Cursus in het untwerpen en borduren. EMSER WATER. N.V. HOENDERDOS' BrandstoffenhandeL de op liet onzijdig Utrecht-veld met 00 gelijk. De oudere meende de Hockey- Bond moest als eerste klasse gehand haafd blijven. Hot mobilisatiejaar bracht ook op Hockey- gebied de nood-competitie. B. H. C. wist wederom haar naam als „ongeslagen kam pioen" te handhaven en versloeg o. a. de eerste klassers, Amsterdam I, Muschen I en Haarlem I. De vereeniging leefde nu in de stellige verwachting, dat ze, aan het einde van dit schitterende derde jaar, zou opgenomen worden in de rijen der eerste-klassers; doch het bondsbestuur had anders beslist. j3 H C. bleet 2e klasse. Oroote teleur stelling bij de Bloemendalers; doch ook het vast. voornemen op den aanstaanden Hoc- jkty-dag in het Stadion te toonen dat zij opgc assen waren tegen hunne „hoogere" concurrenten. vdag 10 October trok het eerste elftal nin hoofdstad, samengesteld uit André de la Porte, De Vries, Reinders, K'.upvam, v. Beugen Bik, Wenckebach, <e. Kool, Carp, Qeijl, IJzerman. was een dag van bizonder groote I- an ing. Niet minder dan 3 zware wed. had Bloemendaal te spelen vóór ze 1 vale tegenover de eerste der eersten p. 'vt werden. Onmiddellijk na den der- dr i amp - tegen Amsterdam I, dat met 2 rloor moest B H. C. tegen Togo, di ..eesdc le klasser spelen. mendaal verloor, doch slechts met |2—1. V ie aan de jongelui, die met zooveel w cht de eer der geliefde Oranjekleur vu' (d hebben. groote vreugde hoorden zij, na af- r wedstrijden, dat het bondsbestuur :ekomen was op zijn vroeger besluit eti 3. H. C. een plaats in de eerste klasse rdig gekeurd had. 'c aan v. d. Berg en Bruinsteen, die ;r hun spel èn door den grooten ijver, c v ik der B. H. C. altijd en overal behar tigden. H. C. staat er thans goed voor. Een c elftal, dat er zijn mag, een jeugdige die veel goeds belooft en.... een :root ledental, dat de club zich zelfs idzaakt zag, een tweede oefenveld in mik te nemen. 'ge liet de B. H. C. in de eerste klasse kvèl gaan. UIT ANDERE GEMEENTEN. rum en School voor Kunstnijver- h, Haarlem. De avondlessen op de aai; het Museum van Kunstnijverheid ver- vi-;n school zijn met 1 October begon- jncii met 99 leerlingen; de lessen in de IS. ca, welke door den civiel ingenieur De T i des worden gegeven, zijn deze maand tb i men; de lessen in de kunstgeschiede- üe door den hoofdleeraar, den heer F. b. Grabijn, werden gegeven, zullen Don- dc-dag 4 November beginnen. Aan beide cursussen kunnen ook niet- b dingen der school als hospitanten deel- 1 nemen. Remonstrantsch-Gereformeerde Gemeen te le Haarlem. De Remonstrantsch-Qere- formeerde Gemeente te Haarlem, houdt op Woensdag 27 October 1915, des avonds ten 8 uur, in het kerkgebouw eene alge- meene vergadering. Vrijpostigheid. Het kwam ons ter oore, dat de kapelaan van Heemstede een niet volledig sympathiek man is, en dat spijt ons. Het min sympathieke van dezen heer bestaat hierin, dat hij in alle Belgi sche gezinnen op vrijpostige wijze om in lichtingen gaat: of ze hun Paschen wel houden en hun verdere roomsche plichten wel waarnemen. Deze vrijpostigheid op zichzelve al te misprijzen, heeft nog het onaangename van een vertroebeling der Nederlandsche gastvrijheid, lijkt ons. Museum van Kunstnijverheid. De ten toonstelling van etsen, teekeningen en