LENTEWOLKEN Smakelijk Schouwburg Jansweg ursefïer) PUBLIEKE VEILING. BROOD. j| 8.D. PÊ Vriês Vraagt Proefopname. DE VSOLIERS Tweede Meisje. 2 ruime Villa's I HENRI J. CARELS. Onderhuur of koop gezocht. BON. ,,A)OP£RN' Kennisgeving. Telef. 1430. Ensemble LOUISE FLEURON f 1,5°' f 1'~~' f °-75> Het Ned, Tooneel Mevrouw G. v. d. BRINK, ontbonden, Sfucadoor. Gedempte Oudegracht 48- HERINGA WUTHRIGH I de ende Wftik. Opera. roon", te Haarlem, komt opera eea opvoering •ana" en ,Prtiias" O ltd-Heidelberg, tooneel- n, door Wilhelm Meijer t het Duitsch door Henri is door zijn examen liversiteit te Heidelberg, ins wat vreemd onder de j hard mee. Hij raakt ver- Lthie gelieeten. den prins medegedeeld, tig ongesteld is geworden maken zal, dat dus de weder naar Karlsburg op te volgen, as hevig verschrikken, heid. n kasteel te Karlsburg. lierman, een oud-bediende berg, den prins opzoeken, de studenten, en van voor zich, de vroolijkheid in Heidelberg te zijn, aat er dan ook heen voor en gezongen, doch nu roolijklieid meer, geen ge- ïeel vormelijk, uit eerbied niet zeggen dat daar nu oeger zoo'n jool maakten, van de studenten en van afscheid. van Oud-Heidelberg. Het gespeeld; goed speel- Meunier, Jan C. de Vos tamelijk goed bezet. tongerecht. He kantonrecht techts een zaakwaarnemer ?en cliënte, een beleedigde de badkamer tot de meid kinderen vergiftigd en ni it was in een vorige zitting ♦wezen. Nu kwam de zaak doend persoontje, met zijn eu heer, het loopmeisje vai die „van niets wist' ns aan het redeneeren. d stemming kwijt; door herhaaldelijk geprik ontvallen: ..met die mijn- maken hebben." De zaak- Amsterdam„En ik, mijn- 1 niets met mr. Y. te maken kantonrechter los. Tot den k advocaat, in Amsterdam.' ben rechtskundig adviseur. een vriend van Kuyper." ezigen). De kantonrechter: advocaat in Amsterdam V' eur, met diep minachtend „Kuyper, mijnheer de kan- predikant en voorzitter van nisterraad!" (Verbazing en .,'t Is heel genoegelijk." et leven. wagen met 4 plaatsen. Op je en een paar handschck1- hoed van den heer B. Aan B. kijkt nog even in zijn z'n hoed. Er is ook bank, en niet er onder, geen ir is een der andere reizigers 'n Flauwe mop. Reiziger B. gezicht. Na eenige minu- den trein opzetten, 1 hoed ïand, nadert heel kalm B. en „misschien" uw hoed B. zot geval en lacht. A. gaat ed, mijnheer, ik zag 'm voor eem mij niet kwalijk." Wie d zijn? en hemel. prijs op 'n plaats in den hij Petrus aan, alleen maar te worden gelaten. Petrus liet oopen. De woekeraar komt op rus, kort geleden nog een dub m aan een armen jongen. Pe oedigend en gaat vragen of er tat den man in te laten. Neen 'einig. De woekeraar geeft 1 zooeven ook nog een kwartje aan den overkant." v instructies halen: Geef dei n maar gooi 'm alle wolken ai levens ontmoet men der er en geest, maar nergens' d als op het gebied van den ooral heeft de heerschap^ •nheil veroorzaakt. Het reli- 'Ach niet persen laat in for- leven is, heeft men telken; heerschappij van de letten :n en in leerstellingen op te dat Qods Gees' :en menschenhart, heeft men iet boek, waarin het woord itter doodt, maar de Gees' Cor. 3 6). Als wij den bijbel van dat woord, kan hij o«s tot opwekking van gees- k, dat zoo geëerd en geliefd raar ook geen boek, dat z°° ad wordt. Vele geleerden en 'c eerden zijn zijne vijanden om den onver- li- lij! ernst w :iij hun de waarheid .'Ver henzelf en 11 i aatst tegenover de rheid. Hun, die opgaan in de verganke- ijke genoegens van dit leven, of wier belang- t Hing niet verder gaat dan de oppervlakte c dingen, is dat boek een doorn in het oog, omdat het hun geheele levensgedrag veroor deelt. Het is te begrijpen, dat zij hun scherp zinnigheid en spot op hem aanwenden en hem verwijzen naar het gebied van de fabels. Ech ter niet alleen de lichtzinnigen ergeren zich aan den bijbel. Onder