I gezoc m Reisbur Osram, Huis met T keuken-werkir tweede mei I goed kunnende stoppel en tafeldienen. Zonder r tuigen onnoodig zich I melden. Brieven No. 1 I 't bureau van dit blad. Keukenmeii LEESINRICH7 „DE GLOI Electro-Techi KERK-AGENDA. Haarlem. Groote: Kerk, v.m. 10 u., Ds. De Hartog. Bakenesser Kerk. (voor de kinderen), v m. 10 u., de heer Foeken Hulpprediker. Vereen, van Vrijz. Hervormden. (Gebouw Protestantenbond), 10'/s uur, Prof. L. Knappert, van Leiden. Eglise Wallonne, 10 heures le pasteur A. Casson, pasteur -i Vychy. Remonstrantsch-gereformeerden, v.m. 10 uur, Ds. Haentjt ns. Luthersche kerk, v.m. 10 u., Ds. J. L F de Meijere. Herdenking van 25 jarige ambtsbe diening. 7 uur, Ds. A. C. Schade van Westrum Kerk der Vereen. Doopsgezinden, v.m. 10 u. Ds. B P. Plantenva. 5 uur Ds. A. Binnerts Szn. Bloemendaal. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 uur, Ds. J. A. van Leeuwen. H. Avond maal. 61/» uur Ds J. A van Leeuwen. Dankzegging. Heemstede, v.m. 10 uur, Ds. J. H. Wolters. 'sav. 6 u, Ds. J. H. Wolters. Santpoort, v.m. 10 uur, Ds. W. Bax Jr. Wijk aan Zee en Duin. v.m. 10 u., Ds. S. Berkelbach van der Sprenkel. Woensdag 31 Jan. 7Va u., Bijbellezing. Dezelfde. IJmuldén. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 uur Ds. Gunning, Zendingsdirector te Rotterdam. 5 uur, Ds. H. W. Creutzberg. Woensdag 31 Januari 8 uur, Ds. H. W. Creutz berg. Bijbellezing. Doopsgez. gem en Ned. Prot. Bond. v.m 10uur, Ds. Ens, van Grouw. Zandvoort. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. G. Posthumus Meijjes. 's Av. 7 ure, Ds. G. Posthumus Meijjes. AGENDA BLOEMENDAAL. Eiken Zondag, n. 111. 2| uur. Nieuwe zaal van „Rusthoek" Matinee „Ainsterdamseh Trio." Eiken Dinsdag en Vrijdag 810 uur. Ho iel „Vreeburg". Bloemen laai Commando. Ge legen heid tot oefening in het schieten met Marga-putronen en in het bukssehieten. Eiken Woensdagavond, van 810 uur in het gym nastieklokaal der 0. L. S. te Bloemen daal, gymnastiek-exercitiën voor leden van Bloemendaal-Com mando." Zaterdag 27 Januari. 8 uur. Sociëteitslokaal, Kennemer Kring. Jaarlijksche algemeene ver gadering. Dinsdag 30 Januari, 8 uur. Hotel Vreeburg. Jaarvergadering „Bloemen laai Vooruit," Vrijdag 2 Februari. 8 uur. Zaal „Rusthoek." Nederlnndseh Bond voor Vrouwenkiesrecht, afd. Bloemendaal. Lezing door den heer R. Broda, uit Parijs. Onderwerp: „Ce que les nations peuvent apprendre les uues des autres Toegang vrij. Vrijdag 2 Februari, 8 uur. Hotel Vreeburg. „B oemendual-Commando," afd. Bloemendaal van Volksweerbaarheid. Jaarlijksche algemeene vergadering- H ARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechtsbijstand aan onvermogenden. lederen Vrijdag houdt het. bureau hes namiddags te half 2 zitting in het gerechtsgebouw aan de Jansstraat. Voor zitter inr. P. Tidemun, secretaris mr. dr.W.P.Vis. Koloniaal Museum .Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van K un stn ij ver li eid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entree f 0.25 p.p. le Woen-dag van de maand vrij. Zondags van 103 vrij. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 7!)). Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Stads-Bibliotheek. - Prinsenhof). Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure. en Donderdags van 23 ure Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaurne.) Geopend .be halve Zateidags en Zondags) van 113 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Dinsdag 30 Januari. 7.) uur. Nutsgebouw. Zijl straat. Cursus Bolland. Woensdag 31 Januari, n.m. 3_; uur. Nutsgebouw. Zijlstraat Vereeniging „Weldadigheid naar Vermogen." Algemeene ledenvergadering. Donderdag I Februari. 8 uur Nutsgebouw. Zijl straat. Haarl. Loge der Theosofische Vereeni ging. Lezing door den heer H. van Ginkel. Onderwerp: „De Theosofie als wereldbe schouwing." Vrijdag 2 Februari 8 uur. Bondsgebouw. Afd. Haarlem van den Nederl. Protestantenbond. Algemeene vergadering. Vrijdag 2 Februari, 8 uur. Schouwburg lans- weg. Koor van 80 dames en heeren, dir. J. de Nobel. Franchemont de Marskramer. Komische opera, f 2.1.50, 1.25, 1.0.75, 0.50. VOETBAL. HAARLEM. Zondag 28 Januari, 2 uur. Haarlem II Hercules II (Utrecht). Terrein S.-hoterweg. 2 uur. H.F C II—H.B S. II (Den Haag). Terrein Spanjaardslaan. AANSTEKEN DER LANTAARNS. De lantaarns van rijwielen, motorrijwielen en automobielen moeten deze week ten 5 ure aan gestoken worden. de pauze nog vijf liederen, waarvan „Der Giirtner" van Hugo Wolff mij 't meest bekoorde. Hierin was de begeleiding ook heel bijzonder en hoorde men in 't rhythmus de Prinses op haar paard draven (das Rüsslein hintanzet, staat er in 't ge dicht) Het lied van Zweers en Diepenbroek's Recueillement zijn wel wat vreemd om dadelijk te bewonderen en te begrijpen. De pianist had wel de grootste taak daar hij behalve al de be geleidingen, die hij uitstekend speelde, ook nog een Scherzo van Brahms voordroeg, waarbij hij toonde ook een voortreffelijk solo-pianist te zijn. Een diepen indruk heeft dit concert niet achter gelaten; kalm ging ik er heen en kalm kwam ik er vandaan ook; zijn we werkelijk zóó ver wend en veeleischend??? Er was toch zooveel moois en goeds, zoowel in den zang als in 't instrumentale deel van 't concert. De afdeeling Haarlem van UIT ANDERE den Nederlandschen Protestnn- GEWEENTEN. teubond houdt op Vrijdag 2 Februari 1912, des avonds 8 uur, in het Bondsgebouw een algemeene. vergadering met de volgende puuten ter behandeling: 1. Verkiezing lid van het bestuur (voorzitter) waarvoor worden aanbevolen 1 De heer B. P. Plantenga; 2°. A. J. Westerman Holstijn. 2. Verslag der afgevaardigden naar de alge meene vergadering. 3. Verslag der commissie benoemd tot het nazien der rekeningen. 4. Voorstel van hi t bestuur. Tentoonstelling Alg. Ned. Verbond. De afd. Haarlem E. O. van het Alg. Ned. Verbond houdt dezer dagen een tentoonstelling in de bovenzalen van het Nutsgebouw <.an de Zijlstraat No. 48. Morgen, Zondag 28 Januari, is deze tentoon stelling voor het laatst te bezichtigen van 25 uur. Allen, die belangstellen in liet werk van het Verbond en deze tentoonstelling nog niet bezocht hebben, raden wé ten zeerste aan, er nog even een kijkje te gaan nemen. De toegang is kosteloos. Wat er te zien is? In een woord alles, wat des Verbonds is. Vriendelijke gidsen laten het den bezoekers aan den noodigen uitleg niet ontbreken. Donderdag a.s. houdt de heer H. van Ginkel voor de leden der Haarlemsche Loge van de Theos. vereen, een lezing over De Theosofie als wereld beschouwing. Een nieuw