m m m iaarieiscle Cosp. Disar-ïer. VULPENHOUDERS NI Postzeftlhandel „PHILADELPHIA" BRECHCOKES en ANTHRACIET Dmerprils f 0.87 soep of toespijs 10J5 extra voor Centrale Verwarming. 24ste Jaargang, Het Bloemendaalsch Weebklad. 3 December 1930. Tweede Blad. No. 49. LOSSE BLAADJES. St. Nicolaas. Brokjes Levenswijsheid» Sinterklaasverzen. Voor de Vrouw. Verdwijnt de gentleman? SCHAAKRUBRBEK. ■JJJB,, Mr mm üfe iü*i p mt Gebruikt alleen de beste grondstoffen en uitsluitend Natuurboter. BLOEMBOLLEN. M. WALRAVEN Co., Bloemisten. BUI ISffiSÜIEI niet MenvsrwanÉg Gashaarden en Kachels Sanitair - Lood- en Zinkwerken i H. Grootegoed Zn. i KERKPLEIN 19 BLOEMENDAAL' dSfcJfcutfMafe I ZIJLSTRAAT 90 - TEL flifii u enorme sorteering tolle garantie. recht tot ruilen Kruisweg 43 Telefoon 15515 HAARLEM Rnime sorteering SINT NICOLAAS CADEAUX A. G. POST. CAROSSERIER. Verbindingsweg 53, Bloemendaal. Verhuurinrichting van handwagens en driewielige bakfietsen; Va» Breemen's IraMbtifleiiaidel Bakenessergracht 78 Telefoon 10070 Schouwtjeslaan 23 Telefoon 10848 AANZEGSHUIZEN GENERAAL CRONJESTRAAT 28 AAiNZfcusHUiZLNj ZANDV.LAAN 138, HEEMSTEDE, TELEF. 26455. (Nadruk verboden.) „Zie ginds komt de stoomboot Uit Spanje weer aan", En straks zal de Sint In ons midden weer staan. Hij heeft er, hoe oud ook, Den weg niet verleerd, Ook nu komt hij weer, maar Gemoderniseerd! Vertel aan je kind'ren Maar nooit in cieez' tijd, Dat Sint op een paard Op de daken 's nachts rijdt, Want dan zegt een dreumes „Nee pa, zoo is 't niet! Hij rijdt op een stoomfiets En op de duo zit Piet!" Het zit in de steden Van Sinten nu vol; Er komen er meer steeds 't Wordt waariyk te dol! Als Jantje met Moe Naar een lunchroom toe gaat, Ziet 't ventje er minstens Wel twintig op straat! De winkels, ze baden In zeeën van licht, Met pracht-étalages, Een heerlijk gezicht, Zoo schoon en verlokkend! En ieder wink'lier Denkt: Sint, koop gerust Je cadeautjes maar hier! Nu worden weer talrijke Verzen gewrocht, En naarstig naar 't passende Rijmwoord gezocht! Eén voordeeltje is het, (Want rijmen kost kracht!) Dat „Sint" rijmt op „kind" En „gedacht" op „getracht". Ook ik heb dat ziet U - Een versje ges: En 'k heb voor hat :;!ot Nog een wenschje gereed: Ik hoop, dat de Sint Uw adressen goed weet, En geen van de lezers (Nóch Xander!) vergeet! den vuilnisemmer ten grave. Zij hebben hun dienst gedaan. Het korte bestaan is hun kenmerk. Een overjaard Sinterklaasvers heeft zijn beteeke- nis verloren. Taai en speculaas kan men nog eenigen tijd bewaren, maar wie een Sinter- 'klaasvers bewaart, merkt spoedig een beder- felijken geur. Neemt hij het nogmaals in han den en herleest hij het, dan kan hij zich niet begrijpen, hoe dit vod hem op den Sinter klaasavond heeft vermaakt of ontroerd. Nu vindt hij het flauw en hij schaamt zich over dit zinloos gerijmel. Maar juist dit vergankelijk karakter ver leent het Sinterklaasvers bekoring. Het is als een bloem, van den steel geplukt tot een huldeblijk, maar den dag na het feest ver flenst. Het is als de eerewijn, waarmee men op 't hoogtepunt het bruiloftspaar toedrinkt, maar die den volgenden dag is verschaald. Het is als het woord, in bezieling gesproken, maar na het heilige oogenblik van vervoering met de winden verstoven. Waarom moeten de dingen duurzaam zijn? Het Sinterklaasvers is niet als kunst- uiting bedoeld. Het heeft geen artistieke pre- itentie. Heeft het stamelend woord, waarmee i (Nadruk verboden.) De afgeloopen week is de week der dich ters geweest- Er is meer papier met verzen beschreven dan in al de overige weken van het jaar. En