L. IIOLZHAUS,
Groote Houtstraat No.
hoek Anegang.
29,
SierkanBoter.
KERSTMIS en
ÉÉN Kwaliteit: de beste.
SCHOUWfiURG JANSWI G.
jiiizometnachtdrntim.
W. I. VAK BEUGEN BIK,
VAN VEEN C Ho^everanciero,
M. R. HILBRANDS, Bioemendaal,
Roode en Witte Portwijnen
i i. i x 'V x Madeira en Vermouth
roete Houtstraat 99. - Tel. Int. 1719. - HAARLEM. f i,io de uterfiesch.
1 IP fl 1
steeds meer
TELËFOOll 1430.
U Sabijnschfi
Maagdenroof.
Het Ned, Tooneel
Di0 Haghe-Spelers.
Zijn Evenbeeld,
Buitengewone Matjnée
Ongeëvenaarde
SPECIALITEIT
ft 3UIS BOUWMEESTER
keuze KERSTCADEAUX voor Dames en Heeren.
fijne en solide Lederwaren, Koffers, Tasschen en
Reisartikelen.
Artikelen ivorden met leder-garantie verkocht.
Ruiling toegestaan.
Gevestigd
Kleverparkweg No. 124.
HAARLEM.
Gebruikt
SLECHTS ÉÉN KEER
Cafe-Restaurant Aderen Zondagmiddag
„Rusthoek" CONCERT.
LEVERING VAN
liners, Soupers, koude tn warme Schotels, Chrisimascakes, Plumpuddingen,
Kersttaarleii, Kerstkransen, Sneeuwballen, Berliner Bollen,
Appelflappen, Abrikozenbeignets, enz.
Aanbevelend,
a f I,de literflesch.
l
leerlingen gekiekt
tochtelijke. de heerlijke ziekte, die het
leven is.
Men heeft Stendhal immoreel genoemd.
Waarom? Wellicht omdat nooit iemand
verder in de duistere diepten van de meti-
schenziel is doorgedrongen. Want dat is
zoo. Nimmer deinsde hij ervoor terug de
waarheid uit te spreken, nimmer gehaarde
hij onverwachte zonden en boosaardig
heden niet te zien. Hij durfde het mensch-
dom. de menschen, zichzelf aanklagen. Hij
[deinsde niet terug voor de waarachtige tra-
[gedie van het menschetileven. Wie dat
f niet durft niet venna"- jhij zal ontzet bij
den aanblik van zulk eei
staan, en allicht van imi
En nog dit: naast de wnede analyse toont
Stendhal, de levensvolle
[.hoogste schoonheid en
inenschelijke zuiverheid)
hoogtepunten in zichzel
reld, heeft ontdekt, oniieent daaraan- het
recht met de zwakhedefi
natuur zijn glimlachend
koenen oprechte
lioraliteit spreken.
u figuren van de
racht, van edele
En wie zulke
en, en in de we
der menschelijke
spel te drijver.
der huichelaars en in-1
salons, welke hij bezocht,
en dacht hij er ernstig aan
et leven afscheid te nemen,
hter juist een begin met zijn
t roman, „Le Rouge et le
en toen hij zijn plan vol-
ag hij de eerste beschreven
werk op zijn tafel liggen, j
e zijn hand. Hij moest zich
een op de lage zielen, die
leven onmogelijk maakten
zijn voornemen af. Dit e
werd een machtige zede. I
zijn tijd, en een der gre
tedenkteekenen der mens i
i leeft Stendhal eenzaam, e
c, eerst te Parijs, in zöj
•en echter wederom in
ls consul in Civita VecchL
„La Chartreuse de P-
lant van „Le Rouge et
wordt het leven van reaee
bestaande gegeven,
Dok schrijft hij meesterlijk
en middeleeuwsche nove'
at hij voor herstel van zij\
ir Parijs, en wordt daar o,
een beroerte getroffen,
reugde had hij in zijn laatst
l gekend, namelijk dat hij
zijn tijdgenooten abs-
door Balzac et
:hrijvers van zijn eeuw ws
op het kerkhof Montmartr
men een Italiaansch graf
hemzelven geschreven, e'
schoone kinderlijkheid,
noemt.
