„RICHE" mantels, rijwielen 18, Haarlem Tel. 2789 Adresboek Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Vogelenzang, Jan Gijzenvaart en Santpoort N.V. Hoenderdos' Fotografisch Atelier Gr. Houtstraat 169 BEhANGERf MEUBELMAKER! JLOFFEEM De Poort van het Paradijs P. van der Stad - Poelier tan „De Vlinder" N. J. K1STEMAKER Corsetten-Reparatie- Inrichting ieter Kiesstraat No 4 HAARLEM Brandstoffenhandel oekhandel P. Stins Pz. oekhandel P. Stins Pz. garantie TOOP'S BAD". en G. VERWER verlaan, Telefoon 3028x LEUVEN -28 en 28a Haarlem Telefoon 2311 eischen des tijds courant Dit nummer bestaat uit drie bladen, waarbij een Kindercourant. Niets kan ons verlagen dan wat in de ziel is. OPSTANDING. HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING BLOEMENDAAL. EFFECTEN EN COUPONS VREEMD GELD BUITENLANDSCHE WISSELS CREDIETEN DEPOSITO'S VERSTREKT CREDIETBRIEVEN OP BINNEN- EN BUITENLAND DOCUMENTAIRE CREDIETEN LOKET-KLUIZEN BLOEMENDAAL. CINEMA PALACE Vanaf Zaterdag 31 Maart Zoo'n kleine Deugniet Zondag 1 April (le Paaschdag) GESLOTEN. a worden op eigen telier, ook naar maat ver vaardigd Solide bewerking esgewenscht met één dag terug Leidschepl. 15-19 HAARLEM Telefoon 773. Telefoon 22045 Het nieuwe van Prijs f2.50 Telefoon 22045 Heeren f 160. - Dames -170.— Heeren -200.— Dames -200.— Round. Heeren - 185.— Dames -185.— Heeren -220.— Dames -220.— Heeren -250.— Dames -250.— worden geleverd UNLOP banden, Ltd. 1923. 'chitterende uitvoering» JFFEN, SCHELPEN, GRIND, Beleefd aanbevelend. 17e JAARGANG ZATERDAG 31 MAART 1923. No, 13. BLOEMENDAALSCH WEEKBLAD Uitgave van de Vereenigde Drukkerijen, Bloemendaal. Kantoor voor Redactie en Administratie: De Genestetweg 23. - Tel. 2 2 00 3- Abonnement: Voor een half jaar1.75 Redacteur: H. G. CANNEGIETER. Advertentlën: 15 cent per regel, bij afname van 500 regels of meer korting. Vraag en aanbod, huur en verhuur, koop en verkoop, van 1 tot 10 regels 1.elke regel meer 10 cent. Tusschen den tekst of op een bepaalde plaats speciaal tarief. H i n t o n. IN DEN TREIN. In den trein. De tijd vergaat met droomen. Op de ruitjes wiegelt avondrood. Als ik bij U ben gekomen, Ben ik weer wat nader bij mijn dood. Maar daar zal ik neder zijn gezeten In verzadigdheid en lampenschijn. Alles zal ik zijn vergeten Dan dit eenige: bij U te zijn. Deze Liefde kent geen- gaan en keeren, Kent geen afstand en gewiekten tijd: De ééne drang van haar begeeren Is haar hongeren naar eeuwigheid. O ik kan mijn hart niet doen gelooven Hart, dat zich gewende aan elk gemis Dat één oogenblik kan dooven Waar esn leven niet te lang voor is. I. C. Bloem. Wederom viert de Christenheid inet de na tuur mee het feest der opstanding. Paschen is geen feest, zooals wij er zooveel hebben: die van bovenaf worden opgelegd, zonder dat de feestvierende menigte ze begrijpt. Paschen begrijpt ieder, de Paaschblijdschap zit den menscli van geslacht op geslacht in het bloed. De vormen, waaronder Jood en Christen en de oude Germanen de opstandingsvreugd mani- festeeren, mogen verschillen, de drang, die tot feestelijkheidsbetoon noopt, is dezelfde. Het is de drang, die uit het kale hout nieuwe knop pen te voorschijn drijft; die uit de donkere aarde lvet licht van crocus en speenkruid naar bij ven stuwt; die het zonnevuur door de grauwe winterhemelen doet barsten. Licht na duisternis; verjonging, vernieuwing is de boodschap, die Paschen brengt. Opstan ding van het leven uit den