i.p. „ADMIRAAL 1890 JUBILEUM 1930 Rijwielen, Radio, Electriciteit. VOOR KENNEMERLAND EN HAARLEM LIPS' KLUISINRICHTING EN KOFFERKLUIS BOEKHANDEL „LECTURA" Bloemenmagazijn „DE Fotografisch Atelier „RICHE" TAXI-STANDPLAATS, Militainweg, hoek Bl'weg 24ste Jaargang 17 Mei 1930 N°. 20 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD P. RUTTE HAARLEMSCHE BANKVEREEN IGING LAAN, Geheim v. d. zwarten monnik. Geb. f 2 90. R. F. TORRINGA Oakland en Pontiac AUTOMOBIELEN Familii Bruidsgroepen DUNHILL'S MIXTURES. A. H VAN DER STEUR Jr. J. BALM ZOON P. VAN DER STAD I C. J. GUDE - Cuisinier I L. FABER ZOON, Kleine Houtstraat 10. Verbindingsweg 10 Telefoon 22608, BLOEM END AAL. H.V. DRUKKERIJ VOORHEEN DE ERVEN LOOSIES Bloemendaalsche Kopjes en Pannekoekjes ADVERTENTIEN. DE gebeurtenis van de week. Bloemendaalscheweg 123A - Tel. 22874, Verbindingsweg Bloemendaal. Tel. 22338 ARTISTIEK BLOEMWERK BRUIDSWERK - KRANSEN 03 Firma BOSMA VADER - Juliariagarage Julianalaan 293—301 - HAARLEM - Tel. 11781 Gr. Houtstr. 169 5- en naast Café „Boekenroode" - Telef. 26136. Ie kl. Heeren- en Dameskleermakerij 1 WILD EN GEVOGELTE iordensstraat 74 - Haarlem - Tel. 13132 liiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiinininii Het Bloemendaalseh Weekblad ADVERTENTIËN. Advertentiën per regelf 0.25 Vóórpagina 50 Pagina 2 25 verhooging Vraag en Aanbod, 4 regels f 0.40 Elke regel meer 0.10 Advertentiën bij contract belangrijke korting. VOOR REDACTIE, ADMINISTRATIE EN ADVERTENTIËN wende men zich tot de - Ged. Onde Gracht 88, Haarlem. - Tel. 10144. ABONNEMENTEN Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1.75 per halfjaar. Bloemendaalscheweg 69-61 Tel et. 221S4. COMESTIBLES FIJNE VLEESCHWAREN DELICATESSEN Heeft U onze heerlijke al geproefd 777 IETS FIJNS BIJ DE THEE. WETTIG GEDEPONEERD. BIJKANTOOR: BLOEMEN DAAL, BLOEMENDAALSCHEWEG 147 Ten einde onze uitgebreide adver tentie-rubriek naar den eisch te verzorgen, is het noodig, dat wij vóór des Donderdags 12 uur 's middags alle advertentiën in ons bezit hebben. Gaarne noodigen wij H.H. Adver teerders uit, hiermede rekening te houden. De Administratie. Mr. P. J. TROELSTRA. (In memoriam.) Naar aanleiding van de onjuiste qualificatie der N. R. Ct.: „Troelstra was meer Volksleider dan Staatsman". Dat met Pieter Jelles Troelstra een groot man is heengegaan, of beter gezegd: dat met het sterven van Mr. P. J. Troelstra volgens de registers van den Burgerlijken Stand, hem, op hetzelfde oogenblik, een plaats wordt ingeruimd in het groote Register, het mausoleum onzer groote mannen, en de harten van alle wei denkenden, ook die bij zijn leven zijne tegen standers zijn geweest, is zeker. Sam. van Houten, De Savomin Lohman, Kuyper, Troelstra, Domela Nieuwenhuis, dat zijn de groote politieke persoonlijkheden, die onze landsgeschiedenis der laatste 40 jaren heb ben gemaakt. Misschien zal men er later een Nolens bij zetten. Wat al deze mannen heeft ge kenmerkt, is een innerlijke verbinding van diep beginsel, fijne intuïtie, warm gevoelen en mach tig begeeren. Hen allen kenmerkte groote ob jectieve zin, d.w.z., niet zichzelf zochten zij, maar, nadat zij aan zich zelf hadden gewerkt naar den maatstaf, die Nietzsche Zarathustra in den mond legt: „Erst musst du selber gebaut sein recht-winklig an Leib und Seele", wierpen zij