Uitgifte van f 500.100,-- Aaideelen, Algem. Muziekhandel W. ALPHENAAR, Kruisweg 49, Tel. 1532. Firma K. HOESBERGEN. lAARLEMSCHE BANKIfEREENIGIi C. E. COCCORIS, Schoonmaak- en Toilet artikelen. Houtverkooping 3=® ir s®, da t to a b3l e ST. NICOLAAS-CADEAUX Kaamloozs Vennoot chap DE DütfilEMSCDE KÏPOTIEEIUNK. Ned. Bond voor Vrouwenkiesrecht. HET SPONSENMAGAZIJN Vrede door Liefde een klein huis zeer zwaar EIKEN- en ESCHD00RN HAKHOUT, Catalogussen gratis en franco Maatschappelijk Kapitaal DRIE MILLIOEN GULDEN, elk groot ƒ1000,waarop te storten 10 pCt. Magazijn en Kantoor Telefoon 425 GROOTE HOUTSTRAAT 50. Interloc. 1 Aanleg gas en water, electrische kracht en lichtinstallatiën, Centrale verwarming en Sanitaire Inrichtingen. HAARLEM - HILLEGOM - LISSE. HAARLEMMERMEER (Hoofddorp) voorheen KOKKINOS. Kruisstraat 38, Haarlem. TELEFOON 690. deze twee methodes niet zoo'n groot ver- schil. En in elk geval blijkt, dat men in Japan toch ook voorwendsels noodig heeft. Zelfs daar heeft men zich nog niet'tot de absolute struikrooversmoraal in de buiten- landsche politiek opgewerkt. Men heeft er nog behoefte aan voorwendsels. Welnu aan de onzen de taak om die voorwendsels aan te tasten, om te ver hinderen dat er een of andere campagne tegen ons wordt opgezet, om de Japansche en de door Japan gelezen couranten te ob- serveeren en tegen te spreken zoodra daarin slechts van Indië gezegd wordt. Een persschildwacht een instelling, die reeds vroeger door de redactie van dat blad aanbevolen werd, en toen meer in het algemeen, thans zulk een persschild wacht voor Japan. LETTEREN EN KUNST. Beeldende kunst. Op Woensdag 29 Nov. e.k. zal de heer Theo van Doesburg in de kunstzaal van den heer De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, een voordracht met lichtbeelden houden over „Het aesthetisch beginsel in verband met de moderne beel dende kunst". Voor deze voordracht, die des avonds ten 8 uur aanvangt, zijn van heden af introductiën ad 1,per stuk t verkrijgen in den kunsthandel De Bois, telefoon 2310. TOONEEL. Schouwburg Jansweg. In den schouw burg Jansweg zal hedenavond de konink lijke vereeniging „Het Ned. Tooneel" komen opvoeren „Plautus' blijspel „De Tweeling- I oeders" („Menaechmi"). De vertaling is van de hand van Louis Couperus, die ook een inleidende voor dracht voor het stuk komt houden over „De komedianten van het antieke Rome." Be spelers zullen naar antiek gebruik too- neelmaskers dragen. Roodkapje en de Wolf. Op veelvuldig verlangen, zal mevr. N. C. Hopman Kwast met hare leerlingen één enkele op voering geven van haar operette „Rood kapje en de wolf", en wel op Zondagmid dag 26 Nov. a.s. des namiddags ten twee uur in den Haarlemschen Schouwburg, lansweg. Dus weer een heerlijke middag voor de kinderen in uitzicht. „Doodendans" van August Strind- berg, Hollandsche vertaling en re gie van Willem Royaards bij de N. V. „Het Tooneel". Als ik eene beoordeeling kon geven, die op hetzelfde plan moest staan van deze opvoering, dan zou het een epos zijn op Strindberg en op Willem Royaards. We staan toch werkelijk wel eens versteld over de meening van de „groote Pers" na een opvoering als deze. Royaards heeft „de groote daad" van dit seizoen volbracht, de grootste daad van vele seizoenen boven den moed^vp:Qr_eenJMlandseh, dat is een dien. Het^vas geweldig! M'n lieve God, wat praat men over details, 'n woordje zus, 'n woordje zóó- O, wij gaan 't straks ook doen, omdat deze voorstelling de volmaakt heid zoo nabij staat, dat wij onze kritische loupe als blijk van waardeering er