Pianolessen
ALBERT HEIJN's
Fraaie Legkaart
Gratis!
ALBERT H E IJ N.
OR IA
1 e. G. I «GIS In.
ONZE TWEE-DAAGSCHE»
1.18"" Haarlem, Tel.
JAN F. VAN DANTZIG
T©@fêEEL.
SPORT.
INGEZONDEN STUKKEN.
Schoorsteenvegers
NAAIMACHINES
I. GEYLVOET. Soeisiraat 37 Haarlem Telefoon 13331
Arbeidsbemiddeling van het
Bloemendaalsch Weekblad.
spelers aan elke lange zijde. Zij heeft aan
alle kanten een opstaanden rand, waarbinnen
twee elftallen voetballers zijn opgesteld. Die
voetballers zijn houten poppen, beschilderd als
echte voetballers in oranje of rood-wit blauw-
truien en zij zijn zoodanig bevestigd aan eenige
vernikkelde stangen, dat de spelers hen alle be
wegingen kunnen doen uitvoeren om den speel
bal met effect naar het net van de tegenpartij
te drijven, wat dan door deze laatste op de
zelfde wijze scherp betwist wordt. Komt de
bal in een der hoeken naast het net terecht,
dan rolt hij door de inrichting der tafel weer
naar hst veld terug.
De P. S.-tafel rust op vernikkelde stalen
buizen, overeenkomende met onze moderne sta
len meubelen. Desgewenscht kan ze van de
buizen afgenomen 'en op een gewone tafel ge
legd worden. Het geheel ziet er keurig uit.
Op Koninginnedag werd Ping Shot 's avonds
ingewijd. Nadat op dien dag de wedstrijden
voor de jeugd van 35 uur gehouden waren,
volgde des avonds ten 7 uur een reünie voor
de ouders. Toen hadden wedstrijden plaats op
sjoelbak en Ping Shot voetbaltafel, alles in de
Kegentesselaan vóór de fabriek 't Pothuys en
beschenen door lampions en het felle licht van
de electrische gevellamp.
GEDIPL. N.T.V.
OUD-LEERLING o.a. van wijlen DIRK SCHaFER
BLOEMEND.WEG 98a, TELEF. 22014
BLOEMENDAAL.
„CRISIS" IN DP TOONEELKUNST?
n.
Het publiek wil werkelijkheid, ge
paard aan schooner vorm.
Hebben wij in ons vorig artikel een beeld
pogen te geven van de oorzaken, welke volgens
de communis opinio het schouwburgbezoek
zouden verminderen en als onze meening de
stelling verkondigd, dat ae oorzaak gelegen is
in het moderne tooneeistuk zelf, waarmee het
groote publiek niet meer kan meeleven, wij
willen thans voortbouwen op wat wij iri korte
trekken ter verbetering trachten aan te geven
n.l. een wederopbloei van het romantisch too-
neelspel, hetwelk echter moet wortelen in de
werkelijkheid. Het is daarbij niet onze bedoe
ling een pleit te voartn voor de wederterug-
keer naar de ouderwetsche kermiscraak met
al zijn schabionen van belaagde onschuld,
Snoode fielten en eaele jonkmannen. Maar het
wil ons voorkomen, dat er onder de vele goede
ouderwetsche tooneelstukken gewis te vinden
zijn, die opnieuw geëi sceneerd en eenigszins
bijgewerkt het beter zullen doen dan de zoute-
looze importsociety-plays of de onbegrijpelijke,
in rhetorick en symboliek zwemmende, drama's
van would be „modernisten".
De stukken van Heijermans, om een der be
kendste N.iderlandsche auteurs te noemen, hiel
den repertoire, omdat zij waren gegrond op
werkelijkheid. Zij spreiken tot het hart, men
ging er in op, men leefde er in mee. Dat zij
thans zoo goed als niet meer vertoond worden,
ligt in de omstandigheid dat er in vele een
tendentieus karakter steekt: de misstanden in
tal van maatschappelijke verhoudingen werden
scherp aan de kaak gesteld. Nu vele dier ver
houdingen in de laatste 25 jaren sterk zijn ge
wijzigd, doen zijn w.erken hier en daar wat
verouderd aan. Het lol van alle tendenz-werken
hoe goed ook geschreven.
