UITGAVE N V- HETHIDDEN
ALACE
EFFECTEN - COUPONS
Crêpe Schoenen
Help U Zelf
de dahlia
A. G. POST
DE SALENTO
Md 1JU r wr
jwburg i
ie man
der
vogel 1
:otheid
ïttanten
haarlemsche bankvereeniging
boekhandel„lectura'
vulpenhouders
biedt^jvoo^jjimfeestdagen
steeds wat origineels
Plaatselijk Nieuws
Winkelen
alg E M. NIEUWS enADVERTENTIEBLAD
VooRKENNEMECLAND en HAARLEM
EXPL?%n ADM INT^DR U KKER V T. Tl MMER
de QENE5TETWEG.23. blqemendomof-
ELIK
TZ
TOONSTELLING
ijdige bestelling
SPEELGOED
iLAASFEEST
AT 118 CHOCOLAT
151 ROD. LINDT fHs
RIJ TE HAARLEM
huize VAN mevkouw
/erschujjl-veltman
ZIE ONZE ETALAGE
W. BEUNDER
WAGENMAKER
Practijk'Examens
KLEINE ENGELSCHE FAUTEUILS
POUFFES
CAKE-STANDS
BOEKENSTANDAARDS
TAFELS
HAARDBANKJES
POUFFES VANAF Fl. 16.50
7ATERDAG 1 DEC. 1928
22e JAARGANG No. 48
EVjpLOEMEkJDAAL5€l(__s
Abonnementsprijs 3.50 per jaar, 1.75 per halfjaar bij vooruit
betaling vóór 1 Jan. of 1 Juli. Na dien datum verhooging van 0.15
incassokosten. Voor Indië en het Buitenland met verhooging der porto.
Losse nummers 0.10. Abonnementen kunnen met elk nummer ingaan.
Advertentiën: 18 cent per regel, bij contract belangrijke korting.
Kleintjes: Vraag- en Aanbod, Huur en Verhuur, Koop en Verkoop,
van 1 tot 5 regels 60 cent, elke regel meer 12 cent uitsluitend bij
vooruitbetaling. Boven, onder of naast den tekst dubbel tarief.
TELEFOON 10188
/EMBER
iNEEL
-arry E. Johnson
EMBER
ée
)tto Hasa
EMBER
ÏNEF.L
oor Cor Hermus
Ie Boer-van Rijk
/EMBER
'heater
EMBER
te geven door S
30NEEL
rrbeek)
Else Mauhs als Nora
EMBER
boek van Cissy van
>m de Qruijter
Populaire prijzen
mbrandt"-programma
iet Marcella Albani,
tor. Zeer uitgebreid
RENEE ROüAN'S
brandt" waardig!
7 en 91/4 uur. Zondag varaf
atsbespr. 10—3 u. Tel. 14674
LEM TELEFOON 11087
gram ma met 2 geweldige
r de groote Puramountfilm
irdigd naar den beroemden
ste komische duo van 't witte
lRTHUR in de nieuwste film
1 toegang beneden 14 jaar
middags half drie.
ROGRAMMA
J FRUITS GLACÉS
MARRONS.
CHOCOLADE LETTERS
BORSTPLAAT
LADE EN BONBONS
ENZ. - ENZ,
)OOR ÜEBRU1K VAN
ROOP
:n f 1.60.
ist. Th LFFOON 22029
BLO EMEND AAL
1NGINNE DUINWEG
VAN 14TOT 16 30UUR
BIJKANTOOR: BLOEMENDAAL, BLOEMENDAALSCHEWEG 147
worden bij ons Vakkundig gerepareerd
L. FABER Zn., KL. HODTSTRAAT 10
Telefoon 12896 Opgericht 1898
ADRESBOEK VAN BLOEMENDAAL
15E JAARGANG 1928 F 2.50
Bloemendaalscheweg 123 - Telef. 22874
Voor de ST. NIC0LAAS vertrouwd adres voor
BLOEMENMAGAZIJN
Verbindingsweg 12, Telef. 22338
Het groote gebouw der Proc. Waterleiding nadert zijn
voltooiing. Met het buitenwerk is men zoo goed als
gereed. In het gebouw wordt hard gewerkt en er be
staat kans, dat het in Januari of Februari in gebruik
genomen kan worden.
