L ALGEMEEN WEEKBLAD lloeitiendaai, Kaarlem, Keemstcde en onliggende plaatsen. VOOR Vijverweg 7. Telephoon 938. Bloemendaal. Gedempte Oude Gracht 63. Tel. I4I. Haarlem. n je Jaargang. ZATERDAG 25 OCTOBER 1913. No. 43. Prijs per halfjaar f 1.25 hij vooruitbe taling-. Prijs per nummer fö.10 Advertentiën 10 cents per regel bij herhaalde plaatsing korting. K A„.1NI TOREN: öii nummer bestaat uit 4 bladzijden. De raadsverkiezing. verkiezingen van den gemeenteraad heb- Jitmaal een eigenaardige voorgeschiedenis, burger ij van Bloemendaal is h geheimzinnig regenten-gedoe Jacometti en Van Tieijhoven i tel ij'k m o e. Ze is beu van een regee- -college, dat met de burgerij zelve op gee- wijze voeling houdt, dat zich opsluit heime vergaderingen, dat onfatsoenlijk cit den opzichte van concessionarissen, ge- i. de ondernemingen begint, en zich op aller- i ijze er op toelegt var. de gemeente een •iui-achtig ïijkeluisdorp te maken, waarin I! kiem van werkelijk volksleven dadelijk -r.it verstikt. Vooral (het is veel beter, wat vrij is van overdrijving, en dus van irtvaaidigheid, ronduit te zeggen, opdat de iv-ivn weten, van waar te zijner tijd de storm aaien) is de burgerij, hier te verstaan gewone burger:, neringdoenden en tot 'istzija komer.de arbeiders, ontevreden op die niet als reactionnair of antiek, maar heralen of vrijzinnigen door hen in den zijn geplaatst. De heer Koolhoven ziet den voorz.tter van zijne vereeniging „Bloemen- ir.il's Bloei" naar de oogen, de heer Van trekt zich van het leven der burgerij Uii baar weinig aan, de heer Van Tienhoven i .wens een van de r.-k. overgenomen can- d.'üit) vormt met mr. Jacometti een paar echte eeuwsche dorpsregenten, de heer Laan nu en dan flink uit den hoek maar staai en, en ook van den heer De P o van en wel u.t ..V. het 'college van burgemeester en wethou- (in den burgemeester en den heer. Vau ahoven) en een groot deel van den ra. hoeren Van stolk (ze Roo, Laan, Jaco' -aat uit uitlanders voor wie de voh ■r gemeente is een volkomen gesloten zoo is t, lieeren, ook in Bloeme... rit een volksziel, die door niemand, die daar il besturen, straffeloos wordt ter zij gesteld gehoond. Lr mogen hier nog zoovele v a ri non zijn komen wonen, het grootste deel i hen burgert langzamerhand i.n, wordt ai! ngs één met de oorspronkelijke bevolking, d nu eenmaal als elke mcnschengemeenschap in een bepaalde omgeving, hare eigenaardigheden urn deugden en gebreken bezit, die bekend me ten zijn aan degenen welke daaraan leiding hebben te geven. Dat bij de regenten van Bloemendaal eene dergelijke bekendheid niet bestaat heeft mede tot gevolg, dat lieden, die uit hun sooniijken aard ontevreden zijn, nu onge tr het hoogste woord hebben en daardoor «o t de scheiding tusschen regenten en burgers g grooter. De gemeenschapszin lijdt aldus scha 'e van twee kanten, het feit der kerkelijke - deeldheid tusschen roomsch en protestant, tus schen gereformeerd en hervormd, strekt niet om dien gemeenschapszin te bevorderen en i alles in het eigenlijk gezegde burgerlijke gem een - televen alhier kwijnend zoo niet dood. Dit is geestelijke schade, die niet wordt hersteld do dat hier eenige gegoede menschen meer kom< n wonen of eenige kostbare werken van algemeen nut worden gesticht. De naar wij gelooven in zijn hart wel het goede willende, maar tegen een mr. Jacometti c.s. niet opgewassen bui gemeester vermag zich daarbij niet te toon 11 gelijk eigenlijk behoorde, den burgervader, va r wien all e gemeentenarein precies gelijk zijn, hij is een man, die standsonderscheid maak. en die aldus toont noch den modernen tijd noch den eigenlijk gezegden Bloemendaalsc geest te begrijpen en te bezitten. in al deze teekenen van ontevredenheid s+aat de komende gemeente-raadsverkiezing. In de candidatuur van den heer Van Kas sei, komt de geschetste ontevredenheid v zijdig tot uiting, maar zij geldt ook ten aan zien van de candidatuur van dr. Bornwaret Vooral in de vrijzinnige kiesvereeniging kw m tot uiting, dat men ïiem wenschte als volks man, als man die warm gevoelt voor de ver betering der volkshuisvesting