0RCHIDEËEN-TENT00NSTELLING
ORCHIDOPHIUA,
AGENDA.
HAARLEM.
Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts
bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij
dag houdt het bureau des namiddags ten half-
twee zitting in het gerechtsgebouw aan de
J ansstraat.
Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge
opend van 104 ure.
Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.)
Dagelijks geopend van 104 ure.
Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van
104 ure. Entree f 0.25 p.p. Ie Woensdag
van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij.
Stads-Bibliotbeek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge
opend (behalve Zondags) van 104 uur.
Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en
Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling.
Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be
halve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure.
De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure.
Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge
opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen
van 105 ure. Toegang 25 cents.
Schouwburg JanswegZondag 24 October: 8 u.
De Trein 8 uur 47 Woensdag 27 October:
8 u. Het pad der deugd; Donderdag 28,
Vrijdag 29, Zaterdag 30 en Zondag 31 October:
8 u. Öhambly en Cardec.
Schouwburg „De Kroon": Zaterdag 30
October: 8 u. Dansavond: Dili Green.
KERK-AGENDA, Zondag 24 October.
Haarlem: Vereen, van Vrijz. Herv. (Geb. Prot.)
10 u. Ds. Cramer van Baumgarten, Pred. te
Hoorn; Eglise Wallonne, 10^ heures du matin,
Mons. Paul Berthault, Pasteur a la Haye; Rem.-
Ger. Gem. 10 u. Ds. Van Loenen Martinet, Em.
Pred. te Bussum; Ev. Luth. Gem. 10 u., Ds. De
Meijere; Ver. Doopsgez. Gem. 10 u., Ds. Hylkema.
Heemstede: Ned. Herv. Gem. 10 u.,Ds. Oberman.
7 u. Ds. Oberman.
Houtrijk en Polanen Ned. Herv. Gem., 10 u.,
Ds. B. Baljon.
Santpoort: Ned. Herv. Gem. 10 u., Ds. Haentjens,
Rem.-Ger. pred. te Haarlem.
Spaarndam Ned. Herv. Gem. 10 u., Ds. S. A.
Baljon.
Uitluiden: Ned. Herv. Gem. 10 u., Ds. Creutz-
berg, 5 u. de heer Ten Boom, Hulpprediker;
Doopsgez. gein. en Ned. Prot. Bond, 10j u., Ds.
Schade van Westrum, Luth. Pred. te Haarlem.
Zandvoort: Ned. Herv. Gem. 10 u., Ds. Pos
thumus Meijjes.
Aan de houders der nummers, waarop de
prijzen vielen, werd door de administratie
van liet hotel mededeeling hiervan gedaan.
Bijeenkomst. Woensdagavond werd
in „Maranatha" een christelijke bijeenkomst
gehouden. Ds, Van Leeuwen opende de
bijeenkomst, waarna ds. Vunderink en de
heer Van der Kloot Meyburg beiden spra
ken. Er werden godsdienstige liederen ge
zongen.
Huisvlijt-cursussen. Wij vernemen dat
ons gemeentebestuur het gebouw der open
bare lagere school voor den huisviijt-
cursus beschikbaar heeft gesteld.
Prijswinners. Bij de te Haarlem ge
houden schietwedstrijden van de Jachtver-
eeniging „Nimrod" werden prijzen gewon
nen door onze plaatsgenooten. de lieeren
G. D. van der Vliet en J. van der Kop, bei
den te Overveen, en de heeren baron Van
Tuyll van Serooskerken en mr. M. te Bloe
mendaal.
Uit het p o 1 i t i e-r a p p o r t.
Processe n-v e r b a a 1 zijn opgemaakt
wegens: loopen over verboden grond;
plegen van onzedelijke handelingen; twee
personen vervoeren op een motorrijwiel.
Gevonden en terug te bekomen bij
G. Maks, Aerdenhoutsduinweg 13, te Aer-
denhout, een doublé armband; J. Pijl, Zijl-
weg 34, te Overveen, een leesboek; J. N.
