TOSCA Vraagt BRONSTEE's VICTOR! A-WATER LUXOR-THEATER MODELMELK KARNEMELK YOGHURT N.V. Modelboerderij BR0NSTEÊ, NIEUWSTE MODELLEN GROOTE HOUTSTRAAT 139-141 Van Vrijdag 18 tot en met Maandag 24 November. 7. Marscli. Ouverture H.A.P.-Courant, de film met de lOOOoogen Bona Fide, inbrekers, Komisch. Vroolijke leeuwen en warme kadetjes, Comedie in 2 acten. The 2 Baython's. Schitterend Trapeze nummer. PAUZE. Drama in 5 bedrijven (6 acten) naar den beroemden roman van V1CTORIEN SAR- DOU en naar de opera van dien naam, van den Componist GIACOMA PUCCINI. In de hoofdrol de beroemdste Ital. filmartiste M8"8 Frartcesca Bertini. Dit meesterwerk is verfilmd op de plaats der behandeling zelve, zoodat buiten het spel der artisten het schoone Italië te aan schouwen is. MASSIEF EIKEN LINNENKAST, geslepen glas, f 70.-; mooi degelijk AMEUBLE- MENT t 90.-; groote SPIEGEL f 35. SCHILDERIJEN t 15.- per paar; SLAAP- KAMERAMEUBLEMENTEN; pracht BUFFETTEN, enz. direct van Meubelmaker: EGELANTIERSGRACHT 104, Amsterdam. heeft. Daar moeten eerst voldoende arti kelen voor worden bij elkaar gehaald, daar moet reclame voor worden gemaakt, kortom de voorbereiding voor zoo'n bazaar is zóó ontzettend groot, dat wij verbaasd waren dat alles zoo in de puntjes was. Het was nog ver voor achten dat wij voor den ingang stonden te wachten om naar bin nen te kunnen komen, alles was reeds bezet en we vreesden buiten te moeten blijven. Allen kregen echter een plaatsje. Om 8 uur opende de Voorzitter Dr. M. J. A. de Vrijer d'e bijeenkomst met een hartelijk welkomstwoord en een bijzonderen dank voor de vele helpsters en helpers. Was hij aanvankelijk geen voorstander ge weest tot het houden van deze bazaar, thans is zijn opvatting anders. Wat een hulp, wat een liefde, wat een toe wijding voor dit werk. Hoogst voldaan dankte spr. nogmaals de dames, sprak den wensch uit dat deze ba zaar eeitige poëzie naar buiten zal dragen en haaste zich van het podium te gaan om plaats te maken voor de dames welke zich bereid hebben verklaard de bazaarbezoeksters en bezoekers te laten genieten van de kunst. Mevr. van Tuyl van Serooskerke was de eerste welke met haar kostbaar instrument ons vergaste, daarna was het Mevr. Koolho ven die met haar heldere volle stem het Utd van Valerius: „Noch leef lek in verdriet'' en nog dTie liederen liet hooren. Mevr. Barones se van Asbeck was het vervolgens welke ons liet getuigen van haar bijzondere talenten op de piano. Daarna betrad Mevr. van Tuyi van Serooskerke nogmaals met haar viool het podium om even later weer te worden afge wisseld door Mevr. Koolhoven. De pianobegeleiding was in handen van de dames van Vloten en Ré Levie. Dat de aanwezigen uiting gaven aan hu:i dankbaarheid voor dit bijzonder mooie con cert behoeft zeker geen betoog. Dr. de Vrijer bedankte daarop de dames voor hetgeen zij hebben gegeven en deelt mede dat nog juist iets is ingekomen van waarschijnlijk wel de jongste medewerkster voor dezen bazaar, n.L een schetsboek van Keupje Tedfng van Berkhout. Er wordt vervolgens eenige ruimte gemaakt in de concertzaal, doordat de verkoop thans begint en eenige stoelen worden verwijderd opdat de dames welke zich hebben belast met den verkoop van thee, limonade enz. zich goed kunnen bewegen. De verkoopsters waren voor hun taak be rekend. Niettegenstaande het halftien was, voor het concert was afgeloopen. kon er dien avond toch nog een bedrag van ruim duizend gulden aan ontvangsten genoteerd worden. De tweede dag was niet minder en de derde dag ook al weer niet, zoodat in totaal ont vangen is over de 3500.