in het algemeen en die te Overvèen in Ji.et bijzonder; en wan neer deze vereeniging hem mede afvaardigt naar „de vierkante doofpot", dan is dit niet om aldaar mede te doen met liefelijk gekwin keleer der aldaar elkander pluim strijkende e- ogels, maar opdat ook van hem worde gehoord een firm, die spreekt va,n warm mede gevoel met hen, <lie tobben zonder hulp, met hen, die alleen uit vrees voor de vaak zoo wreede macht van het geld berusten in toe standen en verhoudingen, welke onze uiter lijk zoo gelukkig en welvarend schijnende ge meente eenvoudig weg tot oneer strekken. n T. MUZIEK. Leander S e h 1 e g e 1. Deze week is wederom een onzer Haarlemsclie musici plotseling overleden, 'tgeen zeker in de muzikale wereler velen getroffen heeft., want in 11e stilte en bescheidenheid heeft Leander Schle- gel hier een belangrijke plaats bekleed. Behalve ondergeteekendè wonen hier nog verscheidene van zijn leerlingen, waarvan cenigen later zelf (als vrucht van zijn piano-onderwijs) les gaven of nog geven en met dankbaarheid aan de uren op de muziekschool of privaatlessen aan huis terugei ,vas '1 nier: koinic nken Bii zijn iet wal drnomerbre natuur dikv, ijls gen i c zijn in tenuis op at. loorcn. hij L e les. waardin' ei gebied uitk '.unii-i ï.-1 ini'he op som- heel droog- elkeus zijn groote nr.. Ook teokende ',r fouten gemaakt van ee.. mondelinge aanmerking, wat misschien beter herinnering was, Want: aan zien du.-i gedenken.' Gewoonlijk sprak hij niet j hij v.. werde op (li muziokhalki. ill pi ('Zie verder leiniiée'tjrju lein Land ré.) f, T; f v n, t staande werd uitgevoerd en aangehoord. Daarna hoorden wij „de Vijfde" of „Schieksal Symphonie" vAn Beethoven, die door eiken dirigent anders wordt opgevat en van elk orkest anders klinkt, j wat zeer begrijpelijk is, want dirigeeren is heel persoonlijk en bij alle orkesten is de bezetting 1 verschillend. llcelemaal echt zooals in Beetho ven's tijd, hooren wij nu zijn symphonieën toch nboit, dus wie zal zeggen welke dirigent de beste opvatting heeft Als geheel blijft liet toch een onsterfelijk werk waar ieder bij denken kan wat hij wil bij 't aanliooren, het blijft een stuk Beet hoven, waarin die „Schicksal's kloppen en met zijn toenemende doofheid zeker in verband stam, te meer daar ook hier het laatste deel weer zoo duidelijk de geestelijke overwinning weergeeft, liet was jammer, dat tijdens de symphonie zooveel laatkomers stoorden, die niet opgelet hadden, dat liet concert precies om kwartier vóór achten be gon. Achter mij hoorde ik de opmerking, dat het „zoo gek was, zoo'n ongewone tijd, alles begint om 8 uur, dus je „kijkt, niet eens hoe laat het ifcgint!" Nu dat is ook een eigenaardige opvat ting; maar uit een en ander blijkt toch wel wat oen sleur-menschon er toch zijn. N°» 2 was een „Ciaeonna" van Vitali voor viool en begeleiding van strijkorkest, waarin veel moois was en waarin de techniek van den violist ten zeerste te bewonderen was. Deze „Ciaeonna" van Vitali verhoudt zich tot „Giaconna" van Bach, gelijk klatergoud tot echt goud. N°. 3, de ouver ture „Sakiintaia" van Goldmark, was een heel (laakbaar en aangenaam klinkende compositie, waarin men alles moest hooren, wat in het boekje aangegeven was; bizonder opgewekt klonk het jachtmotief en dan deed de harp ook uitstekend. Na de pauze hoorden we nog de „Airs Hongrois" van TT. W. Ernst voor viool- en orkest-begeleiding, <?en waar bravour-stuk, waarbij het orkest en leider prachtig volgden en bijbleven; bij zulk een muzikaal vuurwerk voorwaar tgeen kleinigheid. Wonderlijk dat uit de rijke viool-muziek juist deze twee stukken gekozen werden. Het laatste was de „Sommernachtstraum" van F. Mendels sohnBartholdy, waarvan vooral de ..ouverture" en de -Hochzeitmarsch" oude bekenden waren; de overige deelen 1 scherzo, II allegro appassionato en 111 nocturne, con moto tranquillo, werden ook zeer goed uitgevoerd en die lieflijke muziek van Mendelssohn was een vriendelijk besluit van den avond, waarbij de heer Robert onvermoeid en met zijn bekend jeugdig vuur van 't begin tot 't eind dirigeerde. Tot mijn