Door tusschenkomst van de Gezondheidscommissie,
heeft de heer Fransen de eigenaar van 't Hemeltje
tegenover de Dr. Dirk Bakkerlaan (in het bovenvoor-
kamertje van welk gebouw eertijds alhier de eerste
sociëteit gehouden is) verbetering doen aanbrengen
in den rookafvoer uit zijn perceel, waardoor voor zijn
buren een groote last opgeheven is.
(Nadruk verboden)
[Sinterklaas is de tijd van winkelen. En winkelen is niet
[ieders werk. Ook hierin openbaart zich de levens-
kunst.
[Er zijn menschen, die van het winkelen een beroep
[maken en er zijn er, die het bij gelegenheid doen.
Professionals en amateurs in het vak.
De professionals besteden haar middag, want win-
kelen als beroepssport blijft tot de vrouwen beperkt,
met het naloopen van étalages. Menigmaal is het
haar niet om het voordeel te doen; het is louter be
langstelling, welke ze drijft. Ze kijken, vragen, be
tasten en dingen en laten de winkeljuffrouw den boel
opruimen. Soms gaan ze den winkel zelfs niet binnen,
piaar nemen genoegen met de uitstalling in oogen-
1 schouw te nemen.
Ze hebben verstand van zaken; weten, wat goed en
wat duur is; vergelijken in de verschillende winkels
de waren en prijzen en verklaren, dat men dit hier
maar dat andere ginds moet koopen. Ze bestudeeren
catalogi en prijscouranten, zijn tuk op uitnoodigingen
en kennen de laatste snufjes.
Men zou deze professionals kunnen vergelijken bij
postzegelverzamelaars, supporters van het voetbalter-
rein, liefhebbers van antiek, beursspeculanten, houders
van renpaarden. Inderdaad is het winkelen haar een
sport, welke om zichzelfs wil bedreven wordt. Begon-
nen als tijdverdrijf, ontwikkelt ze zich tot een harts
tocht. Er bestaan koopzieke vrouwen, die haar gezin
ruïneeren. Gelijk een kunstliefhebber alles ten koste
legt om eigenaar te worden van een schilderij, waarop
hij zijn zin heeft gezet, kunnen deze vrouwen 't niet
laten, iets, wat haar aandacht trekt, hetzij door be
koring dan wel door goedkoopte, mee naar huis te
nemen.
De geraffineerde reclame van onzen tijd werkt een
dergelijke koopzucht in de hand. Verleidelijke adver-
tenties, aanlokkelijke uitstallingen, oneindige verschei
denheid van keus zijn niet voldoende geacht om de
slachtoffers te doen bezwijken; de winkel breidde zich
allengs uit tot een museum, een kunstpaleis, een van
alle gerieven en aantrekkelijkheden voorzien rendez
vous. Er behoort inderdaad zelfbeheersching toe, zich
temidden van al deze gezelligheid, comfort en luxe van
koopen te onthouden.
De karaktervaste vrouw blijft echter ook temidden van
de felste verleiding begrijpen, dat koopen een recht is,
waartegenover een plicht staat. Men heeft alleen recht
te koopen hetgeen men betalen kan.
Hoe eenvoudig lijkt deze regel! Doch de winkeliers
zouden den argeloozen lezer ontstellende onthullingen
kunnen doen omtrent de karakterloosheid van koop
sters, bij wie men meer fatsoen zou vermoeden. Hoe
veel werk hebben ze soms om het bedrag voor de ge
leverde waren te innen. Men ontvangt den man met de
nota uit de hoogte; acht zich beleedigd, wanneer hij zijn
bezoek herhaalt en zoekt in zijn beleedigde houding
een voorwendsel om nu maar heelemaal niet te be
talen.
