MODELHUIS PLEIN 19 N.V. VAN BASTEN'S WONINGINRICHTING PLEIN 19 TELEFOON Amsterdamsche Sinterklaasfeestviering in den ouden tijd. Hut knappe verpleegsthrtje..Tic geloof wel dat hij wat opknapt dokter, liij heeft al den heelen morgen tegen mij geknipoogd." (L. O.) Motorrijder (die zijn eerste stofbril pro beert): „Deze is uitstekend, maar U wilt er zeker wel een paar ruitenwisschers op aanbrengen voor mogelijken regen." 11159 10760 EETKAMER AMEUBLEMENTEN: Eiken, noten, mahonie f425.—, f475.—, f525.—, f575.—, f625.— f675.— f 750.—, f 850.— tot f 2400.—. SLAAPKAMERS: Eiken, noten, mahonie, berken f475.—, f525.—, f600.—, f650.— f725.— tot f 2000.—. SALON-AMEUBLEMENTEN: f325.—, f365.—, f395.- f 1200.—. f 475.- f575.— tot HEEREN-KAMERS: Eiken, noten, wortelnoten f 400.—, f 490.—, f 650 tot f 1500.—. FAUTEUILS: Riet, velours, cretonne, leder, gobelin f20.—, f35.—, f40.—, f45.—, f60.—, f 62.50, f 72.50, f 80.—, f 95.—, f 105.—, tot f 500.—. DAMES-BUREAUX: Eiken, noten, wortelnoten f115.—, f 135.—, f 165.—, f 195.—, f275.— f375.—. DONZEN DEKENS: f 19.50, f25.—, f31.50, f45.— tot f135.—. VELOURS: kleurecht. f 3.25 per Meter, in iedere gewenschte kleur, tot f 20.per Meter. MOQUETTE TAPIJT: Eerste kwaliteit Hoogpool f 8. per Meter, in iedere kleur. CRETONNES: 200 verschillende dessins, f 1.— tot f 15.p. M. VITRAGES: Groote collectie, van f 0.75 tot f 5.per Meter, LEIDSCHE WOLLEN DEKENS: f 13.50 f30.— LAMPJES en VERLICHTINGS-ORNAMENTEN: f4.—, f 10.f 13.50, f61.50, f78.50, f108.—, f 135.— tot f350.— KAPPEN VOOR STAANDE LAMPEN: f36.50 f125.—. STAANDE LAMPVOETEN: f35.f135.—. KARPETTEN: Axminster, Wilton, Moquette, Smyrna f75.—, f85.—, f125.—, f150.— tot f330.—. PERZISCHE TAPIJTEN: (Eigen Import) Groote Afghanistan f 355. Gheurevan f 467.50. Enz. enz. PERZISCHE KLEEDJES en KUSSENS (Eigen Import) f 12.—f 15.— tot f350.— ENZ. ENZ. ENZ. Wij maken bovenstaande prijzen bekend omdat nog niet iedereen blijkt te weten dat wij ook voor de eenvoudige Woninginrichting voldoenden voor raad hebben. Ieder huis door ons ingericht is smaakvol en rustig voornaam, ook al is de totaalprijs der inrich tingen Zeer laag. In onze eigen fabriek maken wij Betimmeringen, Meubelen, Stoelen, Fauteuils tot iederen prijs. Onze eigen ontwerper is steeds geheel belangloos voor advies en ontwerp tot uw dienst, ook 's avonds. ONS MODELHUIS IS VOOR IEDER TE BEZICHTIGEN EN GEEFT U ONGETWIJFELD HET BEWIJS VAN HET HIERBOVEN BEWEERDE. I 1 1 1 En menig woning vol Verwachting en Gezangen! De Kinderen vol respect De meisjes vol verlangen! (De Genestet.) Van heel Holland is vermoedelijk wel de stad Amsterdam de plek waar het meest en het oudst het feest van St. Nicolaas is gevierd. Waar men in andere streken van ons land nog b.v. het Carnaval of bevrijdingsfeestdagen had was er in Amsterdam niet anders dan Hartjesdag of Pinkster Drie! Daarom zijn de Amsterdammers van oudsher echte Sinterklaas-menschen geweest. Hun oudste Kerk de z.g. Oude Kerk - heette vroeger de St. Nicolaaskerk. En deze naam is later op een Katholieke kerk in de nabijheid tot op vandaag overgegaan. De groot-kramers, de wevers, de snijders naast de schippers en zeevaarders van de O. I. Compagnie noemden hun gilden naar den heiligen Nicolaas. Zij ook hadden in de oude kerk hun kapel. Op Sinterklaasdag hielden verschillende van deze categoriën ter eere van hun bescherm heilige een feestmaal. Zij zonden dan, volgens jarenlange gewoonte, aan den schout en aan den priester, die het gilde-altaar bediende, een taart of een pastei van veertien stuivers! In de 13e, 14e, loe, 16e en 17e eeuw werd de Amsterdamsche Sinterklaas zoowel binnen als buitenshuis met de grootste animo gevierd. De