KERK-AGENDA. Haarlem. Eglise Wallonne. IOI/2 heures du matin, Mr. Dupont. Remonstranisch-Gereformeerden. v.m. 10 ure, Ds. Haentjens. Luthersche Kerk. v.m. 10 ure, Ds. Schade van Westrum. Kerk der Vereen. Doopsgezinden, v.m. 10 ure, Ds. Binnerts. Bloemendaal. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Montijn, van Haarlem. Heemstede. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. YVolters. Houtrijk en Polanen. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Baljou. Santpoort. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Bax. Spaarndam. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Baljon. Wijk aan Zee en Duin. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Bcrkelbach v. d. Sprenkel. IJmuiden. Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Cieutzberg. n.m. 5 ure, Ds. Creutzberg. Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond. v.m. 10t/2 ure, Ds. Attema. Zandvoort Ned. Herv. Gemeente, v.m. 10 ure, Ds. Posthumus Meijjes. AGENDA. BLOEMENDAAL. Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekclijksehe schiet oefeningen door „Bloemendaal-Commando". HAARLEM. Bureau^ van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij- da'g houdt het bureau des namiddags te half 2 zitting in het gerechtsgebouw aan de Jans straat. Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entree f0.25 p.p. Ie Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10 3 vrij. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Stads-Bibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. G roo te Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be- nalve Zaterdags en Zondags) van 11 3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Schouwburg Jansweg. Vanaf Zaterdag 5 Juli, Bioscope Herm. Smits Co., Een drama in de Arena'. Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Theater, Barteljorisstraat. Dinsdag 8 Juli, 's avonds 8 uur Café Brinkmann, Tui 11 zaal, Vereenigiug „Haeriem", algemeene vergadering. In het museum van kunstnijverheid te Haarlem, is thans een collectie Japansehe en Perzische voor werpen. die wegens tie tentoonstelling der ge schilderde ramen, langeren tijd niet konden wor den bezichtigd, weder tentoongesteld. Zondag is het museum geopend van 104 uur; de toegang is kosteloos. „llaerlem". He vereenigiug ..Haerlem" houdt Dinsdag 8 Juli. des avonds 0111 S uur. in de tuinzaal van het café Brinkmann, eene algemeene vergadering. De Effec ten kron iel'. Te Amsterdam verscheen op 1 Juli een nieuw financieel blaadje ..De Effectenkroniek", hoofd redacteur II. Snel, bureau van administratie en redactie: Leidscliekade 6S. Amsterdam. Het, comité voor Haarlem van Plan 1913, ge vestigd Groote Houtstraat 53, zendt ons een keu rig uitgevoerd werkje over de stad Haarlem m 1913, in drie exemplaren, èen in het Fransch, èen in het Duitsch, èen in het Engelsch. liet boekje bevat afbeeldingen, en heel goede óók, van Lourens Coster's standbeeld, dat van Hals; van het stadhuis, de vleeschhnl. Sint Bavo, de wacht, het Teyler's museum, de Amsterdamsche poort, het koloniaal museum, een bloembollenvold, enz. Het boekje is aardig uitgevoerd, en maakt een smaakvollen indruk. Padvinders. ITet bestuur van liet Internationale Padvinders kamp, te IJmuiden, zendt ons haar voorloopig programma. Op Donderdag, 24 Juli, is de aankomst der binnen- en buitenlandsche padvinders te TJmui den; op Vrijdag, 25 Juli. een wandeltocht naar Haarlem, en bezoek aan de musea; op 20 Juli onafhankelijkheidsviering, waarbij een historische optocht en landing van den prins van Oranje; op 27 Juli, Zondag, is het rustdag. Maandag, den 28en Juli wordt door de padvinders Amsterdam en de „Entös" bezocht; op Dinsdag 29 Juli, zal er een groote revue in het kamp gehouden wor den: op Woensdag 30 Juli een tocht op de Noordzee, waarbij aan boord van een stoom trawlers-vloot, den padvinders vertoond wordt, boe de vischvangst geschiedt. Op 31 Juli sluit het kamp. Een