Joodsch leven. Wij hebben, schrijft het Hbl., een van de bij eenkomsten bijgewoond, die een uiting zijn van een nieuw Joodsch leven. Zij worden belegd door de vereeniging Touroh Our, (De Leer is h-1 Licht), welke Joodsche organisatie in 1901 te Amsterdam opgericht werd, met het doel el- ken Sabbatndag een predikatie van den heerM. de Hond Jr. te kunnen hooren. Deze jong Jood sche geesielijke, die te Berlijn zijn kerkelijke studiën voltooide, heeft zich langzamerhand onder zijn talrijke geloofsgenooten in de hoofd stad en in lande een grooien aanhang verworven. Hij heeft op zich genomen de taak van den propagandist, die niet wacht totdat de berg bij liem komt, maar zich tot den berg wendt. Rab bijn De Hond gaat tot de massa „Touroh Our" is zijn wegbereidster. Eerst was de Amsterdamsche Jodenbuurt aan de beurt, nu het Oosterparkkwartier. Deze bijeenkomsten, die iets geheel nieuws zijn voor ons land, worden z er druk bezocht, en ook dezen avond was het zaaltje in de 2e Oosterparkstraat stampvol, zóó vol, dat een simpel bordje voor de deur moest vertellen dat er „geen plaats -meer" was, en dientengevolge zeer velen teleurgesteld hun bezoek een week moesten uitstellen. Het aantal bezoekers schatten we op een 150, onder wie een twintigtal vrouwen de voorste banken hadden ingenomen, allen eenvoudige menschen, ambachtslieden en kleine kooplui, ten stuk van het groote Joodsche proletariaat, dat in de hoofdstad leeft. Naast best uur- deren van Touroh Óur zat de heer De Hond, -klein van postuur, sympathiek uiterlijk, mtt korten zwarten baard om kranst, de energieke,, alles zeggende blik achter zijn gouden bril ver borgen. Eenvoudi e, zwarte kleedij. Maar als deze man over het een of ander Joodsche onderwerp preekt, grijpt hij zijn hoor ders aan, die van begin tot einde aan zijn lip pen hangen. Eenvoudig, begrijpelijk, liefdevol en tegelijk toch voornaam, en vóór alle met een onbevangenh id en overtuiging, die ind uk mar ken, spreekt hij het Joodsche volk over den godsdienst of beter over der vaderen Geloof. Zóó gaat de schoone Joodsche historie, die tot een klank geworden was, in veler harten weer leven. Er komt verlangen goed Jo.'d te zijn, te streven met elkaar tegen assimilatie, voor een Joodsche gemeenschap inden Joodscherechts- staat van dert g eeuwen her. Dezi n avond sprak de heer De Hond over de derden geloofsartikel n van Maimonides, maar zoo'n onderwerp lijkt ons voor dezen redenaar niet meer dan een aanleiding 0111 van zijn rijke Joodsche volk te doen plaats maken voor ken nis va i zijn imposante en tragedische historie, onverschilligheid voor belangstelling en zucht n ar weten. En deze uitwerking bleek wel bij het „debat", want gedachten wisseling volgt steeds op des leeraars betoog. Een drietal mannen stelden hun vragen en het antwoord volgde in nieuw pleidooi. Spontaan applaus, vooral bij uit latingen van Zionistische strekking, werd nu en dan vernomen. Zoo trekt deze stijder voor het Joodsche ge loof door de wijken van Amsterdam en de op komende beweging, die hij onder de duizenden Joden in de hoofstad wi kt, lijkt ons ruimschoots de moeite van het volgen waard. Jubileum Willem TOONEEL. Roy aards. De voorstellingen waarmede Wil lem Royaards, de directeur van de N V. „Het Tooneelzijne 