Extra aanbieding in JERSEY'S, f 13.75, 14.75 VICTORI A=WATER MAISON HETTY Groote Houtstraat 126 Telefoon 1760 „BRONSTEE" OPENLUCHTSPEL. Zaterdag j.l. is in de Schapenduinen opge voerd het openluchtspel „de Saksische Woud reus", Oud Qermaansch spel in vijf bedrijven. Tekst van dr. J. W. Boissevain, muziek en regie van mevrouw B. Scheepers-Geuer. Dit stukje Germaansch leven werd in beeld gebracht door scholieren die zich als dilet tanten zeer verdienstelijk van hun taak kwe ten. De plaats waar zij het spel opvoerden, leen de zich bij uitstek om de bezoekers te boeien en te doen genieten. Ruim zeshonderd men- schen waren dan ook aanwezig. Toen ieder plaats had genomen op de banken en op het mos, loste men een schot als aanvangssein. Het tooneel beeldt 't Germaansche leven uit. Met spelen die kracht en vlugheid bevorderen houden de jonge Batavieren zich voornamelijk bezig. „Gondebal" die hierin steeds zijn mak kers de baas is, wordt de uitverkoren held van „Hilda", een dochter van het hoofd der stam. Bij een wandeling door 't woud rooft haar echter de „Saksische reus". De op haar luid gillen toegesnelde makkers, kunnen juist nog zien hoe hij haar ontvoert. De „reus" wordt aangeklaagd en een Gods gericht zal zijn vonnis vellen. De Goden spre- .en hem echter vrij van het hem ten laste gelegde. En ongedeerd vertrekt de reus weer. Als een razende stier rent Gondebal door de bosschen, overal zijn geliefde zoekend en wraak zwerend aan haar belager. Eindelijk vindt hij zijn toekomstige bruid en verheugd snelt hij met haar naar de aan Wodan gewij de plaats, om de Goden te danken. Hier vindt hij echter twee „reuzen" slapend. Nu gaat hem een licht op. De reus, die door de Goden ge richt was, had niets misdreven, doch de an dere was de schuldige. In een tweegevecht met de knots blijft Gondebal overwinnaar en triomfankelijk voert hij Hilda terug naar de stam. Door zijn overwinning krijgt Gondebal een plaats onder de strijdbare mannen en Hilda wordt zijn vrouw. Het spel besloot met volksdansen, die on der de toeschouwers veel bijval oogstten. De voortreffelijk uitgevoerde Elfendansjes, rhyth- misch volgend de toepasselijke muziek, gaven iedere gebeurtenis in dit spel een bij de Ger manen passend mysterieus karakter.. Van de geheele vertooning ging kracht en schoonheid uit, waartoe de dansjes en de mu ziek stellig meewerkten. Een woord van waardeering voor mevrouw B. Scheepers-Geuer, die haar zoo moeilijke taak tot een goed einde wist te brengen, is hier zeker niet misplaatst. Zij heeft er niet het minst toe bijgedragen 600 menschen een in tens mooien middag te doen beleven. De opbrengst van dezen dag komt ten goedie aan het Marinefonds. PRIMA WOL moderne kleuren De heer G. Jurgens, onder de Bloemen- daalsche amateurfotografen welbekend, is hier reeds 2 jaar werkzaam aan de Nationale Film fabriek. Eenigen tijd geleden heeft de heer J. het plan opgevat alhier een Fotohandel te be ginnen, maar bij gebrek aan een woning kon hij dit niet ten uitvoer brengen. Thans evenwel heeft de heer Jurgens be slag kunnen leggen op een gedeelte van per cel no. 42 aan den Bloemendaalschestraatweg, alwaar vroeger de architecten Mulder en Van Asdonk hun kantoor hadden. Dit vertrek is door den heer J. op smaakvolle wijze ingericht. Alles op het gebied van „de fotografie" is daar te verkrijgen. In den winkel staan ver schillende soorten van wateren enz. voor het ontwikkelen van foto's terwijl de wand ver sierd is met