FLIRTATION. De welbewaakte mijn. r iecties toegelicht, schoone Hindoe bouw- v u ken en ook de voornaamste talen met '.;.r eigen letterschrift werden op doek racht, terwijl de heerlijke natuurtafe relen voor velen der aanwezigen, die van msoie Insulinde nog zoo weinig wis- ue lust deed geboren worden, die (ine landen van naderbij te leeren iien. Zij, die in Indië geleefd hadden, chten (wij zijn er van overtuigd), met moed aan dat heerlijke eilandenrijk, arover de Koningin met zooveel tact rt. De beeltenis der Koningin werd ,1 ook. evenals die van Jan Pieterszoon n, op het scherm geprojecteerd. ij durven beweren dat het bestuur der Jdeeling Haarlem van „Oost en West" een mder gelukkige greep deed door ie- ■nd als den heer Qiel uit te noodigen r onze koloniën een voordracht te hou- m. wij hopen en vertrouwen dat het den u en den velen genoodigden weder eens edig gegeven zal zijn, een zoo leerrij- en interessanten avond door te bren- Een man als de heer Qiel, sticht rot nut, door onze zoo rijke prachtige lonicn bij de Nederlanders meer bekend maken. Ned.-Indië is de kurk, waarop Icdcrland drijft en hopen wij dat de Ne il landers, die na ons komen, er op zullen i.i en wijzen, dat de voorvaders der 20ste tot heil hebben geregeerd van dat "'io bij uitnemendheid schoone land en i oor ontwikkeling zoo vatbare volkeren >e leden der vereeniging „Oost en V est", die deze avond-vergadering niet bij woonden, zullen er bepaald spijt van heb- kn; zij hebben veel gemist. Het bestuur mi de begaafde spreker onzen oprechten dank voor het genotene op den avond van 27 October. Dit verslag werd wegens plaatsgebrek een week uitgesteld. RECHT EN WET. Faillissementen. Bij vonnis der Ar- rondissements-rechtbank te Haarlem, d.d. 9 November 1915, werd Jan van Heek, winkelier en postbeambte, wonende te Oude-Wetering, in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. Joost de Graaff, Krocht 18, te Haarlem, tele foon 788, tot curator en mr. P. J. G. van der Muelèn tot rechter-commissaris. Een handelsreiziger had in het faillisse ment van een bloembollenhandelaar een vordering ingediend wegens arbeidsloon, met verzoek om preferentie. De curator ging daarmede niet accoord, stellende, dat deze handelsreiziger geen werknemer is, daar hij speciale opdrach ten en volmachten heeft. De rechtbank, aannemende, dat tusschen partijen vaststond, dat de reiziger bij den gefailleerde in dienst was tegen vast sa- laris en provisie, besliste dat de reiziger was werknemer in den zin der wet. en wees het verzoek om voorrang toe, met veroordeeling van den curator in de kos ten. MUZIEK. Orgelbespelingen in de Groote Kerk, op 26 en 28 October door den heer Louis Robert. Het begin van het programma was dit maal „Toccata" in F. gr. t. van J. S. Bach en ..Fuga' in C gr. t. van D. Buxtehude; n 3: „Sonate" g. kl. t. van Ph. Rüfer, waarvan de drie deelen: I. Allegro con brio, II. Andante con moto, en III. Allegro maestoso, in de verschillende karakters ook hun eigen schoonheid deden hooren. Ip mij maakte het Ille deel het meest In druk. (Dit is echter een geheel persoonlijk iets. want anderen zullen wellicht zeggen dat deel I of II t „mooiste is".) „Regrets" van C. F. Hendriks Jr., gaf zeer duidelijk weer wat de titel aangeeft, de melodie De strijd om Victoire, de aanbiddelijke. lieflijk, zacht, rustig, en als geheel „eenigs- zins weemoedig getint". Tot besluit van dit uur „Marche" van Alex. Guilmant; pit tig. frisch, krachtig; opwekkend is zulke muziek, sterkend en verheffend bij het donkere, drukkende der atmosfeer buiten. 28 October: „Praeludium et Fuga" in G- gr. t. van J. S. Bach, waarvan ik weer zeer genoot; „erg zwaar en moeilijk te vol gen", hoorde ik opmerken; dien kant heeft Bach-muziek ook wel, en die opmerking is dus Ook verklaarbaar. Hierop volgde „Con cert" F. gr. t. van G. F. Haendel; I. Alle gro moderato, II. Andante maestoso. III. Adagio; IV. Allegro; de namen geven reeds het karakter aan van elk deel en nu zal bij A. het Adagio, bij B. het Allegro het meest weerklank vinden (dat is geheel persoonlijk) en dan is dat volgens A. of B. 