Beeldende Kunst. STINIS - Kruisweg 23. SIEMttN-HELk. C. TEN BOOM, Barteljorisstraat 19. Wintercursus Telef. 1004. KLOKKEN en REGULATEURS. LAGE PRIJZE li cent per stuk. In kistjes a 100 stuks 13.25 Gebruikt STAANDE KLOKKEN EN REGULATEURS A BR. MEIJER, THEO VAN DOESBURG, HAARLEM. VI van Uitmuntende Kwaliteit, voor het grootste deel vervaardigd vóór den oorlog, tegen DE ZAAK IS HEROPEND. N.V. HOENDERDOS' Brandstoffenhandel Reeds vroeger vestig- onzer lezers op de Thans komen wij er van vertellen. Men lijk maar weinig, nog weten hoe die foto's nder hebben eenig in- t stand komen. Voor eenzetting maken wij weekblad „De Haag- onderwerp meedeelt, jenvoudig kartonnetje geplakt is en dat een zit. Aan dit kantje is dinieerd celluioïdven- t nu op het portretje buigen van het omge- daarover een weinig ven kan worden. Zoo- igint het doode beeld De mond plooit zich, :n dan komt de volle e, geestige glimlach al poseerende bij de op zijn, dat zij (iets der- niet en ook zij alleen ïr) beide handjes voor en ze nu wegnemend, een paar schelmsche riokkend mondje, dat, it te lachen, este menschen zijn als aag willen zien „hoe en ik u de moeite wil veet hoe moeilijk ver- ontleden, zal ik u uit- in de steel zit. En om- wereldburgers er tegen- vijftig met den furor met zijn en de andere een bak met Rodinal ik niet al te bang te te worden. De foto zijn cassette of chassis Lster, een met verticale kt glasplaatje vóór zijn der van die lijntjes, er per centimeter, is juist :d als de daartusschen ge ruimte. Dit raster of gevoelige laag bij de ee derde gedeelte daar- <ing van het licht ont- :schiedt deze, laten wij ernstige uitdrukking op rdt daarna het raster in zooveel verschoven als doorzichtige lijntje be is aan de cassette een ruwkeurig werkend me- Nauwkeurig moet het intjes op een centimeter huiving slechts één vijf- De zwarte rasterlijn s derden van de gevoe- i; op één derde daarvan ernstig portret, dat na- ntjes bestaat en het an- ïagdelijk. Ook het nu on gebruikt en daarop foto- iw glimlach. Een tweede mechaniek schuift de voor de twee gemaakte het nog onbelichte derde j. Hierop komt uw volle n. wij de plaat en zien wij gst beeld, waarop niets te an een onduidelijk over- eeld. Dit negatief wordt roogd als gewoonlijk en ■uk gemaakt die op het :hreven carton opgeplakt ïu het celluloidroostertje it ook zwarte lijntjes be- a breed als de doorzich- usschen, dan zien wij de Een kleine verschuiving weede en later het derde nu het verschuivings- ïdurig is, zijn er oogen wee beeldjes door elkaar s oog een vrij onvolmaakt elkaar versmelten en het ivolgende bewegingen van idere gelaatsuitdrukking, Aardig is de vinding, dat rden. m van postzegels, enz. ;ns in een postkantoor hebben en hun misschien lorven zagen door de er- nge wachten, wisten waar- it zij de benoodigde post- ;zorgd kunnen krijgen, or verschaft n.l. kosteloos let ingevulde biljet wordt ;oor afgegeven of in enve- ïerd in een brievenbus ge- de bestelling door „de itgevoerd. De bezorging :oor geschiedt alweer kos- ïder dan vijf gulden wordt DOOR Inschrijving en Inlichtingen bij de firma j, H. DE BOIS, Kruisweg 68, HAARLEM. op die wijze niet geleverd, maar dat is natuurlijk voor honderden geen bezwaar, wijl er aan allerlei postwaarden als post zegels, postzegelboekjes, briefkaarten, en veloppen met opdruk-zegel, postbladen, postwisselformulieren, douaneverklaringen, arbeidslijsten, enz., enz. al heel gauw voor vijf gulden