-en tweeal corners onschadelijk ge- 1 ei- wordt een 3e ingekopt, zoodat de met 20 leiden. Door snel toeloopon je; een derde goal te maken en winnen j -0. hoewel 21 hunne meerderheid komen uitdrukte. 4 het volgende: Bloemendaal heeft hoörlijk aantal supporters en meer- Ti we reeds gemerkt, dat ze hun veree- „ii)iug gaarne zien winnen, wat natuurlijk ,zeer lo"iscli is Maar de wijze waarop ze hun ingeno menheid inet de hunnen te kennen geven, gaat ajje perken te buiten. Eiken Zondag weer |,r„er ik mij aan de onbeschaafde, ruwe wijze van uitdrukken van sommige heeren. Verder moeten zij eens bedenken dat de beste stuurlui altijd aan u;il gestaan hebben en er nóg staan, en dat het hatelijk voor de tegenpartij is, door Bloe- mendaals supporters uitgescholden en uitgejouwd t,> worden. Zij, die zich hieraan schuldig maken weten zulks zelf wel en ik vertrouw, dat zij in het belang hunner vereeniging, hierin verandering ten goede zullen brengen. RIPP. UIT ANDERE GEMEENTEN. De opehing van het „Apollo- T h e a t e r". po bioscoop-onderneming in de Barteljorisstraat ,s \,m naam en eigenaar veranderd. Ze is thans ,.,<m ndom eener maatschappij, waarvan de heer Tilanus de artistiek leider en de heer C. Disch de directeur is. LI. Zaterdagavond had de openingsvoorstelling plaats. Te half 8 uur werden de deuren geopend ,.u reeds dadelijk werd het aardige zaaltje met kijldustigen gevuld, die reeds geruimen tijd vóór hei begin dicht opeengepakt hadden staan wach ten. Te half acht Werd begonnen met een grap pig» vertooning van een der beroemde bioscoop- helden. den grooten Onésime, als horlogemaker. J|et programma was van een goede samenstel ling Als hoofdnummer een opzienbarend circus drama. waarin „de loerende dood" zijn slachtoffers maakt. Kenige fraaie opnamen in de natuurlijke kleu ren an de rivier Telino, vormden tusschen de andcv filmbeelden een prettige afwisseling. Tih-a het programma geëindigd was, kwamen een 1 tal dames en heeren genoodigden in de ach ter/. i .l van het theater bijeen om aan de opening (vulm n luister bij te zetten. Verschillende ver- v t1 ingen werden rondgediend en de heer Ti lanus hield een korte toespraak, waarin hij het voornemen der directie, om te Haarlem goede biüw< op-voorstellingen te geven, die in alles den toets dor critiek konden doorstaan, uiteenzette. Hoeren Tilanus openingsrede werd warm toe- en beantwoord door een der aanwezigen, •nens allen de beste wenschen voor den n liet „Apollo-Theater" uitsprak, uede was deze kleine en intieme plechtig- indigd. rectie deelde ons mede, dat over eenigen theater een beduidende vergrooting zal an, terwijl de bovenverdieping van het wordt ingericht voor de film-verhuur. s ligt het in de bedoeling van de heeren en Disch om op Woensdag- en Zaterdag- n goed in elkaar gezette kinder voorstel - e geven, die, naar zij vertrouwt, bij dr ier in den smaak zullen vallen, oorstelling van Woensdag jl. hebben wij ond. Federatie-examens ter verkrijging van •curius-diploma in boekhouden, gehouden nïber. slaagden de heeren IT. de Liefde V. Weststeijn, Mei. A. H. Modoo en mej. Sluijs, allen te Haarlem. Vereeniging „H aerle m". astuur der vereeniging „Haerlem" heeft in de maanden Januari en Februari van weder enkele kunstbeschouwingen uit lelijlcen Atlas te houden, den en hunne dames, die aan deze kunst- ving willen deelnemen, wordt verzocht Januari e.k. dit mede te deelen aan den is, den heer J. L. Tadema, Gedempte Oude 91, Haarlem. Zij ontvangen dan een uit- ig met opgaaf van den voor hen bestemden >pwekking tot het bijwonen dezer belang- ie kunstbeschouwing zal stellig overbodig eum van Kunstn ij verheid, rotonde van het museum van kunstnijver- laarleni is thans tentoongesteld de tweede •n het plaatwerk, betrekking hebbende op idsch-lndië, hetwelk door