25-jarige tooneelloopbaan in de verschillende provinciesteden hoopt te herdenken zijn bepaald als volgt: 31 Januari as., Niimegen; 1 Februari, Arnhem 8 Februari, Rotterdam19 Februari, Haarlem 12 Februari, Leiden; 14 Februari, Den Haag; 91 Februari, Zwolle; 20 Februari, Groningen; 21 Februari,. Leeuwarden; en 29 Februari, Utrecht. Van enkele data en plaatsen kan de publicatie eerst later volgen". De Tijdspiegel. De Januari-af- VAN BOEK EN levering bevat een artikel van TIJDSCHRIFT, prof. de Louter over Nederlands internationale stelling, en een artikel van prof. dr. A. E. J. Holwerda over de opvoeding onzer academische jeugd. Stijn Streuvels behandelt naar aanleiding van het eeuwfeest der vlaamsche ronianschijfster Vrouwe Court mans de kunst van vertellen. Prof. van de' Wijck schrijft, naar aanleiding van prof Matthes' boek, over de Israëlietische Wijzen en Annie de Graaft' stelt ons den russiBchen dichter Merejkowski als profeet voor. De gedichten zijn van Constant Eeckels. In de rubriek buitenlandsche zaken worden de politieke ge olgen van den italiaansch- turkschen oorlog, de opstand in China en Duitsch- and's open-deur-politiek besproken. Schoonheid en Opvoeding van Januari heeft tot inhoud een belangrijk artikel van A. G. Dyse- ïinck over den invloed van het Lied, waarin wordt aangetoond dat het lied een opvoedende kracht bezit. Reeds de ouden zagen dit in en bij hen bekleedde het lied een voorname plaats bij godsdienstige plechtigheden, bij liet onderwijs, in den strijd. Doch, wat de macht heeft te ver edelen en op te bouwen, kan, bij een verkeerde uitvoering, ook juist het tegendeel teweeg brengen. Het is daa om van het grootste belang dat ook in onzen tijd de beoefening van het lied een punt van bijzondere zorg zij voor de overheid van staat en gemeente en van allen die op eenige wijze in verband staan met de opvoeding. In het artikel Penseelwerk geeft J. D. Ros een verhandeling over dezen handenarbeid,toegelicht met tal van voorheelden. Voorts geeft dit num mer eenige gegevens over het mondeling examen Teekenen M. O., vak kunstgeschiedenis door Taraxacum, een verslag over de tentoonsti Hing te Batavia gehouden ten bate van de aestetische opvoeding; een ongres voor ambachtsonderwijs te Rijssel in Frankrijk, Onze beweging in Ned. Indië, Illustratief teekenen, Weefkunst enz. enz. Neerlands Indi'è. (Elsevier afl. 17) geeft het vervolg en slot van het hoofdstuk Bevloeiïng; Hoofdstuk II behandelt de groote Cultures, door H. J. W. van Lawick, waarin gesproken wordt over de cultuur van rijst, koffie, suiker, tabak, indigo, thee, cacao en kina, alles met fraaie foto's toegelicht. De aflevering prijkt verder met een prachtige gekleurde plaat voorstellende een landschap bij Garnet (het uitplanten van rijst ou de sawah's) naar een waterverfteekening van F. J. van Rossum Duchatel. liet theosophisch Pad van December opent met een artikel Over honderd jaar, door een leerling te Point Lorna, waarin wordt aangetoond hoeveel er nog ontbreekt aan het geestelijk en maat schappelijk leven ouzes tijds, maar tevens hoe er voor den scherpziende reeds een belofte is op betere dingen. De schrijver geeft dan een beeld van de aarde zooals die naar zijn meening wezen zal over honderd jaar, van de verbete ringen