deze dichters en dichteressen vor men een afzonderlijk genre, dat van andere grondstellingen uitgaat en naar andere doel einden streeft dan de beroepsdichters. Him voortbrengselen maken geen aanspraak op de eeuwigheid; zij dingen niet mee naar eeni- gerlei prijs of roem; zij onderwerpen zich niet aan de kunstkritiek en zoeken geen uitgever. Nimmer zullen zij in een bundel verschijnen of door bewonderaars aan hun geliefden als verjaarsgeschenk worden gezonden. Sinterklaasverzen zijn eendagsvliegen; ze zwermen uit op een bepaalden dag van het jaar, doorleven misschien nog den nacht, maar liggen reeds den volgenden ochtend ziel togend ter aarde. Tusschen eindjes touw, snippers houtwol en pakpapier dalen zij in jj de kleuter zijn moeder begroet, iets te maken met kunst? Of de handdruk, waarmee de stoere visscher zijn ouders vaarwel zegt, wan neer hij naar zee vertrekt? Of het stuntelig gebaar, waarmee een zieke afscheid neemt van zijn vrienden? Niet ieder is het gegeven, kunstvaardig te zijn, maar hartelijk wezen kan ieder. In het Sinterklaasvers uit men zijn hartelijkheid. En men doet dit op verschillende wijze. Het lijkt, of aan het Sinterklaasvers de emst ontbreekt. Toch is het meer dan een voudig scherts. De grapjes en toespelingen, de fopperijen en plagerijen hebben een ziel en openbaren een stemming. Het Sinterklaasvers zelf moge volmaakt onbeduidend zijn, tus schen de regels leest men zijn diepe beteeke- is. Trouw, genegenheid, liefde laten zich ra den voor wie den afzender en de bestemming kent. Het zijn niet de zinlooze woorden, maar hetgeen mer, daartusschen verscholen weet, waardoor men het Sinterklaasvers op prijs stelt. Daarom krijgt men dit dwaze gerijmel lief. Velerlei zijn de betuigingen, waarmee men- schen elkaar htm gevoelens doen kennen. Deftig, hartstochtelijk, hoogdravend. Maar geen van allen is zoo innig van toon als het sinterklaasvers. Slechts aigeheele vertrouwe lijkheid durft speelsch zijn en schalksch. Slechts échte liefde waagt het tot de kleine gebreken en dwaasheden van de wederpartij door te dringen en daarmee beminnelijk den draak te steken. Slechts hartelijke omgang kent de kwetsbare plekjes en de gevaarlijke •hoekjes, waarop het Sinterklaasvers met zijn toespelingen duidt. Dit schijnbaar maile en flauwe gerijmel is het runenschrift van de liefde. Voor den onin gewijde onleesbaar, voor den ingewijde een nadrukkelijke boodschap. In den stroom van slordig gestelde en achteloos afgescheurde papiertjes, waaronder de huiskamers heden worden bedolven, breekt zich de genegenheid baan, welke gezinnen en vrienden verbindt. Een sneeuwval van hartelijkheid dwarrelt met deze verzen den schoorsteen binnen, die voor bet Sinterklaasgeheimenis openstaat. De Bijbel beschrijft het aardsch paradijs als een toestand, waarin al de zonen en dochte- ren der menschen profeet zullen wezen. De dag, waarop alle zonen en doohteren der men schen dichters zijn, komt dien idealen toe stand nabij. Want de drijfveer tot dit onkun stige dichterschap is de hartelijkheid. Op Sin terklaasavond zijn wij allen dichters gewor den, dienaren, wel niet van de kunst, maar van de hartelijkheid. Een vleug -van genegenheid dwarrelt in pa pieren gerijmel over de aarde. Als sneeuw zal ook deze witte wade wegsmelten. Onbestendig zijn ook liefde en vriendschap. Aan vergan kelijkheid herinnert alles aan 't einde van 't jaar. Want duurzaam is niet het Sinterklaasvers. Het is geen belijdenis, geen liefdesverklaring, geen belofte van trouw. Het is slechts een luchtige groet, een vluchtige streeling, een ter- loopsche