groot aantal deelnemers uit Holland en het buitenland beeft zich reeds aangemeld. VAN HIER EN DAAR. Wereldtentoonstelling te Gent. IV. Een der meest belangwekkende afdeelingen dezer tentoonstelling is het Canada-paviljoen. Men bereikt het met een aardig dwerg-treintje, dat op de uitgebreide terreinen de verbinding tussehen de meest afgelegen afdeelingen bezorgt; dit trein tje bestaat uit een paar lage open wagentjes en een locomotief, zoo snoezig, dat een machinist van middelmatige lengte er maar juist rechtop kan inzitten, en dan alleen omdat zijn bankje zoo laag is. Het gebouw van de Canadeesche af deeling be hoort tot de fraaiste gebouwen der tentoonstel ling. De gevel wordt meerendeels gevormd vloor een statige rij van zuilen; het platte dak heeft een monumentale heklijst, en een slanke open gewerkte toren rijst er zwierig van omboog. Van binnen geeft dit paviljoen een fermen indruk. De langwerpige hallen of breede gangen zijn rijk met palmen en velerlei planten versierd; daartusschen vindt men natuurlijk de uitstallin gen der producten van het roemrijke Canada. Maar liet opmerkelijke en zéér bezienswaardige van dit. gebouw is een reeks diepe tooueelen. ter weerszijden van de gangen gebouwd, tooueelen in den vorm van de tooueelen der schouwburgen; men beziet ze van voor een hek. ze zijn sterk ver licht 0111 den verrassenden indruk te verhoogen. Een geschilderde achtergrond en coulissen stellen weidsche landschappen in Canada voor. Het dool hiermede is natuurlijk, een denkbeeld van den rijkdom van flora, fauna en cultuur van dit schoone land te geven. Vele groepen en figuren ziet men op deze tooueelen, een gansche wereld vol druk vertier, dat ons een grootsch denkbeeld van alles in dit paradijsachtige land De achterdoeken en zijwanden zijn als verruk kelijke panorama's beschilderd. Huizen, boscha- ges, hofsteden, het is alles zoo ver weg alsof het met een kanonskogel niet te bereiken zal zijn. Wat een verte. Wat een weidsche wereld. Het karakter dezer landschappen is waarlijk treffend. Hier staat liet koren te veld, ginds prijken heer lijke boomgaarden, waar de stammen bukken on der den last van duizenden en duizenden vru h- ten; wat verderop ziet men de vette weid- n, waarop groote troepen koeien kleine gespierde koeien grazen en een lekker lui leventje heb ben. Men bespeurt in de bosschen heele gezinnen van bruine beeren, een lieer-vader gluurt angstig en wantrouwend door het hakhout naar buiten als een vader, die zijn beeren niet betalen kan de jongen verlustigen zich intusschcn vol wroede zorgeloosheid, evenals dit ook bij het m«*nschdom liet geval is, en zijn zoo dik als beeren; elders ziet men spoortreinen over de wijde vlakken schieten, comfortabele beste spoortreinen, met reusachtige locomotieven bespaiineu. Een kudde rendieren met verbaasde oogen rent, zooals dc naam rail- duidt, langs den weg, en alle exemplaren z"ju weldoorvoed, zoodat ze, evenals al wat hier ver toond wordt, een kranige reclame voor den rijk dom van het land zijn. Eön onder al deze tafc- reelen trok vooral buitengewoon mijn aandacht; ik meen de vitrine der vruchten. Stel u voor: een ruim tooneel, geheel met flonkerend donker groen mos overdekt, rondom liggen breede trap pen als terrassen, en ook deze zijn bedekt met. mos. De zij- en achterwanden stellen onafzien bare boomgaarden voor en alle boomen staan in vollen zwaren bloei. Op den gazonvloer staan te allen kant hoog opgetaste reusachtige korven niet allerlei, allerlei vruchten; gloeiendroode appelen, zachtgele peren, met teeder rose wangen, violet- blauwe pruimen, fluweelachtige perzikken. Aan den voet van de overdadig beladen boomen liggen de ontzaglijke korven omgevallen, en wild stroomt de overvloed daaruit neer over den groenen 111 os- vloer. De wanordelijke weligheid van een qke, gelukkige wereld lijkt dit alles. Daarom, en om de pracht der uitbundige kleuren van liet ooit in zoo indrukwekkende verscheidenheid, vond