OPTISCHE ARÏiKELE bij DIRK H'ÜTTER. Opticien. 12 TAKSTEEG 12, AMSTERDAM. lie Jaargang. ZATERDAG 20 OCTOBER 1917. No. 42. Het Bloemcndaabch Weekblad. Redactie en Administratie: Ged. Oude Gracht 63 Telefoon 141 Haarlem. Jès. Prijs per jaar f2,60 Advertentiën 10 cents per regel. Afzonderlijke nummers 10 cent Dit nummer bestaat uit vier bladzijden. Advertenties, berichten, enz worden aangenomen in den boekhandel van den heer CORN. H3. BLADERGROEN, Bloe- mendaalsche weg o3, Bloemendaal. Ook zijn daar steeds afzonderlijke num mers van ons blad verkrijgbaar. FREDERIC LAMOND. Het gebeurde Woensdagavond in een zaaltje, zoo schamel als een noodbarak, in de „Vereeniging". Een gehoor van wat honderden mcnschen werd daar ontrukt aan henzelf en hun alledaagsche poover- heid. En hoog boven henzelven uit gehe ven De Schot Frederic Lamond heeft met Beethoven daar die menschen overweldigd. Physiek lijkt hij op Beethoven, en zijn wijze van voor het klavier zitten was zeer sug gestief. De Bechstein onder zijne toove- rende handen geleek een orgel, met tal van registers uitgetrokken, dreunend juichend, en dan weer zoo teeder zingend als een menscheliik wezen. Welk een schitterend programma. Dat wonderbaarlijke Rondo G-dur, de G. mol- fantasie, en de Sonaten. O, vooral de So naten. Die in Es-dur met een scherzo als gekwinkeleer van trillers, voorslagen en staccato's, en een uitbundige begeesterende finale. De Pathétique, koel en beheerscht in den aanhef, gelijk een doordacht voor bereiden van den chromatischeu ioop, die als -er. '•nel zilveren klokkenspel was, en het Rondo Allegro met zijn hevige bassen- koren en zijn slot als een knal. De Appassionata, onstuimig gelijk een na tuurgeweldHet geleek soms een vol orkest. Het diep-uitzingend pedalenspel, de fluweelen toon, de onvergetelijke voor dracht Een der diepste menschelijke zielen uit alle eeuwen zong eens haar geluk, en haar weemoed, en haar somberen zelfstrijd en haar juichende zegepraal. En zie, een man zet zich aan het klavier en hij herhaalt voor ons dat ontzagwekkende, goddelijk- menschelijke leven; hij wekt het voor een wijle weer in de wereld van de dagen op, en wij luisteren. Ademloos van ontroering. KO DONCKER De verzameling teekeningen van Donc- ker, nu in het museum voor kunstnijverheid tentoongesteld, maakt een indruk, nog groo- ter, dan zelfs wij, die toch Ko al zoo waar deerden, hadden verwacht. Uit dat werk spreekt op vele wijzen de geest van een zóo gevoelig en zóo geestig man als er het zij zonder eenige overdrijving gezegd maar een heel luttel beetje zijn. Duivels, welk een veelzijdigheid toch ook alweer in dit werk. Die man heeft om zich heen gekeken met den blik van een begenadigd spotter, begenadigd met de goèdheid; want ZEER RIJKE COLLECTIE (bij 't SPUI). TEL. 8829. goedheid is de ziel van deze spotternij. Scherp was hij menigmaal, zeer scherp, meesterlijk scherp, maar zijn smalen van het zotte en het opgeblazene en het gewichtige en het huichelachtige en het pietluttige in de menschen had tot grond zeer stellig geen dor sarcasme, dat haat om te haten, dat wondt om te wonden, neen, neen, neen, het had geen andere beweegreden dan zijn eigen eeuwige verlangen om alle menschen en de wereld zoo schoon en zoo goed en zoo onbevangen en zoo eenvoudig te zien als hij de menschen droomde, hij met zijn kinderlijke, gulle gemoed; zoo schoon en zoo goed en zoo onbevangen en zoo een voudig als deze man zelf vermocht te zijn in zijn beste uren. En die uren waren vele. Deze teekeningen hebben oogen en een mond; zij glanzen, ze