zijne vijanden zijn er ook, voor wier leven en karakter men allen eerbied hebben moet. Zij meenen nu eenmaal het der menschheid verschuldigd te zijn alles te doen om de beteekenis van den bijbel zooveel mo gelijk te verkleinen. Zij schijnen geen oog te hebben voor de diepe waarheden en groote ge dachten, welke in hem gevonden worden; zij liggen hun vinger steeds weer bij het vreemde en aanstootelijke. Merkwaardig, hetzelfde boek, dat voor den een te heilig is dan dat men iets aan zijn letter mag te kort doen, is voor den ander een verzameling leugens, te grof dan dat men ze onbestreden mag laten. Toch lig gen beide opvattingen van den bijbel op één n, beide zijn te verklaren uit de heiligverkla ng van zijn letter, in het binden van de ge wetens aan die letter. Ik geef toe, dat het laatste misschien ge- iurd is met de beste bedoelingen. Ik kan ook grijpen, dat de hervormers tegenover de au- iteit der roomscht kerk zich beriepen op de autoriteit van de Schrift, dus tegenover het twendig gezag der Roomsche kerk stelden n ander uitwendig gezag, dat der Schrift, laar op den duur heeft dit aan de kerken der hervorming en aan den bijbel groote schade ge an en doet het nog veel schade. De haat velen tegen den bijbel geldt dan ook niet '>zeer dien bijbel zelf als wel de ongeestelijke vatting van de theorie over dien bijbel, de cerschappij der letter, waardoor zooveel en in de kiem wordt verstikt. Door de letter Schrift heilig ti verklaren, heeft men tocii elijk eeii nieuwe wet opgesteld. Tegenover leer der Roomsche kerk, dat de mensch jii de genade Gods verdienen kan door zijn ede werken (aalmoezen geven, vasten, bid ■n, kerk gaan. bedevaarten, enz.) plaatste -lier de groote waarheid: de mensch wordt echtvaardigd door het geloof alleen, d. i. or het vertrouwen op den levenden God, m in Jezus Christus geopenbaard. Thans is >r vele Protestanten het geloof het voor ::ar-houden van alles wat in den bijbel staat, ■at voor-waar-houden rekenen zij zich als een joort verdienste aan, zij meenen, dat zij en anderen niet zalig kunnen worden zonder dit „geloof", vandaar dat zij het anderen willen eggen. Zij hebben van het geloof weer ge- muakt een nieuwe wet, waarin zij hun gerech iieid zoeken. Dat is niets anders dan de Je „vroomheid" der Farizeeërs in een ande ren vorm. Mischien zal men mij tegenwerpen: „dat kan irkomen en is voorgekomen, en komt nog vil voor, maar 't is niet noodzakelijk; achter i - i verkeerde opvatting van den bijbel kan best gen echt geloof, waarachtige vroomheid". Ik geef dat natuurlijk grif toe. Maar dan ont komt men toch niet aan andere bezwaren. Als de letter geïnspireerd is, dan heeft het eene woord van den bijbel evenveel waarde als het andere. Wat voor recht heeft men dan om onderscheid te maken tusschen het O. en N. T. of b. v. tusschen de bergrede en de wet van Mozes, tusschen de Openbaring van Johannes en den brief aan de Romeinen. In de inspiratie theorie van de letter wortelt ook de misère van de sekten voor een groot gedeelte. Welk een exegetische kunsten moeten zij, die de inspiratie-theorie aanhangen, niet verrichten om de sekten te bestrijden! Wat een draaien ook om de tegenstrijdigheden en aanstotelijk heden van de Schrift glad te strijken en weg te nemen. Omdat men de letter van den bijbel heilig verklaart, moet men zijn zin geweld aandoen. Niet in de letter van den bijbel ligt het ge heim van zijn kracht, maar in den Geest, die in hem en uit hem spreekt. In hem kunnen wij speuren den Geest, die eens de menschen Gods verlicht en bezield heeft. Voor ons komt het er op aan in die letter, die doodt, te ont dekken den Geest, die levend maakt. Wie dat wil, heeft niet genoeg aan een historisch ver staan alleen. „Tout se devine excepté ie chris- tianisme"l), i. c. de Geest des bijbels. Wie dat wil, moet zelf een vonk