KERK-AGENDA.
Haarlem.
Groote ICerk.
v.m. 10 ure, Ds. Montijn.
's avonds 6 ure, Ds. van Paassen.
Nieuwe Kerk.
v.rn. 10 ure, Ds. Vunderink.
J ans-kerk.
v.m. 10 ure, de Heer Willekes, pred. bij de Eng.
Presb. kerk te Milwaukee, (Noord-Amerika).
Woensdag 2 October.
's avonds 71/» ure> Ds. de Hartog.
JBakenesser Kerk.
v.m. 10 ure, Ds. de Hartog.
Eglise Wallonne.
lOi/a beures du matin, Mr. Martin Dupont
Remonstrantsch-Gereformeerden.
v.m. 10 ure, Prof. Oort, Oud-Hoogl. te Leiden.
Lutbersebe Kerk.
v.m. 10 uur, Ds. de Meijere.
n.rn. 1 uur, Ds. Sobade van Westrum.
Kerk der Vereen. Doopsgezinden.
v.m. 10 uur, Ds. Binnerts Sz.
Vereen, van Vrijz. Hervormden.
(Gebouw Protestantenbond),
v.m. 10 ure, Prof. Dr. Knappert, Hoogl. te Leiden.
Bloemendaal.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. van Leeuwen.
Heemstede.
Ned, Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Wolters.
Houtrijk en Polanen.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure. Ds. Baljou.
Santpoort.
Ned. Herv. Gemeente
v m. 10 ure, Ds. Bax Jr.
Spaarndam.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Baljon.
Wijk aan Zee en Duin.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Berkelbacb v. d. Sprenkel.
Ilmuiden.
Ned. Herv. Gemeente,
v m. 10 ure, Ds. Creutzberg.
's avonds 7 ure, Ds. Creutzberg.
Woensdag 2 October 1912.
's avonds 7L/o uur, Ds. Creutzberg, bijbellezing.
Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond.
's avonds 7 ure, Ds. Pekema, van Enschedé.
Zandvoort
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Weener, pred. te Haarlem.
AGENDA.
BLOEMENDAAL.
Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelijksche schiet
oefeningen door „Bloemendaal-Commando".
Dagelijks concerten in „Hotel Duin en Daal".
Eiken Zondagmiddag van 2>/2 tot 5 uur,
Concert in „Rusthoek" van bet Amsterdamsck
Trio.
HAARLEM.
Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts
bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij
dag houdt bet bureau des namiddags te half
2 zitting in bet gerechtsgebouw aau de Jans
straat.
Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge
opend van 104 ure.
Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.)
Dagelijks geopend van 104 ure.
G e ni e e n t e l ij k Museu m. Dagelijks geopend vati
104 ure. Entree f 0.25 p.p. Ie Woensdag
van de maand vrij. Zondags van 10 3 vrij.
Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge
opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen
van 10—5 ure. Toegang 25 cents.
Stads-Bibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge
opend (behalve Zondags) van 104 uur.
Groote Kerk. Dinsdags vail 12 ure, en
Donderdags van 23 ure. Orgelbespeling.
Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be
halve Zaterdags en Zondags) van 1L 3 ure.
De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure.
22 September 22 October, Museum van Kunst
nijverheid. Tentoonstelling van silhouetten, en
werken in brons van Hugo Elmquist te Elorence.
Maandag 30 September, Schouwburg Jansweg.
Bioscoop-Exploitant Herin. Smits, de groote
attractie, Circus Drama.
Dinsdag I October. Hoil. Tooneelgezelschap, Dir.
M. Spree. Blanke Slavinnen.
Woensdag 2, Vrijdag 4 en Zondag 6 Oct., Ensemble
Solser en Hesse. Ga je mee de Erfenis deelen
van Oome Hein
Donnerstag 3 October, Tournee Schürmann, Dir.
Gustav Charle. Das Buch einer Frau.
Woensdag 9 October, 2de Opvoering van De Vijf
Frank/orters.
Dinsdag 15 October, Openingsvoorstelling, Opera
Italiana.