eenige goed geslaagde fotogra- fiën. De etalages zijn gevuld met doozen platen, roode lampjes en eenige fraaie fototoestellen. Ontwikkelen, afdrukken enz. geschiedt op zeer accurate en vlugge wijze. Voor personen, die vroeger hun artikelen uit Haarlem moesten betrekken, is deze nieuwe fotohandel een groote uitkomst. Melden we nog, dat bij de opening der zaak, die Zaterdagavond heeft plaats gehad, eenige bloemstukken door be kenden geschonken, winkel en etalages ver sierden, ook van andere zijde was voor de nieuwe zaak zeer veel belangstelling. MODELMELK KARNEMELK YOGHURT HEEMSTEDE - TELEF. 28055 VAN 9 - 12 EN 2 - 5.30 UUR Bij het candidaatsexamen voor werktuigkun dig ingenieur is geslaagd onze plaatsgenoot, de heer A. J. J. Bijvoet. OVERVEEN. 10 Juli a.s. zal een openluchtvoorstelling plaats hebben bij Kraantjelek. Opgevoerd zal worden „Hoe het Weeuwtje uit het Hof van Holland gevrijd werd, door de Kon. Letterk. Ver. J. J. Cremer. Het ouderwetsche gebouw van Kraantjelek zal in het op te voeren stuk een grooten rol spelen, daar men dit het geheele stuk door als déocr zal gebruiken. Tevens zal de heer J. G. van Gasteren zich onder de spelers bevinden en den rol van Vader Borger vertolken. De openluchtuitvoering zal beginnen om 7.30 uur. Na afloop wordt een bal cham- pêtre gehouden. Zondag stond een wagen der E. N. E. T. aan het begin der Julianaweg. Door een defect aan den motor kon de wagen niet meer voort en nadat men nog eenigen tijd getracht had den motor te herstellen, werd de wagen op getrokken door een andere, die inmiddels ge komen was. Onder het viaduct vloog de eer ste wagen door onbekende oorzaak uit de rails, vernielde het trottoir en het ijzeren hek en kwam met den voorkant in de sloot terecht. De wagenvoerder en een heer die voorop stonden, konden er nog bijtijds afspringen. Een dame met een meisje,, die in den wagen zaten konden gered worden, doordat men terstond de deur van het achterbalcon indrukte. Hevig ge schrokken werden zij uit den wagen getild. Direct is men begonnen den wagen uit de Delft te halen. Nog dien zelfden avond werd het bovenste gedeelte naar de remise ver voerd termijl men Maandag het onderste ge deelte gelicht heeft. ONTVANGEN BOEKEN. Carry van Bruggen: Het Huisje aan de Sloot; Uitgave van de Maatschappij voor Goede en üoedkoope Lectuur, te Amsterdam. Een der middelen, waarmede de kunst onze geesteswerkzaamheid wekt en ons uit den trobelen dommel naar de klare bewondering voert in de typeering. Het groote verschil tusschen een photogra- phie en een artistieke teekening bestaat daar in, dat de eerste een natuurgetrouwe licht- afdruk is en de laatste slechts datgene weer geeft, wat de kunstenaar van het voorbeeld gezien heeft. Dit zien van den kunsten'aar wordt niet alleen beïnvloed door de capiciteit van zijn vleeschelijk oog, doch evenzeer door de vatbaarheid van zijn geestesoog, respectie velijk door zijn geestesgesteldheid. Vandaar dat twee schilders een en hetzelfde onder werp op hetzelfde moment geheel verschillend kunnen weergeven; vandaar de zoo uiteenloo- pende richtingen in de kunst. De kunstenaar typeert: hij treft gelijk een scherpschutter de typische punten van een milieu, die het doen onderscheiden van andere mileu's en gij, die hem volgt, ge zegt: „inder daad, dat is goed getroffen, zóó is het wer kelijk!" Met wijd geopende oogen aanschouwt ge daar, geholpen door het oog van den kun stenaar, hetgeen, waaraan gezelf dommelend voorbij gegaan