H. rwer HA N.V.I Het BIoemendaaEsch Weekblad. PLAATSELIJK NIEUWS. TOONEEL. INGEZONDEN STUKKEN, IVIUZIEK. SPOR VARIA. Uit de geme Haa Garderobe- Qpruimin C. Verw Bloemend RUIME K IN ONZE VER] UITZENDING VAN NED. KINDEKEN NAAK BUITEN. De Centrale Commissie voor uitzending van Nederlandsche kinderen naar buiten zendt ons een circulaire, waarin financieele steun voor het werk der Commissie wordt gevraagd. We herinneren aan het artikel, dat we on langs aan het werk dezer Commissie wijdden, en nemen voorts uit de circulaire het volgen de over: „Onze uitstekend georganiseerde instelling waarborgt een alleszins doeltreffende verple ging: streng geselecteerde gezinnen onder me dische controle; plaatselijk toezicht der wijk zusters e.d.; toezicht door een rondreizende Inspectrice; uitzending van kinderen van eiken godsdienst naar gezinnen van hun eigen ge loof. Voor stumpertjes, die een extra-verzorging vereischen, staat ons goed geoutilleerd Her stellingsoord „Kinabu" te Soesterberg open, Hier worden jaarlijks 450 zeer zwakke kinde ren gedurende zes weken onder dagelijksch geneeskundig toezicht verpleegd. Onze zeer economische gezinsverpleging kost per uitgezonden kind slechts f 45. Hierin dragen Rijk, provincies, gemeenten en ouders f 38.50 bij. Het tekort ad. f 6.50 moet uit par ticuliere ijdragen worden bestreden. (Dit te kort is uiteraard voor „Kinabu" grooter en wel f 20.) Met elke gift van f 6.50 waarborgt U reeds een 6-weeksch verblijf buiten van een wit- neusje; elke gulden be teekent één verpleeg- week! Zendt daarom onverwijld Uw gave, 't zij groot of klein, aan onzen penningmeester, Mr. J. H, de Crane, Postrekening als penningmees ter C. C. 15825, Den Haag. WERELDBIBLIOTHEEK. De ingezetenen hadden Maandag in een der zalen van „Rusthoek", gelegenheid te zien, welke werken de N.V. Maatschappij tot ver spreiding van goede en goedkoope lectuur (Wereldbliotheek) uitgeeft. De expositie van de uitgaven dezer N.V. werd door velen be zocht. In de avonduren heeft de heer J. C. Winterink, een korte lezing gehouden, waarin werd gesproken over de „kunst van het lezen" cn over het „genot dat het lezen van een goed boek den mensch geeft". Hij liet verder ook uit komen hoe de Wereldbibliotheek er naar streeft het goede boek binnen ieders bereik te bren gen. De cultureele beteekenis van het boek werd door den heer Winterink. lid van het Hoofdbestuur der Wereldbibliotheekvereeni- ging, uitnemend belicht. J DIERENBESCHERMING. We ontvingen het verslag over 1930 der Nederlandsche Vereeniging tot bescherming van Dieren, dat we met genoegen doorblader den, omdat er uit blijkt, dat deze vereeniging nuttig werkzaam is in in het belang van het dier. We ontleenen er de mededeeling aan, dat het aantal algemeene leden der Vereeniging een kleinen achteruitgang vertoonde, die echter werd gecompenseerd door de toeneming van het aantal afdeelingen; als afdeeling traden n.l. toe Amstelveen, Leerlam en Lisse. oen, dat krachtige daadwerkelijke medewer king van allen noodig is, om de Vereeniging ,u staat te stellen haar taak naar behooren te vervullen. Zij is er van overtuigd dat de hierachter ontvouwde plannen voor het ko mende seizoen velen zullen bewegen als lid toe te treden. Eendracht maakt macht! Hoe grooter het ledental, hoe meer de H. O. V. in staat is in de behoeften van het Muziekleven te voldoen, iioe meer het bestaan van het orkest verze kerd is. De heer Frits Schuurman, de nieuwe en jonge dirigent, zal zijn energie, zijn kunnen en willen in dienst stellen van het streven der H. O. V. en wanneer wij hem het vertrou wen schenken, waarop de afgetreden dirigent in zijn afscheidswoord doelde, dan moet hij sla gen! Moge dit zoo zijn! Teneinde te voldoen aan vele wenschen wer den de ledenconcerten op Dinsdag gesteld, zoodat voortaan Dinsdagavond