4. H. VAN DE» STEUR Jr. VICTORIA-WATER Hesren- en Dameskleedermakerij KERK-AGENDA, Zondag I October. Haarlem: Vereen, van Vrijz. Herv., gebouw Prot.- liond, 10 u., Ds. Voorduin, Pred. te NaardenEglise Wallonne, Pas de ServiceRem.-Ger.Gem., 10 u., Ds. Oldeman, Em. Pred. te Rotterdam; Ev. Luth. Gem. 10 u., Ds. v. Bobben, Ned. Herv. Pred. te Pietersbierum; Vereen. Doopsgez. Gem., 10 u,. Ds. Ilylkema. Beverwijk: Doopsgez. Gem., 10 n., Bs. van Calcar, BloemendaalNed. Herv. Gemeente, 10 nur, Ds. v. Leeuwen. Heemstede: Ned. Herv. Gem., 10 u., Ds. Oberman* Houtrijk en Polanen. Ned. Herv.Gem. 10 u., Ds* B. Baljon. Santpoort: Ned. Herv. Gem. 10 uur, in de Bewaarschool van Mevr. "Wuste, Ds. VandenBergh van Eijsinga. IJmuiden: Ned. Herv. Gem., 10 u., Ds. Blauw, Directeur van bet Diac.liuis te Haarlem5 u., Ds. v. Bemmel, Pred. te Beverwijk; Doops-gez Gem. en Ned. Prot. Bond, 10l/2 uur, Ds. Luikinga. Zandvoort: Ned. Herv. Gem., 10 u., Ds. Gunning. AGENDA. BLOEMENDAAL. Hotel Zomerzorg. Dagelijks Tentoonstelling Gooische Schilders. Hotel Duin en Daal. Dagelijks Tentoonstelling Haarlemsche Schilders. HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts bijstand aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags ten half- twee zitting in het gerechtsgebouw aan de Jansstraat. Koloniaal Museum (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) j Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van 10—4 ure. Entree f 0.25 p.p. Le Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. fitads-Bibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Schouwburg Jansweg. Zondag I Oct., 8 uur' De Firma Caesar Cohn; Woensdag 4 Oct.' 8 uur: De Rennengers; Donderdag 5 Oct., 8 uur: De Winkeldochter; Vrijdag 6 Oct., 8 uur: Fientje Beulemans. Schouwburg „de Kroon". Zondag I Oct., 8 uur -. Carmen. schriftelijk voor deelneming opgeven aan het adres van mevrouw Van den Bergh van Eysinga, te Santpoort. De Rijp. De oorsprong van de namen onzer meeste steden, der dorpen vooral, verliest zich in den nacht der eeuwen. Van enkele evenwel geeft de traditie ons de beteekenis, en al moge die dan ook betwij feld en weerlegd worden, zeker is het, dat ze in den mond des volks steeds bleef voortleven. Zoo verhaalt men, dat in het begin der 18e eeuw ten oosten van het reeds in de 12e eeuw bekende dorp Qraft, een schoone breedgetakte lindeboom stond. In de nabijheid van dien boom, die door zijn lommer den voorbijganger eene wel kome rustplaats aanbood, hadden de vro me dorpelingen uit den omtrek een kruis opgericht, waarvoor velen alras de ge woonte aannamen te komen bidden en waar ook jaarlijks een „ommegang" gehouden werd. Zoo geviel het in het jaar 1404, dat men weder in statigen optocht den eer waarden lindeboom naderde, en toen de priester stil stond onder het lommer, viel er een „grooten wonderlycken Rups" uit de bladerkroon voor zijne voeten. Verba zing over de schoone, nooit te voren zoo geziene „Rijp" als de volkstaal het insect noemde, beving de menigte, en het gerucht er van verspreidde zich heinde en verre en vele nieuwsgierigen maakten zich op, om dat wonderdier te zien; dat met groote zorgvuldigheid bewaard werd; de bewoner van het nabij de plek gelegen huis, maakte goede zaken door de vele bezoekers. Velen van dezen, aangelokt door het zeldzame van het dier, waaraan men zekere betee kenis ging hechten, bouwden hunne hutten in den omtrek, en allengs groeide het rond de oude linde tot een gehucht aan; bij