in alle scholen in Vlaanderen, van laag tot iioog, het technisch onderwijs inbegrepen. Gerecht: volledige vervlaamscliing van het gerecht in Vlaanderen. Leger: gewestelijke indeeling; in ieder regiment zal de moedertaal van de soldaten gebruikt worden in het bestuur, het vilder- richt en de aanvoering." Het comité verzoekt president Wilson en den overigen leden van den Raad van Vier, de Belgische regeering te beïnvloeden om haar tot inwilliging dezer Vlaamsche ei- schen te brengen. Zend ze naar Egmond. Men verzoekt ons plaatsing van het volgende: Met den schoonmaak komen vaak oude leesboeken te voorschijn, die telkenjare weer worden weggeborgen en aldus vol komen nutteloos zijn. Wanneer u nagaat, dar elk leesboek, ge schonken aan de Visscherijschooi te Eg- iliond aan Zee, in ruun 500 gezinnen van hand tot hand gaat, eer het onbruikbaar is, kan u begrijpen, hoeveel genoegen uw thans nagenoeg waardelooze boeken nog kunnen verschaffen. Alle lectuur is welkom, voornamelijk de geïllustreerde. Maak dadelijk een pakket gereed met het adtes: Visscherijschooi, Egmond aan Zee. Geneesheer en voor Zuid-Afrika. Het bestuur van de Nederlandsch Zuid-Afri- kaansche Vereeniging heeft telegrafisch de mededeeling ontvangen, dat er in het Vrij- staatsche dorp Rouxville gelegenheid be staat voor een Nederlandsch dokter oin zich daar te vestigen. Zulke mededeelingen komen meer in. De Hollandsche Zuid-Afri kaners stellen voortdurend grooter vertrou wen in de bekwaamheden van N'ederland- sche doktoren, of doktoren, die in Neder land hebben gestudeerd. Dit geldt niet ai- leen voor den Oranje-Vrijstaat, welks be volking zeer sterke sympathieën voor al les wat Nederlandsch is, bezit, doch ook voor de Hollandschsprekende bewoners van Transvaal en de Kaap-provincie. Terwijl Zuid Afrika geen land is voor massa-im migratie, doen zich toch telkens gelegen heden voor, dat van een bepaalde, soms dringende behoefte aan de vestiging van Nederlanders blijkt. Nederlundsche ge- neesheeren, die zich buitenlands willen vestigen en zich een afwissclingrijke en winstgevende praktijk wenschen, kunnen niet beter doen, dan zich met den secreta ris van de Ned. Zuid-Airikaansche Veree niging, Keizersgracht 389, Amsterdam, in verbinding te stellen. Geen burgerwacht noodig! In een raadszitting te Wormerveer antwoordde burgemeester Koorman op een desbetref fende vraag van een der raadsleden, dat hij aan de regeering had bericht, voor zijne gemeente geen burgerwacht noodig te ach ten. Hij verklaarde volgens „Het Volk" verder zelf persoonlijk geen voorstan der van deze instelling te zijn en zou er derhalve vooralsnog niet aan medewerken te Wormer zoo'n instituut te vestigen, al was hij er, bepaaldelijk van katholieke zijde, wel toe aangezet. De E. L. T. A. De Eerste Luchtvaart tentoonstelling te Amsterdam, verspreidt een omzendbrief, waarin als de openings datum der tentoonstelling Zaterdag 5 Juli a.s. genoemd wordt. Aan het publiek zal ook gelegenheid worden geschonken, „dc vogels in hun element te zien" Daartoe zul len tijdens de tentoonstelling verschillende demonstraties plaats hebben en gelegen heid worden gegeven tot het maken van vliegtochten. De tentoonstelling blijft gedurende de maanden Juli en Augustus geopend. Verhooging telegrammentarief. Met in gang van 1 Mei zal aldus meldt de „Te legraaf" het tarief voor het verzenden van telegrammen worden verhoogd en wel volgens onderstaanden maatstaf; Gewone binnenlandsche telegrammen worden met 10 cent en dringende binnen landsche telegrammen met 30 cent per te legram verhoogd. De kosten voor het verzenden van alle radiotelegrammen, afkomstig van of be