DAMES-KAPSALON
Permanent Wave f 15 -
DE AANKOOP VAN DE GRONDEN LANGS DEN ZEEWEG.
WELKE GEDEELTEN DE GEMEENTE IN HANDEN KRIJGT.
.aar aanleiding van het belangrijke besluit,
da' de gemeenteraad verleden week Donderdag
am tot aankoop van langs den Zeeweg gelegen
i Treinen, geven we hier een situatieteekening.
I gronden, die de gemeente volgens het besluit
i: handen zal krijgen, zijn die, gelegen binnen
de rechte lijnen van den grooten rechthoek. Da
Zeeweg slingert er zich doorheen.
De gronden beslaan totaal een oppervlakte
van ongeveer 163 H.A. en dè koopprijs is
963.084.40. Naar ons werd medegedeeld, heeft
de gemeente van de gronden langs den Zeeweg,
als Ged. Staten aan het besluit goedkeuring heb
ben gehecht, nog niet in handen een gedeelte,
toebehoorende aan mevrouw Burdet en een stuk
middenduin, links voor aan den Zeeweg.
ARBEIDSVREUGDE.
foor den Kennemer Kring van leerlingen van
Internationale School voor Wijsbegeerte te
ïersfoort en hunne introducée's, sprak Dins-
avond 1.1. in de Vereeniging (Zijlstraat)
Dr. B. Elias uit 's-Gravenhage over
theidsvreugde.
fierst ontwikkelde spr. wijsgeerig het begrip
'cl. De bevrediging, die de arbeid schenkt,
weeërleiwe arbeiden om in een behoefte,
i gevoeld gemis te voorzien. Zoo schenkt het
c'tgebrachte bevrediging. Maar het lukken
den arbeid op zichzelf, de inspanning, geeft
en gevoel van bevrediging. Spr. wees er op,
Hegel, in een tijd toen de wetenschap der
riie nog in een begin-stadium verkeerde,
kanten er aan heeft aangewezen de vei
ling van mensch en dingen in zijn beteeke-
voor het persoonlijkheidsbew ustzijn èn de
eekenis van de verhouding' van ding en maat-
appij.
n z'n onmiddellijkheid grijpt de mensch,
.at hij tot zich wat hij noodig heeft uit de
uur; maar voor blijvend gebruik (b.v. huis,
ik tuigen, enz.), vindt hij de zaken niet zoo
li- in de natuur; als het natuurproduct
ter wordt bewerkt tot cultuurproduct, dan
dit iets geestelijks geworden en dan noemei.
dien arbeid: scheppen.
Vervolgens ging spr. maatschappelijk-histo-
-ch de ontwikkeling van den arbeid naprimi-
uve volken van jagers en visschers staan in
■t teeken der natuurlijkheid: het grijpen en het
erbruik is hun vreugde. In een volgende fase
komt de (land)bouw op en daarmee arbeidsver-
VI ng en met de herhaling van eenvoudige,
itonige arbeid komtde verveling. En ver-
ing geeft gevoel von onbevredigd-zijn. De
imitieve mensch heeft onbewust dit gevoeld
onbewust een remedie gevonden in het
'ngen van rythme in zijn arbeid (theorie van
rl Biicher), b.v. bij het dorschen, rijststam-
n. Arbeid en rythme gaan later weer uiteen,
in den dans, die tot extase verwordt: het
ddel rythme) wordt hier doel, wat dan
excessen leidt. In het moderne productie-
p >ces is niet alleen het verband van arbeid en
i'; hme verbrokenook arbeider en product, be
geerte en behoefte uiteen (streven naar eigen-
clr.n).
Bij te groote verwijdering tusschen arbeid en
1 wordt de arbeidende mensch zelf middel tot
'i vrediging: hij wordt slaaf, lijfeigene.
De vrije arbeider arbeidt niet voor eigen be-
noefte, maar op bestelling, dus tot bevrediging-
van eens anders behoefte; maar er is contact
t den besteller en er is de vreugde en de trots
an den vakman over het gelukte werk.
