OPENBARE flIORDI Dr. FREDERIK VIN El Concertzaal „0E KR( ELSE OTT Kanarie Donderdag 5 Maart Marguerite Melville-Lisznie MINNIE MELVILLE. A I 1 c f 1 1 c li c c A a d i< k h v y d r g b g o: d n yj di aJ id KERK-AGENDA, Zondag I Maart, HaarlemEglise Walonne, IOV2 h. Mr. Dupont. Rem. Ger. Gem. 10 u. lis. Beijerman. llv. Luth. Gem., 10 u. Ds. Schade v. Westrum. Ver. Doopsgez. Gem., 10 u., Ds. Hylkema. BloemendaalNed. Herv. Gem., 10 u. Ds. van Paas- sen6V2 u., de heer K. Koopman. Heemstede, Ned Herv. Gem., 10 a. Ds. "Wolters. Houtrijk en Polanen: Ned. Herv. Gem., 10 u. Ds. Baljon. SantpoortNed. Herv. Gem., 6V0 u. Ds. Bax Spaarndam: Ned. Herv. Gem., 10 u. Ds. Baljon. Wijk aan Zee en DuinNed. Herv. Gem., 10 u. Ds. Berkelbach v. d. Spreukel. IJmuiden Ned. Herv. Gem., 10 u. Ds. Creutzberg, 5 u., Ds. Creutzberg; Doopsgez. Gem. en Ned. Prot. Bond, Ds. Attema ÏO1/^ u. Zandvoort: Ned. Herv. Gem 10 u. Ds. Posthumus Meijee. AGENDA. BLOEMENDAAL. Eiken Zondag, 's morgens 10 uur. Wekelijkschesckiet- oefeuingeu door „Bloemendaal-Cominando". HVARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags ten half- twee zitting in het gerechtsgebouw aan de Jansstraat, Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. G e m e e n t e 1 ij k Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entree f 0.25 p.p. Ie Woensdag I 'an de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. Bisschoppelijk Museum. (Jausstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. 8 tad s-R iblio t heek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (hebalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Kunstzaal De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, tentoonstelling van Kunstwerken. Dagelijks ge opend van 9—5 uur. Schouwburg Jansweg: Zondag I MaartEn semble Sol,er en Hesse. Maandag 2 Maart. Ge leerde VrouwenDinsdag 3 Maart, Ghetto. Schouwburg de Kroon; Zondag. I Maa-t: Opera Italiana. Donderdag, 5 Maart8 u., Liederavond Else Otten. Donderdag. 5 Maart: Lezing Dr. Prederik van Eeden over Rabindra Nath Tagore in de Soc. Ver- eeniging. Dagelijks Bioscoopvoorstellingen, Apollo-Theater. Bar- teljorisstraat. Zoo is er dan jarenlang niet vergeefs gevochten door den burgemeester Immink, en door de oude legger- commissie uit den raad. Tot aanstaanden Zondag! Tien cents per uur. Naar wij van een buitenstaander vernemen, wor den de wakers van den Naehtveiligkeidsdienst uit betaald met 10 cent per uur. Weet jhr. Graafland dit Wat is hier de waarheid Wie zou die vermakelijke slaper zijn geweest, Maan dagnacht ten drie uur, genoeglijk duttende op liet. terras van „Welgelegen". De M. V. L. O.-School. De school schiet goed op. Het was aardig, het bouwen gade te slaan. Aanschouwelijk onderwijs heet tegenwoordig nummer een. We hebben geen enkelen onderwijzer met zijn kinderen den bouw ooit zien bezichtigen. Een nieuwe brug in de Kleverlaan. De rommelverzameling van bruggetjes over de Delft schijnt binnenkort te worden vervangen door een breede, eenvoudige, monumentale brug. Wij geven in overweging, daarop een steenen poort te plaatsen met het opschrift., gericht tot lien, die naar Bloemendaal gaan: „Gij, die hier binnentreedt, laat alle hope varen." A Een zonderling besluit. De Gemeenteraad heeft jaren geleden den heer J. Stoel Jr. vergund, zijn gronden aan Üe Kleverlaan op een bepaalde wijze te bebouwen Hij stond terrein voor straten af, alles werd goed geregeld. Later stelde de raad, als ware er niets gebeurd, bij uitbreidingsplan het verloop van een weg vast, dwars door dat bouwterrein. Aan een zekeren heer Van Doorn, die daar grond van den heer Stoel kocht, werd door Burgemeester en Wethouders nu het bouwen verboden. Hij komt, gelijk