Dagelijks Bioscoop Modern, Barteljorisstraat.
en zetten hem aan zijn plaats." Achter de „Sterre
der Zee" werden rondgedragen „relieken o. a. van
dc ■werktuigen van Jezus II. Lijden (doornen
kroon, geesélkolom, enz.) en vele relieken van het
II. Kruis." Ook wordt geadverteerd, dat te Maas
tricht allerlei dingen te koop zijn, „aan het Mira
culeus Beeld aangeraakt", en ten bewijze daarvan
met eeu stempel voorzien.
(Slot in het tweede blad./
MUZIEK.
Wij ontvingen van dr. Naber, den bruikbaar-
maker der sirene voor het maken van muziek,
het volgende stuk, waarvan onze lezers zeker
met belangstelling kennis zullen nemen.
De Sirene.
w'ien het interesseert kan in de „Nieuwe
i ioorusche Courant" van 2 Juli j.l. en- in het
étrlai.g t verschijnen verslag' van het Muziek-
coi.grcs vinden hoe, ondanks alle mogelijke
voorzorgsmaatregelen, de demonstratie van het
toestel een teleur .telling werd.
Gelukkig waren vier heeren te Hoorn, waar
onder twee musici van beroep, zoo vriendelijk
na het congres ten mijnent te komen en stelden
daarna de volgende verklaring op:
Ondergeteekenden verklaren dat zij heden,
20 juli 1912, ten huize van dr. Naber zich
hebben overtuigd, dat er met de Sirene vol
gens zijn systeem goede muziek te maken
valt. De glissando's, waarop de heer Loman
zijn oppositie grondt, zijn niet hinderlijk. De
toon is schoon en vol. Nuanceeringen kwamen
goed tot haar recht. Dc bespeling is zeer een
voudig. Gespeeld is tot onze tevredenheid
het Wilhelmus en een aria van Haydn (Die
Schöpfung). De heeren Koning en Swidde speel
den enkele nummers uit het hoofd, hetgeen
met piano-begeleiding voortreffelijk klonk. De
groote Sirene, bestemd voor het muziekcon-
gres te Amsterdam, leverde mede prachtige
bastonen.
E. KONING,
Fr SWIDDE Muziekonderwijzers.
G. M. v. d. WAL, Off. v. Gezondheid.
B. THOENES, Redacteur „Nieuwe
Hoornsche Courant".
Dit wat betreft de proeven met de Sirene.
Want als ge uw eigen motor met het oog op
brandgevaar niet moogt gebruiken en de ver
huurder van een electriscnen motor dupeert u
op het laatste oogenblik; als ge niet moogt
„opstellen" omdat Messchaert zoo iets op het
podium niet zou dulden dan is er inderdaad
sprake van force majeure.
Maar de anonyme muzikale correspondente
van dit weekblad schijnt vóór die proeven te
zijn heengegaan en het is naar aanleiding
van mijne voordracht zelve dat zij met mej.
Vas Nanes, hare buurvrouw, van gedachten wis
selde. Aangezien nu die voordracht met groote
zorg was opgesteld, en m. i. niets onbegrijpe
lijks of wonderlijks bevat, zij het mij vergund
er hier enkele brokken uit af te drukken opdat
de lezer zelf kan oordeelen in hoever de weinig
vat gevende, maar toch ietwat hoonende woor
den van een anonyme correspondente in
dit weekblad'(of elders, waar ook!) op hun
plaats waren.
Na korte inleiding en herinnerd te hebben aan
de treurige rol die de Sirene thans speelt,
zeide ik
„Dat kan Cagniard de ia Tour toch niet be
doeld hebben! Was dat de rol die hij haar
toedacht? Hij heeft die rol wel niet nader om
schreven; maar het was een proefnemer eerste
klas, die o. a. begon met de gevaarlijke, doch
interessante proeven, die later voeren zouden
tot de beroemde wet van onzen landgenoot
Prof. van der Waals. Als nu zoo'n man
ik bedoel Cagniard de la Tour zijn halve
leven wijdt aan het onderzoek van de eigen
schappen van een eigenbedacht toestel, doopt
hij dan dat eigen geesteskind met een naam
die een groote vergissing lijkt? Een naam die
volgens iedereen ironie is, juister gezegd een
sarcasme bevat? Geeft hij den naam „Sirene"
aan een toestel waar elk rechtgeaard musicus
van grillen moet?"