schetsen van den grafischen kunstenaar W O. J. Nieuwenkamp, heeft veel belang stelling gewekt. De tentoonstelling van oorspronkelijke speelgoedontwerpen en uit gevoerde stukken, zal van 7 tot 22 Novem ber gehouden worden. Bene tentoonstelling van modern artis tiek metaalwerk van den heer Eisenloeffel is in voorbereiding. Met warme melk het vanouds bekende meest doeltreffende middel tegen Hoest en Verkoudheid. Alleen echt met dit Handelsmerk 29 cent per keele kruik. MUZIEK. Eerste kamermuziekavond op Dins dag 13 October 1915. 8 uur. in de bovenzaal „Vereeniging", door de leeraren van het „Instituut voor Muziek"; Johan de Veer, klavier. Herman Leydensdorff, viool en Th. Canivez, violoncel. 't Was in lang niet gebeurd, een „kamer muziekavond" in de bovenzaal van de „Ver eeniging" en eigenlijk leent die zaal er zich zoo goed voor. Het podium was zeer smaakvol versierd met planten en witte bloemen, zoodat het oog reeds lieflijk en harmonisch geboeid werd vóór 't begin. De drie uitvoerenden wisten met: „Trio, Bes gr. t." voor klavier, viool en violoncel (Köchel Verzeichnis n". 502) van W. A. Mozart, ons oor lieflijk en harmonisch te boeien; een groote macht heeit toch het doorzichtig fijne en heldere en geestige van Mozartmuziek! H. Riemann zegt van hem dat hij alles „in reines Gold verwan- delte", men zou 't „filigraan" ook kunnen noemen of kristal of parel, daarbij zang rijke melodieën, die vooral in 't „Larghetto" uitkwamen. En bij alles de hooge eischen, die Mozart-muziek aan de uitvoerders stelt, juist omdat zij schijnbaar zoo een voudig is. Een moderne vleugel lijkt mij voor die soort muziek niet het instrument, daar de klank te „zwaar" is; een clave- cimbaal voldeed me veel meer. (Wanda Landowska.) Als tweede werk hoorden we: „Sonate op. 69 A gr. t. voor klavier en violoncel" van L. van Beethoven, waarbij de klank van de cel bizonder genot gaf, en de Sonate als werk eveneens; grootsch is 't werk en slechts een reuzengenie kan zulk een „Scherzo" en „Allegro vivace" voortbrengen. Na de pauze kregen wij een modern Trio op. 22 g. kl. t. voor klavier, viool en violoncel van Charles Tourne- mire te hooren, nadat de heer De Veer eerst de hoofdmotieven had verklaard en voorgespeeld, ('tgeen een uitstekend denk beeld van hem was), tot verduidelijking van het geheel. Het werd met zeer veel warmte en overtuiging uitgevoerd en toch, ik verzeker u: er worden technisch ont zettende eischen gesteld; zijn vertolking, vol dramatische kracht, maakte veel in druk. Of 't een werk zal zijn dat over hon derd jaar nog zal worden uitgevoerd?? In elk geval is 't goed om te hooren wat er nu ontstaat; de Tijd beslist of 't blijvende waarde heeft. Voor de uitvoerenden kan deze avond werkelijk een groote voldoening zijn, daar zij den aanwezigen een zeer schoonen avond vol kunstgenot verschaften. Orgelbespelingen in de Groote Kerk. op Dinsdag 5 October en Don derdag 7 October, door den heer Louis Robert. Ditmaal hoorden wij eerst „Praeludium et Fuga e kl. t." van J. S. Bach en vervol gens „Concert d kl. t. van G. F. Haetidel. Voor de „getrouwen" is 't onnoodig veel over deze werken en de vertolking te zeg gen, en voor hen die te weinig belangstel ling toonen om te gaan hooren, is 't ook van weinig belang om te lezen, niet waar Het was toch zeer leerrijk om