van zelf spreekt, daartegen op. Hier is een vergissing in het spel. Burgemeester en Wethou ders zien in, dat de raad dit zal begrijpen en den heer Van Doom gelijk zal geven. Zij ont werpen een besluit, waarbij de vergissing wordt hersteld, maar alleen wat betreft het stuk grond van den heer Van Doom. Voor het overige laten zij de fout bestaan. En de raad gaat zon der meer daarmede mee. Corruptio optiini pessima. Wij ontvingen een blaadje, „De financiëele op merker", onder redactie van C. Rohling en Cie., waarin aan twee onzer omhooggestreefde mede burgers, waarvan één lid is van den Gemeente raad, openlijk wordt aangewreven, de hand te heb ben in een, op grooten schaal opgezetten, loterij- zwendel. Wij zullen voorloopig in die zaak eene af wachtende houding aannemen. Het artikel luidt: „Boerenbedrog of niet?" Wij vragen omtrent dat artikel: 'Is het boerenbedrog of niet? en hopen het laatste. Corruptio optimi pessima. Corruptie van den beste is de slechtste. De vrije liberalen en de lieer Drion te Bloemendaal. De afdeeling Beverwijk van den Bond van vrije liberalen, die te Bloemendaal haar hoofdzetel heeft, had den goeden inval het Tweede-Kamerlid, den heer F. J. W. Drion uit te noodigen een spreekbeurt alhier te vervullen. Zij, die hem hebben gehoord, zullen zich nog lang de heldere, levendige voordracht en den bevattelijken inlioud der gehouden rede herin neren. De ijverige secretaris van de afdeeling, de heer Graichen, gaf een verdienstelijk jaarverslag, voordat de spreker zijn rede aanving. De niet minder ijverige nauwkeurige penningmeester, de heer De Jonge van Campens Nieuwland, legde rekening en verantwoor ding af. De gewone rekening sloot met een batig saldo van ruim 400,Wij ontvingen een zeer leerzame opsomming van de bedragen door deze afdee ling* van den Bond van vrije liberalen beschikbaar gesteld voor anderen. De centrale vrijzinnige kies- vereeniging ontving in 1913 1290,(in 1914 al weer ongeveer 1000,voor den landdag werd 307,gegeven, aan de vrijzinnige kiesvereenigin- gen te IJmuiden 150,aan die te Schoten 100,aan de afdeeling Schoten der S. D. A. P. 25,aan de kiesvereeniging te Velseroord 125, enz., enz. alles bijeengenomen tot een bedrag van 2750,De verkiezingen in het district Beverwijk drijven wat den geldelijken kant der zaak betreft, blijkbaar zoo goed als geheel op Bloemendaal, althans op wat de vrije liberalen vermogen. Dit is voor hen zelf zeer aangenaam, voor het district zeer gerust stellend. De aftredende bestuursleden Graichen, De Jonge van Campens Nieuwland en Van Tuyll van Seroos-1 kerken werden bij acclamatie herkozen. Daarna kreeg de heer Drion het woord. Zijn on derwerp luidde„Wat is er in ons land veranderd „door den stembusstrijd van 1913". Spreker ver-i deelde zijne rede in 3 gedeelten, waarin hij wilde antwoorden op deze vragen: 1. Wat is door dien stembusstrijd in ons land veranderd 2. Wat is niet veranderd 3. Wat zal nog veranderen Spreker had door deze de nieuwsgierigheid prik kelende titels zijn gehoor dadelijk te pakken en ruim vijf kwartier doorsprekende, heeft hij het geen oogen- blik losgelaten en het niet talrijk maar zeer aan dachtig gehoor gaf dan ook herhaalde malen teekenen vau erkentelijkheid. Deze eerste na den strijd van '13 hier gehouden politieke rede, geeft een zoo goed beknopt overzicht van den politieken toestand, dat wij onzen lezers uitnoodigen, de verslagen daar van te bewaren, om ze te kunnen naslaan zoo vaak het noodig is, zich duidelijk te maken, wat de liberale politiek is, wil en te verwachten geeft. I. Wat is er veranderd Het eigenaardigste feit waardoor de ministerieele crisis van 1913 werd gekenmerkt, was dit. dat de vrijzinnige partijen