ik dit tooneel wel een van de aangrijpendste der geheele tentoonstelling. Van de Congo is er ook een dergelijk pavil joen, waar men op waarlijk pakkende wijze u het leven, de cultuur, handel en scheepvaart van dat land voor oogen stelt. Ook dit is grootsci aangepakt, evenals vrijwel alles hier. Tk zal u niet van al de belangwekkende afdee lingen verhalen, welke ik hier zag; de Engelsche is. evenals op alle tentoonstellingen, gekarakteri seerd door hare distinctie èn degelijkheid; do Duitsche, behalve door zeer vele goede, ja, uit nemende eigenschappen, wederom door een ze keren wensch naar het buitenissige. In dc Fransche afdeeling troffen ons vooral de uitstallingen der Meedingstukkendo damestoiletten zijn waarlijk, behalve opzienbarend, ook menigmaal zeer f.aai. Men vindt er een overvloed der meest uitgez >Chto kanten, pelterijen en stoffen, de keurigst0 én' meest smaakvolle garneeringener zijn hoed ca van geestigen vorm, beladen met stxuisveerbosstn, die onvergetelijk zijn; men ziet er japonnen \ni èen snit als men nergens ter wereld aantreft, zoo opvallend soms, maar bij nader bezien, buiten gewoon fraai en persoonlijk; men vindt er uit stallingen van met. deze japonnen, hoeden, bon ten, veeren en kanten bekleede poppen, onder reusachtige glasstolpen bijeen als kostbare curio siteiten. De overvloed is overstelpend; wat het ooft voor Canada is, dat zijn de kleodingstukken voor Frankrijk of liever voor Parijs. Het is zèer, zeer de moeite waard, deze Fransche kleeding- af deeling. Een volgenden keer over het Nederlandsene paviljoen. Charlottenburg, de voorstad van Berlijn, ver heugt (of bedroeft) zich in oen al zeer eigenaar dige befaamdheid. Het zou namelijk de woon plaats bij uitnemendheid der weduwen en ge scheiden vrouwen zijn. Het is daar in het rustige - faubourgleven, en toch in de onmiddellijke nabij heid der groote-stad, dat deze dames in grooten getale, in meerder of minder keurige villa's worden aangetroffen. Het leven is daar niet zoo duur als in de hoofdstad zelve, en de zeer nabij gelegen Tiergarten (een wandelpark dat zèer ten onrechte dezen naam draagt, foei), zet zijne gast vrije dreven beminnelijk voor deze dames open, haar noodigend ter morgen-, middag- en avond- wandeling. De laatste statistiek heeft uitgewezen, dat er te Charlottenburg 14.543 weduwen en 1481 ge scheiden vrouwen zijn. Indien men hiermede het aantal weduwnaars (2358) vergelijkt, en het aan tal gescheiden mannen (593), moet men erkennen, dat de dames verre in de meerderheid zijn, eene verplètterende meerderheid, zooals de politieke gemeenplaats luidt. Tiet huis van Schiller. De gemeente Weimar wil het huis in de Win- dische Gasse afbreken, waar Schiller van 1799 tot 1802 gewoond heeft, en Maria St.uart en de Jungfrau geschreven. Do grond moet dienen tot uitbreiding van liet aradhuis. Aan protesten zal liet. niet ontbreken. Auto's. Tets wat lang iedereen nog niet weet, is dat in Frankrijk, Duitschland en Engeland premies, en nog al belangrijke, verleend worden aan de bezitters van vraclit-auto's, om hun het aankoo- pen en onderhouden te vergemakkelijken. In geval van oorlog heeft dan de regeering. die het reclit heeft deze auto's op te eischen voor de nood wendigheden der legerbevoorrading, zekerheid vele flinke en goed onderhouden auto's to vinden. Zoo worden in Frankrijk, aan het legerbestuur modellen van vracht-auto's onderworpen, en wan neer deze aan zekere eischen voldoen, wordt aan den kooper van zulk goedgekeurd model eene toe lage verleend die tot fr. 3000,kan bclóopen. Tevens wordt hem dan eene jnarlijksche tege moetkoming tot fr. 1000 toe uitgekeerd, wanneer er wordt vastgesteld, dat het rijtuig zich in behoorlijken staat van onderhoud bevindt. Deze regeling draagt er machtig toe bij 0111 de auto-industrie en het gebruiken van auto's in de hand te werken. POLITIEK. Bever w ij k. Wij lezen in de „Nieuwe Haarlemsche Courant" van gisteren: Vele verliezen