de firma Kleij- te Haarlem, onder toezicht van een aantal deskundigen, wordt uitgegeven, iweede af deeling omvat zoo mogelijk nog langrijke afbeeldingen dan de eerste, die it in het haarlemsche museum ter bezich- erd gesteld. Wij zien hier toch weerge- meest belangrijke bouwvallen van Java i, bevloeiingswerken, stadsgezichten en n, welke betrekking hebben op landbouw i, gewoonten en gebruiken der inlandsche g van den indischen archipel en wij be- dat er bij het samenstellen der talrijke igen naar gestreefd is ons op ruime schaal lelijk en volledig overzicht te geven van verscheidenheden in natuur en klimaat, der mensclienrassen, welke zich op de van den indischen archipel gevestigd en aan het nederlandsch gezag onderwor pen /ju. g is de toegang kosteloos. Propaganda-knapen. ^zen in Dc Tijd onder bovenstaand op- ropaganda-club der r.-k. kiesvereeniging iet III heeft tegen Zaterdagavond 6% vergadering uitgeschreven in „De poort <i den" voor knapen van 14 jaar en daar- y n noodigt daarbij ook hun ouders uit. zer bijeenkomst is te bespreken op welke oor r.-k. jongelieden van 14 jaar steun rden verleend voor 't voeren van propa- •ij de a.s. Kamerverkiezingen. u ustaand bericht heeft voor hen, die niet „Vooruitgang" gelooven, waarde alstegen- De leeftijdsgrens voor het onderscheidings- en wordt steeds meer teruggeschoven., en. j met gemengde gevoelens van Leedvermaak pathie het tijdstip naderen, waarop de 0J -katholieke propagandaclub hare leden zal in den kring der zuigelingen. (lelijkheid in dezen onzin is, dat lieden die menschen voor kleine kinderen aanzien, uit den aard ook kleine-kinderen voor groote-men- sclien moeten aanmerken. „Propagandaclub van zuigelingen om mensehen in de luren te leggen", kon de naam luiden dezer vereeniging. De toevoeging „afdeeling der r.-k. kiesvereeniging" kan worden weggelaten tot deze propagandisten kiezen zullen hebben. MUZIEK. Haarlemsche Bach-Vereeniging; vierde con cert op Dinsdag 7 Januari 1913, 's avonds ten 8 ure; orkest van het Concertgebouw te Amsterdam, onder leiding van den heer Willem Mengelberg (eerelid en lid van verdienste der TI. B. V.)solist: de heer Georg A. Walter, zanger uit Berlijn. Dit concert was geheel gewijd aan den grooten Bacli, waarvoor zeker wel zeer velen dankbaar zullen zijn, want liet was een avond van buiten gewoon verheven en edele, verheffende, reine en vrome kunst. Zulke muziek maakt dat men al het aardsche vergeet; ook zwijgt kritiek, om des te meer te bewonderen; het grootsche en frissche van Bach's werken is toch dezen avond weer zoo dui delijk gebleken. Welk een rijkdom van muzikale gedachten! En höe verschillende stemmingen! En bovenal: hoe welluidend en eenvoudig, logisch en waar! De Hirtenmuziek uit het Weihnachts-oratorium is het begin van het tweede deel en heet in de Klavier-Auszug: „Synfonie". Een fijn lieflijk, rus tig begin, geheel in overeenstemming met „Weih- nachtsfeiertag" (zooals er boven staat). Het wie gende rhythme in 12/8 maat, de eenvoudige instru mentatie* geleidelijke overgangen en de echt Bachsche afwisseling van mineur- en majeur-ac- coorden; dit alles was een zeldzaam harmonisch geheel. Het is mij niet mogelijk van alle orkest en zangnummers afzonderlijk een bespreking te geven. Als heel bizonder noem ik nog van de Sterbeglocken-aria's de laatste: „O schlage doch bald, sel'ge Stunde", waarhij de begeleiding (pizzicato) zoo buitengewoon was. De Geistliche Lieder waren aangrijpend; hoe meesterlijk geeft de heer Walter die weer; met geheel verschil lende uitdrukking b. v. „Es ist vollbracht", en ,Jesus, unser Trost im Leben" met de eindwoorden „Halleluja!" En dan de Freuden-aria'swaarvan vooral de laatste „ltecitativ und Aria aus Cantate N°. 