die van den gevierden tooneelspeler Heinz Andersen cn zijn jonge, ongekunstelde vrouw Anne Marie, hun geluk, hun leed en hun elkaar weervinden. Prachtig geteekend zijn ook de karakters van Herbert Norden en diens vrouw Ellen. Er valt ook te leeren uit dit boek, er gaat een reine, opwekkende zedelijke strekking van uit Het is niet, zooals zoovele der heden- daagsehe werken, een schildering zonder meer van een reeks elkaar opvolgende gemoedstoe standen met de daaruit volgende handelingen, goed of kwaad (maar het laatste vooral!), Paul bangenscheidt toont in dit zijn boek ons aan wat de goede weg is in moeilijkheden als welke zijn Ilcinz en Anne Marie ondervinden. Zonder te preeken, geeft hij, ganseh ongezocht, hier en daar heel mooie ware opmerkingen die een ieder ter harte kan nemen. Dit b.v. „En in ditoogen blik van geluk, blikten zij beiden in het verleden terug: dankbaar want het leed is de kostelijke gave welke den menseh in de wieg is gelegd! Geluk maakt dikwijls trotseh en hard, grof en onbarmhartig, evenals de droge gloed boom en struik verzengt. Leed gelijkt op den regen na on weer, die de bladeren zweept, maar de wortels ver kwikt. Leed maakt de harten, die niet geheel verdord zijn, deemoedig en week, doet ons eigen schuld erkennen en anderen vergeven. Zoo gaat en ga dan het leed door de wereld, een ernstige maar goede fee, met milde vergevende oogen en in haar handen troost en erbarmen...." Een weinigje ouderwetsch? Mogelijk. Het ge heele boek doet dat wat aan, met zijn verheer lijking van de reine, onschuldige kind-vrouw, die, bedrogen door haar man, door allerlei wegen komt niet tot een fiere, zelfbewuste echtschei ding zooals een echte tegenwoordige vrouw waarschijnlijk doen zou, in het besef van diep gekrenkte eigenwaarde maar tot een deemoe dige, liefdevolle liereeniging met den man dien zij is blijven liefhebben. De vertaling is vlot en op kleine germanismen hier en daar na, goed geslaagd. Zoo ware b.v. het duidsche Taumel beter vertaald door roes dan door tuimel. De druk is flink en helder, de uit gave goed verzorgd. Kortom een boek (lat zijn weg tot de nederlandsche harten wel vinden zal, en dit ook verdient. 2 Januari j.l. vierde De Gracieust, het bekende geïllustreerde modeblad, haar vijftigjarig bestaan, liet „gouden nummer" wijdt in een belangwek kend hoofdartikel daaraan eenige hartelijke woorden. Na een kort overzicht op de geschiedenis van dit blad, wordt een beschrijving gegeven van hoe De Gracieust vervaardigd wordt met een vergelijking tusschen den toestand van heden met dien van vijftig jaren her, bij de oprichting, toen het kleine snelpersje maar vier pagina's tegelijk kon afdrukken, terwijl er nu 12 worden vervaardigd; thans levert de machine 18(10 exemplaren per uur, eertijds (10(1 A 700 vel per uur. Eenige verkleinde afbeeldingen roepen de modes weer in het geheugen van de jaren '60, '70, '80, '90, 1900 en 1906. Hoe vreemd doen ze ons aan, zelfs die, welke nog niet zoo heel lang achter ons liggen. In het overzicht „De mode van de laatste eeuw" passeeren zij de schouw, en vinden wij de opmerking dat „de mode nooit leelijk is, alleen op het eerste gezicht wat onge woon. Als ze na eenige weken minder ongewoon lijkt, vinden we haar mooi en als ze eindelijk in ieders oog gewoon is geworden, dan is ze... „antiek". Er zit veel waars in die woorden, toch valt er wel iets op af te dingen. Dat. een mode nooit leelijk