Steeds verder gaat het uiteenrijten van het
i'oductie-proces, totdat de arbeider gebonden
aan werktuig, materiaal plaats, tijd en han
deling: eene gebondenheid door de vrijheden der
Fransche revolutie (o, ironie!). Het loon is
1 nige bevrediging: het gaat weer om bevredi
ging van de natuurlijke behoefte. Maar dan
komt de eisch dat het loon, meer dan de natuur
de, n.l. ook de geestelijke behoeften zal vol
doen in den strijd om loonsverhooging en ver
korting van den arbeidstijd. Maar zoo komt men
er nooit, want de bevrediging wordt niet in den
arbeid gevonden, maar er buiten en er na ge
zocht, 8 uur leven, 8 uur werken beteekent
Werken is geen leven. Zoo is de breuk volkomen
tusschen arbeider en arbeid.
De eerste oorzaak hiervan is de mechanisee-
ring van den arbeid. Spr. bespreekt verschillen
de mogelijkheden om weer vreugde in den arbeid
te leeren scheppen, o.a. door het rythme van de
machine aan dat van den arbeider aan te pas
sen en zoo de harmonie te herstellen, zoodat de
arbeider van knecht, heer van de machine zou
wordenhet herstel van de vaktrotseen
bevredigende verhouding van loon en arbeids
tijd; het brengen van den juisten man op de
juiste plaats door goed geleide beroepskeuze;
het herstellen van het geestelijk verband tus
schen arbeider en arbeid, door den arbeider tot
bewustzijn te brengen van zijn deelgenootschap
aan het productie-proces. Spr. eindigde met de
woorden: Arbeidsvreugde naar ieders behoefte
geestelijk en physisch en mogelijkheid tot
scheppen voor hen, die scheppingsdrang be
zitten, dit te bereiken is de taak van onzen
tijd, en het is onze plicht aaaraan mede te
werken.
OOK NAAR DE EENHEID DER VOLKEREN.
Het plan is opgezet door beoefenaren der
Hegeliaansche wijsbegeerte, zulks in den
ruimsten zin van het woord, tot oprichting van
een wereldbond voor Hegelstudie. Vertegen
woordigd zijn bij de oprichters Duitschland
Nederland, Italië, Schotland, Engeland, Bul
garije, Zwitserland en Engeland.
ANTHROPOSOPISCHE NATUURWETEN
SCHAPPELIJKE BIJEENKOMST.
Op Vrijdag 8, Zaterdag 9 en Zondag 10 No
vember zal te Amsterdam in de-groote aula van
Het Koloniaal Instituut een Anthroposophische
Natuurwetenschappelijke bijeenkomst gehouden
worden. a
De anthroposophische georiënteerde natuur
wetenschap vindt, zoo lezen we in een ons toe
gezonden circulaire, haar grondslag in het
geesteswetenschappelijk werk van Dr. Rudolf
Steiner. De natuurwetenschap, voortspruitend
uit de geesteswetenschappelijke onderzoekingen
van Dr. Rudolf Steiner, maakt het mogelijk, een
nieuw licht te werpen op de natuurverschijnse
len. Het werk van de anthroposophische natuur
onderzoekers opent vele belangrijke perspec
tieven op ieder gebied der wetenschap.
Aangezien de denkwijze der anthroposo
phische georiënteerde natuurwetenschap ook het
sociale leven kan bevruchten, evenals de tegen
woordige natuurwetenschap en de daaruit
voortgevloeide techniek dit leven beïnvloed
heeft, is het tevens de bedoeling van deze bijeen
komst al diegenen, die een open oog hebben voor
de problemen van onzen tijd te wijzen op de
toekomstmogelijkheden van deze denkwijze.
Tot zoover de circulaire. Inlichtingen aan
gaande de bijeenkomst zijn te verkrijgen aan
het Secretariaat, Hobbemastraat 6 te Am
sterdam.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII
Religie is ook godsdienst. Godsdienst is geen
religie, maar religie is ook godsdienst, is ook
een dienen. Het dienen der liefde. Hier is geen
dienstverband, maar een dienstverbintenis.
Dr. A. H. HAENTJENS.
iiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiffliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii
HET BLOEMENDAALSCH TOONEEL.
Naar we vernemen zal Het Bloemendaalsch
Tooneel nog twee uitvoeringen in dit seizoen
geven. De eerste heeft plaats in December en
de tweede in April. Met welke stukken de
B. T. V. komt, is nog niet bekend.
STEEDS OPGEBROKEN RIJWEGEN.
Tusschen de Busken Huetlaan en Domp-
vloedslaan zagen we een groot aantal riolee-
ringsbuizen, gereed om in den grond gelegd te
worden. Er is dus weer een opgebroken rijweg
te wachten.
