HIISHOUOKIELKAST
I
LIPPUS' KOLENHANDEL
H.VAN IREEMEN's IranilstoffenhaiiileS
Stookt onze EERSTE kwaliteiten
MAGAZIJN „DE ZAAG"
D.VERMEER
P. RUTTE
ALGEMEEN WEEKBLAD
voor Bloemendaal - Overveen - Aerdenhout - Bentveld - Vogelenzang Duinlustpark - Santpoort - Haarlem
en Westelijk Heemstede
DE TWENTSCHE BANK N.V.
LIPS9 Kluisinrichting en Kofferkluis.
Nieuwe Hollandsche
Haring
27e Jaargang.
14 Juli 1933.
Bureau voor Redactie, Administratie en Advertentiën
Cruquiusstraat 19. Haarlem
Telefoon 14743. Postgiro 191387
Bijkantoor te Bloemendaal: Bloemendaalscheweg 42
DIRECTIE: F. C. DERKS
VERANTWOORDELIJK REDACTEUR: Mr. P. TIDEMAN
BLOEMENDAAL - BLOEMENDAALSCHEWEG 147
Uw Spijzen en Dranken
friscti en koel op tafel
Hier is tiet volmaakte
laatste model Copeland
Reeds vanaf fl. 375,-
J.WALTER, Bloemendaalscheweg 117
AGENDA.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Bloemendaalscheweg 59-61 Tel 22184
en
ENGELSCHE ANTHRACIET
20/30, f 2.20 p. H.L*
c. CASSEE
Bloemenmagazijn „DE DAHLIA"
ARTISTIEK BLOEMWERK
Verbindingsweg Bloemendaal. Tel. 22338
BRUIDSWERK - KRANSEN
Vischhandel J. Balm Zn.
Houthandel
Ijzerwaren
KAPPER
KORTE KLEVERLAAN 8
Vakkundige bediening
Bloemendaalsche Schoolvereeniging.
Prospectus op aanvrage bjj het Hoofd der School S. A. WILSON, Tel. 22128 en 22068
Gegarandeerde oplage 4000 exemplaren. No. 28.
Het Bloemendaalsch Weekblad
ADVERTENTIEN
Advertentiën per regel10.15
Vraag en aanbod, 4 regels f 0.35, bij vooruitbetaling
Elke regel meer f 0.10
Advertentiën bij contract belangrijke korting
ABONNEMENTEN
Abonuementenprijs bij vooruitbetaling f 1.75
per half jaar
Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar zjjn
verbindend voor het loopende halfjaar.
Gaat U eens kijken bij
Telefoon 22509 BLOEMENDAAL
BIOSCOPEN.
Rembrandt-Theater: King-Kong.
Cinema Palace: Zijne Hoogheid amuseert zich.
Luxor-Theater: De held der Universiteit.
BE SECRETARIE VERHUIST.
Vrachtauto's voor de deur. Blauwgekielde
mannen, die met kisten zeulen en stil-aan het
geheele Raadhuis leeghalen. Een vrouwelijke
ambtenaar, die hier en daar en overal is en de
schoonmaaksters instrueert en gemeldenblauw-
gekieldenverhuizers goeden raad geeft.
De Secretarie verhuist. Partir c'est mourir
un peu Hol liggen de vertrekken. Een enkele
vergeelde foto, een vergeten kalender accen
tueert de kaalheid der wanden te sneer. Van
Apeldoorn bekijkt het geval met een treurigen
blik in zijn trouwe oogen. Een juffertje komt
een pas vragen en antichambreert tusschen een
kist met paperassen er. een prullemand. Is ge
tuige van een doorwrocht debat tusschen den
bode en de werkster, die waarachtig toch een
half dozijn rollen papier, bestemd voor een
plaats waar koningen en keizers te voet gaan
bij het kohier van de hondenbelasting wil stop
pen. Rrrrrtde telefoon belt tusschen het
lawijt door, hard en nadrukkelijkneen,
mevrouw, onderwijs is hier niet meerdat
is al in de Nachtegaalde Nachtegaal
U zegto, dat is het nieuwe raadhuis
telefoon 23269geen gehoor?dat kan
welja, liever morgen of overmorgen
't is nu een beetje volhandig
Duimstokken meten deuropeningenhet
bureau van den secrtaris vertikt het, op de nor
male wijs 't vertrek te verlaten in weerwil van
vele energieke pogingen onder aanvoering van
een meneer, die en passant de werkster leer
zame instructies geeft bjj het inpakken van
wetten en verordeningen. Dan maar het raam
uit. Voorzichtig asjeblieft jagertjede lijn
kan wel stuk met die horten en stooten
Wethouder Bornwater komt eens kijken en
heeft plezier in de zeepsop-orgie en de stof
doeken-parade. Hetgeen je je kunt permittee-
ren, als een ander verhuist.