is, is wel wat kras ge zegd. Wie toch zal tegenwoordig durven beweren dat de strompelrolc mooi is, al dragen we hem, omdat iedereen hem draagt. Wij steken niet gaarne al te erg af bij anderen en al zijn onze oogen gewoon geraakt aan zekere lijnen, daarom behoeven ze de onverdeelde goedkeuring niet weg te dragen. Ook is het wat kras gezegd „Diegenen, die de mode het snelst volgen han delen het verstandigst". Daarvoor is n.l. een flinke beurs een eerste vereischte. Het beste doet zij, die in alles de gulden middenmaat volgt, vooral hiér in Nederland, waar, dat kuiinen we met een gerust hart zeggen, heel weinig z.g. slavinnen der mode te vinden zijn, en een dracht gewoonlijk eerst dan ingang vindt als ze feitelijk reeds ouderwetsch is gewordenOm een voor beeld te noemen buiten De Gracieuse qm. Tegen woordig draagt in ons land bijna ieder liet. krullen kapsel met „vergroot hoofd" zal ik maar zeggen. Dezer dagen hoorde ik van een parijsche kennis dat in de „ville de lumière" die mode al totaal heeft afgedaan! Het hoofd wordt daar n.l. zoo klein mogelijk gemaakt, het haar volstrekt niet meer gedoft of uitgehaald, maar integendeel xtijf-glad langs de slapen gelegd, in een scheiding, die tot achter door loopt, de twee helften worden in een dun vlechtje op de ooren in slakliuisvorm gelegd, terwijl links en rechts van het gelaat een tros (valsehe) krullen hangt! De hoeden, die bij lit wonderlijk kapsel piassen, worden diep op hei hoofd gedrukt („enfoncé") zoodat maar weinig of niemendal van het haar te zien komt. Wil men het gezicht wat meer in het licht hebben, dan laat men den hoed wat naar achteren zakken. Wie onzer zou het wagen zich zoo in eenige nederlandsche straat te vertoonen? 't Volgend jaar misschien Waarmede ik niet, zeggen wil dat onze mode bladen bij die van het buitenland ten achteren staanIntegendeel, ik persoonlijk vind dat de nederlandsche modeplaten veel prettiger, veel natuurlijker aandoen dan die van Parijs of Weenen. En van die nederlandsche mag zeker De Gracieuse in de eerste plaats genoemd worden. Met dit gouden feest is dan ook bewezen hoezeer liet blad in de gunst van het publiek staat. Een aardig denkbeeld was aan de inteekenaarsters die Van af de opirichting der Gracieuse daarop inge- ieekeud zijn geweest, een kostelooze eere-inteeke- •hing aan te bieden dat duren zal voor haar gansehe verdere leven. Eindigen wij met de wensch dat De Gracieuse steeds ininteekenaarstaltoeneme! A. van dek MeerBrondgeest. Inhoud van De Auto van 11 Januari No. '3Oöiciëele mededeelingen van de N. A. C.; Automobielcarro-sserieën Automobiel-transportwagens: Een nieuwe uitvinding; Iets over de Wolsely-t'abriek en hare (i cyl. wagens '24 30 en "■0 P.K.; Het verkeer in vroeger tijd; Het nuttig effect der automobielen: Wat moet aan de automobiel worden verbeterd?: Eenvormigheid en goedkoopte; De automobie lenveiling te Haarlem: De Xle Brusselsche Salon; Een belegging: llededeel-ing aan de lezersWaarschuwing; Motorwielrijden :Off. med. van de N.M.V.Nabetrachting over de Olympia-ShowVoor 1012; 'n Rebus; Uit de practijk van den motorwielritderVragenbus voor motor wielrijders: Allerlei; Rectificatie. Inhoud van De Luchtvaart van 9 Januari No. 1. öfficiöele mededeelingen van de Ned. Ver. voor Lucht vaart; De Internationale Luchtvaarttentoonstelling te Parijs; vliegtuig-motoren; Het streven naar veiligheid en de éischen, welke bij de levering moeten worden