—. (Het juiste be drag kan men ons nog niet opgeven). Deze bazaar is prachtig geslaagd en wij zouden de bestuurders van vereenigingen of corporaties willen aanraden: doe ook zoo. Het geeft U, behalve geld in 't laadje, moed, om HEEMSTEDE TELEF.1790. Telefoon \an 9—12 en 2—5J uur. op den eenmaal ingeslagen weg voort te gaan, en liefde in de menschheid. Het vertrouwen keert terug, de vreeselijke gedachte dat alles is gewijzigd, dat wij allen in ons nadeel zijn veranderd, dat de oorlog met zijn gevolgen onze ziel heeft afgesloten voor het teedëre, wat wij naastenliefde willen noemen, blijkt een droom geweest te zijn. Op zoo'n bazaar komt men weer tot zich zelf. De pianiste mejuffrouw Sophie Leendertz zal a.s. Dinsdagavond in de kleine zaal van hotel Vreeburg een concert geven met mede werking van de zangeres mevrouw Adrie Wienecke. Uitgevoerd zullen worden pianowerken van Chopin, Debussy, Albeniz, Liederen van Brahtns, Reynaldo Hahn, César Francic en Strauss. In de Staatscourant staan vermeld de sta^ tuten van de Buurtvereeniging „Duhlust- park en Omgeving", gevestigd aihier. Twee leden der Bloemendaalsche Gym nastiekvereniging, die aan den Veldloop te Overveen hebben deelgenomen, waren van groep B. (nieuwelingen) nummer 18 en 23, die het eerste van de 125 aankwamen. Werkelijk een goede prestatie. Misschien dat ze met een volgende wedloop een prijsje in de wacht kunnen slepen. Zaterdagavond j.l. hield de Bloemendaal sche Gymnastiekvereniging in Hotel Vree burg een algemeene vergadering. Om kwart over achten opende de voorzitter de vergade ring en deelde mede, dat d'e heer P. Tideman Jr. tot correspondent der Vereeniging was aangesteld. Nadat de notulen en ingekomen stukken waren voorgelezen, werd er gespro ken over de te houden uitvoeringen. Het pro gramma, dat door den leider en d'e Techni sche Commissie is samengesteld, werd aan de leden voorgelezen en na een kleine wijziging goedgekeurd. Het bevat wederom eenige va- rieerende nummers. Het knotszwaaien, dat door dames-leden uitgevoerd zal worden, is op de gehouden winteruitvoeringen dezer Vereeniging nog niet gegeven. Een zeer ern stig dispuut ontstond over het voorturnen der dames. Ook na lahgdurige besprekingen kon men het hierover niet eens worden en werd het onderwerp tijdelijk van de baan gescho^ ven. Na het samenstellen van verschillende commissies, zooals toestelcommissie, contro lecommissie enz. werd medegedeeld, dat de eerste uitvoering zal worden gehouden op 14 Januari e k. De toegangsprijs bedraagt hier voor f 1.De tweede uitvoering wordt ge houden op 21 Januari e.k. Entree is hiervan 75 ets. Vóórdat men uiteenging werd door een der leden een collecte gehouden voor de noodlij dende kinderen in Rusland. De opbrengst hiervan bedroef f 17.73. Na afloop der vergadering werd door het Bestuur der B. G. V. besloten zoo spoedig mogelijk een vergadering te beleggen, waarop zullen worden uitgenoodigd de gemeenteraads lede, de hooiden der scholen en Afgevaardig den van Sportverenigingen van Bloeinendaai en Overveen. Op deze vergadering zal da:i ge sproken worden over het gemeenschappelijk belang bij een goed Sportpark in- onze Ge meente en zal men trachten tot overeenstem ming te komen om zoodoende gezamenlijk maatregelen te beramen tot het aanleggen van een Bloeinendaalscii Sportpark, in het belang van de gcheele Gemeente. T O O N E E L. Kon. Vereen. „Het Nederlandsch Tooneel" Droomspel van August Strindberal, ver taald door Dr. Willem Royaards. Door bezwaren van technischen aard zal „Droomspel" althans voorloopig niet,, opgevoerd kunnen worden in den Stads schouwburg te Haarlem. Tot mijn genoegen werd ik Zaterdag 1.1. in de gelegenheid ge steld om een voorstelling van dit belangwek kende spel bij te wonen, in den Stadsschouw burg te Amsterdam. Wanneer wij van de teekenen des tiids willen spreken dan moeten wij niet letten op die teekenen, die het verwordene aankleven, doch op die, welke het komende afschaduwcn en dan mag zeker als een dier teekenen aangemerkt worden dat de kunstenaars der latere jaren den droom zoo gaarne in hun werk betrekken. Dit is geen modegril, doch het heeft een diepere beteekenls. Wij, psychisch kromge- groeiden, onder den last der verstandelijke overlading, wij gaan ons herstellen: de onder drukte inotuitieve faculteiten onzer ziel gaan haar rechten hernemen; het intellectualistisch exces wordt gekeerd. Hierin gaan de kun stenaars, die de geestelijke leiding hebben, voor. Nu komt het intuitieve leven het dichtst bij het droomleven, zoodat de dichters ter be wustmaking daarvan het