„Gij kunt het niet volhouden. De beroemde
Parijsche orgelbouwer Cavaillé Coll, die Cag
niard de la Tour vaii zeer nabij kende en in
diens werk werd ingewijd, noemde hem een
der eerste autoriteiten op acoustisch gebied
in heel Frankrijk. Als dus zoo iemand aan ecu
toestel den naam Sirene geeft, heeft hij er niet
zonder reden de aller, allerhoogste verwach
tingen van, beschouwt het als bijna superieur
aan de menschelijke stem en zeker als eene
toekomstige alleenheerscheres in het rijk der
tonen."
Ik liet nu volgen een verklaring van hoe
die verwachtingen zijn beschaamd geworden,
en voorbeelden van den nog bestaanden tegen
stand, alsook van het omgekeerde, waarna
ik iets zeide van de wijze waarop ik de Sirene
voor het maken van muziek bruikbaar heb
gemaakt, het slot was ongeveer aldus:
„Een Sirene eischt vcor de bespeling slechts
één vinger; meer niet. Daardoor kan m. i. de
werkzaamheid van den virtuoos zich eerst recht
ontplooien. liij kan den toon iaten zwellen;-,
hem vastzetten; hij heeft intusschen den tijd om
andere sirenes in te schakelen of het timbre
te wijzigen. Zoo behoeft ge niet u»' halve
leven te geven om mooie tonen met zekerneiu
te leeren voortbrengen; ze staan klaar,
ge kunt ze combineeren naar welgevallen. Ik
verwees daareven bij gelegenheid van liet toon-
spectrum naar 'het spectrum van het licht
en ook nu weer is zoo'n vergelijking van pas.
Aan de schilderkunst heeft het niet geschaad,
dat de schilder zijn kleuren niet meer behoeft
te vervaardigen maar ze klaar, in tuben, koopt.
Zal het dan in de muziek altijd zóó moeten
blijven, dat het mooiste en voornaamste instru
ment alleen na groote inspanning gijn tonen
behoorlijk voortbrengt? Waarom zou het zoo
blijven als het thans is? Thans wordt de
Stradivarius van Paganini onder een stolp be
waard; hijzelf mocht er niets aan wijzigen op.
strafte \an het onnavolgbare, ja wonderlijke
instrument, resultaat van honderden jaren tas
ten en zoeken, radikaal te bederven; een ander
mag er nauwlijks naar kijken. Maar met de
Sirene, hoe onvolkomen zij ook nog zij, staat
het anders. De speler kan tal van proeveh
nemen; wijzigingen aanbrengen van allerlei
aard; hij kan resonatoren aanbrengen ah hij het
noodig acht; de gaten veranderen, enz. enz.;
als hij iets bederft, staat een ander relatief
goedkoop instrument voor hem gereed. Een
houten Sirene doet het evengoed als een
van metaal, dus een ieder, ook de armste kan
aan den slag gaan met een eenvoudig draai
bankje. Het schier wanhopig zoeken naar het
geheim van Stradivarius kan plaats maken
voor een zoeken dat meer belovend is en
minder in den blinde behoeft te geschieden.
Een eigengemaakt of door ons zelf gewijzigd
toestel heeft ook altijd iets „anregends"; het
prikkelt tot nieuwe vondsten, gij ku:it een
bijzonder cachet geven aan uw instrument, een
timbre, een gemakkelijke bespeelbaarheid bijv.
ot een toonvolume dat anders niet dan voor
enorme sommen te koop was en waardoor dat
instrument dus eerder kwam aan den meest
biedende dan aan u, die er door vlijt én
aanleg misschien meer rechten op kondt doen
gelden. Maar nü kunt ge zelf iets maken
en het een tijd voor uzelt houden óók."