stemd voor Nederlandsche kantoren, die gewisseld worden door tusschenkomst der rijkskust-kantoren worden gebracht op 3 cent per woord met een minimum van 30 cent per telegram. .Een goed stelsel. Het program van Vilgrain, op wiens initiatief de noodwinkels te Parijs werden opgericht, is thans, twee maanden nadat met de uitvoering een begin werd gemaakt, geheel verwezenlijkt. Le vensmiddelen zijn in overvloed voorradig, niet alleen in de noodwinkels, maar ook bij de meeste handelaars. De meest voorko mende levensbehoeften zijn van 40 tot 60 pCt. in prijs gedaald. Vaderlandsch Historisch Volksfeest te Arnhem. In de prachtige natuur-omge- ving van den Arnhemschen Waterberg het terrein van het Nederlandsch openlucht museum zal op 3, 4 en 5 September a.s. een vaderlandsch historisch volksfeest wor den gehouden. Het initiatief tot dit feest werd genomen door den bekenden ijveraar voor natuur schoon en niet liet minst voor het Open lucht-museum, den heer D. J.v. d. Ven. Het feest wordt georganiseerd door Oranjedag'' •,V. V. V.", „Het Nederlandsch Openlucht- Museum" en „De Arnhemsche Kunstkring' en is bedoeld „als uiting van oprechte vreugde, dat wij, ondanks alle bedreigingen, gebleven zijn het vrije Nederlandsche volk." In de fraai uitgevoerde brochure, die voor deze feesten de aandacht vraagt, vin den we afgedrukt de rede, op 21 Januari door den heer D. J. v. d. Ven gehouden en waarin hij zijn plannen heeft ontvouwd. Wij ontleenen hieraan een en ander. Noodzakelijk voor het welslagen van het vaderlandsch historisch volksfeest acht ik het, dat alle deelnemers aan het „landju weel" en den ommegang reeds in den loop van Woensdag 3 September 1919 te Arn hem aankomen. Alle deelnemers moeten dus Woensdag 3 September 1919 als reisdag beschouwen. De ligging van Arnhem in het midden des lands maakt, dat de afstanden van Zeeland, Zuid-Limburg, de Noordelijke provincies en Noord-Holland niet al te veel van elkaar verschillen, zoodat het mogelijk zal zijn, dat de meeste deelnemers in den namiddag te Arnhem komen. De uittocht der deelne mers in de verschillende dorpen en steden zal zeker in menige plaats een „voorpret" zijn, maar niet minder „joyeus" kan de in tocht te Arnhem wezen. De oude gilden met slaande trom en vliegende vaandels, de stoere Zeeuwsche ringrijders en de kloeke Brabantsche schutterijen zullen gewis in druk maken en duizenden dien avond reeds op de been brengen. Alleen die aankomst van honderden provincialen in gewestelijke kleederdrachten kan een schouwspel wor den, dat nog nimmer te Arnhem of elders in ons land is vertoond. Dien Woensdagavond in September maand, als het zoo tegen zeven uur sche mert, zal plots onze stoere St. Eusebius- toren oplichten in zijn strenge architectoni sche lijnen, die stralend zich hoog boven Arnhem's huizenzee zullen afteekenen. Dan zullen de prachtige Arnhemsche klokken gaan zingen, want Jef Denijn zal er het feest inluiden met zijn eerste in Nederland te houden beiaard concert, dan zal „onze herboren klok- ketoren vreugdeklanken alomme strooi en" en zal bevestigd zijn, wat Arnhem's burgemeester bij de huldiging van den meester beiaardier op 8 October 1915 ge tuigde: „Ik verklaar er trotsch op te zijn, dat Arnhem aan de spits zal staan van de verbetering der klokkespellen in Neder land, want de meester-beiaardier heeft in uitzicht gesteld, dat hij het Nederlandsche volk zal opvoeden in deze schoone kunst." Aan den heer Denijn is reeds het verzoek gericht door V. V. V. om de herstellingen aan osn klokkenspel aan te brengen, welke hij na zijn onderzoekingen in 1915 noodig heeft geoordeeld. Het geld voor die herstel ling is ook bijeen, terwijl de Amsterdamsche Westertoren en de Bredasche O. L. Vrou wetoren ons reeds bij vroegere feesten be wezen hebben, dat het sprookje van den lichtenden St.