de muziek avond bij uitnemendheid voor Haarlem zal zijn. Worden er op dien avond geen concerten der Bachvereeniging gegeven, dan treedt het H. O. V. orkest op. De leden van het bekende te Haa.i»em ge vestigde „Dinsdagavond-gezelschap" zullen nu haar naam bezwaarlijk kunnen toepassen en handhaven. EEN LAATSTE NOODIGING. Nog eenmaal en thans voor 't laatst van dit •jaar komt „Vacantie Buiten" haar uitnocdi- ging herhalen: wie heeft er plaats voor een bleekneus, jongen of meisje, leerling van een Christelijke School te Amsterdam of Rotter dam Er staan nog zoovele namen op onze uitzen- dingslijst van kinderen die het blijkens de ver klaring van den gezinsdokter en ook van onzen Vereenigings-geneesheer, zoo dringend noodig hebben eens gedurende ten minste vier weken (buiten te zjjn. Het getal kinderen, dat wij tot dusver gedu rende het zomerhalfjaar mochten uitzenden, is gering in vergelijking met andere jaren. Men bedenke, hoe groot de werkloosheid is, hoe vele ouders, die andere jaren nog zelf hun kind naar buiten konden laten gaan, thans hier toe niet financieel bij machte zijn. Zijn er nu geen gastvrije Christelijke gezin nen meer, die nog plaats hebben in hun huis Ivoor een onzer zwakke klantjes? Nu de logé's weer vertrokken zijn, is er wel licht bij dezen of genen, die in Juli en Augustus geen ruimte beschikbaar had, in deze maand gelegenheid ontstaan een kleine gast van „Va cantie Buiten" te ontvangen. We behoeven nu niet te herhalen, wat wij reeds menigmaal 'schreven, dat wij alleen kinderen uitzenden, die op geenerlei wijze besmettingsgevaar op leveren voor hun omgeving en die zich ook op school behoorlijk gedagen. Met vriendelijken aandrang verzoeken wij: (verblijdt ons spoedig met het bericht, dat gij «en onzer kleinen wilt ontvangen in Uw huis. Wie nadere inlichtingen wenscht, wende zich Itot den Secretaris, den Heer G. Muys, le Hugo ide Grootstraat 8, Amsterdam. Het bestuur van „Vacantie Buiten". J. Th. R. SCHEEUDER, Voorz. Dr. J. H. v. d. BEND, Vice-voorz. G. MUYS, le Secr. D. VAN VLIET, 2e Secr. C. v. d. BEND, le Penningm. K. v. d. BERG, 2e Penningm. Ds. H. L. BOERLIJST, DE HAAKLEMSCHE OKKEST- VEREENIGING. Een hoogstaand muziekleven heeft, zoo schrijft het bestuur o.m. zoowel voor den en kelen mensch, als voor de maatschappij, een cultureele beteekenis van niet te onderschat ten waarde. Voor onze veste tracht de Haar- lemsche Orkestvereeniging dat groote belang verzorgen. Zij wenscht het baanbrekende werk, door den heer Gerharz begonnen en op zoo voortreffelijke wijze door den naar Am sterdam geroepen dirigent Eduard van Bei- num voortgezet, trouw te blijven. Zij verwacht, dat de ingezetenen van Haarlem en aangren zende gemeenten zullen beseffen wat het be staan van een eigen orkest voor ons kunstleven wfl zeggen. Zij hoopt, dat iedereen zal begrij- M.VINZER-OPERETTE. Heden, Zaterdagavond „Der Zigeunerbaron" in den Stadsschouwburg te Haarlem! Een veelbelovende avond. Tijdig plaatsbespre ken gewensclit. HET SCHOUWTOONEEL. Het Schouwtooneel (V. d. Horst, Musch). Zaterdag 19 en Zondag 20 Sept. Dorientje geeft aanstoot, door Franz Arnold, en Het geheimzin nig pension (of: De moord op de tweede verdieping) door Frank Vosper. Op belde avonden hebben we ons kostelijk geamuseerd. Eerst iets voor „Dorietje..." Franz Arnold, de bekende schrijver ook van „De Spaansche Vlieg" en „Als je weer 'n verleden hebt", neemt de heele moderne maatschappij, ons al len met onze vele kleine uiterlijke en gecamou fleerde gebreken flink op den hak. Hij demon streert hoe de menschen in onze dooreengesme- len samenleving door hunne dwaasheden en ondeugden alle verschillen, waarop zij tegen over elkaar prat gingen, voor het oog van den scherpen waarnemer, op komische wijze uit wissehen. Kleurlinge, danseresse, gezantschapssecreta