de man. die het leven liet I
en er tevens aan wanhoopt.}
is hij en hartstocht tevens
ide hij, tot het uur van de}
aste, en hij, gedreven doo
alle berekeningen vergat, e. 1
Hij met zijn koelen ki>
llusies, en wie had zë, kl-
Zijn oogenschijnlijk kei?
ij beter bezien van groo ij
warmte. Hij was een v|{
gheden en de eenige defin
n hem geven kan, is dat h
ie ontsnapt.
lezen schrijver zoozeer aa
machtige en voortduren-
zooals die uit zijn werk to
nte-Beuve noemde hem d'1
luzaar, die ver aan den trcu1
voorafrijdt, koel en hart
en daarbij ook geli'1
Franschen geest. Men ka.
ischen kunstenaar bij uitne-
vergelijken met een Napo
•ge op de krioelende werelc
huichelaars en schurken,
woorden houwt hii de wal
ziel van een dezer ellende
can Stendhal wanhopen aj:
•,t leven; en hun wanhoop 1
Romantici werkeloos droo-
Stendhal's eigen wan-
Zij willen niet be-
ulien Sorel in „Le Rouge
"abrice del Dongo in
Parme", zie hen met b11"
kracht tot daden komen. zij-
'en willen leven, en het 00
:iden aan het slot bedenken.
t leven al hun koortsachtige
n onstuimige dadenkractn
t is. Stendhal's helden spe-
ïijzelf, Italiaan en Napoieon-
het vermocht in de zo-
oogenblik. Zij leven 1
ar als het beslissende ooge -
erkiezen zij den dood.
niet-zijn boven het zijn
lonkere rust boven de hai
Cursus Aeslhetica.
Ziehier het vervolg \jan den cursus van
den heer Verkruysen, wegens plaatsgebrek
een vorig maal uitgestald:
Het ik verheft zich ujt dezen ondergang.
IS
die o\èrigens redelijk te begrijpen is, en
dus net vermeden kan en mag worden,
door le verheffing of verhevenheid zelf,
waariijhét ik eigen natuurlijkheid te buiten
gaat ii geestelijke schoonheid, een gevoelde
wijshef van eersten aanleg. De verheven
heid vordt allereerst beleefd in de extasis,
bepaald uit ze zich in het pathos, om in
het he-Qïsche alle menschelijkheid te buiten
le gam in een eenzijdige uitstijging des
geesttv.boven het natuurlijke leven, om zoo
tot evil zijde van Godmenschelijkheid te
komén.jHóe hooger stijging, hoe dieper val;
reeds Je extatische niensch het extatische
in den niensch, doet denken aan het ande
re, de ironie, die met haar kalme koelheid
de opstijging des geestes belemmert. En
ook dt [stellige overtuiging van het pathos
wordt gebroken door den alles afbrekenden
tv ijfel j Maar de heroïsche stijging in de
verhe\enheid is zoo geweldig, dat zij door
niets t r wereld ten val gebracht kan wor
den; daarom zal zij door de Eeuwige Rede
zelf vullen; door het begrip der zelfVerkee-
ring zelve. De vernedering van het verhe
vene, val van den Godmensch is niet een
feit, dat door menschen bewerkt wordt zon
der meer; het is het feit, het ware feit dei-
Idee z;lf, dat zij zich steeds in werkzaam
heid v rkeert in haar tegendeel. De God
mensch moet vallen en daardoor juist komt
bet begrip van het heroïsche tot-zijn waar
heid. Het verhevene wordt tragisch. Daar
om behoeft de vernedering, die. eenzijdig
in bepaaldheid gedacht, medelijden-wekkend
is, ons medelijden niet, hetgeen kan blijken
in de zelfironie van het vernederde en meê-
lijw.ekkende verhevene. Spotten met zich
zelf is iets anders en ruimers dan spotten
met anderen en reeds een gevoelde, een
schoone Wijsheid in bepaalde gesteldheid.
Toch is dë zelfironie van het tragische moe
deloos genoeg om nog eenzijdig te kunnen
heeten. Zij zal zich verkeeren tot het an
dere van het moedelooze, het komische.
