ll
ALGEMEEN WEEKBLAD
ilad.
i
1
1
i
F
|L
Uitgave der N. Vennootschap „HET MIDDEN". Kantoor voor redactie en administratie:
Gedempte Oude Gracht 63. Telefoon 141. HAARLEM.
10e Jaargang. ZATERDAG 8 April 1916 No. 15.
Ie
'rijs per ja
2,60
Prijs
>er numni
25 cents.
1
ar
er
Bloemendailseh Ueekl
Advertentiën
10 cents per
regel
hij contract
belangrijke
korting.
Dit nummer bestaat uit 4 bladzijden.
DE CANDIDATEN VOOR DEN
GEMEENTERAAD.
Omtrent de candidaten voor den
r. adszetei, welke vroeger door den heer
V m Stolk werd ingenomen, geven wij on-
lezers hieronder eenige bizonderheden
voegen daarbij een tweetal portretten, j
•.Vij kunnen tot onze spijt onzen lezers
portret van den derden candidaat niet
bieden. Wij wendden ons wel met het
:oek om een portret tot den heer Ver-
i aal, maar deze had er geen in zijn
t, zoodat hij, ondanks zijne welwillend-
ons niet er aan helpen kon.
De Heer C. L. DE FOUW
De heer De Fouw is op den I8den No-
nber 1881 geboren te Alkmaar. Hij be
lt in die plaats de burgerschool, en
.ueerde daarna te Amsterdam en te
i cv lit aan de universiteiten voor apothe-
Na het voleindigen zijner studiën
;d hij benoemd tot militair apotheker
au het Oost-Indische leger, in welke func-
hij voor den tijd van een jaar gedeta-
icerd werd als scheikundige aan het la-
nratorium van het koloniaal museum te
Haarlem. Al spoedig vertrok de heer De
Fouw naar Indië, waar hij gedurende twee
'aren als militair apotheker werkzaam was.
Wegens gezondheidsredenen kwam hij
toen wederom naar het vaderland terug,
hi liet jaar 1908 vestigde hij zich als apo
theker te Bloemendaal.
De beide apotheken van den heer De
Fouw, zoowel die te Bloemendaal als die
te Overveen, nemen voortdurend in bloei
toe, en de scheikundige arbeid van den
heer De Fouw wordt algemeen gewaar
deerd.
Hij is te Bloemendaal een algemeen
bekende en gerespecteerde persoonlijkheid.
Hij is de candidaat der vrije liberalen en
vrijzinnigen.
De Heer G. M. KLOMP.
De heer G. M. Klomp, de candidaat der
S. D. A. P. werd in 1871 te Rotterdam
geboren en is dus 45 jaar oud. Aanvanke
lijk bestemd voor het onderwijs, trad hij
op 20-jarigen leeftijd in militairen dienst,
werd als onderofficier gepasporteerd en is
nu 7 jaar als beambte werkzaam in het
gesticht Meerenberg. Hij is onder-voorzit
ter van de afdeeling SantpoortBloemen
daal der S. D. A. P. en secretaris van de
afdeeling „Meerenberg" van den Ned.
Bond van Werklieden in openbare diensten
en bedrijven. Hij had als zoodanig een
werkzaam aandeel in den strijd, die in
1914 leidde tot invoering van een meer
democratischen bestuursvorm voor het ge
sticht Meerenberg en de instelling van eene
Commissie van Beroep voor het personeel.
Hij onderschrijft natuurlijk het gemeente
lijk program der S. D. A. P. Voor Bloe
mendaal acht hij het noodzakelijk, dat de
oplossing van het vraagstuk der volkshuis
vesting krachtig ter hand worde genomen,
opdat het mogelijk zal zijn, dat door den
tijd de arbeiders, die hier geregeld arbei
den, zich ook metterwoon in deze gemeen
te kunnen vestigen, zulks niet alleen in het
belang dier arbeiders, maar ook in dat der
neringdoenden, die van zulk een vestiging
zeer zeker voordeel zullen hebben.
Urgent acht hij ook een zoodanige wij
ziging der verordening op dé schoolgeld-
heffing voor het M.U. L.-onderwijs. dat ar
beiders en kleine middenstanders, zonder
hun financieele draagkracht te boven te
gaan, hun kinderen ook van dit onderwijs
kunnen laten profiteeren.
De heer Verdegaal, de derde candidaat,
werd geboren den 27en Juli 1867 te Vo
gelenzang, bezocht daar de openbare
school. Hij kwam bij zijn vader in het land
bouwbedrijf, en later in de bloemkweekerij,
en bleef daarin tot op den huidigen dag
werkzaam. Hij was jarenlang bestuurslid
der roomsch-katholieke kiesvereeniginv.
Hij is een Vogelenzanger in zijn hart, en
voelt warm voor de belangen der Voge-
lenzangsche buurtschap.