-Eusebiustoren voor Arnhem tot waarheid kan gemaakt worden. Als een ver in het rond zichtbaar zinnebeeld van het feestvierende Arnhem zal er de St. Eu- sebius oprijzen in de lichtende pracht van zijn kloeke lijningen en ook daar waar de zang van zijn heerlijk klokkenspel niet meer gehoord kan worden, verkondigen, dat het vaderlandsche feest ook in groote mate hemzelven tot nieuwe glorie brengt. Na afloop van het beiaardconcert, dat alleen reeds een aantrekkelijkheid is, welke dui zenden vreemdelingen zal lokken en dat geheel ook zich aansluit bij het nationale ka rakter van het vaderlandsch volksfeest, daar carillonspel bij uitstek Nederlandsche volksmuziek mag genoemd worden, kan er een avondfeest worden georganiseerd in de zalen, den tuin en he: park van het welbe kende Arnhemsche feestgebouw:Musis Sa. crum". Zal de Algemeene Nederlandsche Klokkenspelvereeniging, waarvan het secre tariaat te Arnhem is gevestigd, haar volle aandacht te schenken hebben aan de sa menstelling van het beiaardconcert-pro gramma. in Musis Sacrum zal de vereeni ging „Oranjedag" den scepter kunnen zwaaien. Tegelijk moet ook de kermis op de IJsclub geopend worden, zoodat de me nigte zich verdeelen kan en in verschil lende gedeelten van de stad het feest kan worden ingewijd. Den volgenden dag, Donderdag 4 Sep tember. heeft dan het landjuweel op den Waterberg plaats, waarna in den middag de ommegang rondtrekt en ten slotte ont bonden wordt op het feestterrein van Vi tesse. Het eigenlijke algemeene vaderlandsch historisch volksfeest is hiermede geëindigd. Het geweld en de burgerwachten. ln een geschriftje: „Is het Vrede Joir Hil- brandt Boschma geschreven en nij 'ei uit gever J. F. Honnef te Rotterdam voor 10 cents veikrijgbaar, nemen wij hier een en ander over omtrent geweld in het algemeen en de burgerwachten in het bizonder. Ik zal het geweld nooit en in geen enke len vorm verdedigen. Gelijk ik met heel mijn ziel in den naam des Heeren het ge weld vervloekt heb, dat zich keerde tegen een buitenlandschen vijand, zoo vervloek ik in den naam des Heeren nog veel luider en veel krachtiger alle geweld, dat zich zou willen keeren tegen de kinderen van het zelfde land. Ik wil niets weten van eenig „goed", dat volgens sommigen rit het kwa de van het geweld zou kunnen te voor schijn komen. Ik geloof net zoo min aan geweld, als dat ik aan hekserij of aan de „nuttige" werking van de pijnbank geloof. En wat ik het minst van alles geloof is, dat er ooit een waarachtig christelijk-sociale samenleving door geweld zou kunn;n wor den tot stand gebracht. De tegenwoordige maatschappij gelijkt op een zwerm bijen, die aan een tak hangen en die elkander vast houden en machteloos maken. Een christe- liik-scciale samenleving te stichten wil zeg gen: den bijenzwerm op te vangen in een korf en hem aldaar te vormen tot een ge ordende maatschappij. Het geweld echter is als de man, die er dwars met den knuopel doorheen wil slaan. Ieder weet wat daar van het gevolg zal zijn. Maar stel dat er door geweld eenig lager goed zou worden bevorderd, dan zou dat toch niet kunnen geschieden, zonder dat daardoor een hoo- ger goed geschaad werd. Daarom moet het hart van den waarachtigen Christen alle geweld veroordeelen en zeggen met Paulus Zullen wij het kwade doen, opdat het goede daaruit voortkome En hij antwoordt: dat zij verrel Maar met dezelfde kwast, waarmee ik het geweld, dat zich aan de ééne zijde ver heft, zwart verf, wil ik ook het geweld, dat