„De wetenschap interesseert zich nog niet
hard oof onze zaak, maar er zijn gunstige
uitzonderingen en het komt wel. De weten
schap is vaak jaren en jaren bij de maatschappij
vóóruit, maar ze komt ook wel eens achter
aan ais de Krahwinkler Landsturm. Zij zal
wei gedwongen worden te komen, als gij
haar met het oog op uw concertzalen (een
der onderwerpen van het muziekcongres) eens
vraagt om advies! Zij kan niet weigeren,
want zij weigerde ook niet om van advies te
dienen toen „de Nachtwacht" een betere plaats
moest krijgen. Maar de vraag zal verlegen
gezichten doen ontstaan, want dc acoustiek
is het meest verwaarloosde hoofdstuk der
natuurkunde. Ik deel het u in vertrouwen
mede: de mannen der exacte wetenschap kun
nen u precies zeggen hoe zwaar of iets is;
hoe lang en hoe breed; hoe lang iets
duurt; maar hoe warm iets is, kost ai
meer moeitehoeveel electriciteit er
langs een draad gaat ho: men dat bepaalt,
daar heb ik kortgeleden (in „De Nieuwe Gids")
een boekje van opengedaan; hoeveel licht
iets uitstraalt is een bron van twist, ja van
groote processen ge weet ervan, hier in de
hoofdstad; maar nu hoeveel geluid een
misthoorn, een viool, een Aeolusnarp geeft is
een vraag waarop heelemaal geen ant
woord te geven is! Er is geen eenheid
van geluidsterkte! En ah we die had
den was er nog nauwlijks een middel om dit
eenheid te vergelijken met het te bepalen
geluid, en in een getal vast te leggenj hos
sterk men dat geluid op een bepaalde plaats
hoort.
Gij beseft den embryonalen toestand van de
wetenschap die acoustiek heet. Hoe men in
het duister tast werd in een der nummers
van „Toonkunst" kortgeleden vermakelijk-cy-
nisch in het licht gesteld door den redac
teur die de wanden van concertzalen waar
men slechte acoustiek heeft, als laatste redmid
del wilde laten bestrijken met een soort lak
dat voor den klank van violen proefhoudend
was gebleken!
De Sirene zal hier uitkomst geven. Zij zal de
verschillende tonen voortbrengen en van be
paalde sterkte; aan een voorloopige eenheid
van geluidsterkte kan ik u n.l. direct helpen;
en met een continuen resonator ah hier deze
van den heer Hooghiemstra kunnen we alvast
iets van metingen beginnen. En als de
wetenschap zich mocht blijven onthouden, zal
naar wij hopen het Sirene-comité in staat wor
den gesteld om in de geschetste richting verder
te gaan. Ons doel is: nog mooier timbre;
meer Sirenes tegelijkmetingen en toepassingen
op allerlei gebied.
Moge in 1919, als de Sirene honderd jaar zal
tellen, de toestand beter zijn dan nu."
Hoorn. Dr. H. A. NABER.
De voordracht, die dr. 11. A. Naber 2S Juni 1912
des. avonds om 9'/, uur in de kinine zaal van het
concertgebouw hield, heb ik slechts gedeeltelijk ge
hoord, nadat dien. dag reeds vier andere congres-
'eden het woord voerden. Gaarne zou ik dr. Naber
nog eens over 't zeilde onderwerp willen hooren
in een zaal en onder omstandigheden, die in alle
opzichten gunstig zijn. Tgeen toen stellig niet het
geval was. Toch was 't duidelijk, hoeveel moeit.iv
en volharding er vereiseht worden om te bereiken
wat dr. Naber dien avond door zijn voordracht en
proeven trachtte te bewijzen. De uitvinder, baron
Cagniard <le la Tour, heeft voor 100 jaar dc- Sirene
aan de wereld geschonken, maar volgens dr. Na-
lier is die nooit tot. haar recht gekomen en mis
kend, doordat men onnauwkeurig gelezen had en
den bijbelioor.unden motor wegliet. „Zonder dien
motor is dc Sirene ondenkbaar als i.'iziekinstru-
i.-.ent; door de schuine gaten loeit 't alleen maar
alle toonladders doorloopend". „Door eer. kleine
wijziging in den vorm van de draniïngsas (die
niet overal even dik is) wordt, liet mogelijk met
één sirene alle melodiën te spelen." Eén vinger
is oldoende voor bespelen."