De heer Verdegaal is de candidaat der
roomsch-katholieken.
De verkiezing heeft Dinsdag 11 April
plaats in het gymnastieklokaal der O. L.
school, tusschen 8 uur 's morgens en 5 uur
's namiddags.
TER OVERWEGING.
Recht, niet voorzien van geweld ten be
hoeve van zijne toepassing, is een recht
op papier of in de lucht, maar is niet een
werkelijk recht.
Zoo is het zoogenaamde volkerenrecht
geen volkerenrecht, geen werkelijk recht,
zooals het burgerlijk recht, het handels
recht, het strafrecht van een bepaalden
staat werkelijk recht is, waarvan de toe
passing desnoods kan worden afgedwon
gen.
Iedereen weet dit wel; maar menschen,
die op hun gemak gesteld zijn, bedenken
zich dit liever niet. Menschen, die op hun
gemak gesteld zijn, zijn aldus en ook ove
rigens in een waan bevangen. Dien waan-
toestand noemen zij geluk en daarheen
ontvlieden zij voortdurend de harde wer
kelijkheid.
Het ware geluk is het slijten in den dienst
van waarheid en gerechtigheid. Want het
geluk of de zaligheid is de volheid naar
den geest. De geest woont alleen in hem,
die zich stort in den strijd voor waarheid
en gerechtigheid.
De gcmakzuchtigen, die in hun waantoe-
stand de harde werkelijkheid ontvlieden,
zijn in zoover geesteloos.
In zoover iets geesteloos is, is het krach
teloos tegenover den geest. Zoo is de ma
terie onderworpen aan den mensch, de niet-
denkende mensch aan den denkende, de
denkende aan den wijze.
De meest volledig denkende is wijs. De
wijze regeert de wereld.
De harde werkelijkheid is het wrijvings-
vlak tusschen geest en het geestelooze, het
vlak waarlangs de geest wordt ingedreven
in de stof. De geest is de beeldhouwer des
levens ook door het recht.
Het beeld, dat eene bepaalde samenleving
Oplevert, is het beeld, dat door het geweld
des rechts met kracht daaraan is gegeven.
Er is ook een geweld des onrechts, er is
ook een slimheid des onrechts, maar er is
rtiêt een slimheid des rechts. Dat is het
troostelooze van levens als die van man-
ilen van voorname slimheid.
Slimheid leidt tot gemakzucht, want zij
misleidt andere menschen en heft door eene j
kunstbewerking werkelijken gezonden te
genstand op, waar deze juist noodig was
Om den geest zich zijn kracht te doen be
wust worden.
Slimheid is geestig, maar niet geest. Zij
is onnaspeurlijk uitgebreid van invloed in
de dingen van haar tijd, maar haar invloed
is kortstondig.
De slimheid is niet ondeugdzaam, maar
zij is van eene mindere soort dan de deugd
van het rechtscheppende geweld.
Het geweld van den geest is onweder-
staanbaar, maar het behoeft nog niet hard
te zijn. De slimheid werkt zonder geweld,
zij graaft meer kuilen dan dat zij beeld
houwt.
Rampen brengt teweeg de zedeles: „wie
niet sterk is moet slim zijn,"' al schuilt er
beschrijvende waarheid in.
De mensch is doorgaands veel sterker
dan hij denkt, want de geest, dat is de
kracht, is alom tegenwoordig. Maar het
ontbreekt velen menschen aan moed om
zich open te stellen voor den geest. Vele
menschen zijn bang.
Als de lucht naar het luchtledige, als het
water naar het dal, vloeit de geest naar
wat zich openstelt voor den geest. Zoo
wordt ook het bange hart nog wel ge
staald, als het zich maar opent.
Een versuft, een verwijfd, een overver
zadigd, een daardoor moedeloos of gemeen
geworden volk, als het onze zal, als het in
den geest des tijds ligt dat het blijft be
staan, indien het met andere woorden nog
een eigenaardige bestemming heeft, goed
schiks of kwaadschiks naar voren moeten
brengen mannen van dat rechtscheppende
geweld. De gemakzuchtigen moeten wor
den verteerd, dan zullen de slimmen van
zelf verminderen.
In eene samenleving is niemand ten allen
tijd deugdzaam of geheel zonder de on
deugden van de anderen; maar het is
door de slimheid gedicteerde slechte ge
makzucht, en aldus een waan, te meenen,
dat het er dan „zoo nauw niet op aan
komt".
Het komt er met de waarheid en met de
gerechtigheid altijd en schrikkelijk nauw
op aan, wat betreft het handelen en wat
betreft de bedoeling met dat handelen; ie
dere onzuiverheid daarin is het falen van
den geest, het falen van de kracht, is eene
overwinning van het geestelooze, van het
krachtelooze, van den dood.
