GOSEN SCHIERING Centrale-Ver warming Oliestooklnrlelitlngen. GARAGE K. A. DEKKER Radio-Service Verkoop naar Inkoop L. QUIST Hotel Vreeburg TECHNISCH-BUREAU Dr. J. W. POSER Luxe Automobiel-Verhuurinrichling HEEMSTEDE H. M. Eggers Februari 1932. Het Bloemendaalsch Weekblad. HAARLEM TEL. 12660 Adverientiën: ZWITSERSCHE BALSEM Korte Kleverlaan 5, Bloemendaal. TELEFOON 22927. Bewaar dit adres, U heeft het noodig wanneer de garantie van Uw Phi ips toestel of luidspreker is afgeloopen. Oud-Insp. Philips-Radio Heemstede Postlaan 15 Teï. 28688. GARAGE „HARTENLUST" N. V. K. VIS S E R s Autodi. listen Dagelijks gezellige dancing. Prima consumptie. Entree f 0.25, kampioenschap. Over en weer werden vriende lijke woorden gewisseld. De lagere elftallen speelden als volgt: N.O.G.Bloemendaal 4 23 Junioren: - R.C.H. aBloemendaal a 24 Bloemendaal cH. F. C. a o9 Adspiranten: SpaarndamBloemendaal b 42 Bloemendaal cSpaarndam b 60 In verbapd met (Jon internationalen wed strijd NederlandBelgië zijn er voor Zondag a.s. geen wedstrijden vastgesteld. HANDBAL. G.V. LIJNDEN I—G.V. RAPIDITAS 6—1. Nadat door een der damesleden van Rapidi- tas bloemen zijn aangeboden aan den Lijnden aanvoerder wegens het behaalde kampioen schap van Haarlem, neemt de wedstrijd een aanvang. Aanvankelijk gaat de strijd gelijk op, tot een kwartier voor rust, dan neemt Lijnden het initiatief tot een serie goede aanvallen, waarbij, zij dan ook mede door enkele fouten der Rap-verdediging, succes heeft. Bij de rust is de stand reeds 50. Na de rust is Rapiditas beter op dreef. Bij een Rap. aanval weet Pal de eer te redden, 6—1. De strijd gaat nu gelijk op; -Rapiditas mist nog eenige kansen. Ten slotte scoort Lijnden nog eenmaal, 61. A. H. C.—G.V. RAPIDITAS (Dames) 3—2 Direct ontwikkelt zich een vlug spel en neemt A.H. C. de leiding. Door slecht steunen van de Rap. halflinie is A. H. C. sterker en weldra is de stand 20. Na goed samenspel in de voorhoede der zwart-witten weet <mej. Vis ser ten slotte 21 te maken. Na rust is de aanval bij de gasten beter. De midvoor weet na mooi opbrengen van den rechtsbuiten, ten tweede male te doelen, 22. A. H. C. weet kort voor het einde de winnende goal te scoren, 32. Sedert de vorige ontmoeting dezer clubs is het spelpeil aanzienlijk gestegen, wat wel be wijst, dat de handbalsport er bij de dames ook in zal komen. (Wanneer zien wij de B. G. V.- dames eens verschijnen op het Handbalveld 1 Voor Zondag a.s. zijn de volgende wedstrijden vastgesteld: G.V. ConcordiaA. H. C. II. Om 10 uur heeft deze strijd op 't Leidsche Vaart terrein plaats. Een gelijk spel lijkt ons wei de te verwachten uilslag. RapiditasA. H. C. I. Rapiditas speelt Zondag a.s. haar laatsten competitiewedstrijd in Haarlem (N.) op haar terrein aan den Vergierdeweg. De wedstrijd begint om 2 uur 30 en zal ge.eid worden door den heer J. v. d. Pol. RapiditasGymnasium. De dames van Rapiditas spelen om half twee een wedstrijd tegen de meisjes van Gem. Gym nasium. Hier zal Rapiditas zich wel de meer dere weten te toonen. Ook deze strijd zal ge streden worden aan den Vergierdeweg op het Rapiditas-terrein. EENE IN WAARHEID MODERNE LEVENS BESCHOUWING. Ds. H. J. Mispelblom Beyer schrijft in No. 2 van den 28sten jaargang v. „De wapens neder" de volgende voortreffelijke karaktert&ekening over Clara Wichmann. Er is een beschroomdheid, welke voortkomt hit een diepgevestlgde eerbied voor het leven, zoals dit zich in natuurlike, persoonlike en sociale vormen openbaart. Schroom is het deal van die mens, die zich heeft bevrijd van de krampachtige verenging van het fanatieke streven naar één vastbepaald en omschreven doei en die tegelijk uit innerlike noodzaak tot de daad gedrongen wordt. Uit eerbiedige schroom laat zulk een mens af van bruusk in grijpen in ander leven, staat hij af, niet om zich op