Er schijnen kringen te zijn, hoogst nette, hoogst fat
soenlijke, beschaafde, artistieke kringen, waarin het
maken van schulden niet tot de maatschappelijke tekort
komingen wordt gerekend. Gelijk men ten plattelande
het als een niet ongeoorloofde aardigheid beschouwt,
als een kwajongen een appelboom leeghaalt, geldt het
in de brandpunten van cultuur soms als een bewijs
van mondaniteit, te koopen zonder betalen.
Men heeft als chique vrouw een natuurlijk recht op al
wat de charme en gratie verhoogt en men bedenkt
niet, dat men door zijn onmaatschappelijke daad zich
met den ordinairsten dief op één lijn stelt. Want koo
pen zonder betalen is stelen; daar is geen zachtere
term voor.
Men heeft alleen recht tot koopen hetgeen men betalen
kan. Maar ook: men heeft alleen recht te koopen het
geen men noodig heeft.
Tweede eenvoudige regel, en toch: nog moeilijker in
toepassing te brengen. Wie het overbodige koopt, ont
houdt een ander het noodige. Ik weet wel, dat dit in
onze samenleving praktisch niet opgaat. Als een rijke
vrouw, die zonder bezwaar een warenhuis leeg zou
kunnen koopen, haar kooplust bedwingt, zal de in
houd van het warenhuis toch niet aan haar minder
bedeelde zuster ten deel vallen. Maar in een welge
ordende maatschappij zou dit zoo moeten zijn.
En het is noodig, dat wij ook in onze gebrekkige
samenleving een norm stellen. Rekening houden met
hetgeen opgaan zou, zoo onze maatschappij op rede
lijke en zedelijke gronden ware gebouwd.
Onze samenleving berust op verspilling en verkwisting.
Doch tijdens de distributie-jaren hebben wij geleerd,
welk een ernstige en elementaire noodzakelijkheden
levensmiddelen zijn. Bezuiniging heeft ons eerbied voor
de materie geleerd. En iets van dien eerbied moeten
wij hebben overgehouden, wanneer wij uit winkelen
gaan.
Een brood, een kleedingstuk, een meubel kan voor ons
een overbodigheid zijn, terwijl onze naaste het als
een redmiddel verwelkomen zou. Wie zich met over
bodigheden omringt, spot met den nooddruft zijner
medemenschen. Maar hij ondermijnt ook in eigen per
soonlijkheid en in eigen gezin de natuurlijke orde en
tucht.
Deze soberheid behoeft niet in ascese te ontaarden.
Wat de één niet telt, kan voor den ander onontbeerlijk
zijn. Denk aan de producten der kunst. Het aanschaf
fen van een boek, een schilderij, een artistiek gebruiks
voorwerp acht de één noodelooze verspilling; de ander
eet, om zijn kunstzinnige neiging te kunnen bevredigen,
een boterham minder.
Maar wat men ook meent zich te moeten aanschaffen,
steeds dient de koop ernst te zijn. Er bestaan, vooral
onder mannen, koopers zonder geduld. Zij hemen ge
noegen met het eerste het beste, wat men hun voor
houdt. Zoo wordt winkelen, dat een sport, een kunst
kan zijn, verlaagd tot een onverschillige handeling.
Het genot van het echte winkelen is de onderzoekings
tocht, de ontdekking. Wat ziet men veel op zijn weg!
Wat leert men veel! Niets werkt zoo opvoedend op den
smaak op het maatschappelijk inzicht, op de eenvoudige
warenhuiskennis, als: vergelijken. Winkelen is verge
lijken; een les in waardeering.
Moeilijker dan als het eigen inkoopen betreft, wordt
het winkelen, zoodra men rekening moet houden met
den smaak van een ander. Het koopen van geschenken
is een studie in psychologie. De Sinterklaasweek dwingt
ons, ons te verdiepen in de voorliefde, de behoeften en
neigingen, in het wezen van hen, die ons het naast
staan. En het is wel eens noodig, dat wij, in onze zelf-
concentratie, tot zooiets worden gedwongen.
