KERK-AGENDA.
Haarlem.
Luthersche Kerk.
v.m. 10 ure, Ds. A. C. Schade van Westrum.
Kerk der Vereen. Doopsgezinden,
v.m. 10 ure, Ds. J. Sckerpenhuijsen,
Doopsgez. Pred. te Den lip en Landsmeer.
Bloemendaal.
Ned. Herv. Gemeente.
v.m. 10 ure, Ds. van Leeuwen.
Heemstede.
N yd Herv. Gemeente.
v.m. 10 ure, Ds. J. H. Wolters.
Houtrijk en Polanen.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Baljon.
Santpoort.
Ned. Herv. Gemeente.
v.m. 10 ure, Ds. W. Bax Jr.
Spaarndam.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Baljon.
Wijk aan Zee en Duin.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m/ 10 ure, Ds. F. v. Gheel Gildemeester,
van Den Haag.
IJmuiden.
Ned. Herv. Gemeente,
v.m. 10 ure, Ds. Coolsma, van Groningen,
n.m. 5 ure, Ds. Coolsma.
AGENDA.
BLOEMENDAAL.
Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelijksche schiet
oefeningen door „Bloemendaal-Commando".
HAARLEM.
Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts
bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij
dag houdt het bureau des namiddags te half
2 zitting in het gerechtsgebouw aan de Jans
straat.
Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge
opend van 104 ure.
Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.)
Dagelijks geopend van 104 ure.
Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van
104 ure. Entree f0.25 p.p. Ie Woensdag
van de maand vrij. Zondags van 10 3 vrij.
Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge
opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen
van 105 ure. Toegang 25 cents.
Stads-Bibliotheek. (Priusenhof.) Dagelijks ge
opend (behalve Zondags) van 104 uur.
Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en
Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling.
Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be-
nalve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure.
De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure.
Vrijdag 22 Augustus, Groote Kerk, De Wog-
nummers.
Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Theater,
Barteljorisstraat.
UIT ANDERE GEMEENTEN.
Museum van Kunstnijverheid.
De tweede serie der fotografieën-reeks, welke
gezichten en kunstwerken bevat uit Nürnberg,
Regensburg, Augsburg, Münelien en Würzburg,
zal a.s. Zondag in het museum van kunstnijver
heid tentoongesteld zijn.
Zondag is het museum geopend van 104 uur,
toegang kosteloos.
Circus Sidoli.
Nauwelijks is de Kermis met hare vele verma
kelijkheden weder heengereisd, of nieuwe genoe
gens van dergelijken aard worden ons, bewoners
van Haarlem en ommelanden, geboden. Nog op
zijn best zijn de laatste stutten, balken, en binten
der spellen van het plaveisel weggeredderd, of
reeds een nieuwe complex van tenten en stallen
verrijst op brake velden bij de Tempeliersstraat.
Het is de bekende circus van den heer Cesar
Sidoli, die deze week te Utrecht triomfen vierde.
Deze onderneming beschikt over 130 raspaar
den; voorts over gedresseerde olifanten, zebra's,
zebu's, honden, apen, enzoovoorts. Het personeel
bestaat uit 220 man. Een reeks van middag- en
avondvoorstellingen met uitgebreid en zeer afwis
selend programma, wordt ons in uitzicht gesteld,
terwijl een optocht van 100 paarden door Haar
lem's straten, de bevolking een denkbeeld
van den omvang en hoedanigheden dezer inrich
ting zal geven.
VAN HIER EN DAAR.
De schilder Mutsaers.
Wij lezen in „Het Volk":
Omtrent dezen, indertijd verdacht van den lust
moord op het meisje Kessels, te Tilburg, deed op
gezag van de „Eindliovensche Courant" dezer
dagen een bericht de ronde, als zou M. te Ant
werpen gevangen zitten wegens het plegen van
onzedelijke handelingen met minderjarigen. Voor
al de klerikale pers zorgde voor verspreiding van
dit nieuwtje, hoopte al op een ontdekking van
bewijzen voor bovenbedoeld misdrijf.