Wat een ideaal instrument en hoe eenvoudig
volgens deze heide laatste zinnen.
„Aanhouden van een zelfde'i toon eischt toe
zicht noch presentie vail den sjieler." [hoogst
merkwaardig„Crescendo en decrescendo onna
volgbaar." ,;Gelijke intervallen, gelijke afstand."
[Jlit hints! e komt overeen met lief geen II. l'ie-
mann zegt over de Sirene, ill. dat het een acous
tisch iii.-tiumént is om de trillingen van 't geluid
te tellen, waarop de theorie der intervallen berust,
wanl intervallen afstand tussclien twee tonen.J
„Vocht en temperatuur zonder invloed." [Jammer
dat allo violen deze eigenschap niet bezitten.]
Eén speler kan tal van sirenes bedienen." Hoe
veel? en hoe? en alle dezelfde tonen?] „Geen
detoneereu bij te hard of te zacht blazen." [Dat
zou voor alle „blazers" heerlijk zijn. Waarom nu
gesproken van blazen? Ook met één vinger? eii
zonder toezicht of jiresentie?] „Nooit onaange
name tonen." [Dat vind ik heel betrekkelijk, want
wat in mijn ooren aangenaam klinkt, kan in A.
of B's ooren onaangenaam klinken; of omgekeerd
ook, dat is heel persoonlijk.] „Geheel nieuwe banen
voi r den componist, virtuoos, fabrikant, weten
schap." [Wie zal die nieuwe hanen betreden? en
zat het blijvend zijn? Denkt dr. Naber zich de
sirene als .-oio-instrunientof als deel van een
orkest? In een zaal? of huiten? en welk soort
instrument is 't? Mij is 't niet recht duidelijk,
want ik blaas niet met mijn vinger. En als
toezicht noch presentie van den uitvoerder ver
langd wordt, komt het mij voor, dat de motor veel
meer de uitvoerder is, dan de persoon. Het is
mogelijk dat ook deze sirene even verlokkende en
verleidelijke tonen laat hooren als de „sirenen
zang" der grieksche mythologie, maar voor
cogenblik hen ik nog niet bezweken voor de ver
lokking, en overtuigd van de groote aanwinst in
de wereld der toonkunst evenmin. Ik geloof
gaarne dat liet instrument alle goede eigenschap
pen bezit, die dr. Naber opnoemt; denken musici
er evenzoo over? Dat is in dit, geval de vraag
waar het op aankomt en waar ik volstrekt niet
besli.-t op wil antwoorden, door natuurkundigen
en musici wel in veel maar toch niet in alle
opzichten hetzelfde standpunt innemen betref
fende een muziekinstrument. Misschien wordt de
sirene echter liet instrument der muzikale Futu
risten) I Wat zouden o. a. Bach, Mozart en Beet
hoven zeggen als hun muziek door een „sirene
n,et motor" werd uitgevoerd?Dat lijkt mij on
denkbaar; dan maar heel andere muziek voor dnt,
instrument gecomponeerd; welke componist zal de
eerste zijn? Wat denkt u van de sirene?]
Wij vestigen er de aandaclit op, dat onze cor
respondente het stuk van dr. Naber niet voorat
gelezen had. Red.
plaatselijk nieuws.
Pc uitvaart v a n movro 11 w V a 11 d e r
V 1 i etBorski.
Onder groote deelneming vond jl. Maandagoch
tend de plechtige bijzetting plants van het stoffe
lijk overschot van wijlen mevrouw J. J- van der
Vliet geb. Borski, weduwe van den heer Pavid van
dor Vliet, in den familiegrafkelder op de alge-
meene begraafplaats te O ver veen.