Maar winkelen leert ons ten slotte nog iets noodzake
lijks: ons te verdiepen in degenen, die ons ter wille
zijn bij het bevredigen van onze wenschen. Moeilijker
dan koopen is het verkoopen. Let, in deze winkelweek,
op het geduld, op het beleid, op de onvermoeibare toe
wijding van die verkoopstertjes, die met plichtmatige
opgewektheid u helpen en bedenk, hoe zij als andere
partij in dit vroolijke spel om den broode doen het
geen gij voor uw pleizier doet.
Maak haar deze zware week licht door uw tegemoet
komendheid en leer zoo van het winkelen de aller
noodzakelijkste les: den maatschappelijken omgang.
H. G. Cannegieter
„Hoe w\j eerst Zondagavond en -nacht voor de radio
het bericht ontvingen, dat zjj in nood verkeerde. Eerst
aarzelend, alsof de marconist zelf nog weifelde. S.O.S.,
Salento, sleepboot of reddingboot. Daarna dringender:
geen sleepboot meer, alleen reddingboot. Tot plotseling
het doodsgevaar de bemanning helder voor oogen stond.
Toen schreeuwde de marconist in hopeloozen angst:
Help ons, S.O.S., help ons spoedig, in doodsnood, S.O.S.
Salento. Het was geen roepen meer; het was gillen
door de radio van iemand, die den dood voor oogen
ziet. (Tel.).
„Wat doet de „Noord- en Zuid-Hollandsche Redding
maatschappij „Zij heeft sinds hare oprichting op
VERBINDINGSWEG 53
TUINBOUWGEREEDSCHAPPEN
beveelt zich beleefd aan voor
alle voorkomende werk
zaamheden in deze branche
14 October 1824 onze kust van het best denkbare
materiaal voorzien" (Tel.).
„Zij zorgt voor uitstekende reddingmiddelen. Zij houdt
geregeld oefeningen met dit materiaal en betaalt aan
de deelnemers ruime vergoedingen voor tijdsverzuim.
Zij betaalt premie aan hen, die deelnemen aan redding-
tochten en verleent in bijzondere gevallen onder
scheidingen.
Zij zorgt, geholpen door de Zeeongevallenwet, op ruime
wijze voor de nagelaten betrekkingen van hen, die het
leven laten bij het doen van een poging tot redding
of bij een oefening met de reddingmiddelen". Tel.,
bij een artikel geteekend H. D. F. Meiners.
„Heeft het aan iets ontbroken?" Vraag van de Tel.
aan den Secretaris der Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingsmaatschappij, die volgens dat dagblad „het
gebied der kust beheerscht, waar hoofdzakelijk de
droevige gebeurtenissen zich afspeelden", (Vetgedrukte
van ons. Red. Bl.W.).
Uit het antwoord van den Secretaris (Tel. van 29 Nov.
'28, av.): „De vreeselijke ramp van de „Salento" bij
Zandvoort (lees: Bloemendaal) zou waarschijnlijk even
noodlottig geweest zijn, indien er al dadelijk een motor
reddingboot bij de hand geweest wasZij moet diep
vaarwater hebben om op de plaats van bestemming
te kunnen komenNiets doen was op den eersten
dag helaas ook het noodzakelijk parool geweest voor
een motorbootreddingbootschipper bjj de „Salento"-
rampMijn stellige meening is dat het hier in
het onderhavige geval aan niets gehaperd heeft. (Even
te voren:) Door de ervaring z(jn wij in den laatsten
tijd tot de conclusie gekomen, dat het eerst thans aan
gedurfd kan worden een motorreddingboot bij IJmui-
den te stationneeren. Wij gaan er toe over aldaar nu
zoo'n boot in dienst te stellen voor het reddingwezen..
Overal Is het (reddingwezen) in particuliere handen
Bjj Staatsdienst gaat de geest er uitop het
oogenblik Is het materiaal van dien aard, dat niet
gezegd kan worden, dat de Staat thans al moet in
grijpen om het te verbeteren". (Vetgedrukte van ons,
Red. Bl.W.).