dat gehucht, ter plaatse, waar het kruis stond, werd een kapel gebouwd en toen later meer en meer inwoners er zich vestigden, werd de kapel eene kerk en het gehucht als dorp „De Rijp" bekend, of zooals een Rijmkro- nijk zegt: Van die tijdt af de plaets beroemt, Die wert noch huyden Rijp genoemt. De kerck staet noch op die grond, Daer 't kruys eerst tot die Qodtsdienst j [stondt. Het bovenstaande omtrent den oorsprong van den naam „De Rijp" vonden we te egenaardig om het onzen lezers niet eens mee te deelen. Wij vragen ons af: Zou ook de naam „De Rijp" van het Bloemen- daalsclie buiten een dergelijken oorsprong hebben Weet iemand onzer lezers dit wellicht Uit het jaarverslag der gemeente over 1915. Aan het jaarverslag der gemeente Bloemendaal over 1915, zoo juist versche nen, ontleenen wij onderstaand een en ander Op 31 December 1915 was het aantal z.g. zielen in de gemeente 9129, dat zijn er 141 meer dan verleden jaar, dat is juist het tele foonnummer van „Het Bloemendaalsch Weekblad" (Zij, die dit lezen en nog geen inteekenaar zijn, behoeven dit nummer slechts even op te bellen. Ja, en natuurlijk zich dan per telefoon op te' geven.) Het aantal in 1915 voltrokken huwelijken bedroeg 48, d. i. dus nog niet een stuk per week; het aantal echtscheidingen is on vermeld. Tot onzen doodelijken schrik lazen wij, dat wegens gebrek aan ruimte een deel der archiefstukken, o smaad, in een voor malig kolenhok is ondergebracht. Hopen wij dat 't daarbij blijven moge, en zij bij hun gestadigen aanwas een volgend jaar niet op nog erger plaatsen worden aangetroffen. Er is een grensaan alles. Het bedrag der gemeenteschulden, voor velerlei doeleinden zoo af en toe ge maakt, bedroeg op 31 December 1915 798.000,—. De eigendommen der gemeente verkee- ren in goeden staat „met uitzondering van het raadhuis", lezen wij, dat is dus in slechten staat. Bevalt ons heelemaal niet. Als in heel Bloemendaal maar eèn ge bouw in goeden staat verkeeren mocht, dan moest dat èene gebouw het raadhuis zijn, het hoofdkwartier. Het riolenstelsel voor zoover voorhan den, voldeed goed. Mestverzamelingen ko men niet* veel voor. Prostitutie heel niet. Wel koepokinentingen (162). Aan roodvonk leden er 8, aan diphtherie 6 ingezetenen, maar allen kwamen er weer bovenop. Het aantal op 31 December 1915 in Mee- renberg aanwezige lijders bedroeg 1372, waarvan 700 vrouwen en 672 mannen. 451 processen-verbaal werden er opge maakt; 38 waren er o. m. daarbij ter zake van het veelbesproken euvel, fietsen zonder licht; 11 voor hef vervoeren van twee per sonen op een rijwiel, 13 voor het fietsen op voetpaden, 8 voor het fietsen door het Bloemendaalsche bösch, en, ja, het is toch wat, èen had er zelfs al fietsend een tram wagen vastgehouden. Die fietsers gaven heel wat last aan de politie, al moeten we met dankbaarheid erkennen, dat de agenten zelf ook fietsen hebben. 29 diefstallen, 9 gevallen van openbare dronkenschap, eeni- ge schennis der eerbaarheid, het innemen van een staanplaats zonder vergunning (dat is al heel brutaal), en nog een handvol overtredingen van dit en van dat, laten wij voor wat zij zijn, om, aan de hand van het verslag, den goeden toestand van het ma terieel der brandweer te roemen. Noemen wij nu nog het aantal electrische lichtpunten 588, en dat der gaslantaarns, 56, dan zal men ons toegeven, dat wij voor ditmaal ons best weer hebben gedaan, en zal men wel goedvinden, dat wij in ons vol gende nummer de rest behandelen. Fietsers, steekt deze week uwe lantaarns op ten 6 uur 7 min. (gewonen tijd). Uit het politie-rapport. Processe n-v e r b a a 1 zijn opgemaakt wegens: beleediging; rijden zonder licht; loopen over verboden grond; jagen met een lichtbak. Gevonden en terug te bekomen bij P. IJzerman, Bloemendaalscheweg N°. 