DAMES-KAPSALON Permanent Wave f 15 - DE AANKOOP VAN DE GRONDEN LANGS DEN ZEEWEG. WELKE GEDEELTEN DE GEMEENTE IN HANDEN KRIJGT. .aar aanleiding van het belangrijke besluit, da' de gemeenteraad verleden week Donderdag am tot aankoop van langs den Zeeweg gelegen i Treinen, geven we hier een situatieteekening. I gronden, die de gemeente volgens het besluit i: handen zal krijgen, zijn die, gelegen binnen de rechte lijnen van den grooten rechthoek. Da Zeeweg slingert er zich doorheen. De gronden beslaan totaal een oppervlakte van ongeveer 163 H.A. en dè koopprijs is 963.084.40. Naar ons werd medegedeeld, heeft de gemeente van de gronden langs den Zeeweg, als Ged. Staten aan het besluit goedkeuring heb ben gehecht, nog niet in handen een gedeelte, toebehoorende aan mevrouw Burdet en een stuk middenduin, links voor aan den Zeeweg. ARBEIDSVREUGDE. foor den Kennemer Kring van leerlingen van Internationale School voor Wijsbegeerte te ïersfoort en hunne introducée's, sprak Dins- avond 1.1. in de Vereeniging (Zijlstraat) Dr. B. Elias uit 's-Gravenhage over theidsvreugde. fierst ontwikkelde spr. wijsgeerig het begrip 'cl. De bevrediging, die de arbeid schenkt, weeërleiwe arbeiden om in een behoefte, i gevoeld gemis te voorzien. Zoo schenkt het c'tgebrachte bevrediging. Maar het lukken den arbeid op zichzelf, de inspanning, geeft en gevoel van bevrediging. Spr. wees er op, Hegel, in een tijd toen de wetenschap der riie nog in een begin-stadium verkeerde, kanten er aan heeft aangewezen de vei ling van mensch en dingen in zijn beteeke- voor het persoonlijkheidsbew ustzijn èn de eekenis van de verhouding' van ding en maat- appij. n z'n onmiddellijkheid grijpt de mensch, .at hij tot zich wat hij noodig heeft uit de uur; maar voor blijvend gebruik (b.v. huis, ik tuigen, enz.), vindt hij de zaken niet zoo li- in de natuur; als het natuurproduct ter wordt bewerkt tot cultuurproduct, dan dit iets geestelijks geworden en dan noemei. dien arbeid: scheppen. Vervolgens ging spr. maatschappelijk-histo- -ch de ontwikkeling van den arbeid naprimi- uve volken van jagers en visschers staan in ■t teeken der natuurlijkheid: het grijpen en het erbruik is hun vreugde. In een volgende fase komt de (land)bouw op en daarmee arbeidsver- VI ng en met de herhaling van eenvoudige, itonige arbeid komtde verveling. En ver- ing geeft gevoel von onbevredigd-zijn. De imitieve mensch heeft onbewust dit gevoeld onbewust een remedie gevonden in het 'ngen van rythme in zijn arbeid (theorie van rl Biicher), b.v. bij het dorschen, rijststam- n. Arbeid en rythme gaan later weer uiteen, in den dans, die tot extase verwordt: het ddel rythme) wordt hier doel, wat dan excessen leidt. In het moderne productie- p >ces is niet alleen het verband van arbeid en i'; hme verbrokenook arbeider en product, be geerte en behoefte uiteen (streven naar eigen- clr.n). Bij te groote verwijdering tusschen arbeid en 1 wordt de arbeidende mensch zelf middel tot 'i vrediging: hij wordt slaaf, lijfeigene. De vrije arbeider arbeidt niet voor eigen be- noefte, maar op bestelling, dus tot bevrediging- van eens anders behoefte; maar er is contact t den besteller en er is de vreugde en de trots an den vakman over het gelukte werk. Steeds verder gaat het uiteenrijten van het i'oductie-proces, totdat de arbeider gebonden aan werktuig, materiaal plaats, tijd en han deling: eene gebondenheid door de vrijheden der Fransche revolutie (o, ironie!). Het loon is 1 nige bevrediging: het gaat weer om bevredi ging van de natuurlijke behoefte. Maar dan komt