ris, graaf, rijke burgerman, ijdele barones van den kouden grond of dito professor-met-een- vcrleden, ze blijken alle stumperds in de le venskunst, de concierge-juffrouw, haar dochter en de indiaansche, als primitieve zielen nog het minst. Zonder dat de schrijver, die leuke stukken te schrijven, eenvoudig niet laten kan, 1 dit bedoelt, komt hij aldus wel een beetje in het gevlei van weinig ontwikkelde menschen, maar dat kan den schouwburgbezoeker, die voor zijn amusement daarheen gaat, niet scha-' den. De zaal had van het begin tot het einde der drie bedrijven contact met het tooneel. Het vlotte tempo en de prachtige afwisseling in en het volhouden der vele verschillende karak ters, gaven aan het vroolijke geheel een le vendige teekening, verfilming zou men kunnen zeggen, die geheel scrookte met de intrige vol onverwachtheden, waarvan deze schrijver het gezellige geheim bezit. De opvoering, onder regie van Cor Helmus, trouwens was in haar geheel goed verzorgd. Onze pen kriebelt in onze hand om niet alleen de gekke bananen-tooneeltjes (de bezoeker begrijpt ons), maar nog veel meer, b.v. die van Staalduynen en vooral Dorientje (Dogi Rugani) in kleuren en geuren en grappige evolutiën te beschrijven; maar het is beter dat men het zelf nog eens gaat zien, zoo mo gelijk. Zwartkijkers, mopperaars, malaise- slappen kunnen er tijdelijk door worden opge- kwikt. Jettie van Dijk was een» beminnelijke nicht, Tine Beider een barones van marsepijn, Ko Ar- noldi de quasi deftige in haar schaduw telkens vergeefs naar boven strevende professor met reuze-leelijke-dingetjes-achter-'t-mouwtje, de graaf Van Staalduynen als gezegd zoo uit een modepoppenmagazijn met 'n fonograafrol- erin, Sophie de Vries als indianenmoeder van de kiftige, heftige duivelsche en toch mallotige Dorientje de welgeslaagde pattepoef met haast met anders dan een negerlach in der ge bloemde japon, en dan Ezerman als Gustav Fietsch! Onbetaalbaar. „Take please place", zegt i, als i Engelsch moet spreken, heeft hij 't over de indiaansche, na.consul van Nigeria geworden te zijn, een der laatste Cannibalen- Staten, dan maakt hij de bedenking: „als ze je eens een diner zou aanbieden en je zelf op 't menu stond", neen het was „gewoon on gewoon". Blijkbaar hadden al vele Haarlemie- ten en omstrekenaren van Dorientje genoten, maar men kan 't nog best eens voor de tweede maai zien. Onze ervaring is, dat men eigenlijk eerst dan ziet, hoe goed het spel is van deze „troep" ('t woord is niet, maar de bedoeling wel eerbiedig). Jaap v. d. Poll speelde de eenige niet-komi- sche en daarom moeilijke rol in dit stuk be schaafd, en zooals hij is: duidelijk, klaar, flink. Het vroolijk griezelstuk Murder on the Second floor van Nosper, was, de Engelschen houden daarvan, wranger en ruwer, trouwens het heeft een heel andere strekking. Het schetst de strijd van gemeenheid tegen gemeenheid in een rfereldstad met als melo dramatische spil de ondergang van zwakte, die bedrogen is, omdat ze zich niet tijdig ge noeg realiseerde aan welke omgeving ze zich had willen aanpassen. Ook de bezoekers en vooral de bezoeksters aan deze voorstelling werden gepakt wel niet vóór het tweede bedrijf (het eerste vormt een inleiding, waarbij de auteur zich handig van het verwijt afw-erkt, zijn medemenschen zoo gemeen, zoo dom, zoo onnoozel geschetst te hebben), maar toen ging het crescendo tot aan het slot. Er is echt ge griezeld, gevreesd, gehoopt, verwenscht, be rust en eindelijk gezucht toen de twee elkaar kregen en de eene ondeugd dood, de tweede naar het gasthuis en de derde door den auteur in hoogst eigen persoon gered en nog boven dien van zijn dochter werd beroofd, welk lief meisje, weer Dogi Rugani, haar eer en haar leven in haar corrupte omgeving aan zijden draadjes liet hangen, 't geen echter