Job StBëuman Firma 1. H. KRUL Jr. EXTR4 AANBIEDING fj/'P^. P. VAN NIEL Sierkan—Melk. «tiuri Jansw Brandstoffen. Magazijn DE ADELAAR HOLLANDSCHE HANDELSBANK enorne partij witte Blouses tegen spotprijs. Een overweldigende collectie HAARLEM SAFE-DEPQUn v Het Toom rhii Afgestsrï Letteren en Kunst. OVERVEEN. Telef. 1617. Katoenen Jongensblouses, Broekjes, Noriolkpakjes in alle maten tegen uiterst lage prijzen. CL^crm, Groote Mankt No. 1 en 3. WISSELS. COUPONS. EFFECTEN. DEPOSITO GROOTE HOUTSTRAAT 90 - TELEF. 2160 HAARLEM. TOILETZEEPEM Gebruikt Telef. 1430. gegaan beschrijft, zoo moest ook hij zijn, of zich voordoen, die dien kring, die mid denstof wilde beheerschen, voorgaan on opvoeren tot hooger peil. Gelijk die mo derne auteur zelf, als hij den invloed wil behouden op den kring, waarvoor hij werkt. Maar geen van beiden heeft dat kunnen dóen of kan dat doen zonder te meenen in het bezit te zijn van hoogere waarheid. Zonder dat zij inderdaad liooger staan dan hun volgers. Nog eens verschijnt mij de voorstelling van tien spiraalweg. Behalve fata mor gana zijn daarop ook wegwijzers, ook aan voerders te vinden. Zulk een voorganger was Bitter, zulk een voorganger weusclit Frans C oenen te zijn. Ik vraag, welk posthume oordeel ook over den doode worde geveld, of hij niet een voorganger is geweest. De tijd genoot heeft hem bewonderd en nog werkt zijn invloed na. Zelf verschil ik hemelsbreed van zijn gevoelen. Maar daar ik geloof, dat Coenen een niet volkomen zuiveren spiegel heeft gebruikt, lieb ik gemeend een anderen re en heeft niet te pogen dat te zijn. Ilij schettert op Napoleon Bonaparte het stuk speelt in dien tijd èn hij „is er bij": Hij krijgt gevangenisstraf. Hij komt thuis en jammert het uit tegen zijne vrouw: Zijne zaak zal verloopen. Wat te doen? Zijne vrouw weet raad. Degene, die kleermaker Wibbel komt „halen," zal hem wel niet- kennen en als ze nu eens een rempla^ant voor hem naar de gevangenis sturen. Maar wien? Ze weten het al spoe dig: Hun teringlij denden gezel Zimpel. Goed. Zimpel wordt gepaaid en zal voor een goed stuk geld gaan „zitten." Om geen argwaan te wekken, zal Wibbel ruzie met hem maken en hem wegzenden. Aldus geschiedt. Zimpel krijgt Wibbels papieren en gaat. De andere gezel Mölfes zal ge durende Wibbels (gewaande) afwezigheid de zaak drijven. In werkelijkheid houdt Wibbel zicli in zijn eigen liuis schuil, in een soort van liok, van waaruit hij in de werkplaats zien kan. Mölfer werkt zich niet dood en maakt het hof aan vrouw W ibbel. De verwikkeling wordt ergerDe arme teringlijder Zimpel sterft in de ge vangenis en vrouw Wibbel wordt verwit tigd van liet overlijden van „haar man." Wibbel is wanhopig, wil zich zelf- flector te moeten aanbrengen. En mijn keus I moorden, d. w. z. hij doet alsof hij zich viel daarvoor op de onsterfelijke spreuk zelfmoorden wil, maar zijne vrouw, die van De Spinoza, waarvan het laatste woord hem, den eeuwigen schetteraar, niet schijnt is b e g r ij p e n. H. A. Bitter. „Het Bloemenduulsch Weekblad" 16 Mei 1914, 20. In Tooneel te Düsseldorf. liet „Düsseldorfer Schauspielhaus", dat onder directie staat van Gustav Linde maan en van Louise Dumont hebben we