96 te Bloemendaal, een zilveren broche; A. H. Smits, te Aerdenhout, een klein tafeltje en een olifant (kinderspeelgoed); aan het bu reau van politie te Overveen, een kinder- portemonnaie; een paar witte damèshand- schoenen en een dienstbodenmuts. Verloren: een bruin lederen taschje; een zilveren broche; een portemonnaie met inhoud; een zilveren schakelarmband; een reticule; een bruin lederen geldzak; een damestaschje; een dameshorloge; een gou den broche; een stuk van een halsketting1. Bij W. van Delft te Aerdenhout is een poes terug te bekomen. BURGERLIJKE STAND. Van Vrijdag 22 Sept. tot en met Donder dag 28 Sept. Geboren: levenl. z. en d. van J. H. Wijsman en A. A. Laan; d. van B. van der Beek en C. van Lierop. Ondertrouwd: P. M. Postuma en M. A. Eigeman. Getrouwd: H. Pieterman en M. van der Lee. Overleden: J. Ledder, 72 j., wonen de te Haarlem; J. Weerets, 69 j. Overleden in hetgestichtMee- renberg: A. Schermer, 70 j.; S. Baak, 62 j. In het hoofdartikel in ons vorig num mer, getiteld „Moderne persoonlijkheids cultuur en het Evangelie", staat in kol. 1, regel 28, een drukfout, n.l. de vrijzinnige leer van de gelijkheid der menschen. Moet zijn de onzinnige leer, enz. VAN HIER EN DAAR. De Evangelische Maatschappij heeft eene algemeene vergadering uitgeschreven op Woensdag 1 November e.k., des voormid dags ten halfelf in het gebouw voor Kun sten en Wetenschappen, Mariaplaats, Utrecht. Onder de te behandelen onderwer pen is ook de onderwijskwestie en de grond wetsherziening, getoetst aan de beginselen der Evangelische Maatschappij, in te leiden door prof. dr. B. D. Eerdmans. Het recht van Asyl der Russische poli tieke vluchtelingen in Engeland. Aan een over dit onderwerp verspreiden om zendbrief ontleenen wij: De Nederlandsche pers heeft in den laat- sten tijd nu en dan mededeelingen opgeno men over de dreigende schending van het recht van Asyl die de Engelsche regeering voorbereidt. De Russische vluchtelingen, die in Groot-Brittannië een toevlucht had den gezocht tegen politieke en godsdien stige vervolgingen in hun eigen land, zijn opgeroepen om dienst te nemen in het En gelsche leger. Degenen onder lien, die vóór 30 Sept. niet aan dien oproep gehoor ge ven, zullen waarschijnlijk naar Rusland worden teruggevoerd. De maatregelen der Engelsche regee ring richten zich in de eerste plaats tegen de tienduizenden Russische Joden, die in Engeland verblijf houden. Vrees voor lijf en leden, voor plundering en mishandeling dreef ze het land hunner geboorte te ver laten. Vrees voor de mensch-onteerende pogroms, de wreede uitspattingen van dron ken, roofzieke benden, door de duistere agenten der reactie tegen de weerlooze Joodsche bevolking opgehitst.... De gronden, waarop de Russische poli tieke vluchtelingen in Engeland meenen van den krijgsdienst in de Engelsche legers vrij gesteld te moeten worden, hebben zij uit eengezet in een resolutie, welke op eene algemeene vergadering in Londen door hen werd aangenomen. In deze resolutie (van 28 Juli j.l.) merken zij op, dat er een grove en door niets te rechtvaardigen inbreuk gaat geschieden op het recht van asyl, sedert eeuwen in Enge land inheemsch, want