dood. Oorspronkelijk was Paschen een natuurfeest. Is het dit goeddeels niet nog? O, laten wij ons niet te spoedig boven de eenvoudige vreug den van de natuur verheven achten. Hoezeer wij wanen, van de natuur te zijn verlost, een stuk natuur blijven wij, onderhevig" aan de in vloeden van de schepping rondom ons. Wij kunnen er niets aan doen, maar een grauwe hagelbui stemt ook ons hart kil en het be haaglijk zonnetje daarna vroolijkt ons op. Of wij ons tot de geloovigen dan wel tot de ongeloovigen rekenen, tot welke kerk of richting wij behooren, wat voor plaats wij in nemen in de maatschappij, de lente maakt zich meester van ons; de zang van den merel, het lengen van de dagen, de bebloemde weiden, het uitloopende groen, kortom, heel die herle ving van de natuur uit haar wintersche graf bedwelmt ons met een zoete, wondere vreug de. Laten wij ons toch niet schamen, menschen te zijn. Het is een zuiver, geenszins mensch- onteerend genot, mede vrooiijk te zijn met de nieuwe vroolijkheid, die rondom ons ontwaakt. Geen triester beeld van ontaarding dan een kniesoor in de lente. Daarom, eerlijk er vo-or' uitgekomen, dat ook voor ons Paschen nog goedddeels natuurfeest is. Wanneer wij lieden erkentelijk zijn, is het toch ook hiervoor, dat wij ondanks de ingewikkeldheid van onze maatschappij en de jachtigheid van ons leven; dat wij ondanks onze politiek en onze baan- tjesjagerij, ondanks onze veeten en oorlogen, onze geleerdheid en technische volmaking nog ontvankelijk zijn gebleven voor de gave, reine vreugden, die het weder ontwakend voorjaar biedt Maar Paschen is meer dan louter natuur- MODERNE DAMES- EN HEEREN-PORTRETTEN feest voor ons. De blijdschap over de verjon ging der natuur doet in ons de behoefte ont staan, ook cultureele verjonging te beleven. Opstanding zoowel in ons persoonlijk als in het maatschappelijk leven, waarin zooveel dood schijnt, gestorven voor goed. De winter heerscht in onze harten, die ver steend en verkild zijn, wijl slechts gure win den ze dag aan dag omwaaien. DeAvind van het cynisme, dat in niets meer gelooft; de wind van het egoïsme, dat om het denkbeeld Jan naastenliefde lacht. Bruutheid en hardheid overal om ons heen; ze hebben ons eigen spontane gevoel voor het zachte en goede doen bevriezen. Bruutheid en hardheid, maar een veel ijziger wind nog: de doodende ver twijfeling, de tot stomheid geslagen smart; de"- doffe berusting in de onvermijdelijkheid van het ontzettende leed. De winter heerscht in de samenleving, die bijna tot een samen-sterven is geworden. Nog zijn nauwelijks vergaan de lijken van in af- scfmweliiken doodstrijd gesneuvelde soldaten, nog schrijnen de wonden van honderdduizen den van 't liefst beroofde menschenzielen, of nieuw bloedvergieten bereidt zich voor. Nog werkt na de honger in Rusland, de kommer in de Germaansche landen, de werkeloosheid, de ontwrichting van het bedrijfsleven alom. En de weerwraakgedachte beklemt opnieuw de volkeren als een nachtmerrie. Is de wereld voorgoed verzonken in het graf, dat zij zichzelf, in zondigen waanzin, gegra ven heeft? Zullen de volkeren nimmer oprij zen uit den diepen put, waarin eigen misdaad hen heeft geworpen? Zal de maatschappij troos teloos ten onder gaan, gedoemd tot steeds af grijselijker verwonding, zonder kans tot her nieuwing, zonder mogelijkheid tot herschep ping? Paschen is niet louter natuurfeest; ons bevangt op den dag der Opstanding de zeker heid, dat ook in