HAZEN Een Fijne Fruitmand GEBRS. VAN RIESSEN, A. ZETSTRA WILD. VICTORIA-WATER J ST. NICOLAAS-GESCHENKEN. ST. NICOLAAS-GESCHENK. Nuttige St. Nicolaasgeschenken. Fa.ANT.CASSEE&Zn. Tel. 22260. Kerkplein 12. Tel. 22260 Voor BERTEL'S KUNSTKORREL oVERVEEN nai» HAARL. BEGRAFENIS VEREEN1G1NG A. G.G. M.GIORGIS&Z". GEBR. KRUIJER 10956 RIDDERSTRAAT 18'ZVI- HAARLEM - TEL. 13310 WMIMM IMMIIII'MM MOLENAERSTRAAT 20, TELEF. 13765 J. GEYLYOET, Doelstraat 37 - Haarlem - Telefoon 13538. Korte Begijnestraat 29 HAARLEM. - Tel. 10924. IS EEN WELKOM Gereedschappen voor elk bedrijf. K. Kleverlaan 22. Tel. 22704. Bloemendaal. Wed. P. K00MEN ZOON Gierstraat 39, HAARLEM. - Tel. 10153. BLOEMENDAAL Engelsche Meubelen in Wortelnoten en Eiken WOLLEN PLAIDS Bekleedingstofien in Tapisserie, etc. DAMES! P. L. VAN ANDEL (fa. van Ged. Voldersgracht 41, Haarlem. Tel. 10716 SINTERKLAAS. 23ste Jaargang brokjes levei s wel haast in dit alles, tot in de kleinste bijzonder heden de rudimenten zien van oude, gansch in onbruik geraakte gewoonten en bij zichzelf de opmerking maken dat niet onwaarschijnlijk op de plek, waar nu zijn kinderen in volle overgave hun weldoener zijn gaven reciproceeren, dui zend, vijftien honderd jaren hèr de huisvader stond en zijn offer bracht, even toegewijd in zijn diepgevoelde afhankelijkheid van den Al- vader, het witte ros en den Nikker. Niet voor niets culmineert het geestelijk leven ten onzent in December. Wintermaand was reeds bij onze Germaansche voorvaderen de heilige maand, loopende van 6 December tot 6 Januari. Was deze tijdsduur ingetreden, dan was het gedaan met het werken buiten. Dan rustten de velden. De akkerbouw was ten einde, het vee was in de stallen ondergebracht, ja zelfs het huiswerk werd verzuimd en het was niet ge raden, dezen regel te verstoren. Boete of straf werd den overtreder niet bespaard. Gedurende eenigen tijd mocht niet worden gedorscht of gebakken en wie met waschgoed zijn tuin be kleedde liep kans, spoedig het graf te moeten bekleeden. Treffende voorbereiding voor het groote drama in de natuur, dat in deze tijden te wachten staat! De rust, het ingehouden, bijna angstig toezien, hoe iederen dag de zon korter schijnt, de vraag, die ons onbewust beklemt, of het licht zal weder keeren of allengs geheel ver dwijnen, men bespeurt het in „de donkere dagen voor Kerstmis" allerwegen, bij mensch en dier zoo goed als in de doodsche natuur. Doch nu breken de elementen los. Nu loeien de winterstormen. Nu verlaten de goden hun Walhal en dalen af naar de aarde. Dicht gaan deuren en vensters. De dieren verbergen zich. De planten en boomen staan in doodswa zou de mensch zich niet verschuilen? De ruige bewoner der vlakke landen huivert, wanneer hij de scharen der ongeziene machten hoort voorbij trekken door de lucht met stormende, gierende, fluitende geruchten. Voorzorgen, welke genomen hem voedsel zou durven aanbieden. Iets anders is het met Sleipnir, voor wien immers in het najaar ook een korenschoof*op het veld werd achtergelaten! Maar de goede gaven van Wodan indachtig bieden de menschen elkander weder- keerig geschenken aan en zijn gulhartig en vroolijk gestemd en plagen elkaar zelfs met fopperijen, gelijk de booze geesten dat ook gewoon zijn. Lang liggen deze tijden achter ons, maar de herinnering er aan blijft bestaan in tien-, honderdtallen gebruiken en zoo lijdt het geen twijfel, of ook de Wodansfeesten hebben zich gehandhaafd, al is de heidensche Ravengod