IJ et blijkt thans echter dat dit bericht totaal
onwaar is. Heden, zoo meldt de „Bred. Ct.", was
de schilder M. te Breda, waar hij de redactie
inlichtte dat men omtrent hem kon informeeren
bij de politie te Antwerpen. Hij beklaagde er zich
over dat telkens van zekere zijde onware berich
ten worden in de wereld gezonden over zijn
persoon.
Die „zekere zijde"... ja, die „zekere zijde"...
Kunstmelk.
In den laatsten tijd treft men in de zuivel-
bladen voortdurend artikelen aan over kunst
melk. In het bizonder is veel besproken gewor
den een product door professor Rigler, in Hon
garije, samengesteld. Maar ook de Engelscliman
A. J. Faulding, Strand 256, te Londen, heeft nu
kunstmelk gemaakt, die in de samenstelling veel
lijkt op gewone melk. Onderstaande een verge
lijkende analyse
Kunstmelk. Koemelk.
Water 87.84 °/0 S7.7 °/o
Eiwit 3.7 3.5
Vet 3.97 3.5
Suiker 3.78 4 5
Asch 0.79 0.8
Het vet is in de kunstmelk fijner verdeeld dan
in gewone melk. Behalve kunstmelk maakt
Faulding ook slagroom, benevens een preparaat,
dat gekookt en gebraden kan worden op gelijke
wijze als vleesch, en 'eindelijk maakt hij ook nog
een preparaat dat veel lijkt op macaroni, maar
dat op grond van de samenstelling, belangrijk
voedzamer is.
Momenteel is men bezig een fabriek op te rich
ten, die 40.000 quarts of pl. m. 41.000 liter kunst
melk dagelijks kan fabriceeren.
Muelkcritidendcdoor Weekbl. v. Zuivelber.)
S t r e u v e 1 s over V e r r i e s t.
Zooals bekend, viert Hugo Verriest morgen,
Zondag, zijn 70en verjaardag; het belooft een
groot feest te worden. Van uit Vlaanderen en
Holland zullen de bezoekers aanstroomen.
Stijn Streuvels schrijft over Verriest in „Caro-
lus"
Hij nadert, de groote dag!....
Nog lieerseht de stilte hier alom en de lucht is
onberoerd. Maar in 't hoofd van den landman die
werkt op het veld, leeft iets als een vermoeden
dat hem verontrust omdat hij niet grijpen kan
'tgeen er te gebeuren staat.
De leeuwerik schuifelt en 't windeke fluistert
in het koorn, maar ginder dreigt die groote be
roering, dilhr woekert het opkomende geweld dat
hier alles zal omverre keeren en de stilte over
rompelen.
De landman heeft er iets van gehoord maar hij
twijfelt nog hij weet niet wat het worden zal.
Hij heeft geen besef van 'tgeen er leeft in Vlaan
deren. Hij weet niet dat, sedert de trompetten
het sein gaven, zoo gauw over heel Noord-en-Zuid
de roering begonnen is en iedereen reclitsprong om
't ordewoord te herhalen.
De landman gelooft niet aan plots ontstane
wonderen, zijn geest is bot geworden in de omge
ving van het gewone en hij twijfelt.
Ik laat hein aan zijn werk en mijmer welgevallig
aan 't geen als een wezenlijk tafereel vóór mijn
oogen verspreid ligt.
Ik zie de samengedrongen menigte die opkomt
uit de lage landen, en hier, over de slingerende
lieuveling, den weg begaat die naar de hoogte
leidt. In heerlijk vergezicht liggen, ommelands,
de velden in hun rijkdom van kleur; als een zee
zijn de verten wijds en zijds, waar de vruchten
in genadige golving, heffen en dienen onder den
adem van den wind.
Hugo Verriest.
De bane is over heel haar lengte vol; tusschen
de twee reien zware boomen, onder een koepel als
een hooge kerkbeuk zonder einde, met lommer-
groen gevuld, waaruit de vanen hangen die in
schelle kleuren den feestelijken tooi volmaken. De
rollende vloed drumt vooruit en van uit de hoogte
waar men heel de vallei beheerscht, schijnt de dub
bele boomenreeks der lange dreef, iets als de over-
eindstaande wanden, de opgestormde baren van de
groene zee, die voortgolft rechts en links en waar-
tusselien, beveiligd, liet. volk in dichten drom,
droogvoets, opstapt naar de verovering van het
beloofde land!