Een tweede factor die onder de oogen dient
te worden gezien is dat het goede romantische
tooneeistuk gelegenheid geeft tot „sterk spel".
Sterk spel dat niettemin beschaafd kan blij
ven, doch dat èn aan den speler èn aan den toe
schouwer voldoening geeft, omdat het ontroert.
Het publiek wil niets liever dan geheel opgaan
in hetgeen zich voor het voetlicht afspeelt. Het
wil medeleven in ademlooze scanning Daar
voor is noodig gepassioneerd spel, rake gezeg
den, afwisseling van handeling, gesteund door
,een kunstzinnig, schilderachtig, doch realis
tisch decor.
Niets is gevaarlijker dan te zeggen: „het
realisme is het terrein voor de film, die kan de
realiteit zooveel beter en natuurgetrouwer
weergeven. Laat het tooneel zuiver op geeste
lijk terrein blijven." Men ziet wat de vruchten
van deze opvatting zijn: het publiek ver
vreemdt van hetgeen van oudsher de volks
kunst bij uitnemendheid was. Het is trouwens
een grove onwaarheid te beweren, dat de film,
een serie van opeenvolgende foto's, dus af
beeldingen in twee demensies, vaak bedacht,
in elkaar gezet, de werkelijkheid beter
benadert.
Afgezien van het weergeven van natuur-
tafereelen kunnen de schimachtige beelden der
film in geen geval de vergelijking met levende
en sprekende menschen doorstaan. Algemeen
wordt ook erkend, dat de z.g. „sprekende" film
hierin geen verbetering brengt, daar men geens
zins de impressie krijgt, dat de beelden op het
doek de klanken die men hoort, voorbrengen,
daargelaten nu dat deze klanken nog steeds
.verwrongen tot ons komen.
De mogelijkheden welke het (in tegenstelling
tot de levenlooze rolprent) levende tooneel
biedt, moeten worden uitgebreid ook in zuiver
tooneeltechnisch opzicht. Bij decorwisselingen,
moet niet het doek een goede twintig minuten
gesloten blijven, terwijl men ondertusschen de
tooneelknechts daarachter lustig hoort kloppen
en sjouwen gedurende de muzieklooze entre-
acte. Neen, alles dient vliegensvlug te gebeu
ren, zoodat het publiek nauwelijks tijd heeft om
aan iets anders te denken. Het drama a grand
spectacle moet herleven. Amsterdam's Stads
schouwburg heeft een draaitooneel en indien het
mechanisme tenminste door onbruik niet is
vastgeroest, is een bekwaam regisseur in staat
hierop de meest fantastische wonderen op te
tooveren. Wij hebben daarop destijds de opvoe
ring van „Den kapitein von Köpenick" zien ver-
toonen en het dient gezegd, Saalborn's fantasie
schiep hier wondere dingen. Dat het stuk ten
slotte niet die opgang maakte, waarop gehoopt
was, is ons inziens te wijten aan de omstandig
heid dat dit vóór-oorlogsche gegeven, ofschoon
geenszins verouderd, gespeeld werd in een
sfeer vèn en met allen nadruk öp het voorbij
gegane.
Het komt ons voor, dat w dit opstel niet mo
gen beëindigen zonder ook een woord te hebben
gewijd aan de muziek-dramatische kunst, waar
onder wij dan in ruimen zin verstaan alle thea
trale kunstvormen waarin de muziek wordt aan
gewend om de handeling te ondersteunen én
waaronder wij dus in groote trekken kunnen
rekenen: het melodrama, de opera en de ope
rette.