de eisch dat het loon, meer dan de natuur de, n.l. ook de geestelijke behoeften zal vol doen in den strijd om loonsverhooging en ver korting van den arbeidstijd. Maar zoo komt men er nooit, want de bevrediging wordt niet in den arbeid gevonden, maar er buiten en er na ge zocht, 8 uur leven, 8 uur werken beteekent Werken is geen leven. Zoo is de breuk volkomen tusschen arbeider en arbeid. De eerste oorzaak hiervan is de mechanisee- ring van den arbeid. Spr. bespreekt verschillen de mogelijkheden om weer vreugde in den arbeid te leeren scheppen, o.a. door het rythme van de machine aan dat van den arbeider aan te pas sen en zoo de harmonie te herstellen, zoodat de arbeider van knecht, heer van de machine zou wordenhet herstel van de vaktrotseen bevredigende verhouding van loon en arbeids tijd; het brengen van den juisten man op de juiste plaats door goed geleide beroepskeuze; het herstellen van het geestelijk verband tus schen arbeider en arbeid, door den arbeider tot bewustzijn te brengen van zijn deelgenootschap aan het productie-proces. Spr. eindigde met de woorden: Arbeidsvreugde naar ieders behoefte geestelijk en physisch en mogelijkheid tot scheppen voor hen, die scheppingsdrang be zitten, dit te bereiken is de taak van onzen tijd, en het is onze plicht aaaraan mede te werken. OOK NAAR DE EENHEID DER VOLKEREN. Het plan is opgezet door beoefenaren der Hegeliaansche wijsbegeerte, zulks in den ruimsten zin van het woord, tot oprichting van een wereldbond voor Hegelstudie. Vertegen woordigd zijn bij de oprichters Duitschland Nederland, Italië, Schotland, Engeland, Bul garije, Zwitserland en Engeland. ANTHROPOSOPISCHE NATUURWETEN SCHAPPELIJKE BIJEENKOMST. Op Vrijdag 8, Zaterdag 9 en Zondag 10 No vember zal te Amsterdam in de-groote aula van Het Koloniaal Instituut een Anthroposophische Natuurwetenschappelijke bijeenkomst gehouden worden. a De anthroposophische georiënteerde natuur wetenschap vindt, zoo lezen we in een ons toe gezonden circulaire, haar grondslag in het geesteswetenschappelijk werk van Dr. Rudolf Steiner. De natuurwetenschap, voortspruitend uit de geesteswetenschappelijke onderzoekingen van Dr. Rudolf Steiner, maakt het mogelijk, een nieuw licht te werpen op de natuurverschijnse len. Het werk van de anthroposophische natuur onderzoekers opent vele belangrijke perspec tieven op ieder gebied der wetenschap. Aangezien de denkwijze der anthroposo phische georiënteerde natuurwetenschap ook het sociale leven kan bevruchten, evenals de tegen woordige natuurwetenschap en de daaruit voortgevloeide techniek dit leven beïnvloed heeft, is het tevens de bedoeling van deze bijeen komst al diegenen, die een open oog hebben voor de problemen van onzen tijd te wijzen op de toekomstmogelijkheden van deze denkwijze. Tot zoover de circulaire. Inlichtingen aan gaande de bijeenkomst zijn te verkrijgen aan het Secretariaat, Hobbemastraat 6 te Am sterdam. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII Religie is ook godsdienst. Godsdienst is geen religie, maar religie is ook godsdienst, is ook een dienen. Het dienen der liefde. Hier is geen dienstverband, maar een dienstverbintenis. Dr. A. H. HAENTJENS. iiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiffliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii HET BLOEMENDAALSCH TOONEEL. Naar we vernemen zal Het Bloemendaalsch Tooneel nog twee uitvoeringen in dit seizoen geven. De eerste heeft plaats in December en de tweede in April. Met welke stukken de B. T. V. komt, is nog niet bekend. STEEDS OPGEBROKEN