KRUIWAGENS Restanten-Opruiming STADSSCHOUWBURG HOU JE ROER RECHT PALACE DE HOLLYWOOD IEIIDE Centrale Verwarming THE WILLARDS maken en repareeren van alle soorten Meubelen H Steenkolenhandel v. /fa. I. H. KRUL Ir., STUURMAN MAÏS, BIOEMENDML, DAftflESKAPSALON A. G. POST P. WILLEMSEN GEZ. VERZIJLBERGH Santpoorterstraat 61 - HAARLEM. CIRCUS Voordeeligste Uit Boek en Blad. MUZIEK. PREDIKBEURTEN ARTHUR BROKAAR Mr. CORNELISSTRAAT 52zwart - HAARLEM. Ondulation Watergolf Haarverven - Massage - Manicure LINGERIES, HUISHOUDGOEDEREN EN TRICOTAGES. HAARLEM KERMISWEEK. ZATERDAG 9, ZONDAG 10 en MAANDAG 11 AUGUSTUS 8 uur, FRITS SCHAKELS THE WILLIAM GIRLS CINEMA EN VARIÉTÉ HAARLEM, Groote Houtstraat 111-113 - Tel. 11937. Nog slechts eenige dagen. Iedere middag half drie Speciale Vacantie Matinée CHARLIE CHAPLËN Zomerprijzen ANTHRACIET TECHNISCH BUREAU DE GENESTETWEG 16 - Tel. 22701 Dr. J. D. BIERENS DE HAAN VOOR DE RADIO. Een wijs man, Dr. Fraenkel, aan beoefenaren der moderne wijsbegeerte welbekend, had de ge woonte zich over een wijsgeerig geschrift niet uit te laten vóórdat hij het drie keer gelezen had. De innerlijke waarde van een geschrift is te beoordeelen naar het antwoord op de vraag of het bij een volgende lezing wint of verliest. De radio-rede van Dr. J. D. Bierens de Haan over Mensch en Natuur ligt sedert eenige weken in manuskript voor ons en bij elke nieuwe lezing- ontdekken wij er nieuwe schoonheden, dat zijn in helderen vorm gevatte waarheden; in. Het stuk is in gewone Nederlandsche woorden ge schreven en wij mogen verwachten, dat het te eeniger tijd onverkort in een algemeen tijd schrift wordt opgenomen. In de verhouding van Natuur en Mensch ligt de grond ook voor ethiek en rechtsfilosofie, terreinen die uit noodzaak thans druk worden bearbeid. Deze rede is daar om van meer dan gewoon 'belang. Velen onzer lezers, die thuis radio hebben, genoten van deze rede; zij mogen bedenken, dat het volgende hier geene andere strekking heeft dan de hoofdlijnen van Dr. B. d. H.'s gedachtengang in hunne herinnering terug te roepen. Mensch en Natuur. Wat is redelijkerwijze over het verband van deze twee te zeggen? De mensch, al kleeft hem veel onredelijks aan, is geen onderdeel der Natuur. De Mensch is redelijke geest. Onder Natuur, zooals die zich aan ons voordoet, kan drieërlei worden verstaan: a. de wereld in het groot, de kosmos; b. het landschap met zijn planten en zijn dieren; c. 's menschen lichamelijke gesteldheid, samen hangende met, maar toch ook tegengesteld aan zijne geestelijke gesteldheid. Maar er is iets diepers, een natuur begrip, aangevende wat op alle natuurgebieden het wezenlijke is van al die gestalten. Als zoodanig is de Natuur: werking, niet energie in den natuurkundigen zin van werkvermogen, maar werkelijkheid van werking. Elk lichamelijk ding, deel der Natuur, is een ge- ordend-verband-van-werkingen. In dien zin sprak reeds Heraklitos ervan, dat „alles in beweging" is. De latere natuurkunde leerde wel van atomen, kleinste dingetjes, ondeelbare eind- substantietjes, maar de jongste natuurkunde greep weer op Heraklitos' uitspraak terug. Ook het atoom is gebleken geordend-verband-van- werkingen te zijn. Een lichaam als ding is een schijnding, het schijnt wel voor onze zin- tuigelijke waarneming te