benoodigd is. De voordeelen zijn in 't oogloopend. Men bespaart zich zelf of anderen tijd verlies; men voorkomt het zoekraken van gdd of zegels; men brengt „zwakkelingen" ii in verzoeking, zwakkelingen, die wel r ze aan 't postkantoor zijn een kwartje o neer „verliezen" men voorkomt dat li looppersoneel ten onrechte beweert: „ik hv'i op 't postkantoor zoo lang moeten v;hten", en zoo den verdanen tijd goed p -aten. en proef met deze bestelbiljetten is zeer g akkelijk te doen. Men vrage er eenige aan. uitmuntende jonge Vlaamsche dich- t Karei van den Oever dicht in „Vrij Li ië" het volgende aan pastoor Hugo iest opgedragen vers. „Reveil" noemt 1; liet. achter, staan de sterren uit? de hoorn der maan gerezen? aar is 't licht, waar is de vlam iloeit geen huis, geen kruin, geen stam m dat ginds geen dag'raad wezen? achter, hoort gij geen geluid? iing daar niet een haan reeds kraaien? .'iep geen stem langs dezen weg? riept er niets in haag en heg? ting geen roep het land doorwaaien?. 'eer, 'k zie glorie Oost en Zuid, llorie zie 'k op huis en ruit, laandren's uchtend bloost de paden, ■linkt op heester, struik en hei; 1 enschen roepen zacht en blij aand'ren heeft zijn lot geraden; aandren staat vol sterke daden! vordert de Zondagsrust bij de Post. i 't algemeen, dat weet werkelijk ie- i een, is de dienst der posterijen des Zon- d. s zeer beperkt. Heelemaal stil staan hij niet en bestelling van brieven b. v. dt plaats. it maatschappelijk oogpunt en voor ve- k ook uit godsdienstig oogpunt, zou er s voor te zeggen zijn te zorgen, dat zoo- v mogelijk het personeel der posterijen v i de Zondagsrust, zooals wij allen die ne hebben, zou kunnen genieten. Welnu, er is een zeer eenvoudig en wei kostbaar middel om de Zondagsrust te hc.orderen. Sleur doet ons menigmaal op i terdag een stuk posten, waarvan de be ing op Zondag niet bepaald dringend dzakelijk is. Als de afzender wist. dat door den wensch te kennen te geven liet stuk niet op Zondag te bezorgen, zou medewerken aan de beperking van den Z idagsdienst, dus aan de bevordering van di Zondagsrust, dan zo'u hij dit zeker in vele gevallen doen. Dit kan geschieden. Aan de -postkanto ren zijn kosteloos etiketten verkrijgbaar met het opschrift: „Niet bestellen op Zon dag". Deze worden op de poststukken ge- Hakt en de zaak is in orde. VAN ZWEMMEN EN BADEN. Nu met de opening van Stoop's bad in het vooruitzicht, de belangstelling voor de edele zwemsport en wat daarmee verband houdt in onze streek weer grooter dan ooit is, meenen wij onzen lezeressen en lezers een genoegen te doen met over dat onder werp nu en dan in ons blad wat te schrijven. "Hieronder volgt een klein overzicht der ge schiedenis van het baden bij verschillende volkeren. f\ I Men kan niet betwijfelen, dat het gebruik van baden zeer oud is. Pharao's dochteren baadden al in den Nijl. In Egypte was het bij de wet vastgesteld dat de priesters zich om de drie dagen, het heele lichaam moesten scheren en twee maal, overdag en 's nachts, moesten baden. Zij werden door het blazen in hoorns, hier voor gewekt. Wat eerst alleen de priesters deden werd weldra gevolgd door het volk. De Perzen en Egyptenaren schijnen de eersten geweest te zijn, die publieke zwem en badplaatsen hebben opgericht. Bij de Mohammedanen was evenals bij de Joden het bad ritueel voorgeschreven. Deze baden moesten in een zekere hoeveelheid van nog wel stroomend water genomen worden. De eerste zorg van