allen zonder eenige wijfeling dr. Bos hebben gemachtigd om aan de sociaal-democraten de drie ministerzetels aan te bieden waarop dezen zelf zeiden aanspraak te hebben, voor het geval de vrijzinnigen tot aanbieding van minister-portefeuilles zouden durven overgaan. Aanvaarding van dit aan bod zou een daad zijn geweest, niet van enkele sociaal democraten, maar van de S. D. A. P. als zoodanig. Het aanbod hield dus veel gevaren in. Het werd afge wezen. De sociaal-democraten wilden de onverant woordelijke beoefenaren van kritiek blijven. De kie zers hadden blijkbaar begrepen dat de sociaal-demo craten niet in 's lands belang, maar uit eigen belang in deze gunstige positie wilden blijven, de gevol gen hebben zicli dan ook tegen de sociaal-demoera ten gekeerd, getuige de naverkiezingen. De S. D. A. P. tracht thans zoowel den evolutionnairen als den re- volutionnairen weg te begaan. Zij zal, op den duur moeten kiezen: öf mede de verantwoordelijkheid van de regeering te dragen, of haar loop terug moeten gaan, eenzijdig revolutionnair worden, zooals ze is geweest. Doet zij liet laatste, dan schat spreker dat haar stemmencijfer van een 144.000 tot een 30 a 40.000 teruggaat. Teekenen dat de S. D. A. P. den evolutionnairen weg inslaat, zijn er, zoo is er de burgemeestersrede van Ter Laan, welke rede niets sociaal-democratisch bevat. Van der Goes heeft ge lijk, wanneer hij stelt dat in die rede het sociaal- democratisch uitgangspunt is verloochend, hetwelk medebrengt, dat men alom den klassenstrijd aanwezig acht en medestrijdt, hetwelk voor Ter Laan zou heb-1 ben medegebracht, aan te kondigenIk zal niet on- partijdig kunnen zijn. Hoe meer de S. D. A. P. wordt een radicale her- vormingspartij, hoe grooter de kans der vrijzinnigen wordt om de liberale beginselen tot overwinning te voeren, omdat zij liet zijn die altijd hebben gesteld, wat ook de sociaal-democraten dan zullen moeten stellen, dat het niet alleen zeer moeilijk is eene hervorming teweeg te brengen, maar ook, dat iedere hervorming haar verkeerde zijde heeft. Nu kunnen de sociaal-demoeraten nog met groote beloften komen, dhn zal liet. vertrouwen in de liberale beginselen groeien. Dit is een voordeel voor de toekomst; daar naast moet worden toegegeven dat de eigenlijke par lementaire kracht-van-het-oogenblik van het libera lisme niet heeft gewonnen. De aangevangen wending der sociaal-democraten in hervormende richting, is de eerste belangrijke verandering, door den stembusstrijd van 1913 te weeg gebracht. Dc tiveede verandering duidt op eene ontwikke ling van ons parlementaire stelsel, doordat de regee- ring niet meer steunt op bepaalde partijenof coa lities van partijenmaar op het volk zelf. Bij het optreden van het kabinet-Cort van der Linden, was de taktiek der rechtsche pers te verkondigen: hij zal niet slagen, en daarna, als hij slaagt, richt hij een kaartenhuis op, dat dadelijk is om te blazen. Deze taktiek werd voortgezet bij de indiening van het kabinets-voorstel tot pacificatie op onderwijs gebied. De instelling der onderwijs-commissie heette een middel om zonder tegenwaarde voor rechts, de kiesrechtplannen van links door te drijven. Deze toon daalde echter lioe langer hoe meer, en nadat de heer Loeff, als woordvoerder der rechterzijde, in de Tweede Kamer zijn bekende vragen aan de regeering gesteld en minister Cort van der Linden daarop geantwoord had. gevoelde iederhier staat een sterk kabinet. Dit kabinet heeft zich gesteld boven een kunstmatige, onreëele partijscheiding, met name ook boven de scheiding rechts tegen links. Dit kabinet richt zich naar datgene, wat werkelijk in het volk leeft. Toonde minister Cort van der Linden zich daarbij een staatsman van