als ge zegd, goed afliep. Ko Arnoldi was hier met haar hoofdper soon. Wat is dat 'n fijn acteur, hij moet ook wel een fijn mensch zijn; leuke kop, altijd be schaafd, altijd er-geheei-in, hij werkt door zijn spel als 't ware bij anderen er uit wat er uit moet, een gecostumeerde leermeester. Jaap v. d. Poll was ons in dit stuk wat hard van toon, gemeenheid, slechtheid, ruwheid, doet meer griezelen als ze in den nacht op het pen sionportaal en nabij het sleutelgat, waarachter iemand staat te luisteren, worden gefluisterd, dan als ze worden uitgeschreeuwd. Jacques Snoek, die een sinjo-spraak mosst hebben, had in vergelijking met de soortgelijke schitterende praestatie van Dogi Rugani in de voorafgaande voorstelling van Dorientje, voor ons die beide stukben zagen een te zwaren han dicap. Waarom het een Engelsch inspecteur van politie (een agent is wat anders) vrij staat bij 'n onderzoek bij menschen thuis zqn hoed op te houden, is ons niet duidelijk. Heeft de regis seur van dit stuk, Van der Horst, er de fijne puntjes nog wel aangeslepen? En was verge leken met de vertooning van Dorientje iets slordigs in dit stuk; moedeloosheid? Ook hier 'n tikje malaise Hel slechte schouwburgbezoek in het algemeen wettigt het blijkgeven daarvan toch niet. Het is juist zulk een eerbiedwaardige praestatie van onze ras-tooneelspelers dat zij zich daarvan niets aantrekken. Mevr. de Boer van Rijk was ook nu weer de stil-beminde lieveling van het publiek. Men heeft het haar niet laten merken. Daarom me- moreeren wij het hier maar even. Ze weet 't hoop ik wel T. BEN GROENEVELD over: GENE ZIJDE VAN HET VOETLICHT. Deze bekende tot het „Groote Volkstooneél" behoorende acteur geeft in „De Toorts9e jaargang no. 9, als acteur de volgende geesti ge kritiek op het publiek ten beste: Acteurs en auteurs worden gretig beoor deeld, naar strenge regels becritiseerd, door ongeduldige menschen in de pan gehakt. Wanneer acteur en auteur niet zoo langzaam aan een zekere geduldige verdraagzaamheid verworven hadden, zou het er voor hun ge moedsgesteldheid slecht uitzien. Altijd streng en brutaal door de loupe bekeken worden is nou niet bepaald rustgevend. Ze zijn er nu een maal aan gewend en zeggen niets, ook als ze naar hun inzien verkeerd beoordeeld worden. Ge begrijpt me goed, het gaat bier niet om een simpele goede of slechte critiek. Het gaat om de juiste beoordeeling. We zoeken, we zijn vele harde uren bezig, heel ons leven is er op ingesteld; wij trachten iets te brengen, waar we bewust of onbewust gedeeltelijk of geheel ens wezen inleggen. Nu kan dit min of meer geslaagd, ja zelfs heelemaal mislukt zijn. Dit alles gebeurt niet alleen op tooneelgebied Elkaar juist beoordeelen en waardeeren zal wel steeds tot de moeilijkst te veroveren levens waarden behooren. Maar een rustig laten inwerken van stuk en spel, niet te haastig concludeeren, is toch wel een eerste vereischte. En betracht immer een zekere mildheid! Bedenk toch, dat om iets gaafs te geven, zoo ontzaggelijk veel factoren moeten meewerken; dat elke uiting betrekkelijk en gebvekkig is. Dit inzicht brengt meer waardeering en meer ge nieting dan ooit een streng critisch bekijken U geven kan. Al lijkt dit laatste nog zoo gewich tig. Nu hoop ik niet, dat U mocht denken, dat ik critiek zou willen uitsluiten. Dat zou al te dwaas zijn. Met de daad zal ik U het tegendeel bewijzen: ik waag me aan het critiseeren van het publiek. Wij worden door U becritiseerd. Laten we U op onze beurt critiseeren. Of dacht ge, dat ge daar in de zaal feilloos zat. Wel veilig zoo in het donker, dat ge U waant door niemand be spied te zien. Mis: wij bezien U, wij voelen U, misschien wel minstens even sterk als gij ons. Of dacht ge niet, dat ge u verraadt in momenten van hoorbare reactie of in oogenblikken van volko men