bestaan, doch het is (denk)beeld. Nu is te onderscheiden werk van werking. Werking is blind; maar een werk tot stand te brengen eischt toeleg en beleid. Wer king is automatisch en op zichzelf zonder doel matigheid. Maar hoe kan zich dan een zonne stelsel uit nevelvlekken, een organisme zich uit cellen vormen? Dit kan, doordat in de Natuur eenè instinktieve en onbewuste doelmatigheid heerscht, werkzaam van uit een Beginsel, dat zelf met Natuur is. Zoo zeggen wij, dat de Natuurwereld wereldrede veronderstelt, eene wereldrede die zonder Natuur zich niet zou kunnen verwerkelijken, maar die doelmatig en beleidvol zich aan de Natuur verwerkelijkt als aan zijn zelf-onwetend materiaal. Natuur is van de werkelijkheid der wereld slechts één opzicht, n.l. het in werking zijn, het doen, het blind en onverschillig opbouwen en verwoesten, het laten vergaan wat zij deed ontstaan. Deze werking is te ervaren, maar niet waar te nemen. Wat wij van haar waarnemen is het effekt der werkin gen, b.v. beweging is waar te nemen als effekt van aantrekking of afstooting. De spontane werking der Natuur in ons („de mensch is niet een mensch in de natuur, maar de natuur is natuur in den mensch"), ervaren wij in ons zieleleven als aandrift. De werking der Natuur in ons en in de groote wereld buiten ons is één en hetzelfde. Empedokles in de oudheid, Schopenhauer in de 19e eeuw, Fechner en Heij- mans na hem, zijn de ontdekkers en verbreiders van deze wijsgeerige gedachte geweest, dat de Natuur als samenstel van werkingen is van den zelfden aard als het menschelijk zielsbestaan (psychisch monisme). De spontane aandrift, waarmee de natuur in den mensch zich doet gel den, noemen wij levensdrang. Wij herkennen hem in ons als de vier (aan)driften naar genot, bezit, macht en eer. In zoover zijn de dieren ons niet geheel ongelijk. Het vraagstuk der verhouding van Mensch en Natuur verkrijgt nu deze meer omlijnde ge stalte „welke verhouding bestaat tusschen onze redelijke geest en de spontane levensdrang in ons? Vooreerst heeft elk van deze twee aan de andere eigen keerzijde. Zonder natuurzijde zou den wij leege schema's, louter denkbeeldig zijn en zonder zelfbewuste geest waren wij boven het dier niet uit. Doch ons zelfbewust-geest-zijn wil niet zeggen, dat wij als zoodanig zijn, ook de volwassenen niet, een gereede zaak. De Mensch is ais een huis in aanbouw, niet een voltooid huis. De mensch, van eiken leeftijd, is wordend; hij is verwerkelijking eener, zijner idee! Is Natuur werking, Geest is verwerkelijking. Nu komen wij tot deze bepaling der verhouding: Natuur in ons is het materiaal, waaraan zich onze redelijke geest verwerkelijkt. De geest in ons heeft de Natuur in ons te zijnen dienste. En die verwerkelijking geschiedt door de natuur te overwinnen. Men moet dit woord goed verstaan. Het wil niet zeggen: vernietigen, afschaffen, maar: aamvenden, d.w.z. wezenlijk veranderen. De Natuur in ons moet door ons worden dienstbaar gemaakt aan den Geest door de ver geestelijking onzer aandriften en aldus aan de verwerkelijking van onszelf. Die zelfverwerke lijking heeft als strekking, als ideaal onze be wuste vereeniging en onze harmonie met het Universum. Al onze aandriften zijn als mate riaal daartoe benoodigd. De redelijke geest is de kunstenaar, die ze