vier voorstellingen gezien. Zooals men weet, heeft dit gezelschap bij ons te lande dank zij liet initiatief van den „Amster- damschen Kunstkring" ook wel eens gast- voorstellingen gegeven en heeft het groo- ten roem verworven, vooral door zijn su blieme lbsen-vertolking. We hebben in Am sterdam indertijd gezien „Rosmersholm", „Der kleine Eyolf" en „Wenn wir Toten erwaclien." In Düsseldorf ging nu „Die Komödie der Liebe" van Ibsen, maar daar over later. Den eersten avond zagen wij „Schnei der Wibbel," eine Komödie in 5 Bildern voii Hans MüllerSchlösser. Het volgende seizoen zal dit stuk ook op liet repertoir van den Stadsschouwburg bij ons prijken niet Louis Bouwmeester en mevrouw M'ann- Bouwmeester in de hoofdrollen. Ik ben ten zeerste benieuwd hoe dat zijn zal. Te Düsseldorf hadden „de hoofdrollen" èn de bewegingen èn de intonaties van Wil lem Eoyaards en van mevrouw Sablairol- les. De gelijkenis is opvallend en we zou den ons in „het Paleis voor Volksvlijt" wanen, indien niet de regie van een lieel ander gehalte was. Die was n.l. eenzijdig naturalistisch, de realiteit nabootsend. Een staaltjeEr werd op het tooneel zóó heftig zuurkool gegeten, dat de heele zaal daarnaar rook. Dat is niet bepaald aesthe- tiek. De principieele fout ter zijde gelaten, was de voorstelling aannemelijk en de lioofdvcrtolk'ersPaul Ilenckels en Lotte Fuszt bleken goede krachten. De geschiedenis is zeer komiek en zeer oorspronkelijk„Schneider Wibbel" houdt van een goed glaasje en als liij den inhoud daarvan opheeft, is liij een lastige schet- zif te kennen zij heeft hem lief smeekt hem dat niet te doen. Eene lijkplechtig- heicl wordt gehouden voor Wibbel. De „weduwe" vergiet tranen met tuiten. Als de mensohen wèg zijn, komt Wibbel, die voor allo securiteit zijn sik heeft afge schoren, te voorschijn en fluistert met zijn vrouw en kust haar. 's Avonds laat zal hij steeds op de slaapkamer komen en over dag zich in zijn huis schuil houden. Lntus- schen gnuift de gezel Mölfes en dingt naar de hand van „de weduwe," die wel, behalve de zaak een aardige duit zal heb ben. Wibbel verbijt zich en verzet zijn leed door zich te bedrinken, 's Avonds maakt hij zoo'n leven, als hij naar boven wil gaan, dat Mölfes het hoort en, denkend dat er een dief in huis is, de politie gaat halen. Die komt en alles zou aan het licht gekomen zijn als de slimme weduwe niet de list verzonnen had te vertellen, dat die man geen dief was, maar een me neer, die haar liefheeft maar het onkiesch vond zoo dadelijk na den dood van haar man haar openlijk het hof te maken. En voegt zij er bij lief en zal met hem trouwen.' tin zoo „Son extérieur était aussi inoultc que son génie, C'était la figure d'un élément. Cheveux épars sur son collet et sur ses joues, comme une crinière que le ciseau n'émondait jamais, traits obtus, lèvres épaisses, oeil doux, ma,is de flamme. Cos tume qui jurait avec toute éléga.nce, ha- bit étriqué sur un corps colossal, gilet débraillé, linge de gros chauvre, bas bleus, souliers qui creusaient le tapis, apparence d'un écolier en vacances qui a, grandi pen dant laimée ct dont la taille fait, ««.later les vêtements." In het Museum of French Art