dat men nu jegens met verbittering vervolgde vreemdelingen - die uit Siberië ontvlucht zijn of voor executie staan opgeschrevenwoordbreuk wil plegen door hen zelfs niet toe te staan naar een neutraal land uit te wijken. Zij wijzen er op, dat naar Rusland sturen niet beteekent sturen in militairen dienst, maar in de armen werpen van den strafrechter met dwangarbeid en dood als naaste toe komst. De vergadering sprak ten slotte de hoop uit, dat Engeland getrouw zal blijven aan zijn oude traditie en het recht van asyl niet zal schenden, dat een van de hoeksteenen vormt van elke werkelijke democratie. Het is het „Comité voor de Russische ge- angenen en ballingen," dat een aktie tegen dezen maatregel der Engelsche regeering opgezet heeft. Het comiteit, gevestigd te Laren (N.-H.) ziet gaarne kaartjes of an dere blijken van instemming tegemoet. Nationaal Egoïsme. Het blad „Ons Land" wijst erop, dat het wanneer het „Nationaal egoïsme" voorstaat, allerminst daarmede een stoffelijk egoïsme bedoelt. Wij weten niets, schrijft het, dat zoo vierkant staat tegenover het lage, materieele egoïsme van den individu als dit nationaal egoïsme. En natuurlijk be hoort dit egoïsme niet alleen op materieel gebied maar ook en vooral op ideëel ge bied te werken, is zijn bestaan zelfs on denkbaar zonder ideëele motieven. En de laatste leelijke klank er van ver dwijnt, als men bedenkt dat het nationale egoïsme van de kleine naties wel nooit de nadeelen zal krijgen van dat der groote, terwijl het voor de ontwikkeling der menschheid welhaast onmisbaar is, willen wij werkelijk komen tot de heerschappij van het recht op internationaal gebied, tot een vasten vrede en tot gezond inter nationalisme. Want dat bedenke men: de beste wijze, waarop wij als kleine natie de beweging voor internationaal recht kunnen steunen en tot den internationalen rechtstoestand komen, is niet goedkoope betuigingen van sympathie te uiten, maar is ons materieel en moreel sterk te maken voor den strijd om het recht. Levende foto's. -*- Reeds vroeger vestig den wij de aandacht onzer lezers op de z.g. levende foto's. Thans komen wij er hun eens wat meer van vertellen. Men ziet ze nog betrekkelijk maar weinig, nog maar luttel menschen weten hoe die foto's eruit zien, en nog minder hebben eenig in zicht erin hoe ze tot stand komen. Voor de onderstaande uiteenzetting maken wij gebruik van wat het weekblad „De Haag- sche Post" over dit onderwerp meedeelt. Stel u voor een eenvoudig kartonnetje waarop het portret geplakt is en dat een omgeknipt kantje bezit. Aan dit kantje is een doorzichtig, gelinieerd celluloïdven- stertje bevestigd, dat nu op het portretje ligt en door het ombuigen van het omge- knipte kartondeel daarover een weinig heen en weer geschoven kan worden. Zoo dra dit geschiedt begint het doode beeld te bewegen, te leven. De mond plooit zich, de tanden blinken en dan komt de volle gulle lach of de fijne, geestige glimlach al naar de wil was der poseerende bij de op name. Het kan ook zijn, dat zij (iets der gelijks doet een „hij" niet en ook zij alleen op die guitige manier) beide handjes voor het gezichtje houdt en ze nu wegnemend, u een blik gunt van een paar schelmsche oogen en op een verlokkend mondje, dat, o wonder, nog begint te lachen. Aangezien de meeste menschen zijn als de kinderen, die graag willen zien „hoe Pop spreken kan" en ik u de moeite wil besparen, uw wie weet hoe moeilijk ver worven eigendom te ontleden, zal ik u