zichzelf te stellen, niet om zich van de ander af te zonderen, maar juist om zich te verdiepen in dat wat meer is dan het toevallig individuele, om zich te richten op strekkingen in zichzelf en in de ander, die het individuele en beperkte bestaan tot persoonlik en sociaal leven kunnen verdiepen, verruimen, vergeest:- liken. Eerbied voor de andere mens vloeit met voort uit een overschatting van die ander (ver wijt dat van verschillende zijden tegen het hu manisme wordt aangevoerd), heeft niet te maken met hovaardig, zich nederbuigend mede lijken en weldadigheid naar vermogen, doch heeft betrekking op de mogelijkheden, welke in de ander aanwezig zijn, en op de strijd en het vaak onbegrepen en daardoor juist zo tra- gies leed, die het gevolg zijn van het conflict in de mens tussen wie hij is en wie hij naar diepste wezen zou willen, in ieder geval zou dienen te zijn. Eerbied voor het leven in het algemeen, voor het menselik leven in het bizon der betekeDt erkenning tenvolle van duistere instinktieve driften, maar tevens een onwan kelbaar geloof in de redelike zm en in de mo- gelikheid deze in het heden te verwerkeliken. „Laten wij levensgeloovigen zijn niet in dien zin, dat wij het goede alleen van de Toekomst verwachten, maar dat wij ook i n Heden en Ver leden reeds het Hoogere zich zien ontwikkelen", schreef Clara Wichmann eens, zij, die met haar leven dit geloof, „met Levenseerbied als grond slag en Levensontwikkeiing als doel" (Mevr. G. KapteijnMugsken), beleden heeft. Stond zij beschroomd tegenover een mens luisterde zij met haar volle aandacht naar hem, zij, die als geen ander luisteren kon, dan was zij innerlik actief, want dan richtte zij door haar echt- mcnselike, waarachtige toewijding ds aandacht van zichzelf en de ander op dat. wat zin kon geven aan de ogenschijnlik alleen maar verwar rende en onoplosbare moeilijkheden. „Want zij was zoo vol vertrouwen in haar medemenschen; ze verwachtte van ieder bet beste, en daardoor haalde ze ook het lleste uit ieder mensch naar beven. 'Wie met haar sprak, herinnerde zich zijn beste vc- ir rinens en zijn hoogste p'.annen; om dat zij goed wilde en leefde, met alle kracht die in haar was, kwam ieder van haar vandaan, met een vernieuwde wil, om, op zijn eigen ma nier, toch ook te trachten iets moois van zijn leven te maken." De ene mens komt bij de ander om een op lossing, een antwoord. Clara deed verstaan, dat de mens slechts in het leven zelf zijn moeilijk heden kan oplossen of aanvaarden, dat hij zijn leed alleen maar dragen kan door het zélf in een ander licht te zien. Zij trooste dan ook niet in de traditicneele zin van het woord door een welgemeende doch afgesleten fraze, maar zij deed ook onuitgesproken een beroep op de eigen activiteit en het besef van menselike waardigheid. En zij kon dit doen, omdat haar eigen ieven door dit zelf-respect gedragen werd. Haar demoed betekende geen gevoel van min derwaardigheid al heeft zij in haar jeugd blijkbaar de zo veelvuldig voorkomende span ning tussen minderwaardigheidsbesef en gren zeloze zelfoverschatting intens gekend en door leefd vond dan ook geen zo dikwijls optre dende tegenpool in het geloof aan een macht, hemels of aards, aan wie de Wrake is. Demoe- dig was zij, omdat zij de betrekkelikheid van haar bestaan, de beperktheid van haar kunnen sterk besefte, doch tevens was zij verzekerd, omdat zij wist, dat alleen door de betrekkelik heid en de beperktheid in het algemeen, dus tevens door de hare in het biezonder, zich alge mene strekkingen en waarden kunnen doen gelden. Was zij diep overtuigd van haar broos heid en van de harde machten in natuur en we reld, de wijsheid van Pascal was in zoverre zeker ook de hare, dat zij in* zich wist een on- overwinnelike kracht, die meer is dan de hard heid daarbuiten, immers zich van zichzelf