G. H. VAN DELFT
J. P. KENZEN,
Complete Meubileering
en Stoffeering
voor Fotografische Kunst
Portretten in Kopergravuredruk
li. de braaf, Tel. 22240 Bloemendaa
Toen de kans kv»
VIOOLLES
E. YAN DEN BOSCH
Abonneert
U
op dit blad
J. WALTER, BloeiiM - TÉfil 22509
A.F.KORS - GARAGE
BRAN DSTOFFEN
FIRMA J. P. STAAL
Krniirs- ei Gruttersware
BRANDSTOFFENHANDEL
TELEFOOH 10970
Vera Cajsa beken
N.V. HOENDERDOS
VUNDERINK'S
Verhuur- en Reparatie-Inrichting
Rijwielen - Automobielen
Agent fler „UNION" RIJWIELEN
Eerste Klas Reparatie-inrichting
ONZE GROOTE OMZET
Meubelmagazijn „DE HOOP"
BOOT 17. Benei* RljhSSMUieg 29, Scholen
J. J. LANSDORP
Bioemendaaischeiueg 8, TeL 22387
DRUKKERIJ E. HUIZING
F. DE GRAAF - OVERVEEN
Stock - Michelin
WEIJERT VAN ZANEN
Plaatst uw advertentiën in dit blad
De kunst van het genieten.
Vragenbus
A. F. W. KLE1ST
wordt gegeven door
ORANJE NASSAULAAN 9 - OVERVEEN
Praktijk hervat
Zweedsche Heilgymnaste
Bloemendaalschestraat 98a
BLOEMENDAAL
Lelüscnepieln 15-19, - Haarlem
SLAPELOOSHEID
ZENUWSTORING
HOOFDPIJN
ONRUST
BANKETBAKKERIJ - KOKERIJ
Zijlweg hoek Anslijnstr., Haarlem
P. H. Brinkman, Fa. Wed. J. de Reiger
voor Rijwielen, Motoren en Motorbooten
Verbindingsweg 55
BLOEMENDAAL
HET OFFICIEEL PROGRAMMA V
Verhuur van Luxe Automobielen
Stalling en Onderhoud
BLOEMENDAAL
KI. Heiligland 38, Haarlem
is het adres voor Uw DRUKWERK
DOM P VLO EDS LAAN 35
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TUINEN
Stock
Michelin HUDSON ESSEX
Herstelplaats van Auto's, Motoren en
Rijwielen Luxe Auto's te huur
KBNNBL - „HABRLBM"
BMOBH BAAN 17
ryp.i.UNü - «lirënï - Hum
Fotografisch Atelier Folohandel
FEUILLETON
Bloemendaal
van Zaterdag 2
Kamer van
Duitsch D
Volksvlijt. Organist was de vermaarde
Alexandre Guilmant van de Trinité te Pa
rijs; Job. M. Coenen, de directeur van het
Paleis-orkest had een Neêrlands toonkunst op
woorden van J. P. Heye geschreven; mej.
Stoetz door haar zang, Jozef Cramer door
zijn vioolspel verleenden hun medewerking,
in het Amstel-hótel werd een feest-maaltijd
aangeboden aan Burgers, den president der
Zuid-Afrikaansche Republiek.
De vice-consul van Frankrijk, C. M. Phil-
bert, een uitnemend orgelliefhebber, was het
geweest, die door zijn ijver het mogelijk ge
maakt had, dat dit fransche instrument van
Cavaillé-Coll te Parijs in Amsterdam ge
bouwd was. Hij wilde daarmede propa
ganda maken voor het moderne fransche
orgel.
In de lijdensgeschiedenis van het Paleis
heeft dit superieure instrument gedeeld. Ge
kocht door de heeren Stoop en Bunge, is het
ten geschenke gegeven aan de Gemeente
Haarlem en in 1924 in gebruik genomen in
de gemeentelijke Concertzaal aldaar, de
vroegere concertzaal der Sociëteit Vereeni-
ging. Het monument, mede opgericht ter
herinnering aan het privilegie van Floris V
van 1275, is voor Amsterdam verloren ge
gaan.