uit leggen hoe de vork in de steel zit. En om dat van de honderd wereldburgers er tegen woordig minstens vijftig met den furor photographicus besmet zijn en de andere helft ook al eens in een bak met Rodinal gekeken heeft, hoef ik niet al te bang te zijn, niet begrepen te worden. De foto graaf heeft dan in zijn cassette of chassis een zoogenaamd raster, een met verticale zwarte lijntjes bedekt glasplaatje vóór zijn gevoelige plaat. Ieder van die lijntjes, er zijn er zoowat 25 per centimeter, is juist tweemaal zoo breed als de daartusschen liggende doorzichtige ruimte. Dit raster of rooster bedekt de gevoelige laag bij de pname, zoodat twee derde gedeelte daar van aan de inwerking van het licht ont rokken wordt. Geschiedt deze, laten wij aannemen met een ernstige uitdrukking op het gelaat, dan wordt daarna het raster in horizontale richting zooveel verschoven als de breedte van het doorzichtige lijntje be draagt. Hiervoor is aan de cassette een eenvoudig maar nauwkeurig werkend me chaniek gemaakt. Nauwkeurig moet het zijn, want bij 25 lijntjes op een centimeter bedraagt de verschuiving slechts één vijf- en-zeventigste cM. De zwarte rasterlijn dekt nu weer twee derden van de gevoe lige oppervlakte af; op één derde daarvan bevindt zich uw ernstig portret, dat na tuurlijk ook uit lijntjes bestaat en het an dere deel is nog maagdelijk. Ook het nu on bedekte deel is ongebruikt en daarop foto grafeeren wij nu uw glimlach. Een tweede beweging van het mechaniek schuift di zwarte rasterlijnen voor de twee gemaakte opnamen en geeft het nog onbelichte derde deel der plaat vrij. Hierop komt uw volle gulle lach te staan. Nu ontwikkelen wij de plaat en zien wij een allerzonderlingst beeld, waarop niets te herkennen valt dan een onduidelijk over langs gestreept beeld. Dit negatief wordt gefixeerd en gedroogd als gewoonlijk en daarvan een afdruk gemaakt die op het reeds eerder beschreven carton opgeplakt wordt. Als wij nu het celluloidroostertje daarop leggen, dat ook zwarte lijntjes be zit, tweemaal zoo breed als de doorzich tige ruimte daartusschen, dan zien wij de eerste opname. Een kleine verschuiving en wij zien het tweede en later het derde beeldje. Doordat nu het verschuivings moment vrij langdurig is, zijn er oogen- blikken dat wij twee beeldjes door elkaar zien, die, daar ons oog een vrij onvolmaakt instrument is, in elkaar versmelten en het is of wij de opeenvolgende bewegingen van glimlachen of andere gelaatsuitdrukking, enzoovoorts zien. Aardig is de vinding, dat moet erkend worden. Thuis bezorgen van postzegels, enz. Zij, die wel eens in een postkantoor „queue" gemaakt hebben en hun misschien goed humeur bedorven zagen door de er gernis van het lange wachten, wisten waar schijnlijk niet, dat zij de benoodigde post- waarden thuis bezorgd kunnen krijgen. Het postkantoor verschaft n.l. kosteloos bestelbiljetten. Het ingevulde biljet wordt aan het postkantoor afgegeven of in enve loppe ongefrankeerd in een brievenbus ge worpen, waarna de bestelling door „de post" wordt uitgevoerd. De bezorging aan huis of kantoor geschiedt alweer kos teloos. Voor minder dan vijf gulden wordt OKERLAHNSTEIN PPJJ HOOFDKANTOOR AMSTERDAM |fe] Bar.eljorisstraat 22. Teleph. 303. Heeft in voorraad een ruime sor teering STOFFEN, voor Demi- Saisons, Ulsters, Capes en Regen jassen. Levering van Gummi-Jassen en Mantels naar maat. Bekend elegante coupe. Prijzen billijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 2