DE DRINKWATERFONTEINTJES.
De drinkwaterfonteintjes zijn reeds eenigen
tijd afgesloten en zullen wel spoedig wegge
nomen worden. Teeken van naderenden winter.
NAT. CHRISTEN GEHEELONTHOUDERS-
VEREENIGING.
Men verzoekt ons te melden, dat de Nationale
Christen Geheelónthoudersvereeniging, afd%
BloemendaalSantpoort, eiken laatsten Vrijdag
van de maand, des avonds 8 uur, vergadert in
„Maranatha", Donkerelaan te Bloemendaal en
dat het bestuur als volgt is samengesteld: Ds
Visser, voorzitter, Brederodeweg, Santpoort; K.
Roskam, secretaris, Duinlustparkweg 9a, Sant
poort G. van 't Land, Penningmeester, Duinlust-
weg 1, Overveen en G. van 't Land, algemeen
bestuurslid. Wij voldoen aan dit verzoek, daar
deze vereeniging abusievelijk niet voorkomt in
de laatste jaargang van „Help Uzelf".
TENTOONSTELLING BEELDHOUWWERK.
In de Kerkuil aan den ouden Sint Bavo te
Haarlem wordt tot en met 9 Nov. a.s. een ten
toonstelling gehouden van beeldhouwwerk in
gedreven koper en brons van Frits van Hall.
BAZAR VOOR „HET BROKKEN HUIS".
Ten bate van „Het Brokkenhuis" te Haarlem
wordt op 19, 20 en 21 November een bazar ge
houden in het gebouw van den Haarlemschen
Kegelbond, Tempelierstraat. In het bazar-
comité hebben onder meer zitting de dames M.
LioniJungblut, Rijperweg 2 te Bloemendaal
en E. C. HarkemaVerhaar, Julianalaan 124,
Overveen.
TOONEEL.
Adolf Bouwmeester, Johanna Bouwmeester
en Huib Orizand hebben Woensdagavond te
Bloemendaal op de planken gestaan en voor een
talrijk publiek hun spel van ernst en humor
gegeven. De kegelbaan van Hotel Vreeburg was
J wederom in een schouwburgzaal veranderd. Het
j was het bestuur van de afdeeling Bloemendaal
i Santpoort van het Instituut voor Arbeiders
ontwikkeling, dat voor hare leden en belangstel
lenden den avond had georganiseerd. Na de
opvoedende en leerzame avonden, die genoemde
afdeeling gaf, nu eene avond van vermaak en
ontspanning.
De heer Schulz opende met een woord van
welkom, met dank aan de fa. Ant. Cassée Zn.,
die uit haar zaak meubelen voor het tooneel had
afgestaan. Het goed verzorgde programma werd
geopend met drie vioolsoli van den heer A. Bleek
rode, die reeds meermalen als solist op concer
ten opgetreden is. Door zijn subliem spel miste
men de pianobegeleiding niet, deze moest
achterwege blijven doordat men geen pianist
had. Een welverdiend applaus viel den heer
Bleekrode ten deel. Daarop volgde het tooneel-
stuk. „Lord Spleen", van Richard Oswald, was
een éénacter waarin een inbreker op heeterdaad
betrapt wordt door den heer des huizes. Lord
Spleen verklaart zich bereid den inbreker zijn
vrijheid terug te geven als hij in staat is de
brandkast in vier minuten open te krijgen. De
krakiesjatter slaagt er in en hij mag na nog een
belooning ontvangen te hebben vertrekken. Lord
Spleen is niet degene voor wien hij zich uitgeeft,
maar is zelf ook een dief. Hij neemt alles wat er
in de brandkast zit en maakt zich snel uit de
voeten. Een stukje zonder inhoud en meer ge
schikt voor lezers van Nick Cartertjes en Buffalo
Bills. De heer Bleekrode kreeg hierna wederom
gelegenheid zijn muzikale talenten te toonen.
„Eindelijk vrij", van Herman Heyermans was
de clou van den avond. Vijf gevangen werden
uit hun cel gehaald en moesten bij den Directeur
der straf-inrichting komen. Daar vernemen zij
dat de koning, die pas aan de regeering is ge
komen, hun gratie heeft gegeven, zoodat zij in
vrijheid worden gesteld, 't Zijn 5 verschillende
types van uiteenloopend karakter, die daartoe in
de directeurskamer verschijnen. Het was Adolf
Bouwmeester die alleen 5eze 5 rollen vervuld.