In hoofdzaak zullen wij ons in dit bestek tot
opera en operette bepalen, daar het zuivere
melodrama in onbruik is geraakt. Met beweert
wel, dat de belangstelling voor het muziek
drama, als verouderende kunstuiting, aan het
uitsterven is. Bij een voor eenige jaren door
een onzer dagbladen ingestelde enquête naar de
opinie hieromtrent van eenige bekende Neder
landers bleken de stemmen verdeeld. Er toon
den zich ongeveer evenveel vóór- als tegen
standers van het muziekdrama. Eén ding echter
hadden allen gemeen: de vurigheid van hun
betoog. Zoo goed als niemand toonde zich ge
matigd onverschillig. En juist hierin ligt onzes
inziens eene aanwijzing dat de opera, zij moge
dan in ons land niet tot de populariteit zijn ge
komen, welke haar elders ten deel viel, in de
psyche ook van ons volk een niet te verwaar-
loozen plaats inneemt. Zulks ware waarschijn
lijk nog meer aan het licht gekomen, indien
men zich bij de ingestelde enquête niet slechts
tot enkele „toonaangevende" lieden, doch tot
het publiek In het algemeen had gewend.
De bezwaren, die tegen het muziekdrama
worden vernomen zijn bovenal de opggtuurlijk-
heid, het kunstmatige gezwollene in hande
ling en stijl. Inderdaad het zingend aeteeren
is geen nabootsing van de simpele werkelijk
heid! Doch is het in versvorm declameerend
acteeren dit wel? Toch krijgt niemand het in
zijn hoofd daarom het drama in versvorm, de
grootsche scheppingen van Vondel, Shake
speare, Racine, verouderd of dwaas te noemen.
Het gezwollene, het holle, bombastische, zooals
men het gaarne pleegt te noemen is meer aan
wezig in de goedkoope grappen van het mu
ziekdrama parodieerende (en daarop parasi-
teerende) „humoristen" (een wansmaak die
door ons sullige Nederlandsche publiek helaas
nog steeds wordt geduld). Ondertusschen wil
len wij toegeven, dat sommige operalibrettos
wel wat naar het drakerige overhellen.
De opera is naar onze meening hier te lande
eenigszins in discrediet gebracht door de vele
onvoldoend voorbereide en middelmatige ver
tooningen, welke ons in den loop der jaren
door Nederlandsche en buitenlanüsche gezel
schappen zijn voorgezet, al kunnen wij met
genoegen op tal van lofwaardige uitzonderin
gen terugzien. Inmiddels dient er de aandacht
op te worden gevestigd, dat het doen slagen
van behoorlijke opera-voorstellingen een bij
zonder précair werk is, omdat zoo vele en uit-
eenloopende factoren moeten samenwerken
(zang en spel van hoofdbezetting, bijrollen en
koor; orchest, ballet, regie, figuratie, decora
tief, belichting enz.). Dat er ondanks al deze
moeilijkheden waarmede de opera-ondernemer
te kampen heeft steeds weer energieke perso
nen worden gevonden (zooals thans bij de op
richting van het „Opera-Studio" gezelschap is
gebleken) bereid om hun geestkracht of hun
geld, aan hun ideaal, te geven, stemt niet
alleen tot verheugenis over het idealisme dat
ook op dit gebied nog in ons volk huist, maar
is ook een doorslaand bewijs ervan, dat het
muziekdrama in het hart van de moderne
Europeeër leeft en zich daaruit niet laat ver
jagen.
Wat hier gezegd is van het muziek-drama,
geldt mutatis mutandis evenzeer voor het
lichtere genre: het lyrisch drama en de ope
rette of beter gezegd de opera-comique. Maar
Iaat men ons niet de üVoderne pruldingen
voorzetten, die kunnen worden gekenschetst,
als „klucht met spel en dans", doch van de
oud-Hollandsche daarin verschillen dat zij noch
musicale noch tooneelistische waarde bezitten
en in negen van de tien gevallen slechts zijn
een speeuleeren op de lagere instincten.
Summa summaruim: Indien het publiek uit
den schouwburg wegblijft is dit steeds een ge
volg van hetgeen daar geboden wordt. De
smaak Vhn het publiek verandert niet plotse
ling, slechts zeer geleidelijk kan deze smaak
worden opgevoerd tot een hooger peil; door
experimenten echter vervreemdt men de massa
en laat ruim baan voor allerlei hun smaak be
dervende schouwspelen.