heeft, de rechterzijde bij de stem bus die achter ons ligt, geleden; op tal van pun ten zijn wij geslagen. Gevoelig zijn wij geraakt, het dient immers tot, niets dit te ontkennen. Veel heeft men ons katholieken niet kunnen ontnemen; de zetels, welke onze mannen bezetten zijn over het algemeen vrij vast. Het hevigst anti-papisme heeft zelfs tegen ons weinig kunnen aanrichten. Men heeft ons echter, dank zij de tariefwet-hetze en anti-papisme, op een gevoelige plaats weten te treffen; men heeft ons Beverwijk ontnomen. Smartelijk valt ons liet verlies van Beverwijk en den sympathieken heer Passtoors. Wij hadden hem zoo gaarne als wor king-partner voor de katholieke staatspartij en voor den katholieken werkman behouden. Lever- wijk 'en zijn afgevaardigde lagen ons 11a aan liet hart. En de rechterzijde in het district Beverwijk ging voor ons, met zooveel voor rechts, verloren. Wij mogen hierover echter niet langer treuren want een treurend soldaat is slechts een half strijder. En de rechterzijde in het district Bever»vijk heeft geen halve, doch volwassen, kranige strij ders noodig. Want.... dit district is slechts tijdelijk aan andere handen toevertrouwd. Verkeerde voorlich ting en overmacht van geld hebben den heer Pas stoors tijdelijk van zijn zetel weten te verdrijven, doch de vraag is volkomen gewettigd: Voor hoe lang Want het kan niet uitblijven, of het kiezers korps zal aldra leeren inzien, dat het verkeerd deed zijn ouden, begaafden afgevaardigde, die zijn district zoo door en door kende, wiens hart zoo warm voor Kennemerland klopte, door een ander te vervangen. Beverwijk moet dus weer aan ons komen, on het komt ook aan ons. Zie slechts, welke geringe meerderheid al de bovenomschreven factoren in deze abnormale en voor ons zoo bijster ongunstige omstandigheden voor den man van links hebben gegeven. Zij hebben Beverwijk slechts in huurgeenszins in koop. Voor hoelang Voor 4 jaar Of voor korter. Vier jaar zal wel de langste tijd zijn. Onze wakkere besturen van kiesvereenigingen met de onderscheidene propagandaclubs, mogen dus even rusten van de vermoeiende campagne, welke zij achter den rug hebben doch niet lang! Wij kunnen immers weer onverwacht, spoedi ger dan wij meenen, voor een nieuwen strijd wor den opgeroepen en dan dienen wij weer volledig te zijn toegerust. Zij moeten dus weldra weer aan het werk. En ik ben er van overtuigd, dat zij dit gaarne doen, bêzield als zij zijn van liefde voor de heilige room- sehc «aak en van geestdrift voor den populair en vriend Passtoors! (Cursiveering is van ons. Red.) Ongetwijfeld zal hun de afgeloopen periode veel geleerd hebben. Dat is altijd zoo, men wordt wijs door schade of schande. In dit geval is het alleen door schade. Allicht heeft men feiten en toestanden op on derscheiden plaatsen in het disrict geconstateerd, welke tot do nederlaag hebben meegewerkt. De eerste taak is natuurlijk, die feiten en toestanden te veranderen, zoodat zij ons, in stede van een nederlaag, voor den vervolge een victorie bezor gen. Mocht dc ondervinding hebben geleerd, dat aan onze organisatie nog iets ontbreekt, dan moet die laatste fout worden weggenomen. Verder moeten wij de lessen, van or.ze tegen standers ontvangen, ter harte nemen. Wij moeten leeren inzien de groote, onbeschrij felijke groote waarde van een doelmatige propa ganda. Waaraan heeft het socialisme zijn opkomst en een anti-tariefwet-eomité zijn succes te danken V Aan de propaganda, de reclame. Wij moeten dit machtig hulpmiddel niet ter hand nemen tegen de verkiezingen, doch reeds vu. Van groot belang is hot ook. de kiezers in te lichten, voortdurend op de hoogte te houden van hetgeen or op politiek gebied omgaat. Wij moeten hun de fouten onzer tegenstanders onder het oog brengen, wij moeten hun oogen openen en onze propagandisten tot slagvaardige strijders maken. Nn reeds dient te worden begonnen nvt de verspreiding van strooibiljetten en prenten. Wij moeten vooral hen