goal (70). Nu geluKt het Gooi uit een vrijen slag een tegenpunt te maken. Met een daarop maakt Thijsse de Se voor Bloe- mendaal en hierna scoorden de B. H. C'ers nog tweemaal (101). Een aardige overwinning voor Bloemen- daal dus. uit andere gemeenten. H. Oyens Zonen. De firma H. Oyens Zonen, die sinds meer dan een eeuw het bedrijf van eommissionnair in effecten te Amsterdam uitoefent, heeft in de gesta dige uitbreiding van hare relatiën ook in deze streek aanleiding gevonden tot de vestiging van een kantoor te Haarlem aan den Kruisweg 70. De dagelijksche leiding der zaken is op gedragen aan de heeren H. H. Felderhof, sedert vele jaren algemeen procuratiehou der van het kantoor te Amsterdam, en C. J. Hana, tot onlangs leider van het bijkan toor Bloemendaal der Haarlemsche Bank- vereeniging. Haarlem's Zanggenot. Blijkens een ad vertentie in dit blad geeft Haarlem's Zang genot a.s. Maandagavond een feestconcert ter herinnering aan het 50-jarig bestaan dier Liedertafel. AI ware dit op zich zelf al aanbeveling genoeg om belangstelling te toonen, zoo wordt de aantrekkelijkheid om dit concert bij te wonen, nog verhoogd, als men weet, dat als solisten medewerken mevr. Mary Schurée, sopraan te Bloemen daal en onze zeer begaafde stadgenoot Willem Andriessen, pianist. Mevr. Schurée zingt liederen van Van Brucken Fock en van Hendrik en Willem Andriessen, terwijl Willem Andriessen wer ken speelt van Chopin en Liszt. Het koor vertolkt werken van zijn direc teur: Hendrik Andriessen, Roeske, P. J. Jos Vranken en N. H. Andriessen. Als een bizonderheid kan nog worden medegedeeld, dat de heer Hendrik Andries sen met Zanggenot zijn afscheidsconcert geeft, daar hij op deskundigen raad voor- loopig moet afzien van het vermoeiende werk, dat repetitiën hem opleggen. Dat zijn aftreden een groot verlies is voor Zangge not, valt niet te betwijfelen. Moge dit laatste concert met deze Lie dertafel ook hem tot een feestconcert zijn, wat belangstelling van het publick betreft. FEMINISME OF GEMEENSCHAPS BELANG. Wij ontvingen net volgende schrijven, waaraan wij gaarne plaats verleenen: Hooggeachte heer redacteur, Met leedwezen las ik in het verslag van de in den avond van 27 November j.l. in café „Vreeburg" gehouden rede van me juffrouw Staats, dat de vrouwen bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen het best zullen doen met onafhankelijke, dus zuiver femi nistische lijsten voor den dag te komen. Als reden gaf spreekster op, dat de vrouwen op de lijsten der politieke partijen niet op nummers geplaatst worden, die ernstige kans op verkiezing geven. De verkiezing van mejuffrouw Groeneweg als lid der Tweede Kamer zou eigenlijk bij ongeluk hebben plaats gehad. De billijkheid eischt, er tevens aan te herinneren, dat op de verkiezing van mevrouw Pothuis te Am sterdam vast gerekend was. Bij de S. D. A. P. heeft dus de zeer ernstige bedoeling bestaan een, ja meer vrouwen, benoemd te krijgen. Het zal hier wel niet uiteengezet behoe ven te worden, dat dc eerste toepassing van liet stelsel der E. V. een treurig beeld van de politieke ongeschooldheid van het Ned. kiezerskorps heeft geleverd. Ieder ernstig Nederlander, die zich geroepen acht zijn gemeenschap in deze van raad te dienen, is eerst en vooral verplicht, onge acht zijn staatkundige overtuiging, daarop te wijzen. Het mag er niet om gaan aller lei particuliere liefhebberijtjes, allerminst het feminisme, op den voorgrond te bren gen als zaken waarom het bij bestuur van stad en land gaat. Wat bij elkaar behoort moet