aanwendt. Hoe? Door het denken, het redelijke denken. Door het denken onderscheidt de Mensch zich van de Natuur. Hierbij wordt niet vooral gedoeld op het tech nisch en methodisch denken van wetenschap en filosofie, ook niet op het verstandelijk (beperkt, op het bereiken van een bepaald doel gericht) denken, maar op het denken, dat de aandriften adelt en vergeestelijkt en dat in het bereik ligt van iedereen, van de Mensch, naar zijn begrip genomen. Dit denken bezint zich op het leven, het doorzoekt de diepten hiervan en de hoogten het vermoedt zijn grond en voorziet zijn ideaal, het erkent het Algemeené, de idee, wereldorde, wereldzin, het erkent 's menschen waarde, daar het 's menschen roeping ten opzichte der wereld orde inziet. In den geestelijken, den redelijken mensch verheft de levensdrang zich aldus tot geestdrift, tot geestelijk élan. In hem levert de natuurlijke liefde de stof tot de geestelijke liefde; de verhouding tot de wereld rondom ons wordt tot springveer onzer redelijke, zedelijke, aesthe- tische en religieuse verheffing. De Natuur wordt in ons overwonnen, aangewend door het denken. Het denken overwint de Natuur. Heel onze geestkracht is denken, bezinning. Gedachte wordt en zet zich voort in daad. In het denken is de werking: werk, toeleg en voorzienigheid. De Mensch is werker, doordat hij denker is, in dit denkend werken gaat hij de Natuur te boven, is hij haar gebieder, wendt haar tot zijn doel einden aan, schept, vormt om de natuurwereld in al haar geledingen. Zoo is de Mensch een der gestalten der godde lijke Wereldrede, uitwerkend het werk, dat Zij opgeeft. Diepen zin heeft het: Mensch te zijn. Mensch zijn is mensch-worden door „overwinning" van de natuur. Uitgaven Holkema en Warendorf's Uitgevers Mij. Bij Holkema én Warendorf's Uitgevers-Mij. verscheen Mary Viner's keuze, door Warwick Deeping, iri de vertaling van J. H. Pauls. In onzen tijd van strijd tusschen moderne, dikwijls lichtzinnige opvattingen van den huwe lijksband en het gezonde, niet door modernisme ontaarde gemoed, dat het gezinsleven, gebaseerd op volkomen liefde, de eenige mogelijkheid acht tot geluk en tot lichamelijke en geestelijke ont plooiing, zal dit werk gaarne genoten worden en allicht gelezen en herlezen. Hoeveel meisjes verlangen niet, evenals Mary Viner, naar het lokkende wereldbeeld, dat alléén in den droom mooi is. Ze kennen het niet en ge- lóóven aan de schoonheid ervan, en eenmaal ge vangen in de netten van het schijnleven, rest haai- slechts dit: meedoen, huichelen, vergeten, dat zij menschen zijn en een taak hebben te ver vullen, zich dronken drinken aan den bruisen den kelk, waarvan de laatste druppels haast ondrinkbaar zijn. Slechts weinigen van haar hebben de kracht, evenals Mary Viner, te breken met het eens zoo aangebedene en terug te keeren tot daar, waar in allen eenvoud alleen de natuur lokt. De natuur, wier schoonheid ontdekt moetworden door oogen, die niet er overheen naar klatergoud en leegte zoeken. Een boek, dat zoowel om zijn boeiend verhaal als wel om den inhoud aanbevolen mag worden. Bij dezelfde maatschappij verscheen „De on zekere bazuin", van A. S. M. Hutchinson, in de vertaling van Chr. MorescoBrants. We kennen den schrijver Hutchinson als aan trekkelijk schrijver, die zijn onderwerp