40" met de woorden „Christenkinder freuet euch",zoo werkelijk klonk als ware jubelende vreug de, zoowel de zangpartij met de vele coloratuur-figiii ren als de orkestbegeleiding. Met welk een gemak zingt de heer Walter al die loopjes en figuren! Hij heeft zich wel als Bach-zanger bij uitnemendheid getoond en aldus den uitsteken den indruk versterkt, dien hij bij de uitvoering i van de Matthaus-passion als Evangelist gemaakt had. De begeleidende claveeimbaal en orgel kwa men ook zeer goed tot liun recht. Het orkest gaf. behalve in de begeleiding ook nog in: Aria uit de Suite D. gr. terts, „Vorspel uit Cantate N°. 75" en het 2e Brandenburgsche concert veel schoons te hooren. 't Is een ware weldaad, zulke mu ziek te hooren uitvoeren, want dit was nu echt „goede" muziek waarvan een veredelende kracht uitgaat, die opheft (niet opwindt!), sterkt en troost en opwekt. Ik heb wel eens gelezen, dar, hoe meer de componisten zich van Bach verwijderen hoe meer zij ook van ware muziek afwijken! Ieder make voor zich uit hoe hij of zij hierover denkt. In Riemann's boekje dat handelt over de vraag: „Wie horen wir Musik?" zegt hij o. a. dat wij hooren met: oor, hart en geest. Nu komt het mij vooi, Jat vVij bij Lang niet alle componisten met die drie factoren „hooren", doch indien bij iemand, dan toch zeker in liooge mate bij: Joh. Seb. Bacli. VOOR ONZE DAMES. P r ij s v r a ag voor vrouwenkleeding. De subcommissie voor kleeding van de tentoon stelling „De vrouw 18131913" schrijft een open bare prijsvraag uit voor werk- en feestkieeaihg voor vrouwen. I. Wetk/cleeding, hieronder wordt verstaan: a. kleeding voor de huisvrouw zonder dienstbode; 6. ochtendkleeding voor de huisvrouw met dienst bode, voor haar huishoudelijk werk (ter bestrij ding van den beruchten peignoir)e. kleeding voor de vrouw, die buitenshuis werkzaam is in school, kantoor, winkel, ziekenhuis, fabriek, tuin en landbouw, enz. II. Feestkleedinga. Namiddagkleeding voor de huisvrouw met de dienstbode, zich leenende voor lichte bezigheden, ook geschikt voor dames, die in den winkel helpen op de drukke middag uren; b. avondkleeding (ontvang-, receptie- en danskleeding). De mededinging is uitsluitend opengesteld voor nederlandsche vrouwen; zoowel voor coupeuses en costuunmaaisters, als voor haar, die buiten het kleedingvak staan. Bij elkaar wordt 270,aan prijzen uitgeloofd. Ook worden eervolle vermeldingen toegekend. De ingezonden kleedingstukken zullen aan de navolgende eiscken moeten voldoen: 1. het kleed moet geheel voetvrij, dus 8 a 10 cM. boven den grond zijn (hierop kan slechts een uitzondering worden toegestaan voor feestkleeding 116)2. De draagster moet het kleed zelve kunnen sluiten en de sluiting moet bij voorkeur van voren en zichtbaar zijn; 3. Die gedeelten van het kleed, welke rechtstreeks met de huid in aanraking ko men, moeten wasckbaar, en daartoe gemakkelijk uit het kleed te verwijderen zijn; japonnen, ge heel van wasckbare stof gemaakt, behoeven niet aan dezen eisch te voldoen; 4. Er moet een split zijn aangebracht, dat toegang tot den zak geeft, of het kleed moet minstens één zak bevatten en eveneens een bergplaats voor het horloge; 5. Het kleed moet vervaardigd zijn voor den natuurlijken lichaamsvorm; 6. De versiering mag niet in tegen spraak zijn met de samenstelling van het kleed en mag de bruikbaarheid daarvan niet vermin dei en. De jury zal bestaan uit de dames G. A. J. Posthumus Meyes—Hofstede de Groot, Joh. de HaanVan Maarseveen, arts; Cato Neeb, E. C. v. d. Wal Perné—-v. Vooren, W. Asser—Thor- becke. Inlichtingen omtrent deze prijsvraag worden verstrekt gedurende de maand Januari, eiken Woensdagavond van 8—9% en eiken Dinsdag morgen van 10%—12 uur aan het kantoor der tentoonstelling. Damrak 74. Wij verstouten ons, aan onze lezeressen Eisch nummer 2, nog eens afzonderlijk onder het