zijt. Carry van Bruggen heeft een geweldig werkzamen geest: zij oogst honderden typee- rende details, waar een ander slechts hier en daar iets opmerkelijks waarneemt. Het is alsof de fonkelingen harer omgeving op haar toestormen en alsof zij nauwelijks in staat is te uiten, hetgeen ze int, zoo verdringt zich in zinnen en tusschenzinnen, hetgeen zij bij hare lezers te plaatsen heeft. En juist omdat zij zoo meesterlijk typeert, weet ze ons het gan- sche boek door te laten deelen in haar geestes werkzaamheid, voelen wij ons aan haren arm door de kinderwereld geleid als door een we reld van de schoonste, aanschouwelijkste wer kelijkheden. „Het huisje aan de sloot" geeft de herinne ringen aan de kinderjaren der. schrijfster. Welk een indruk moet de wereld op dit kind gemaakt hebben en welk een geheugen moet deze vrouw bezitten, om zoo natuurgetrouw het zieleleven van een kind te kunnen weer geven! De psyche van het kind wordt door Carry van Bruggen tot op de diepste diepte gepeild en in dit boek aan den lezer geopen baard. Het is niet door stoutheid van beelden haar beelden zijn eerder nuchter, cerebraal werk ook niet door schoonheid van stijl, dat het werk van Carry van Bruggen treft, doch wel door psychologische fijnheid en raakheid van typeering. Wie hoort niet eendengesnater in zijn ooren, wanneer hij het volgende leest: „Als eenden snateren, beginnen ze altijd heel driftig en vlug, maar schijnen dan ineens wat ze vertellen wilden de moeite niet meer waard te vinden of misschien ging het hun ook wel door 't hoofd! pruttelen nog even en houden maar weer hun mond, tot ze op nieuw beginnen en ophouden op dezelfde manier". Wie herkent niet de werkelijkheid van het volgende straattooneel: „Den winkel van Bouman ruiken ze altijd uit de verte, daar is dan de koek voor den Zondag gebakken niet erg groot is die winkel en niet erg licht, de boomen vlak vóór vangen nauwelijks een beetje schijn, maar mooi is hij wel, net een prentje, met een ver gulde bijenkorf en een jaartal boven het glas van de hooge, smalle deur. Achter de kleine ruitjes liggen de honingkoeken, zulke blanke als Bouman bakt verder geen mensch. En dat vergeten ze nooit en daaraan denken ze eiken keer, dat ze eens van zoo'n malschen honingkoek elk een sneedje hebben gehad, toen ze een boodschap moesten brengen van moeder aan vrouw Komeyn. Want die werkt daar op Donderdag en op Maandag bij hen. Meestal ontmoeten ze even daar voorbij den man met zijn stijf been en den heelen flap kranten over den linkerarm. Die roept boven alles uit: „De vrije Socialist", dat zegt hij heel langzaam, en als je dan denkt dat er verder niets komt, dan hoor je in eens, vel vlugger: „Kost maar drie cents." Nooit centen, altijd cents, net ais in het rekenboekje. Je kunt het met tellen nagaan: hij wacht altijd precies drie tellen voor hij „kost maar drie cents" zegt, en in dien tijd staat hij stil, maar wel twintig tellen wacht hij en in dien tijd loopt hij door voor hij opnieuw begint. Nu, dat kan ook best, hij schreeuwt over twintig tel len heen, hij kon een heel wat beter omroeper zijn dan de oude Piet Hoorn. Als die zijn ko peren bekken niet had, kwam er nooit iemand die 't niet wist te weten waar de schuiten liggen met versche, levendige bot, want eer hij daaraan toe is heeft hij allang geen adem meer maar door dat bekken komen de menschen vanzelf dicht bij hem staan. Je hoort hem nog lang den man met de kran ten uit de verte, soms is het net