op het gebied van de rechtspraak, het huwelijk, de kerk, opvoeding, kunst, muziek, staatkunde en nationale eenheid. „Onbroeder lijkheid is de waanzin onzes tijds," Dit zijn de „woorden van iemand, die voor de oogen der „menscheid dit heerlijk tafereel barer mogelijk- „lieden ontvouwt. Kan men na alles, wat tot „stand is gekomen en in aanmerking nemende „de bijna volslagen verandering in de gedachte „gedurende de laatste 25 jaar, in aanmerking „nemende de bijna wonderbaarlijke groei in den „10 jarigen opbouw van deze groote theosofische „instelling te Piont Lorna ten spijt van alle „vervolging, zeggen dat dit beeld geflatteerd is? „Kan er minder dan dit werkelijkheid worden „wanneer de menschheid ten i lotte haar oneveu- wichtigheid overwint, ten slotte haar dwaasheden „laat varen, ten slotte voortspoedt naar een ge- „zond en verstandig leven?" Het nummer bevat verder Het werk der Vrouw in de XXe eeuw- door Gertrude W. van Pelt M.D., Offerande en Macht door Evana, Leven de Mineralen? door A. F. Edge B. A., Het afbakenen van het terrein voor den voorgenomen bouw van de school der oudheid, Invloed en voorbeeld door Elizabeth Bon, Christelijke Wetenschap (Christian Science) door W. Q. Judge, -Kerstmis door Ken neth Morres, Voor 't jonge Volkje, enz. De Helden van Waterland, een verhaal uit den tachtigjarigen oorlog door H. Gras. Uitgave W. Hilarus Wan, Almelo. In een voorbericht meldt de schrijver dat hij bij het samenstellen van zijn werk heeft gebruik gemaakt van verscheidene geschiedenisboeken. Wellicht is het daaraan toe te schrijven dat dit verhaal uit den 80-jarigen oorlog" bijna geheel het kaaakter v>n een geschiedenisboek heeft aangenomen. Er loopt een draad door, maar dan een héél dunne, die 'aan het einde plotseling wordt afgebroken. Van een eigenlijk „verhaal" met een boeiende intrigue, is geen sprake. Wat jammer is, want de stof leende er zich uit nemend toe. A. van der MeerBrondueest. In de Wereld-bibliotheek verscheen eenigen tijd geleden van: Relpli. Waldo Emerson, Vertegen woordigers der Menschheid (Representatieve Man nen), vertaald en ingeleid door J. Mees P. Iiz. In de inleiding, welke aan Emersons Vertegen woordigers der Menschheid voorafgaat, geeft de vertaler eene korte levensbeschrijving van dezen grooten, idealistischen ziener. Belangrijke feiten vallen er uit Emersons leven niet op te teekenen, want het woord van den sclirij',er over Plato: „Groote genieën hebben de kortste levensge- sc iedenissen; zij leefden in hunne werken" is ook op Emerson toepasselijk. Verder wijst de vertaler er in zijne inleiding nog op, hoe Emer sons boodschap er ee'në is van blijdschap, liefde en zelfvertrouwen en hoe zijne groote kracht voornamelijk daarin ligt, dat hij de menschen, die hem lezen kunnen, aan zichzelf openbaart. En hij schenkt hun zijn optimisme zóó, dal zij het aannemen moeten. In het „Nut van Groote Mannen", het hoofd stuk, dat aan zijne essays over Plato, Sweden- borg, Montaigne, Shakespeare, Napoleon en Goethe voorafgaat, zet Emerson uiteen, op welke verschillende wijzen groote mannen ons heilzaam zijn. Groote mannen dienen ons allereerst door hunne werkeu, zoowel op stoffelijk,als op geeste lijk ge ied, maar zij behoeden ons ook voor algeheele gelijkwording met onze