leven, ze lachen, hevig en ondeugend, maar gul en mild tevens, om de zotte grimassen van een wereld vol schijn en nietigheid. H A. VAN DEN EYNDE. Toen dr. De Hartog voor eenigen tijd Haarlem verliet, besloten zijn vele vrien den en vereerders hem een geschenk aan te bieden, n.l. een beeldengroep, die het afscheid van den geëerden leeraar zinne beeldig voorstellen zou. Men droeg het werk op aan den Haarlemschen beeldhou wer H. A. van den Eijnde. Wij waren benieuwd wat deze begaafde man van zulk een moeilijk onderwerp ma ken zou, en we liepen daarom maar eens even bij hem op, in zijn atelier in de Mees- terlottelaan. Van den Eijnde liet ons het gips-afgiet- sel van den door hem vervaardigden klei- vorm zien. En.... het overtrof onze ver wachtingen nog verre. Stel u voor: een meer breed dan diep, taps oploopend blok, waaruit op zeer fijne, nobele wijze een ruiterfiguur zich losmaakt. Door den schuins oploopenden vorm van het blok wordt een merkwaardigst effect be reikt; de beenen van het paard groeien als het ware geleidelijk eruit op; men ziet, zoo te zeggen, de ruiterfiguur uit het materi aal aan het worden; onderaan de beenen van het paard is er nog nauwelijks vorm, maar gaandeweg, naarmate men hooger komt, ziet men het dier meer omlijnd, en in den ruiter komt een krachtiger uitgespro ken vorm spreken. Een vrouwenfiguur staat daar ter hoogte der schoft van het paard aangeleund. In de hand houdt zij, die de achtergebleven gemeente voorstelt, het kostelijk kleinood, dat de scheidende ruiter haar achterliet. De gedachte en uit voering zijn uitnemend, en doen Van den Eijnde alle eer. De mate waarin, de wijze waarop, hier de materie werd teruggehou den om den geest zeer en schoon te doen spreken, ziehier de groote hoedanigheid van dit kunstwerk. Een woord van hulde aan den stillen, bescheiden, maar zeer begaafden maker. JAN KREUNEN. ITA MEES In het Nutsgebouw, Zijlstraat 48, Haar lem wordt een belangwekkende tentoon stelling gehouden van teekeningen voor sierkunst en reclame door Jan Kreunen, en kunstnaaldwerk van Ita Mees. Wat den bezoeker vooral treft is de plei- zierige, krachtige frischheid, die uit het werk van beiden spreekt. Vooral de re- clame-teekeningen en voor andere prakti sche doeleinden gemaakte ontwerpen pak ken door een overwogen rangschikking van kleur, en een passende opzichtigheid. Een passende, zeggen we, want maar zel den gaat de opvallendheid de perken van het aangename te buiten. In meer gedekte ontwerpen, in een zekeren toon, bereikt Kreunen vaak een stellige voornaamheid, die nooit in matheid ontaardt. Onder de kalenderbladen, winkelplaten, verpakkin gen en trommels, etiketten, reclamekaarten, bedrukte stoffen, is er heèl wat. dat ons boeit. Het werk van Kreunen is voor de reclamekunst een goede aanwinst. En van mejuffrouw Mees mag al met niet minder waardeering hier worden gewaagd. Haar met borduurwerk versierde tafelklee- den, kussens, dassen, damestaschjes, kraag jes en manchetten, hoedversieringen en avondkapjes, jurkjes en theemutsen het heeft alles iets genoeglijk fleurigs, soms zelfs naïef sprekends aan zich. We kunnen een ieder een bezoek aan deze alleraardigste tentoonstelling aanbe velen. Ze is dagelijks geopend van 10 tot 5 uur. 28 October sluiting. S. PLAATSELIJK NIEUWS. Naar wij vernemen hebben verschillende inwoners alhier de boomen, die staan langs den Bloemendaalschen straatweg vanaf de woning van den heer Bregman tot aan den winkel van den heer Van 't Riet, van de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1917 | | pagina 1