zich zoo nauw mogelijk aaneenslui ten, zonder op sexe-onderscheid te letten, anders stijgen geestelijke verwarring en beginselverzaking ten toppunt. Op femi nistische lijsten zal dan ook geen ernstig niensch zijn (haar) stem kunnen of mogen uitbrengen, omdat het daarbij evenmin gaat om de groote algemeene belangen als bij lijsten van kroeghouders, variétémenschen boeren of timmerlieden. Mannen en vrouwen hebben gelijkelijk tot plicht ervoor te zorgen, dat de bekwaam ste candidaten zoo hoog mogelijk op de lijsten komen. Daarbij mag de vraag „man of vrouw" nooit overwegen. In 't algemeen genomen zijn zulke regelen bij de jongste algemeene verkiezingen ook toegepast, althans van links. Bij de rechterzijde telde de vrouw nu eenmaal nog niet mee. Daar is bij mijn weten zelfs geen poging gedaan om een vrouw te doen verkiezen. Toch behoeft men geen profeet te zijn om te voorspellen, dat bij de e. k. algemeene ver kiezingen verre, verreweg de meeste vrou welijke stemmen op de kerkelijke candi daten zullen worden uitgebracht. Zal men links nu met opzet nog meer verzwakken, d. w. z. de vrouw er nog die per onder helpen, door daar de stemming te helpen vertroebelen en de ernstige kie zers noodzaken hun stem voor een vrouwe lijke candidaat bestemd, als zoodanig waardeloos te maken? Dit zal toch ge schieden door de voorkeurstemmen op door politieke partijen gecandideerde vrou wen door hun klein aantal alleen ten goede te doen komen aan hooger geplaatste man nelijke candidaten. Wie per se een vrouw gekozen wil zien, brengt zijn voorkeurstem uit op de door een ernstige politieke partij gestelde vrouw. Wie dit niet wil, of bij wie hoogere be weegreden gelden dan het vrouw-zijn van een candidaat, zal toch zeker niet zijn (haar) stem op een feministische lijst uit brengen. Zoodat mej. Staats' advies geen ander gevolg kan hebben dan de kans op benoe ming van vrouwelijke leden in parlement en gemeenteraden zeer te verzwakken. Po litieke scholing schijnt hier nog niet vol doende aanwezig. „Maar van het totaal aantal stemmen op een lijst uitgebracht, komt zoo weinig ten goede aan de vrouw, wanneer zij een lage plaats op die lijsten bekomt," zal mej. Staats tegenwerpen. Dit spreekt vanzelf, doch het zal met elke verkiezing beter worden. Naarmate de vrouw haar bruikbaarheid toont, dus bij de kiezers populairder wordt, bekomt zij betere kans. Een andere ontwikkeling van vrouwelijke vertegenwoordiging is nu een maal niet mogelijk, tenzij de Ned. gemeen schap in meerderheid feministisch zou wor den, wat echter niet denkbaar is. Met groot respect voor wat de vrouwen-beweging tot dusver heeft gepresteerd: nu zij zakelijke verantwoordelijkheid te dragen bekomt, zal zij dan ook het roer moeten omgooien, haar eenzijdig feminist standpunt moeten verla ten om niet alleen electoraal, maar ook ze delijk en verstandelijk als gelijkwaardig en gelijkberechtigd mee te tellen bij de alge meene politiek. Mejuffrouw Groeneweg en haars gelij ken, die zeer ver staan van al wat naar feminisme zweemt, zijn de eenigen (dit niet op te vatten als partij-voorkeur) die ern stige kans hebben de formeele en feitelijke achterstelling der vrouw in bet openbare leven ongedaan te maken. Haar feminis tische zusters zullen, blijven zij haar een zijdig standpunt innemen, haar daarbij meer hinderen dan helpen. Ten slotte beantwoorde men voor zich zelf deze vragen: Hoe zal een feministi sche lijst eruit moeten zien? Zullen anti revolutionaire of roomsche vrouwen haar stem moeten uitbrengen op mevrouw Wij- naendts