bereiken die twijfelachtig zijn. of tegenover ons staan. Er wordt zoo vaak te veel tijd en geld besteed voor lien die reeds onwrikbaar op onze ?ijde zijn. Wij mogen vooral niet geringschatten do waarde van het gesproken woord. Men kieze echter po pulaire .sprekers, menschen, die het oor van 1itt. volk hebben, die de massa weten te pakken. Evenmin sla men te gering aan. de waarde van 'n goede pers. Men zorge door haar m geregelde betrekking te blijven met het gansclic kiezers korps. Boven alles bedenke men, dat onze kiesveree nigingen tegenwoordig geen lichamen zijn om de menschen bijeen te trommelen, tegen den tijd dat. eene verkiezing in aantocht is, doch om geregeld voorlichting te geven en geestdrift te wekken. Voor dit alles zal geld noodig zijn, veel geld. doch wij weten dat roomsch Nederland, als het zijn moet, weet te offeren, veel te offeren. Roomsch Nederland is op het hart getrapt. (Cur siveering van ons. Red.) En tegelijkertijd is de roomsche bloem der liefdadigheid weer openge sprongen. Men kweeke die schoone plant, die reeds zoovele malen heerlijk bloeide, zorgvuldig op en zij zal ook nu de menigte verrukt naar haar doen staren. Ook in dit opzicht vermag een goede organisatie veel. Nog een korte wijle rust en dan opnieuw aan. den arbeid! Een korte poosen met omhoog geheven vaandel rukken wij onder bevel van liet oude be proefde bestuur en achter Passtoors opnieuw Be verwijk binnen. En dan.... voor altijd! Hw. M. Priesterhuid e. Als men opslaat het „Handboek der vroomheid ten gebruike van jonge meisjes", in vele Fransche geestelijke instituten in gebruik, waaraan eenmaal .paus Pius IX zijn zegen gaf, (ver-over do 100 drukken zijn er van verschenen), leest men het volgende „Eert den priester; zonder hem hadt gij Jezus niet. Wie heeft ITem hier in dit heiligdom ge plaatst De priester. Wie heeft uwe ziel bij de intrede in deze wereld ontvangen De priester. Wie voedt haar, 0111 haar kracht te geven haren tocht te voleinden De priester. Wie zal haar voorbereiden, 0111 voor God te verschijnen Dc priester, altijd de priester. En wanneer deze ziel eenmaal sterft, wie zal haar dan opwekken Wederom de priester. Gij kunt geene enkele her innering in uwe ziel wakker roepen, zonder naast haar liet beeld des priesters te vinden. Dc pries ter heeft de» sleutels van den hemelschen schat; hij opent de hemeldeur, hij is de rentmeester van God en zijne gaven. Biecht eens aan de moeder Gods of aan een engel; zullen zij u absolutie geven Neen. Zullen zij u het lichaam en bloed van Christus geven Neen. De moeder Gods kan haren zoon niet in do hostie laten nederdalen. En al waren er twee honderd engelen bij haar, zij zouden u de abso lutie niet kunnen geven. Een priester, hoe ge ring hij ook zij, deze kan het. Hij kan tot. 11 zeggen: „Ga heen in vrede, ik vergeef u". O, hoe groot is tocli de priester." Is men liier op of over den grens der gods lastering 1 Nog een paar aanhalingen. Uit een preek, in 1895 door den r.-k. professor Eiuler te Feldkircli in Vorarlberg' gehouden: „De priester is een hoogwaarde. Immers zijne waardigheid reikt boven in den hemel, tot aan de grenzen der aarde, tot in den afgrond van de hel. Een engel daalt neder en spreekt de woor den uit: „dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed". En brood blijft brood, wijn blijft wijn. De ko ningin der engelen zelve nadert het altaar, spreekt de woorden der consecratie uit, maar brood blijft brood en wijn blijft wijn. Een een voudige priester nadert het altaar, neemt het brood en den wijn in zijn gewijde handen, spreekt de woorden der consecratie uit, en het brood is het waarachtige lichaam van Christus, de wijn is het waarachtig bloed. Het woord van den priester is door de wolken gedrongen tot in do diepten der Godheid zelf en heeft den Zoon Gods gedwongen af te dalen tot het altaar. Is dan dc man, wiens macht zoo hoog reikt, geen hoog waarde I11 den 7en druk van een boek van pater