„Ik mag toch mijzelf niet te kort doen" (lijfspreuk
van 97% der Nederlanders, die immers in hoofdzaak
zjjn leden van een handeldrijvend volk).
„Ik werd Zondagavond opgebeld uit IJmuiden met het
verzoek met mijn auto naar Wijk aan Zee te gaan om
de menschen daar te waarschuwen op den uitkijk te
gaan staan. Ik heb gezegd, dat dit geen zin had, want
dat men op alle zeeplaatsen altijd bij noodweer op den
uitkijk staat, hetgeen ook waar is gebleken voor Wijk
aan Zee; doch ik waarschuwde een journalist in mijn
buurt, die mij daarvoor hartelijk dankbaar was".
(Particuliere mededeeling aan ons van een bewoner
van den Rijksstraatweg bij Beverwijk).
SAVE OUR SOULS.
God bewaar onze zielen. Niet na onzen dood, die in
treedt, als onze medemenschen niet gereed zijn met
de beste middelen die bestaan en reeds lang hebben
bestaan, om ons georganiseerd ter hulp te snellen;
maar bewaar ons bij ons leven! Als wij ons bewust
worden met ons prachtig materiaal, dat blijkbaar niet
voldoende is, voor elkander niets te kunnen doen,
omdat wij ongeorganiseerd zijn.
De Staat zou onze organisatie bij uitnemendheid zijn.
Als ieder maar zich Staatsburger voelde, en bereid was
als Staatsarbeider een beetje te slijten in dienst der
gemeenschap. Hij zou groeien en geholpen worden in
eigen nood en anderen helpen. Ja dat is iets anders
dan als Staatdier verlangen naar de Staatsstal en den
Staatsruif. S.O.S.
Wat baat het ons: Het ophemelen der redders, het
bezoek aan hun begrafenis, het (zooals de Italiaansche
gezant waarschijnlijk op bevel uit Rome deed) een
aantal Italianen vrijaf te doen geven en te steken in
zwarte hemden en hen ostentatief den fascistengroet
te doen brengen boven een graf, wat baat het vol-
drukken van kranten met plaatjes en ontboezemingen,
het toesnellen, het roepen, het roeien, het wagen van
ons leven, ja wat baat zelfs kritiek, wat die kracht, die
drukte en die vurigheid, als het hapert aan de organi
satie, aan wijsheid, aan redelijk overleg dat is aan ware
liefde?
Er moet iets te denken overblijven.
Men kan, omdat er tijdig aan het instrument van den
haat gewerkt is, in twee dagen tijd, gelijk de oorlog
bewees, het geheele Nederlandsche volk mobiliseeren,
om paraat te zijn tegenover een vijand die zich nóg
moet melden, men kan in stilte zich voorbereiden op
een gifgasoorlog die komen moet, omdat men hem
nabij roept. Maar men kan blijkbaar zich niet tijdig
organiseeren tegen den erfvijand, die nooit rust, nooit
heeft gerust en nimmer rusten zal. Ziedaar het Neder
landsche Volk. God Save our Souls. T. Sr.
Het 20ste Praktijkexamen in Boekhouden, Handels
correspondentie (8 talen) en Stenografie (elk stelsel)
vanwege Het Nederlandsche Handels-Instituut zal ge
houden worden op 7, 8 en 9 Januari a.s., in de plaatsen
in het prospectus genoemd. Dit prospectus is gratis
verkrijgbaar bij de bekende boekhandelaren en bij het
secretariaat. Kleverparkweg 142, Haarlem. De in
schrijving sluit 20 December a.s.
Ook zullen op die data worden afgenomen de Leeraars
examens in Handelscorrespondentie en Stenografie,
zoomede de examens Privaat-Docent Boekhouden
(Vakleeraar), Fabrieks-Boekhouden, Rekening-Cou
rant Boekhouden en Voorbereidend Praktijk-Examen.
VERHURING VAN DRIEWIELIGE
BAKFIETSEN EN HANDWAGENS