Lobel, Olieslagerslaan 28, te Haarlem, een
rin'g met sleutels; P. G. Roos, Brouwer
straat 43c, te Haarlem, een pakje inhouden
de zijde; Van der Pol, Zomerzorgerlaan
7, te Bloemendaal, een halsketting van
roode koralen; aan het bureau van politie
te Overveen, een reticule en een vermoe
delijk gouden armband.
Verloren: drie portcmonnaies; een
stalen iorgnet; een bankbiljet van 40,—;
e:en doublé bril in etui; een zilveren arm
band; een ring met sleutels en een zak
mesje.
Komen aanloopen: bij mevrouw
Immink, Vijverweg 3, te Bloemendaal, een
poesje.
BURGERLIJKE STAND.
Van Vrijdag 15 October tot en met Don
derdag 21 October.
Geboren: d. van S. A. Wilson en D.
P. Krijn; d. van L. Everard en I. A. van
Lennep; z. van J. M. Barrihoorn en Ch. M.
Boogmans.
Ondertrouwd: L. D. Boom en G.
Verdegaal.
Overleden: M. Zinnige 59 j.M. E.
de Reus, 51 ,i„ wonende te Haarlem.
Overleden in het gesticht Mee-
renberg: J. van Walsem, 71 j,; C. Heijn,
62 j.
SPORT.
Hockey.
I). H. C. mixed B. M. H. C. mixed.
Zondag j.l. werd deze wedstrijd op het
Bloemendaalveld gehouden. Als om 10 uur
de scheidsrechter beginnen blaast, brengt
B. M. H. C. het volgende elftal in het veld:
J. Heil,
Mej. I. Carp, W. Westerman,
Mej. Craandijk, B. Carp, Mej. van 't Woude,
K. Laan, mej. L. Laan, G. André de la Porte,
mej. L. Boom, Ch. de Roo van
Alderwerelt.
De elftallen wegen goed tegen elkaar
op, totdat T. van Waveren uit een mooien
voorzet van Blankevoort H. D. H. C. de
leiding bezorgt. Even voor rust weet Blan
kevoort. na een snellen rush. nogmaals voor
te zetten, en dit wordt ook wederom goe(L
door Van Waveren benut. Rust gaat dus
in met 20 voor H. D. H. C. Na half
time gaat Westerman vöör spelen, dit geeft
dadelijk een voordeel voor B. M. H. C., dé
H. D. H. C.-achterhoede krijgt nu volop
werk, maar kwijt zich uitstekend van haar
taak, vooral H. Westerman houdt zijn doel
op meesterlijke wijze schoon. Toch kan hij j
het niet verhinderen, dat zijn broer hem
tweemaal achter elkaar achter het net laat
visschen, zoodat de stand nugelijk staat)
Beide partijen werken nu voor het wiiw
nende punt, dat ten slotte door W. Wester
man voor de B. M. H. C. wordt behaald.
Zoodat deze wedstrijd eindigde in een
kleine overwinning voor de B. M. H. C. Bij
dezen blonken uit André de la Porte, B.
Carp en mej. Craandijk, terwijl bij de H:
D. H. C. Blankevoort. H. Westerman en
mej. Bouwmeester het meest op den voor
grond traden.
24 October H. O. C.B. H. C. in Den
Haag.
24 October B. H. C. II—H. O. C. II iri
Bloemendaal.
UIT ANDERE GEMEENTEN.
Haarlemsche kunstkring. Naar men
ons meedeelt, zal deze jonge kring ook een
tentoonstelling van werk van moderne
meesters openen. En dat nog wel deze
maand, in het gebouw „Zang en Vriend
schap".
Tjongen, daar zit leven in. Daar wordt
fiksch aangepakt. Aecoord.
Ned. Natuurhistorische Vereeniging.
Voor Zondag heeft deze vereeniging weder
eens een tocht in elkaar gezet. Het gaat
nu naar de omstreken van Bussum.
Alen vertrekt 's morgens ten 8 uur 34
van het station H. S. M. Haarlem.
Zondag 31 October weer een andere
tocht, en wel naar Bloemendaal voor de
paddestoelen. Vertrek Bloemend, tram
ten 9 uur.