oog te brengen: „De draagster moet het kleed zelve knnnen sluiten," enz. Het is zoowel in het belang der heeren. dat wij dit voorschrift onder uwe aandacht bren gen, als in uw eigen. Immers moge de heer (der schepping) menigmaal met ijver, en liefdevolle nauwgezetheid bij het sluiten eener blouse behulpzaam zijn, een ander maal echter be geleidt hij het inhaken der trensjes op uwen rug met een zacht gebrom van onwilligheid, en het kwam mij ter oore dat menig gedwongen blouse- vastmaken tot de ijselijkste huiselijke twisten voorde, ja, tot echtscheiding en al hare gevolgen. NIEUWHEDEN. Het Bloemendaalsch Weekblad, belangstellend iu nieuwigheden op elk gebied, verzoekt aan han delaars, enz., welke nieuwe artikelen ontvangen, zulks aan de redactie mede te deelen. liet Bloemendaalsch Weekblad belooft niet voor ai deze artikelen reclame te maken, maar slechts voor die welke het daarvoor geschikt voorkomen. TU0NEEL. Tiet Oostenrijksch volkstheater in den haar- lemschen schouwburg, l)cr heilige Rat, von Ludwig Ganghof er. Niettegenstaande ue uitnemende leiding b.v. van den heer fc>cliuii in llaarlem's Dagblad, komt het publiek van Haarlem en omstreken nog maar steeds niet uit den ouden piooi in de goede rich ting, wat betreft het schouwburg-bezoek. Dat heelt men in Haarlem meer, dat men wat achter aan komt. Trouwens niet wat het schouwburg bezoek betreft alleen. Bij Lilly Green was het leeg; de aanwezigen zijn naar huis gegaan met den onvergetelijken indruk, nu inderdaad verede lende kunst te hebben gezien van het hoogste gehalte, veelzijdig en bijna volkomen, en mocht d( danskunstenares weer komen, dezelfde kunstlief hebbers gaan er weder heen; maar het zijn altijd dezelfde menschen. Hen, die als „upper ten" van Haarlem e. o. gelden of willen gelden, ziet men in den schouwburg wanneer eenig gezelschap eene voorstelling geeft, goed aangekleed, maar leeg van wezen, banaal in één woord zij 't ook van eene fraaie banaliteit; zij beginnen allengs meer bij Royaards te komen, maar de absolute zekerheid dat een goed werk goed uitgevoerd te Haarlem een goed publiek trekt, is absoluut uitgesloten; dit is voor den heer Van Gasteren een ontmoedi gend iets. Zoo weer Woensdag met de Tirolers. Echte menschen, levendig en friseh in hun kleur rijke volkstaal een eigenaardig maar volstrekt niet onhebbelijk stuk, Der heilige Rat, spelende, hebben een kleine schare aanwezigen verrukt. De faam was in de groote bladen dezen troep vooruit gegaan; vergeefs. Maar zöö waren allen spelers bezield door liefde voor hun werk, dat de gering blijkende belangstelling geen oogenblik van na- deeligen invloed was op het gehalte van hun spel. Zou de heer Van Gasteren het nog eens met hen willen beproeven? ITet stuk is een echt volksstuk en behandelt het onderwerp van natuurlijke gezinsvermeerdering op onverheelde, maar daarom nog niet onkuische wijze. Het is dus een stuk voor volwassen men schen. Een der spelers bleek tevens een goed muzikant en vulde een der pauzen met lieve mu ziek op zijn landelijk instrument. •jjj Dansavond van Vallya Lodowska (Lili Green) en Andreas Pavley, met mede werking van Catherina van Lokhorst, piano; en Margaret Walker, zang. Uitnemend zoowel in het levenslustige als in 't dramatische. Een lieve persoonlijkheid Vallya Lodowska; van voeten en beenen niet zoo gracieus als van armen, lijf en hoofd, maar volkomen lenig in hare bewegingen. Aan haar waren, terwijl zij zich bewoog, afzonderlijke lichaamsdeelen niet te bespeuren. Ze was een volkomen levend mensch en deal ons gevoelen hoe bevroren en dood wij eigenlijk zijn. Andreas Pavley was onwel, de avond werd dus verder gevuld met zang, viool en piano van de zeer verdienstelijke begeleidster Cath. v. Lokhorst. De onvermoeide Vallya Lodowska werd somtijds vier