gesteld Het nut van motorballons: De luchtoorlog; Deluchtcellen der vogels; De veiligheid der vliegeniers; Radio-telegra fische oriënteering voor luchtschepenKleine Mededee lingen Rectificatie. Bloemendaal, 11-1-'12. Hooggeachte Heer Redacteur. ZONDER VERANT WOORDELIJKHEID DER REDACTIE. Vergun me een enkel woord, naar aanleiding van het voorkomende onder het hoofd „Plaatselijk Nieuws" in Uw blad van 6 Jan. j.l. en betrekking hebbende op (le waardeering van de openbare electrische verlichting van den Juliana weg. De schrijver zegt daar onder meer„Toch raakt „men, bij liet verlaten van Haarlem met z'n „ouderwetsche gasgloeilichtlantaarns en bet be dreden van dezen nieuwen weg met z'n meer „nieuwerwetsche verlichting, nog niet in ver voering voor de laatste en vol minachting voor „de eerste, enz enz." In verband hiermede, wilde ondergeteekende sleghts opmerken, dat een openbare vei lichting dient beoordeeld te wórden naar onderscheidene .gezichtspunten, in hoofzaak deze: a. Gelijkmatigheid van de verlichting en b. Kosten van de verlichting. De gelijkmatigheid van de verlichting hangt weer af van een menigte andere gegevens name lijk van het aantal lichtpunten per K.M. weglengte, de plaats der lichtpunten b.v. aan de eene zijde, in het midden of aan weerzijden van den weg. de hoogte van het lichtpunt boven den grond en de lichtsterkte per lichtpunt. (Op den Julianaweg staan de lantaarns veel verder uiteen dan te Haarlem). De kosten van de verlichting zijn nu weer af hankelijk van het aantal, de lichtsterkte en het aantal branduren per jaar, van de gebezigde straatlantaarns, benevens van de kosten van onder- boud, bediening, lampenvernieuwing en rente en delging van het aanlegkapitaal. Een gemeente als Haarlem van 70.00(1 zielen stelt, en m. i. terecht, geheel andere eischen aan hare openbare verlichting dan Bloemendaal. Het gevolg is, dat de schrijver hier een verge lijking beeft gemaakt tusschen geheel ongelijk soortige grootheden. Haarlem gebruikt veel meer lantaarns (ongeveer twee maal meer) per lengte- eenheid weg en beeft ook veelal verlichting ter weerszijden van den weg, dus daar dan vier maal meer lichtpunten, jeder lichtpunt heeft voorts wel gemiddeld maal meer lichtsterkte. Gaat men nu deze verlichtingen vergelijken, dan komt men natuurlijk tot zeer scbeeve gevolgtrekkingen. Wellicht boezemt het den lezers belang in te weten, dat een haarlemsche lantaarn gemiddeld per jaar (het gas berekend tegen 4 cent de M3) aan de gemeente Haarlem kost voor branden tot 12 uur 24.en voor branden tot zons opgang 36.en (het gas berekend tegen (5 cent de M3) hetgeen feitelijk juister is, tot 12 uur 30.en tot zonsopgang 42. terwijl een electrische lantaarn van 50 N.K. te Bloemendaal brandende tot 2 uur in het jaar kost 25. Op dit gebied mag dus de electriciteit wel als mededinger genoemd worden. Wil men te Bloe mendaal meer licht, niets zal ons aangenamer zijn, doch dit kost ook meer geld. De tegen woordige openbare verlichting van Bloemendaal komt aan ondergeteekende alleszins voldoende voor, er is slechts één gebrek volgens mijn inzicht en dat is de breekbaarheid der metaal draadlamp. Nu echter het filament dier lamp ook spoedig in Nederland getrokken zal worden, zal die breekbaarheid vermoedelijk weldra tot het verleden behooren. Voorts waagt ondergeteekende het in overweging te geven de openbare ver lichtingen van Zijlweg, Julianaweg', Kleverlaan en