alvorens te bouwen aan de objectieve wereld, aan de maatschappij buiten zich, het schietlood in de ziel van het volksdeel, de partij, den stand, de klasse, de geloofsgemeenschap, waartoe zij behoorden met deze vraag: „hoe diep zijt gij?" En hun slagen of niet slagen was de uitkomst van de verbinding van eigen ziel, van eigen wil len en voelen en denken, met de ziel dier ge meenschappen, aan welker toekomst zij hun leven hadden gewijd. Dat Troelstra niet nog veel meer heeft bereikt, dan wat hy in het licht der geschiede werkelijkheid wist te brengen, lag zeker voor een groot deel aan de onontwikkeld heid der klasse, waaraan hij zich had toegewijd. Zijn figuur wordt er zedelijk gesproken des te grooter door. T. HET KAMPEERVERBOD. Het bordje met het opschrift „Kam peeren alléén voor Bloemendalers". Actie van kampeerders. Hoe het bordje weg te krijgen? We hebben het reeds doen uitkomen, dat het besluit van B. en W., dat alléén door ingezetenen van Bloemendaal aan het Bloemendaalsche strand mag worden gekampeerd, in het land de algemeene verontwaardiging heeft gewekt. Ons volk is nu eenmaal vrijheidlievend van aard en houdt niet van al die hekjes, die men hier en daar tracht te plaatsen. Bovendiende inzichten veranderen met de tijden.' Er is nu het ont wakend besef, dat het leven in de vrije natuur voor den vrijen mensch een verpoozing van bij zonder nut is. Lucht en licht en gezondheid, tusschen deze drie is een onafscheidelijk ver band. De rijk met aardsche goederen bedeelden genieten volop van de heerlijkheid der natuur. Maar, die wonen in de groote steden, wien het mangelt aan de noodige geldmiddelen, willen zich óók verpoozen; zorgen, gelijk die anderen, voor hun gezondheid. Het kampeeren is voor hen de aangewezen gelegenheid. Kampeeren in bosch en aan het strand. Het meeste lokt wel aan het kampeeren aan het strand. Ons strand was de geliefde plek voor kampeeren van Haalemmers en Amsterdam mers. Het was dus te voorzien, dat na het be sluit van B. en W., en óók na hetgeen daarover in de jongste Raadszitting is te doen geweest, er iets zou gebeuren, dat de kampeerders de handen zouden ineen slaan, om actie te voeren, teneinde weder gedaan zien te krijgen, dat er aan ons strand vrij kan gekampeerd wor den. Al spoedig was een voorloopig Comité van actie gevormd tot behoud van de gelegenheid tot kampeeren aan het Strand van Bloemendaal. De kampeerders werden ter vergadering geroepen. Maandagavond had te Haarlem een samenkomst der kampeerders plaats, die druk bezocht was. Toen we ter vergadering kwamen, dachten we dadelijk aan het woord van een der raadsleden, die zeide van de kampeerders en hun zijn aan het strand: „het was daar een communistische broedplaats". Echter, wat zagen we? Lieden van allerlei slag, zeker niet alléén communisten. Het voor loopig comité was zelfs zóó samengesteld, dat er onderscheidene richtingen in waren vertegen woordigd. Wat die menschen samenbond was: de gedachte, we willen vrij aan het Bloemen daalsche Strand kunnen kampeeren en geen andere. Nu kan het gebeuren, dat onder de kampeerders wel eens wordt van gedachten ge wisseld over het communisme, maar kan dat ook niet elders gebeuren en wordt niet in eiken kring wel eens van gedachten gewisseld over verschillende onderwerpen. Steekt daar wat achter? Wil dat beduiden, dat die aan het strand gaan kampeeren, daar booze communistische aanslagen tegen den Staat en de huidige maat schappelijke orde gaan beramen? We kunnen het niet inzien. Is het bijv. niet gezien, dat zelfs een R.