Nu de vacantle, de tijd van het genieten, van
het kunnen genieten in elk geval, daar is, kunnen
wij niet nalaten het een en ander aan te halen
uit het schoone opstel van Dr. J. D. Bierens de
Haan over: „De Kunst van het Genieten"i):
Het zware gemoed geniet niet; zij het bezwaard
of zij het zwaarwichtig in innerlijke struktuur.
De voeten van dien onbevleugelde staan op de
aarde als graniet. Ernst is zijn wezen. Het is
goed om ernstig te zijn; maar het is armoede,
zoo men niet anders kan en zoo de ernst zich
voordoet als zwaarmoedigheid.
Van het genieten is geen geschiedschrijving
mogelijk, zooals er een geschiedenis des lijdens
is. Het grootsche wordt opgeteekend, maar het
vluchtige niet.
In de massale bewegingen gaat de vreugde
onder; in de gezamenlijke kreet wordt haar stem
niet gehoord. Indo-Germanen trekken in horden
voorwaarts, Kelten, Slaven, Hunnen rukken op;
de legers der kruisvaarders verzamelen zich; het
gele ras dreigt; de groote revolutie gilt; het pro
letariaat werkt zich opMaar de vreugde is
daar, waar zich de vrije ziel met luchtigen wiek
slag beweegt.
De mensch ontsteekt zijn genot aan een voor
werp. De vreugde is om iets: zij is om een lief
gelaat, of om het zomerweer, om de vacantie, om
de vriendschap of het stadsgezicht. Zoo niets
onze aandacht boeit, is er ook geen vreugde.
Het genieten is een ontvankelijkheid, waarbij
de mensch zich in de afstraling van een zon, welke
dan ook, verheugt. Het kan zijn dat een slootje,
waarin wij kijken, of een wolkje, dat onze aan
dacht trekt, deze afstraling geeft aan ons gemoed
zonder voorwerp breekt geen genieten aan.
Wie de kunst van het genieten leeren wil, moet
deze eerste waarheid wel bedenken.
Doch niet die voorwerpen geven het genot, die
voor het genot bedoeld zijn, maar de onbedoelde.
De bedoelde geven.amusement. En er ligt een
afstand van mijlen tusschen het genieten en het
amusement. Want is niet het laatste, zooals ook
het woord uitdrukt, een afwezigheid der musen,
een zich onthouden van de muse; terwijl juist
het genieten een zegen is, welken ons de muse
schenkt? Van een kunst des amusements is geen
sprake, maar van een kunst des genietens wel.
Naar het amusement gaat men toe, maar het
genieten komt van zelf. Niemand kan langs het
amuseerend voorwerp voorbij loopen zonder te
weten, dat het hier aanwezig is; maar langs het
voorwerp der genietingen loopt men al te licht
onwetend voorbij.
Alleen die mensch kan genieten, die de be
staande vermaken niet noodig heeft.
Ook het voorwerp van genieten is overal. En
wat kan onbedoelder en meer onvoorbedacht zijn,
dan 't geen zich voordoet overal? of voor kan
doen? Hier voor uw voeten kan het rijzen uit den
grond. Het kan in de avondlucht zich vertoonen
of in uw huiskamer, in uw bloementuin, in de
landschappen uwer fantasie, en in uw herinne
ringen. Ga den hoek om en gij ontmoet het voor
werp van uw genieten Het is bijna alleen een
kwestie van ontvankelijkheid.
Van het kleur- en vormrijke beeld der wereld ge
nieten wij.
Maar meer dan van het voorwerp, hangt de
mogelijkheid der genieting af van den genieter
zelf. Om te genieten moeten wij ontvankelijk zijn
in den aktieven zin des woords. Hoe weinig is
de vermoeide, hoe weinig is de indifferente, de
on-aktieve ontvankelijkheid tot genieten in staat!
Om te genietenmoet er een innerlijke toe
stand zijn, die noch moedwillig streven, noch
spanningloosheid is. De ontvankelijke mensch is
vol belangelooze aandacht voor het kleur- en vorm
rijke beeld der wereld.