De vreugdezangen galmen door de lucht, de
koperen kelen schetteren en het geluid is als de
zonnesching die 't al beglanst en de wereld om-
laait met glorie.
Op de hoogte wijden de rangen open, ze ver
vullen de pleinen en daar wordt de roering der
drommen als een maalstroom die alles inneemt,
overwatert, zoodat het een zee wordt van krioe
lende volk, een zwerm die zijn einddoel heeft be
reikt, een leger dat zijn tenten slaat en jubelt na
den langen tocht.
Nu is de lucht vol geluid en lang na den aftocht,
als alles weer stil schijnt en gewoon, ruischt dat
geluid nog voort, het vaart mede op den wind
over de vier streken om neer te regenen als een
levensdauw over heel liet Vlaamsche land.
Er zijn geluiden die niet vergaan en gebaren die
eeuwig duren.
Op de hoogten hier in de verhevene sfeeren,
hebben de Vlamingen elkaar in de oogen gekeken
en zij hebben verkend. Zij zijn komen jubelen
rond hun „aartsvader" en zij hebben hem hunne
opgetogenheid in klinkend geluid van liederen
voorgezongenaan gemeenzamen disch, onder
dezelfde tent, hebben zij male gehouden en den
beker geheven
De stilte ligt weer over de Vlaamsche velden,
maar van hier heeft elke Vlaming een nieuw be
wustzijn meegekregen en over al de gewesten
wordt de fierheid van het Vlaamsche ras ver
kondigd.
Om de vijf jaar nu zal het Vlaamsche heir uit
de lage landen, bij drommen, de heuvelneggen be
klimmen om hier wapenschouw te houden en den
„aartsvader" te komen groeten.
De heuvelhoogte waar de „Levenwekker" woont,
moet het Mekka worden voor de Vlaamsche bede-
gangers
Melk inplaats van Alcohol.
Sedert den len Mei rijdt door de straten van
de stad Graz een nette kleine wagen, die op
arbeids- en marktplaatsen versche zuivere melk
ter vervanging van alcoholische dranken aan
biedt. De wagen werd door een gezaghebbend
persoon uit de stad aan den vrouwenbond te Graz
aangeboden, om er een proef mee te nemen, het
gebruik van melk inplaats van alcohol te bevor
deren, hetgeen in andere Duitsche steden zoo
veel succes heeft gehad. De proef schijnt te zullen
gelukken. De vrouwenbond zal gaarne rekening
houden met de stijgende vraag, in welk geval door
den bond door minder onkosten nog lager ver
koopsprijzen zullen kunnen worden gesteld.
(Maandblad tegen Vervalschingen.)
De Sinaasappel als geneesmiddel.
De sinaasappel is niet alleen een zeer goed-
koope en smaakvolle vrucht, ook als geneesmiddel
bewijst zij vele diensten. In den winter, als over
het algemeen meer vleesch en vette spijzen wor
den gegeten en men gewoonlijk minder beweging
neemt, werkt de sinaasappel na den maaltijd
bloedzuiverend, en bevordert hij de spijsvertering.
Wie een buitengewoon copieus souper gebruikt
heeft, doet wel den volgenden morgen een paar
sinaasappelen te gebruiken. Voor verstopping is
een sinaasappel op de nuchtere maag een zeer
goed geneesmiddel, terwijl deze vrucht bij koorts
uitstekende diensten bewijst. De schil van den
sinaasappel bevat een aromatische, etherische olie,
welke niet alleen gebruikt kan worden voor de
bereiding van essences, likeuren, bowls, maar ook
als desinfecteerend geneesmiddel. De beroemde
bacterioloog professor Löffler heeft bewezen, dat
olie uit sinaasappelschillen een goed middel tegen
diphteritis is, zij doodt de bacillen. Ook bij
andere keelziekten is het een uitstekend middel.
(Vox Medic.)