Hier de prullemand! Ja, die kist kan op slot!
Van Apeldoorn, de telefoon gaat niet en me
neer de Groot moet morgen toch behoorlijke
stoelen hebben! Een nieuwe ingezetene komt
vragen, waar hij moet z.jn voor electra en gas
en waterleiding en haspelt van de alterasie de
adressen door elkaar
In de sereene rust van zijn schitterende en
tourage ligt de Nachtegaal, het nieuwe Raad
huis en wacht
PERSONALIA.
Onze plaatsgenooté Mej. E. Dijkstra slaagde
heden voor de hoofdaete Fröbelonderwijs in de
kweekschool te Leiden.
Vogelenzang. Voor het toelatingsexamen
van het Chr. Lyceum te Haarlem,, is geslaagd
de jongej. Fr, M. M. Tillema te Vogelenzang.
AFSCHEIDSRECEPTIE
MEJ. H. J. M. A. BARDER.
Van de gelegenheid, geboden door het be
stuur van de Middelbare Meisjesschool ,,'t
Kopje" te Bloemendaal aan Mejuffrouw H. J.
M. A. Barger, directrice dier school, afscheidS'
bezoeken te ontvangen in het Jeugdhuis, ward
jj. Dinsdagmiddag druk gebruik gemaakt.
Bij monde van mr. P. J. D. Theijse werd de
scheidende directrice, namens leerlingen, oud-
'eerlingen en vrienden, een enveloppe aange
boden, wier inhoud Mej. Barger in staat zal
stellen, een reis naar Ned. Indië te maken.
Omtrent de plaats, waar zij zich metterwoon
zal vestigen, zal zij eerst na haar terugkomst
haar keus bepalen.
Als besluit van dezen afscheidsdag vond dien
avond, eveneens In het Jeugdhuis, een feeste
lijk samenzijn van leerlingen en oud-leerlingen
met de scheidendie directrice plaats, welke bij
eenkomst een strikt intiem karakter droeg.
SCHILDERIJ VAN SIMON DE HEER AANGE
BODEN AAN MEJ. H. J. M. A. BARGER.
In aansluiting met het bericht, elders in dit
blad opgenomen, betreffende de afscheidsrecep
tie van mej. H. J. M. A. Barger, directrice der
middelbare meisjesschool ,,'t Kopje", kunnen wij
nog mededeelen, dat aan deze plaatsgenoote ook
een fraaie schilderij is aangeboden. Deze zal stel
lig de herinnering levendig houden aan de
plaats, waar mej. Barger zoovele jaren heeft
gewoond. Het doek stelt n.I. een schilderachtig
plekje van Bloemendaal voor, is van de hand
van onzen bekenden plaatsgenoot, den schilder
Simon de Heer, Duinwijckweg 12, en maakte
onder meer deel uit van de werken, die hij eenige
weken geleden in het Jeugdhuis tentoongesteld
heeft.
GEZONDHEIDSCOMMISSIE
BLOEMENDAAL c.a.
Tot leden van de Gezondheids Commissie
voor Bloemendaal c.a. zijn benoemd in ver
band met het als lid bedanken van den heer
Ir. C. Breebaart en het overlijden van den
heer A. J. Stoel resp. de heeren J. P. Bau-
mann, arts te Halfweg en C. B. Pothumus
Meyjes, architect te Aerdenhout
Mr. P. Tideman, lid der Commissie is op
nieuw tot secretaris benoemd.
DE VOORBEREIDENDE KLASSE DER
MONTESSORISCHOOL AAN DEN
VIJVERWEG.
In ons vorig nummer gaven wij onze indruk
ken van de Bloemendaalsche Montessorischool
aan den Vijverweg; thans moge nog een enkel
woord volgen over de eigenlijke basis dier
inrichting, de voorbereidende klasse, die tijde
lijk in een afzonderlijk gebouw gevestigd is.