Causette, genera al-vica ris van Toulouse, waarvan de titel mij ontgaan is, kan men lezen een zeer uitgebreide toespraak tot de gee. - telijklieid van het bisdom Toulouse, waaraan hier het volgende ontleend is: „Tussehen God in den hemel en den mensch, die op aarde God zoekt, staat als middelaar de priester, die, tegelijk God en mensch, beide naturen elkander nader brengt.... Dat ik de priesters goden noem, is geen overdreven vleierij, geen rhetorische leu gen. Gij priesters, zijt scheppers, gelijk Maria in haar deel aan de vleescliwording van Chris tus.... Scheppers als God zijt gij in tijd en eeu wigheid en de vrucht uwer dagelijksche schep ping is niets minder dan het vleeseh geworden Woord.God kan nieuwe werelden in liet leven roepen, maar Ilii kan niet bewerken, dat er een handeling ondèr de zon i>. hooger dan het offer, dat gij opdraagt.... Ik als priester kom in de hiërarchie der wereldregeering niet 11a de Cheru bim en Seraphim, maar sta daar hoog boven. Zij zijn Gods dienaren, wij zijn Gods helpers.... Zonder u kan Jezus zich niet roeren, zonder u kan hij niet zegenen, alleen door u kan hij ge nade verleenen. E11 zoo lief is liem de afhanke lijkheid van 11, dat hij er 1800 jaren lang niet aan heeft gedacht de kerk te verlaten. Wij lezen in „De Protestant": Dc geloofsbelijdenis der Jezuïeten. Onder dezen titel verscheen te Leipzig in der den druk een brochure van Paul graaf vau Hoens broecli, ter weerlegging van een geschrift met den- zelfden titel van pater Otto Cohausz en door dezen genoemd„Een beroep op alle billijk denkende Duitschers, vooral op alle protestanten. Het werd gesch reven met het doel 0111 de opheffing te be vorderen van de wet der verbanning van de Je zuïetenorde uit Duitschland. Op een aantal on juistheden betrapt de graaf den schrijver. Ilij herinnert aan de vervolgingen waaraan de pro testanten vanwege de orde van den beginne af hebben blootgestaan, terwijl zij ook heden nog dezelfde vijandige houding tegenover liet protes tantisme handhaaft en zelfs aan den staat de verplichting voorhoudt om alle ketterij me den dood te straffen. De bewering, dat de jezuïeten wars zijn van alle politieke bedoelingen, wordt met de stukken weerlegd. Dat zij er wel degelijk een eigen moraal op nahouden, wordt met een verwijzing naar Liguori, in navolging van Busen- baum, Sauchez en anderen, bewezen, een moraal, waarvan talrijke stellingen zelfs door pausen, als Alexander VII en VIII en Innocentius XI, ver oordeeld zijn. Dat de leerhet doel heiligt de middelen, wel degelijk door hen gepredikt is, wordt uit de schriften van Vasquez, Becanus, Es cobar aangetoond. Met een aantal voorbeelden herinnert de schrijver, hoe gevaarlijk de orde is voor den staat. Ten slotte stelt graaf Von Hoensbroech, tegen over de „geloofsbelijdenis van pater Cohausz", een geloofsbelijdenis volgens de statuten en de ge schiedenis der orde, in deze 12 artikelen: Ik geloof, dat de menschen licht bedrogen kun nen worden. Ik geloof, dat onze orde daartoe bij uitnemend heid in staat is. Ik geloof, dat de heerschappij over de men schen het eigenlijk doel onzer orde is. Ik geloof, dat tot bereiking van dit doel ieder middel geoorloofd is, wanneer het slechts met den mantel van den godsdienst bedekt wordt. Ik geloof, dat de hartstochten en zwakheden der menschen, vooral hoogmoed, ijdelheid en bij geloof, tot dit doel moeten worden aangewend. Ik geloof, dat godsdienstige onverdraagzaam heid, gewetensdwang en geestelijke geweldpleging hoofdregels van onze werkzaamheid zijn. Ik geloof, dat de ketterij onder ieder en vorm onderdrukt moet worden. Ik geloof, dat vooral het protestantisme, zooals het zich in Duitschland ontwikkeld heeft, onzen haat verdient. Ik geloof, dat de moderne staat vernietigd en elke staatsaangelegenheid van ons moet worden afhankelijk gemaakt. Ik geloof, dat moderne beschaving, vrijheid der

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1913 | | pagina 2