zich aan de andere zijde verheft, zwari verven. Welk een lafhartigheid en karak terloosheid hebben wij in ons land aan schouwd, toen daar ook door de meest conservatieve partijen in den tijd van één week een aantal hervormingen werden toe gezegd, waartegen ze zich te voren jaren lang met alle kracht hadden verzet! En toen daar, als om te toonen, hoezeer het met deze toezeggingen ernst was, overal burger wachten werden opgericht van jongens van gymnasium of hoogere burgerschool, om de arbeiders in geval van oproer, neer te slaan. Dit beteekent niets meer of minder dan de vorming van een staat in den staat! Een staat, waar zulke maatregelen worden noodig geacht, behoeft niet meer ontbonden te worden die heeft zichzelven reeds ontbonden. Maar deze burgerwachten hebben ook nog een ander doel, namelijk om, gelijk de minister heeft uitgedrukt, „ingeval van oor log de mobilisatie mogelijk te maken." Men denke zich eens goed in, wat dat schijnbaar zoo onschuldige zinnetje te be- leekenen heeft! In 1914 is de mobilisatie zonder horten en stooten van stapel geloo- pen. leder, die opgeroepen werd, greep ge willig zijn. geweer, nam afscheid van vrouw en kind en liet zich geduldig neerzetten waar men hem hebben wou. Maar als nu eerlang nog eens opnieuw moest worden gemobiliseerd, dan staat het te voorzien, dat liet wel wat minder gemakkelijk in zijn werk zou gaan. Er is veel kans op, dat tal van opgeroepenen, vooral de ouderen en de huisvaders onder hen, bij zichzelven zouden zeggen: „lk heb niets geen haast, mij te laten doodschieten. Wat er van worden zal. weet ik niet; maar ik wil de zaak eerst nog eens een paar dagen aanzien." Welnu, dan zullen de aankomende jon gens van de burgerwacht gewapenderhand de woningen van de thuisblijvers moeten binnendringen en de oudere menschen van de landweer en den landstorm met de punt van de bajonet naar de kazerne drijven en zoo „de mobliisatie mogelijk maken." Welk een godsgruwelijk besluit! Ook indien ik me zou stellen op het standpunt, dat de verdediging der regeering een plicht acht, zou ik hen, die dergelijke besluiten nemen, wel ernstig en kalm wil len vragen: „Is het goed, om zóó alles op haren en snaren te stellen Ziet gij niet in, dat bijaldien de mobilisatie op die ma nier moet worden doorgezet, de regeering toch reeds verloren is, onverschillig of er al of niet nog wat gevochten wordt. Een mobilisatie, die op die wijze geforceerd moet worden, zou toch immers alleen maar kunnen dienen om de volksramp des te grooter te maken!" Men kan van men schen. die dergelijke plannen koesteren niet meer zeggen, dat ze hun volk en vaderland liefhebben. Bij hen is de wind der vader landsliefde door de vang geloopen; ze heb ben in den grond der zaak slechts hun eigen partij- en klasse-inzichten lief en zouden zoowaar in staat zijn ter wille daarvan, het gansche Nederlandsche volk naar den af grond te helpen! In het belang van ons gansche volk zou ik allen, die zich met zulke plannen ophouden, wel willen waarschu wen, dat ze gevaarijk spel spelen. Het eene lokt het andere uit, en let er op, dat van de dagen van Oidenbarnevelt tot die van Wil lem V toe al de gruwelen van een burger oorlog met het oprichten van burgerwach ten begonnen zijn. Als de alarmfluit van de locomotief u te schel in de ooren trilt, dan kunt gij, om ze tot zwijgen te brengen, de veiligheidsklep afsluiten; maar het eenige resultaat dat ge zult verkrijgen zal zijn, dat op een gegeven oogenblik de heele machine uit elkaar springt. ONTVANGEN BOEKEN, ENZ. Eeekeboek over Godsdienst. Bij de N. V. Drukkerij Jacob van Campen te Am sterdam verscheen „Leekeboek over gods