Daar was het drukdoende joodje, dat in de
bayes zat omdat hij gemeene handelszakies met
zijn broer ondernomen had; dan de. onverschil
lige, die nog steeds geen spijt had, dat hij zijn
medeminnaar naar zijn leven had gestaan; dan
de man, die door zijn langdurige gevangenschap
geestelijk dood is en bang is voor de vrijheid,
hij doorleeft alles weer wat op zijn misdaad be
trekking heeft, windt zich op en krijgt een
beroerte, enz. Bij dit stuk wisselen traan en
lach elkaar, af.
Nadat de heer Bleekrode wederom gespeeld
had werd de avond besloten met de éénacter
„Gelukkig Getrouwd", van J. B. Schuil. In dit
stuk toont de schrijver aan, dat het ongelukkig
is te gelukkig te zijn. Men moet het tooneel-
stukj e zien om dit te verstaan.
De heer Schulz, die dezen goedgeslaagden
avond sloot, bracht dank aan alle medewerkers.
En het tooneelspel, hoe was dat, zult ge vragen?
Het was Bouwmeester met zijn gezelschap,
Adolf Bouwmeester, de zoon, die naar zijn vader
aardt, dat zegt genoeg. Melden we nog, dat na
afloop bloemen overhandigd werden aan Johanna
Bouwmeester. v
HERLEVING VAN DE LITERAIRE SALON?
Mevrouw Marie van Zeggelen stelt zich voor
ten haren huize een serie van zes lezingen te
houden o.ver „de 17e eeuw in de literatuur", met
voorlezing uit eigen werk, Woensdag's n.m. van
3_5l/2 uur, op 20, 27 Nov., 4, 11, 18 Dec. en
8 Jan. Bij genoegzame deelneming ook Donder-
dag's n.m.
Men kan zich bij de vriendelijke en begaafde
schrijfster, Floraplein 28 te Haarlem, opgeven.
UITGESTELDE VOETBALMATCH.
Woensdagmiddag j.l. zou er een voetbal
wedstrijd gespeeld worden tusschen Bloemendaal
en Haarlem en wel op het Haarlem-terrein aan
den Schoterweg. Een Bloemendaalsch elftal en
een Haarlemsche elftal van de aldaar bestaande
Politie-sportvereeniging zouden tegen elkaar
kampen om de eer. Om onbekende redenen is
deze wedstrijd niet doorgegaan.
SCHEIDSGERECHT VOOR WERKLIEDEN-
EN BEAMBTEN.
De heeren C. W. de Visser en Mr. P. Tideman
hebben als leden van het scheidsgerecht voor
de werklieden en beambten aangewezen tot
voorzitter Prof. Mr.. P. A. J. Losecaat Vermeer,
die dit heeft aanvaard en tot plaatsvervangend
voorzitter Dr. J. Wackie Eysten, beiden alhier.
Er zal, daar beide genoemde plaatsvervangers
gewone leden waren, dus een nieuwe verkiezing
door de werklieden moeten plaats hebben en
een nieuwe aanwijzing door het gemeente
bestuur.
MOBILISATIE-INVALIDEN.
Petitionnement.
Men meldt ons
Noor de Nederlandsche Mobilisatie-Invaliden
en Nabestaanden-Kring: Bureau Goedestraat G.
No. 14 te Utrecht (Leider Otto Walsemann)
wordt binnen enkele weken een adres verzonden
aan de Tweede Kamer, houdende verzoek, o.a.
pensionneering en betere pensionneering voor
hare kringgenooten, t.w.mobilisatie-invaliden
(dat zijn: ernstig lijdende gewezen mobilisatie-
militairen; behoeftige weduwen, weezen, moe
ders, vaders of ouders van wijlen „mobilisatie
invaliden-kostwinners". Het adres gaat verge
zeld van vele instemmingen, afkomstig van
Geestelijken, Doktoren, andere vooraanstaande
personen, oud-gemobiliseerden e.a. in den lande.
P. W. WEISSENFELS
387 lleerenwcg
Telef. 13332
HAARlIi M.