maal teruggeroepen. Het program werd niet afgewerkt, geheel in de war; aan het slot wist niemand of het uit was of niet, tot met zacht gesnor 't brandscherm viel en wij allen op onze bevroren wijze, lachend en voldaan huiswaarts dansten. Weledel gel) or en heer, Gaarne zend ik u de cliché van het portret van Vallya Lodowska, maar zal dit niet eerder dan volgende week kunnen doen. Ik verzoek u na ge bruik, de cliché's direct terug te zenden. Hoogachtend, B. Uit bovenstaand antwoord óp onze aanvrage zien de lezers dat wij de volgende week het por tret van V. L. zullen plaatsen. Schouwburg J a n s w e g. De Wittebroodsweken. Daartoe aangemoedigd door het groote succes ondervonden bij de opvoeringen van De Big van t J()8e en De Dame van Maxime, zal „Het Vroo- lijk Tooneel" a.s. Zondag, 12 Januari, slechts één enkele opvoering geven van het bekende fransche blijspel De Wittebroodsweken. Dit stuk is geheel nieuw voor Haarlem en met groot succes opgevoerd in den Frascati Schouw burg', directie Gustave Prot Zn., te Amsterdam, en heeft meer dan 500 opvoeringen beleefd in het theatre Cluny, te Parijs. Men verzuime dus niet a.s. Zondag den schouwburg met een bezoek te vereeren. De verschillende hoofdrollen zullen woi- den vervuld door de dames: Mary Beekman. Cath. KinsbergenRentmeester, Wilhelmina Kiev, Jean ne RuijsHopman, en de heeren: Jan Buderman, Ja.cq. Sluijters, Ad. Verzijl, P. Urban, Max Weber, Frans Corel. DezesPrinsesjes. Naar aanleiding van het groote succes, dat de nieuwe kinderoperette De zes Prinsesjes, van me vrouw HopmanKwast ook te Haarlem ten deel viel, is het de directie van den schouwburg Jans- weg gelukt, een herhaling der voorstelling te ver krijgen en wel op Zondag 19 Januari a.s. Velen zullen dit bericht met genoegen lezen, en van de gelegenheid willen profiteeren om deze voorstelling met hun kinderen te gaan bijwonen. ONTVANGEN BOEKEN. A. W. Weissmann, Het stucadoorsvak voor heen en thans, uitgegeven door den ned. stucadoorspatroonsbond bij Ruygrok Co., Haarlem. Deze uitgave is ons zeer sympathiek. In onzen tijd van herleving der ambachten, kan op belang rijkheid van een vak als dit niet genoeg gewezen worden. Hoe menigeen heeft nog te weinig oog voor de pogingen, die in deze richtingen weder door bekwame vaklieden wordt gedaan, maar een herinnering aan de prachtige pleisterwerken, waarmede de kunstenaars van vroeger eeuwen de gebouwen versierden, zal gelijk hier geschiedt niet zonder goeden invloed zijn op de aandacht voor het sueadoorswerk in het algemeen. De lieer Weissmann verhaalt ons op zeer boei ende wijze de geschiedenis van dit schoone am bacht, en vertelt ons menige belangwekkende wetenswaardigheid daaromtrent. Het is een aangenaam werkje, dat niet slechts voor vaklieden, maar voor een ieder, die behagen in fraaie huisinrichting heeft, heel aantrekke lijk is. Zeer mooie afbeeldingen van oude pleisterwer ken verluchten het boek. Josef Cohen, Kitty Optenberg, uitgegeven bij Van Holkema Warendorf, Amster dam. Kitty Optenberg" is een boek, zooals wij er lang niet eiken dag lezen. Jong en vol idealen, ziet dit jonge meisje van deze idealen gaandeweg vele verdwijnen, doch ze bespeurt dan, dat er nog aan levenswerkelijkheid genoeg schoons is om te leven. En ze aanvaardt dat leven in het huwelijk met den man, dien ze, ondanks veel, liefheeft. Daarnaast beweegt zich de tegenstelling in het meisje van haar broer, een berekenend meisje, dat slechts op een zoogenaamd goéd huwelijk uit is, en alles inspant om de flinke partij, die Kitty's broer is, toch vooral niet prijs te geven. Zoo ge schiedt dan ook. Zij trouwen samen, nadat hij zich afzichtelijk voor haar vernederd heeft. Ge ziet, hier is een gegeven dat menig aangrij pend tooneel u bieden kan, en dit ook doet. Maar nu lijkt