Zooals bekend, berust de Montessori-methode
geheel op psychologischen grondslag met als
grondprincipeszelfopvoeding, ontwikkeling
van de zintuigen, de grootst mogelijke inacht-
neming van de vrijheid van het individu, vrije
keuze, het kunnen hanteeren en omgaan met
de dingen, ongestoord doorwerken, zelf- en op
z'n eigen manier ontdekkingen doen. Het kind
zelf vormt zich, niet de volwassene het kind;
wel moet de opvoeder het kind helpen, wan
neer het hulp noodig heeft, en daarom stelt dr.
Montessori als grondprincipe: iedere onnoodige
hulp is een hinderpaal hij de ontwikkeling van
het kind; de opvoeder moet er echter ook wel
op bedacht zijn, dat hij niet te weinig hulp
biedt, daar dit verwaarloozing ten gevolge zou
kunnen hebben. Hieruit blijkt, hoe groot de
verantwoordelijkheid van den opvoeder is,
maar er vloeit tegelijkertijd uit voort, dat een
Montessorileider of leidster een geheel andere
houding tegenover het kind aan moet nemen,
dan de onderwijzer die klassikaal les geeft.
COMESTIBLES, FIJNE VLEESCHWAREN
DELICATESSEN.
Heelt U onze h e e r I ij k e
al geproefd
IETS FIJNS BIJ DE THEE
WETTIG GEDEPONEERD
ZIJLWEG 314 HAARLEM
(Post Overveen).
DE VOORDEELIGSTE BRANDSTOF IS
STEEN- EN GRUISVRIJ.
KWALITEIT EN MAAT GEGARANDEERD.
FRANCO BERGPLAATS.
Naarmate nu het kind tot goede activiteit
komt, naar die mate zal de leider zich passief
moeten houden. Tot nu toe was de verhouding
over 't algemeen zoo: de volwassene wilde iets
bepaalds aan het kind geven, wat dit laatste
dan in ontvangst moest nemen. In de Mon
tessorischool nu is juist de verhouding tus
schen kind en volwassene een geheel andere:
geleidelijk aan volgt het kind den weg tot
spontane, geordende activiteit, en trekt de lei
der zich hierbij persoonlijk terug, en stoort
in het geheel niet, zoo lang het kind in leven
dige wisselwerking met zijn object (leermid
del) is. Het kind komt spontaan tot oefenen,
tot herhalen; zijn belangstelling zal groeien,
naarmate deze gewekt en geprikkeld wordt.
Juist het kleine kind, dat van nature spontaan
en actief is, heeft een grooten, innerlijken
drang, zich zelf bezig te houden. Dit laatste is
voor de voorstanders der Montessorischool een
vaststaan feit, doch zü weten ook, dat er, om
dit in een schoolomgeving te kunnen verwezen
lijken, 2 dingen noodig zijn: Ten eerste, een
grondig voorbereidde leidster of leider; en ten
tweede, een omgeving, die zich aanpast aan ae
psysische- en psychische behoeften van het
kind (die dus de middelen voor de ontwikke
ling inhoudt, en zich geheel aanpast aan de
aktiviteit van het kind). Deze principes zijn in
de Montessori-methode vertegenwoordigd.
Wat ons, bjj ons bezoek aan deze Montes-
sori-kleuterklas het eerst opviel, was: de juiste
verhouding tot het kind, waarin de geheele
inrichting is opgevat; de meubelen, het mate
riaal, de keuken, de haakjes aan den muur,
de wijze, waarop de schilderijen zeer laag op
gehangen zijn, etc.
Waarmede de kleuters zich bezig hielden?
Veel materiaal zagen wij er voor het oefenen
van alle zintuigen afzonderlijk, en daarbij
schoot ons de oude spreuk te binnen: „niets is
in onzen geest, wat niet eerst door onze zin
tuigen is gegaan". Dit materiaal is van het
grootste belang. Het is zoo geconstrueerd, dat
het tot oefenen daarmede prikkelt. Niet het
leeren van iets in de eerste plaats, maar het
gebruik der dingen, het hanteeren, het doen,
zelf doen, zelf fouten ontdekken en verbeteren,
is de hoofdzaak.