met zijn too verroede de Sinterklaas geworden met zijn staf. Wodan is, als zoovele Germaansche en andere heidensche goden, gebruikt door de Christenpredikers, om het volk met inacht neming van zijn tradities te binden aan de nieuwe geloofs- en zedeleer. Want bekend js immers, dat bij hun optreden in deze streken het geloof der ouden, der Friezen en Franken en Saksers sterk, zeer sterk werd aangetast, maar dat er ten slotte gebruiken en begrippen waren, zoo vastgeworteld, dat ze niet uit te roeien bleken en in dat geval aangewend werden, om blijvend te dienen tot object, waarmede een diepere gedachte, een pieuze traditie verbonden bleef. Iedereen kent daarvan wel eenige voor beelden. Welnu, achter het masker van Sinterklaas gluurt nog steeds Wodan en dezelfde aandacht en overgave, waarmede onze kinderen ten hui dige dagen hun eerbied betoonen aan den goeden Sint hebben eens den geest vervuld van onze voorvaderen, als ze op of omstreeks 6 December verdachte geluiden buiten op het veld vernamen of Wodan in aantocht waanden. En Sleipnir moge de schimmel geworden zijn, het bosje hooi is gebleven en de overtuiging, dat men aan Wodan geen verkwikking aanbiedt belet nog JAN STEEN. ST. NICOLAAS. kunnen worden ter bezwering van het onheil, dat den arme wacht, zullen niet worden na gelaten en niet vóórdat louwmaand alweer enkele minuten meer licht per dag geeft, keert de rust weer, die de angst vervaagt. Maar niet altijd zijn het de toornende goden, die door 't luchtruim voortjachten. Niet altijd vreest de bewoner van het eenzaam huis. Soms is er een blijde hoop, een stille verwachting, of Hij misschien komen zal. Wodan, de God van hemel en aarde, de Heer van wind en lucht. Men weet het: Als een oud, vermoeid man zal hij binnentreden en verzoeken, zich te mogen schik ken aan den disch. Wee hem, die den ouden man, wiens hoofd gedekt is door een hoed van wolken, en wiens gestalte in een donkerblauw gekleurd kleed is gestoken, gastvrijheid zou durven weigeren. De plagen, die over zijn huis zouden dalen, zouden hem en de zijnen ver derven! Maar zoo goed als Wodan het booze straft, zoo mild betoont hij zich ten aanzien van hem, die goedmoedig het zijne deelt met den armoedig uitzienden grijsaard. Gezin, huis en hof zullen gezegend worden met den keur van Wodan's zegeningen. Doch niet altijd is het in het kleed der armoede, dat Wodan verschijnt. De oude hulp behoevende grijsaard kan plots veranderen in den Ravengod, gezeten op zijn achtvoetig ros Sleipnir. Dan rijdt hij over huizen en landerijen, bespiedt de menschen en beziet de velden en als de landman in de wintermaanden wind door zijn boomen hoort strijken of de struiken op zijn land ritselen, dan is hij verheugd, omdat Wodan zijn tooverroede er langs heeft gestreken en dat beteekent een goede oogst, gelijk alles, wat door Wodan's tooverroede is aangeraakt, gezegend is. Wodan's komst wordt feestelijk gevierd en eenig voeder voor het paard mag niet vergeten worden. Wodan zelf is te verheven, dan dat men steeds, dat het kind vraagt en toch, hoezeer ligt die vraag voor de hand of ook voor Sinterklaas zelf niet iets dient gereed gezet? En de tooverroede, wat zou die anders geworden zijn dan de bisschopsstaf, waarvan wel niet meer in dezen tijd, maar dan toch vroeger een groote wonderwerking heette uit te gaan, gelijk de bekende geschiedenis van de drie geslachte kinderen ons leert? Ja, het strooien zelfs op zichzelf een eigenaardige