ander opzicht de lente over den winter zal zegevieren. Onverwinnelijk is het leven; de teere scheutjes, die het harde hout als met een groen waas overhellen, zijn een belofte voor hetgeen eens als een forsch zomergewas in blad zal staan. Altijd en altijd weer is liet laatste woord aan de scheppende en opbouwende machten, die geen vernietiging, geen hardheid of kilte den arbeid beletten. Al tijd en altijd weer doet het herboren leven de grafzerk uiteenbarsten, waaronder de dood zijn prooi meende in veiligheid te hebben gebracht. Altijd en altijd weer..., waarom nü niet? Nü ook is het weer Paschen; opstanding is het voor onze verslagen, hopelooze, zielto gende samenleving en voor ons angstig, ver twijfeld menschenhart. Laat ons letten op de Hcinstje spruitjes, die groenen tusschen de steenen; laat ons dankbaar elkaar wijzen de teerste bloempjes, die hun kopjes uit de zwarte vaatte omhoogsteken. Hoe meer wij er op letten, te meer wij er zullen zien. Want dood is het niet, ons hopend hart, en dood' is ze niet, onze worstelende maatschappij. Heden vieren wij Paschen, op standingsdag! C. OVERVEEN TELEFOON 956 BIJ DE VERSIERING VAN HET HUIS NEEMT DE STOFFEERING EEN ZEER BELANGRIJKE PLAATS IN. ONZE ERVARING IN PRACTISCHE SIERKUNST STELT ONS IN STAAT ADVIEZEN TE GEVEN DIE GOEDE RESULTATEN WAARBORGEN :-: Alvorens zij met Paaschvacantie gingen was Woensdag j.l. voor de leerlingen van hetKen- nemer Lyceum nog een feestmiddag georgani seerd. Verschillende spelen en onderlinge wed strijden werden op het met vlaggen versierde voetbalveld gehouden. Een corps Du'itsche muzikanten was mede aanwezig om de feestvreugde te verhoogen. Van de Bloemendaalscheweg af sloeg een groot aantal nieuwsgierigen een en ander gade. BloemendaalEdo. Zondag a.s. (1ste Paaschdag) de tweede bekerwedstrijd! En zeker een der sterk ste tegenstanders van deze wedstrijd-serie Edo de al-oude Haarlemsche 2e klasser komt Zondag een kansje wagen. Dat ze de zaak serieus op zullen vatten, ondervonden de Ken- nemers» die dergelijke wedstrijden organisee- ren, Zondag aan den lijve: met niet minder dan 40 moesten ze in de volgelingen van Pigge hun meerderen erkennen. Komt Edo volledig, dan zullen we zeker van een mooien spannenden wedstrijd .getuige zijn, en is haar voorhoede in goede conditie, dan zullen Bakker c.s. de handen (voeten) vol heben aan het rood-zwarte quintet. 'De leiding is toevertrouwd aan den heer C. Westerbeek, een scheidsrechter van erken de reputatie. Op verzoek van den Hoofdcommissaris van Politf& te Groningen is alhier aangehouden zekere R. van W., die zich aldaar aan verduis tering, ten nadeele van zijn patroon had schul dig gemaakt. De aangehoudene is op 'transport gesteld naar Groningen. Tuinbouw- en Plantkunde. Woensdagavond vergaderde „Tuinbouw- en. Plantkunde" in oafé Rusthoek. Naast eenige zaken van huishoudelijken aard, bevatte de agenda een tweetal lezingen, n.l. 1. „Vermenig vuldiging van planten" (met lichbeelden) door Dr. Posthumus Meijjes; 2. „Wat een liefhebber moet weten van de betoandelig van rozen". Naar den levensduur, zoo sprak Dr. P. M. worden de planten verdeeld in 1-jarige, 2-ja- rige en meer-jarige planten en naar de wijze van vermenigvuldiging in planten, welke zich op vegetatieve (ongeslachtelijke) wijze en die, welke zich op generatieve (geslachtelijke) wijze vermenigvuldigen. Vegetatieve vermenigvuldiging heeft plaats als een bepaald deel der plant zich tot