van dien Geest in zich hebben. Wie den Geest Gods in den bijbel speuren wil, moet zelf door dien Geest Gods aangegrepen zijn. Luther heeft daarom het waaien van dien Geest zoo goed gehoord, om dat hij in zijn eigen hart iets ervaren had van diezelfde heiligheid en liefde Gods, die ook de mannen van den bijbel overwonnen heeft. Dat heeft hem in staat gesteld dien bijbel om te zetten in zijn krachtig Duitsch, zonder dat er iets van zijn kracht en diepte verloren ging. Daardoor was hij ook vrij van de heerschappij van zijn letter. Zeker, Luther heeft zich be roepen tegenover de Roomsche kerk op de Heilige Schrift, maar zijn geloof was niet ge bonden aan haar letter. Voor hem hadden alle boeken van den bijbel niet dezelfde waar de. In sommige speurde hij den Geest Gods meer dan in andere. De brief van Jakobus noemde hij „een strooien brief" en in de Open baring kon zijn geest zich niet vinden. De wet van Mozes was volgens zijn meening voor de Joden, en de boeken der Koningen hield hij voor geloofwaardiger dan die der kronieken. Dat heeft hem echter niet verhinderd om uit den bijbel het Woord Gods te vernemen, waar door zijn ziel vrij en sterk is geworden. De Geest heeft in hem een leven gewekt, dat door geen macht der wereld kon overwonnen wor den. Indien wij zoo den bijbel lezen „dan verrij zen voor ons de reuzengestalten van profeten en apostelen, door wie God tot de menschheid heeft gesproken, en in hun midden staat de Zoon des menschen in Zijn goddelijke heerlijk heid. Zij beginnen tot ons te spreken van de groote daden, welke Gods Geest aan en in hen heeft verricht, en in wiens kracht zij hebben gewerkt. En door de aanraking met hen kan de geest Gods ook in ons hart worden tot een kracht der waarheid en des levens, die ons draagt tot in het eeuwige leven. De vleeschduurte der laatste jaren heeft in bizondere mate de aandacht doen vesti gen op bovengenoemd vraagstuk. Terwijl aan den eenen kant door partijleiders, voor al in de Duitsche arbeiderswereld, er po litieke munt uit geslagen werd en drang op de regeeringen werd uitgeoefend om door openstelling van grenzen, toelating van Argentijnscb vleescb enz. de noo- dige maatregelen te nemen, die tot verla ging der vleeschprijzen konden leiden, zijn aan den anderen kant door tal van be voegde personen naar de pbysiologiscbe beteekenis van bet vleescb voor de volks voeding ernstige onderzoekingen ingesteld. Een der grootste autoriteiten op voe- dingsgebied is de Berlijnscbe hoogleeraar Dr. Max Rubner. Weldra zal van zijn hand in de Akademiscbe Yeiiagsgesellscliaft te Leipzig een werk verschijnen: „Wand- lungen in der Volksernahrung", dat een reeks belangrijke verhandelingen bevat over de noodzakelijkheid van staats toezicht op de volksvoeding, over den in vloed van stijgende prijzen, over stan- daardgetallen voor de behoefte aan ver schillende voedingsstoffen, over middelen om de volksvoeding te verbeteren, enz. Een der hoofdstukken behandelt bet eiwit- en vleesclivraagstuk uit physiolo- gisch oogpunt. Het schijnt mij van be lang toe de hoofdgedachten daaruit mede te deelen. Zooals bekend is zijn de voornaamste bestanddeelen, welke de mensch noodi beeft, de volgende stikstof bevattende voedingsstoffen of z.g.n. eiwitten. 2. vetten. 3. koolhydraten (zetmeel, suiker). 4. zouten (z.g. voedingszouten). 