schippers om hun Heilige plezier te doen -•zorgden er zooveel mogelijk voor op dien dag met hun schepen in de haven het tegen woordige Damrak te zijn. En de luidruchtig heid was algemeen engroot! Inmiddels werd er niet vergeten naar de kerk te gaan. Tegenwoordig is dit gedeelte van de feest viering totaal komen te vervallen, maar in vroeger dagen was de oude Kerk op het Amster damsche Oude Kerksplein op Sinterklaasdag het volst van geheel 't jaar. In den beginne was er zelfs ter eere van den dag en het feest een groot Sinterklaasbeeld in die kerk. Later, ten tijde van benarde omstandig heden is dit beeld eens versmolten en tot nood munten omgeschapen. Maar nu nog hangt er in een van de kerkekamers van dit godshuis een heel oud en mooi schilderij, voorstellende het borstbeeld van St. Nicolaas! En met steeds toenemende opgewektheid werd het feest van den goeden Sint gevierd. In het jaar 1792 schreef Grabner een Duitsch geschiedkundige over dit feest in zijn „Brie ven over de Vereenigde Nederlanden". Hij schreef o.m.: „De opgeschikte winkels - de zwermen kijkers en koopers brengen 'n levendigheid, 'n gevoel van vroolijkheid onder 't volk, dat men anders het geheele jaar niet bespeurd. Ongelukkig ont aard die pret bij den ruwen hoop dikwijls in krakeel en vechtpartijen De Sinterklaasmarkt op den Vijgendam is geslachten lang het levendige middelpunt van de feestviering buitenshuis geweest. Nog voor het laatste kwart der vorige eeuw zag men er karren waarop Sinterklaasgoed, vrijers en vrijsters en kleingoed, netjes op kleine, witte tafellakens rondrijden of stil staan, 'n Kaars op 'n bajonet in het midden der kar, verlichtte al de z.g. Sinterklaasjes en gaf 'n heiligen schijn. Het „Verkoophuis" op den Vijgendam werd toen aantrekkelijk om Sinterklaas-geschenken te koopen. Nu kan men nog slechts op de markten Sinterklaasjes van den wagen koopen. Het hoek huis van Dam en Damrak inmiddels bewaart in een gevelsteen, voorstellende Sinterklaas met de kinderen in een tobbe, nog heugenis aan de oude Sinterklaasmarkt op den Dam, maar vooral op den Vijgendam. Dientengevolge heet het café daar ter plaatse nog altijd „De Bisschop" alwaar ook de steen bij de verbouwing van het perceel gemetseld is in den muur van den opgang naar het café. De groote Sinterklaas-figuur boven den ingang is van dezen tijd. Maar de gevelsteen is eeuwen oud en dateert uit den tijd toen op dezelfde plek het z.g. „Suikerhuis" meer dan 400 jaar geleden werd gebouwd. De St. Nicolaasstraat daar vlak in de buurt tusschen Nieuwendijk en N.-Z. Voorburgwal herinnert ook nog aan de periode toen het Sinterklaasfeest buiten op den Dam en Vijgen dam gevierd werd. Op den hoek van deze straat aan de zijde van de Nieuwendijk stond n.l. in de eeuw dat Amsterdam nog geheel Roomsch was, een heilig St. Nicolaasbeeldje. Op St. Nicolaasdag trokken heeleprocessies van Amsterdamsche school kinderen aan dit beeld voorbij en zongen dan liedjes, die toepasselijk waren op den dag. Zooals onze kinderen nu nog doen. Met den beeldenstorm van 1566 verdween het beeldje. Maar de naam van het straatje bleef tot op vandaag. Schilders en dichters en beeldhouwers in alle eeuwen en alle christelijke landen hebben den ouden grijzen bisschop, den kindervriend altijd verheerlijkt. In ons land van Bredero tot De Genestet toe .Van de eerste bestaat de zoo mooie vertelling van Moeder Geertrüyt. En van De Genestet is vooral bekend het groote gedicht „De St. Nicolaas-avond" En J. P. Hasebroek, de schrijver (onder den pennenaam „Jonathan") van het bekende boek „Waarheid en Droomen", heeft zijn liefde voor het Sinterklaasfeest-vieren geuit door het vol gende op te merken, nadat