manier van geven verlevendigt het besef van goede gaven, die ons door hemelschen zegen worden toegeworpen, terwijl het zoeken en de fopperijen, daarmede verbonden de overblijfselen zijn van de plage rijen, door de ouden bedreven, wanneer ze zelf voor plaaggeesten speelden. De zwarte knecht is de caricatuur van Sinter klaas. Kunnen we ons nog voorstellen, dat aan den ouden heer zelf een tikje historie verbonden is, van zijn knecht is dat ten eenenmale on mogelijk. Zelfs een bisschop in de vierde eeuw zal wel geen neger tot bediende hebben gekozen. Maar de verklaring wordt alweer gemakkelijk, als we hem beschouwen als overblijfsel uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. De carica tuur, de tegenstelling, bekleedde in die tijden een voorname plaats. Het sterke contrast tus- schen allerlei natuurverschijnselen werkte dit ongetwijfeld in de hand. Hoe het zij, de tegen stelling is in de Germaansche mythologie op het treffendst aanwezig en zoo is het moeilijk aan te nemen, dat Wodans zegenend bezoek aan de aarde werd vertolkt, zonder daarmede de voor stelling te verbinden van een ander wezen, belust EEN BIJZONDERE COLLECTIE - tc DIRECTEUR: H. VAN MOURIK - m KOSTER NOORDERKERK V'A-f -rt -''i' ROUW- EN VOLGAUTO'S. HET ADRES VOOR CREMATIES NAAI MACH I N ES leveren wij de BESTEin orde maken wij de slechtste voor den minsten prijs. SCHOORSTEENVEGERS DAGELIJKS VERSCH. VAN FRUITHANDEL, BLOEMENDAAL TEL. 22192 Billijke prijzen. Zie etalage. Prima kwaliteit. Billijke prijzen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.üi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiijiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiit. '■■■■■■■■■■■■■(■■■■(■■■■■■■■(■■■■■■■■(■■■■■■■■■■■■«■■■■■■■■■■■■■«■■■■■■■«■■■■■(■■■■■■■■■■■■■■in Het bekende ADRES voor permanent wave f7.50, permanent wave lang haar f 10.Watergolf a;f 0.90, Ondulecrcn a f 0.50, Knippen a f 0.40 IS THANS BAAN 43, Dameskapsalon Telefoon 15064. Aanbevelend, H. HUYBENS, „GALLIA". Dameskapper. op plagen en kwellen, niettemin onderworpen aan Wodan en hem dus dienstbaarheid verschul digd. De zwarte knecht heet in Duitschland Ruprecht of Rupert. Sommigen willen hierin een afleiding zien van Hruodperath, d.i. „de van roem stralende", n.l. Wodan zelf, waarmede dan de knecht de incarnatie zou zijn van Wodan's gerechtigheid. Doch misschien behoeven wij zoover niet te zoeken. Sinterklaas' bediende is zwart, is een neger. Het ligt nu m.i. voor de hand, dat hier de begrippen Nikker, d.i. kwade geest en neger samengesmolten zijn, waartoe de ongezochte caricatuur van blank en zwart gaarne werd geaccepteerd. D. „Eentje, Bas." ,,'t Gaat niet, MankeDer is niet „Je bent een kale jakhals!" „Dan ben jij een jakhals z'n maatje!" Zóó scheidden ze. Door den mistigen Decem beravond verwijderde zich de Manke, richtte zijn schreden naar een deuropening, waaruit f el-geel schijnsel straalde en waaruit de galm OPWEKKEND EN GEZOND OBERIAHNSTEIN NATUURLIJK BRONWATER van vroolijke maats hem tegemoet kwam. Bas, schraal, afgeknabbeld kereltje van nog geen veertig jaar, al zou je hem er vijftig ge geven hebben, kleumde in zijn jasje. Hij begreep best, waar de Manke heen ging, maar was ver standig genoeg, in weerwil van de lokkende verleiding geen jenever in zijn leege maag te gieten, 't Knaagde en wroette daarbinnen, om dat kou en honger bij elkaar dubbele misère is. Even later benauwde hem het hartwater. Een oogenblik of wat bleef hij met den arm voor de oogen tegen een huis geleund. Toen sjorde hij zijn jasje wat aan, trok de pet om den regen wat dieper in de oogen en stommelde verder. 