De aandachtige is gespannen op zijn voorwerp
en vergeet zichzelf, zoodat hij het gevaar ontgaat
van eigen belang en wensch tot middelpunt te
stellen van de wereld. Het stadsvolk, dat met
boterhammen naar de duinen trekt, of liever nog
naar het strand of zijn heil zoekt ik weet niet
waar, is vol van begeerte naar een prettigen
middag (waarom ook niet?), maar het is leeg
van aandacht en het kent de belangeloosheid
allerminst. Want zoo het aandacht heeft, is 't
slechts voor de zaak, die middel is tot eigen
genot, en de oprechte aandacht is juist de zelf
vergetelheid.
De belangelooze aandacht heeft voor het voor
werp niets dan de bewondering. In deze oogen-
blikkelijke zielsgesteldheid is de aktieve. ont
vankelijkheid aktueel. De kunst des genietens is
de kunst der bewondering.
Men kan fechter de bewondering overdrijven,
opschroeven en verkunstelen, waarbij de zeepbel
der genieting stuk springt.
Er is expresse bewondering, die niet nalaat
groote en pompeuse woorden tegen het voorwerp
aan te gooien en die met trommelslag de schare
samenroept voor het wonder, dat zich onthullen
gaat. Zoo wordt het gemoed recht pasklaar ge
maakt en men stelt zich in postuur om flink mee
te doen, wanneer het oogenblik der bewondering
weldra zal aanbreken. „Allen gaan kijken naar
het lichten van de zee 1 praehtig I van het hoogste
duin af zullen wij, zoodra het donker wordt, de
eerste vuurtooisels bewonderen en de zee toe
wuiven, waar zij illuminatie houdt voor haar eigen
heerlijkheid
Zwijg tochdit is de kunst der bewondering
niet.
In de bewondering moet verwondering zijn. Zoo
dra wij van de bewondering een genoegen maken,
een feestpartij en misschien wel een vak, waarin
wij optreden als deskundigen, is de belangeloos
heid weg.
De mensch kan bewonderen den nevel, die om
de boomen hangt; het water dat onder de brug
doorstroomt en verzilverde rimpels heeft van maan
licht de zwierige vogelshet statig geboomte
het kleurig plantsoende wolken die achter de
daken aandrijven. Hij kan bewonderen al wat
hem het kleur- en vormrijke beeld der wereld
voor oogen roept.
De bewondering is een aandacht,, zelfvergeten
en belangeloos; onvermengd, zuiver. Zij is een
innerlijke spanning. En wie in de bewondering
verkeert, heeft een aktieve ontvankelijkheid en
is het genieten deelachtig.
De kunst des genietens is de kunst van belan
gelooze aandachtigheid.
In den bundel „De Verborgen Harmonie"
Amsterdam, S. L. van Looy, 1916.
V. Is het waar dat in sommige gevange
nissen schaak wordt gespeeld.
A. Ons is dit alleen bekend van de straf
gevangenis te Leeuwarden, waar gevangenen
huizen die tot 5 jaar of langer zijn veroor
deeld en die in gemeenschap zitten, en van
de strafgevangenis in den Haag. De heer F.
Citroen, een bekend schaakspeler, wist, be
zield door een enthousiast geloof in de op
voedende kracht van het schaakspel, met me
dewerking van het Genootschap tot zedelijke
verbetering van Gevangenen te 's-Graven-
hage, voor zichzelf en het schaakspel bij de
strafgevangenen toegang te verkrijgen,
naar men zegt met gunstig gevolg voor de
stgevangenen. De heer Citroen woont te
's-Gravenhage in het Prinsevinkepark. Wie
meer omtrent deze aangelegenheid wil we
ten, wende zich tot hem.
Pension voor alle soorten
huisdieren. Verschillende
rashonden te koop
HOUTVAARTPAD 206
post OVERVEEN
Telefoon 10773
Magnetiseur met jarenlange
ervaring heeft spreekuren op
werkd. 2 5. Donderdagav. 8 - 9
Ged. Oude Gracht 45, Haarlem
VERWULFT 7 Opgericht 1819 - TELEF. 12155
Groote sorteering
FIJN MANDENWERK - TUIN- EN SERRE-MEUBELEN
N.B. Specialiteit in eigen gemaakte Reis- en Waschmanden,
Fietsmanden, enz., enz. REPARATIE-INRICHTING
AGBNT VESIKA-RIJWIELEN.
voor de te houden feesten op 31 Augustus te Bloemen-
daal is verkrijgbaar bij de Heeren Corn. M. Bladergroen
en P. Stins Pzn te Bloemendaal, W. Faas te Overveen
en aan den ingang van het feestterrein.