baas is en altijd een snaar treft uit dieper gemoeds leven. Zijn werk, „Als de winter komt", was een der schoonste bewijzen hiervan. Ook in het nu verschenen werk bewijst hij een schrijver te zijn, die niet alleen boeit door woordkeus en handeling, maar die in werkelijkheid iets te zeggen heeft. De inhoud van dit werk weer geven, zou aan het werk schade doen. Men moet het lezen. Het zijn de fijne gedachten, die van alle kanten het geestelijk leven raken en het physieke leven, voor zoover dit ermee in verband staat, die het boek als het ware opbouwen. Het is een mengeling van impressionisme en expres sionisme, een fijn en minuscieus gedetailleerde futuristische schildering van zeden en gewoon ten en denkbeelden, door een logisch verband tot één geheel geworden. Men leze en oordeele zelf. JEANNE VEEN. Focus. We ontvingen No. 16 van het periodiek „Focus", dat, als altijd, voor den amateur-foto- graaf weder veel belangwekkends bevat. De redactie verstaat de kunst dit tijdschrift iederen keer interessant te maken. Onder meer geeft het een achttal fraaie repro ducties uit de prijsvraag „vrije onderwerpen Juli. Verder artikelen over de kool- of pigment- druk, het vergrooten van positieve smalfilm- beelden en over tochten voor landschapsfoto grafie. Ditmaal wordt in het laatste artikel de aandacht gevestigd op al het mooie, dat Hattem en omgeving te zien geeft. Ten slotte nog allerlei raadgevingen en mede- deelingen, die den amateurfotograaf van pas kunnen zijn. Met genoegen hebben we dit num mer doorbladerd. Vrede. Van de N.V. Morks' Uitgevers Maatsch. te Den Haag ontvingen we een geschriftVrede. Hoe komen wij uit de malaise en tot den blij ven den wereldvrede? door H. Schellen. Aan dit geschrift, waaraan, al dadelijk zij het vermeld, originaliteit niet kan worden ontzegd, zullen we in een volgend nummer een bespre king wijden. Voor heden volstaan we met de aankondiging ervan. DE OPERA STERFT UIT. Covent Garden, het beroemde Operagebouw in Londen gaat verdwijnen, het wordt voor af braak verkocht en daarmede komt het einde van een beroemd theater, dat niet alleen in Enge land, maar ook in de geheele wereld was bekend en beroemd. Nog twee jaar en de stichting had op een bestaan van twee eeuwen kunnen terug zien. Het niet aanzienlijke gebouw wordt door een groenten- en fruitmarkt omringd, maar die omgeving heeft het aanzien van het gebouw toch in het minst niet geschaad. De verdwijning moet dan ook niet toegeschreven worden aan die omgeving, doch aan het overal in de wereld zich voordoend verschijnsel, dat het- met de opera bergafwaarts gaat. Nog in het afgeloopen seizoen heeft de geheele deftige uitgaande wereld van Londen elkaar rendez vous gegeven in Covent Garden, ter gelegenheid van het op treden van Italiaansche, Fransche en Duitsche operakrachtcn. Tweemaal in zijn bestaan is het gebouw afge brand, in 1809 en in 1856, maar de toestand is nog van dien aard dat het gebouw best een groot aantal jaren nog mee zou kunnen. Sedert 1926 bezit Covent Garden ook een operamuseum. Er worden al jaren plannen gekoesterd voor de stichting van een modern operagebouw dat een som van ongeveer 8 millioen zou kosten, doch de Londensche kunstliefhebbers houden zich af zijdig, ze hebben geen kapitalen meer over voor de operakunst. En