groote erva ring, de gunstige ontvangst, die dit kabinet in het gelieele land ondervond, lieeft de juistheid van zijn standpunt bewezen. Het kabinet heeft twee hervor mingen als wenschelijk vooropgesteldAlgemeen kiesrecht en uitbreiding van het gratis-pensioen, (ouderdoms-verzorging) over niet-loontrekkenden. Nederland gevoalt dat de kieswet-Van Houten, met haar aangifte-stelsel, de kiezerskweek, enz. uit den tijd is; met de algemeene toekenning van het kies recht wordt een strijdpunt weggenomen, dat bij de tegenwoordige uitgebreidheid van het kiesrecht een wezenlijk strijdpunt niet meer is. Wat de Uitbreiding van de ouderdomsrente betreft: de felheid, waarmede de voormalige minister van waterstaat Regout nu nog in de Eerste Kamer ver dedigde, wat in zijn kabinet door minister Talma was voorgesteld, geeft een aanwijzing, hoe verkeerd dit voorgestelde gebleken is. Prof. Van der Vlugt stelde vroeger eens in een rede te Delft de vraag: Waarover strijdt men in de Kamer en hij antwoordde: Alleen over wat de partijen verdeeld houdt, over wat politieke winst belooft aan de bepaalde partij, niet over de noodige verbeteringen, waarover allen liet eens zijn. Dat tijd perk ligt nu achter ons. Spreker ziet ook voor de toekomst de noodzakelijke steun van de regeering in dat, wat de publieke opi nie algemeen als noodzakelijk aanwijst; hierin is tevens liet middel gelegen om te verhoeden, dat enkele politieke partijen oppermachtig zouden wor den. De lieer Drion komt nu aan het tweede deel van zijn rede. Wat is niet veranderd Wij zullen dit tweede gedeelte in ons volgend num mer behandelen. Reeds nu willen wij in het algemeen verklaren, dat wanneer een mengsel van gematigd heid en levendigheid in een spreker een teeken is van kracht van overtuiging, de heer Drion zich een krachtig vrij liberaal lieeft getoond. Het bleek van liet bestuur der afdeeling goed gezien, een kamerlid als spreker uit te noodigen; niet alleen trekt het optreden van een kamerlid meer belangstelling dan van een ander, zulk een spreker, uit het midden van het parlementaire gewoel tot ons komende, gewaagt van doorleefde dingen, dat hoort men liem aan, men leeft mee. (Wordt vervolgd.) Middag-idylle. Het was middag. Het zou avond worden. In de ruime, lichte wachtkamer van Haarlem's spoorwegstatie zit een gedeelte der weetgierige menscliheid om de leestafel. Het licht stroomt uit de schuine groene lampenkapjes neer als uit de tui ten van gieters. In liet buffet rangschikt de juffrouw, in dof-zwarte rouwkleederen gehuld, de eetwaren, en stapelt de eeuwige sinaasappelen tot een fraaie pyramide van oranje. In een nabijen erker, die vermoedelijk voor hem gemaakt is, staat een kellner, met de handen in liet kozijn geleund, en geeuwt den voorbijgangers tegen. Treinen komen af en aan. Dan raast het even onder de kap, en dreunend schuift het gevaarte voor bij'. "Uit de wachtkamer verdwijnen dan menschen. Enkele nieuwen komen er telkens bij. De lezenden schijnen slechts met lialve aandacht te lezen, in afwachting als ze zijn van den trein, die Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, en Duitsche, Fran- sclie en Engelsclie metropolen verbindend, hen ook even zal komen oppikken op dit vriendelijk, bosch rijk eiland: Haarlem. Reeds eenige minuten van te voren worden de dagbladen terzijde gelegd, en rijzen de lezers uit hun stoelen; ze stellen zich voor de deuren op, of gaan reisbereid op het perron heen- en weer kuieren. Zoo liad ik meermalen in dezelfde volgorde zien geschieden. Couranten wegleggen. Opstaan, naar bui ten wandelen. Dan kwam de trein en verdwenen de lezers in deszelfs donkere lendenen. Tot dat in één geval deze volgorde gestoord werd. Eerst