PRIJS 10 CENT
danken wij aan onderlinge recom
mandatie onzer cliënten en daarom
gaan wij voort met den verkoop van:
op gemakkelijke betalingsvoorwaarden
tegen gewone winkelprijzen
Eerste Kwaliteit Coulante Bediening
Geen filialen in Wijkeroog of IJmuiden
Automobielen - Motorrijwielen
Goedkoop Nette afwerking Vlugge levering
LEVERING VAN ALLE SOORTEN HEESTERS
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TENNISBANEN
EERSTE DOOPSGEZINDE LANDDAG
De Kerkeraad der Vereenigde Doopsgezinde Gemeen
ten te Haarlem noodigt de leden der Gemeente uit, bij
gelegenheid van den LANDDAG die 10 September
hier zal worden gehouden, gratis logies en
m a ra 11 ij d beschikbaar te stellen voor Doopsgezinden
van elders.
Wie bereid is een of meerdere gasten (mannel. of
vrouwel.; te ontvangen, geve dit zoo spoedig mogelijk
schriftelijk op aan een der onderstaande adressen
Mej. G. BARGER, Krelagestraat 10, Haarlem
Mej. E. KOOL, Kleverpark 32, Haarlem
Mej. J. A. Lefebere, Zuiderhoutlaan 2, Heemstede
Mej. M. KAARS SIJPESTEIJN, Bid. Straatw. 150,
Overveen
Werkpl. Schapenplein, Woonpl. Rustenburgerl 14r
HAARLEMS ASYL DIERENPENSION
TERSPYTSTRAAT 3 (BIJ DEN STADSKWEEKTUIN) TEL. 14479
Pension voor honden, katten, konijnen, pluimvee, gevogelte, enz.,
GEHEEL MODERN INGERICHT BEDRIJF
BESTELHUIZEN KLEVERLAAN 139, BLOEMENDAAL, Tel. 22444
BLOEMENDAALSCHEN WEG 265, OVERVEEN, TELEFOON 3816
Zoowel bij dag als bij avond. Ook des Zondags geopend
Inlijsten van foto's en platen. Reproducties en vergrootingen
Briefkaarten vanaf f 1.20 per 6 stuks
Bloemendaalsche Straatweg 1, BLOEMENDAAL - Tel. 22242
OPGERICHT 1845
Uit het Amerikaansch
door
HOMER CROY
9)
Eén ervan stelde een blindeman voor die op
den rand van een trottoir zat en zijn blikken
bakje uitstak, terwijl een voorbijkomend da
metje met de onmogelijkste lichaamsver
draaiingen het noodig vond vlak voor hem
stil te houden om haar kouseband in orde
te maken. De blindeman was zoo geteekend,
dat men goed kon zien, dat hij met "een hu
moristische uitdrukking over zijn gekleurden
bril heenloerde.
Cod Dugan, de baas, stond achter de siga-
rentoonbank en liet de lui knobbelen op een
bord met pennetjes. Cod had slechte tanden
en zijn adem rook sterk naar veel sigaret
ten, veel whisky en kruidnagelen. Hij kauw
de ook veel koffieboonen, die liij in het hor
logezakje van zijn broek bewaarde. Zijn vette
wijsvinger en duim verdwenen in dit zakje,
een boon kwam te voorschijn, dan een schit
tering van gouden tanden en een zacht ge
kraak. Elk oogenblik, als hij met een schal
lenden lacli zijn hoofd in den nek wierp,
zag men de donkere stukjes op de punt van
zijn tong. Soms, als de fragmenten tusschen
zijn tanden kwamen vast te zitten, zag men
hem een lucifer scherp snijden en het euvel,
slechts ten halve door zijn hand verborgen,
cureeren. Cod vond het dikwijls voor zijn
zaken noodig om naar Kansas City te gaan.