Het doel der opvoeding van de zintuigen is
voornamelijk: het waarnemingsvermogen te
oefenen en een verfijning, of wil men, verfljne-
ring van de verschillen der zinnenprikkels te
ontwikkelen.
Verder viel het ons op, hoeveel huishoudelijk
werk er gedaan werd, en zoo vernamen wij,
dat de kinderen geheel voor him eigen omge
ving zorgen. Dit geeft uiteraard veel mogelijk
heid tot bezig zijn, te meer, waar dergelijke
werkjes bij de kleuters zeer geliefd zijn en zij
er zich met volle overgave aan wijden. Typisch
ook die vele oefeningen in het zich zelf leeren
aan- en uitkleeren.
Mevrouw V. Tillemans, die al sinds Septem
ber 1930 als leidster bjj dit voorbereidend Mon-
tessori-onderwijs optreedt, heeft daarvoor een
apart en ingenieus bedacht materiaal gecon-
stueerd, waaraan de kinderen alle mogelijke
vormen van sluitingen leeren gebruiken (knoo-
pen, drukknoopen, strikken, gespen, sehoen-
knoopen etc.). Verder zijn er heel veel oefenin
gen voor de intellectueele ontwikkeling, want
dr. Montessori houdt bij alles rekening met de
gevoelige periode bij het kind; zoo ook ten op
zichte van het reken- en schrijfonderwijs. Kin
deren omstreeks den leeftijd van 5 jaar toonen
groote belangstelling voor letters en cijfers.
Dr. Montessori heeft materiaal samengesteld,
(en dit materiaal is hier natuurlijk voorhanden
evenals trouwens alle vondsten van deze
paedagoge), waaraan de kinderen met behulp
van den zich van te voren geoefenden tastzin,
Belast zich met Begrafenissen
en Crematie,
Telef. Int.
No. 22444
Bloemendaal
Bloemend, weg 4
Bakenessergracht 78 - Schouwtjeslaan 23
Telef. 10070 7 e'.ef. 10848
HAARLEM
Origineele ontwerpen voor tuinaanleg.
Bekroond met hoogste onderscheiding.
W. BEUNDER.
letters voelen, waarbij zij den naam uitspreken.
Later verbinden zjj de klanken tot woorden,
ontleden de woorden in klanken, en met behulp
van losse letters, vormen zjj, na hef hooren
van een woord, dit weer zelf. Men moet een
dergelijk experiment van de kleuters hebben
bijgewoond, om ten volle zich van het verras-
rende dezer uitkomst rekening te kunnen
geven!
Ook het schrijven ontstaat, wij zouden haast
zeggen, spelenderwijs, tegelijk met dit betasten
der letters welke uit schuurpapier gesneden en
op losse plankjes gelijmd zijn. Schrijven en lezen
gaan meestal gelijktijdig. Door het betasten der
letters worden dezen dus gezien en gevoeld.
Later splitsen zich de beide werkzaamheden:
het zien wordt het lezen, het navoelen, het
schrijven. Tegelijk vormen de teekenoefeningen
een indirecte voorbereiding voor het houden en
hanteeren van schrijf gereedschap. Al het Mon
tessori materiaal is zoodanig bedacht, dat het
met deu leeftijd van het kind rekening houdt;
't wordt verder in bepaalde volgorde en samen
hang het kind aangeboden, zoodat dit hem
steeds weer tot een iets hoogere trap van ont
wikkeling brengt. Het doel van het materiaal
is niet 't onderwijzen van de leerstof, maar het
ordenen van begrippen. Het onderwijs is na
tuurlijk individueel, maar er is ook gelegenheid
waarbij de kinderen tot een gezamenlijk werk
je komen. Toch staat dit op een andere trap
dan het klassikale lesgeven. Gemeenschappe
lijk is b.v. de „Stille les" de beleefdheidslesjes,
oefeningen in het zingen en rythmische oefenin
gen, zoo werkt ieder kind voor zich zelf, maar
toch niet geisoleerd, ieder in zijn eigen tempo,
maar van tijd tot tijd zich aansluitend in het
rythme van het gemeenschappelijke werk. Hier
ontwikkelt zich een natuurlijk gemeenschaps
gevoel, dat een goede invloed op de kinderen in
hun ontwikkeling als sociaal wezen zal uit
oefenen. Juist door het gemeenschappelijke,
vrye omgaan met elkander krijgen de kinderen
gelegenheid konflikten te beleven en te over
winnen; voorwaar de beste oefenkans voor het
voile leven. Niet de leiders zorgen voor de op
lossing van de konflikten en probleemen, die
dagelijks voorkomen, neen de leerlingen mogen
het. zelf doen, zoover als het voor hen mogelijk
is. Zoo leeren zij hun eigen grenzen en die van
de gemeenschap kennen.