-K. vereeniging te Haarlem, „Geloof en Wetenschap", voor haar als spreekster liet op treden niemand minder dan mevrouw Roland Holst? We willen maar zeggen, dat alléén het feit, dat wellicht eens onder de kampeerders wordt gesproken over het communisme, nog niet de plaats der kampeertenten stempelt tot een „communistische broedplaats". Het was er ter vergadering wat men noemt met een woord, dat in vele kringen gebruikt wordt, „fatsoenlijk publiek". En er waren heel bescheiden lieden onder, die zelfs niet iets durf den „eischen", maar die van inzicht waren, dat „vragen" voldoende is. Bescheidener kan het toch al niet. Vastgesteld werd en dat is óók onze meening dat de rijke Bloemendalers heusch niet aan het Bloemendaalsche Strand zullen gaan kampeeren. Maar evenzeer, dat het voor de arbeiders van groot belang is, dat ze aan het Bloemendaalsche Strand kunnen blijven kampeeren. De heer Oversteegen, die als inleider optrad, concludeerde, dat het eigenlijk hierom gaat, dat „men het proletariaat van ons strand wil weren". Het is noodig, betoogde spr., dat er iets gedaan wordt. Men kan gaan protesteeren, zeide spr., men kan gaan adresseeren aan Ged. Staten, maar dan duurt het lang eer dat er een beslissing komt. Het is beter, dat alle kampeer ders gaan naar het strand en daar gaan kam peeren. Wellicht dat dan wordt getracht de kam peerders te verwijderen en dat dan proces-ver baal wordt opgemaakt. Maar, vervolgde spr., dan kan langs gerechte- lijken weg worden uitgemaakt of de gemeente Bloemendaal het recht en de bevoegdheid heeft om te verbieden het kampeeren aan het strand, dat de gemeente van het Ry'k in erfpacht heeft. Er kan dan komen een principiëele uitspraak. Volgt er een vrijspraak, dan is daarmede uit gemaakt, dat er vrij mag worden gekampeerd. En volgt er een veroordeeling, dan zal er hoog stens een boete van enkele guldens worden op gelegd. Het maakt, dat het voor niemand een bezwaar kan zijn aan de actie deel te nemen. Spr. voegde daaraan toe, dat óók de doktoren voor vrijheid van kampeeren moeten zijn, daar het kampeeren uit een oogpunt van volksgezond heid is aan te raden. Het is echter wel opmerke lijk, dat onder de adhaesiebetuigingen niet die van doctoren zijn. Welke actie ook moge gevoerd worden, laat men in ieder geval voet bij stuk ORIGINEELE ONTWERPEN voor tuinaanleg. Bekroond met hoogste onderscheiding. W. BEUNDER. Zij i weg1 225 OVERVEEN. Telef. 14697 b. g. geh. 10380 AANNEMER van WIT-, WATERVERF- en STUCADOORWERKEN. houden, vermaande spr. Ons doel moet zijn te bewerken, dat we vrij mogen kampeeren. Laten we den strijd gaan voeren voor het recht van vrij kampeeren. Laat er zijn onder ons een geest van eendracht, besloot spreker. Eendracht maakt macht. Dan zal de gemeentelijke overheid van Bloemendaal wel zwichten voor een voort durend protest. Het betoog van den heer Oversteegen werd kalm en rustig voorgedragen. Daarna was er gelegenheid voor de aanwezigen tot het maken van opmerkingen. In die gedachtenwisseling noemde de heer Van Bilderbeek het besluit in zake het kampeerverbod „meer dan schunnig". In