Het komische is de bevrijdende en ophef
fende ruime eenheid van het belachelijke
en het bespottelijke, tegendeelen van ver
nederde grootheid en het medelijden ver
wekkende. Twee eenzijdigheden vinden in
elkaar hun eenheid. De eenheid of ophef
fing van het tragische en het komische is
de humor, de hoogste denkbaarheid van ge
voelde wijsheid in de geestelijke schoon
heid van schoone wijsheid en wijze schoon
heid. Haar mogelijkheid is zelfbeheersching,
bepaald komt zij tot uiting in gemoedelijk
heid, die tezamen voorondersteld zijn in de
schoone vrijheid, de ware vrije schoonheid.
Wordt vervolgd.)
recht en wet.
De rechtbank te Haarlem gaf Dinsdag 15
December de voor den bloembollenhandel
belangrijke beslissing: dat alle geschillen,
die tusschen leden der Algemeene Vereeni-
ging voor Bloembollencultuur omtrent
koop en verkoop van bloembollen ontstaan,
voor het scheidsgerecht komen ook al zijn
die geschillen op veilingen ontstaan. Art.
34 der statuten is volgens de rechtbank zoo
ruim gesteld.
D. MIEZERT!S, Kleêrmaker,
Leidsehevaart 92. Telefoon 815.
Zijl weg 87. Telefoon 2016.
Zondag 20 December,
lV. Het Tooneel
Dir. WILLEM ROYAaRDS.
Jj Voorstelling tegen ver;ninderde
Bizen.
ESHHIHBQNH
\f 2,--, f 1,50, f li-, f 0.75,
f 1.50, 0.40.
Aanvang 8 uur.
H Dinsdag 22 Deienber.
Kon Vereen ging
Woensdag 23 December,
Directie
fDUARD herkadè
lnny Vrede
looneelspel in 3 bedrijven van
Josine A. Simons Mees.
De Huoldrollen worden vervuld
door Willi. V. d. Horst, v. d.
Lugt Melsert, Cor v. d. Lugt
MeJsert, Wilh. H ymaer v
Twist.
Gewone prijzen.
Aar vang 8 uu>\
Zaterdag 26 Deceml er,
(2de Kerstdag)
ten 2 uur,
in de hoofdrol.
>ne prijzen.
Aanvang 8 uur.
|pï: mdag 27 December,
2de Opvoering van
aHHKaONVNMI
EEN
Plaatsen te bespreken Tin
Komische Kinderoperette in
4 tafereelen.
Tekst van W. H. KERBEI.GE1
Muziek v. Mevr. Hopman—i wast
Boerendansen ingestudeerd don
H. J. POLAK.
Schitterend gemonteerd.
Balcou f 1,— Stalles f 0.7
Parterre en Erontloge f 0 61
Zijloge f 0,50, Amphitli. e
Gaanderij f 0,25, plus 5 proeer
Auteursrecht.
104 en van 67 uur.
Algemeene Ledenvergadering
op Dinsdag 22 December
1914, des namiddags ten
qalfvier ure, in een der lokalen
van het Departement Haarlem
der Maatschappij „TOT NUT
VAN 'T ALGEMEEN", Zijl
straat 48 - 50.
Agenda
Jaarverslag.
Rekening en verantwoording.
Verkiezing van Bestuurs
leden, enz.
Namens het Bestuur:
A. J. H. VAN LIJNDEN,
Voorzitter.
b. COMPANJEN,
Secretaris.
D. VAN ZETTEN,
Architect, Haarlem,
Gedempte Oude Gracht 63
TELEFOON 2670.
ARTS,
G-ep. Indisch Officier van
Gezondheid,
SPREEKUUR:
Voor inwendige en tropische
ziekten alle werkdagen
van 12.
Ondergeteekende beveelt zich
beleefd aan voor bet leveren van
kerngezonde Vruchtboomen,
in alle gewenschte soorten en
vormen. Tevens voor al bet voor
komende snoei- en bindwerk
tegen billijk tarief.
A. PEETOOM,
Kweekerij „Berlenrotl e",
Heemstede.
een proef en U blijft gebruiken onze geurige en s m a k e 1 ij k c
i'.-
Kruisstraat 34, HAARLEM. TeL-Joan Ü54S.
en -avond
BLOEMENDA AL- De pachter, J J. 3B FOP
lelefoon 1250
HMN
[jj 5pectalifeif \x)
kerstbrood en Kerstkransen
HENRI
vmmgi