GEM. CONCERTZAAL, VOLKSCONCERT
OP VRIJDAG 7 JULI, DOOR DE H. O. V.
De warmte had de gelederen van ons, toe
schouwers wat gedund, maar ons enthousiasme
was geenszins verflauwd, hetgeen bleek uit de
spontane en langdurige betuigingen van bijval,
welke na alle nummers zich deden hooren.
Voor de pauze Von Gliick, Handel en Bach,
daarna Dvorak. De ouverture „Iphigénie in
Aulis" von Gliick, klonk mooi en beschaafd
van toon, terwijl wij in de Aria uit „Orpheus"
de altzangeres Guus Max met genoegen hoor
den. Zooals bekend is, heeft Von Gliick met
zijn opera Orpheus een nieuwen kunstvorm
voor het muziek-drama geschapen, een vorm,
die vooral was gericht om het drama d.w.z.
de handeling, op den voorgrond te stellen en
in de muziek weer te geven. Was voor zijn
tijd de opera naar het voorbeeld der lyrische
opera's der Italianen, min of meer een on
samenhangende verzameling van liederen,
aria's, duetten enz., dikwijls met allerlei colo-
raturistische versierselen overladen, Von
Gliick is de schepper van het muziekdrama en
wel vooral van het tragische en pathetische
genre hieriD, zooais dit door Wagner later,
verder is ontwikkeld.
Extra fijne kwaliteit.
BLOEMENDAAL - TELEF. 23280 2 lijnen)
Meester Cornelisstraat 17a
bij het Santpoorterplein
HAARLEM.
Voordeeligst adres voor uw:
Ijzerwaren en Gereedschap
pen, Vurenhout en Triplex;
tevens concurreerend adres
voor alle soorten timmerwerk
en reparatiën.
Beleefd aanbevelend,
MAGAZIJN „DE ZAAG"
De ten gelioore gebrachte aria: „J'ai perdu
mon Euridice" is op zich zelf een juweel van
melodische bewogenheid en tragiek. Mejuf
frouw Max beschikt over een fraaie, diiepe alt
stem, welke een goede scholing heeft gehad,
getuige het fedt, dat van een overgang van
midden naar borstregister, niets is te hooren,
wat van zeer vele altzangeressen en mezzo
sopranen niet kan worden gezegd.
Overigens is haar scholing nog niet geheel
„af", het mezza pauken is nog voor verfijning
vatbaar, terwijl zij er zich voor hoede in het
'hooge register te veel te willen geven. Wij
hadden tevoren van haar de bekende aria
„Ombra mai fu" van Handel gehoord, waarin
zij ons miuder goed op dreef leek. Zenuwen?
Langdurig applaus en een bloemenhulde
waren haar deel.
Nog speelde het orkest de D-dur-suite van
Bach voor strijkorkest, 3 hobo's, 3 trompetten
en pauken. Wij hadden dit werk gaarne wat
rustiger en bezonkener gehoord. De juiste
sfeer leek mij thans ietwat te ontbreken.
Na de pauze ging de bekende symphonie
,,Aus der Neuen Weit" van Dvorak. Men zou
deze ook de symphonie van den arbeid kunnen
noemen. Immers, uitgezonderd in het tweede
deel, komt door 'het veelal strakke gemar
keerde rytnme, de stage, noeste bedrijvigheid
tot uiting, welke den componist tijdens zijn
verblijf in de V. S. tot deze grootsche schep
ping moet hebben geinspdreerd. Het 2e deel is
meer lyrisch van vorm en inhoud en heeft
tot hoofdthema een plantage-song. Het orkest
was hierin zeer goed op dreef; als bijzonder
heid willen wij niet nalaten te vermelden den
prachtigen klank van het koper in den inzet
Klassikaal Onderwijs"
Montessori-Onderwijs
Kleuter-Onderwijs
Opleiding voor H.B.S., Lyceum, Gymnasium