den oorlogstijd, zeide spr., moest een deel der bevolking aan het strand staan, om dat te be veiligen tegen een vreemden indringer. Thans is er een andere indringer, maar niet een vreem de, die ons van het strand wil verwijderen. Toen waren we goed (in den oorlogstijd), om aan het strand te staan en nu zullen we ons daarvan laten verwijderen? Neen, aldus spreker, dat kunnen we niet toelaten. Het is noodig, dat we een daad stellen. Laat een ieder zeggen: „ik ga naar het strand om daar te gaan kampeeren", en dan wil ik zien wat daarvan komen gaat. Ik heb, ging spr. voort, aan het strand wel eens iets gezien wat daar niet op zyn plaats was er is wel eens door eenigen rommel gemaakt; maar men mag de meerderheid niet laten lijden onder hetgeen eenigen hebben misdreven. Laat men de netheid aan het strand bevorderen en daar geen rommel maken. Nadat nog eenige anderen der aanwezigen een enkele opmerking hadden gemaakt, was ander maal het woord aan den heer Oversteegen. Deze zeide, dat hij verwachtte, dat bij een lijdelijk verzet de overheid wel zou zwichten en dat noodig is te stichten een organisatie van kam peerders. Maar ook, dat het noodig is zich in verbinding te stellen met de Amsterdammers, om met hen gezamenlijk de actie te voeren. Het Tel. 13472, Haarlem SIGARENMAGAZIJN H KLEVERPARKWEG 154 Tegenover de Middelbaar Technische School Opgericht 1903 Teleloon 10808 STEEDS HET NIEUWSTE in stoffen en modellen. PRIJZEN BILLIJK. VOOR UW Fijnste Lunch of dagelljksche KOFFIETAFEL VISCH Diner, Souper of gewoon MIDDAGMAAL Bloemend, weg 60, Bloemendaal. ANNO 1881 TEL. 23280, 2 lijnen. Bezorgen in den geheelen omtrek. TEL. 10188. Opgericht 1870. KL. HOUTSTRAAT 136 - HAARLEM. nciaauDnnnnanaciDnnaannnnDDaQOQoananaaannoaaanaaaDDaanoD g Uitzending van DINERS aan huis g Prijscour. wordt op a&HTrage gaarne toegezonden g oaooonoaaoaoGGoaonoonnonaaoaaaooaooooaDGOoaooaoaaoGaao Tel. 10588 is steeds voor U disponibel. Speciale gelegenheid voor Trouwauto's. F. J. BOUCKAERT, Rozenstr. 7Tel. 14903 nut van het kampeeren uit maatschappelijk oog punt verdedigde spr. Hij zeide, dat het gaan kampeeren voor velen een goeden invloed heeft. Die anders naar bioscoop en kroeg wellicht gaan zouden, aldus spr., gaan thans kampeeren. Ook deze spreker, die meende dat de tijd wellicht niet verre meer is, dat subsidie zal worden ver leend ten behoeve van het kampeeren, omdat uit cultureel oogpunt het kampeeren moet bevor derd worden, maande aan te maken, dat er geen rommel aan het strand gemaakt wordt. Daarna is de volgende motie met algemeene stemmen aangenomen: „Een aantal kampeerders, in vergadering bijeen op 12 Mei 1930 in het gebouw „De Cen trale", protesteert tegen het kampeerverbod, uitgevaardigd door B. en W. van Bloemen- ■■urnnumi Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan onzer zaak, waarvan 30 jaar hier ter stede, geven wij gedurende de maand Mei één dag de schoenen gratis. De officieel vastgestelde datum in verzegeld couvert bevindt zich in de étalage H en zal Maandag 2 Juni te 12 uur in tegenwoordigheid van Koopers worden geopend. E= iiiniiiiiHHimmiimimiiiiiiIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllüllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllimilllllllll

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1930 | | pagina 4