dienst", een „geloovig-kettersch boek, op gedragen aan alle buiten-kerkelijke men schen." Schrijver 's de bekende predikant H. Bakels, van wien vroeger o. m. verscheen „Een Bouquetje dogmatiek", „Het Nieuwe Testament voor Leeken leesbaar gemaakt", enz. Uit een brief van den schrijver betref fende dit boek halen wij aan; o ja, 'k vergat haast nog je het voor naamste te melden, 'k Heb van 20 October tot 10 December bijna dag en nacht zitten pennen aan een pamflet, 't Heet „Leeke boek over godsdienst" en 'k droeg het op aan alle buitenkerkelijke menschen. Ik heb 't nu al zóó lang geprobeerd via de domi nees, de pastoors en de kerkeraden en de Protestantenbondbesturen en zoo. Nu wil 'k eens probeeren mijn propaganda in een ander aderenstelsel te persen. Via de vrij metselaars- en de S. D. A. P.-besturen, en de theosofen- en spiritistenbesturen naar de rooje arbeiders en zoo. Je begrijpt wel. Het is zoowat 250 pagina's groot en loopt over: 1. God; 2. Deugd; 3. Onsterfelijkheid; 4. Jezus; 5. Kerk; 6. Bijbel. Ik denk in dit boek hardop (uitdrukking van Clemen- ccau) en zeg nog al precies wat 'k denk ('t allercritiekste hou je toch nog altijd een beetje voor je zelf. Gek!) Ze zullen er wel erg kwaad om worden. Vooral som mige (ik hoop niet alle) .christenen. Maar enfin, 't moest maar eens alles gezegd wor den. En mijn ondervinding is (goddank!) dat ze na een tijdje wel weer bedaren ja, 't zelfs met je ééns worden 't Was een heele toer in dezen tijd, van papiernood enz., een coulanten exploitant te vinden die 't boekje over Nederland, Bel gië, Transvaal, Oost- en West-Indië, kort om over het Nederlandsche taalgebied wou uitsmijten. Maar die heb ik nu na 2 maan den zoekens gelukkig gevonden. Nu kan 'k weer rustig slapen. Je voelt hoe geluk kig 'k me gevoel." Wij komen later nog wel op dit boek terug. AAN ONZE LEZERS. Wegens de dagelijks voorkomende dief stallen van rijwielen, meenen wij onzen le zers een genoegen te doen rnet hen tegen een verlaagde jaarpremie in de gelegenheid te stellen, hun rijwielen te verzekeren: 1". tegen diefstal, binnens- èn buitenshuis, waar ook; 2°. tegen beschadiging der fiets op den weg; 3°. tegen wettelijke aansprakelijkheid je gens derden, wegens aanrijding, waarvan beschadiging of lichamelijk letsel het ge volg is; 4". ter zake van een ongeluk met de fiets overkomen. De uitkeeringen per verzekerde bedra gen: wegens diefstal tot 200,per fiets: wegens beschadiging der fiets vanaf 3,per reparatie wegens wettelijke aansprakelijkheid tot 2500,—; wegens een bekomen ongeval bij tijde lijke, geheele ongeschiktheid f 12,per week en bij overlijden 500, Bovenstaande vier risico's, waaraan ie der wielrijder, man of vrouw, jongeling of meisje dagelijks blootstaat, worden door de Verzekering-Mij. „Concordia" te 's-Graven- hage overgenomen tegen een verminderde jaarlijksche premie van r 10,50, mits men lezer van dit blad is en zich daarvoor schriftelijk tot onze administratie wendt. LETTEREN EN KUNST. Dr. W. Royaards. In het laatste nummer van „De Holland sche Revue" geeft Frans Netscher een ka rakterschets van dr. W. Royaards. Het blijkt daaruit, dat Royaards heel wat gesuk keld en geprobeerd heeft voor hij zijn weg zag. Het was een zoeken en tasten van belang. Eerst zou hij militair worden, toen medicus; daarna kwam hij op de Tooneel- school, waar de directeur niet veel in hem „zag". Daarna speelde hij in de Nes en een jaar op 't Leidsche Plein. Toenom wat om handen te hebben, zocht hij nau were relatie met het Boek, d. w. z. hij werd reiziger bij den uitgever Robbers. Of hij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1919 | | pagina 3