Ondergroote deelneming, schrijven wij, een
couran* .^uitdrukking die bij nagenoeg alle begra-
fenisso 5an meer of minder bekerde personen ge
bruikt vvmdt, doch waarin meermalen overdrijving
schuilt.
Poch bij de beschrijving van deze plechtigheid
is zij volkomen op haar plaats, want honderden
waren van heinde en ver gekomen om getuige van
deze eenvoudige, doch inderdaad ■.mirukwekhonde
begrafenis te zijn. Aan beide zijden van den weg
stonden zij geschaard, mecrendeels vrouwen, die
op deze wijze aan de door velen beminde flooè.
de laatste eei wilden bewijzen, liet was v -orzelaa
voor die velen een bittere teleurstelling, dat dj.
politic, juist wegens dien groeten toeloop, /j,.,
genoodzaakt had gezien, den toegang tot de be!
graaïplaats af te zetten. Reeds 1111 toch, hoewe,
alleen genoödigden waren toegelaten, bleek
ruimte naast den grafkelder feitelijk te klein om
allen een behoorlijke staanplaats te verschaffen
Te 11 uur werd in de biljardkamer van den
huize Puii lust" eeu lijkdienst gehouden, waarin
jhr. dr. M. F. van Lennep, emeritus'predikant
voorging. Pe lijkrede maakte een diepen indruk
en tiof alle aanwezigen door haar verheffend ka
rakter. Alleen familieleden waren hierbij tegen
v00"dig.
Hierna werd de stoet opgesteld. Aan het om
hulsel waarin de eikenhouten kist was geplaatst,
v. orden een 20-tal kransen van paarse en witte
bloemen gehangen. Elf rijtuigen volgden. De Lik.
agen werd voorafgegaan door 16 dragers, terwijl
de droeve stoet gesloten werd door het mannelijk
personeel der overledene, uit ongeveer tachtig per
sonen bestaande.
Langzaam ging het voorwaarts. Steeds was liet
getal nieuwsgierigen toegenomen en tussclien een
nagenoeg onafgebroken dubbele rij belangstellen
den, geschaard vanaf het sterfhuis tot den dooden-
akker, ging het derwaarts. Vele vrouwen ween
den. Po mannen groetten eerbiedig door het afne
men der hoofddeksels.
Ondertusschen hadden aan den ingang der be
graafplaats, waar het terrein door de politie was
a fgezet, verschillende hoogstwaardiglieidsbeklee-
ders post gevat. Hieronder bevonden zich, onder
mee.', de burgemeester van Bloemendaal, jhr. ja.
Bas Backer, \etvchilleiule leden van den gemeente
raad. een deputatie van de Nederlandsche Heide-
ma t schappij, een deputatie van het „Roode Kruis
di. Bornwater, ds. Van Gheel Gildemeester uit
VGravenbage, de heeren ds. Van Paassen en ds.
Kampstra namens de christelijke vereeniging ter
■verpleging van lijders aan vallende ziekten, de
wethouder uit Haarlem, de heer De Breuk, de
heer Havelaar, en vele anderen, benevens hot
vrouwelijk personeel van wijlen mevrouw Van der
Vliet.
Dank zij de goede zorgen der poliit, onder lei
ding van den heer Lokerse, kon zonder onstichte
lijk dringen de begraafplaats betreden worden en
werden de hekken dadelijk na den laatsten genoo-
digde gesloten. Pe lijkkist werd bedekt door dc
kransen en plechtig had de bijzetting daarna in
den kelder plaats.
Toen betrad ds. Van Leeuwen een kleine ver
hevenheid, vanwaar hij alle aanwezigen kon over
zien e. hield met heldere stem een treffende graf
rede, waarvan wij bet volgende konden noteeren-
,,De gedachten van allen die hier staan, zullen,
zich vermenigvuldigd zien, nu deze geliefde doodo
ten grave is gedaald. Een lang leven is hier af go
sneden en de maat hiervan is volgemeten. Zij
heeft een verantwoordelijke plaats ingenomen 111
liet leven als weinig anderen. Door haar groot
vermogen was zij in staat de tranen van velen te
drogen die haar bijstand noodig hadder en rlie
afhankelijk waren van het ja of neen barer be
Hissing.