attentie. Maar de voorbijgaande din gen zijn soms het dierbaarst. Als de pijl van een vuurwerk schiet het Sinterklaasvers om hoog, één oogenblik het duister van onze tob bende aarde verlichtend met de herinnering aan het kostbaarste wat wij bezitten: de har telijkheid. H. G. CANNEGIETER, PARIJSCH MODEPRAATJE. De tijd is voorbij, dat wij den dag in drieën deelden en deze drie deelen door onze kleeding markeerden. Een elegante vrouw spreekt nu niet meer van een japon voor 's ochtends, maar van een japon om te golfen, een bezoek af te leggen of bood schappen te doen. Het uur van den dag is onbe langrijk vergeleken bij het doel, waarmee men uitgaat, 's Morgens behoeft men dan ook altijd niet in tweed te loopen, evenmin als men des avonds na 9 uur een avondjapon behoeft te dragen, die tot den grond reikt; het is n.l. heel iets anders of men naar een diner; een tooneel- voorstelling of een groote avondpartij gaat; hoewel 't aanvangsuur hetzelfde kan zijn, wordt een ander genre van toilet vereischt. De mode is rijk, gecompliceerd en vol van nieuwe ideeën. Doch deze veelzijdigheid, die ons in staat stelt, onze persoonlijkheid tot uitdruk king te brengen, heeft slechts betrekking op fyne nuances, op kleine détails, die schijnbaar weinig belangrijk zijn, doch in werkelijkheid van grooten invloed kunnen zyn op den indruk, die de japon maakt. Doch diezelfde veelzijdig heid heeft niets te maken met de groote, alge meen geldende lijnen; zij dient alleen om te voor komen, dat de kleeding een uniform zou wor den en dat is dan ook Wel het laatste, wat men van de nieuwe en interessante winkelcollecties der groote modehuizen kan zeggen. De sportensembles vertoonen minder opval lende veranderingen. De mantels en rokken zijn nog vrij kort, sweaters en blouses blijven in de mode, het nieuwste is misschien nog de japon uit één stuk met een driekwart lange mantel van dezelfde stof. Voor wandeltoilet zien wij kortere of langere bontjasjes, die over wollen japonnen gedragen worden. Voor bezoeken, wandelingen, enz., bestaat eien groote verschei denheid van modellen; een standaardtype is niet te onderscheiden. De mantel is kort, halflang of lang en wordt gedragen met een sweater, een blouse of een casaque. Ook in de japonnen ziet men deze casaque-lijn herhaald door een van het middel tot halverwege den rok vallenden volant; het meest opmerkelijke is echter de taille zelf, die op verschillende wijze wordt bij eengenomen of gedrapeerd*. Ook bij de mantels is het aangeven van de taille door ceintuur of snit een van de voornaamste punten. Zij zijn ook van voren een ietsje korter dan van achteren, zonder dat men daarom nog den indruk van ongelijke lengte krijgt. De bontkragen zijn min der groot dan tevoren, doch de mouwen zijn soms tot aan den elleboog met bont versierd. De lange japon heeft althans bij de avond toiletten over de geheele linie gezegevierd. De japonnen voor diner en theaterbezoek zijn ge woonlijk rondom even lang en reiken tot de enkels. De grond wordt niet of slechts op enkele plaatsen aangeraakt. De gala-toiletten zijn dik wijls voorzien van een korte sleep, terwijl zij meestal bestikt zijn met paarlen of loovertjea, dan wel twee bij elkaar afstekende en toch har monieus bij elkaar passende kleuren vertoonen. (Nadruk verboden). In zijn kort geleden verschenen mémoires ver meldt vorst von Bülow zijn eerste ontmoeting met den schoenmakerszoon Joseph Chamberlain, den toenmaligen Engelschen minister van Kolo niën. Zijn uitstekend zittend costuum valt den vorst op en van den mafl, die uit het eenvoudige volk tot de groote