stilte Is het nooit in U opgekomen, dat ge ons hin dert, wanneer ge lacht om gezegden, waar ge niet om lachen moogt? Hebt ge zelf nooit het pijnlijke gevoeld, als er gegiecheld wordt om een misschien wat stuntelige vsrdrietsuiting, die daarom niet minder levenswaar is? Voor den auteur en acteur is zoo'n reactie niet erg aangenaam; het kan den acteur er volko men uitbrengen en ontmoedigen. Gelukkig zijn er toeschouwers, die de acteurs heipen door hun medetoeschouwers sst toe te roepen. Dit moet natuurlijk weer voorzichtig gebeuren, niet te opdringerig en niet te verma nend, anders is de uitwerking tegengesteld. Maar ook heel andere dingen kunnen den lachlust van de toeschouwers wekken. Ja zelfs de kleinste onnoozelste dingen. Vaak valt mij ook op, dat het publiek gauw afgeleid is en eerder naar min of meer onnooze- le handelingen kijkt dan te luisteren naar de dialoog. Dan is de dialoog minder belangrijk, hoor ik U toeroepen. Of de acteur of actrice speelt niet boeiend genoeg. Ach, was het steeds •maar zoo eenvoudig. Het lijkt ook wel, of de een den ander in de zaal aansteekt. Is er een* „lachebek" bij, dan sleept deze gauw een andere mee. Het tooneel vooral is absoluut een kwestie van concentratie, voor den toeschouwer net zoo goed. Concentratie op wat de schrijver geven wil, op hetgeen de acteur uitbeeldt. Concentree- ren op die verscholen draad, die achter woor den en gebaren ligt, is moeilijk en vermoeiend. Toch kan men alleen op 'deze wijze alles mee leven en begrijpen. Hoe kinderlijk is het nu, wanneer men zich laat afleiden; men is plotse ling de draad kwijt; men is er uit en het kan soms heel lang duren voor men er volledig weer inzit. 't Is moeilijk, ik weet het, de acteur moet hetzelfde doen, maar het is eigenlijk voor een volledig genieten noodzakelijk. Tracht U hierin ie oefenen, als ge in den schouwburg zit. Het geschuifel en het hoesten in de zaal zal er minder door worden. Nog iets van U wil ik becritiseeren. Het is te gauw onder-den-indruk zijn. Denk niet, dat het voor een acteur of actrice prettig is, wanneer het publiek sentimenteel- huilerig reageert op dingen, die eigenlijk niets met, het stuk hebben uit te staan. In den regel huilt het publiek om eigen verdriet. Menigmaal is gebleken, dat men bij het zien en hooren van een scène verzonk in eigen leed en daardoor niet meer luisterde, men als het ware doof werd. Heel begrijpelijk, heel menschelijk, maar ge zult met me eens zijn, dat hiermee alle objectiviteit, het werkelijk genieten en het bevrijden van de kunst totaal verdwenen zijn. Want het eigen verdriet verlost niet, integendeel het benauwt ons en het is juist o.a. de kunst, die ons daar van bevrijden kan, die ons werkelijk verzoent met ons leven. Immers een blik, een meeleven in anderm.anslief en -leed stemt ons klein tegen over ons zelf. Daarenboven wordt het gezien door het kunstenaarsoog, dat scherper zien, beter de oorzaken waarnemen kan. En volledig begrijpen, is vergeven, luidt een Fransch spreek woord. En nu kom ik aan mijn laatste opmerking. Men vergeet maar al te vaak, dat kunst ook vooral een zaak van schoonheid is. Men denkt maar al te vaak door het aldagleven op het tooneel te vragen, hiermee kunst te zien. Niets is minder waar. Het is zeker eveneens juist en goed de werkelijkheid op het tooneel te vragen, maar de innerlijke, echte waarachtige werkelijkheid, die heusch niet vastzit aan de buitenkaotsche verschijningsvorm, zooals het al-dagleven zich aan ons voordoet. Staart u niet blind op de vraag, of het leven op het tooneel er precie/s zoo uitziet als het al-dag'even. Bedenk, dat het tooneel een wereld van fantasie en droom is, waarin een psycholo gische l.