Bloemendaalscheweg ook 's nachts te laten doorbranden. Dit kost voor elke lantaarn in het jaar ongeveer 3.meer en het wil onderge teekende voorkomen, dat nit een oogpunt van politie, alsmede 's wintersmorgens voor het werk volk, als anderszins een dergelijke weinig kostbare verandering zeer veel aanbeveling verdienttevens zou ik inoverweging willen geven op enkele gevaarlijke punten of kruispunten van wegen de lampen van 50 N.K. te vervangen door lampen van 100 of 200 N.K. mijnheer de redacteur, dank zeggende voor de verleende plaatsruimte, teeken ik. Hoogachtend, Uw. dw„ De Directeur der Kennemer Electriciteit-Maatschappij, F. A. Smt Kleine. Hen goed verstand vereenigd met een kwaden wil was steeds een tegennatuurlijk monster. Aan medewerkers, inzenders en adver teerders wordt vriendelijk verzocht het gebruik van voor de duidelijkheid niet volstrekt noodige hoofdletters en van vreemde woorden te vermijden. kleden overleed tot onze diepe droefheid onze ge liefde Zoon en Broeder BAREND ARNOLD VAN RIETSCHOTEN Czn. C. "W. C. van Rnsm iioten. A. E. van Rietschoten van rlje. W. van Rietschoten. A. E. van Rietschoten. Bloemendaal, 9 .Tan. 1912. Bej. Burg. Heer Z. B. in Amst., wenscht in Maart 'voor zom. en wint. bij Burg. Dames, alleen in wonend in BI. dicht aan Station, 35.p. m. Buiten wasch en licht. Br. onder motto „Pension", bur. van dit blad. Voorloopig spreekuur 2 uur, behalve ZONDAGS. Zondag 14 Jan. 1912, van 2'/2 tol o uur, door het welbekende Op veelvuldig verzoek: BERCEUSE DE JOCELIJN, (Solo voor Cello). „THAïS" MEDITATION, (Solo voor Viool). Electro-Technisch Bureau, Te allen tijde telefonisch te bereiken, ook 's nachts en op Zon- en Feestdagen. Steeds een groote voorraad van: Electrische Kookapparaten - PHILIPS' lampen - OSRAM lampen. TANTAL lampen - K00LDRAA0 lampen. worden zoo coulant mogelijk gratis geremplaceerd, indien zij gebroken zijn zonder dat daaraan eenige mechanische schok] is toegebracht. Nassaulaan I - Haarlem. Verkooping te Haarlem, op Dinsdag cn Woensdag 16 en 17 Januari 1912, des mor gens te 10 uur, ten overstaan van den notaris J. C. BURKENS, van MEUBILAIRE GOEDEREN,, fraai bronzen beeld, uitmuntend Zilver werk, waarbij prensenteerbladen en trommels, tafelzilver, enz. Bezichtiging Maandag 15 Jan. van 10 tot 3. J. J. C. SARLET, Makelaar. Groote Houtstraat 3a, Haarlem. Telefoou 735. Groote sorteering Projectie-Lantaarns. Lantaarnplaatjes en toebehooren. HOOFDKANTOOR: FILIAAL- I - i' Kom voor portretvergrootingen eens kijken bij N. J. SCHMIDT, ANEGANG 46, HAARLEM. Horlogemaker. :-: GEVESTIGD 1883. :-: j KOLONIAAL MUSEUM. LEZING met LICHTBEELDEN, te houden door den Heer J. SIBINGA MULDER te Bussum, over: „DE INVOERING DER KINACULTUUR IN AZIË", op Donderdag 18 Januari 1912, des avond te acht ure, in de bovenzaal van de Sociëteit „VEREENIGING", Lange Begijnestraat, Haarlem. De toegangsbewijzen zijn aan het Koloniaal Museum te verkrijgen. De Directeur van het Koloniaal Museum. HAARLEM Voor het aanleeren van vreemde talen vervangt de Berlitz School een verblijf in het buitenland. ORCHESTRIONS en allerlei ELECTRISCHE INSTRUMENTEN. W. HECK, ZZZZ voorlieen Groet Hecli, Ged. Oude Gracht 118. - HAARLEM. Telefoon 1338. Kantoor en Magazijnen: HAARLEM. Telef. 748. TUINSCHELPEN. TUINGRINT. DUINZAND. RIVIERZAND. I EGEN BILLIJKE PRIJZEN. VRAAG PRIJSCOURANT. VAN HET

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1912 | | pagina 3