Wij lezen in „De Protestant":
Bij gelegenheid van het onlangs feestelijk her
dacht 750-jarig bestaan van het klooster Loccum
bij Hannover werden allerlei bizonderheden me-
degedeeld over protestantsche gestichten en kloos
ters. Er zijn in Hannover, Mecklenburg en Prui
sen nog verscheidene voormalige roomsche kloos
ters, die als adellijke damesstichten voor de ver
zorging van adellijke dames en dochters van amb
tenaren en officieren dienen. De meeste dragen
een protestantsch karakter. Het klooster Loccum
was een abdij der Cisterziënsers en is thans een
seminarie voor predikanten. De directeur voert
nog den titel van abt van Loccum en draagt bij
feestelijke gelegenheden de bisschopsmuts en den
kromstaf. Twaalf predikanten vormen het con
vent (klooster). Tot op heden herinneren nog
andere eigenaardigheden in de liturgie (godsdien
stige handelingen) en verscheidene oude gebruiken
aan het roomsche verleden. Bij de wijding van den
abt zijn de plechtigheden nog dezelfde als vroeger.
Is de abt gekozen dan volgt zijne investituur (be
kleeding) met ring en staf door een koninklijken
beambte. Dan bieden de conventualen hem de
andere onderscheidingsteekenen, de mitra (bis
schopsmuts) en het kruis, aan. In processie met
mitra en kromstaf begeeft de abt zich door de
kruisgangen naar de kerk, waar hij den zegen
uitdeelt. De kloostergebouwen zijn zeer beziens
waardig.
Ook het volgende ontleeneai we aan „De Pro
testant":
Uit de volkstelling op 1 Dec. 1910 in Oostenrijk
blijkt o. a. hoe treurig het daar gesteld is met het
schoolwezen en hoe het clericalisme er op uit is de
ontwikkeling tegen te gaan en het volk dom te
houden.
In het heilige land Tirol, de burcht van het
clericalisme, met bijna een millioen inwoners, zijn
twee, zegge twee openbare burgerscholen voor jon
gens, geene voor meisjes; tweehonderd een-en-
tachtig hulpscholen getuigen van de ellende. Er
zijn 1283 volksscholen. Men vergelijke daarmede
Boliemen. Dit heeft bijna zeven millioen inwo
ners, en er zijn 344 openbare burgerscholen voor
jongens, 255 voor meisjes, te zamen 599. Verder
5498 volksscholen. In Tirol komt op ongeveer
475.000 inwoners eene burgerschool, in Bohemen
op ruim 11.000. Het kleine Dalmatie met slechts
646.000 inwoners heeft driemaal zoo veel burger
scholen als Tirol. Zelfs in Galicië, waar het met
het schoolwezen treurig genoeg gesteld is, komt op
bijna 80.000 inwoners eene burgerschool.
Maar daartegenover bezit Tirol de meeste afdee-
lingen van de Piusvereeniging, bijna half zooveel
als volksscholen en veertien theologische semina-
riën, meer dan de Karpathen en Sudeetenlanden
te zamen.
M assenet.
Er heeft zich te Parijs een comité gevormd tot
het bijeenbrengen van gelden voor een standbeeld
van Massenet. Eere-voorzitter van het comité is
president Poincaré.
Suffragettes.
Zondagochtend zoo lezen wij in de „N. Rott.
Ct." heeft een troepje van veertig kiesrecht-
vrouwen den dienst in de St. Paid, te Londen,
op een hoogst eigenaardige wijze gestoord. Onder
liet zingen van de litanie, onmiddellijk na het
gebed voor de gevangenen, hieven zij, op een wijze
die met het zingen van het koor overeenkwam,
een lied aan van den volgenden inhoud:
Red Emmeline Pankhurst,
Red haar, red haarl
Verlicht haar en bevrijd haar.
Red haar, red haar!
Hoor ons, nu wij tot U bidden.
De vrouwen herhaalden hun gezang drie of vier
keeren, telkens luider en weigerden goedschiks
heen te gaan. De ordebewaarders hebben hen
toen na een korte worsteling verwijderd.
Die korte worstelingNiet slecht.
Esperanto.