FranckenDyserinck, mevrouw Rutgers, juffrouw Ris, of omgekeerd op een bigot kwezelken, die Heeroom die over velerlei soort van helpsters beschikt naar voren schuift Den vrouwen zij van ganscher harte alle invloed toegewenscht op de openbare aan gelegenheden die haar toekomt, desnoods zelfs meer want de mannen hebben het over 't algemeen treurig laten liggen. Maar dan ook naast haar fijner gevoel ook het zoo onontbeerlijke nuchter verstand om haar beweging voor verdwazing te behoe den. Laten zij, om eigen zaak en het alge meen belang (die inderdaad identiek zijn), niet te schaden, in 's hemels naam mej. Staats' raad nergens opvolgen. Uw dw. C. van der Pol. Den Haag, 1 Dec. van hier en daar. Het I'sycliisme, zijn voordeelen en geva ren. Over dit onderwerp zal mevrouw Ros. Vrijman in „de vrije gemeente" te Amster dam een 3-tal lezingen houden en wel op 12 December, 14 Januari en 18 Februari des avonds ten 8K uur. De lezingen gaan uit van de Amsterdamsche loge der „Theo sofische vereeniging". tooneel. De Haarlemsche Stadsschouwburg blijft een groote aantrekkelijkheid. Zondag 1 Dec. '18 gaf Royaards die zelf medespeelde; „De vrouw in 't spel", Ame- rikaansch tooneelspel van Clyde Fitch. Rolfe is pas en gelukkig gehuwd, op hem wil zich wreken een demi-mondaine; zij was met Rolfe's vriend bijna getrouwd; Rolfe kwam tusschen beiden; hij kende zelf haar van vroeger; de vriend maakt zich nu van kant en de vrouw spint een net om den jonggehuwde, zoodat deze van moord wordt verdacht. Hij wordt opgesloten. Rolfe's vrouw Margaret, uitgebeeld door Sophie de Vries, degene die met Thomp son, Rolfe's pleitbezorger, het stuk draagt, gaat nu met Marie Forster, de demi-mondai ne, samenwonen om haar vóór de terecht zitting het geheim van den dood van haar minnaar te ontrooven om aldus haar man, aan wiens onschuld zij vast gelooft, te red den. Margaret vernedert zich op allerlei wijzen en weet, in het laatste bedrijf, Claire dronken te voeren, zoodat deze zich laat ontvallen: Lamb schoot zich zelf dood, hij werd niet vermoord. Margaret maakt zich nu bekend en zij valt op Claire aan, die zij half wurgt in tegenwoordigheid van Thomp son en een politieman die zich verdekt had den opgesteld. Royaards speelde voor mr. Thompson. Hij was 'n voornaam, krachtig en pittig advocaat, een goed type, zooals in de praktijk niet altijd voorkomt. Naast Magda Janssens, die als Claire de dronken scène met 'n liederlijkheid in stijl speelde, blonk Sophie de Vries uit door hartstoch telijk spel. Aan het einde van het eerste bedrijf en in het tweede sleepte zij het pu bliek mede. In de slotscène, waarin ze op Claire aanvalt, bleef ze echter beneden zichzelve; als ware ze oververmoeid was haar aanval mat en kwam de bedoeling van den schrijver niet tot haar recht. In deze slotscène in haar aanval komen samen haar wraak en geluk-gevoelens, haar zich ont ladende overspanning en de schaamte van wege haar toch zoo deugdzame daad. Het was een pittige avond en het publiek was opgetogen. letteren en kunst. Cursus Ned. Letterkunde (vervolg), door W. L. Boldinghüoemans. Werd een vorige maal de dichter Breeroo behandeld, thans was Guido Gezelle aan de beurt. Na de zwakke pogingen tot wederopbloei der Viaamsche letteren, omstreeks 1830 en na Conscience te hebben besproken, als de man die het Viaamsche volk weer had lee- ren lezen, werd deze geheele avond gewijd aan den grootenVlaming, die reeds lang aan het werk was in dat zelide Vlaanderen, en die bij intuïtie scheen te weten welk een prachttaal