't mooiste deel, terwijl ieder oordeelt over 't gehoorde, volgens gevoel, verstand of rede (begrip). Na Haendel hoorden we „Des Schiifers Klage" van W. Richter en „Ases Tod" van Edw. Grieg, beide, zooals de titels aanduiden, klagend en droevig. Grieg-muziek heeft toch iets geheel aparts, harmonieën en modulaties, ook rhythmisch eigenaardig. Als laatste nummer nog „Choral Song" van S. S. Wesley, een zeer stemmig en stemmingsvol, zangrijk besluit van dit uur van verheven kunst. LETTEREN EN KUNST. I)e Larensche Kunsthandel houdt deze maand een tentoonstelling van werken van Anton Mauve, en van een verzameling fraaie, oude Engelsche prenten. Opende Dirk Coster onlangs de reeks voordrachten in den Larenschen Kunst kring, het is de architect Jan Gratama, die de tweede in de reeks zal zijn, en wel op 16 November. Voorts wordt er door den kring een cur sus in de letterkunde beraamd. Naar aanleiding van het optreden van den heer Dirk Coster en den algemeenen bijval, die dit optreden voor de leden gehad heeft, werd de heer Coster ver zocht, evenals te Rotterdam en Den Haag reeds geschiedt, ook te Amsterdam een cursus in letterkunde te houden. De heer Coster heeft zich daartoe in beginsel, of wel, bij genoegzame deelname, bereid ver klaard. Hij zal beginnen op 15 November a.s„ een reeks van 12 cursus-avonden te geven van 89X uur, in welke reeks hij Tien jaar Ned. litteratuur zal behandelen, waar bij de meest bekende letterkundigen van onzen tijd achtereenvolgens behandeld zullen worden. Deelnemers betalen voor de twaalf cur susavonden 15,—. De leden van den Larenschen Kunstkring betalen 12,50. Wij kunnen onzen lezers, die in de ge legenheid daartoe zijn, opwekken Coster's cursus te volgen. Het behoort tot het beste wat we te hooren krijgen. Bij De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, is weder heel wat moois te zien; als etsen van Witsen, Van der Valk, Bauer en Tho- len; ook schilderijen van Georg Rueter. Voorts vindt men er verscheidene fraaie doeken, waaronder merkwaardig werk van den Franschman Odilon Redon, een aan tal mappen met teekeningen en vaak voor treffelijke reproducties; kort en goed. de kunstzalen van De Bois zijn een bezoek dubbel en dwars waard. TOONEEL. Een succes voor Brondgeest! Het stuk is wel aardig. Wel aardig, niet meer en ook niet minder. De inhoud is geestig; de vorm, de uitwerkingnou, dat zou 'n Molnar nog heel anders hebben gedaan. De geestes-vonken spatten er niet af. We hebben kunnen lachen, kunnen glimlachen niet. Misschien is 't wel eens gezond zulk eenblijspel (ach kom, comédie?). Wii worden te verfijnd, te verwend, te cerebraal met onzen glimlach bij 'n Shaw, bij 'n Wil de, 'n Sabatino Lopez en 'n Henri Becque. En 't groote publiek weet 't niet te waar- deeren. dat wil den lacR, den luiden lach, den schaterlach. Amusement dus. Goed, amusement! „Z'n Excellentie" is naar den inhoud 'n satire: De schijn is zó'ó. de werke lijkheid is zus. Daniël Benke met z'n air van gewicht, met z'n hart en geest van niks, niemendal, dompteert z'n lieve vrouw tje, dat nooit eens wandelen mag, terwijl hij zelf zit te kaarten in het café-Van- beneden. Dr. Eugen Wagner, die er in den kost is, weet haar gehakt met snijboonen en hare charme beter te waardeeren. maar zij is en blijft 'n vrouw comme il faut. Op zekeren dag gebeurde het dat Zijne Ex cellentie graaf Desider Barozy, minis ter premier, wat bij ons Abram Kuyper was, lichtelijk „tipsy" zich wilde begeven naar 'n vriendinnetje, dat hetzelfde huis bewoont als Daniël Benke. Hij vergist zich in de étage en verschrikt zeer me vrouwtje, die, duive als zij is, van zijne, trouwens niet heel frissche „avances" niets wil weten. Z'n Excellentie, die 'n zeer oud heertje is. krijgt op eens een stille beroerte engroote consternatie! Een dokter verschijnt en een reporter. Mevrouwtje is gecompromitteerd, 't Blad van de opposi