iedere gemeenschap was de „mikweh", zooals dat genoemd werd, te handhaven. Het reini- gingsbad, voorgeschreven in Lev. XV, werd altijd als een van de voornaamste regels ge houden, groote nadruk werd er op gelegd, dat deze baden precies nagekomen werden door de vrouwen, waarbij voor de boven genoemde gegevens (stroomend water en een zekere hoeveelheid) werd zorg ge dragen. Zoo had Mozes wasschingen van het lichaam tot een godsdienstige han deling verheven, en zoo burgerden zich de baden bij de Indiërs, Egyptenaren, Perzen, Assyriërs en Hebreërs, meestal door een priester-dokter geleid, spoedig in. Van Azië verspreidde zich het gebruik van baden naar Griekenland. Terwijl men in de eerste eeuwen, de ba den alleen als een frissche onderdompeling beschouwd had, leerden de Hellenen ook de geneeskundige kracht van het water waar- deeren. Het gebruik van baden nam zoo toe, dat het'een geheele ommekeer in de zeden teweeg bracht. De Grieken baadden vóór het eten, vóór het huwelijk, vóór het offeren, en vóór dat zij het orakel raad pleegden. Bij de baden richtten zij hun gymnasia op. De priesteressen van Athene, die zich aan een zeer strengen leefregel onderwier pen, maakten geen gebruik van de baden. De baden in Griekenland waren zeer weel derig ingericht, een weelde, die deze baden ook nu nog kenmerkt. In Griekenland moest men na het aanraken van een lijk direkt een bad nemen, zelfs na het verblijf in een sterfhuis, was men verplicht te baden. De Hellenen, dompelden de pasgeborenen in den vloed. Warme baden werden als tee- ken van weelde en weekelijkheid niet ge duld. Met de verandering der zeden kwam hierin eerst onder de regeering van Alexan der den Groote verandering. Hippokrates, de stamvader der genees kunde en natuurgeneeskunde, erkende in het bekende „mens sana in cor- pore sano" het hoofddoel der baden en gymnasia, waarin zoowel de geest als het lichaam gesterkt werd, door turnen, vechten, rennen, speerwerpen, zwemmen, gymnastiek, enz. Voor en na het baden be steedde men bizonder veel zorg aan het oliën, zalven en parfumeeren van het li chaam. Verscheidene, den God der genees kunde Asklepios en zijn dochter Hygea ge wijde tempels, welke door priesters-dokters verzorgd werden, en aan een geneeskrach tige bron waren opgericht, dienden als bad plaatsen, waarbij evenwel het meest in vloed werd toegeschreven aan de betee- kenis der droomen, die men in het heilig dom had. Hippokrates bracht hierin ver andering door den godsdienst van ae ge neeskunde te scheiden. Nog gold als een voorschrift van dezen geneesheer „men moet geen zwakken baden." Nog lang spraken de Hellenen van Hippokrates als „de heiige oude Man". Een volgende maal iets over het zwem men en baden der Romeinen. TOONEEL. Het Nederlandsche tooneel. Toen de Koninklijke vereeniging „Het Ned. Too neel" haar herdenkingsfeest vierde met Shaw's „Caesar en Cleopatra" en de schrij- er Bernard Canter, steels het tooneel opgeglipt, het publiek toeschreeuwde, dat het een schandaal was, zoo on-Neder- landsch als een Nederlandsche tooneelin- stelling met het geld van de koningin van Nederland omsprong, vond vrijwel een ieder den man belachelijk. En wij doen er zooveel bij. Maarja, bij alle dingen komt een maarafgezien van Canter's gedoe nu,heelendal ongelijk had hij nu toch niet. Wij onderschrijven gaarne wat „De Amsterdammer" er over schreef: „Het tooneel in Nederland is nimmer en gelukkig, ook gesloten geweest