156 Zandvoortsclielaan
Telef. 26405
HEEMSTEDE-AEUUENHOLT.
Alleen in de maand NOVEMBER.
Het beste Systeem dat reeds door mij 6 jaar
persoonlijk met sue c e s wordt toegepast.
Beleefd aanbevelend, I'. W. WEISSENFELS.
Illlllllllllllilllllllllllllllllllllllllll!i:illlll||||||liillllllilliiiiiiilj||||||||lllllll||||||||||
De koloniale regeeringen hebben met hun
macht ook een ontzaggelijke humanitaire ver
plichting op zich genomen.
EIGENHUIS—SCHWEITZER.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimHiiiimiiiiiimiiimiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiinimnjiijiini
IETS VOOR DE DAMES.
Opening „fijhwasscherij Haak".
De „fijnwasscherij Haak", die eerst was ge
vestigd in een perceel aan de Oranjestraat en
die, nu acht jaar geleden, haar bedrijf moest
I verplaatsen naar een perceel aan de Kinderhuis-
vest, wegens noodzakelijke uitbreiding, tenge
volge van de toeneming van cliënten, is thans
j gehuisvest in een nieuw, modern ingericht ge-
bouw aan de Mr. Cornelisstraat 33 tot 35.
De officiëele opening van het gebouw had
Zaterdagmiddag plaats, in tegenwoordigheid
van tal van genoodigden, onder wie verschei
dene collega's van den heer H. L. Hoes, den
tegenwoordigen eigenaar der wasscherij. Het
personeel vhn de zaak schonk den heer Hoes,
die voorzitter der afdeeling Haarlem en lid van
het hoofdbestuur van den Ned. R. K. Bond van
waschindustfiëelen is, een ets en een palm, ter
wijl de collega's hem een fraaie pendule met
coupes aanboden.
Zooals de heer Hoes ons mededeelde in een
onderhoud dat we met hem hadden, legt hij zich
inzonderheid toe op een goede behandeling van
het waschgoed, zoodat het aan een minimum
slijtage onderhevig is. Er wordt toegepast een
verbeterd waschproces met gebruikmaking van
wenken van den Chemisch-technischen Raad in
de waschindustrie. Het bedrijf is geheel modern
ingericht. Er zijn in deze wasscherij onderschei
dene moderne machines, waaronder een water
zuiveringsinstallatie, zoodat gemaakt kan wor
den, dat het benoodigde water een bepaalde
zachtheid heeft, hetgeen de behandeling van de
wasch ten goede komt.
Werd in de zaak aanvankelijk alleen de fijne
wasch behandeld, thans gaat men zich ook toe
leggen op de zoogenaamde gezinswasch. De zaak
levert de wasch keurig kant en klaar af, de
goederen gestreken, opgemaakt en gemangeld.
Juist, zooals dat wordt verlangd en zooals de
dames het zoo gaarne zien. Onze indruk is, dat
deze wasscherij inderdaad een model-wasch-
inrichting is. Dames, die prijs stellen op een
goede, degelijke en zorgvuldige behandeling der
wasch kunnen hier uitnemend terecht.
DE CHINEESCHE KOOL.
Wij lezen in het periodiek „Voeding en
Hygiëne" het volgende: De lange, smalle, losse
kool, die als Chineesche kool veel wordt aan
geboden, is voor menigeen een teleurstelling,
K omdat ze niet zoo heel erg naar kool smaakt.
Dat kan voor de menschen, die niet van kool
houden, een aansporing zijn om deze kool toch
eens te probeeren. Men kan ze rauw eten, fijn
gesneden en als salade toebereid. Men kan ze
ook gebruiken als andijvie en als sla, dus fijn
snijden, koken en met een sausje van melk en
boter opdienen. Omdat de bladeren gemakkelijk
te verwijderen zijn van den stronk, leenen ze
zich ook om gevuld te worden met een vleesch-
facee, of met een vulling die ook vegetariërs
bevredigen kan. Met wat jus (eventueel boter en
veg. bouillon) in een vuurvasten schotel gedaan,
met paneermeel en boter bedekt en in den oven
gebruind, kan dit gerecht door den meer pittigen
smaak een aardige variatie geven. Resten van
de kool leenen zich natuurlijk ook voor het
maken van stamppotten, die, in een kleine hoe
veelheid, het warme schoteltje aan de koffie
met succes kunnen vervangen.