omgeving; aan liuu geest kunnen wij ons opheffen en verfrisschen. Emerson gaf geene levensbeschrijvingen'van zijne groote mannen; hij heeft hun leven en werken niet nageteekend. Swedenborg, de my sticus, zag in het aardsche leven een zinnebeeldig levenzoo ook zijn voor Emerson groote mannen de vertegenwoordigers van geestesstroomingen. Plato, tot wiens leer en denkwijze Emerson zich sterk aangetrokken gevoelde, is voor hem dg vertegenwoordiger der wijsbegeerteMontaigne, de man van het evenwicht, die niets bevestigt en niets ontkent is voor hem de vertegenwoordiger van het scepticisme. Alleen waar Emerson Napoleon behandelt, vinden wij eene scherp geteekende persoonsbeschrijving, al liet hij vooral het licht op Napoleon vallen, als de verpersoonlijking der 19de eeuwsche democratie, als de vertegenwoor diger van allen, wier streven is om uit onmacht en armoede te geraken tot macht en rijkdom. Zooals Napoleon hem de vertegenwoordiger is van het uiterlijke leven en streven der 19de eeuw, zoo is hem Goethe haar dichter; de ziel der eeuw, de groote zoeker naar waarheid om der beschavings wille. Aelbrechtsberg, Tetrode en Vogelensanck. UIT ONZE V. OMGEVING. Waterwerken. Spaanseli Vaartje. Tan Gijzen vaan Hervorming Beleg in '1572.73. In de thesauriersrekeningen van 1477 van de st .d Haarlem vinden we o. m. opgeteekend dat in dit jaar de Zijlweg werd opgehoogd. Deze schijnbaar onbeduidende aanteekening is voor ons toch van waarde bij de beschrijving der locale geschiedenis van Bloemendaal. Aan de haar lemsche brouwers was bij herhaling gelast dat zij het benoodigde water voor hun bedrijf moesten halen uit de Rampen- en Ruvckebiervaart, respectievelijk de latere Brouwers- en (Aerdeni Houtvaart. Vermoedelijk dateerde dit gebod al uit de vorige eeuw, althuis in 1392 was een keur uitgevaardigd, waarbij verboden werd vuilnis buiten de Zijlpoort te brengen, omdat men be vreesd was voor verontreiniging van de genoemde vaarten, die liet duinwater, benoodigd voor de brouwneering, naar de stad voerden. Overtreding we.d gestraft met één pond en 2900 steenen. Deze laatste straf was wel practiscb, daar dit materiaal gebruikt werd voor liet onderhoud der muren en wallen. De reden was duidelijk. Het Sparenwater was meermalen brak, tengevolge van het bij lagen waterstand binnenloopen van IJ-water door de sluizen te Sparendam, ten behoeve van Rijnland. Een plicht was het dat de stad nu ook zorg droeg liet water, in de Rampen- en Ruvckebiervaart zuiver te houden, want van deze zijde dreigde eveneens gevaar, daar het meermalen gebeurde iat het zoute water in Haarlem kwam, wanneer de VeLerdijk aan het Wijkermeer overliep. Het kwam dan langs de dui en, over de niet bepolderde landen, tot aan den Zijlweg, waar het meestal stuitte, alsmede ook tegen den singel, tusschen de Zijlpoort en Kruispoort. Aangezien de Brouwersvaart met een sluis was afgesloten, kon daar het water niet brak worden, al liep het zeewater over den singel tusschen de beide poorten. Maar het ge beulde soms dat het zoo hoog kwam opzetten, dat het over den Zijlweg liep en op die wijze de vaait bereikte. Om hierin te voorzien werd meermalen de Zijlweg opgehoogd, b.v. in 1547 en 1021. Een groole verbetering kwam in 1(529 tot stand toen de Slaperdijk werd