Langzaam maar zeker dringt de overtuiging
door, dat voor internationale bewegingen het ge
bruik van eene internationale taal vrijwel nood
zakelijk is. Kort geleden is gebleken, dat ook de
theosofen tot die erkentenis zijn gekomen. Van
1521 Juni j.l. had in Stockholm het inter
nationale theosofen-congres plaats en is een
voorstel ingediend om Esperanto aan te nemen
als internationaal middel ter gedachtenwisseling
onder de theosofen. Nadat het voorstel eerst door
het werkcomité was besproken en het denkbeeld
aldaar een gunstig onthaal had gevonden, is het
daarop door het congres met algemeene stemmen
aangenomen.
Op het volgend, te Parijs te houden internatio
naal congres, zal nu Esperanto als officieele con
grestaai worden gebruikt.
Nog, eens Esperanto.
Eenige maanden geleden kon men eene oproep
lezen, waarin gevraagd werd deelnemers voor eene
tocht door Lapland tot aan de Noordkaap, uit
gaande van de broeders Willem Herbst, kunste
naar en F reder ik Herbst, geoloog. Als voorwaarde
was gesteld de kennis van Esperanto, natuurlijk
niet voor de conversatie met Laplanders, maar
voor eene gemakkelijken en vrijen omgang tusschen
de leden der expeditie onder elkaar. De oproep
is niet te vergeefs geweest. Van alle kanten
kwamen liefhebbers opdagen, zoodat den 19en
Juni een deel der tochtgenooten de reis heeft
aanvaard onder leiding van F. Herbst; dit deel
bestaat uit 9 personen van 6 verschillende naties:
Rusland, Duitschland, Engeland, Frankrijk, It
en Denemarken. Het tweede deel onder leiding
van W. Herbst, waarvoor de deelnemers reeds in
Stockholm samenkwamen, zou spoedig het eerste
volgen, zooals het Juni-nummer van het Zweed-
sche blad „Espero" bericht. M.
ZONDER VERANTWOORDELIJKHEID DER
REDACTIE.
Mijnheer de Redacteur,
In de „Uitkijk", de vrijzinnig-ön-aristocratiscbf
„Uitkijk" van 9 dezer, las ik nu weer een ant
woord op uw laatste stuk in „Het Bloemem loalsch
Weekblad", uw verweer tegen den anonymt n aan
val op uw persoon. U moet mij ten goede houden,
maar waarom antwoordde u daarop ook nog 't
Anoniem is anoniem. Die anouiemheid is .aai
schijnlijk een oorzakelijk uitvloeisel van de <k-
mociatie. Geen persoonlijkheden, dus ook gee:;
liandteekeningen, zou men zoo zeggen. Is hot niet
zoo helder als een dag mooi weer Wie da maar
eventjes met verstand bekijkt, zal dat, geloof ik
met mij eens zijn.
U ziet, de anoniemen zijn leelijk op hun teeney
getrapt, omdat u die anonymiteit verbreekt, en
er èen van hen noemt.
Maar laat ik u raden, onderschat de macht van
het gilde waartoe de genoemde heer en nog èen
uit die omgeving behoort, niet. Zij zijn de vor
mers der toekomstige mensclien; hun macht is
grenzeloos, zij voeden de nieuwe geslachten
en zetten om zoo te spreken het mensrhdom
naar hun hand.
Dus bedenk u nog, en laat u ook naar hun
hand zetten, en spreek hen niet tegen, wart da
zijn ze in hun dagelijksche jeugdige omgeving ook
niet gewend.
Met dank voor de plaatsing,
Uw dw.
J. PEETERE
VOLKSGEZONDHEID.
Studiereis.
De „Zentralstelle für Volkswohlfahrt" onder -
neemt een studiereis op het gebied van het vvo-
ningwezen. Men bezoekt een aantal Belgische n
Duitsche steden, om door het bezichtigen van du
practisclien arbeid hier en daar zijne kenin vim
den huidigen toestand van het woningwez. n u t
te bereiden. Het plan is Antwerpen, Gent, Brunei,
Leuven, Luik en Keulen te bezoeken. Van ilet
gaat men verder naar Frankfort, Darm. ad;
Mannheim, Stuttgart, Ulm en Münelien.
Alle zijden van het woningvraagstuk zullen w;»
den nagegaan: men zal zich overal op de oogt
stellen van gemeentelijke grondpolitiek, n\
verordeningen, verkeerswezen, toezicht van ovci
lieidswege, tuinsteden, gemeenschappelijke!! wc
ningbouw en wat verder van belang voor de stu
die van dit vraagstuk kan zijn.