op gaan zetten. Maar dan toch eerst en bovenal de waardeering voor de opvoering en voor onkunstzinnig publiek, met dit stuk van den grooten Zweed op te durven treden. Nu is er hier in Amsterdam in elk geval eene zekere mate van intelligentie aanwezig en zoo was er bij het publiek wel niet het en- I thousiasme dat deze koninklijke voorstel ling te weeg had moeten brengen, maar toch iets van goed of half goed begrip. Voorondersteld bij een stuk als dit is, dat men Strindberg kent, ook zijne autobiogra- phische romans, en dat Strindberg, de schrijver nooit, wat men zoo noemt, objec tief is. Zelfs niet in „Doodendans" dat tot de meest „objectieve" zijner stukken hoort: Het is en blijft toch subjectief objectief, meer dan bij bijkans elk ander schrijver. In „Doodendans" is de iets of wat mania kale geest van Strindberg boven zich zeli uit, betrekkelijk althans. In deze „kleine Hel" is de man, de vampier, even duivelsch als de vrouw. Beiden zijn meedoogenloos in hun liefdehaat, die eigenlijk meer haat liefde is. Door den haat verbonden, zijn zij saamgesmeed; uit haat tracht zij den man, den kapitein bij de vesting-artillerie Edgar,, lijder aan aderverkalking, zich dood te doen dansen en ook hij heeft 25 jaar lang haar leven vergiftigd en verpest. Royaards speelde Edgar en had den kop van een Cerberus, den hellehond. Zijn spel was in één lijn en volmaakt. Vegelijken wij het met het spel van Wegener, die deze rol bij Reinhardt speelde, dan zat er in Roy aards' creatie nog meer stijl. Bovendien speelde hij de zoo moeilijk genuanceerde rol zonder souffleur. Twee momenten wa ren bij Wegener imposanter: Het be kloppen van de tafel in het eerste bedrijf dat de hoorbare, sarrende stilte doorboort en het uit het raam werpen in het 4e be drijf van de sigarenkisten en de whisky- flesch en daarna het in paroxysme van de tafel strijken van de dingen, die daar ston den. Men begrijpe wel: Ook van Royaards was het prachtig. Op zijn creatie is niets aan te merken. In Magda Jansens bewonderden wij in de reerste plaats haar oogenspel. In de tweede plaats haar spel in het algemeen. Het ver wijt dat zij aan de vrouw uit „De Duivel in de vrouw" zoo veel denken deed, is onver diend. Alleen even in het begin van het derde bedrijf, als zij sarrend vriendelijk tot haar man spreekt, gaf zij misschien iéts tc veel. Maar dat was sarrend opzet; in „de Duivel in de vrouw" was dezelfde toon naïef bedoeld. Zetten wij weer de loupe op, dan was haar triomf-uiting als zij ver telt dat ook zij telegrapheeren kan een integreerend bestanddeel van het stuk, waarop ik nu niet nader in kan gaan niet I sterk genoeg. Haar Vlaamsche tongval hin derde een enkele maal: „Hailaas" voor „he laas" klinkt leelijk. Nog eens: We hebben de loupe nu opge zet. Bij elk ander gezelschap zouden wij een dergelijke creatie als vlekkeloos en onovertrefbaar prijzen. Ko van Dijk had misschien wel de moeilijkste rol. Hij gaf goed de vrome levenswijsheid. Wij „za gen" Kurt wel, den goeien kerel, die ver giffenis schenkt en haast in de strikken van Alice werd verward, als hij niet weggesneld was uit het huis, waar 't was als rook t naar lijken, die lagen te rotten beneden on der den vloer. Zijne liefdes-oplaaiing in- tusschen was wat krachteloos. En hij was er, over 't algemeen wel eens even naast. Nogmaals gezegd: Als wij heel streng ob- serveeren. Soms ietwat te theatraal, had hij moeite zich aan een soort romantiek te ont worstelen in zijn spel. De rol brengt het een beetje meê. Dit dient gezekd, maar 't gaf even storing aan de