voor buitenlandsche kunst. „Het ware dwaasheid, hier exclusivisme tc prediken. .Maar wij mogen er toch aanspraak op maken, dat ons tooneel in beginsel Neder- landsch zij, en in de eerste plaats wel: een tooneel, dat zich bovendien nog „Ne- derlandsch" noemt. „Nu moet iemand niet bij wat hij alle dagen doet, met zijne beginselen en roe pingen te koop loopen. Doch wanneer hij verjaart, en plechtig verjaart, en op een stoel stijgt om iets bizonders te zeggen, dan mag men verwachten, iets te hoo- ren klinken van zijne innerlijke beginselen en op zijn gelaat het ideaal te bespeuren, dat hem bezielt." LETTEREN EN KUNST. Nieuwe Haarlemsche Kunstkring. Ver scheidene dames en heeren besloten in be ginsel tot de oprichting van een Nieuwen Haarlemschen Kunstkring. De vereeniging heeft ten doel jonge beschaafde kunste naars in de gelegenheid te stellen in het openbaar op te treden, en het in elkaar zetten van tentoonstellingen. Het lidmaat schap kost f 7,50 per jaar, donateurs be talen 25,per jaar. Men kan zich op geven bij den heer J. R. L. J. Koster, Groote Markt 27, Haarlem. De heer Theo van Doesburg, kunst schilder te Haarlem, zal van 15 October tot 15 April e.k. een leergang over moderne schilderkunst houden in een der zalen van den kunsthandel De Bois, Kruisweg 68, Haarlem. Men kan zich aldaar voor deel name aanmelden. De toegangsprijs voor den geheelen leergang is 30, MUZIEK. Orgelbespeling in de Groote Kerk, op Dinsdag 19 en Donderdag 21 September, door den heer Louis Robert. Het begon heden weer met die wonder mooie „Passacaglia et Fuga" c kl. t. van J. S. Bach, (Passacaglia een dans, die eenigszins gelijkenis heeft met de „Cia- cone". De oorspronkelijke dansmelodie van 8 maten wordt als „Basso ostinato" hardnekkige bas zoo breed mogelijk toegepast. Gewoonlijk heeft deze dans 7« maat.) Welk een helderheid, welk een schoone climax aan het slot! In de „Romanze" van Max Reger waren veel zangrijke motieven te hooren, toch is er ook veel gewild en gezocht en vreemd in die muziek. Het „Pièce Héroïque" van Cé- sar Franck, verklankt op grootsche manier een hevigen zielestrijd, die eindigt met een overwinning en vrede,zooals alleen de „hel den der toonkunst" die kunnen verklanken, niet alleen melodisch, maar harmonisch, rythmisch en door veelzeggende modula ties. De titel van „Andante grazioso" van Ch. Déthier geeft den inhoud reeds aan. Het „Pièce caractéristique dans le mode phrygien" van Alex. Guilmant, is heel caractéristique" en slechts begrijpelijk voor hen, die weten wat het eigenaardige is van de phrygische toonsoort, want die klinkt heel verschillend, (n.l. d ef g a b c d), van de gewone intervallen van de gebruikelijke toonschalen (gr. en kl. t. en chromatische) gr. t. z. d e fis gab cis d. kl. t. d e f g a bes cis d (harmonisch en melo disch d e f g a b cis d opgaand en d c bes a g f e d dalend), zoodat dit stuk voor oningewijden zeker eigenaardig ge klonken heeft! En tot besluit „Grand Ghoeur" dans la tonalité grégorienne van Alex. Guilmant. Ook dit was een merk waardig leerrijk werk, daar ook de grégo- riaansche componeerwijze anders was dan de moderne. Er is in de melodie iets klagends en door de krachtige rhythmiek klonk het geheel toch flink en sterk. Als de „intellectueele" muziekliefhebbers(sters) eens wat meer doordrongen waren van het MEVR. G. v. d. BRINK, Cor- setière, KEIZERSGRACHT 717, AMSTERDAM. ELKEN VRIJDAG AANWEZIG IN „HOTEL CENTRAL", LANGE POTEN, DEN HAAG. feit dat men bij de orgelbespelingen twee maal per week gratis zooveel kan leeren hooren! De getrouwen weten het en zijn er dankbaar voor. 21 Sept. eerst „Praeludium et Fuga" G gr. t. van J. S. Bach en als groote tegen stelling de daaropvolgende „Gavotte" van J. P. Rameau, bizonder fijn en mooi gere gistreerd. „Interlude" van Th. Dubois, zeer lieflijk en zangrijk. N°. 