be wust en in zichzelf rustend. Zij wist,- zoals zij ergens schreef, „dat het fijnste, teerste o p d e n d u ur nooit te gronde zal gaan door aanraking met de maatschappelijke realiteit". Dit geloof in andere krachten dan die van geweld en dictatuur uitte zich echter niet slechts op deze wijze, negatief, doch dreef haar ook tot positieve daad. Zij, voor wie door natuur en aanleg een bespiegelend en dromend leven weg gelegd scheen, wist, dat een dergelijk leven, in dien het betekende onthouding van strijd in het maatschappelike leven, het grootste verderf be duiden zou. „De verfijning zonder grens betee- kent óók een verlies van warm-menschelike hulpvaardigheid - daargelaten dat zij uitloopt op een accepteeren als van-zelf-sprekend van de verzorgdheid in het dagelijksche leven; ver zorgdheid met voedsel op tijd, met brandstoffen, met al de dingen die de primitieve mensch keer op keer, met moeite verwerven moet. Zeker, zonder een betrekkelijke verzorgdheid in die dingen geen hooger leven maar oen uitslui tend hooger leven wordt parasitair, raakt los van zijn bodem, verwaarloost zijn menschelijke plichten." „In het volledige menschelijke lever, behooren schouwing en activiteit beurtelings mee te doen." Zij kende geen abstrakte rust, zo min als zij abstrakt denken kon erkennen. Haar denken was be-denken, hèr-bedenken, opnieuw doorle ven. Haar verlangen om zich steeds weer in het verleden te verdiepen, haar historiese zin was geen onbewuste vlucht uit de werkelik- heid van het heden, integendeel: zij verdiepte zich in het verleden om dit zo volkomen moge- ik in zich op te nemen, om het te laten heen gaan door haar persoonlikheid (alle geschiede nis is immers legende, d.w.z. moet gelezen wor den om tot werkeliliheid te worden, doch be- taat niet als zoodanig,) om door deze vrucht bare aanraking haar eigen wezen en daarmede haar eigen denken te ontplooien en te verrijken, pdat het verleden mede in haar meerdere be wustwording in het heden een kracht zou wor den tot opbouw van de toekomst. Zij wilde juist dóór de beschouwing van het verleden heen een nieuwe band met de toekomst knoo- pen". Het is immers juist een van de grote vragen van deze tijd hoe uit en over het betrek- kelikheidsinzicht heen tot een nieuwe affirma tie en een nieuwe activiteit te geraken. Bij het joeken naar een oplossing zou de kennis van het verleden de grootste dienst kunnen be wijzen. En haar arbeid voor de toekomst was geen vlucht uit het harde heden in een wereld van illusie, doch één poging om reeds nu te verwerkeliken wat worden moest. En daarom kwam 'thaar minder aan op een vaste doelstel- ing haar historiese zin gaf haar de nodige :cepsis ten opzichte van een programmatiese ontwikkeling der wereldgeschiedenis, waarteger. ook haar geloof in de mens als spontane factor in het wereldgebeuren telkens in opstand kwam dan op het gebruik van de juiste middelen, van die middelen dus, die in overeenstemming waren met het beginsel, dat men beleed. Haai idealisme was zó werkelik, dat zij begreep, dat men geen andere wereld zou bouwen dan die welke ontstond uit het, materiaal, dat men in het heden gebruikte. Zo krijgt iedere strijd, ook de meest beperkte een meer dan tijdelike betekenis. Immers de wijze, waarop men strijdt, is bepalend voor het punt, dat men in menselik opzicht bereikt. Clara streed mee in de vrouwenbeweging, doch be langrijker dan dat wat door overwinningen be reikt zou worden, was haar wat er aan nieuw vrouwenleven in de strijdende vrouwen zou proeien. Zij erkende, met haar groot begrijpen, de noodzakelikheid der beweging, maar wist te vens, dat daarop zou volgen „het stadium van vanzelf-zijn", het stadium dus, waarin de vrouw zichzelf zou hebben geëmancipeerd. Dan zou de krampachtigheid uit de ook dan wellicht nog zéér noodzakelike strijd