ALGEMEEN WEEKBLAD Gedempte Oude Gracht 63. Telefoon 141. HAARLEM. HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING UITGAAN. CINEMA PALACE 13e Jaargang. Losse nummers IG cents. ZATERDAG 8 MAART K)19 No 10. Het BloemendMlsGh Weekblad. Pry8 per jaar *.- Prijs per nummer 10 cents. Uitgave der N. Vennootschap „HET MIDDEN". Kantoor voor redac 'ie en administratie: Advertentiën 25 cents per regel; bij contract belangrijke korting. Dit nummer bestaat uit vier bladzijden. Rede van mr. Tideman over de Toekomst der Remonstrantsche Broeder schap, gehouden bij de viering te Haarlem van haar 300-jarig bestaan. Waarde broeders en zusters. Volgens de eigen geschriften van Re monstranten zijn de grondslagen, kenmer ken en doeleinden onzer Broederschap de volgende ln zachtmoedigheid, maathoudend, in klare oprechtheid, vrij van eenzijdigheid de waarheid te zoeken en deze boven alles te beminnen; tot dezelfde gemeenschap toe te laten en door den nauwsten band te vereenigen alle christenen, die het Evangelie als richt snoer bij geloof en wandel eerbiedigen; over het wezen des Christendoms een stemmig te denken, elkander in min ge wichtige geschillen te verdragen en de een heid des geestes te bewaren door den band des vredes; volkomen vrijheid van denken en ge- looven omtrent onzekere vraagstukken in elkander te eerbiedigen; oen christelijk geloof te willen dat, door het Evangelie bepaald, voor het bewerken van de persoonlijke heiliging niet alleen staat op het vrije onderzoek naar de waar heid omtrent leven en wereld, maar ook op de overgave daaraan in eigen hart. Doorgaands wordt het bovenstaande onder ons samengevat in de kernspreuk, die ook in dit kerkgebouw prijkt: Eenheid in het noodige, Vrijheid in het twijfelachtige, in alles Liefde. (Men zegt da t ïïeze spreuk van den kerkvader Augustinus is, doch prof. Abr. des Amorie van der Hoeven heeft haar niet bij hem kunnen vinden). Vreemd is dus van af hare geboorte aan onze Broederschap: leerdwang, kerkelijke tucht, nauwe formuleering van leer of be nauwing van leven, of andere op het ver leden terugvoerende werking, die een vluchtheuvel vormt voor menig geloovig ver stand en gemoed, dat naar vastigheid haakt. (Hoe vaak wordt daarbij vergeten dat de waarheid geestelijk van aard is en de geest proces, eeuwigdurend proces). Wat mogen wij van een dusdanige Broe derschap voor de toekomst verwachten Prof Abr. des Amorie van der Hoeven heeft in 1834 als hoogleeraar van het Se minarium bij eene feestviering de verwach ting uitgesproken, dat de toestand der christelijke kerk in ons vaderland, zoowel als in de overige deelen van Europa, in de eeTSte helft der 20ste eeuw veel schooner en heerlijker zou zijn, dan haar toenmalige gesteldheid. Hij, die daarmede blijkbaar niet enkel op eene verbroedering met de Hervormden doelde, zag het morgenrood van een nieuwen beteren tijd de kimmen reeds kleuren, mede tengevolge van den invloed van het universeele vrijheidsbegin sel der Remonstranten. En als Remonstrant èn als burger van het geestesrijk bad hij: Verhaast (o God) den zaligen tijd, waarin de aarde vol zal zijn van Uwe kennisse, ge lijk die wateren het bed der zee bedekken en geheel het menschelijk geslacht rondom het kruis van Uwen zoon geschaard, ééne kudde onder éénen herder zal wezen! Hoort gij daarin zijn gissing en zijn wensch, dat geen nieuwe jubeldag na dien hij beleefdevoor Broederschap en kweekschool aan zou lichten? En prof. Tiele -) Dr. Beijerman haalt in de jongste aflevering van het tijdschrift van prof. Tiele aan: „Wij zullen 't pand ons toevertrouwd, niet prijsgeven, vóórdat het vervangen is door iets beters, waarin het rijker, volkomener, grootscher herleeft.'' Hoort ook