Colporteurs gevraagd
iTu I N-
„VLIEGENDE HOLLANDER"
Brandstoffenhandel van N. VAN BAKEL
voor Artistieke Fotografie
Vergrootingen in Sepia Platinatypie
Gordijnen-Wasscherij „Kleverpark"
0. H. VAN DELFT
voordeelige aanbieding
a. de graaf, lel. 22240 bloemendaal
J. WALTER, Btalflaal -
FIRMA J. P. STAAL
VIOOLLES
E. VAN DEN BOSCH
A.F.KORS - GARAGE
BRAN DSTOFFEN
Sloemendaalscli Weekblad
BRANDSIOFFENHANDEL
IVERBLIJDT UW KINDi
MAGAZIJN IGUANA
Brandstoffenhandel
F. DE GRAAF - OVERVEEN
TELEFOOH 10970
J. J. LANSDORP
Bioemendaaischeweg 8P Tel. 22387
Fa. HOUTGRAAF BOLSËNBROM
Verder Lingeries en Baby-artikelen, Toilet- en Badartikelen
S. KOEL, Pieter Kiesstraatl
N.V. HOENDERDOS
VUNDERINKS
IO PR UI MING
FIRMA J. H. KRUL Jr.
Leveren prima Anthraciet, Eier
kolen, Giet-, Brech-, en Gascokes
Verhuur- en Reparatie-inrichting
Rijwielen - Automobielen
Agent der „UNION" RIJWIELEN
WYERT VAN ZANEN
WÉST* MEVROUW! Laat Uw Gordijnen bij ons behandelen en
yPlr y |)en| tevreden. Aflevering met 3 dagen. Billijke prijzen.
uil
Stock - Michelin
Internationaal Meubeltransport onder garantie
In KOUSEN en SOKKEN
vanal 38 cent
Uit de Pers.
Muziek.
99 GROOTE HOUTSTR.
ADR. KURVERS
HAARLEM
MET EEN
Zomerkade 57 - HAARLEM - Tel. 11516
titt BAAN 17 m—iri
Telef. 10131 SANTPOORTERSTRAAT 41 Telef. 10131
DOMPVLOEDSLAAN 35
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TUINEN
BANKETBAKKERIJ - KOKERIJ
Zijlweg hoek Anslijnstr., Haarlem
P. H. Brinkman, Fa. Wed. J. de Reiger
Verhuur van Luxe Automobielen
Stalling en Onderhoud
BLOEMENDAAL
Stock
Michelin HUDSON ESSEX
A. F. W. KLEIST
wordt gegeven door
ORANJE NASSAULAAN 9 - OVERVEEN
Herstelplaats van Auto's, Motoren en
Rijwielen - Luxe Auto's te huur
Fijne Wasch- Glans- en Strijkinrichiing
P. J. STEFFENS
De vacantle-toeslagen en Ged. Staten van
Noord-Holland.
Onder het opschrift „Beneden de Maat"
schrijft „Ons Weekblad", orgaan van den
Ned. Bond van Werklieden in Overheids
dienst, o.a. het volgende over het antwoord
van Ged. Staten aan mr. Mendels, inzake het
niet goedkeuren der begrootingen als er een
post voor vacantie-toeslag op voorkomt:
„Toen wij dit antwoord gelezen hadden,
hebben wij nog eens nagekeken van welk
college het afkwam. Wij moeten rondweg
verklaren, dat zulk een antwoord beneden de
maat is van de bekwaamheid en waardigheid
van een college als dat van Noord-Holland.
Indien een college van B. en W. van een
kleine gemeente dit antwoord had gegeven,
dan zouden wij schouderophalend hebben
gezegd: bekwaamheid kan niet overal zitten.