intuitieve in het droomleven, dat toch ieder mensch kent, uit beelden. Strindberg moet gevoeld hebben, dat hij om meer dan één reden de droomspheer moest kiezen voor deze dramatische meditatie van het menschelijk leven. Immers, hoe zou hij zooveel verscheidenheid van gebeuren in één harmonisch gedachtenweefsel hebben kunnen verwerken, indien hij niet bij koning Droom verlof was gaan ieenen, om met tijd, ruimte, stof en persoonlijkheid, ja zelfs met leven en dood naar welgevallen te handelen, zonder zich te bekommeren om de dienstbaarheden, die het verstand op deze begrippen pleegt gevestigd te houdea Met dezen vrijbrief ter hand kon Strindberg den tijd, die de waarneembare polsslag der onwaarneembare eeuwigheid is, versnellen of - vertragen. Hij kon huizen doen groeien, van gedaante veranderen en vervagen; personen doen verouderen en verjongen, verdubbelen en samensmelten; afgestorvenen doen weder- keeren en hun den afgebroken taak doen op nemen in het aardsche levea Deze vrijheid heeft Strindberg in staat ge steld om van ongeveer het hoogste plan, waarop een mensch zich vestigen kan, zijn spelucum op dit aardsch bedrijf te richten en ons te toonen hoe het dwarrelende aardsche leven zich van die hoogte liet aanzien. Of den blik in dien spiegel een gang naar den schouwburg waard is? Dagen lang blijft men onder den indruk van de beelden die men daarin ziet. Ik ken geen tooneelspel, van zulk een suggestieve kracht als „Droomspel". Elk der tallooze tooneelen is zóó beheerscht- tragisch, zóó aangrijpend, dat de meest verho len diepte van ons gemoed er door geroerd wordt. Tusschen het oogenblik, waarop lndra's dochter op aarde verschijnt en dat waar op zij, na door liet vuur gelouterd te zijn, weerkeert naar haar Vader in den hemel, trekt al het menschelijk leed over het tooneel in droomgestalten aan onze oogen voorbij. Zooals eenmaal Buddha door de geestelijke nooden der menschen gegrepen, bij nacht de lmwelijkssponde ontvluchtte om in afzonde ring op middelen ter redding te zinnen, zoo ook moet Strindberg, na een leven van bitteren strijd, Iria's dochter aan zijn gemoed hebben zien ontstijgen oin den barren tocht door liet menschelijk leven te volbrengen. Het is niet het smartelijke, dat dit „Droomspel" zoo aan trekkelijk maakt, doch 't is het warme mede lijden van den schrijver met de met zorgen beladen menschheid. Al is Agnes' tocht slechts symbolisch bedoeld, toch geeft het den men schen een troost en een verademing d'e smar ten van ons geslacht te zien doorleven door een uit den hemel gedaalde, die straks ons heimwee naar het Vaderland bij den Aller hoogste zal uitzeggen. In dit werk heeft Strindberg de felste smart met de teederste middelen weten te beelden en daarin ligt zijn grootheid. Het zijn in het bijzonder de onbestendigheid van het geluk op aarde en liet gebrek aan liefde onder de menschen, die tot elkander komen, die Strindberg gestemd hebben toen hij dit meesterwerk ging ontwerpen. „Het is jammer van de nlenschen'' en „Het is niet gemakkelijk mensch te zijn" moet het Godenkind telkens beamen. Telkens en telkens weer wordt men er door gefrappeerd, welk een groot kenner van de menschen en van het menschelijk gemoed Strindberg geweest is. in een aaneenschake ling van subtiele tooneelen volgt het eene phy- chologische moment het andere op. Men kan elk tooneel voor zichzelf uitwerken tot een volledig drama en daarin een symbool vinden van een ievensphase. Hoe treffend' is het tooneeltje van den offi cier in niets meer aan ten officier herin nerend die, ofschoon gepromoveerd, weer op de A. B.-banken komt te zitten en onder de terreur van een schoolmeester geraakt, van een leermeester, die slechts een belache lijke definitie van het begrip „tijd" weet te geven. Slechts door een oogenblik van ruw geweld kan hij aan deze beklemmende hyp nose van het verdwaald verstand, ontrukt worden. Dan de aanplakker, die heel zijn leven gehunkerd heeft naar het bezit vaneen schepnet en van een groenen vischbak; die nu eindelijk in het bezit daarvan gekomen, niet kan zeggen, waarom de vischbak toch eigenlijk niet dat is, waarvan hij altijd ge droomd heeft. Dan de deur, die bij menschen- heugenis nooit geopend geweest is en waar achter het levensraadsel verborgen is. Als de deur geopend wordt, meenen de men schen, dat er niets achter geweest is en het Godenkind kan niet verder gaan dan te ver- 10.50 8.50 7.50 650 5.50 4. 