heden het verschil weer eens zóó duidelijk waar te nemen tuschen de twee groote oude mees ters en de nieuwen. Hoogst merkwaardig kwam 't verschil tusschen de Bachsche en Haendelsche en de muziek van Max Reger uit bij 't luisteren naar diens „Passacaglia in f. kl. t." Verbazend knap, verbluffend moeilijk (technisch) en hoogst diepzinnig misschien en geleerd, doch ook bevredi gend voor wie 't hooren? Hierop volgde een zeer zangrijk en vloeiend klinkend „An dante in Bes gr. t. van S. G. Osborn. Het laatste nummer was: Grand Choeur" van A. W. Marchant, krachtige muziek met breed plechtig slot. 7 October. Om te beginnenConcerto I van J. S. Bach; de drie deelen: 1. Allegro 2. Grave en 3. Presto, elk door die woor den getypeerd (in hoofdzaak) met merk waardig slot. Vervolgens „Fuge as moll" van Joh. Brahms, zeer droevig, peinzend, levendiger tusschendeel en als geheel in overeenstem ming met de toonsoort as moll. Daarna „Choral II" van César Franck, zeer tra gisch teedere en droevige deelen, zangrijk, veel leven, en einde: vrede en berusting na veel strijd; a la Franck zoo geuit, dat men veel mee beleeft. N°. 4 „Cantabile van Enrico Bossi, zeer lieflijk en zangerig, en n°. 5 „Grand Choeur" dans la tonalité Gré- gorienne van Alex. Guilmant, weder een heerlijk besluit van dit uur; de kracht van melodie en rhythme werken opwekkend en versterkend op de luisterenden, dunkt mij, hetgeen hun reden tot dankbaarheid geeft en een voldoening is voor dengeen, die het kunstgenot verschaft. VOOR ONZE DAMES. De vrouw als notaris. In ons land is de vrouw in tal van beroepen ingedron gen. Tot notaris heeft zij het echter nog niet gebracht. Toch bestaat de mogelijk heid, dat wij haar binnenkort ook als zoo danig kunnen huldigen. Want op de lijst der candidaat-notarissen komen reeds twee dames voor. Beiden hadden met goed ge volg het notarieel examen afgelegd, en zijn dus ambtshalve candidaat. Edochhaai benoeming hebben zij nog niet en het kan ook nog wel jaren duren, voor het zoover komt. Want niet alleen is hiermee een kwestie van traditie en overwegingen van anti-feministischen aard gemoeid, er is voor een en ander ook een wijziging In het burgerlijk recht noodig, althans wan neer de functionaris gehuwd is. Onze leze ressen zullen zich herinneren de gelofte, die de vrouw bij haar huwelijk aan den man heeft te doen, gehoorzaamheid, volg zaamheid en samenwoning inhoudende. Nu heeft de gehuwde koopvrouw, die met uit drukkelijke: of stilzwijgende toestemming .van haar man handel drijft, meer rechten en vrijheden. Zij heet dan „handelsbe kwaam", en heeft als zoodanig meer in die melk te brokkelen. De gehuwde vrouwe lijke notaris komt van rechtswege echter daarvoor niet in aanmerking. Intusschen, de vrouwelijke advocaat kan niet op veel succes bogen, aldus merkte on langs de voorzitter van de broederschap (die, tusschen twee haakjes over eenigen tijd om de vele zusjes-leden van naam zal moeten veranderen) van notarissen op, toen de kwestie ter sprake kwam. Daarbij werd eraan herinnerd, dat Italië sinds 1914 een vrouwelijke notaris kent. Het feit kwam tot algemeene bekendheid, door dat het conterfeitsel van deze rara avis in het orgaan werd opgenomen. Tegen den tijd, dat een onzer Hollandsche zusters het tot notaris brengt, ontmoeten we haar kiek stellig in