almeer verdwijnen en met het toenemen der innerlike kracht zou de betekenis der beweging toenemen, ook in deze zin, dat er een nieuw wederzijds begrijpen, een menseliker contact en samenwerking tus sen vrouw en man mogelik zou worden. Het zou dan niet langer gaan om eenzijdige ver overing, doch om gémeenschappelike bevrij ding. Deze overwinning der tegenstrijdigheid tus sen mensen en mensengroepen van binnen uit is kenmerkend voor Clara's houding ten opzich te van de grote vraagstukken van onze tijd. Geen wonder was het, dat haar aandacht, die geboeid kon worden door een simpele bloem, uitging naar de eenzamen en tekortgekomenen, naar de verstotenen, naar de misdadigers. Zij doorzag de samenhang tussen deze maatschap pij en veel misdadigheid. Zij ontkende de mo- geiikheid als rechter te kunnen oordelen. Zij pleitte tegen het huidige strafstelsel, dat nog uitgaat van het hard tegen hard en waarin overheersend is het element der primitieve zelf handhaving en instinktieve zelfverdediging. Zij had oprechte eerbied voor het leven en de strijd van hen achter de tralies. Al begreep zij volkomen, dat van een werkelike radikale om wenteling op dit zo belangrijke gebied geen sprake zou kunnen zijn zonder een daarmede in alle opzichten samenhangende omwenteling in de maatschappij. Geen wonder was het ook, dat zij zich ten zeerste interesseerde voor de Mon- lessorie-methode en de beginselen daarvan in haar universele levensbeschouwing opnam. Zij voelde, „dat hier den kinderen in, allen eenvoud en puurheid gebracht werd wat ook zij zoo zui ver in zich droeg, maar waar de menschheid zich in een lange pijnlijke worsteling toe op te werken had". Zo wist zij zich door haar zuivere mense- likheid te bevrijden van haar onvermijdelike beperktheid door klasse en milieu, zonder dat zij kenmerk van echte bevrijding dit ver leden ooit vergat, zonder dus ook dat zij over ging tot een andere klasse. Daardoor juist kon zij door de arbeidersbeweging worden erkend, d.w.z. door dat gedeelte, dat nog niet verstard is in klas'sestrijd-dogmatisme. Zij deed geen krampachtige poging om anders te zijn dan zij was. Zij wist dat zij nimmer als de anderen worden kon. Doch zij was voluit zichzelf' en daardoor wist zij „het vereenzelvigingsgevoei bij den arbeider met haar eigen persoonlik heid" op te wekken. Zij bleef zichzelf, doch dit „zelf" was door haar leven en haar innerlike strijd zo algemeen-menselik geworden, dat het haar niet meer ging om haar partikuliere over tuigingen en opvattingen, doch om de bevorde ring van die gezindheid, waardoor alleen een menseliker wereld mogelik wordt. Zo hielp zij in het debat haar tegenstander om zelf tot klaarheid te komen omtrent zijn eigenlike be doelingen, waardoor deze tot een strijdwijze werd gebracht, welke niet langer beoogde de ander te vernietigen, maar de gemeenschappe- like zaak te dienen. Door haar persoonlikheid werd zij terecht eens genoemd „een van de apos telen van een nieuwe geest in de arbeidersbe weging". Terwijl zij een duidelik onderscheid maakte tussen de gewelddadige opstand van een onderdrukte groep, klasse of volk èn het I heersersgeweld tot handhaving ener bevoor rechte positie, kon zij op grond van haar levens beschouwing, die tegelijk haar levensbeginsel was, niet anders dan geweld, evenals alle mi litarisme en dictatuur, verwerpen als middel in de strijd voor het socialisme. Zij deed dit ech ter niet op grond van een uiterlik gebod, doch uit de overweging, dat de mensch, die andere middelen gebruikt, het geweld niet meer ge bruiken kan, als schadelijk uit zedelik en so- ciaal-ekonomies oogpunt ter zijde schuift. Zij legde dan ook zeer sterk de nadruk op de nood zakelijkheid van de zelforganisatie van de ar beid, de regeling van het produktijjproces door de betrokkenen zelf. De verschillende stroomin