hoogten is opgeklommen, zegt hij met een variatie op Disraeli, dat hij zijn monocle draagt „als een gentleman". „E engentleman" beteekent in Engeland, het land met de meest trotsche aristocratie een vrij brief voor elk ambt, ook het meest aanzienlijke. Een gentleman is voor alles geschikt. En sinds het midden der vorige eeuw is deze waardeering niet langer tot Engeland beperkt gebleven, doch ook verbreid in de rest van Europa. De gentle man, de volmaakte heer, de naar het uiterlijk suggestieve, op macht en respect ingestelde per soonlijkheid, beheerschte het Europeesche leven en was het doel van elke opvoeding, van eiken vooruitgang op maatschapelijk gebied. Een bepaalde diplomatieke overeenkomst tus schen twee volkeren heette „gentleman-agree- ment", omdat zij gegrond was op het eerewoord van den gentleman, dat gold voor een absoluut bindende formule. Gentleman beteekent oorspron kelijk edelman, aristocraat. Doch reeds in Crom well's tijd beteekende het een waardig burger, een goed lid van de maatschappij. Het volk der handelaars en kolonisten hing niet aan feudale vooroordeelen, doch gaf den ridderslag aan eiken man, die tot de betere krin gen behoorde en zich daarnaar gedroeg en die door zijn succes en zijn nauwkeurig acht slaan op de Engelsche gebruiken het land tot aanzien bracht. Deze gebruiken hadden ook betrekking op een nauwkeurig voorgeschreven kleeding, in- inclusief de monocle. Deze gentleman heeft ge heel Europa naar zijn beeld vervormd, revoluties over Europa losbrak, stond de gent- Toen de wereldoorlog met de daaropvolgende leman aan de zijde van hen, die de beschaving verdedigden. Hij staat daar thans nog, wanneer het gaat om de veiligheid van Europa, wanneer door den Volkenbond de zaken der geheele menschheid worden behandeld of althans be sproken op den grondslag der West-Europeesche beschaving. Doch speciaal in de wereldpolitiek is de gentleman niet meer de eenige waardemeter; op dat terrein blijkt dan ook, dat men in vele landen niet meer aan den gentleman gelooft. Met het bolsjewisme is tegengestelde beweging in de wereld gekomen, die zich absoluut niet meer op houdt met de principes van den gentleman. De bolsjewistische theorie is een fanatieke ont kenning van alle burgerlijke waarden en de absolute ontkenning, die tot het uiterste door gevoerd wordt, verzet zich tegen een bepaald type, dat de andere types ove/ieerscht. Nu was het burger-type, dat de sterkste en meest invloed rijke persoonlijkheid had, de gentleman. Daar voor werd een ander ideaal in de plaats gesteld; de kameraad. Inplaats van aanzien en macht moest nu werken en dienen komen. Zoolang deze tegengestelde opvattingen de wereld beheerschen, kan men geen oplossing verwachten van de Euro peesche kwesties. In West-Euroap heeft men een scherpe schei ding tusschen de betere kringen, den „gentle man", en de massa van het volk. In Amerika is de grens tusschen de beide bevolkingsgroepen minder scherp getrokken, er is geen aanleiding tot „klassenstrijd" en dat is misschien juist de groote kracht van Amerika, waardoor het op den duur Europa zal overheerschen. In West-Europa heeft de massa voor zichzelf meer bereikt door de opkomst van het socialis me, dan tevoren mogelijk was door de principes en idealen van den liberalen gentleman. Door de verbetering der algemeene levensvoorwaarden is ook voor het individu meer bereikt, dan het meest liberale individualisme had kunnen droo- men. De strijd voor de gemeenschappelijke be langen heeft voor de volksmassa meer resultaat gehad dan welke wet of welk principe ook. Doch er zijn