te New- \orlt wordt een rec!:i voordrachtèn over hedenctaagsche Fraai-..e schilder- en beeld houwkunst gehouden. D|s Driejaarlijksche Tentoonstelling te Brussel werd in tegenwoordigheid van den koning en de koningin en een uitgelezen talrijk publiek geopend. Er is natuurlijk veel belangrijk werk te zien; het zeer op zienbarende, dat in de wandeling „modern" wordt genoemd, en voor velen de groote aantrekkelijkheid, der hedendaagsche ten toonstellingen is, ontbreekt echter op deze Driejaarlijksche. Overzicht: Amsterdamsch Concertgebouw, tweede helft winterseizoen (Jan.—Mei. i. Veel nieuwe uitvoeringen vonden er niet plaats. Het voordragen van één der twee pas ontdekte vioolconcerten van Joseph Haydn door mej. Henriet te Metz, en van eenige ons bekende werken voor piano van. Claude Debussy, door den componist zelf, behoorde wel alleen tot de noviteitenuit- voeringen. Daarentegen bracht Mengelberg ons zes belangrijke herhalingen van twee Mahler- symphonieën, No. 4 en No. 1. Mengelberg wordt toch wel steeds rijper in het uit beelden van Mahler's gedachten. Want zoo plastisch zijn de lia-nd en armgebaren van dezen dirigent tijdens de leiding, da,t wij wel van uitbeelden mogen spreken. Zóó ondergaan wij de volle macht van Mahler's genie. De vertolking van de 4de symphonie was een meesterstuk. „L'enfant" heeft een Fransch^ recensent deze symphonie willen betitelenmaar dan natuurlijk met veel dieperen zin dan wij onder „kind" ver staan, b.v. „kind-mensch. Deze muziek „Ik heb hem ook I schept wonderen in onze zielen. Over ons trouwen." En zóó j komt, bij liet luisteren het gevoel, als dat geschiedde het dat eene weduwe trouwde vai1. kinderen in een zonnige, bloemenge- met haar' overleden' man. tooide weide. We worden zelf rein door Edmond Visser, i Z3erL V*31 het reine genieten van an deren. Wij begrijpen iets van de opge- (Wordt vervolgd). Erratum: In mijn vorige artikel over „Parsjfal" heeft de zetter eenige malen Groot ridders gezet in plaats van Graalridders. Hij beeft daar geen schuld aan, maar mijn slecht handschrift. De Vereeniging tot Bevordering der Gra fische Kunst houdt van 18 Mei tot 20 Juni eene tentoonstelling in 't Binnenhuis, Baadliüisstraat 4850, Amsterdam. De tentoonstelling omvat houtsneden van lluib Luns en litografieën van S. Moulijn. In den kunsthandel va,n den lieer De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, wordt thans een tentoonstelling gehouden van schilde rijen door Hart Nibbrig en H. J. Wolter, en etsen door Edouard Manet. De duur van beide tentoonstellingen is tot 15 Juni e.k. toegang tot beide is vrij. Tegen 15 Juni wordt eene tentoonstelling van werken teraar. Op zekeren dag zit hij in de her berg „het Zwarte Anker," waar geroes j van Odilon Redon voorbereid. van stemmen weerklinkt (dat was zóó na- tuurlijk dat men de „Einzetstimmen" niet ■Ziellier een beschrijving van verstaan kon. "Weer de principieele regie fout Tooneel i s geen realiteit-zonder-meer Balzac's uiterlijk, ons door Lamartine in zijn „Cours de littérature" gegeven wekte vroomheid, waarmede de oude mystici zich der natuur, haar lucht en haar bloemen verwant gevoelden en aan 'al het natuurleven een eigen