RIJWEGEN. Tusschen de Busken Huetlaan en Domp- vloedslaan zagen we een groot aantal riolee- ringsbuizen, gereed om in den grond gelegd te worden. Er is dus weer een opgebroken rijweg te wachten. DE DRINKWATERFONTEINTJES. De drinkwaterfonteintjes zijn reeds eenigen tijd afgesloten en zullen wel spoedig wegge nomen worden. Teeken van naderenden winter. NAT. CHRISTEN GEHEELONTHOUDERS- VEREENIGING. Men verzoekt ons te melden, dat de Nationale Christen Geheelónthoudersvereeniging, afd% BloemendaalSantpoort, eiken laatsten Vrijdag van de maand, des avonds 8 uur, vergadert in „Maranatha", Donkerelaan te Bloemendaal en dat het bestuur als volgt is samengesteld: Ds Visser, voorzitter, Brederodeweg, Santpoort; K. Roskam, secretaris, Duinlustparkweg 9a, Sant poort G. van 't Land, Penningmeester, Duinlust- weg 1, Overveen en G. van 't Land, algemeen bestuurslid. Wij voldoen aan dit verzoek, daar deze vereeniging abusievelijk niet voorkomt in de laatste jaargang van „Help Uzelf". TENTOONSTELLING BEELDHOUWWERK. In de Kerkuil aan den ouden Sint Bavo te Haarlem wordt tot en met 9 Nov. a.s. een ten toonstelling gehouden van beeldhouwwerk in gedreven koper en brons van Frits van Hall. BAZAR VOOR „HET BROKKEN HUIS". Ten bate van „Het Brokkenhuis" te Haarlem wordt op 19, 20 en 21 November een bazar ge houden in het gebouw van den Haarlemschen Kegelbond, Tempelierstraat. In het bazar- comité hebben onder meer zitting de dames M. LioniJungblut, Rijperweg 2 te Bloemendaal en E. C. HarkemaVerhaar, Julianalaan 124, Overveen. TOONEEL. Adolf Bouwmeester, Johanna Bouwmeester en Huib Orizand hebben Woensdagavond te Bloemendaal op de planken gestaan en voor een talrijk publiek hun spel van ernst en humor gegeven. De kegelbaan van Hotel Vreeburg was J wederom in een schouwburgzaal veranderd. Het j was het bestuur van de afdeeling Bloemendaal i Santpoort van het Instituut voor Arbeiders ontwikkeling, dat voor hare leden en belangstel lenden den avond had georganiseerd. Na de opvoedende en leerzame avonden, die genoemde afdeeling gaf, nu eene avond van vermaak en ontspanning. De heer Schulz opende met een woord van welkom, met dank aan de fa. Ant. Cassée Zn., die uit haar zaak meubelen voor het tooneel had afgestaan. Het goed verzorgde programma werd geopend met drie vioolsoli van den heer A. Bleek rode, die reeds meermalen als solist op concer ten opgetreden is. Door zijn subliem spel miste men de pianobegeleiding niet, deze moest achterwege blijven doordat men geen pianist had. Een welverdiend applaus viel den heer Bleekrode ten deel. Daarop volgde het tooneel- stuk. „Lord Spleen", van Richard Oswald, was een éénacter waarin een inbreker op heeterdaad betrapt wordt door den heer des huizes. Lord Spleen verklaart zich bereid den inbreker zijn vrijheid terug te geven als hij in staat is de brandkast in vier minuten open te krijgen. De krakiesjatter slaagt er in en hij mag na nog een belooning ontvangen te hebben vertrekken. Lord Spleen is niet degene voor wien hij zich uitgeeft, maar is zelf ook een dief. Hij neemt alles wat er in de brandkast zit en maakt zich snel uit de voeten. Een stukje zonder inhoud en meer ge schikt voor lezers van Nick Cartertjes en Buffalo Bills. De heer Bleekrode kreeg hierna wederom gelegenheid zijn muzikale talenten te toonen. „Eindelijk vrij", van Herman Heyermans was de clou van den avond. Vijf gevangen werden uit hun cel gehaald en moesten bij den Directeur der straf-inrichting komen. Daar vernemen zij dat de koning, die pas aan de regeering is ge komen, hun gratie heeft