kwam een trein binnen. Toen stond een lezer qp. ineens, of lieverhij veerde op, als een floretkling waarin een lus gelegd was. De man ijlde naar de deur, terwijl hij het blad, hetwelk hem zoozeer liacl geboeid, niet eens opvouwde. Open lag het op de leestafel. Ik trad nader om eens te zien, wat dit zoo boeiende blad wel was geweest, en zag: „Het Bloemendaalscli Weekblad'.' Menschen. Reizende menschen, die wachten moet, leest „Het Bloemendaalscli Weekblad". Het kort den tijd als geen ander. Voor ƒ3,per jaar krijgt ge het ook wekelijks thuis bezorgd. borduurwerk in overvloed werdtoegepast. Het eene oostuum is dat eener Chineesche vrouw van aan zienlijken stand, zooals deze in Nederlandsch-Indië gekleed is, het andere costuum is dat van een Chinee sche bruid. De tentoonstelling der werkstukken voor toegepaste kunst van Belgische vrouwen is in voorbereiding en belooft zeer belangrijk te worden. Zondag a.s. is de toegang kosteloos. Jubileum. Zondag herdenkt de heer Van Gasteren, de ver dienstelijke directeur van onzen schouwburg aan den Jansweg, den dag, waarop hij vóór twaalf-en-half jaar als directeur dezer kunst-instelling optrad. Moge hij nog vele jaren in gezondheid daar werk zaam blijven. TOONEEL. Schouwburg Jansweg. „Het Tooneel", Lente wolken, blijspel door Herman Roelvink. Een doodonschuldig tooneelstuk, en even aardig en gezellig als het onschuldig is. Wat genoeglijke vrije rijtjes tusschen üelftsclie jongelui, en even genoeg lijke bijbelioorendheden. Er zit geen kwaad bij. Moe ders, die, afgeschrikt door de ijselijke bloed- en harts tochtfilms der bioscopen, hare dochters niet meer naar de cinema's laten gaan; moeders, die verschrikt en altijd innerlijk verdeeld tusschen angst en boos heid om liet weinig opbouwend karakter der lieden- daagsche tooneelspeelkunst, deze dochters nauwelijks meer een avond in den schouwburg laten doorbrengen ze mogen gerust zijn. Er dagen betere tijden. Dit stuk „Lentewolken" is een der teekenen, die op ver betering wijzen. Dien kant moet het uit. Langzaam maar zeker. Iedereen kan er heen gaan, jong en oud; er is geen onfatsoenlijke situatie te aanschouwen, geen onvertogen woord wordt gehoord. Het is be paald allergenoeglijkst. We hebben hartelijk gela chen en wij waren niet de eenigen, die lachten. Het goed opgekomen publiek vermaakte zich uitmuntend, en beloonde de spelers na elk bedrijf met een erken telijk applaus. Er werd dan ook goed gespeeld. Voor het „Ned. Tooneel" was het een mooie avond. Geleerde vrouwen. Maandag, 2 Maart, komt de N. V. „Het Tooneel", van Willem Royaards, in den schouwburg, Jansweg, met Molière's blijspel „Geleerde Vrouwen". De regie is van Jan Musch; de nieuwe décors naar ontwerpen van Frits Lensvelt, de nieuwe costuums vervaardigd onder leiding van Nell Bronger. We zagen een groot aantal beoordeelingen dezer opvoering in verschillende bladen, welke eenparig spel en spelers prijzen. Uit het politie-rapport. Processe n-v e r b a a 1 zijn opgemaakt wegens rijden zonder licht, openbare dronkenschap, loopen over verboden grond en onbeheerd laten staan van paard en wagen. Gevonden en terug te bekomen: bij J. de Boer, Hooge-Duin-en-Daalscheweg 7, 3 zakken en een touw waaraan twee haken; bij mevrouw Srebe, Bloemen- daalscheweg N°. 