tiaal toe dachten. Voor deze reinen wordt de dood ook een ander begrip. In hun naïeve zie- ning is hij groote leidsman, die „uns durch eine schone Wiese fiihrt." De me lodie, waarmede hij ons ten dans op speelt, klinkt van zijn vioolsnaren ons eerst wel wat schril tegen, maar hij ziet er zoo vreeselijk niet uit en liij meent het goed met ons. Want zie maiar, waarheen hij ons heeft gevoerdEen diep 'zingende, heer lijk strakke melodie kondigt de aankomst in een „ewig seliger Ham" aiari. De muziek van dezen Satz vertolkt voor ons het ge voel van oneindige rust. Het is een adagio in v|ariatievormeen vorm, zoo bij uitstek geschikt voor het uitdrukken van een bereikten rusttoestand (b.v. in Beethoven's Eroïca-finale en in Bnahms' Chaconne der 4de symphonie). Dan begint liet „Himmlische Leben." Heerlijker naïef heid dan dit verhaal van een hemelfeest is wel niet denkbaar. Hoe heeft Mahler de geestige poëzie van dit „Wunch liedje meegenoten! Voor de rnisve ders zegt hij liet duidelijk „durchaus oline Parodies- Zoo zong Gertrud Förstel, die n I der Mahler zelf heeft gestudeerd, ik f Zjj zong het zooals het uit den van de „Zingende engelen" van Ja Eyes: moet hebben geklonken: O] kinderlijk-naïef en met momenten v ligen-extase Ook de herhaling- van de 1ste sv nie was een verrassing, door de gewoon rijpe vertolking, die Meiip ervan gaf. Daarentegen was de herhaling 7de onder Cornelis Dopper méér cl deceptie, ja, een ergernis. Hoe go doeld ook, waren wij Dopper vee] baarder geweest a.ls hij zulks had i laten. Gok voor Mahler geldt W woord over Beethoven: „Feiern w aber feiern wir ihn würdig." Verder hadden wij nog als gast-d ten: Georg Henschel, Claude Debu Fritz Steinbach. Dezen laatste leerd kennen als een buitengewoon Bi kenner in zijn directie der 4de sy nie. Georg Henschel viel tegen na, ver!.'. .1 jaar. Debussy was voor ons nog gehei-i nieuweling en za,l het wel voor velen het publiek nog zijn: deze eigenaard:] persoonlijkheid wordt niet door ieder stond verstaan. I),' uitvoering van vijf orkeststukken tl Schönberg onder leiding van liem/. verliep zonder eenig kabaal. Maar on- bliek is niet zoo demonstratief in het i nen van zijn antipathieën als het bu landsche. Of echter genoegelijk zitteii lachen niet nog beleedigender is dan siss en fluiten, weet ik niet. Toch was er - tamelijk applaus. Constant van Wessci l flT'1 ut. Jiuob, huize „De Vii v.ers linden iu dit nui moeders met liun ki •nu der vereeniging. j, „-slug van liet „Vondè iving der uitgaven e ,.,'igeteekendonze rel doch zijn ons volko en van hot park, voo Piperken, hier en daar onderhoud niet uit wijsbegeerte. Van de vrijheid als rechtvaardigheid. In de natuur is het toeval noodwendig1) en de no zakelijkheid met toevalligheid behept. Overigens i- liet toeval ook zijne.... wet, de wet der onversdil ligheid, die op hare wijze reeds rechtvaardig n; lieeten: zij is inderdaad de voorloopige gelijkt- vóór het toeval. Alles is aan het toeval onderworpen in der mal dat liet zelf toevallig is. Dat is een rechtvaardigt] van weergelding in de eenzelvigheid zelve. Achii het toeval schuilt een hoogere rechtvaardigheid. In mogelijkheid, werkelijkheid en