mij juist dat tragische der botsingen niet de kracht in dit werk. De aantrekkelijkste uiting van dezen schrijver is eerder het gemoedelijke gezinsleven, waarin deze, gebrekkig uitgewerkte, tragische gebeurtenissen plaats vinden. Het wil mij voorkomen, dat de schrijver in een verlangen naar het groote en diepe de verhoudingen tusschen zijn hoofdpersonen waarvan ik u daareven in het kort het lotgeval verhaalde zoo heeft gesteld, omdat hij, als velen, juist meent te kunnen en wenscht te kunnen wat hij niet kan. En ik stap hiermede van dezen hevig bedoelden opzet at, wijl de leiding daarvan niet aan de handen van dezen schrijver is toevertrouwd (aan wie wél in Holland?) om u mijn waardeering te zeggen van wat hij dan wél vermocht. En uitmuntend ver mocht: de teekening van dit genoeglijke, vriende lijke, goede gezinsleven. Ik wil niet denken aan de hartstochtelijk gewenschte tooneelen, die niet op dezen lieven goeden grond van familieleven thuis behooren, want dit familieleven is, zooals liet door Cohen getcekend werd, op zichzelven zoo, dat het reeds ontroert. Door den natuurlijken trant, waarop ons van dit eenvoudige, prettige alledagsleven verhaald wordt. Hier is er een staaltje van: „Ik kleed me aan, in mijn sneltrein- tempo, zooals ik het noem. Ik.gooi mijn hoofd van de flidderdefladder in de waschkom vol met water, proest gelijk een kwajongen, beschuim mijn ge zicht met zeep, of ik me wil scheren, duikel den kop nogmaals in het golvend nat, kronkel met een paar forsche rukken, als ware ik aan het touwtrekken, mijn liaar, en steven in de eerste de beste blouse, die ik voor me zie. Dan holder <L- bolder ik de trap af, zwaai langs mijn tante een boot in storm en roep luid: „Goeiemoig r tante." Zoo op deze ferme, jeugdige manier ziet de schrijver de alledagsdingen, en hij vermeit zich daarin. En niet slechts liet stevige, levenslustig vermag hij ons te teekenen, maar met eenzelfde natuurlijkheid weet hij ook de teederder aandoe ning van een moe, en stil-aandachtig uur on uit te beelden. En er is een zuiver en sterk levens gevoel in dit alles, en blijheid en droefheid om het leven, welke ons dezen schrijver doen kennen als een gevoelvol man, die onstuimig geestdriftig, of met een vriendelijke kalmte wat hem ontroerde, zoo te verhalen weet, dat het ons op onze beurt te ontroeren vermag. Er is zoo menige bekoorlijkheid reeds aan een boek van dezen schrijver; nu reeds, vóór hij zich bewust van den aard van zijn aanleg is, en wrj gelooven wel, dat er, zoodra kunnen en wenschen eenen weg gaan, nog menig zeer aantrekkelijk werk van hem te bespreken zal zijn. De December-aflevering van het maandschrift Onze Vloot bevat een aardig reisverhaal, „Met de Kortenaer naar de Levant". Verder neemt de redactie uit De Telegraaf het bekende ingezonden stuk van kapitein Guépin, commandant Hr. Ms. „Gelderland", over, en zij voegt er een naschriftje aan toe. Lezingen worden aangekondigd, waarna de ge wone mededeelingen volgen van liet lioofdbestuui Dp Januari-aflevering van het Tijdschrift voer Economische Geographic bevat menig belangri artikei, wa rop wij later wel eens terugkomen. Verder ontvingen wij: Tijdschrift voor sociale Hygiene, 15e jaargang, afl. 1. Ncerlandia, orgaan van het Algemeen Neder landsch Verbond, 17e jaargang, afl. 1. Maandbulletin van het Persbureau der vereeni ging voor Vroiiicenkiesreclit, het secretariaat is gevestigd Kruiskade 92, Roterdam. Wij ontleenen hieraan het volgende: Wereldbond voor Vrouwenkiesrecht. Het bestuur publiceert den volgenden oproep toe de zevende samenkomst van den Internationalen Bond voor Vrouwenkiesrecht. Te beginnen op 15 Juni 1913, zal te Boedapest HERINGA 3. WUTHRICH) p HAARLEM cj ELECTRrU LICHT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1913 | | pagina 3