Wie den dood zoekt, zoeke hem snel,
opdat hij niet al verwijlende, het goed eet
van den levende, die leven wil, die wil sló
ten in den dienst, niet in den dienst van
andere menschen met hun doode heersch-
zucht, en hun slechte slimheden, maar in
den dienst van waarheid en gerechtigheid.
De knecht, die den slechten meester vol
ledig dient, is zelf slecht.
Den meester die den slechten arbeider
toegeefelijk behandelt, zal het, naar z'jn
verdiende loon, bezuren.
Er is niet één ding, één stelregel, éen
zedeles, één gedragslijn, maar het leven is
in het vele.
VOOR DEN VREDE.
Mr. S. van Houten's laatste Staatkundige
brief bevat een pleidooi voor Nederlands
inmenging als vredes-bevorderaar. Ameri-
ka's bevolking blijkt zeer verdeeld door
sympathieën voor en tégen oorlogvoeren
den.
In Nederland hadden de vredes-cou-
ferenties plaats, en aan onze regeering
viel het initiatief ten deel voor de voor
bereidende maatregelen voor de derde con
ferentie. Onze regeering kan juist door die
laatste opdracht, en wel bepaaldelijk als
haar optreden zich daaraan kon vastknoo-
pen, ook van zelf door niemand er van
worden beschuldigd, zich onbescheiden op
den voorgrond te dringen, wat natuurlijk
angstvallig moet worden vermeden.
„Nu schijnt het mij toe, dat in de ver
klaringen, die door de oorlogvoerende re
geeringen in de laatste maanden zlijn afge
legd, een punt zeer op den voorgrond
treedt, dat een ongezocht verband legt tus
schen de door de omstandigheden ge
schorste opdracht tot voorbereiding dei-
derde vredes-conferentie en een mogelijk
optreden onzer regeering in dezelfde lijn.
Zij verklaren alle, ieder op haar wijze doch
zakelijk overeenstemmend, dat het resul
taat van den oorlog haar territoriale vei
ligheid en waarborgen voor de buitenland-
sche commerciëele en persoonlijke rela-
tiën harer landgenooten en de toekomstige
ontwikkeling daarvan moet verschaffen.
Zij wenschen niet weder onder den druk
te komen, dien zij wederkeerig in de voor
oorlogperiode van elkander gevoeld heb
ben en die den staat van gewapende vrede
heeft veroorzaakt, waaronder zij in de
laatste jaren vóór den oorlog allen gebukt
hebben gegaan.
Zoo juist als ik dit leidend beginsel van
de gezamenlijke regeeringen vind, zoo on
juist zou het denkbeeld zijn, die waarbor
gen voor de toekomst enkel in militaire
resultaten van den oorlog te zoeken. Grens-
veranderingen, defensicliniën, verbod van
het inrichten daarvan, wapeningen en ver
bod of beperking van wapeningen, uitput
tingstoestanden en maatregelen om die te
bestendigen en wat al meer onder het mi
litair oorlogsdoel kan gebracht worden,
zijn nooit in de geschiedenis van duur ge
weest. Wie er nog iets van mocht ver
wachten, overwege slechts den toestand
van Pruisen na den vrede van Tilsit. En
geen der oorlogvoerende partijen kan het
oog er voor sluiten, dat de zuiver mili
taire resultaten van dezen oorlog minder
dan van eenigen anderen duurzaam kun
nen zijn, omdat die resultaten door de win
nende partijen zouden zijn verkregen on
der medewerking beiderzijds van vele en
sterke bondgenooten, van wier even krach
tig en offervaardig optreden voor het be
houd van het door eiken staat afzonderlijk
verkregen resultaat geen hunner verzekerd
is, zoodra dit speciaal resultaat te eeniger
tijd afzonderlijk het onderwerp van een
conflict mocht worden.
Elke staat, ook de sterkste, zal een deel
der gewenschte waarborgen voor de toe
komst moeten vinden in een nieuw volken
recht.
Wanneer ik mij de mogelijkheid denk en
thans de wenschelijkheid bij regeering en
volk in debat breng van de bijeenroeping
cener algemeene conferentie op den voet
der gehouden vredes-conferentiën, heb ik
als onderwerp van behandeling niets an
ders op het oog, dan het ontwerpen der
algemeene volkenrechtelijke bepalingen,
welke in den na den oorlog int redenden
staat van zaken door de dan toetredende
staten vrijwillig en wederkeerig zullen
worden aangenomen en geëerbiedigd. Zoo
wel de oorzaak als de militaire resultaten
van den oorlogstoestand blijven dan van
zelf van behandeling uitgesloten. Zij wor
den ab init.io beschouwd als alleen den oor
logvoerenden aangaande. De plaats om als
bemiddelaar op te treden blijft open.
Op de houding der oorlogvoerenden
wensch ik ook niet, dat de conferentie als
zoodanig eenigen anderen invloed trachtc
uit te oefenen dan voortvloeit uit het bloo-