gen, welke zij samenbracht onder de naam van nieuw-syndicalisme, beschoude zij als „de uitdrukking van wat in onzen tijd, het anar chisme op economisch gebied in hoofdzaak meebrengt. In onzen tijd; want „bet" anarchis tisch beginsel alleen als eeuwig vrijheidsbe ginsel gedacht is ijl; wij kennen het alleen in contrete, historische verschijningsvormen. Daarom meen ik, dat anarchisten in al de ge noemde bewegingen het beginsel te begroeten hebben van een opbouw van vrij economisch leven, en van een ganseh andere maatschappe lijke organisatie dan óf kapitalisme óf staats socialisme." Zo was haar belangstelling veelzijdig, uit stralend van haar milde persoonlijkheid. Zij kende geluk in het leven, geluk als zij de schatten uit het verleden in zichzelf mocht op nemen om ze door te geven aan de geslachten die komen. Zij kende misschien het lokken van de weemoedige vreugde der herdenking van wat was, maar zeker was zij te menselik om zich 'daaraan over te geven. Zij had een te ster ke behoefte om juist het beste, wat zij in zich droeg, te geven, omdat zij wist, dat dit geen partikuiier bezit was partikulier bezit doodt het was van allen voor allen. Als 17-jarige schreef zij een: „Jezus heeft zijn parelen voor de zwijnen geworpen en dat vind ik groot van Hem". Zij heeft getoond dat zij dit meende en het teerste gegeven in de hardste der werel den. Het geluk, dat zij kende, was het geluk van de drempel-tijd, van de overgang. „Misschien wordt nooit zoo rijk geluk beleerd als in de ken- teringsdagen, wanneer de verlossing en ver zoening gevoeld wordt van een strijd, dien de nieuwe generatie niet meer zal hebben gekend. Misschien zelfs moeten wij zeggen, dat het ge 'uit, de harmonie, niet in de toekomst ligt. Want die toekomst kan weer zijn: de verstar ring, het normworden na den tijd, waarin eep nieuwe waarde verworven is. Misschien nmeten wij er toe besluiten, dat wèl de smartelijkste maar ook de rijkste tijden zijn de tijden van overgang." Dit is het geluk, dat beleefd wordt als een mens de schoonste belofte uit het verleden in vervulling ziet gaan en als hij bereid is poort te zijn, die doorgang geeft naar betere toe komst. Dat is het geluk van de mens, die even de aanraking beleeft in het heden met een on gekend schone werkelikheid. „Het verzoende even behoeft niet te zijn: het verzoende leven in den zin der resignatie, maar in dien van het met beide handen aanvaarden van opgang en neergang en wederom opgang der dingen niet om als laatste anker in dien opgang te geloo-ven, maar om ds heerlijkheid van iedsr oogenblik van dien opgang zelf. Dat is geluk, dat de mens vernieuwt en herschept. En het is ons geluk, dat wij iets van dit alles in Clara hebben mogen heieven, misschien slechts een enkel moment, wel bijna zeker naar ons menselik oordeel te kort, maar daarom zal haar leven en haar werk niet minder inspire rend voor ons zijn het zal ons opwekken om zelf te worden, die wij op ons best zijn. H. J. MISPELBLOM BEYER. FRANSCH GELD AAN HITLER. Van den kanonnenkonlng. Het Fransche socialistische kamerlid Paul Faure heeft in een openbare vergadering te Dresden onder meer het volgende medegedeeld: Het Fransche burgerlijke blad „Le Journal" noemde onder de financiers van de Duitsche nationaal-socialistische beweging ook de Tsje chische Skcda-Werke; het aandeelen-kapitaal van deze fabriek is voor het grootste deel in handen van de Fransche munitie-fabrieken Schneider-Creuzot. Op een naar aanleiding van deze onthulling in het openbaar gestelde vraag kreeg hij geen antwoord, Een directeur van Schneider bezocht hem echter persoonlijk en deelde mede, dat niet de Skoda-Werke zelf, doch de Duitsche direc teuren van deze firma als financiers van het fascisme bekend waren. Faure voegt hieraan toe dat, wanneer Schnei der's ondergeschikten de