5. water. Yinet. i (ndergeteekeude heeft de eer I ter kennis te brengen vanbelang- 1 ohbenden, dat bij op Maandag 2 Maart 1914, te zijnen kantore I te Haarlem, aan de Gedempte (Inde Gracht no. (13 aan den Heer OCKHUIJZEN, wonende te Heemstede, vroeger wonende te Bioemendaal, rekening en ver antwoording zal doen ter zake van de door genoemden beer met zijne schuldeischers getroffen regeling en zulks onder overgifte van de aan hem door de schuldeischers afgegeven bewijzen van geheele kwijting. Tenzij aan ondergetee- kende vóór 1 Maart 1914 daartoe otlioióel en welomschreven wordt kennis gegeven, wordt door hem aangenomen, dat bij belang hebbenden rechtsgeldige bezwaren tegen zoodanige afgifte niet bestaan. Mr. V. TIDEMAN. Zondag 22 Februari, met medewerking van en bet Operette Ensemble. Ziet de groote aanplakbiljetten. Aanvang 8 uur. f 0,60, f o,40, plus O procent Auteursrecht m W W Dir. WILLEM R.OYAABDS. Tragi-Komedie in 4 bedrijven van "Willem Schürmann. Gewone prijzen. Aanvang S uur. Donderdag 26 Februari, Kon. Vereeniging Blijspel in 3 bedrijven van Herman C. ,T. Roelvink. Regie van den Schrijver. Decors van Louis Richter. De hoofdrollen worden vervuld door de Dames Chr. Poolman, Rika Hopper, Emma Morel, Blokzijl—Jurgens en Lobo Braakensiek en de Hoeren Hein Harms, Jac. Reute en Const, v. Kerekhoven Jr. Speelt in de goede stad Delft omstreeks 1906. Aanvang 8 uur. Bureau van 10—4 en van 67 uur. Biedt zich aan, liefst bij deftige familie in of nabij Bioemendaal can net Meisje. P. G„ 19jaar, tegen Mei, of eerder, te Bioemen daal in betrekking geweest. Goede getuigt len 0 -s(< Brieven No. 254 Bureau van dit Blad Deze verschillende stoffen vervullen elk een eigenaardige rol in 't menscheljjk li chaam. Water kost geen geld en geeft daar om geen aanleiding tot vraagstukken van economisch belang. Zouten zijn uit psysiologisch oogpunt heel belangrijke bestanddeelen der voeding, maar uit economisch oogpunt te verwaar- loozen, omdat, als men maar een voldoen de hoeveelheid natuurlijke bestanddeelen in behoorlijke verscheidenheid (groenten, vruchten, graanspijzen, melk) en naar ver houding niet te veel fabriekmatig gezui verde producten (suiker, olie, enz.) nut tigt, men genoeg voedingszouten aan het Lichaam toevoert. Koolhydraten, .vetten en eiwit zijn de voedingsstoffen, waarmee de voorlichter op 't gebied van volksvoeding in de eerste plaats rekening moet houden. Van deze stoffen is eiwit de kostbaarste en tevens de onmisbare. Het eiwit namelijk is noo- dig voor herstel van licliaamsslijtage, ter wijl koolhydraten en vetten meer speciaal dienen om warmte en arbeidsvermogen te verschaffen. Eiwit doet dit ook wel, maar is kostbare brandstof voor de mensche lijke machine. Daarentegen zijn de kool hydraten en vetten niet in staat de li cliaamsslijtage aan te vullen. Iemand, die zich alleen met deze laatste voedingsstof fen zou willen voeden, zou ervaren dat hij lichamelijk achteruitgingde lichaams cellen zouden afsterven en niet hersteld worden en hij zou weldra bezwijken. Der gelijk noodlottig gevolg zou niet optre den wanneer men hetzij de koolhydraten, hetzij de vetten, hetzij beide in zijn voe ding zooveel mogelijk achterwege liet, al zou dit ook op den duur niet gewenscht zijn. De onmisbaarheid van het eiwit heeft daan deze voedingsstof het cachet van bi zondere belangrijkheid gegeven. Ja, als ge volg van Liebig's onderzoekingen is men eiwit als bij uitstek gezond en verster kend voedsel gaan beschouwenen deze opvatting werkt in het volk, ook onder de beschaafden, nog steeds na, hoewel de voedingsphysiologen reeds lang van de buitensporige eiwitwaardeering tegenover de andere voedingsstoffen teruggekomen zijn. Toch geeft het feit, dat een zekere hoe veelheid eiwit in ons voedsel onmisbaar is, gepaard met de omstandigheid, dat het eiwit een duurdere voedingsstof is dan koolhydraten en vetten, reden om de vraag' te stellen en te trachten die wetenschap pelijk op te lossen: welke is de minimum hoeveelheid eiwit, waarbij de mensch ge zond kan blijven? en daarnaast de tweede vraag: welke is do hoeveelheid eiwit, die voor den mensch het beste is? Vragen dus naar het minimum en het opti mum. In Rubner's laboratorium te Berlijn is door hem en zijn leerlingen ernstig en volhardend naar de oplossing van deze voor de volksvoeding