hierin den stem van den heraut, die verandering, opheffing van „het pand"' aankondigt; althans voor mogelijk, en onder zekere voorwaarden voor wenschelijk ver klaart! Ook prof. Tiele heeft hier blijkbaar ge doeld op eene mogelijke doorvoering van het universeele Remonstrantsche vrijheids beginsel of van de beginselen der Broeder schap in het algemeen over een ruimer ar beidsveld. Maar wat moeten wij nü den ken? Heeft onze Broederschap nog eene toe komst, zoo ja, waar ligt deze Zien wij BLOEHIENDAAL. Bloemendaalscheweg 113. Gestort Kapitaal f 4,090.000, Reserve ca. I 850.000. Effecten, Prolongatiën, Coupons, Vreemde Munt. Neemt Fondsen in Leendepot, en vergoedt daarop Leengeld. Open en gesloten Bewaarneming. Koop, Verkoop en Incasseering van Wissels op Binnen- en Buitenland, LOKET-KLUIZEN. Directies van Tooneelgezelschappen, Bioscope-Theaters e. d. kunnen de aan dacht op hare inrichtingen vestigen door geregelde publicatie in deze rubriek. De bijzondere voorwaarden worden op aanvraag gaarne medegedeeld. DE ADMINISTRATIE. lei vciruinuhg van onzen buk ai van hei ucpeiiu terrein van ons vaueriana, ja van hei ook beperkt terrein van net protestan tisme, en weuuen wij ons tot verscnerpuig van ons inzicht tot een uer scherpzinnigste uenkers over Rengie oer 19e eeuw. Dan wenden wij ons tot cd. von Hartmann, die m meer aangelegenheden heeft blijk gege ven van 'n proletischen blik. De godsvereeuiging (.van gods dienst mag in dat verband eigenlijk niet meer sprake zijnj, de religie als unio mystica zal voi- gens hem in de toekomst ook de kenmer ken dragen van vrijheid en van verdraag- zaamheid.Een Remonstrantsch geluid. Maar hoe? Allereerst wat de verdraagzaamheid betreft. Alle pogingen om van het stand punt van eenigen bepaalden godsdienst ver draagzaamheid te verdedigen, moeten vol gens hem uitloopen op verzwakking van leer en van tucht. Er is volgens hem slechts één weg waarop religie en verdraagzaam heid elkander vinden, het is die waarop wordt ingezien en ruiterlijk erkend, dat elke bepaalde godsdienstige wereldbeschouwing slechts betrekkelijk waar kan worden ge noemd. En in dit inzicht en in deze erken ning ziet Von Hartmann voor de kracht en de spanning van het religieuse leven der toekomst niet het minste gevaar. Mits wordt voortgebouwd op de grondgedachte, dat wat bepaalde geloovigen voor zeker houden, niet is wat voor eeuwig vaststaat, maar, in overeenstemming met hun graad van ontwikkeling, slechts is wat vaststaat voor hen. M. a. w. mits vaststaat dat, waar alles in evolutie is betrokken, dit ook geldt voor de religieuse zienswijzen en gevoe lens. Zoo is 't. Een moderne en tevens oer oude gedachte van algemeene toepasselijk heid op de geestesverschijnselen luidt: Al les is in ontwikkeling, alles is proces, alles is maar betrekkelijk, alles wijzigt zich, alles wendt zich en keert zich, alles groeit. Wel nu, het zijn juist de Remonstranten der 17e eeuw die voor het eerst in het protestan tisme, georganiseerd, hebben uitgeleefd de wet der bewegelijkheid, welke aan voren staande gedachten ten grondslag ligt. Is hier niet een vingerwijzing, dat de verdraagzaa'mheid, zoo als wij Remonstran ten die hebben te belijden, goed doordacht, juist ligt in de lijn der toekomst? En nu wat de vrijheidsidee betreft. Von Hartmann zegt het zoo schoon: God alleen is het eenig vrije, het eenig onbe perkte, het eenig onbepaalde wezen, en daarom is de mensch niet in staat tot vrij heid te geraken, zoo lang hij zich in den zin van een van God afzonderlijk geldende zelfheid bezit. Maar daarom, zegt hij, ge voelt en erkent de mensch zich terstond als vrij, zoodra hij zich in willen en voorstel len, bewust wordt van zijne eenheid van zijne vereeniging