41, een tienrittenboekje Bloemen daalAmsterdam; bij D. Antonissen, Zoutmans straat 7, te Haarlem, een rijwielpomp; bij H. Hoen derdos, te Bloemendaal bij de kerk, een tienritten- kaart E. S. M.; aan het bureau van politie te Over- v.een, een sleutel, een gouden dameshorloge, een por- temonnaie en een sleutel. Verloren: een dames-portemonnaieeen noti tie-boekje; een fantasie-broche. BURGERLIJKE STAND. Van Vrijdag 20 Februari tot en met Donderdag 26 Februari. Geboren: d. van J. F. Dernison en P. M. Koe- lemeijerz. van L. van der Hulst en J. A. Hageman. Overleden: A. G. M. d'Ancona, 66 j. Overleden in het gesticht Meeren- berg: R. Birk, 60 j. UIT ANDERE GEMEENTEN. Vredesprijs voor de Jeugd in 1914. De districts-commissies zijn thans gevormd; die voor liet distriet Haarlem is als volgt samengesteld: L. van der Wilk Jr., Jacobijnenstraat 17, Haarlem; D. de Clercq, Bloemendaal; mevr. A. de Clercq van Weel; M. L. van Gemert en mej. C. J. IJssel de Schepper, leerares meisjes hoogere burgerschool. De inzendingen moeten gestuurd worden naar het eerstgenoemde lid der commissie. Lezing Van Deden. Donderdag 5 Maart des avonds ten 8 uur houdt dr. Frederik van Eeden in de bovenzaal der sociëteit „Vereeniging" te Haarlem, een openbare voordracht over Rabindra Jsath Tagore, den Indischen dichter, winnaar van den Nobel-prijs. Museum van Kunstnijverheid. In de rotonde van het museum van kunstnijver heid zullen Zondag a.s. de Oostersche weefsels, die zoozeer de aandacht hebben getrokken, voor het laatst tentoongesteld zijn. De verzamelng werd dezer da gen nog aangevuld met twee costumes, waarbij het MUZIEK. Afscheidsconcert 19 Februari 1914; liederen- avond dr. Georg Henschel. Afscheidsconcert! Is dit onherroepelijk zoo, dan heeft Henschel met dit „laatste" concert hier een onvergetelijken indruk nagelaten, want hij is tot het laatste altijd „eenig in zijn soort" en „heel apart" gebleven. Er straalt van hem een goede stemming af op «allen, die hem hooren, dunkt mij. Reeds dooi de manier, waarop hij het eerste lied zong. Zóó kan alleen een waar kunstenaar dat zingen, die het beste geeft, n.l. zichzelf verloochent en opgaat in 'tgeen hij zingt en niet alleen zelf opgaat, maar ook de hoor ders mee verheft. Want wie is er niet getroffen dooi de groote gave van Henschel om alle verschillende aria's, liederen en balladen zóó weer te geven, als hij dat doet Ik vind die wijze niet alleen ideëel, maar ook ideaal, want al is de stem niet „jong" meer, de bezitter kan er toch nog ongeveer alles mee uiten wat de composities eischen. Het gemis van het jonge wordt ruim vergoed door de rijpheid en de diepdoor- v oei de en doordachte voordracht. Hierdoor en door zijn volkomen beheersching van alle technische moeilijkheden, is zijn zangkunst zeer hoogstaand. En dan zijn begeleidingenWie kan 't liem zon nadoen Ook de tusschenspelen of overgan gen van het eene lied naar 't andere, 't zijn op zich zelf al kostbare kleine „piano-préludes", die zeer duidelijk zijn muzikaal-logisclien gedaehtengang weer geven. Want aan een hoogst fijngevoelde, warme voor dracht paart hij een groote helderheid en klaarheid en maakt ook daardoor voor de hoorders alles(?) be grijpelijk. De groote eenvoud en gemakkelijkheid, waarmee hij zingt en speelt, maakt het luisteren naai hem nog dubbel genotrijk. Van zijn veelzijdigheid gaf hij den heelen a vond de beste bewijzen en hij verstaat de kunst om volkomen te zijn in hetgeen hij zingt, doordat het volkomen in hem is en leeft. In het eer ste: „Sei uur still" en in IVa: „By the waters of Babylon" is hij de religieuse zanger (die compositie van Dvórtik komt voor in den cyclus van 10 Bibli sche Lieder, daarvan N°. 