stijléénheid. De vertaling was prachtig, streng ge smeed, Strindbergiaansch. En ook van Wil lem Royaards, die een wonderkerel is en die voor deze voorstelling den dank ver dient van allen, die liefde hebben voor de kunst van het tooneel. Edmond Visser. Toen Jan C. de Vos op 8 November hl- zijn veertigjarig 'tooneelspelers-jubileum in den schouwburg vierde, hield dr. F. v. Ee- den een feestrede. Dat nu op zichzelf is nu niet zoo bizonder. Het aardige van de zaak is eigenlijk ook iets anders. Van Eeden gaf het „Ned. Tooneel" een standje, dat het zoo goed als geen oorspronkelijke stukken speelde. Hij zegt terecht, dat vele van de oorspronkelijke stukken, die niét gespeeld worden toch allicht zoo goed zijn als vele van de vertaalde, die wél worden gespeeld. Ja maar, die vertaalde brengen meer in; aldus redeneert de Raad van Beheer, en dat inbrengen is en blijft de hoofdzaak toch maar; het publiek wil niet aan die oor spronkelijke stukken, zegt de Raad en wat do-e je, als het publiek niet wil. Het tooneel is toch ook maar een financiëele onder neming. Schandalig genoeg, dat het dat is. zegt Van Eeden terecht. Spreker ver acht het publiek niet, zooals dat nogal eens gebruikelijk is, maar de verhouding van hei publiek tot de kunst deugt niet. „Wat hapert er aan de zaak," aldus gaat Van Eeden voort. „Ik zal het je ronduit zeggen, geëerd publiek, jelui hebt, door de commerciëele organisatie of liever anar chie van het theater, een macht gekregen die je niet toekomt. Jelui zijn feitelijk de bazen, de broodheeren, de werkgevers van de acteurs en daartoe ben jelui abso luut niet competent. Jelui zijn, als geheel, als massa en bloc, absoluut niet in staat te beoordeelen of een stuk goed is of niet. Zelfs niet of een acteur goed speelt of niet. Jelui gaat heelemaal af op een oogenblikkelijken indruk, op de bevrediging van minderwaardige neigin gen. Meestal kom jelui om te lachen, 't doet er niet toe waarom. Soms ook om te huilen of kippevel te krijgen. Jelui komt hier voor afleiding, om je wee te verzetten, of om op nette manier je O. W. kwijt te raken. Dat zou alles niets hinderen, wanneer een wijze groep menschen, met hooge bedoe lingen, vrij van alle commercieele overwe ging, de leiding gaf aan het theater. Dan maar ook alleen dan ben jelui tot alles te krijgen, en dan ook leer je alles wat goede kunst is genieten, en dan zou je in 't theater veel meer heil en vrede vinden dan je er ooit in hebt gezocht. Maar zooals 't nu is, rust feitelijk de lei ding en de macht bij jelui omdat je de centen hebt daartoe zijn jelui volkomen onbevoegd. Geldmacht geeft geen bevoegd heid om over dramatiek te oordeelen. 't Gevolg is dat jelui je permanent bla meert. Jelui hebt- je geblameerd bij Sha kespeare, bij Ibsen, bij Wagner en je staat gereed, je bij elk nieuw licht opnieuw te blameeren. En dat kan niet anders en zal doorgaan zoolang het theater een commer cieele onderneming is, en zoolang het de landsregeering aan begrip ontbreekt dat het theater met evenveel zorg en waardigheid moet worden beheerscht als elke openbare instelling, als elke school of hoogeschool I als alle openbare bibliotheken, die er trouwens óók niet zijn en als elke instel ling van openbaar nut en belang. Want ik herhaal het, er is geen school of hoogeschool zoo gewichtig, zoo nuttig en noodig, zoo krachtig in zijn werking als het theater. Subsidies moeten er zijn, maar niet als vorstelijke gunstbewijzen maar als een recht dat zulk een groote zaak toekomt. Een man als jij, Jan C., moest als van zelf sprekend van