gegeven, zoodat zij in vrijheid worden gesteld, 't Zijn 5 verschillende types van uiteenloopend karakter, die daartoe in de directeurskamer verschijnen. Het was Adolf Bouwmeester die alleen 5eze 5 rollen vervuld. Daar was het drukdoende joodje, dat in de bayes zat omdat hij gemeene handelszakies met zijn broer ondernomen had; dan de. onverschil lige, die nog steeds geen spijt had, dat hij zijn medeminnaar naar zijn leven had gestaan; dan de man, die door zijn langdurige gevangenschap geestelijk dood is en bang is voor de vrijheid, hij doorleeft alles weer wat op zijn misdaad be trekking heeft, windt zich op en krijgt een beroerte, enz. Bij dit stuk wisselen traan en lach elkaar, af. Nadat de heer Bleekrode wederom gespeeld had werd de avond besloten met de éénacter „Gelukkig Getrouwd", van J. B. Schuil. In dit stuk toont de schrijver aan, dat het ongelukkig is te gelukkig te zijn. Men moet het tooneel- stukj e zien om dit te verstaan. De heer Schulz, die dezen goedgeslaagden avond sloot, bracht dank aan alle medewerkers. En het tooneelspel, hoe was dat, zult ge vragen? Het was Bouwmeester met zijn gezelschap, Adolf Bouwmeester, de zoon, die naar zijn vader aardt, dat zegt genoeg. Melden we nog, dat na afloop bloemen overhandigd werden aan Johanna Bouwmeester. v HERLEVING VAN DE LITERAIRE SALON? Mevrouw Marie van Zeggelen stelt zich voor ten haren huize een serie van zes lezingen te houden o.ver „de 17e eeuw in de literatuur", met voorlezing uit eigen werk, Woensdag's n.m. van 3_5l/2 uur, op 20, 27 Nov., 4, 11, 18 Dec. en 8 Jan. Bij genoegzame deelneming ook Donder- dag's n.m. Men kan zich bij de vriendelijke en begaafde schrijfster, Floraplein 28 te Haarlem, opgeven. UITGESTELDE VOETBALMATCH. Woensdagmiddag j.l. zou er een voetbal wedstrijd gespeeld worden tusschen Bloemendaal en Haarlem en wel op het Haarlem-terrein aan den Schoterweg. Een Bloemendaalsch elftal en een Haarlemsche elftal van de aldaar bestaande Politie-sportvereeniging zouden tegen elkaar kampen om de eer. Om onbekende redenen is deze wedstrijd niet doorgegaan. SCHEIDSGERECHT VOOR WERKLIEDEN- EN BEAMBTEN. De heeren C. W. de Visser en Mr. P. Tideman hebben als leden van het scheidsgerecht voor de werklieden en beambten aangewezen tot voorzitter Prof. Mr.. P. A. J. Losecaat Vermeer, die dit heeft aanvaard en tot plaatsvervangend voorzitter Dr. J. Wackie Eysten, beiden alhier. Er zal, daar beide genoemde plaatsvervangers gewone leden waren, dus een nieuwe verkiezing door de werklieden moeten plaats hebben en een nieuwe aanwijzing door het gemeente bestuur. MOBILISATIE-INVALIDEN. Petitionnement. Men meldt ons Noor de Nederlandsche Mobilisatie-Invaliden en Nabestaanden-Kring: Bureau Goedestraat G. No. 14 te Utrecht (Leider Otto Walsemann) wordt binnen enkele weken een adres verzonden aan de Tweede Kamer, houdende verzoek, o.a. pensionneering en betere pensionneering voor hare kringgenooten, t.w.mobilisatie-invaliden (dat zijn: ernstig lijdende gewezen mobilisatie- militairen; behoeftige weduwen, weezen, moe ders, vaders of ouders van wijlen „mobilisatie invaliden-kostwinners". Het adres gaat verge zeld van vele instemmingen, afkomstig van Geestelijken, Doktoren, andere vooraanstaande personen, oud-gemobiliseerden e.a. in den lande. P. W. WEISSENFELS 387 lleerenwcg Telef. 13332 HAARlIi M. 156 Zandvoortsclielaan Telef. 