hij heeft gewaagd van het Sinterklaas vieren in het ouderlijke huis: „Ik heb sedert andere feesten gevierd; ik heb aangezeten in de zalen, door vendelpracht, lichtkransen en bloemfestoenen opgeluisterd, ik heb mijn tong met kostbare lekkernijen en nog kostbaarder wijnen gestreeld; maar het ge noegen van mijn klatergouden Decemberdag heb ik nergens weer gevonden." yriv/k. (Passing Show.) SINT NICOLAAS. Ziet de maan schijnt door de hoornen, Makkers staakt uw wild geraas.... Bij wie onzer doet dit kinderliedje niet pret tige herinneringen opkomen uit lang vervlogen jaren. Herinneringen aan den Sint Nicolaas- avond, den avond vol mysterie, waarop de edele figuur van den liefdadigen Goed Heilig- man zich overal vertoont: in den familiekring, op de daken, op de straten en pleinen, trouw gevolgd door zijn zwarten dienaar Pieterman. Er was een tijd, dat het Sint Nicolaasfeest burgerrecht had verkregen in bijna geheel ons land. Doch de evolutie der tijden, welke in de gansche maatschappij valt op te merken, is ook op de viering van dit specifiek Nederlandsche feest van invloed geweest. En dat is heel jam mer. Meer en meer wordt gehoord: wij doen daar niet meer aan, wij vieren het Kerstfeest doch met allen eerbied voor hen, die dit feest der gansche Christenheid wenschen te vieren, mag opgemerkt worden, dat het een het ander toch niet behoeft uit te sluiten. Men blijve zich houden aan de Sint Nicolaasviering, in de eerste plaats met het oog op de kinderen, bij wie de spanning op het gezicht valt te lezen. Maar vooral ook, omdat dit feest de harten neigt tot weldadigheid, tot geven, tot het werpen van vriendelijke zonnestralen op paden, die dikwerf een gansch jaar schuil gaan onder naargeestige sombere schaduwen. Op den Sint Nicolaasavond vinden de harte elkander, en klopt ook in de borst van menig volwassen mensch het hart vol verwachting, zoowel van hem of haar die ver wacht als van hem of haar die geeft. Helaas zijn er ook op Sint Nicolaasavond vele verwachtingen, waarvan nog steeds geen uit zicht op verwezenlijking bestaat. Hoevele jaren reeds wacht iedere belastingbetaler op een Sint Nicolaas-verrassing van Regeeringswege in den vorm van een flinke belastingverlaging, maar hoezeer wekt het uitblijven van deze surprise telken jare opnieuw teleurstelling! Nog steeds durft de Minister van Financiën geen uitzicht te openen op belastingverlaging op den normalen dienst, hoezeer ook hij erkent dat verlaging van druk noodzakelijk is. Onze Nederlandsche bevolking zal telken jare voor honderdduizend nieuwe levens een bestaans mogelijkheid moeten scheppen. Met nuchtere woorden gezegd: zij zal telken jare zooveel ter zijde moeten kunnen leggen, dat uit deze be sparingen voldoende nieuw kapitaal kan worden gevormd ten behoeve van dezen bevolkings aanwas. Dit nu brengt mede de onafwijsbare nood zakelijkheid, dat geen te zware druk wordt ge legd op het economisch leven. Want een gemeen schap die haar inkomen verteert, is op weg naar haar verval. Allen die een inkomen genieten uit arbeid, grond of vermogen, moeten beseffen, dat dit inkomen is een deel van het bestaande maat schappelijke kapitaal. Levert de gemeenschap pelijke arbeid geen vruchten op die ten volle opwegen tegen hetgeen tezamen aan inkomen ontvangen wordt, dan heeft de maatschappij ingeteerd op haar kapitaal, en is daardoor de kans op welvaart verminderd. Belastingverlaging blijft derhalve voor ieder het meest te begeeren Sint Nicolaasgeschenk. Wij allen hebben er al zoo lang den goeden Sint om gevraagd misschien zullen wij het nu eens spoedig in onzen schoen vinden! A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1929 | | pagina 4