leedwezen kon ik het concert van jouw Elly NeyVan Hoogstraten ditmaal iiici. bijwonen, daar ik dien dag niet in de stad was. In mijn vorig verslag, kolom 4. regel 39 van .,n. staat: Wie nu ietsmoet zijn: Wie nu Emil Telmdnyi. )e schitterende Hongaarsche violist Emil Tel- iiri'uyi, die in het vorige seizoen te Amsterdam, waar hij viermaal achtereen optrad, o. a. als solist met het Concertgebouw-orkest, en te \s-Gra- m linage zoo buitengewoon gevierd werd, zal in d maanden October en November eene tournee door ons land ondernemen onder leiding van het i-oi 'ertbureau Hans Augustin. De concerten zijn vastgesteld als volgt: 27 Oc- ober Dordrecht; 29 October Breda; 31 October 'Harlem; 4 November Zwolle; 6 November Den j I a ;>:g7 November Leiden; 8 November Amster dam; 10 November Apeldoorn en 12 November I t recht (met het stedelijk orkest onder Wouter 1 f rischenruyter). Koninklijke Liedertafel „Zang en Vrien schap"; instrumentaal concert, op Do derdag 16 October 1913, 's avonds 7* uur precies, in de muziekzaal der s ciëteit „Vereeniging", met medewerkir van het Utrechtsch Stedelijk Orkes onder leiding van den heer W. Rober solist de heer Heinrich Fiedler, vio( Hoewel de kon ink) ij (.c iicdértafe] dezen avoi in 't geheel niet optrad, werd dit concert met h „Wilhelmus" geopend, dat door orkest en publi Vlugschrift van het Nederlandsch Muziek- paedagogisch Verbond. Wij drukken voor onze lezers onderstaand het vlugschrift af van het Nederlandsch Muziek- Idagogisch Verbond, welke instelling ook mede- v, i'kt om de volksconcerten ten onzent goed te doen slagen. Aan ouders en voogden. !)e in ons muziekleven bestaande grove mis- i inden worden door elkeen die er mee bekend is b treurd. Dat ze trots de onmiskenbare liefde eit begaafdheid van ons volk voor muziek konden 'i staan, heeft zijn eigenlijke oorzaak in het feit dat een groot, ja misschien wel het grootste deël van onze jeugd slecht onderwijs krijgt. Ten gevolge van deze overtuiging is het „Nederlandsch M ziek-paedagogisch Verbond" opgericht, met het doel het geheele muziek-onderwijs tot verheffing brengen. Het heeft daarom openbare muziek- nnens ingesteld, welke de grootst mogelijke waarborgen voor onpartijdigheid geven, en reikt im geëxamineerden diploma's uit als bevoegd 1 raar(ares). De arbeid van het Verbond kan echter slechts dan algemeenen invloed hebben en vruchtdragend zijn als het groote publiek, als vóór alles de ouders duidelijk hebben leeren be grijpen, dat voor het muziekonderwijs dezelfde grondbeginselen gelden, die zij in 't algemeen bij de opvoeding van hun kinderen toepassen, name lijk dat slechts het beste voor hen goed genoeg is. Voor het wetenschappelijk onderwijs stelt zich de Staat borg. Zij examineert de leeraren, houdt toezicht, op de scholen, zonder "bedenken kunnen de kinderen aan iedere openbare of bizondere school worden toevertrouwd. Geheel anders gaat liet met de muziek, hier zijn de ouders er slecht aan toe, als zij de onderwijs-bevoegdheid der leer krachten niet zelf beoordeelen kunnen. Staats toezicht ontbreektiedereen geeft les, onverschil lig of hij wat kan of niet, ieder staat liet vrij een muziekschool te openen niemand vraagt naar zijn bevoegdheid. Dit gem.is aan controle heeft de .vele slechte elementen, de knoeiers binnen den stand der muziekonderwijzers gelokt. Daardoor ontstaat het smaakbederf, de voorliefde voor on beduidende muziek, liet dillettautisme in den slechten zin van het woord: het jammerlijke re sultaat dat bereikt wordt tegenover de massa's geld, die jaar op jaar aan slecht muziek-onder wijs worden weggeworpen. TTet is daarom een van de hoofddoeleinden van liet Muziek-paedago- gisclj Verbond ook voor liet muziekonderwijs Staats-examens te verkrijgen. Zoolang dit nog niet bereikt is. verzoeken wij den ouders en voogden op de dringendste wijze, te willen bedenken, dat de muziek een buitengewoon belangrijk opvoedingsmiddel is. dat goede miui k hart en gemoed vormt, slechte daarentegen het karakter bederft. En met den meesten nadruk geven wij den ouders in overweging bij de keuze van een leerkracht voor hunne kinderen do na volgende stelregels in acht te nemen: 1. Vertrouw uw kind aan geen leoraar, die u geen afdoende getuigenis omtrent zijn muzikale en paedagogisch e opleiding kan overleggen. Leg den nadruk op het „paedagogische". Meen niet, dat ieder, die naar uw oordeel goed speelt of zingt, ook een goed leeraar is. 2. Overdenk dit voor alles bij het a invnngs- onderwijs. dat is liet belangrijkste; slecht jeugd- onderwijs, kan slechts zelden later worden ver beterd. 