26405 HEEMSTEDE-AEUUENHOLT. Alleen in de maand NOVEMBER. Het beste Systeem dat reeds door mij 6 jaar persoonlijk met sue c e s wordt toegepast. Beleefd aanbevelend, I'. W. WEISSENFELS. Illlllllllllllilllllllllllllllllllllllllll!i:illlll||||||liillllllilliiiiiiilj||||||||lllllll|||||||||| De koloniale regeeringen hebben met hun macht ook een ontzaggelijke humanitaire ver plichting op zich genomen. EIGENHUIS—SCHWEITZER. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimHiiiimiiiiiimiiimiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiinimnjiijiini IETS VOOR DE DAMES. Opening „fijhwasscherij Haak". De „fijnwasscherij Haak", die eerst was ge vestigd in een perceel aan de Oranjestraat en die, nu acht jaar geleden, haar bedrijf moest I verplaatsen naar een perceel aan de Kinderhuis- vest, wegens noodzakelijke uitbreiding, tenge volge van de toeneming van cliënten, is thans j gehuisvest in een nieuw, modern ingericht ge- bouw aan de Mr. Cornelisstraat 33 tot 35. De officiëele opening van het gebouw had Zaterdagmiddag plaats, in tegenwoordigheid van tal van genoodigden, onder wie verschei dene collega's van den heer H. L. Hoes, den tegenwoordigen eigenaar der wasscherij. Het personeel vhn de zaak schonk den heer Hoes, die voorzitter der afdeeling Haarlem en lid van het hoofdbestuur van den Ned. R. K. Bond van waschindustfiëelen is, een ets en een palm, ter wijl de collega's hem een fraaie pendule met coupes aanboden. Zooals de heer Hoes ons mededeelde in een onderhoud dat we met hem hadden, legt hij zich inzonderheid toe op een goede behandeling van het waschgoed, zoodat het aan een minimum slijtage onderhevig is. Er wordt toegepast een verbeterd waschproces met gebruikmaking van wenken van den Chemisch-technischen Raad in de waschindustrie. Het bedrijf is geheel modern ingericht. Er zijn in deze wasscherij onderschei dene moderne machines, waaronder een water zuiveringsinstallatie, zoodat gemaakt kan wor den, dat het benoodigde water een bepaalde zachtheid heeft, hetgeen de behandeling van de wasch ten goede komt. Werd in de zaak aanvankelijk alleen de fijne wasch behandeld, thans gaat men zich ook toe leggen op de zoogenaamde gezinswasch. De zaak levert de wasch keurig kant en klaar af, de goederen gestreken, opgemaakt en gemangeld. Juist, zooals dat wordt verlangd en zooals de dames het zoo gaarne zien. Onze indruk is, dat deze wasscherij inderdaad een model-wasch- inrichting is. Dames, die prijs stellen op een goede, degelijke en zorgvuldige behandeling der wasch kunnen hier uitnemend terecht. DE CHINEESCHE KOOL. Wij lezen in het periodiek „Voeding en Hygiëne" het volgende: De lange, smalle, losse kool, die als Chineesche kool veel wordt aan geboden, is voor menigeen een teleurstelling, K omdat ze niet zoo heel erg naar kool smaakt. Dat kan voor de menschen, die niet van kool houden, een aansporing zijn om deze kool toch eens te probeeren. Men kan ze rauw eten, fijn gesneden en als salade toebereid. Men kan ze ook gebruiken als andijvie en als sla, dus fijn snijden, koken en met een sausje van melk en boter opdienen. Omdat de bladeren gemakkelijk te verwijderen zijn van den stronk, leenen ze zich ook om gevuld te worden met een vleesch- facee, of met een vulling die ook vegetariërs bevredigen kan. Met wat jus (eventueel boter en veg. bouillon) in een vuurvasten schotel gedaan, met paneermeel en boter bedekt en in den oven gebruind, kan dit gerecht door den meer pittigen smaak een aardige variatie geven. Resten van de kool leenen zich natuurlijk ook voor het maken van stamppotten, die, in een kleine hoe veelheid, het warme schoteltje aan de koffie met succes kunnen vervangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1929 | | pagina 7