met God. De uitspraken: „niet-ik, maar Gij", „niet mijn wil maar Uw wil geschiede", zij bevatten de erkenning van de ware vrijheid in hoogste gebonden heid. Zoo, maar anders ook niet, zal dus ook zijn beginsel der vrijheid den Remonstrant het betreden van het rijk van de religie der toekomst niet versperren. Er schemert dus hoop dat de Remonstranten, mits ruim, mits universeel gevoelend en denkend, nog een taak hebben voor de religie der toe komst. En zij belijden het Evangelie van Jezus- Christus. Hier raken wij een der belangrijkste vra gen voor het toekomstig leven van de den kende menschheid en van de Broeder schap tevens. Want de Broederschap is een kerk. Geeft het Evangelie een kerk, een kerk leer Scherper gesteld vragen wij: onderstelt, duldt het Evangelie kerkleer? kerktucht? Ik zou zeggen het Evangelie geeft hoogstens een anti-kerkleer. Christus breekt koren aren op den Sabbath, bij allen eerbied voor de wet, die de tucht is, gaat hij om tegen gewoonte, tegen rechtzinnigheid, te gen kerktucht in met de arme menschen van de straat, tuchtelooze vrouwen, me- laatschen, onevenwichtigen, dommen en zwakken, ja, oneerlijken, zit hij met hen op de heuvels in de zon, staat hij met hen op de markten in de schaduw, zonder eere- dienst, zonder lithurgie, zonder symboliek; zonder idolatrie of verafgoding van ui terlijke dingen spreekt hij tot hun binnen ste in eenvoudige gelijkenissen aan het dagelijksch leven ontleend, zooals in sprookjes aan kinderen wordt gedaan. En hij spreekt zóó goed, d. w. z. zoo inhouds vol, dat 10 of 20 geslachten na hem leer stellige en zedekundige en symbolieke ge dachten hebben geput uit die eenvoudige verhalen. Zal nu eenige kerk nog een toe komst hebben? Vermetele vraag, die onbeantwoord moet blijven, maar waarop Wij toch niet geheel het antwoord behoeven schuldig te blijven. Immers zal eenige kerk nog een toekomst hebben, dan moet dit een kerk zijn, welke het te doen is om den binnensten inhoud van leerstelsel, van cultuur, van lithurgie, van symboliek en die ook al schaft zij dit alles af, den inhoud, den kern overhoudt in 'n vorm simpel als klaar water, voedzaam als eenvoudig brood, altijd voor allen ge schikt. Neen sterker, dan moet het een kerk zijn, die van haar rijke hulsels steeds meer aflegt om tot het zuivere binnenste van het geestelijk leven door te dringen, dan moet het een kerk zijn die ge woon kan zijn met en voor alle ge wone menschen, dan moet het, en hier komt het groote woord, een kerk zijn die zich zelf ontwikkelt' in de richting der zelf opheffing, der overheveling van zijn eigen binnenste naar een vrije en verdraagzame maatschappij. Want in de stad der openbaring, in de lichtstad Gods, in de Civitas Dei, in het koninkrijk Gods is geen tempel meer. Von Hartmann zegt in dit verband" Wan neer het kerkelijke religieuse leven zicli meer en meer in het onkerkelijke religieuse oplost, en allengs de stand der geestelijken opgaat in het leekendom dat religieus is gevormd, schrompelt de kerk zelf ineen; maar ::e verdwijnt niet vóór ze hare roeping heeft vervuld om alle sferen des levens met religieusen geest te verzadigen. Juist zoolang ergens nog een restant van een kerk is en niet kan worden gemist, wordt daarmede bewezen, dat het buitenkerkelijke leven religieus nog onvoldoende is, dat de ware religieusiteit nog elders dan in de we reld een veilig toevluchtsoord van noode heeft. Welnu, zoo dan een kerk nog kans heeft op een toekomst, is het de onze. Immers zij is het veilig toevluchtsoord van den vrijen en verdraagzamen vrome, wiens ou ders of grootouders reeds met de kerk als instituut van tooverij, van tucht, van gena de-bedeeling, van symbolisme, van idola trie, of leerdwang