Duitsche oorlogsdrij vers van geld voorzien, zij er toch wel van over tuig moeten zijn, dat hun superieur daar niets op tegen heeft. NOG EEN EVEN JUIST ALS DROEVIG UITKNIPSEL. Ingenieur Gergacsevics Besloot een voor dracht te Berlijn op 7 Maart 1930 over de moderne oorlogstechniek met de volgende woor den: „Van mannenmoed en grensverdediging, van l'ront en achterland en van de heele woorden schat van 1914 is in een volgenden oorlog geen sprake meer. Een enkele vlieger kan een zwerm van 1000 onbemande bommenvliegtui- gen meenemen en ze op een afstand besturen. Raketkanonnen zullen over landen en zeeën heen de millioenensteden in de ascn leggen, de onketende gasoorlog zal op grooten afstand soldaten en burgers, grijsaards, vrouwen en kinderen tot weerlooze slachtoffers van een woeste moord- en brandpartij maken, waarbij aanvallers en verdedigers elkaar in het geheel niet te zien zullen krijgen. In de toekomst zal men voor de uitroeiing van geheele volken niet terugschrikken. Over winnaars en overwonnenen zuilen er nauwelijks zijn, alleen maar velden met lijken. Er zal nie mand zijn om voor den ander een graf te del ven", GOED ZOO. Er bestaat in Den Haag een orgaan van Haag- sche instellingen voor voorbereidend hooger en middelbaar onderwijs, „De Schakelaar". Het nummer van 23 Januari 1932 is geheel gewijd aan „De Jongeren en de komende ontwape ningsconferentie". De redactie heeft daartoe aan jongeren van alle richtingen een bijdrage govraagd en zoo lezen we in dit nummer het standpunt van den Roomsche naast den anar chist, van den nationalist naast den communist. Dat is de weg: het vraagstuk van alle kanten te belichten, iedere meening een kans te geven. Het nummer te recenseeren, zooals de redactie ons vraagt, is niet mogelijk in ons blad, maar gaarne bevelen we b-Iangstellendsn aan, dit nummer met 12 standpunten a 30 cent te be stellen bij drukkerij Bevedeem, Wouwerman- straat 1315, Den Haag. TENTOONSTELLING MóRlC GaBAR- BIJ KUNSTHANDEL FETTER. Van Zaterdag 6 Februari tot en met Woens dag 2 Maart zal bij den kunsthandel Fetter, Weteringschans 79, Amsterdam, de Hongaarsche kunstschilder Móric Góbar, die zicb speciaal als portretschilder een uitstekendn naam verwierf met een veertigtal schilderstukken en pastels ex- peseeren. Gevestigd te OVERVEEN, JULIAN ALA AN 74, Arts. TROPISCHE ZIEKTEN. Spreekuren: Maandags en Donderdags van 12 en vol gens afspraak. Tel. 16413. bij schrammen, schroeien, scha ven, stooten, winterhanden of wintervoeten. 30 en 60 ct. p. doos bij Apoth. en Drog 6en. Depót voor Nederland en Koloniën H.V. Pharm. Groothandel v.h. Schmallx 4 Wertich en D. Veen Co. Amsterdam - Fa. Jb. GENIS Co. CENTRALE VERWARMING. ING. BISPINCKLAAN 1-3 TEL. 22075 BLOEMENDAAL WEGENS DALING OP DE HOLL VEEMARKTEN BEN IK WEDEROM IN STAAT U HET FIJNSTE VLEESCH TE LEVEREN TEGEN ONDERSTAANDE PRIJZEN. VARKENS VLEESCH per pond Carbonado 30 ct. Magere lappen 45 Rollade 50 Fricandeau 55 Vetspelt 15 Geldersch mager Spek 30 Gaat U, nu en dan, eens kijken Op de Kolk te Amstercam, Welk een vlucht de snelle sneldienst Van „De Snelle Visser" nam. DE SNELLE VISSER' WARMOESSTRAAT 15-17. TEL. 12400-11700 HAARLEM. RUNDVLEESCH per pond Doorregen lappen 40 et. Poulet en Gehakt 50 Rundvet (hard of gesmolten) 30 Rosbief 65 Zware tongen f 2.50 p. st. VET KALFS VLEESCH per pond Coteletten 70 ct. Poulet en Gehakt 70 Lappen 80 Fricandeau 120 Lever 100 Geen slachthuiskosten. Vraagt volledige prijscourant. Al het vleesch wordt vakkundig behandeld en uitgevliesd. Gelieve Uw bestelling zooveel mogelijk daags te voren op te geven. Hooren en bezorgen zonder prijsvérhooging. Aanbevelend, EDISONSTRAAT b. d. Leidschevaart, HAARLEM, TELEFOON 15795. P.S. Ziekenhuizen en Instellingen speciale condities.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1932 | | pagina 5