tie maakt er gebruik van, schrijft van dit en schrijft van dat. Maar 't regeeringsblad vertelt van eene ongesteldheid, die Zijne Excellentie is overvallen ten huize van zijn intiemen vriend Daniël Benke. En ja. nu komt de huisheer, die daar vroeger niets van wilde weten, aangekropen met 't nieu we behang voor de kamer, en de post directeur. Benke's superieur, die hem vroe ger „zocht", komt om 'n goed woordje en enfin, het fortuin wordt hem in den schoot geworpen en hij weet nu heel zeker dat hij eigenlijk is de man, die hij schéén of schijnen wilde, 't Is allemaal heel voos en ook 't vrouwtje wandelt rond in costu mes van de laatste mode. in 'n costume met strooken nu. Maar au fond kan het Benke niet veel schelen hoe hij aan zijn fortuin gekomen is. al zou het al geweest zijn ten koste van de eer van zijne vrouw. Want dit bleek: Het vrouwtje verstopte dr. Wagner in eene andere kamer en vertelde haren man dat Zijne Excellentie daar was op zijnen gewonen Woensdag. En de man dreigt en briescht en blaast, maar blijft een lafaard. Gerucht: De krantenloopers roe pen om; dat Zijne Excellentie in de kamer van zijn liefje plotseling is gestorven, en nu de man zich laat ontvallen, dat 't hem spijt dat 't niet te zijnen huize is geschied, legt 't vrouwtje hare handen in die van dr. Eu gen Wagner. Zooals gezegd: een groot succes voor Henri Brondgeest, die Daniël Benke, ijdel, voos en hol, ja, meer raisonneerde, dan ty peerde. Maar dan toch kostelijk raison neerde, vlot. gezellig, licht. Wat meer uit gediept zou hij een karakter-rol hebben gecreëerd. Marie Holtrop was het vrouw tje, charmant en kuisch en ingetogen. Louis Saalborn blijkt meer en meer een waarde vol acteur. Hij gaf een prachtig, uiterst fijne type van Zijne Excellentie, die de vreugde van het leven kent. Karei van Rijn speelde den joodschen huisheer gees tig. Hij blijkt zeer veelzijdig; Wij zagen Jiem als Beulemans en in „Binnen de Wet" en nu in „Zijne Excellentie" en hij was driemaal 'n geheel verschillend mensch. Een aanwinst voor liet gezelschap Royaards! De vertooning was heel-en-al zeer goed. Eéne opmerking slechts: mejuffrouw An nie Westdi.ik imiteere in 's hemels naam niet eene grootere kunstzuster! We zullen nu maar niet zeggen, welke, maar imita tie is „manier". Edmond Visser. Schouwburg Jansweg. Heden, Zater dag komt het Rotterdamsch Tooneelgezel- schap (dir. Ed. Verkade, dir.gérant P. D. v. Eysden), in den schouwburg Jansweg i met een stuk van den uitnemenden Arthur Schnitzler, „De Roepstem van het Leven" getiteld. Bij de vertooning van dit werk elders, werden spel en spelers door de pers op geestdriftige wijze geroemd. Ned. Opera. Vrijdag a.s. zal het nieuw opgerichte Ned. Operagezelschap de eersie voorstelling geven in den schouwburg Jans weg. Opgevoerd wordt „De Bruiloft van Figaro", opera van W. A. Mozart, onder leiding van Evert Cornelis, dirigent van het' Concertgebouw te Amsterdam, en met me dewerking van de dames Cato Engelen Sewing, M. Schurée, N. Eringer. O. Pctrc- nowa, N. Engelen, en de heeren Coin Muller, Paul Pul, Leopold Meylink, J. Baerts, F. W. 'van Duinen en G. Lecndqrs. Tevens zal dien avond de herdenking plaats hebben van het 25-jarige jubileum van mevr. EngelenSewing, als opera zangeres. Asschepoester. Wij herinneren onzen lezeressen nog eens aan de kinderoperette, „Asschepoester" van mevr. Hopman- Kwast, Zondagmiddag in den schouwburg aan den Jansweg, Haarlem. Schouwburg „De Kroon" Zondag a.s. komt in den schouwburg „De Kroon" het Ned. Opera- en Operette-gezelschap met „Paljas" en „Cavalleria Rusticana"; Woeus dag komen de Italianen met „Lucia di Lammermoor". Voor bizonderheden zie men de annonce. „Z'n Excellentie", comédie van An dreas Nagy bij de N. V. „Het Too- neel". dir. Willem Royaards. onder regie van Henri Brondgeest. De dood tot den Nederlandschen soldaat: Man, geef mij m'n mijn terug. Zoolang jij ze bewaakt, heb ik er niets aan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1915 | | pagina 3