dat Vlaamsch was, welk een diep mystieke zin er huisde in de schier nog middeleeuwsche bevolking van Vlaan- derenland. Guido Gezelle was de dichter die weer Maerlant's taal sprak en zong en die in zich vereenigde alle eigenschap pen van den Vlaming, tot volleaig-mensch- zijn ontwikkeld. Vlaanderen had een ziel die sliep en in de middeleeuwen een schoon en heerlijk verleden, dat nog leefde in de diepste lagen van het valk; er moest nu een dichter geboren worden uit dat volk om de slapende ziel te doen ontwaken en Guilo Gezelle" nam hem op in zijne mach tige armen, en kwam op zijne borst die zielen wakker warmen." Een korte levenstrek van Guido Gezelle volgt; taalpracht, rijkdom van rvihrne en beweging, oplettende liefde omhelzend alles wat het leven te bieden heeft, zijn enkele der karakteristieken zijner kunst, en daaraan gepaard de diepste eenvoud en ongekunsteldheid. De grootste Nederland- sche natuurzanger met Vondd. Gezelle nam tot zingingsstof de wereld daar bui ten, maar hij doortrok ze van zijn inner lijke wereld, zijn christelijke ziel voerde hem steeds nader tot God. Alles bracht hij terug in dankend opzien tot den Schep per. Zoo heeft hij kunnen dragen het le vensleed, dat ook hem niet gespaard werd. Naast zijn kunstenaarsschap had hij een groote begeerte tiaar wetenschap, welke hem in de studie middag en avond deed vergeten. Hij leefde het liefste in zijn gedachten verdiept, gevend en zorgend voor de lijdende menschheid. Hij vereenig de in zich het edelste wat er bestaat: het dichterschap en het apostelschap. Indien ooit iemand onvervalscht en getrouw zijn ziel in zijn werken heeft veropenbaard, dan is het wel Guido Gezelle. Zelf heeft hij bekend in een gedicht: Het gene ik niet uitgeve en hebbe ik niet in. Verzen worden behandeld, besproken en gezegd uit zijn eersten tijd: de bundels Kerkhofblommen en Dichtoefeningen. Volgende week vervolg Gezelle. Edmond Rostand, t Te Parijs overleed dezer dagen de bekende Fransche dichter Edmond Rostand. Edmond Rostand is zijn schrijversloop baan in 1890 begonnen met een verzame ling lyrische gedichten „Les Musardises" en het gedicht „Pour la Grèce". Deze dichtwerken trokken weinig de aandacht; in 1894 echter begon hij met het schrijven van tooneelstukken in verzen, en zijn eer steling op dit gebied, „Les Romanesques", had in de Comédie Frangaise groot succes. Op dit blijspel volgde in 1895 een drama in verzen „La Princesse Lointaine" en in 1897 zijn godsdienstig drama „Le Samari- taine". In datzelfde jaar kwam zijn mees terwerk, dat hem in de geheele wereld bekend maakte„Cyrano de Bergerac", het in alle landen vertaalde heldendicht. Daarop verscheen nog in 1900 „L'Ai- glon", met Sarah Bernhardt in de rol van den hertog van Reichstadt opgevoerd, en in 1910 het bekende „Chantecler", een sym bolisch drama uit het dierenrijk. Edmond Rostand werd in 1868 te Mar seille geboren. Zijn werk heeft die groote levendigheid en kleur, welke aan het tooneelspel, wil het boeien, eigen dient te zijn. Het vond dan ook allerwege buitengewonen bijval. (juillaume Apollinaire. f Ook de jeug dige Fransche dichter Guillauume Apolli naire is overleden. Behalve als dichter, was hij ook bekend door zijn geschriften over cubisten en andere moderne schil ders. Wat wil de Nationale Vereeniging voor den Volkszang Bevordering van den volkszang. We hebben mooie Nederlandsche liede ren gehad, we hebben er nog, maar ze zijn niet voldoende algemeen bekend. Door het uitgeven en verspreiden van losse liederen en liederbundels, door de