Museum van Kunstnijverheid. De
tentoonstelling van de teekeningen en de
grafische werken van Nieuwenkamp zal
Zondag a.s. nog geopend zijn. De volgende
week zal eene tentoonstelling van de wer
ken in metaal van J. Eisenloeffel worden
geopend.
De tentoonstelling van modern speelgoed
zal Zondag 7 November worden geopend.
VAN HIER EN DAAR.
Lezing over China. Zaterdagavond
hield prof. Niermeijer voor de Chineesche
vereeniging te Amsterdam in „Parkzicht"
een voordracht over „Leering en troost uit
China".
Reeds Goethe vond als gebeurtenissen in
Europa hem bedroefden, leering en troost
in bestudeering van China, zoo ongeveer
leidde spreker zijn onderwerp in, en ook
wij thans konden die daar wel eens vinden.
China is eigenlijk het eenige groote sta
biele cultuurgebied, dat de wereldgeschie
denis kent. Heel anders dan de beschaving
van het westen, die telkens weer gedragen
is door een ander menschenras en eigenlijk
steeds door het eene volk aan het andere
werd overgegeven. Zoo werd de oud-Indi
sche cultuur verdrongen door de Egypti
sche en deze op haar beurt door de
Grieksch-Romeinsche.
De Chineezen kenden geen andere gees
telijke voorouders dan Chineezen. En zelfs
waar in den loop der eeuwen vreemde over-
heerschers zich van de politieke macht in
China wisten meester te maken, daar is
toch op den langen duur altijd weer het
nieuwe element in de eigen cultuur van het
oude groote volk opgegaan. In zijn wezen
lijken aard is de bevolking-van China het
zelfde ras gebleven dat het vóór 5000 jaar
was.
Hoofdoorzaak daarvan was het landbou
wend karakter van dat volk, hetwelk weef
zijn verklaring vindt in de gesteldheid van
den bodem.
De Chineezen waren steeds boeren, en
dus vredelievend. Tegenover de verdeeld-,
heid der westersche volken, met hun oorlo
gen, staat China's eenheid met den vrede
als uitvloeisel.
Noemden de westersche volken den oor
log den „vader der dingen", en was die
oorlog daar ook werkelijk een cultuurfac
tor, in de Chineesche literatuur is er geen
enkele spreuk ten gunste van den oorlog te
vinden, noch heldendichten. De basis van
den Chineeschen staat was altijd een auto
cratische democratie. Heerschappij van sa
bel en clerus beide zijn in China onbekend.
Ondanks hun aanraking met andere volken
handhaven de Chineezen steeds deze tradi
tie, niet het minst door hun lijdelijk verzet
tegen alle vreemde invloeden.
Spreker vraagt zich af op de in Europa
bestaande vrees voor het gele ras wel ge
wettigd is. Iets, dat in de toekomst wel eens
reden tot bezorgdheid zou kunnen geven,
is, of er, bij den voortgang van den groei
van het oosten, wel altijd plaats zal zijn
voor het vredelievend voortbestaan van het
gele en het blanke ras naast elkaar. Doch
wanneer men bedenkt, dat tot nog toe de
ervaring geleerd heeft, dat steeds bij toe
nemende beschaving dc geboorten onder de
volkeren afnamen en daarbij in 't oog houdt
dat nog een zoo groot gedeelte van de
aarde braak ligt, dan is 't niet ondenkbaar j
dat ook in de toekomst voor een op zich
zelf staand bloeiend oosten de bestaans
zekerheid voorhanden is.
Concentreerde zich vroeger de bescha
ving om dc „oude Wereldzee" en daarna
in de landen, die door de zeeën tusschen
Europa en Amerika bespoeld worden, mis- j
schien ligt de toekomst der menschhcid
rondom de oneindige watervlakte tusschen
China en de Oostkust van Amerika.
Wordt het onze nakomelingen in het oude
Europa eens te eng, dan zal voor ons, wes
terlingen, niet onze plaats in China zijn,
maar wie weet of dan niet de troost uit de
alsdan vervormde Nieuwe Wereld komen
zal!
Professor Niermeijer's belangwekkende
voordracht vond zeer veel bijval.