dat is niet te verwonderen, want bijna over de geheele wereld ziet men het verschijnsel optreden dat de belangstelling voor de opera hard achteruit gaat. Het minst nog in Duitschland., daar openbaren zich de teekenen van verval nog- niet van dien aard dat men kan zeggen, dat het onrustbarend is. Maar in Parijs beteekent de Groote Opera uit een kunstzinnig oog-punt al heel weinig meer, de opera van Milaan in Scala loopt ook al niet erg meer, de Wiener Staatsopera heeft een goed deel van haar beteekenis verloren en ook in de Ver. Staten is men niet meer zoo erg opera achtig als het nog eenige jaren geleden leek. In Chicago zou het grootste operagebouw van de wereld worden gebouwd, maar het is bij plan nen gebleven, van de New Yorksche Metropoli tan Opera hoort men niets meer. De opera beschermer Otto Kahn, een millionnair van je welste, die met eenige andere Amerikaansche dollarkoningen het geld voor het geweldige ge bouw zou verstrekken heeft de nieuwe plannen in ontvangst genomen en beraadt zich er nu al zoo lang over, dat het den schijn wekt alsof hij het geheele object vergeten is. Rockefeller finan ciert liever bioscopen, pretpaleizen en radio zenders, terwijl hij ook wat doet in operette theaters. Voor de opera-artisten is het verdwijnen van Covent Garden van de grootste beteekenis, want de Londensche opera betaalde prachtige gages. Zondag 10 Augustus. NED HERV. KERK te Bloemenda;.). Voorm. lOuurDs. J. Gouverneur, van Roosendaal GEREF. KERK te Bloemendaal. Voorm. 10 uur: Ds. M. Schuurman, Emer. Pred. van Den Haag. 'sAvonds 5 uur: Ds. M. Schuurman. Collecte voor de Kerk en Provinc. Studiefonds. Zondag 10 Augustus. NED. HERV. KERK te Overveeti Voorin. 10 uur: de heer A. van Dijk, Heemstede. ÉGLISE WALLONNE (Ned. Herv. Kerk). Begijnehof, Haarlem. Dimanche 10 aöut. 10 h. 30: Service presidé par Mr. Ie pasteur Ed. Pichal, de Gand. (Belgique). Zondag 10 Augustus. NED. HERV. GEM. te Santpoort. Voorm. 10 uur: Ds. J. v. Rossum, Herv. Pred. te Metslawier. NED. HERV. EVANGELISATIE te Santpooit Voorm. 10 uur: Ds. W. H. H. Dijkman, Emer. Pred., Haarlem. Alle soorten HAARWERKEN. Desgewenscht tijd gereserveerd. in diverse soorten en modellen vanaf f 19. Uit voorraad leverbaar. Verbindingsweg; 53 - BLOEMENDAAL. KLEIN HEILIGLAND 36 - HAARLEM Vertrouwd adres vorr het Tevens REPARATIE-INRICHTING voor antieke Meubelen. met de Succes-Revue-Operette Muziek van CHRIS VAN DINTEREN. Kapelmeester L. ROGMANS. GROOT KOOR EN BALLET Nieuwe costumes en décors Prijzen (alles inbegrepen): 2.99, 2.33. 2.02, f 1.67, f 1.10 en f 0.76. Plaatsbespreking- dagelijks van 10—3 uur. Per telefoon ALLEEN van 123 uur. Alleen op de avondvoorstellingen te 7 uur en 91/4 en Zondag- 2 uur, U/4 uur, 7 uur en 91/4 uur De groote musical show der Metro Goldwyn Mayer Als Variété The Willards spelen uitsluitend voor His Master's Voice. met als hoofdnummer in en een amusant hijprogramma. M—a—B—B^—B BELGISCHE of DUITSCHE Afm. 20/30 m.Mf 2 90 30/50 3.- HOLLANDSCHE Afm. 20/30 m.Mf 2.80 30/50 3.- Alles per H.L. franco bergplaats. Onze prijzen zijn niet duurder dan anderen, doch kwaliteiten heter. OVERVEEN Telefoon 11617. Buiten kantoortijd telefoon 14106. WATERVOORZIENING - SANITAIR MACHINERIEËN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1930 | | pagina 6