't Bleef ellende. Onze lieve Heer deed hard met arme menschen. Betrekkelijk stond je nog maar aan 't begin van den winter. Wat 't worden moest? Je wist het niet. Gisteren nog die meneer van 't Armbestuur: of zoo'n jonge kerel nou geen werk kon vinden Je zou er giftig om wor den. Of hij niet nu al drie maanden lang alles, alles afgeloopen had om een baantje, een bezig- heidje, een gaatje om er in te kruipen, maar 't was immers overal, letterlijk overal bezet, méér dan bezet. Ze waren je al vóór, als je den op zichter op zij kwam„Of ik iemand noodig heb?.... Je kan er hier een paar méékrijgen. Zooveel heb 'k er noodig!" Bas kende die aardig heden al. En nu.... 't Was zes uur. Tijd om haar huis te gaan, om te eten.... Bas lachte grimmig om dat eten. Dat schoot er de laatste avonden meestal AAN ONZE 1 Naar aanleiding van li komt het nummer van on: reeds heden uit. Het e.k. 1 14 December. Dinsag 3 December '29 VERWACT (Nadruk ve: December is de maand v kinderkamer ziet men de 1 met de geschenken tegem men liederen aan om het 1 dat straks uit duistere wol Is 't niet merkwaardig, telken jare met de regelm terugkeert en dat men ha kostelijk bezit opzettelijk men de verwachting als z waarde aan hecht onafhanl Voor de kinderen treedt wanneer inderdaad te bes oude bisschop zyn jaarlj Maar de volwassenen wetei heeft het hun geleerd, da gerechtigheid en liefde, da ting belichaamd is, geen w Toch doet deze ervaring ernst, waarmee zij hun hoe op den dag van het Licht hoe het vorig jaar hun v verhoord zijn gebleven e1 en evenals alle daaraan v< beseffen, hoe ook het vol en geweld, leugen en onre zullen verontreinigen, wel ademt. Het volmaakte gel vlekkeloosheid zullen de een stoffelijk en zedelijk jaar evenmin als het daar als al de toekomstige jaren nog in het vooruitzicht hc Wij weten dit en in onze oogenblikken geven wij oi wonnen. Maar ons leven is schakeling van nuchtere blikken. Het bonte snoer oi niet uitsluitend uit de kl maar wordt onderbroken i doorgrondelijke, diepe, gel licht, dat zij uitstralen is r en koude licht van de elect de vreemde schemer, wel zonsondergang op een s avond. Verwachting is een va juweelen, welker diepe, gf bewonderend genieten. Vei met de rede in strijd er is in staat haar bespol wachting stijgt op uit hel van het gevoel, dat zoov< veel ouder is dan het rijk wachting laat zich bevri Waar komt stemming va bare factor, welke toch tei van den verstandigste va; uitkomst van het redel oogenblik zoo'n geheel anc dan het andere. Ondanks alle bewijze: blijven wij verwachten. (VI wachting als een dierbaar haar tegen het flikkei verstand, dat haar tracht schip of een vliegtuig de: door zich te hullen in wol omhullen wij onze vervvai kindsheidsherinneringen, moedelijke huiselijkheid, van het jaar maakt he haar tot droom en gepei: Wij hebben de verwach schoonheid. Onze liefde i alle echte, zuivere liefde, voorwaarde, wij vragen 1 dat zij ons zal geven het; is blind, is bedriegelijk, m geen waarde? Als men de verwachtin en uitkomst waardeeren over! Wat is er overgeb! tingen, waarmee ouden VOOR LSaab 29. De liefde van ons vo En poffertjes is welbe Dies bakt men vurig In „Visser's Etabliss< Elk is tevreden en g En zich van geen ge\ - r -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1929 | | pagina 2