Deze studiereis is bedoeld in aansluiting me
het internationale woningcongres.
W o n i n g-C o n g r e s.
Van 8 tot 13 September a.s. zal in De Haaj
of beter te Scheveningen, in het Kurhaus
het Internationaal Woningcongres plaats hebben
Het congres wordt gehouden krachtens uitnoodi
ging der Nederlandsche regeering en van lie
gemeentebestuur van 's-Gravenhage. Bescherm
heer is prins Hendrik.
Behandeld worden de volgende onderwer>c u
Verbetering en opruiming van ongezonde
gen: verbetering van woningtoestanden Oj he
platteland; overbevolking van woningen; vette
lijke regeliifg der stadsuitbreiding; de ontwikke
ling op woninggebied gedurende de laatste jaren
In het Kurhaus te Scheveningen heeft ijden
het congres eene tentoonstelling plaats to", ver
betering der volkshuisvesting.
De congresleden zullen ook tochtjes make:
naar Twente. Bezichtiging van het complex wc
ningen van do vereeniging „de Volkswoning" t
Hengelo en van liet tuindorp ,,'t Lansink"; voort
naar Arnhem ter bezichtiging van de woning
complexen der verschillende woningvereeniging"
aldaar. Bij voldoende deelneming zullen de dame.1
congresleden ook de tentoonstelling „De Vroir
bezoeken.
Volksuniversiteit te Amsterdam.
Wij ontvingen het programma van de Volks
universiteit te Amsterdam voor den cursus 191
1914.
Het doel der Volksuniversiteit is voor de Am
sterdamsclie burgerij van alle klassen de gelegen
heid tot meer algemeene ontwikkeling en hoogere
beschaving te openen door samenhangende cur
sussen in velerlei vakken en wetenschappen te
doen houden, waarbij alle schoolschheid en dwang
geheel zijn buitengesloten.
Propaganda, in welke richting ook, zal hier niet
gemaakt worden. Daarentegen zal ernstige over
tuiging van alle richtingen aan het woord kunnen
komen.
Daar het publiek op zeer verschillende hoogte
van ontwikkeling staat, zullen de cursussen in
twee afdeelingen worden gesplitst; de eerste af-
deeling voor hen, die alleen lager onderwijs hebben
ontvangen, of zich met dezen op eene lijn stellen,
de tweede afdeeling voor hen, die eene of andere
soort van middelbaar of liooger onderwijs geno
ten of wel door eigen studie meenen dezelfde hoogte
van ontwikkeling bereikt te hebben. Ieder bepaalt
zelf welke afdeeling en welke cursussen hij be
zoeken wil, maar men kan ook het advies van
het Directorium of den docent inwinnen. Alleen de
mate van bereikte ontwikkeling, geene andere
consideratie, behoort hier te beslissen.
De cursussen zijn zoo ingericht, dat waarlijk
hooger ontwikkeling en beschaving door trouw be
zoek daarvan kan verkregen worden, wat bij losse
voordrachten en al te korte, steeds wisselende
cursussen zonder samenhang moeilijk te bereiken
is. Daarom sluiten de lessen der Volksuniversi
teit bij elkander aan en strekken zij zich in vele
vakken over twee of drie jaren uit. Toch vormt
de cursus van ieder jaar zooveel mogelijk een
geheel op zich zelf, zoodat ieder vrij is zich des
noods tot één jaar te beperken.
Mannen en vrouwen van alle klassen ontfer
samenleving en van alle hoogten van ontwikke
ling kunnen hunne kennis door het volgen dezer
cursussen vermeerderen, hun inzicht uitbreiden!
Het deelnemen aan de lessen wordt vergemak
kelijkt, doordat zij alleen des avonds gegeven
worden en de cursussen niet te lang duren, in den
regel gedurende vijftien weken, ieder eens per
week, 1 1 y2 uur, van November tot Maart.
Voorzitter van het directorium is professor
mr. S. R. Steinmetz.
Het doet goed zulke wakkere pogingen te zien
om de ontwikkeling van het volk op de juiste
wijze te bevorderen.