Waarop komt het antwoord van Ged. Staten
nu neer? Dat zij in het eerste gedeelte zeg
gen, dat de regeering hen feitelijk genoopt
heeft tot het nemen van dit besluit en dat
daaruit een algemeene „dispositie" is ont
staan, terwijl zij in het tweede gedeelte hierop
terugkomen door mede te deelen, dat zij niet
hebben geschreven hun goedkeuring aan de
gemeente-begrootingen te zullen onthou-
d e n, doch dat zij meenden die goedkeuring
„niet in uitzicht te kunnen stellen". In elk
speciaal geval zal thans blijkens het antwoord
van Ged. Staten worden nagegaan of de toe
stand van de gemeentefinanciën tot schrap
ping van den post vacantietoeslag zou dwin
gen en bovendien zal het geval-Amsterdam,
naar Ged. Staten nu opmerken, alsnog een
punt van speciale beoordeeling uitmaken. Nu
mogen Ged. Staten ontzentwege bij hoog en
laag beweren, dat zij de gemeentelijke auto
nomie niet hebben willen aantasten, uit hun
antwoord blijkt overtuigend, dat zij zelf voelen,
op den verkeerden weg te zijn geraakt. Er is
toch geen sterveling in Nederland te vinden,
die uit het optreden van Ged. Staten van
Noord-Holland niet heeft afgeleid, dat aan
iedere begrooting, waarop de post vacantie
toeslag zou voorkomen, de goedkeuring van
Ged. Staten zou worden onthouden.
In het eerste gedeelte van hun antwoord is
het zwart, in het midden is het wit en ten
slotte is het weer zwart. Tegen den vacantie
toeslag, dan voor en ten slotte weer tegen.
Uit de bladen is het bericht tot ons geko
men, dat mr. Mendels met dit antwoord geen
genoegen neemt. Gelukkig! Om twee redenen.
Ten eerste omdat daardoor de belangrijke
vraag betreffende de gemeentelijke au
tonomie nog eens in het licht kan worden ge
steld en ten tweede, omdat daardoor zeer
waarschijnlijk de vacantie-toeslag voor een
of meerdere plaatsen voor de komende perio
de gered zal worden."
Elsevier's Algemeene Bibliotheek.
Het boekje „De muziek in Europa na Wag
ner" door Herbert Antcliffe (Elsevier's Alge
meene Bibliotheek), dat de redactie van 't
„Bloemendaalsch Weekblad" mij zond, is
geheel een boekje om den leek, die wat van
muziek, zooals ze nu tot ons komt, weten wil,
voor te lichten.
De muziek van tegenwoordig zet ons voor
veel onoplosbare raadselen, en dit boekje pro
beert ons te laten zien, hoe na Wagner de
opbouw van het verdere muzikale leven in
Europa zich logisch zóó voltrekken moest en
niet anders.
Over 't algemeen kan men zeggen dat in
de muziek, zoo als in 't heele menschelijke
leven nu een ongebonden-willen-zijn, een va
gebondeeren, hoogtij viert.
't Is overal een rustloos zoeken naar
schoonheid en volmaking. Vroeger werd
een lied, een melodie geboren, zong zich uit
en werd vastgeklonken als 'n sonnet, in vaste
compositie-regelen. Vaak kwam 't uit een
sterk romantisch aangelegd hart (bij Schu
bert en Schumann b.v.)nu is alle romantiek
uit den booze en vergeet men vaak „dat ro
mantiek en een zwak sentiment even ver van
elkaar staan als zuiver goud van verguld kar
ton."
Schubert's muziek met zijn rijkdom van
harmonieën en accoorden, is van 'n zeldzaam
wijdstrekkende kracht geweest in de muzi
kale wereld; Schubert en Schumann „zij wa
ren de vormers van de zoogenaamde or
kestrale harmonie, van dien stijl van harmo
nie, die uit hetzelfde accoord verschillende
effekten voortbrengt naar gelang de macht
of de toon-kwaliteit van elk der samenstellen
de noten gewijzigd wordt." „Vóórdat Schu
mann begon met het combineereii van accoor
den in de improvisaties, waaraan hij genot
vond zich over te geven, door aangehouden
accoorden tegen elkaar op te wegen door mid
del van het pedaal, was het denkbeeld, dat
het harde effekt van verwijderde dissonanten
verminderd kon worden door de macht van
de harde noten te verzwakken, bij niemand
opgekomen."