een. nieuw plantje ontwikkelt. Bij de aardbei ontstaan 'b.v. uitloopers, waaraan zich jonge planten ont wikkelen. Na eenigen tijd kunnen de jonge planten van de moederplant gescheiden worden en het jonge geslacht is geboren. (Vingerkruid en moederplant vermenigvuldigen zich op de zelfde wijze). Een andere, wijze van vermenigvuldiging GROOTE HOUTSTRAAT 111-113 TELEFOON 671 HAARLEM Groot Paaschfeest-programma Als Hoofdnummer: Groot sensationeel filmwerk in 9acten. Als extra nummer in iedere voorstelling (behalve op het matinée van 2e Paaschdag): Een „schat" van een comedie in 2 acten, gespeeld door de 4-jarige filmster. QaaaaaaaaDaaaaaaaDaaaaaaDaaaQD g Kleine Houtstraat 136, HAARLEM, Tel. 188 jjj q Opgericht 1870 q O Q a Hazen Poulardes n O Faisanten Kapoenen g q Patrijzen Braadkippen D Eendvogels Soepkippen a O Talingen Gemeste Q Watersnippen Eendvogels g D Reevleesch Duinkonijnen heeft plaats door wortelstokken, waaruit jonge scheuten opschieten en zoo het 'aanzijn geven aan nakomelingschap (gele lisch. Salomonsze gel, Lelietjes der dalen, Kweekgras). Bij de bolgewassen ontstaan uit de oude bol zjg. bijbollen of klisters. Door een kunst bewerking op de oude bol toegepast, weten de bol'len kweekers het aantal klisters sterk op te voeren en dus de vermenigvuldiging te be spoedigen. Bij de aardappelplant heeft de vermenigvul diging plaats door wortelknollen, waarvan de .oogen de dragers zijn van een jong geslacht. Speenkruid en boerenlelie krijgen in de ok- seis der bladeren kleine knolletjes. Deze vallen .af, komen op den grond en deze geven het aan zijn aan een jongere generatie. Verreweg het grootste deel der planten vermenigvuldigen zich echter op generatieve wijze. Spreker ging uitvoerig het daarvoor noo- dige bevruchtingsproces na door middel van stuifmeel en eitjes, hoe de zelf.bestuiving voor komen en de kruisbestuiving niet tot stand komt, de zelfbestuiving nog redding kan bren- ■gen. Naar de wijze van bestuiving noemde spr. de onderscheiding in wind- en insectebloe- men. Door de bestuiving onstaan de vruchten een de zaden. Voor een flinke ontwikkeling van het jonge geslacht is het wenschelijk, dat de zaden niet te dicht bij moeder blijven. Verschillende plan ten hebben verschillende middelen' om de ver spreiding der zaden in de hand te werken. Bij ooievaarsbek, viooltje en springbalsemien b.v. worden de zaden door een krachtig open springen der vrucht op flinken afstand wegge slingerd. Soms zijn de zaden weer voorzien van vleugels (esch-doorn) pluisaanhangsels t(paardenbloem) of zweeftoestellen (wilg, popel), ■waardoor de wind de zaden mee kan voeren. iDan weer zorgen de dieren voor het versprei den .der zaden, door dezen in de vacht mee .te nemen (klis, hondstong, wilde roos) of door ■de onverteerende zaden tegelijk met de uit werpselen ergens, ver van de oude plaats te deponeeren. (Koffiezaden, Vlier, Lijsterbes). Niet 'zelden 'is ook :het stroomend water 't middel, om de-zaden over de groote afstanden te vervoeren, (Cocosnoot, gele lisch). De vice-voorzitter, de heer J. C. Laan, 'bracht den spreker hulde voor zijn leerzame en interessante lezing. Daarna, hield de heer J. Ende een causerie rnver de behandeling van rozen. Voor de aan wezige vaklui was dit hoogstwaarschijnlijk geen nieuws. Voor de niet-aanwezige leeken as het verhandelde in een paar regels echter -WT- Ak-Tï-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1923 | | pagina 1