alsof hij roept: kost maar dries.." of: „De vrije soos.dat komt omdat hij dan ieeens moet ophouden om een krant te verkoopen". Luister naar de typeering van het bedienend personeel in den kruidenierswinkel van Kok, die aldus aanvangt: „Als nu bij Kok de oudste knecht haar maar niet helpt! Drie zijn er., twee echte knech ten en een zoon-knecht, die is op Zondag een heer, zijn meisje draagt een voile en soms zien ze hem in het deftige koffiehuis bij de sluis waar de schatrijke heeren 's avonds zitten aan tafeltjes voor het raam, een groot donker gordijn achter ze toegeschoven, om op de straat en over het water uit te zien". „Zoo zou ik kunnen voortgaan met aanha len, doch de lezer zal de voorkeur er aan geven, dit boek in zijn geheel te lezen, dat inderdaad een der merkwaardigste boeken van den laatsten tijd is. HENRI BAKELS. DAMRUBRIEK. Alles betreffende deze rubriek te zenden aan den damredacteur van ons blad, den heer Herm. de Jongh, Valeriusstraat 64 huis, Am sterdam. Oplossing wedstrijd probleem no. 4. Zwart. Wit. 1. 17-22! 48:17 2. 23-28 32:12 3. 13-18 12:23 4. 19:48 30:10 5. 48:47 gewonnen. Goede oplossingen ontvangen van: J. Germeraad, D. Klay en Jan Sluiter, welke nu 8 punten hebben in den oplossingswed strijd. Probleem no. 6 geldt voor drie punten in den wedstrijd. Wit speelt en wint. De Oude Hollandsche Opening (vervolg) We hebben in de vorige rubriek gezien dat 12-18 als tweede zet voor Zwart niet sterk is. Thans zullen we 2. 17-21 eens bekijken. Alle schijven dus in den aanvangstand. Wit. Zwart. 1. 33-28 18-23 2. 31-27 17-21? Nu kan Wit ongehin derd zijn centrum gaan ver sterken door: 3. 39-33! 12-18 4. 44-39 20-24 5. 37-31 7-12 (A) 6. 31-26! 14-20 7. 26:17 11:31 8. 36:27 10-14 9. 41-37 6-11 10. 46-41 11-17 11. 41-36 17-22! 12. 28:17 12:21 13. 33-28! 21-26 14 39-33! 5-10 15 43-39! om den uitruil van Zwart door 24-29 enz. te beletten. In dezen stand heeft Wit voordeel; Zwart's linkervleugel is slechts te ontwikkelen over veld 29 en dat is in stan den waarin het Zwarte centrum niet gesteund kan worden vanuit de rechtervleugel, zwak. Een en ander zal ik in de volgende rubriek aantoonen; thans iets over deze variant: Na 2. 17-21 kan Wit door 3. 39-33 zijn centrum ongehinderd versterken: de Zwarte schijf 20 heeft veld 24 namelijk nog niet bezet, zoodat Wit den uitruil 24-29 enz. niet te duch ten heeft. Speel bijv. eens: 1. 33-28 18-23 2. 31-27 20-24! 3. 39-33? thans zwak door 3. 24-29! 4. 33:24 19:39 5. 44:33 12-18! 6. 28:19 14:23! met voordeel voor Zwart. Zooals het spel echter gaat in de variant (dus na 2. (17-21?) kan Wit 3. 39-33 onge hinderd spelen. Door 5. 37-31 leidt Wit den aanval in op den rechtervleugel van Zwart. Achter 5. 7-12 heb ik (A) geplaatst. Een ondervariant dus. In dezen stand wordt n.l. dikwijls gespeeld 5. 21-26. Nu Wit 6. 50-44 en 7. 42:31, en Wit heeft hetzelfde voordeel als in de hoofdvariant, n.l. een beter ontwikkelden linkervleugel. (Wordt vervolgd). Onder de goede oplossers wordt een tijd schrift verloot. Hoe wint Zwart een schijf? Een nummer van het Fransche damtijdschrift wordt verloot. In de volgende rubriek zal ik aantoonen hoe deze stand ontstaat. OBERLAHNSTEIN is het moderne tafelwater, tot in liet kleinste plaatsje van Nederland verkrijgbaar. Het is anders dan sodawater of spuitwater, wie het kent, gebruikt geen ander tafelwater. Stemt op 5 Juli VRIJHEIDSBOND (LUST !l]

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1922 | | pagina 2