-erkelijkheid zich openbaart. En hoe minder we nu vastzitten aan kleine, onbelang rijke verschijningsvormen van het al-dag-leven, hoe meer de droom, de schoonheid zich uiten kan. Niet in wat we onmiddellijk gedetailleerd waarnemen, maar in wat daar achter ligt, schuilt de schoonheid. Zij geeft een mooie glans aan alle dingen, het is of ze tusschen de dingen geweven is. Zij wekt in ons harmonie en stille rust. Ge verzoent u met het leven, want ge vindt het leven mooi en groot. Deze schoonheid moet ge ook op het tooneel zoeken, in de dialoog, in het gebaar, in de uit beelding van een rol, in het harmonisch spelen onderling. Mijn critiek op u is voorloopig ten einde. Ge voelt u terneergeslagen? Ik hoop van niet. Laat ik er dit tenslotte bijvoegen, dat tot nu toe het publiek van het Groot Volkstooneel, èe'n der beste en prettigste is, waarvoor we speel den. Ten eerste is er een natuurlijke discipline in de zaal, ten tweede, staat het nog onbevan gen, beeft het eerbied voor het werk van de tooneelspalers en is het alzoo niet noodeioos luidruchtig. Dusonze recensie is zoo slecht nog niet. (Hier en daar verkort.) DOUGLAS' NEGER. REVUE „LOUISIANA" TE HAARLEM. In de Revue-operette „Louisiana", die door het vermaarde Negertheater onder leiding van Louis Douglas op Woensdag 30 September in den Stadsschouwburg te Haarlem wordt uitge- .vosrd, zullen medewerking verleenen: Louis Douglas, de danser-acteur, die ook de auteur is van de Revue-Operette „Louisiana" en in wiens handen de regie der voorstelling is; de solozangeressen en zangers: Louise Hopkins, Marion Cook (Louisana), Rose Pin- texter, Francis Mores, Ben Kinner, de solo- dansers en danseressen Mike Riley, Anna Wehley, Rose Glasspool, N. Pintexter, Dinah Fields, Byron Jores, J. Coles, Ralph Thomp son, voorts de Louisians Jazz Dance Girls en het Louisiana Neger Jazz-orkest en de Ju bilee Singers, het Negerzangensemble, waar over de Nieuwe Rotterd. Crt. schrijft, dat haar dit ensemble liever is dan de Revellers. Algemeen Handelsblad; Louis Douglas is zonder concurrentie. Zijn dansen is fabelachtig van snelheid en soepelheid en doet den toe schouwer van de eene verbazing in de andere va'ien. N. Rotterd. Crt. vindt het een verbluffend dansen prachtige clownerie fabelachtig orkestDouglas een demonisch veelzijdig atist, zeldzaam danser en zeldzaam acteur te gelijk. MaasbodeZeer artitieke prestaties dans en muziek fabelachtig Utrechtsch Dagblad: Een apotheose van den negerdans en een apotheose van den jazz phenomenaal musiceerend negerorkest. HELMA MYLIAN. De jeugdige ballerina Helma Mylian, die onder auspiciën van impresario Ernst Krauss een tour nee 'door ons land zal maken, zal Woensdag 7 October a.s. in „Diligentia", Den Haag, haar eerste gast voorstelling geven. Helma Mylian komt Vrijdag 9 October in den Stadsschouwburg te Haarlem. VOETBAL. De uitslagen der voor de tweede klas A. ge speelde wedstrijden op Zondag 20 September lui den als volgt: Kinheim—D.W.S. 3—5 Spartaan=-V.V.A. 02 Z.V.V.—Haarlem 2—3 H.R.C.Bloemendaa! 41 Kinhelm heeft de spurt in haar nieuwe omge ving niet onverdienstelijk ingezet. Wel is waar ontgingen den Velsenaren de punten, maar tegen een elftal, dat nog dit jaar promotie-wedstrijden voor de eerste klas speelde, is verliezen geen schande. Dat de geel-zwjarten kans zagen de D.W.S. keeper drie maal te passeeren, pleit voor de kracht van hun aanval. Intusschen is het Kinheimterrein verre van ideaal, en het is te hopen, dat het nieuwe „van Gelder-Stadion", waarin waarschijnlijk de club van Luttik gaat spelen, een vlak voetbalveld biedt. Ook V.V.A. begon goed, door van Spartaan te winnen. Van krachtsverschil was weinig sprake. Alleen schoten de V.V.A.'ers vrij wat beter dan de roodbroeken. Toch ging de rust met blanken stand ln, dank zij vooral het goede doelverdedi- gen van den Spartaanschen keeper Oerlemans. In de tweede helft maakte Fiedler, die zijn „spikes" weer