3. Laat ti bij de muziekstudie niet door de „goedkoopte" van de leerkracht leiden. Iedere arbeid is zijn loon waard. De „goedkoope" onder wijzer wordt meestal de „duurste". Na jaren van knoeien, moet de leerling öf weer van voren af aan beginnen öf alle muziek beoefening moet worden opgegeven. 4. Waeht u voor onderwijzers en méthode'6 die in ongelooflijk korten tijd ongelooflijke vorderin gen voorspellen. 5. Stel er prijs op dat de leerkracht een ont wikkelde persoonlijkheid is, van wie ge een goe den invloed op uw kind moogt verwachten. (i. Hebt ge zoo iemand gevonden, geef hem dan ook uw volle vertrouwen. Eiscli niet dat uw kind „snelle" vorderingen maakt en u na een maand al stukjes voorspeelt. Dat is niets dan oogver blinding en schijnkunst. 7. Laat uw goeden leeraar de keuze der muziek over. Sl'echte muziek is even verderfelijk, ja dooi de sterke werking der muziek nog noodlottiger dan slechte boeken. De jeugd moet met goede muziek worden op gevoed. Eers I c Bach - a vond. Maandag 27 October des avonds ten 8 'uur, geeft de Haarlemsclie Baclivereeniging haar eerste concert, in de concertzaal der sociëteit Veree niging". Soliste is de zangeres mevrouw Ai no Ackté. Programma's zijn te verkrijgen vanaf heden, bij de firma Met Meijlink, te Haarlem. Aanstaand Bach concert. Voor degenen, die a.s. Maandag naar het Bacli- concert gaan, volgen hier eenige^ meedeeliiïgen omtrent de Symphonie Fantastique van H. Ber lioz en de fragmenten uit Salome van R. Strauss. Hector Berlioz leefde van 18031869. Riemann zegt dat hij de eerste componist der „Symphoni- sehe Dichtungen" was. In deze Symphonie Ean- tasque, die uit vijf deelen bestaat, geeft hij eene "episode 'uit liet leven van een kunstenaar weer, in dit -geval een jongen musicus. Deze is van een „imagination ardente", wat in de muziek zeer hoorbaar is; hij ziet voor 't eerst een vrouw, die voor hem allé bekoring van .d'etre ideal" heeft; in de lieflijkste melodieën wordt dit geuit. Overal en altijd als hij aan haar denkt, is die melodie hoorbaar (als een idéé fixe volgens de beschrij ving), waarmeb. liet eerste allegro aanvangt. In do Reveries" hoort men al zijnr tegenstrijdige ge waarwordingen,vreugde. neerslachtigheid, onzeker heid. totdat eindelijk in de ..Passions" zijn amour volenniqïie" uitbarst, clan hartstochtelijk, clan toe- dei-, chin jilloorsoh (met recht oen vulcauisehe uiting) mei een bevredigend slot in de „consola tions religieuses". Dit' alles wordt, dóór de rijke afwisseling in instrumentatie en de directie van Mengelberg zeer duidelijk weergegeven, 't is als 't ware aanschouwelijk hoorbaar. In het tweede deel ontnioei hij haar (het ideale wezen) op een schil lerend bal, waar zij natuurlijk van die „zalige wals" genieten en die muziek is voor de hoorders in al haar Franseho bevalligheid van waarlijk groote bekoring. Het dorde, deel speelt op het land op een zomeravond, waar twee herdérs samen spreken; {instrumentaal natuurlijk:!schalmeien of herdersfluiten of hobo), een heerlijke kalmte, zacht suizen in de boomen; de musicus is ook rustig totdat zij verschijnt; dan krijgt hij „des doulou reux pressentimeivts". Een der herders begint weer te fluiten. De zon gaat onder.'— een onweer komt op. zwelt aan, wordt weer zachter, allés wordt stil. Dat onweer is grootsch en prachtig weergegeven. Plet vierde deel „la Ma robe au Supplice" is aan grijpend. want daarin droomt hij dat hij haar vermoord heeft en hij ter dood veroordeeld wordt. Een sombere, soms wilde marche weerklinkt, dan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1913 | | pagina 1