Nog een laatste opmerking geldt de toe
gangsprijzen, welke naar het ons wil voor
komen op een te hoog peil staan. Een plants
in den schouwburg moet niet duurder zijn dan
een gelijkwaardige in een bioscoop, terwijl ons
inziens het geheele systeem van volksvoorstel
lingen, introducties tegen gereduceerde prijzen
en vrijkaarten moet verdwijnen, althans be
langrijk dient te worden herzien. Wij stellen
ons echter voor in een afzonderlijk artikel deze
questie uitvoeriger te bespreken. C.
VOETBAL.
De wedstrijd K.F.C.Bloemenüaal eindigde
m een 75 overwinning der Kooyers. Deze
eigenaardige uitslag wijst op productieve voor
hoeden, maar ook op zwakke verdedigingen.
Op zich zelf is dit resultaat voor Bloemen-
daal niet beschamend, vooral niet, waar K.F.C.
geheel volledig was, en zelfs, alle geruchten
ten spijt, de goal-zetter Mol in de gelederen
had. De ex-internationaal gaf trouwens van zijn
aanwezigheid blijk, door maar liefst vijf van de
zeven doelpunten voor zijn rekening te nemen,
al dient gezegd, dat het scoren hem zoo nu en
dan wel wat makkelijk gemaakt werd. Naar de
ons verstrekte inlichtingen te oordeelen, is de
kans miniem, dat Mol naar „Haarlem" over
gaat. Voor K.F.C. is intusschen te hopen, dat
Mol dit plan niet doorvoert, want wat de
K.F.C.-voorhoede zonder Mol in de eerste klas
zou presteeren, lijkt ons bedroefd weinig.
Zulke aanvallinies loopen er in de tweede klas
bij bosjes rond, maar er zijn diverse, die beter
spelen. Want de rest van het kwintet der
groote Kooysche" is zeer, zeer middelmatig.
Als rechtsbinnen fungeert nog steeds de' vete-
naar Bortshoorn, ongetwijfeld een knap
spelergeweest, maar wiens tijd van gaan
reeds lang verstreken is. K.F.C. moet wel
zwakke reserves hebben. Dit feit was mede te
constateeren in de middenlinie, waarin voors
het spel van den rechts-half W. Mol uitg->
sproken zwak is. Nieuwenhuizen, de bekende
'noog-blonde spil, lijkt ons ook al op retour. Hij
kon tenminste 'niet in de schaduw staan van
H. Beijk.
De beide backs zijn evenmin uitblinkers, en
spelende als Zondag, zullen zij makkelijk te
passeeren zijn. Keeper J. Veen is lang geen van
'tHof in zijn besten tijd. Wel maakte hij geen
opvallende fouten, maar evenmin verrichte
hij werk, dat men van een eerste klas keeper
mag verwachten en verlangen.
En hoe speelde Bloemendaal? Beginnen wij
met onze voorhoede, dan kunnen -wij met
vreugde constateeren dat onze aanval weer
volkomen voor zijn taak berekend was. De
attaques geleid over onze snelle vleugelspelers,
hadden weer een verrassend en open karakter.
Frans Bakker, die voor het eerst speelde, was
nog wat onwennig op de middenvoorplaats
toch verdeelde hij het spel goed. Jammer, dat
hij voor de goal nog zwak is. Toch gelooven
wij, dat hij de beste middenvoor is, die Bloe
mendaal momenteel heeft. Charlie was ge
vaarlijk als altijd, en maakte drie van de vijf
doelpunten. Hij had er meer kunnen maken, ais
zijn kwaal, te hoog schieten, zich vooral ln de
tweede helft, zich weer niet zoo duidelijk ge
demonstreerd had. Daardoor gingen een driêtal
opgelegde kansen verloren. Links-binnen van
Gelder had ditmaal geen aandeel in de score.
Hij was niet gelukkig met schieten, en zag o.a.
een zeer goed door hem genomen vrije schop
door Veen gestopt, maar moest ook ter ver
sterking der middenlinie te veel achterblijven.