zoo gewichtige vra gen gezocht. De uitkomsten van dit on derzoek zijn de volgende Vooreerst is gebleken, dat het eiwit twee belangrijke doch zeer verschillende func ties in het lichaam vervult: n.l. een stof felijke en een dynamische. De stoffelijke functie isbouwstoffen aanvoeren voor de vorming der cellen. Gelijk gezegd, is daar toe een minimum-bedrag vereischt, bene den 't, welk het lichaam achteruit en ten slotte ten gronde gaat. Deze benedengrens, die verband houdt met het physiologisch- noodige stikstof-minimum, ligt gemiddeld ongeveer bij 30 gram eiwit. Doch in wer kelijkheid vindt men deze minimum-eiwit- voeding slechts bij zuigelingen verwezen lijkt. Behalve afhankelijk van persoonlijke fac toren, in de eerste plaats van het lichaams gewicht, hangt het noodzakelijke eiwit minimum ook af van don aard van het eiwit, zooals dat in verschillende voedings middelen verschillend is. Voorlijstb.v. ligt het eiwitminimum bij 34 gram, voor aard appels bij 38, erwten 54, braad 76, maïs 102 gram, voor vleesch, zeer fijn verdeeld, bij 30 gram, doch hooger wanneer het op de gewone wijze gebruikt wordt. Felix Ortt. (Wordt vervolgd.) CORSET1ÈRE. Keizersgracht 717 - Amsterdam. AAF^TYAAT^ Notaris J. Cf Burkexs, te Haarlem, zal op Donderdag 26 Februari 1914, tij inzet en hooging der perceelen, en 8 dagen later, alzoo op Donderdag 5 Maart 1914, hij hooging en afslag der perceelen en opbieding en afslag der com binatie, telkens des namiddigs 2 uur, in het Bloemendaalsch Ver kooplokaal, Bloemendaalscheweg 17 nabij de Kerk te Bioemendaal, publiek reilen en verkoopen met ERVEN en TUINEN, genaamd „Hedwig" en „Erida". Zeer gunstig gelegen aan den Noorderstationsweg te Bioemen daal, plaatselijk geteekend Nos. 7 en 9, in de onmiddellijke nabfj heid ran het station H. IJ. S. M. Kadaster Sectie A nommers 5107 en 5108, groot resp. 3 Aren 12 Centiaren en 3 Aren 22 Centiaren- De villa's bevatten heneden Suite, Zijkamer,Serre ophetZuiden,: Vestibule, Gang, Keuken, Kelder. Eerste) verdieping3 Kamers en Badkamer, Electrisch licht en waterleiding. Tweede verdieping Zolder, logeer- en dienstboden kamer. Te bezichtigen des Dinsdags en Donderdags van 2—4 nur en op den dag van verkoop. Nadere inlichtingen hij den Notaris bovengenoemd Nieuwe Gracht hoek Kruisstraat te Haar lem en bij de Makelaars J. W. VAN SANTÉ. Rolhuizen 8, te - iVERAKKER, Kantoor in viste goederen, BloemsndaalscheWeg 114a, te Bioemendaal. m TELEFOON 360. 'TEM, Architect, HAARLEM, r racht 63. pij akte den 13en Februari 1914, ten overstaan van Notaris D. W. VAN NIEKERK te Haarlem verleden is te rekenen vanaf 1 Januari 1914, de tusschen de Heeren Wilhelmus Antonius Gijsbertus Twee- huysen en Gijsbertus Wal- tèrus Tweehuysen, beiden bloemisten te Overveen, bestaan hebbende Vennootschap van Koop handel onder de „Firma P. A. Tweehuysen", gevestigd te Overveen, gemeente Bioemendaal, aangegaan hij akte den 18 Juni 1902, voor den destijds te Over veen, gemeente Bioemendaal, ge- vestigden Notaris TER HOFF- STEEDE, welke vennootschap ten doel had het uitoefenen der bloem- kweekerij en het zoowel binnen- als buitenslands handeldrijven in bol- en knolgewassen, planten, zaden en aanverwante zaken. Namens de Vennooten, VAN NIEKERK, Notaris, middelb. leeftijd, biedt zich aan nu of later. Br. fr. lett. C. K. Bur. v. d. blad. Eenig adres Telefoon 2123. Opgericht 1882. - Benedenhuis met Tuin, Mei of later, ongeveer f 200,p. jaar, hij Spoorstation, ookgenegen klein perceel te koopen. Br. m. inlicht, onder No. 4097 D. K. aan het Advertentie-kantoor van J. H. de Bussy, Rokin 60-62. Amsterdam, HAAPLIEM Bezoekt steeds het Fotografisch Atelier Nieuwe Gracht 20. HAARLEM. I" Een ieder ontvangt een vensgroote vergrooting cadeau bij 6 visiteportret ten voor 1,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 3