7, tekst: Duitsch, Engelscli en Boheemscli). Henschel deed goed met de Engelsche woorden te zingen, evenals de aria uit „Alexander's feast" van Haendel. Dat was een prachtige aria! Wat een kracht in dat revengeen hoe duidelijk: „the sparkles that flash from their eyes!" en daarna de tegenstelling van de „ghostly band" van de Griek- sche geesten die onbegraven blijven. Hoe leefde dat alles! Daarop volgde: aria uit „Don Calandrino" van Cimarosa, een meesterstuk van geestige en geestrijke luchtige vlugheid, waarin don Calandrino alles op noemt, wat hij op reis zien zal. Jammer, dat niet iedereen Italiaansch kende en er dus niet al het wer kelijk geestige van begrijpen kon, want hij zong het zoo uitstekend.A) Het lied van „Crugantino" van Beethoven was ook in alle opzichten te bewonderen, want de muziek geeft heel hoorbaar de grootspraak van dien ridder „Von Habernichts" met zijn degen, weerEn daarna drie Schumann-liederen„Ich grolle nicht", „Husaren-Abzug", en „Lied eines Schmiedes". elk in hun soort weer eenig vooral ook de laatste, rhythmisch heel sterk sprekend (het paardengetrappel in de begeleiding). Hierop volgden „Gruppe aus dem Tartarus" en „das Wandern" van Schubert. Nog nooit heb ik dit eerste zóó aangrijpend mooi en grootsch gehoord; die regel: „Ewigkeit schwingt über ihnen Kreise" is machtig en indrukwekkend; de begelei- dings-accoorden krachtig (ff en sf) en vol. Het „Wandern" zingt hij heel bizonder; de veranderingen in de begeleiding schaden absoluut niet. Na de pauze zong (en speelde) hij op buitengewone wijze drie Bal laden van Löwe, elk in hun soort prachtig en vol maakt. Hoe geheel leeft liij met den ouden graaf mee, die in de „verfallene Mühle" dp de bank ia slaap valt door de groote stilte en verlatenheid. Bizonder mooi is het „polterndumpf und schwer" en 't „klappern" van 't molenrad in de begeleiding ook hoorbaar. Deze „Erlkönig" is melodisch en vooral ook rhyth misch heel verschillend van de Schubert-muziek (af wisselend °/8 en 6Is, Schubert 4/4). En „Heinricb der Vogler" een heerlijke ballade, die ook heerlijk werd gezongen. Het lied van Brahms ..Unüberwindlich" is een heel opgewekt lied, wel eigenaardig. Hierop volg den „Die Sommernaclit" en „Am grünen See von Nemi" van Henschel, twee uit de serie van den Trom peter van Sackingen (die ik heel vroeger eens van In-ui hoorde)Het eerste /.innige Sommernacht we anders, meer realistisch en een ganseii ander kari de Vulcain" van Ch. Gc krachtige muziek om dit hamerslagen b. v. De st maal veel krachtiger da: geen wonder dat het pul stond om Henschel te hull betuigingen gaf hij nog Schumann, en hoe! Waai van onverdeeld en zoldza; Vöör de pauze ontving door hij blijkbaar zeer aa V oor de gelieele III uzi ei mis zijn als Henschel ui is niet slechts zanger of en ais zoodanig geheel kunstenaar in den waren R Dit naar aanleiding in de tram hoorde van et manier merkte, dat het i er niets van begrepen hai Niet voor geheel-on WIJSBEGEERTE. Het genootschap Men behoeft geen liet Genootschap vc blijdschap te begro dan eenige andere leven in Holland tc dezen kring, dat de i in ons land tot een 11 dl voor de vriender kan dit feit enkel v Beschaafde jonge Di het bezit van Diplomt acte Frasch L O.; stud voor Fransch M. O., eenige uren beschi om lessen te geven te werken. Br. No. B 2, bur. van 1 door den heer over Rabindra Nath T: die onlangs den Nobelprijs wiens gezangen door gehec worden gezongen, op Don 5 Maart a.s. des avonc in de bovenzaal der Sc Vereeniging. Toegangsbewijzen a f plaats bespreken a f 0,1 fa. DE HAAN" Z Ged. Oude Gr. 35, Te MlJOB I ecl SAKS) (beiffortsche stam) met rol diepe Edelzangers en Goudvinken, die vers, ana's duiten, uitgestald vb dagmorgen tot Woensdag! Café Korenbeurs, Spas Concertdirectie Alsbach^ Kalverstraat 176, Amsti Vertegenwoordiger voor Concertbureau A. Vee 8 uur, Liederen-avo Concertzangeres uit Berl medewerking van Piani Begeleiding: Bechstein-Concertvleugel Niia's Pianohandei, Heil 25, Amsterdam. Entrée f |,5( Kaartverkoop en plaatsbei dagelijks van 9—12 en h uur bij de firma A. VKF oncertbureau, Warmoesst

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 2