50 klaren: „als ik jelui zou zeggen wat er achter was, zou je het toch niet gelooven". Wat baat het of onze ooren het hooren; die niet gelooven kunnen niet waarnemen: het wan trouwen en het ongeloof houden ons van het schoonste bezit verstoken. Er is heel wat begrip toe noodig om een dergelijk stuk ten tooneele te brengen en wij moeten den heer Royaards erkentelijk ervoor zijn dat hij met zijn vertaling en door zijn lei ding ons dit groote werk van Strindberg zichtbaar gemaakt heeft. Er moge dan al hier of daar een enkele maal iets aan belichting of decors ontbreken, zoodat men de continuïteit der droomstem ming onderhouden voelt, de opvatting des boeren Royaards is uitstekend geweest en de nimmer haperende regie wekt onze bewonde ring. Bovendien mag men niet vergeten, welke eischen gesteld worden aan een man, die het initiatief neemt tot en de leiding van een zoo geweldig grootsche voorstelling, als die van „Droomspel". Laat de plaatsruimte mij niet toe over het spel en over de spelers (over wien nog zoo veel waardeerends te zeggen zou zijn) af zonderlijk te schrijven, één punt wil ik toch niet onbesproken laten. Het stuk vergt van de spelers een stemgeluid, dat menigmaal de fluistering nabij komt en toch dient het ge zegde tot in de uiterste hoeken van de over volle zaal verstaanbaar te zijn. Van dezen cisch bleken nagenoeg alle spelers zicht voort durend bewust, behalve de heer John Gobau, die in zijn belangrijke rol van „den Dichter" vaak bijna onverstaanbaar sprak. De zaal was Zaterdag geheel uitverkocht en zij, die een voorstelling van „Droomspel" in den Stadsschouwburg te Amsterdam willen bijwonen, doen verstandig met zeer tijdig plaatsen te bespreken. HENRI BAKEl.S. Sprotje. Sprotje, het dertiende oorspron kelijk Nederlandsch tooneelspel, dat door de N. V. Het Schouwtooneel, directie Adr. van der Horst en Jan Musch ten tooneele wordt gebracht is een tooneelbewerklng van A. De- fresne in overleg met mevrouw M. Scharten- Antink gemaakt, naar het alom bekende ver haal van deze schrijfster onder denzelfden titel. De eerste opvoering te Haarlem zal plaats hebben hedenavond in den Stadsschouw burg. BROCHURE'S EN TIJDSCHRIFTEN. Het Novembernummer van „Flevo", maand blad gewijd aan de droogmaking der Zuider zee vertelt ons een en ander omtrent de vor dering gedurende de afgeloopen maand. Bij de fa. H. D. Tjeenk Willink Zoon te Haarlem verscheen het eerste deel van eenige werkjes over nuttige dieren in Ned. Oost- Indië. Deze boekjes zijn, wat inhoud en wijze van uitgeven betreft, geheel in overeenstem ming met die van de Landbouw- en Mijnbouw- serie. Het werkje is getiteld „Buffel en Rund" door Dr. 't Hoen en is prachtig geïllustreerd. Het geheel geeft een goeden kijk op den hoornveestapel in N. O.-Indië. De prijs is zeer laag voor zoo'n rijk geïllustreerd werk, n.I. 2.25 ingenaaid en 3.—- gebonden. Het volgende zal een verhandeling zijn over visschen en het derde over het Paard. MAISON HETTY, Groote Houtstraat 126, Telefoon 1760 Dames- en Heeren Modeartikelen. Kousen en Sokken, Tricot Ondergoed, Jumpers, Jersey's en Kimono's, Specialiteit in Overhemden en Pyama's naar maat. Ruime keuze in Engelsche Sefirs en Vyella, Boorden en Dassen in uitm. kwalit' it. Handschoenen, Shawls en Zakdoeken, Parfumerieën, Cadeaux-artikelen, enz. Het Novembernummer van „Neerlandia", orgaan van het Algemeen Nederlandsch Ver bond vertelt ons o.m. hoe de groepsdag is ge slaagd te Zaandam; Hollandsche boeren op Java. Pastoor Verries over de Vlaamsche taal, enz. enz. OBERLAHNSTEIN Als bewijs van echtheid eischc men op alle schrocfflesschen een ongeschonden sluitetiket over de schroefstop.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1921 | | pagina 2