Het hoofdstuk „Classici en Romantici" be
handelt ook Chopin, Chopin van wien ge
zegd wordt, hoe in de tijden voor hem het
ornament niets anders was dan 'n ornament,
tot hij, de toovenaar van klankenweelde, „het
ornament bracht als een overstrooming van
emotie, een glimlach, die een traan verbergt,
of een sluier door de kieschheid geweven
om over de onweerhoudbare uitbarsting on
zer vreugde of smart te werpen."
Van Chopin's muziek naar 't nationalisme
in de muziek is slechts een kleine stap, want,
hoewel in Frankrijk levende, sprak Poolsch
nationalisme uit heel zijn werk. Zoo was ook
Wagner, van wien Bruneau getuigde: „dat in
het innerlijke wezen van zijn werk evenals in
hun vorm, hij trouw bleef aan het duitsche
ras." Wagner's invloed op de fransche com
ponisten, Wagners „leitmotiven" deden zich
wel gelden, toch was 't voor de fransche com
ponisten een heel ding (zooals b.v. Bruneau
en Chabrier deden) de grootheid van den
Duitscher Wagner te erkennen en te eerbiedi
gen.
Ze zijn ons bijzonder sympathiek, die jongere
fransche componisten, d'Indy daar ook onder
rekenende, d'Indy, „die een heele generatie de
schoonheid heeft leeren waardeeren van de
gregoriaansche kerkgezangen, daarbij steeds
aandringende op deze waarheid: II n'est
vraiment, en art, que le coeur pour engendrer
de la beauté." Debussy's muziek kennen we
allen, hij is 'n fijn ernstig werker; en colorist
in d' allereerste plaats, is hij toch doordron
gen van de waarheid dat „eigen vrijheid zich
eerst gronden kan als men den weg heeft
leeren volgen door de voorgangers gebaand:
„l'ame d'autrui est une forêt obscure oü il
faut marcher avec précaution."
Daarom is in zijn werken zoo'n verblij
dend evenwicht, „eerst veilige wegen volgend,
gaat hij later over tot experimenteeren, nooit
slaat hij over tot den schreeuwerigen onzin
van 't ongerijmde."
En juist dat „zoeken" brengt zoo vaak tot on
gerijmdheid, tot onklaarheid en onevenwich
tigheid; wil iets doordringen, dan moet 't als
't licht kristalhelder en 't hart verwarmend
zijn.
Antcliffe bespreekt verder de programma
muziek, die muziek waar de concertbezoekers
nog vaak zoo vreemd tegenover staan. „Tod
und Verklarung, „Till Eulenspiegel", „Also
spraeh Zarathustra" van Strauss, zijn heel
duidelijk voor zichzelf sprekende programma
muziek. „Sterk Duitsch is Strauss, prachtig
bouwt bij climax op climax, maar later, als
hij afdaalt tot louter beschrijving van gelui
den, die geen ander doel, hebben dan een in
druk te geven van uiterlijke dingen", is hij
bezig zijn eigen roem te overleven.
Impressionist wordt men, modern compo
nist zijnde, vanzelf. Voor den componist, die
de impressie beleeft en haar uitzegt in klan
ken, is de eenheid duidelijk; maar o, wij
schamele buitenstaanders, wij hooren de ge
luidsgolvingen en staan als vreemdelingen in
'n zeer donkere straat, niet wetende waar '11
weg is! Als de titel is „Nuit a la Cóte d'Azur",
vragen we van den componist in klanken
beeld heel de schoonheid van '11 Zuidelijken
zomerschen nacht aan zee, niets meer, maar
ook niets minder.