Hullehroeck. In „Vrij België van 15
October begint Emiel Hullebroeck zijn aan
boord geschreven dagboek-bladen te publi-
ceeren. „Naar Oost-Indië" is de titel.
Lof van den oorlog. In een artikel dat
„Vrij België" onder dezen titel gaf. vinden
wij een aanhaling van Georg Brandes,
waaraan wij het volgende ontleenen:
„Wij kennen allen het refrein, dat het
ophouden van den oorlog de menschen niet
zal veredelen, maar ze afstompen, en hun
het materieel genot als ideaal zal geven.
Wij kennen de woorden van Moltke be
grijpelijk uit den mond van een veldmaar
schalk dat bestendige vrede een droom
is, die niet eens een schoone droom mag
genoemd worden. Wij hebben dikwijls ge
noeg gehoord, dat alléén in den oorlog,
de zelfverloochening en offerwilligheid ont
wikkeld worden.
Niemand ontkent, dat de oorlog niet al
leen matelooze verschrikkingen en tallooze
ongelukken veroorzaakt, maar ook helden
moed en zelfopoffering openbaart. Maar
dat is voorzeker geene reden hem met min
innigheid te verafschuwen.
Een brand geeft aan stoutmoedige brand
weermannen gelegenheid om durf, helden
moed, list, volharding aan den dag te leg
gen, Maar niemand prijst daarom een
brand, allerminst een die een heele stad in
asch legt.
Vreeselijke epidemiën geven aan gewe
tensvolle dokters en dappere verpleegsters
aanleiding om moed, bedachtzaamheid, ver
stand, beslistheid en vele andere deugden
te betoonen. Maar niemand zingt daarom
den lof van de cholera.
Armoede en ellende roepen barmhartig
heid en weldadigheid in het leven. Maar
geen verstandig mensch bestempelt daarom
deze deugden als de weldaden van den
hongersnood."
20 vliegmachines aangekocht. „The
Wall Street Journal" brengt het bericht,
dat de Nederlandsche regeering in Ame
rika twintig Curtiss-aeroplanes heeft aan
gekocht. De aankoop geschiedde na een
reeks van proefnemingen met dit type ma
chine, gehouden te Los Angeles.
Buitengewoon crediet. Een wetsont
werp is ingediend tot het verkrijgen van
een buitengewoon crediet van 2/4 millioen
gulden, ten einde de kosten te bestrijden
over het 4e kwartaal van 1915, voortvloei
ende uit het buitengewoon onder de wape
nen houden van dienstplichtigen der zee
militie.
Daarop komt o. m. deze post voor:
Een bedrag van f 10.500,— is uitgetrok
ken voor den aanmaak van stoelen met
mikken voor opstelling van kns v/3.7 cM.
als anti-luchtvaartgeschut.
De „Humanist" over Kuyper, Lourdes,
Maria-vereering, en aanstellerij. In zijn
„Van Dag tot Dag" van j.l. Zaterdag trekt
Boissevain tegen Kuyper te velde. Kuyper
heeft n.l. in een artikel in „De Heraut" de
Doodweg AERDENHOUT,
ten bate vau liet Haarlemsche Steun Comité.
Geopend 30—31 October en 1 November,
van 's morgens 11 uur tot 's nam. half 4.
Entréeprijs
le dag fl.volgende dagen f0.50.
wonderen van Lourdes toegeschreven aan
demonische invloeden" (zooals „De Tijd"
het uitdrukte). (Het is werkelijk om, kip
penvel te krijgen, of niet
Kuyper komt aan Boissevain onbegrijpe
lijk voor, wat ons begrijpelijk voorkomt.
Hij schrijft:
„Want wanneer men een overzicht geno
men heeft van dr. Kuyper's optreden in
staat en kerk, en zich dan afvraagtwat is
boven alles het meest blijvend gevolg daar
van geweest? dan zal men moeten.ant
woorden: de groote nieuwe macht, welke
de roomsche kerk in ons land. dank zij hem.
verkregen heeft."