aangelegd, tengevolge van de doorbraak van den Velserdijk eeuige jaren te voren. Toch bleek ook de Sla perdijk niit altijd hoog genoeg, want bij de geweldige overstrooming in 1682 liep deze -over. Eerst in 1809 werd hij verhoogd, zoodat geen IJ-water meer in de Kerfsloot kon komen. Het doel van de Garenkokerssluis verviel hiermede van zelf Als vervolg op het bovenstaande willen wij nog twee vaarten bespreken, n 1. liet z.g. Spaansch vaartje en de Jan Gijzenvaart. Over het eg. watertje kunnen we kort zijn. VVe vinden daar van opgeteekend dat het oorspronkelijk de „Dirk H ussenvaart" heette en dat zij omstreeks 1530 werd gegraven „lopende van Aelbre hts- btrge aft, naer de Spaerne toe". De graving ge schiedde vanwege Dirck van Heussen. De tweede genoemde en nog zoo bekende vaart eischt een meer uitvoerige bespreking'. In 1537 gaf Ilei- noud van Brederode aan Jan van Gijssen te Haarlem elf morgen duin, goh gen onder Bloe mendaal in pacht tegen 5 stuivers 'sjaars. niet vergunning een vaart te maken door de heerlijkheid vau Brederode tot aan de Delft en verder door zijn eigen land, dat gelegen was tusschen liet Sparen en dit riviertje. Dit watei kreeg naar hem den naam van Jan Gijssenvaart In Juli 1637 werd de stad Haarlem eigenares van één achtste deel dezer vaart, en in 168(1 van de zeven achtste deelen in de bleekerijen en landerijen die bij dit water benoorden. Di erfgenamen-verkoopers hadden bovendien in dt voorwaarden toegestemd dat Haarlem de vrije doorvaart kreeg en dat zij zich zou belasten met liet onderhoud der vaart en van de bruggei. met uitzondering van de sluis in den lateren Bloemendaalschen straatweg. Maar de verkoopei- bleven eigenaars van de vaart zelve. In 168b kreeg de stad ook hierover liet eigendomsrechi en nu ze geheel en al baas was regelde ze teven- de loonen en het onderhoud. lil 1716 stond zt bovendien aan de pachters op hun verzoek toe rechten te heffen van de doorvarende sehe pen en schuiten. Dat de schippers uit den tegen woordigen tijd niet behoeven te klagen, blijkt wel uit de volgende opgave van de verschul digde som die de doorvarenden in de Jan Gijzen vaart moesten storten Van een schip... 6 st. Van een zand oh.. 3 si turfpontje. 6 st. vletsch. 2 st. „jacht4 st. roeisch. ..1st. Wij noemden zooeven de Delft en willen nog opmerken dat dit riviertje kort vóór 1599 werd verlegd, daarna dwars door de Jan Gijssenvaart liep tot aan den „Verkeerden Weg" en verder naar liet Wijkermeer. ■3f Alvorens wij een en ander uiededeelen uit de benauwde tijden der hervorming en van het Spaansclie' beleg, willen we weder eerst eenige losse aanteekeningen neerschrijven. In 1509 moeten te Haarlem zware ziekten gt heerscht hebben, die „eenige duizenden" ten grave sleepten. Is dit bericht waar, dan zal Bloemen daal en Overveen ook zeer zeker geteisterd zijn geworden. Evenz o was 1517 een benauwd jaai. daar de omstreken onveilig werden gemaakt dooi den z.g. „Zwarten hoop" onder den vrijbuiter Lange Pier, die ook Sparendam in de ascb legde. Het jar 1525 deed een o. i. zeer wijs besluit bet licht zien. De bewoners van Keunemerland hadden de verstandige gewoonte in tijd van oorlog of oproer met have en goed naar Haarlem te vluch ten. 1 aarom meende de haarlem che regeering dat het billijk zou