medewerking van zangvereenigingen en van de scholen, en door het houden van zangavonden voor kinderen en volwasse nen is dat doel te bereiken. Een ieder kan dit doel helpen bevorde ren, hetzij door eene geldelijken steun, hetzij door eene daadwerkelijken op zangavonden of door het helpen verspreiden van liede ren. Penningmeester is de heer C. J. H. van den Broek, Eindenhoutstraat 24, Heem stede. Tentoonstelling C. Spoor. in de ge noeglijke zaal van het Haarlemsche schil dersgenootschap „Kunst zij ons Doel" in het Waaggebouw aan het Spaarne is heden een tentoonstelling van schilderijen en tee- keningen geopend van den kunstschilder C. Spoor. De aanblik dezer zaal inet het werk van Spoor aan de wanden treft bij het binnen treden door een zekere voornaamheid en tegelijk door prettige intimiteit. Dit zaaltje heeft de eigenaardigheid dat het en als tentoonstellingslokaal een goed figuur maakt, èn tevens de pleizierig aandoende huiselijkheid van een woonvertrek heeft. Men voelt er zich dadelijk thuis. Het is niet de eerste maal, dat wij het werk van den heer Spoor zagen, en wij er kennen gaarne, dat het bij opnieuw-bezien in menigerlei opzicht al wederom wint; iets wat men alleen maar van waarlijk goede kunst kan zeggen. Spoor is een knap schilder; hij verstaat zijn métier bizonder goed, en hij is een ernstig werker, die er zich niet gemakkelijk vanaf maakt. Zelfs de vluchtige krabbels, die wij van hem zagen, getuigen van dien degelijken werktrant. Er zijn hier kinder en andere portretten, dier- en boomstudies. Zonder van de waarde van het andere ook maar iets te willen afdoen, zien wij Spoor's kracht toch voornamelijk als schilder van kinderportretten. Daarin is hij werkelijk een meester. Die kinderportretten zijn verre weg het voornaamste deel dezer tentoon stelling; nu eens een heel luchtig en vaar dig opgezette krijtteekening, dan een mooi blank en gaaf geschilderd doek; nu eens op de karakteristiek van een gezichtje toe gelegd, op de uitdrukking van het oogen- blik verbazing, aandacht, schrik, dan weder de weergave van 'n mooi en lief jon gensgelaat in al zijn openheid en naïveteit. En daarbij nooit geposeerd, nooit naar bij komstigheden gezocht, maar de nadruk steeds gelegd op het levende, het dadelijk en waarlijk boeiende van zoo'n jeugdig gezicht. Men vindt hier portretten van kinderen op alle leeftijden, vanaf den kleinen kleuter, die zijn wonderlijk mondje scheef trekt van matelooze verbazing om de nieuwe groote wereld, tot den poëtischen knaap, in wiens wijze oogappels die wereld zich reeds van eene zijde weerspiegelt. Ja, de oogen, voor al de oogen van Spoors' kinderportretten zijn vol van uitdrukking; daar is werkelijk vaak de onzegbare bekoring van kinder- oogen in. Met belangstelling en bewondering heb ben wij van deze echte kinderportretten weer genoten; wij kunnen onzen lezeressen en lezers raden, ook spoedig op „Kunst zij ons doel", een kijkje te gaan nemen. Zij zullen het zich niet beklagen. De tentoon stelling is dagelijks geopend van 10 tot 5 uur. Wegens plaatsgebrek moesten wij het vervolg van „Verweer van B. en W. van Heemstede", naar een volgend nummer verschuiven. OUDE LIEDEREN. De vierjarige oorlog, waarvan we nu het slotbedrijf beleven als er geen naspel komt, dat nóg verschrikkelijker is schijnt in de oude kaart van Europa en ook in die van andere werelddeelen geheel andere teekening te brengen. De oude droom der Israëlieten ten opzichte van Jeruzalem is

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1918 | | pagina 3