Zoo gansch anders, geboren uit 'n zuivere
kern, gezond en krachtig zijn de volksliederen;
zooals de wilde pracht van natuurbloemen, zoo
zijn ze, en hoeveel componisten door alle eeu
wen heen, hebben zich niet gebukt naar zoo'n
wilde vanzelf opgekomen bloem, hebben haar
met eerbiedige handen geplukt, er hun
schoonste melodieën omheen gevlochten.
Niets heeft ook zoo'n sterke kiemkracht,
denk aan de prachtige Russische volksliede
ren. Spreekt uit het eentonige, droefgees
tige niet heel de Russische ziel, niet heel hun
eindelooze sneeuwvlakten en kleine vergeten
levens? En wat wij Hollanders het beste ken
nen en waardeeren, waaraan wij ons het
zuiverst verwant voelen, de Hollandsche
volksliederen, de Geuzenliederen en Valerius-
zangen, staat daarop niet ons eigen leven,
voelen wij daarin niet onzen hartslag?
De laatste hoofdstukken van Anteliffe's
boekje behandelen de experimentalisten, hen
van wie gezegd wordt:
„Ze hebben een soort muzikaal laborato
rium opgericht, waar zij de samenstellende
deelen van de muziek aan het analyseeren en
reconstrueeren zijn en ze opnieuw vereenigen
om te ontdekken welke nieuwe geluiden en
combinaties van geluiden mogelijk zijn en
welke de meest werkzame methoden zijn, om
zulke geluiden voort te brengen."
Eenigen brachten, ondanks dien krachttoer
toch nog werken van schoonheid voort, wat
wel „sterk pleit voor hun muzikaal instinkt".
Vele componisten gaan ons in dit boekje
met korter of langer omschrijving voorbij en
't allerlaatste vertelt Herbert Antcliffe ons
iets over de muzikale interpretatie, „de denk
beelden en gevoelens die elk kunstenaar heeft
over een werk", iets zeer individueels, 't Stelt
de kunst van dirigeeren, die vroeger bestond
in maatslaan en trouw partituur-volgen, in
'n gansch ander licht. „Arthur Nikisch b.v.
bracht de spelers zoodanig onder den indruk
van zijn eigen persoonlijkheid, dat veel wer
ken, onder zijn leiding voortgebracht, heel
anders klonken, dan wanneer ze geprodu
ceerd werden onder andere dirigenten."
Een typisch voorbeeld hiervan was voor
de Bach-gangers in Haarlem de Wals van
Ravel, door hem zelf gedirigeerd of door
Willem Mengelberg. Hoe verdiepte en ver
fijnde Ravel niet voor ons dit meesterstukje.
Zoo is in dit turbulente streven der mu
ziek, waarvan Herbert Anteliffe's boekje
getuigenis geeft, veel wat onze warme be
langstelling wakker roept.
M. S. K.
Alphom Diepenbrock.
De letterkundige Frans Mijnssen heeft er
in het „Hbld." op gewezen, dat Diepenbrock's
naam wel aan den opgeknapten wand van de
zaal van het Concertgebouw komt te prijken,
maar men zijne werken zelden op de program
ma's van het Concertgebouw-orkest vermeld
vindt. Daarna heeft de dichter Balthazar
Verhagen, directeur der tooneelschool, als
secretaris van het Alphons Diepenbrock-
fonds er op gewezen, op hoe spontane en
royale wijze in 1921 gemeld fonds in staat
werd gesteld de vele door den Componist in
manuscript nagelaten werken in druk te doen
verschijnen; hij herinnert er aan dat op de
programma's van het Utreehtsch Stedelijk
Orkest de naam Diepenbrock geregeld voor
komt en zijn muziek in Utrecht geregeld bij
val vindt. In Weenen worden op 't oogenblik
krachtige pogingen gedaan zijn muziek te
doen uitvoeren.