hebben afgedaan. Voor ons is de kerk gebleven de wij dingsvolle plaats van broederlijke samen komst en gehoorzaal, en de gepredikte re- legie zuiver verklaard en doordacht ver- eischt voor ons niet dan het bewustzijn van broederschap, van maatschap en het innig gevoelde woord der waarheid. Deze waarheid is geest, deze waarheid zal ons steeds vrijer maken, dan betrekke lijk vrij als wij waren, en de verdraag zaamheid zal daarbij den toon aangeven. En als dan straks in de praktijk van het Groote Houtstraat 113 Haarlem. PROGRAMMA van 7 tot 14 Maart. 1. NOORD-WALES, Interessante Natuuropname. 2. DE EERE-MEDAILLE. Klucht in 1 afd. 3. HET GESTOLEN HOTEL. Spannend Detective-verhaal in 4 afd. 4. Optreden van Mr. CARTER, de Duizend-kunstenaar. PAUZE. 5. SLIMMERD ALS VRIJER. Klucht in 2 afd. maatschappelijk leven zal worden voorbe reid en gesticht wat naar den geest voor ons hier reeds bestaat, het koninkrijk der He melen, waar dearme niet te kort komt, waar de rijke zich zelf terugbrengt in den slaat waarin hij tot het koninkrijk der He melen kan ingaan, waar de kracht geest kracht, de drift geestdrift en het inzicht wijsheid beet, dan zal van het zich aldus geestelijk uitlevend Nederlandsch Remon- strantisme kunnen worden gezegddat het daaraan heeft meegebouwd. i) Zie het tweede eeuwfeest van het Seminarium der Universiteit te Amsterdam. Leeuwarden, Su- ringar 1840 bl. 37v. -) Verwezen wordt naar het waardig en over zichtelijk artikel van dr. J. A. Beijerman 1618 1619. Na de Synode, in het Rem. Tijdschrift van 1 Maart j.l. s) Religionsphilosophie. He deel. Leipzig, Hacke 2 dr. bl. 19, 20; 165; 307 v. PLAATSELIJK NIEUWS. Men verzocht- ons opname van het vol- gi nde Hi t initiatief van den neer Van IC e s s e 1. De heer Van Kessel heeft het in de Maria-Stichting te Haarlem zwaar te ver duren gehad. Er is liem weliswaar niet in de letterlijke beteekenis des Wioords ei n rib uit het lijf gesneden, 'naar hij vcikeerde er toch in een toestand van ta ill able et corvéable a merci. Dank zij de chirurgische bekwaamheden van zijn geneesheer is hij weer in de maatschappij teruggekeerd. Nog gevoelt hij zich zooals ieder, die een zware ope ratie heeft doorstaan 't is alsof men iets aan zichzelf mist. Maar dat hij niets verloren heeft van zijne belangstelling voor de gemeentezaken, tot de beharti ging waarvan de kiezers hem eerst on langs beriepen - en dat hij niets heeft ingeboet van de energie, waarvan hij reods deed blijken voordat de gedwongen rust in het Ziekenhuis liem allen arbeid verbood, daarvan is gebleken in de jong ste Raadszitting, het verslag waarvan in uw vorig nummer te vinden is. Met den heer Van Kessel was ook weer het nieuwe geluid in den ltaad, die tot nog toe vreemd scheen gebleven aan de domocratisoho stroomingen, welke door de wereld gaan. Bij de behandeling van de concept verordening tot het tegtengaan van bak- kersnachtarbeid deed de heer Van Kes sel zeer duidelijk uitkomen, hoe bureau cratisch B. en W. waren te werk gegaan door deze materie to regelen zonder één bakkerspatroon, zonder één bakkersgezel te hebben geraadpleegd. Hij deed het voorstel de ontwerp-verordening naar B. en W. terug te zenden voor nader overleg cnct de belanghebbenden. Maar zoo ver wijkt deze eenling-democraat uit lipt ka der van den Raad, dat zijn. voorstel niet eens den steun kon vinden, noodig om in behandeling te komen. De heer Van Kes sel vónd nil gelegenheid te toonen, da.t hij geen Prinzipiënreiter is. Met de col lega's, dio hem zoo pas in zijn hemd had den laten staan, zette hij zich aan de schaafbank. En de ontwerp-verordening vau B. cn W.in de vergadering van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1919 | | pagina 1