Dan bleef hij gewoonlijk twee of drie dagen
weg en als hij terugkwam was hij slaperig
en slecht te spreken. Maar na enkele dagen
was hij weer het ventje. Zijn hoofd ging dan
weer achterover, zijn tanden vertoonden
weer hun schitterenden glans en hij was weer
de ziel van zijn pool hall 1). Cod was een on
derhoudend verteller en hij kende juist die
soort verhalen, die insloegen. Half zittend
op een speeltafel, het eene vette been lang
zaam heen en weer schommelend, kon hij
eindeloos vertellen, onderwijl thuis zijn
vrouw met het om haar rokken opgeknoopte
schort bezig was de wasch te doen. Cod was
glad van vetheid, zeer vleezig, maar daarbij
tevens zeer gespierd; zijn vrouw echter was
mager en steeds vermoeid en stond onder
den invloed van de bovennatuurlijke wereld.
Cod vertelde, dat hij er twee bekwame dok
ters bijgehaald had, maar dat geen van bei
den in staat was dit laatste verschijnsel te
verklaren. „Zoo zijn de vrouwen nu een
maal," placht hij te zeggen. Soms op een
ochtend, dat zij zoo'n beheksing kreeg, bleef
Cod wel een half uurtje langer thuis, kleedde
de kinderen aan en bakte wat aardappeltjes,
maar spoedig, potten en pannen in den goot
steen achterlatend, vluchtte hij dan toch
weer gauw naar zijn lokaal. Hiervan, van
zijn pool hall had hij bepaald iets goeds we
ten te maken.
Cod stevende op Guy af.
„Kijk eens, wien we hier hebben William
Jennings Bryan in eigen persomi!" Hij
klopte Guy op den schouder. „Zeg, ik heb
gehoord, dat je 't er gisteravond prachtig af
gebracht hebt. Ik wou, dat ik erbij geweest
was, maar je weet zelf, hoe druk 't hier is."
Daarbij zwaaide hij met zijn korte, dikke,
harige hand naar de rij tafeltjes met het
air alsof hij dit uitlegde aan den eenigen per
soon, die de daaraan verbonden consequen
ties kon beoordeelen. „Het is je van harte
gegund. Je weet wel, dat ik altijd al gezegd
heb, dat er wat in je zat. Wat zal je gebrui
ken?"
Het was „praetisch" Guy te vriend te hou
den. Het was gemakkelijk genoeg om lui van
de flesschenfabriek in de zaak te krijgen, of
van die slungels van de veehouderijen of ar
beiders van de farms, die een avond in de
stad doorbrachten. Maar iemand als Guy
verleende distinctie aan de inrichting en
vooral, zijn vader was een geestelijke.
Guy nam een sigaret. Het leven aan de
speeltafels werd minder; de bezoekers ver
zamelden zich langzamerhand om hem heen,
geleund op hun queue, of een lucifer afstrij
kend, dien zij dan met den duim weer weg
knipten. Guy voelde de onuitgesproken be
wondering, waarvan hij het middelpunt was.
En dat was een prettig gevoel.
Cod begon den boel „op gang" te brengen,
zooals hij dat noemde, door 'n meesleepend ver
haal op te disschen. De Pastime had een re
putatie van gezelligheid op te houden. Een
paar anderen trachtten in hun eerzucht Cod
de loef af te steken, maar zij moesten het
afleggen en kregen de kous op den kop.
„Zeg, brave jongens, hebben jelui de ge
schiedenis wel eens gehoord van dat jon
getje, wiens vader reiziger was en slechts
zelden thuis kwam?" Cod keek de rij dei-
gezichten rond. „Nou dan, dat zat zoo en
hij vertelde het verhaal.
Dergelijke verhalen boeiden Guy steeds en
reeds vaak had hij ernaar geluisterd. Zijn
ouders hadden hem nooit iets van die zoo
genaamde „geheimenissen des levens" ver
teld. In de plaats daarvan had zijn vader
slechts gesproken van de „diepere beteekenis
des levens", maar iets van praetische waarde
ver.teld had hij hem ten slotte niet.