alle geïllustreerde tijdschriften en Zondagsblaadjes. Gemarineerde makreel. In verband met den trek der haringen door de mijnenlinie, waardoor ze onmogelijk gevangen kunnen worden, is de haring schaarsch en hebben onze inleggerijen zich genoodzaakt gezien, inplaats van deze visch, makreel te mari neeren. Gemarineerde makreel, in vredes tijd een zeldzaamheid, is volgens kenners niet zoo fijn als haring, doch wel goed ge nietbaar. Zelfs prefereeren sommigen ma kreel boven haring. Er is inmiddels nog iets op te merken aangaande het gebruik van makreel. Deze visch, is in gezouten of ge- rookten toestand zeer vet, waardoor men er spoedig genoeg van krijgt en wat zelfs oorzaak is, dat velen een indigestie krijgen na het eten ervan. Men zij er dus voor zichtig mee. TOONEEL. Schouwburg Jansweg. Zondag 17 Oc tober komt de Kon.Ver. „Het Ned. Tooneel" „Een Faillissement", met Louis Bouwmees ter als advocaat Berend spelen. Maandag 18 October treedt de N. V. „Het Tooneel", dir. Willem Royaards, hier op met „De Parisienne" van Hetiri Becque, en „Mijnheer Ser.ianszoon" van Herman Teirlinck. De „N. Rott. Ct." schreef: „Na welver zorgde voorbereiding, heeft Royaards ons de „Parisienne" doen zien, in de vertooning die, in 't algemeen voortreffelijk mag hee- ten. Magda Jansens, bekend als Fientje Beulemans, vervulde de hoofdrol." Dinsdag 19 October verwacht men de Haghespelers met een herhaling van „To tok en Indo" van Jan Fabricius, met Cor v. d. Lugt, en N. N. in de hoofdrollen. Donderdag 21 October is er weer een voorstelling van „De Verloren Zoon". van zoo echt Italiaanschen trant, dat de vertolking ervan bij dit gezelschap in goede handen en niet minder in goede keelen is. Voorstellingen der Italiaansche Opera zijn in Haarlem vrij schaarsch, de liefheb bers benutten deze gelegenheid dus. Haarlemsche Kunstkring. Maandag 1.1. gaf deze jonge en sympathieke vereeni ging de eerste voorstelling in de reeks der 24, die zij in uitzicht stelt. De bedoeling dezer vereeniging is, den jongen, begin- nenden kunstenaars het debuut te verge makkelijken, den begaafden jongelui, die zoo van conservatorium of muziekschool komen, alvast aan het publiek voor te stel len, om zoodoend een begin te maken voor hun later optreden in het openbaar. Naast deze beginnende kunstenaars zullen ook meer ervaren artiesten optreden, om dezen kunstavonden meer algemeenen bijval te verzekeren. De ijverige secretaris der ver eeniging is de heer Van Dieren Bijvoet, die, naar men ons verzekert, zeer ^el als den eigenlijken oprichter van den Kring kan worden aangemerkt. Maandag kregen we Marcel Barger te hooren. Onze lezers kunnen weten, hoe wij over dien Pierrot-zanger denken, want reeds vroeger prezen wij hem in ons blad als een buitengewoon zanger en gevoelvol acteur. Weer hoorden wij zijn voortreffe lijke vertolking van „Bonsoir, madame la lune" en „Son Apache", de twee nummers, waarin Barger uitblinkt, ja schittert. De bijval was dan ook groot. Behalve Barger trad ook Marion Gray op, met hare „moderne, klassieke en exoti sche dansen". Marion Gray is een vrien delijke en lenige verschijning; hare bewe gingen zijn niet zonder bekoorlijkheid. Maar de taak was zwaar, heèl zwaar voor haar; de noodige afwisseling ontbrak nog in haar dansen. De aanklceding van het tooneel kon ons niet