verwisseld heeft voor de voetbal schoenen twee goede doelpunten, en bracht daar mede zijn elftal in veilige haven. Zooals wij in ons vorig overzicht voorspelden, heeft Haarlem het zeer zwaar in Zaandam ge had, zoo zwaar zelfs, dat de uitslag evengoed om gekeerd had kunnen zijn. Nadat Z.V.V. de leiding had genomen, zorgde Breeuwer er voor, dat de rust inging met een 21 stand voor Haarlem. Z.V.V. wist later weer gelijk te maken en in een periode, dat de Zaandammers een sterk offensief openden, werd een uitval hen noodlottig, waar van Breeuwer voor de derde maal profiteerde, en tevens de „hattrick" verrichtte. Een lastige klip hebben de Haarlemmers dus omzeild. Mochten wc de vorige week er met voldoening op wijzen, dat het Bloemendaalelftal definitief geformeerd was, even, nadat de copy gepost werd kwam het ontstellende bericht, dat Sunter en IJfs voorloopig niet zouden spelen. Zwaar gehan dicapt trokken we dus naar den Helder, waar we op een uitermate lastig te bespelen terrein een enthousiast en „hard" spelende tegenpartij troffen. In de eerste helft ging het nog. H.R.C. nam de leiding, maar Charlie de Bock passeerde di rect hierop den keeper der gasten. Wederzijdsche aanvallen volgden, van welke die der Racers veel gevaarlijker waren, ook al door het weifelend optreden onzer achterhoede. Enfin, met kunst en vliegwerk hielden we tot de thee de stand gelijk. Dat we boven onze krachten geleefd hebben werd na de rust bewezen, toen Huisman op so lide wijze nog driemaal gepasseerd werd. Het spel der onzen was wel een bittere ontgoocheling na de prestaties der oefenwedstrijden, We waren overtuigd van de verzwakking onzer defensie, maar hadden nog genoeg vertrouwen in de kracht onzer voorhoede en dit vertrouwen werd hopeloos beschaamd. Er zat geen gang en spirit in' den aanval. Zonder eenig systeem wer den de attaques opgezet, het schieten was slap en slecht, goede voorzetten waren te tellen, in 't kort 't was mis. Een excuus mogen wij vinden in de meer verdedigende dan aanvallende rol, welke onze middenlinie speelde, daartoe gedwongen door het onzekere spel der backs, maar hiermede het falen der voorhoede geheel goed te praten is onjuist. We noteerden w!eer heb totaal gebrek aan energie en geestdrift, dus dezelfde kwaal, die ons vorig jaar zoo lang in de put hield. Hier moet verandering in komen, anders vreezen we het ergste Voor a.s. Zondag is het programma als volgt samengesteld, V.V.A.—Haarlem D.W.S.—H.R.G, W.F.C.—Z.V.V. Alc. Victrixde Spartaan Bioemendaal—Kinhelm. Voor de tweede maal in successie krijgt Haar lem een zware taak te vervullen. Het verjongde V.V.A. heeft de smaak der overwinning te pakken en zal haar huid duur verkoopen. Ook !nu weer meenen we echter een Haarlem-succes te kun nen voorspellen, omdat de grootere techniek en routine der Haarlemmers, ruimschoots op zal we gen tegen alle enthousiasme der Amsterdammers. D.W.S. zal ongetwijfeld korte metten maken met het bezoekende H.R.C., dat, al heeft het dan al reeds een mooi succes geboekt, toch niet tot de vooraanstaande elftallen gerekend moet wor den. Daarvoor ontbreekt aan de techniek der „rood-jakken" te veel. W.F.C. komt de eerste maal voor de competitie 'in 't veld. De Wormerveerders hebben serieus geoefend, en sloegen twee weken geleden de eer ste klasser K.F.C. nog met 31. Bovendien geldt 't hier een semie-plaatselijke ontmoeting, en leed Z.V.V. vorig seizoen met een zware nederlaag in 't Wormerveersche sportpark? De Zaandam- kanters hebben dus op te passen voor een tweede nederlaag, waardoor zij een grooten achterstand zouden krijgen. Ook voor Alcmaria wordt het meenens. Van de kracht dezer oude vereeniging weten wij wei nig. Zij heeft bijna hetzelfde elftal van vorig jaar, waarmede ze zeer wisselvallig' speelde. Toch achten we de Alkmaarders sterk