4 „Fantaisie" van E. Lacroix, opvallend mooie modulaties, en de vloeiend golvende beweging der bege leiding p begin, ff einde. N°. 5 Eerste ge deelte uit de le Sonate van Guilmant,met langzame inleiding in mineur, dan Alle gro en afwisselend f en p, weer rustig middendeel, zeer zangerig en het slot in mineur, maar toch krachtig. En „Final" van César Franck een werkelijk hoogst bevredigend en lichtstralend „Einde" van dit stichtelijk uur. De Sirene. Heden-, Zaterdagavond, ten 8 uur zal in de concertzaal van Duwaer en Naessens, Leidsche boschjes te Amster dam, een Sirene-avond worden gegeven voor genoodigden. Er wordt een demon stratie van dr. Naber's sirene gegeven; er worden muziekstukken op dit instrument ten gehoore gebracht, waarna een wedstrijd in het bespelen der sirene zal plaats heb ben. VOOR ONZE DAMES. De nieuwe mode. Eigenlijk is het mis dadig om te gaan schrijven van de vele bekoorlijkheden der nieuwe mode en alom de verlangens op te wekken naar een nieu we herfstkleeding, terwijl de prijzen zoo'n hoogte hebben bereikt, dat menigeen, die niet over een al te ruime beurs beschikt, van het bezit van een nieuw kostuum zal moeten afzien. Werkelijk, de prijzen zijn ongekend hoog, haast fabelachtig. In ver gelijking met vorige jaren is ten opzichte der mantelkostuums b. v. een stijging van- ruim 100 pCt. waar te nemen. Dat menig een daarom het verlangen naar wat nieuws op het lijstje der vrome wenschen moet gaan boeken, is geen wonder. Blouses en hoeden zijn niet zoo in prijs gestegen. De duurte zit speciaal in de wollen stoffen en alles wat daarvan ver vaardigd is. Bont is ook niet bizonder op- geloopen. Zooals ik voorspeld had, is dit najaar de mode vrijwat aannemelijker dan een half jaar geleden. De groote ommekeer van slank en glad naar breed en bewogen is nu tot bezadiging gekomen. Er is rust en.... groote verscheidenheid. Vrijwel iedere figuur vindt thans iets van haar - gading. Wie de wijde vormen van een Biedermeijer-stijl niet mag, die zoekt iets eenvoudigers, dat slanker maakt, en zal haar keus vinden. Wie zich niet gaarne gekroond ziet door het smalle groom-ca- lotje, die kieze een ouderwetsch wagenrad en is ook latest fashion. In de blousemodellen is niet veel veran dering. Witte zijde blijft tot de bevoorrechte stoffen behooren, ook pompadour-patronen zijn gewild. De duurte der weefsels heeft tengevolge, dat allerlei kleedingstukken van „lakstof" in zwang zijn gekomen. Nog nooit heeft men zooveel lakhoeden gezien. Bovendien tooit men zich met lakstrikken en doet lakstof als garneering veel dienst. Mijn be wondering heeft die lak-manie intusschen niet. Het heeft iets hards, iets onsoepels, iets onvrouwelijks; uit een oogpunt van goeden smaak kan men zeggen, dat deze lak bij de dameskleeding eigenlijk allemaal maar lak is. S J ONTVANGEN een groote partij firma VON SCHNIIT. Gr. Houtstraat 16. Telefoon 476. HAARLEM. HAARLEM, Leidsche plein 15—19. Telefoon 773. BLOEMEND AAL, Bloemendaal8che weg. Telefoon 2857.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 3