tot geestdrift voeren. Zoo'n vloerkleed, en zoo'n armstoel, neen, die kunnen er niet mee door. Een volgenden keer moet daarop dus maar een beetje beter gelet worden. Dat zal dan ook wel. LETTEREN EN KUNST. Hart Nibbrig f. Te Laren overleed de schilder F. Hart Nibbrig op 49-jarigen leef tijd. Zijn werk liet niet na, zeer de aan dacht te trekken, zijne gepointilleerde tui nen en landschappen, hel in de zon, paars in de schaduw, golden in Holland voor merkwaardige specimina van den luminis- tischen trant. Hij had te Parijs gewerkt en er de Van Goghs, Pisarro, Degas en andere modernen gekend, de invloed van hun werk blijft hem steeds bij, doch hoe persoonlijk is zijn arbeid desondanks. Frisch en krachtig, weidsch en helder doen zijne doeken menigmaal aan. Nibbrig was een begaafd en gewetensvol kunstenaar. De Italiaansche Opera. Woensdag a.s. treedt in den Schouwburg „De Kroon" voor de eerste maal in dit seizoen het Italiaan sche opera-gezelschap op, en nog wel met Verdi's vermaarde „Trovatore", een werk Het moderne schilderij in het moderne interieur. In ,,'t Binnenhuis", Raadhuis straat 4850, te Amsterdam, de toonka- mers der meubel-architecten Berlage en Jac. van den Bosch, onzen plaatsgenoot, is een merkwaardige tentoonstelling geopend. Van dr. H. P. Berlage is er een werk kamer en een salon, van den heer Jac. van den Bosch een salon en een eetkamer ten toongesteld. Men vindt hier de „moderne" schilderijen van den Franschman Le Fau- cor.nier en den Hollander Piet van Wijn- ga erdt in een „moderne" omgeving, en dit was de bedoeling dezer tentoonsteling: te zeer was menigmaal het moderne schilderij opgehangen in een omgeving, die uit heel anderen tijd stamde, en er opvallend mede in strijd was. Bij deze tentoonstelling is dit euvel overwonnen, en de bezoeker kan zich van de resultaten gaan overtuigen. RECHT EN WET. Faillissementen. Bij vonnissen van de Arrondissements-Rechtbank te Haarlem, d.d. 12 October 1915, werden de volgende faillissementen uitgesproken: Th. H. Korting, koopman, wonende te Haarlem, Raamsingel 50a, curator mr. G. Bakker, Plein 37a rood, Haarlem, telef. 2116. G. Voorham, handelsreiziger, wonende te Haarlem, Anthoniestraat 34, curator als voren. S. J. Tit, timmerman te Abbenes, Haar lemmermeer, curator mr. F. W. van Sloo- ten, Nieuwe Gracht 64, Haarlem. Opgeheven werden de faillissementen van F. J. Kouwenlioven te Hillegom, A. Kraaij- enoord te Haarlem, en K. Verheus te Zand- voort, respectievelijk uitgesproken 14 en 28 September 1915. De dames J. L. BOTJMAN, Leerares handteekenen (M. K.) en M. O. BOSMAN, ondeiwijzeres Nuttige en fraaie handwerken, stellen zich voor, met November een cursus te geven in het ontwerpen en borduren van alle mogelijke fraaie handwerken en costuumversieringen. De cursus zal gehouden worden op het atelier van den kunst schilder den Heer H. KBUYDER. Zich aan te melden v. d. Yinnestraat 19rood. SLECHTS EEN KEER een proef en U blijft gebruiken onze geurige en smakelijke VAN WEEÜ C°ij Hofleveranciers, Kruisstraat 34, HAARLEM. Telefoon 1543. D. MIEZERT!S, Kleermaker, Leidschevaart 92. Telefoon 815. Z ij 1 w e g 87. Telefoon 2016. HAARLEM, Leidsche plein 1519. Telefoon 773. BLOEMENDAAL, Bloemendaalsche weg. Telefoon 2857.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1915 | | pagina 3