Zijn vader had hem in volledige onwetend
heid de wereld laten binnen treden; hij ge
loofde niet in het nut om zijn zoon in dit
opzicht een fundamenteele wetenschap bij te
brengen. Een gevoel van valsche schaamte
had hem ervan teruggehouden Guy hierom
trent in te lichten. Als Guy iets van het leven
wilde leeren, leerde Adriaan Plummer hem iets
van God. Als gevolg verkregen de dingen des
levens voor Guy een buitengewone aantrek
kingskracht. Guy was een boekenwurm. Als
andere jongens op straat speelden, was Guy
aan 't lezen. En onder het trekken van plaats
tot plaats naar gelang de „beroepen" zijns
vaders kwamen, was Guy die wereldwijsheid,
die het gewone eigendom van de andere jon-1
gens van zijn leeftijd was, niet deelachtig
geworden.
Naarmate hij ouder werd, drongen zich
nieuwe twijfelingen en vermoedens aan hem
op. Daar had je bij voorbeeld dat geval met
de vliegen. Bij die gelegenheid had hij aan I
zijn vader gevraagd; „Pa, waar dienen dej
vliegen nu eigenlijk voor?"
Zijn vader schraapte de keel en zocht naarl
een antwoord. Maar hij trachtte geenszins I
zich daaraan te onttrekken, want zich aai'
iets te willen onttrekken lag niet in Adriaan
Plummers aard.
1) Niet bepaald wat wij verstaan onder I
een speellokaal of speelhol, maar een gele i
geilheid, waar zekere kansspelen wel toege-j
staan zijn.
(Wordt Vervolgd.)
var
Het gewijzigde I
zooals dit onlangs d
vertegenwoordiging
eerst op 1 October
Echter zullen van
op 1 September a.s.
granen, mout, vee, ve
van meelfabrieken e:
op 16 October a.s
wijn, aangezien op
Spaansche handelsv<
treedt.
De invoerrechten
(Ferromangaan, Fer
voorloopig niet wor<
Laat ons nu nog
op het gebied der
in de laatste jaren h
past.
De bewoners van
daar waar de zoi
triomfen viert, zijn
culeuse aandoening*
laaglandbewoners.
zou men bij opper
zeggen. Maar verkl
bedenken in hoever
patiënten en bewon
ste gaan naakt, de 1
In 't Britsch gene
'24 komt het volger
handeling van zi
open lucht". In Hi
Engelsche kust, sti
waarin de kinderei
worden behandeld,
achter het strand ei
al den tijd, dat zij w:
alleen voor het ete
zij in hun hutjes, d:
en al open zijn. D
naakt; alleen in den
losse kleertjes. De
ting meenen, dat
lucht de kinderen
den. In November 3
tien bedden geplaa!
aan het Consultat
culose te Chelsea e
in een jaar zevener
ziende, magere en
de inrichting." Zij 1
en slechtste gezinn
hadden reeds aanto
kinderen bleven er
den, sommige lang*
gen zij zoo min mo
komsten waren bui
middeld bleven de
een halve maand;
middeld toe met
gewichtstoeneming
te nam van twee ei
toe. Be kinderen za
blozend en stevig
komen was verandt
Prof. Bier heeft i
1 and-tubercülose-pa
Niet langer zendt 1
bergte, maar hij pe
rapie op hen toe
millioenen-stad B*
voortgekomen. Ik 1
het woord, hij schri
„sanatorium met 40
„het aantal behatic
„omdat ongeveer 50
„wordt. Deze patiei
„en gaan 's avonds
„proefmateriaal (a
„mag) loopt dus a
„in de duizend en i
„verwachtingen ni
„worden. Is er zot
„er niet, dan bljjve
„ren toch evengoed
„gen en de kuur w*
„goed voortgezet,
„standgiheden schri
„Ik1 beh", zegt 1
„nu geheel van ove
„deze vuil'e (d.w.z.
„sterk bezwangerd
„onder de nevelwo
„lijn hangt, onze r
„wat langzamer b
„verkrijgen zullen
„of aan den hoschi
Zoo zal men dal
gaan begrjjpen dal
te blijven, de kif et
sel is.
Dr. Backer heef
in zijn Heilanstal!
die onder een, vei
afdak lagen, min
anderen, die deze 1
„in geheel vrije liu
den!
Men heeft gevon
naakt-therapie, kl
zieke lichaam (bi;
dekt werden, deze
minder snel, in d<
deelden. In aansli
begoiinen hij longz