genoeg zich op eigen veld Spartaan van 't lijf te houden. En wat zal Bioemendaal doen? Zich herstel len van een misstap of.Gelukkig speelt onze achterhoede weer op oude kracht, en dit zou den doorslag kunnen geven, omdat de middenlmie zich geheel aan de voeding der voorhoede kan wijden. In geen geval echter mag de tegenpartij onderschat worden! Er zijn eenige zeer goede voetballers in het bezoekende elftal, dat zich krachtig zal verzetten tegen een tweede neder laag. Speelt Bioemendaal voor wat het waard is, dan zijn we voor den uitslag niet bevreesd, in 't andere geval kan men de beide punten wel weer afboeken. De lagere elftallen behaalden deze resultaten: D.I.O.Bioemendaal 2 20 Bioemendaal 3D.I.O. 2 0—3 Bioemendaal 4H.F.C. 4 i0 Bioemendaal 5Swastika 3 7—1 Junioren: D.C.O.Bioemendaal b. 114 HalfwegBioemendaal c. 3—2 Bioemendaal d.Edo b. 210 Voor den Haarl. V. B. spelen Zondag: Bioemendaal 2Zandvoort 2 10 uur. R.C.H. 7Bioemendaal 3 10 uur. Zandvoort 3Bioemendaal 4 11 uur. R.C.H. 9Bioemendaal 5 10 uur. Junioren; Bioemendaal b.T.H.B. 10 uur. Adspiranten (Zaterdag). Bioemendaal a.Zeemeeuwen 3 uur. D.C.O.Bioemendaal b. 3 uur. VI. Vogels b.Bioemendaal c. 3 uur. A. C. Vergaloppeerd. Twee oude dames, leden van de commissie van toezicht, brengen een bezoek aan een in richting ter verbetering van misdadige vrou wen. De directeur geleidt haar in een kamer, waar zich twee vrouwen bevinden. Een der bezoeksters fluistert aanstonds tot den directeur: Men kan het wel zien, hoe diep zulke vrouwen kunnen zinken. Welke vreeselijke uitdrukking ligt er op haar gelaat. Wie zijn deze vrouwen? Dit is de ontvangkamer, antwoordt de directeur, en deze dames zijn mijn vrouw en dochter!" Het licht van mjjn leven. Het jonggetrouwde vrouwtje dweept met haar man. Zij zegt: hij is het licht van mijn leven. Hoe kan 't ook anders, spot een harte lijke vriendin, - hij mag nooit uitgaan, Ned. Herv. Kerkgenootschap Santpoort, V.m. 10 uur, Prof. Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga. „Buitenstaanders" (Lk. 8, vrs. 20—21). (Van onzen De burgemeester o ambtscostuum (de heer mr. Gerritsz, die zich bezighouden, waren Koningin te gaan begi toespraak; „Dames en heeren. i moeilijke dagen, moeilijl die geen weg weten mede door henzelf tev orde te geraken, ons meentezaken in engerei hoefte om als voorzit het hoofd is van onze spreken van wijdere st gebied.. Het is wel eei dat wij hebben uitgedie in onze maatschappij haafd kan worden als hunner persoonlijkheid leggen. Ik ben de laats in hoffelijkheid, waar 1 geslacht,, maar ik zou lijkheid en aan uwe ree neer wij na de aanb nement voor internatic werkzaamheden hier aa van rechtmatige trots te uiten wegens het 1 journalist, die hier i heeft gezeten en die ho< lem's Dagblad (al moj zetenet ontrouw zijn heeft genomen voor dil zijn twee millioen vierh gen van Nederlanders t laten zal indruk te ma conferentie welke in I jaar onder de auspic (uitroep van den heer ik herzeg in het bijzon van den Volkenbond, s Juist het feit, dat ons gesproken en althans heeft te kennen gegevei del om Internationale in verband met de ent de heer Titulescu, de gehouden Volkensbon» Henny, Peereboom en geeft mij de zekerhei recht hebben van ei spreken. Het initiatief, gegaan strekt ook ons jaar, behalve in gees tusschen de landen woord vrijhandel in ont dat men aan de wei- wend, als de volkeren Verloofd: A. S. LIND en JAN F. VAN DAT» Bloemendaalscheweg Bioemendaal. Julianalaan 1$. Overveen. 17 September 193a.*. TAPIJTEN, MEUBI enz. koopt steller onder geheimhoudini tegen hoogen prijs. Brieven onder lett Bureau dezer. GEVRAAGD. Billijke condities. Waldeck Pyrmontslraa HAARLEM. Club- Quick- nieuws Club- VLI1 Club- Stepha Kindei lichtin 7 tot Vraagi f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1931 | | pagina 4