dingen, waartoe de massa niet in staat is. Ten eerste het hooghouden van geestelijke en waarden, zonder welke de menschheid te gronde gaat. Ten tweede het vooruitzien van politieke gebeurtenissen en het treffen van maatregelen op lange termijn. De wereld zal dus op den duur toch belieerscht worden en moeten worden door hen, die zich van de machine weten te bedienen en niet door de massa, die in de machine zelf het geheim der beschaving zoekt. De beschaafde klasse, hoe. zeer zij ook uitgebreid wordt en een grooter deel van het volk gaat omvatten, zal in den strijd om de wereldheerschappij op den langen duur toch moeten zegevieren over de groote massa, die onmogelijk in haar geheel op hetzelfde peil kan komen te staan. In Oost- en tegenwoordig zelfs in Middel-Eu ropa zijn sterke machten aan het werk; het gist en broeit en wij zien slechts uitingen ervan, enkele uitingen. Doch de menschheid zal, ook in die landen, tenslotte weer zoeken naar geestelijke waarden, zij het dan ook in nieuwe vormen, naar geordende toestanden, waaronder gezinsleven, godsdienst en kunst weer kunnen bloeien. De strijd tot het herwinnen van deze waarden zal lang en moeilijk zijn en vele offers vragen. De eenheid van Europa en het onderling begrijpen der volkeren zal niet mogelijk zijn, zoolang deze dervolkeren zal niet mogelijk zijn, zoolang deze geestelijke strijd niet tot een goed einde is ge bracht. (Nadruk verboden) PROBLEEM No. 282. J. E. Cauweren (Doetinchem). iMf'/mtf WM, V mta Mat in drie zetten. Stand der stukken: Wit: Ka7, -Db4, Lc6, Le7, Pd5, c3, g3, h2. Zwart; Ke6, Tf2, PaS, Ph3, c7, e2, e5, f3. TOURNéE DR. EUWE DOOR INDIë. Hieronder volgt een overzicht van de door onzen nationalen kampioen behaalde resultaten in simultaan- en consultatieséances (Aug; Sept. '30). Medan -y 5 0 1 Medan -f 34 0 2 Batavia -j- 2 0=1 Batavia -{- 25 2 0 Batavia 29 4 8 Palembang 42 0 0 Palembang 17 0 1 Tandjong Karan 18 0 0 Buitenzorg 43 2 Soekaboemi -f 29 1 0 Bandoeng -j- 44 Z" 0 Bandoeng -j- 4 1=0 Semarang 33 5 6 Semarang -j- 40 3=5 Soerabaya 32 5 8' Djember 22 1 0 Soerabaya 6 1=0 Madioen 39 0 0 Djocjacarta 30 5 10 Magelang 36 3=2 Semarang 8 0 3 Bandoeng -j- 36 0 4 Totaal 574 34 55 Percentage: 91 OPLOSSING PROBLEEM No. 279. (E. Schulz). Stand der stukken: Wit: Kb7, Dg4, Pa6, Pd3, e6, f2. Zwart: Kb5, c3, d4, f4. 1. Dg4~e2. Kb5c4; 2. De2a2f, enz. Kb5a4; 2. De2a2-j-, enz. f4f3; 2. De2—a2, enz. c3c2; 2. Pd3b2f, enz. Goede oplossing ontvangen van: H. de Ruij- ter te Bloemendaal; H. W. v. Dort te Haarlem; P. Mars te Santpoort. Bakenessergracht 27 Telefoon 14393 Post Giro 149079 Verbruikers hebben steeds vrijen toegang tot keuken en Magazijnen. Omzet jaarlijks plm. 80.000 Diners. Dagelijksch gebruik niet verplicht. Lidmaatschap niet vereischt. Vraagt ons prospectus. Hyacinthen voor glas, extra groot, 10 ct., voor pot 6 ct., voor den tuin 5 ct., gemengd 4 ct. Darwin of enk. Tulpen 2 ct., dubb. Tulpen 2% ct. Kleuren naar wensch. Narcissen 2 ct. Crocus op kleur 2 ct. Sneeuwkl., Blauwe Druifjes, Scilla, Iris, Anemonen, Ranonkels, alles 1 ct. p. st., per 100 st. 80 ct., Ster van Bethlehem," iets extra's, 10 st. voor 25 ct. -Bestelling boven f 7.-- franco thuis. Plantaanwijzing gra tis bij elke bestelling. K 3RKSTRAAT 23, HILLEGOM.Postgiro 98727. a7 ■Kaa.'ni'.i*w _JtL. 11161 HAARLEM Groote keuze PAKKETTEN, ALBUMS In diverse merken, PINCETTES, CATALOGI, INSTEEKBOEKEN, COUPES, enz. Aanbevelend, J. M. GOSSE, dir. Alle voorkomende werkzaamheden worden spoedig, billijk en correct uitgevoerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1930 | | pagina 3