De bewijsvoering, als je het zoo noemen
wilt, van dr. Kuyper, noemt Boissevain ab
racadabra. iets waar wij zeer wel in kunnen
komen, want er wordt daarbij met Bijb'el-
sche goochelaars en toovenaars gewerkt,
en dan stelt de Van Dag tot Dag-schrijver
deze vraag, die wel altijd onbeantwoord zal
blijven, naar wij vreezen:
„En als deze Calvinistische staatsman cn
theoloog er werkelijk van overtuigd is, dat
het de duivel is, die de Maria-vereering ba-
vordert en met wonderen steunt, dan vind
ik het hoogst onbillijk, dat hij die overtui
ging niet openbaar gemaakt heeft toen hij
te zamen met die katholieken, welke hij nti
zoo diep beleedigt in hun geloof, ons land
regeerde en hij hun priesters noodig had."
Hierna zet schrijver Kuyper's betoog n
gewone taal over, aldus:
„De duivel zou om den christelijken gods
dienst te benadeelen te Lourdes zieken ge
nezen, lammen doen gaan en duizenden zon
daars tot berouw en beter leven leiden, al
leen om dus hun liefde en toewijding voor
de moeder van Jezus te vermeerderen,
wat den eeredienst voor haar zoon dien
de duivel vreest zou doen verminden
Door deze wonderen te Lourdes zou de dui
vel de macht van Christus doen afbrok!
len, en elk wonder zou dus den hellevorst
ten goede komen.
En God Almachtig, Schepper van He> .'1
en Aarde, onze Vader die in de hemelen
is, zou dat gekonkel en bedrog van den -
tan ongestoord hun gang laten gaan, ta'-
wijl de Christus vol mededoogen, die zon
daars ophief en kinderen tot zich liet kom
ongestoord toeliet dat door dit domme -
drog van den duivel zijn moeder gehoo id
werd en vele geloovige zielen gekrenkt en
misleid werden!"
Waar haalt de man het in godsnaam
vandaan Het is om van óm te vallen, m
nimmer meer op te staan.
Schrijver noemt dit alles weerzinwek
kend, en den bedenker ervan een aanmati
genden zelfverheerlijkerd. Ten slotte raadt
hij Kuyper de „Imitatio Christi" te lez :n.
Hopen wij dat hij daar tijd en lust toe
hebbe!
Een nieuwe beroepsziekte. Er is weer
eens een nieuwe beroepsziekte te boeken.
Soldaten, die langen tijd in de loopgraven
hebben doorgebracht, krijgen na eenigen tijd
last van hun tanden. Het begint met een
brandend gevoel in het tandvleesch. De pijn
kan zelfs zoo hevig worden, dat de zieke
nauwelijks meer kan kauwen. Het vleesch
wordt tot de halve wortelhoogte dik en is
uiterst gevoelig voor een kleine aanraking.
In het ontstoken tandvleesch vormen zich
etterhaarden. Bij, geringe wrijving begint
het te bloeden en als gevolg hiervan vormt
zich tusschen de tanden geronnen bloed ver
mengd met etter. De randen van het tand
vleesch beginnen zelfs te rotten.
Het ziektebeeld is wel in staat om op
nieuw met afschuw vervuld te raken over
alles wat met den oorlog in verband staat.
(„Vox Medicorum".)
VOOR ONZE DAMES.
De danskunst voor politieke doeleinden.
Hoe staat het toch met onze sympathie
voor de danskunst? In dezen tijd leest
men in schier elke krant een annonce voor
„dans- en maintien-lessen", die hun lezers
en reflectanten wel zullen vinden. En toch
neemt de dansliefhebberij af. „Tegenwoor
dig nemen alleen kruideniersbedienden en
dienstboden dansles", hoorde ik laatst zeg
gen, „de chic danst niet meer." Inderdaad,
de tijd, dat een bal gold voor het feest der
feesten, de hoogtijd bij uitnemendheid, is
voorbij. De tango heeft er de klad inge
bracht. In Holland's wezenlijk beschaaide
kringen wordt niet meer gedanst. Me"
leert het ook niet meer.
Daarentegen prijst men in diezelfde
beschaafde en artistieke kringen den
dans om zijn kunstwaarde. Isadora Dim-