„Toch heeft ook zij moeten ervaren, dat zelfs
geen muren van goud de donkere wolken van zorg
van haar konden afweren. Vele stormen zijn over
hpar hoofd heengegaan.
„Is er geen licht in deze duisternis?" vraagt
spreker. „Zoo niet, dan zou ik gezwegen hebben
Maar wij weten, dat ook voor liaar is opgegaan
'iiet Licht uei W ereld'. ïïuc iuuVu wij' üUn öet'er
wenschen nu voor haar de dingen des levens ge
ëindigd zijn en haar boeken geopend voor het oog
des Almachtigen, dan haar in veiligheid geborgd
te weten bij Hem, aan de voeten van Jezus.
„Wij vragen dan„Dood waar is uw prikkel
„Doodenrijk waar is uw zegepraal?"
„En ook lia,ir hart heeft zich gebogen vooi
oppermajesteit van Hem, die Zijn licht laat scl
nen over de groeven van ben, die wij hebben li
gehad. Bij elke groeve bespeuren wij de verga;
kelijklieid, maar ook den adem der Eeuwigheid
..En door alle leed en door alle oprechte tranen
heen zal klinken de kreet der victorie."
De heer mr. J. Luden, een der schoonzoons V;
de overledene, dankte de aanwezigen voor de be
toonde belangstelling en iu het bizonder den vooi-
ganger voor diens hartelijke woorden.
Pe plechtigheid had op allen een diepen imlru
gemaakt.
Dc begrafenis van mejuffrouw
V o n k.
Op het kleine doch vriendelijke kerkhof te "BI
mendaal werd Dinsdagmiddag een door zeer veler
betreurde doode begraven. Mej. A C. Vonk,, d-'
ons allen welbekende directrice der bewaarschool
van de Borski-Sillemstichting, de vriendin onze;
kleintjes, bezweken na een smartelijk en langdurig
lijder*, werd aan den schoot der aarde toever
trouwd.
Half Bloemendaal had zich opgemaakt om de
beminde onderwijzeres een laatste blijk van liefde
te schenken.
Aan de groeve hadden zich een 40-tal seho
kinderen, leerlingen en oud-leerlingen, opgesiel1
Zij zongen op do melodie van „Daar ruiseht la; g
de wolken", het volgend vers:
Rust zacht, lieve juffrouw,
al zien w'u niet meer;
Toch weten wij zeker, gij leeft
bij den Heer!
Paar hebt gij geen pijn meer,
daar voelt ge geen smart,
Maar rust gij van Jt lijden aan 't
liefdevolst buit.
Lieve Jezus, in Heerlijkheid,
Ilebt Ge ook voor de juffrouw
een plaatsje bereidt.
Door een zoontje en dochtertje van den heer
Beekman weiden kransen op het graf gelegd, ter
wijl door de gezamenlijke leerlingen een krans, ais
blijk van hun liefde voor de overledene, werd neer
gevlijd. Behalve deze dekten nog vele kransen cie
lijkbaar.
Door mejuffrouw Van der Steur, tijdelijke on
derwijzeres aan de bewaarsclioool, werden de kin
deren voor hun liet gezongen versje bedankt.
Hierna sprak de heer J. Bookmaker, ouderling,
aan de groeve eenige woorden van liefde en dank
baarheid en werden door hem de deugden van de
lieve overledene herdacht.
Namens de familie bracht de ouderling de heer
H. van Riessen, eenige hartelijke woorden van
dank voor de betoonde belangstelling.
„Plan 1913."
Half October zal de eerste vergadering worden
gehouden van de commissie gevormd u.t de ^eree;
nï"ineen „Koninginnedag", „Bloemendaal s Bloei
en" „Bloemendaal Vooruit", ter bespreking van
„Plan 1913" ten opzichte van Bloemendaal.