alle verdere levenszorg ontheven zijn. Dat is een recht dat u toe komt, onafhankelijk van de persoonlijke gunst uit het publiek. Daartoe behoort natuurlijk ook de vor ming van een lichaam dat overeenkomt met een Raad van Beheer. Maar met allen eer- I bied voor de heeren die thans dat lichaam uitmaken. Jan! let op den uitsmijter moet ik zeggen dat het niet beantwoordt aan de vereischte. De leden-van zulk een raad behooren aangesteld te worden op dezelfde wijze als het curatorium van een universi teit, uit personen waarvan het publiek ten volle kan vertrouwen dat ze de gansche instelling zullen leiden met volkomen be langeloosheid en zuiveren smaak, en met beter inzicht in dramatische kunst dan de massa. door Mr. N. G. Teding van Berkhout. Uiig. Holiandia Drukkerij (Prijs f 0.25). BEOORDEELINGEN: Dordreehtsche Courant: „Het is een ernstig woord van een ernstig denkend man, en verdient daarom ter liand te worden genomen en overdacht te worden." Pniël „ivlen leze dit kleine, maar suggestieve geschrift 1" Te BLOEMEND AAL wordt voor 1 MEI gevraagd of gedeelte van een huis met tuin. Aanbieding fr. Lett. S aan het kantoor van dit blad. op Vrijdag £4 November 1916, in de buitenbosschen van het Naaldenveld en in het zooge naamde Vinkenbosch, achter Groot Bentveld, in de gemeente Zand- voort, ten overstaan van Notaris J. H. WILDËRVANCK DE BLÉCOURT te Bloemendaal, van een mooie partij alles zeer geschikt voor palen. De verkooping begint des voor middags tien uur. VAN Ruime keuze in zeer geschikt voor Uitgebreide sorteering van Muziek voor Piano, Viool, Zang, Orgel en diverse Strijk- en Blaasinstrumenten, alsmede Harmonie- en Orkestmuziek. Snaren, Busten, Metronomes, Violen, Mandolines. Diverse benoodigdheden, als: Lessenaars, Stemfluitjes, Stemvorken, Hars, enz. Specialiteit in Hollandsche Zanemuziek en Werken voor Mannen-, Vrouwen-, Gemengd- en Kinderkoor. N B. Door de ongeregelde toezending uit het buitenland wordt men beleefd verzocht de bestellingen vroegtijdig te willen opgeven. Opgericht 18 Juli 1891, gevestigd te Haarlem. waarvan geplaatst f2.000 000, -, 1 November 1916: /Hypotheken 19.319.190,26, Pandbrieven 19.314.700,—. De inschrijving op bovengenoemde uitgifte is opengesteld vóór of op ZATERDAG 25 NOVEMBER 1916, 's namiddags 12 uur, re Haarlemten kantore der Bank, Ged. Oude Gracht 65, te Amsterdam: bij Broekman's Effectenkantoor, te Rotterdam: bij de Hteren J. H. Schaay Zonen, te 's-Gravenhage: bij de Heeren M. de Jong Zoon, te Utrecht: bij de Heeren Jan Blijdesteijn Zoon. Voor inschrijvingen met recht van voorkeur tot den koers va ■110 pCt., voor vrije inschrijvingen tot den koers van 225 pCt., waarin begrepen ƒ5,— per aandeel ter storting in het dividend-reserve. Prospectussen en inschrijvingsbiljetten ten kantore der Bank en bij "ovengenoemde adressen verkrijgbaar. TESJSMG VAN BERKHOUT DE CLERCQ. Effecten en Coupons. Prolongatie. Administratie en Bewaring. Bewaarinrichting (Loketten) fe Haarlem en Hillegom. OPENBARE VERGADERING op- Donderdag 23 November, 8 uur, in de bovenzaal van DE KROON. Spreker: ds. A. E. T. JUNOD, uit Den Haag. Onderwerp: De rechtspositie der Vrouw uit gods dienstig oogpunt. Entree 10 ets. HET BESTUUR. Eisch WEBER's Staalwaren. Elec. Slijp- en Polijstinrichting. Telef. 648. J. J. WEBER ZQCN, Opger. 1888. Koningstraat No. 10, HAARLEM. "SLESHTS ÉÉaa KEER een proef en U blijft gebruiken onze geurige en smakelijke WHiÜ ÊL.ÜL U°Eg Hofleveranciers, Kruisstraat 34, HAARLEM. Telefoon 1543.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 3