zijn dat ook zij hulp moesten verleenen bij het uitdiepen der grachten en het herstellen der vesten. Een verzoekschrift werd dus ingediend en Margaretha be loot de haai- lemsche autoriteiten daarin ter wille te zijn Spraken wij zooeven van een zware ziekte, ook 1529 eischte ettelijke offers door de z.g. „Engel- sche zweeteude ziekte", waarvan wij niets ander- weten dan den naam. Overbekend is het dat in 1566 de eerste hage preek werd gehouden op een terrein waar Hendrik van Brederode de recht pmak uitoefende. Dit geschiede op 21 Juli onder leiding van Pieter Gabriël en Cornelis Jansz. Koster, naar aanleiding van Efezen II vers 810. Reeds den volgenden dag werd weder zulk eene opi-nbare godsdienst oefening belegd door den welbekenden geloofs held Jaus Arendszoon, die. tot tekst had gekozen de verzen 1, 5, 6, 8 en 14 uit Psalm 118, Luther's lievelingslied. En ook op 28 Juli d. a. v. vinden we vermeld dat hier weder een hagepreek werd gehouden. Dat Hendrik van Bri derode door zijn moedig gedrag en welwillendheid tegenover de hervormden zich de vijandschap der roomschge- zinden op den hals haalde, behoeft niet nader te worden beto gd, bovendien was hij het ook die 5 April 1566 het smeekschrift der edelen aan de hertogin overhandigde en daarbij het woord voerde. Zijn leven is één daad van zelf opoffering g weest, waar gesteund door zijn echt van. Nieuwenaar, van w ,eene vrouw zoo edel „van geboorte, die niet „haren geniaal in trom Augustus 1568 deed Alv waaraan hij niet voldeei later een streng vonnis balling en al zijn goede Hij beleefde dit vonnis hein geveld was overleef op het slot HarnLof in zen. Zijn naam is, ons) .denis onzer kerkherv liet bijzonder ook in Overveen. Al vinden wt veen in deze tijden ni waar schokkende gebeu uitgezonderd de hage we verzekerd zijn dat alhier ook benauwde tij- voor de Haarlemmers, voor dit tijdperk in een schreven. Wilt ge één voorbee 1571 schreef Bossu haarlemsche regeering werd gelast dat alle l e hun vonnis moesten wo beletten dat zij, naar de p hun „venijn" (d. w z getuigen voor hun beg Wordt GEVRAAG Maart, in een klein g een schoolgaand kind, Mevrouw KALFF, I mendaal, villa Dennenhoe I tegen Mei eene bekwa Te BLOEM END AAI I door Heer alleen vrij b I of gedeelte van huis (v Br. lett. K, bureau van TE HUUR gevra Bloemendaal, Huurprijs niet boven Huuringang 1 Mei a.s. Fr. br. lett. L 18, 1 I J. B. REIJNDORP, An DE HAAN 6 2 Ged. Oude Gracht 35, I Wij circuleeren leespor vrije keuze uit 60 tijc franco huis BLOEM1 OVERVEEN, SANTP0 Prospectus op aanvraag ve VEREENIGIN ALGEMEENE LEDENVER op Woensdag 31 1912, des namiddags vier ure, in een der k het departement Ha: Maatschappij „tot Kt Algevieen". Zijlstraat Haarlem. Agenda Jaarverslag. Rekening en Verant Verkiezing van Best enz. Namem het A. J. jl. Baron vai W. A. van Vloten, In FEBRUARI ga: zelschapsreizen naar: De Riviera f 85 Dut Italië.„125.-. Algiers... „160 -. Spinje... „160.-. Verder ndar Bruss Londerr Berlijn etc. Alle reis- en verblij begrepen. Voortreffelr Bekwame leiding. Bes zeischap. Nu reeds wijzen w hoogst interessante naar Zwitser and f 4 Herlijn f 35—, Nsti f 65.Vertrek in ]V Programma's gratis N. Z. Voorburgi AMSTERDAM. T<

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1912 | | pagina 2