Om Amsterdam met zijn ongetwijfeld voor
aanstaand orkest er toe te brengen Diepen
brock's werk geregeld op te voeren, zullen de
tegenwerkende krachen te niet gedaan moeten
worden; dit zal alleen kunnen geschieden doorj
het publiek in Amsterdam geregeld naar
zijn werk te doen verlangen; en dit is weer
alleen te bereiken door het publiek zijn werk
te leeren kennen. Zoo zou te Amsterdam alles
in een cirkel ronddraaien zonder op te schie
ten. Gelukkig ligt Amsterdam dicht bij Haar
lem zoowel als bij Utrecht. Ook de musici
te Haarlem kunnen dus het hunne doen om
Diepenbrock's werk meer bekend te maken.
Amsterdam zal dan op den duur wel moeten
volgen.
Het Bestuur der Haarlemsche Afdeeling van de
Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst deelt
mede, dat in het as. seizoen vijf Kamermuziek
avonden zonder verhooging van abonnementsprijs
in den Stadsschouwburg Wilsonsplein zullen wor
den gegeven, o.a. met medewerking van het Capet
Kwartet met een Beethoven-programma en als
noviteit het beroemde tweetal Aranyi-Grosz met
een „Wiener Abend"-programma. De datums zijn
als volgt vastgesteld:
Woensdag 4 November 1925Het Parijsche Trio.
Maandag 30 November 1925: Alma Moodie, Viool.
Maandag 14 December 1925Aranyi-Grosz, Viool
en Piano.
Donderdag 4 Februari 1926: Capet Kwartet.
Maandag 8 Maart 1926: Mevrouw Chailley, Piano.
voor het winnen van
nieuwe abonné's op het
Schriftelijke aanbiedingen
aan de ADMINISTRATIE
OUDE RIJN 39, LEIDEN
Telefoon 10773
Stoelen Banken
Tafels
Rustbanken
Wandelstoelen
v 0 üw stoelen
Stkandstoelen
Ligstoelen
Badstoelen
Nog maanden lang kan
men In de vrife natuur
genieten van onze
algemeen bekende ge*
makkelijke, sterke en
sierlijke modellen.
Billijke prijzen.
Grootste keuze in Haarlem
en verren omtrek.
Spoedige aanschaffing aan
bevolen wegens groote vraag.
Dag. geopend van 8-12 uur en
1.30—8 uur. Zaterdags tot 9 uur.
HOT Alle Tuinbenoooigdheden
in voorraadBest en Billijk.
KUNST- EN PLAATHANDEL
LIJSTENMAKER
VERGULDER
ENCADREUR
SMEDESTRAAT13 TEL.12072
SPECIAAL ADRES
ZIJLSTRAAT 53 TEL. 11439
OVERVEEN
Telef. 1617
BLOEMENDAAL
Telefoon 22012
Streng concurreerende prijzen
Voor de maanden
MEI geef Ik 30 cent reductie
JUNI 20
JULI 10
i1 per H.L. franco bergplaats
LEVERING VAN ALLE SOORTEN HEESTERS
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TENNISBANEN
Bloemendaalsche Straatweg 1, BLOEMENDAAL - Tel. 22242
OPGERICHT 1845
- COMESTIBLES -
FIJNE VLEESCHWAREN
VERWULFT 7 Opgericht 1819 - TELEF. 12155
Groote sorteering
FIJN MANDENWERK - TUIN- EN SERRE-MEUBELEN
N.B. Specialiteit in eigen gemaakte Reis- en Waschmanden,
Fietsmanden, enz., enz. REPARATIE-INRICHTING
Automobielen - Motorrijwielen
Pension voor alle soorten
huisdieren. Verschillende
rashonden te koop
HOUTVAARTPAD 206
post OVERVEEN
Werkpl. Schapenplein, Woonpl. Rustenburgerl !4r
Nassaulaan 60 HAARLEM
Korte Xleverlaan 23 - Tel. 22299 - Boschlaan 7
AANBEVELEND,
BESTELHUIZEN KLEVERLAAN 139, BLOEMENDAAL, Tel. 22444
BLOEMENDAALSCHEN WEG 265, OVERVEEN, TELEFOON 3816