noodwendig! geldt aldoor de universeele solidariteit. Alles is v zelf wederzijdscli middel en doel: een voor elk, voor een. De werkelijkheid is organischhet o nische is het ware in alles, liet blijvende in alle andering. Microcosmos Macrocosmotj. Het zit zelf zijn is het universeel zijn. De warè vrijheid alles in zichzelf op te nemen, in alles zichzelf we te vinden en alles uit zichzelf te doen geboren worde Zoo is meteens het dilemma van egoïsme en altn me in zijne onwaarheid blootgesteld. Wie andere aan zich eenzijdig onderwerpt, heeft die ander noodig 0111 aan zijne beliueften te voldoen, is onvrij en allerminst de ware meester. Hij is v( meer de slaaf van eigen lagere natuur en afhankelijl van eigen dienaars. Indien altruïsme eenzijdig liet goede ware, zou nie mand er mee gediend zijn en zou ieder last liobbei| aan te veel hulp. Hulp waarom, en waartoe Wj zouden wel vijanden wenschen te hebben om onzil vrienden er op af te sturen en ze aldus kwijt til geraken. Op den andere valt niet te rekenen. Alleen de behoeftige mag zich zoo gedragen. En wie ge steund moet worden is beklagenswaardig. Een aal moes is een hoon. De ware vrijheid is zelfbeheerscliing. Het gedrag bouwt op de soliditeit en beoogt do verede ling der gemeenschap, liet vereenvoudigen der lioeften en liet verrijken van het geestesleven. Df| geest doet de natuur geweld aan om haar te verlos sen en tot vrijheid op te voeren. Watcrrnael. LUCIEN BRULEZ. J) Cf. onze vroegere wijsgeerige overdenkingen in „Het Midden". (L. B.) Sv, Kniigr'Uiü-vereenigi V, ij hei jaarverslag ov< "boekje op gewezen, dat de aanmoedigt, doch h eeren hebben, met r i ai.-de werd reeds zeer veel renting. is is de lie, r J. H. i bladvulling d toch is zoo dwaa n vrede Verkiest. Wan ,1. zoons hun vader, in hi i zoon. j 1,b o c li ,VL veel opzichtigheid ii f( i boekhandel-vitri ben Binnen korten tijd v- Saó erfte Sort e 'Maf $aul "011 £>C anS hem O f\',m iSinucrftflnbiiib mil hrn 0 lü'. Sioftiy-iliiciicff hnS 2 jDrbcné übev btn ^ali ,6c t iiiih fcincr ciqcnfii lirlcli tuigen unb fcincr «cimtt -tiav gcrabc bet SJcrfai helt ffincr.jeir mit «nfgegeben gchaltcncn 2o cntféhib bei Bk af .Vioenobro alttirrin' it: Preis f 1 iruitbestelling aa lir het zeer gezellig .e a geplukt worth erk, doch kreeg 'tot 1 k dagen zou duren, ds VAN Privaat- encursusles- sen, prospectus bij HH. boek handelaren. Spreekuur des Woensdagmorgens 1112 uur, Duvenvoordestraat 22. Telefoon 1916. Door voordeeligen inkoop in het buitenland bieden wij U voor de a s. Pinksterdagen aan een Peignoirs, Costuumrokken. Kinderjurken, Nouveautés. ZSiet HStalagfeü Aanbevelend, F. J. MONNÉ. Haarlem, Barteljorisstraat 25. Telefoon 2060. CREDlETEt' MIEïSE Leidschavaai Z ij 1 w e g 87 I1 Zondag 24 Mei, Bioscope-Exploit. 5RMAN SMIT! (Op verzoek) verminderde prijzei i f 0,75, Stalles, Par itloge f 0,50, Zijloge f' neater en Gaanderij f Aanvang 8 u (ierdag 28 Mei, TLLEM ROÏAA.RI in 3 bedrijven va Krrdekik van Ekiu tarna Blijspel in é&n bedrijf. Aanvang 8i a-prijzen. f 2,—, Stalles f f 1,25, Parterre f 0,75, Amphith. f f 0,30, plus 5 pr i elit. n 10- -4 en van 6

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1914 | | pagina 4