Onze wingspelers zijn door hun snelheid een
geregeld gevaar voor elke verdediging. Jules
Kammeijer was wat te zelfzuchtig en schoot
eenige malen, toen voorzetten geboden was.
De enkele keer, dat hij moest schieten, gingen
den ballen naast of werden gestopt.
Van Leuven was gelukkiger, en wist, naar
binnen geloopen eenmaal langs Veen te
plaatsen.
De half-baeklinie was op volle kracht, maar
verviel tevens in de oude fout, te veel achter
te blijven. Door deze verkeerde tactiek ont
stonden te groote gapingen tusschen midden
linie en voorhoede.
Slechs J. Kohier ging wel eens met den
aanval mede, maar dit werd ten slotte nood
lottig, daar C. Bakker ook weer voor 't eerst
spelende, den strijd niet kon volgen, wat zich
vooral in de tweede helft wreekte.
Opnieuw is ons opgevallen, dat onze achter
hoede weinig notie heeft van den buitenspel
regel, voor welke toepassing in dezen wedstrijd
.toch zoo dikwijls gelegenheid was. Nu werd
geregeld op het doei terug getrokken, waar
door het den K.F.C.-ers wel gemakkelijk ge
maakt werd. Een geroutineerde en technisch
knappe speler als Mol weet van dit systeem
naar behooren te profiteeren.
Het is zaak van de backs, bij eiken aanval
van de voorhoede, waarachter dan de half
backs behooren te blijven, mee op te trekken,
en hierbij de waarde van de off-side regel niet
te verwaarloozen.
Natuurlijk moet elke speler uit de verdedi
ging, dus ook de half-backs, weten wat hun
te doen staat, maar dit kan bij onderlinge af
spraak geregeld worden.
Dit voorname onderdeel van de wedstrijd-
techniek moet danig onder het oog gezien
en besproken worden. Slechts dan kan' op
succes gerekend worden.
Blijft men volhouden in het tot nu toe ge
volgde systeem, dan voorzien wij evenals vorige
seizoenen een groot aantal tegenpunten en zelf s
onnoodige nederlagen.
Bovendien wordt de taak van den doel-
verdediger verzwaard. Bij een terugtrekken op
de goal ontstaan er scrimmages en kansen om
van dichtbij te schieten.
Huisman was Zondag niet in den vorm zoo
als hij die in Utrecht toonde. Hij was niet
klemvast (wat twee doelpunten kostte en het
kwam ons voor, dat hij na de vierde goal
eenigszins gedeprimeerd was.
Eerlijkheidshalve zij opgemerkt, dat het
hem door het spel van een deel onzer verdedi
ging wel lastig gemaakt werd.
Beide elftallen stellen zich, volledig, als
volgt op.
K. F. C.
J. Veen
Jb. Veen Hille
W. Mol Nieuwenhuijzen Visser
v. Wensveen Boutshoorn Jb. Mol Bley Kruyver
v. Leuven v. Gelder F. Bakker de Bock
Kammeyer
Zomer Beyk J. Kohier
Huisman
Bloemendaal
Bloemendaal start in een tempo, dat de
eerste klasser wat van de wijs brengt. Steeds
gevoed door onze halfbacks. opereert de witte
aanval steeds voor het K.F.C.-doel, en binnen
tien minuten heeft de Bock tweemaal kans'
gezien Veen met goede schoten te passeeren.
Als K. F. C. dan los komt, blijkt Mol in de
voorhoede de gevaarlijke man te zijn. Hij heeft
spoedig succes en loopt de achterstand in.
Voortreffelijk gesteund door Beyk, die weer
een prima partij speelt, en met lange ballen
de vleugels aan het werk houdt, blijft het
initiatief van Bloemendaal uitgaaD. Van
Leuven, naar binnen geloopen behandelt een
hem toegespeelde bal op de juiste wijze en
geeft ons opnieuw de leiding, waarover we
ons slechts even mogen verheugen. Mol krijgt
een ongehinderde schietkans en scoort fraai en
volkomen onhoudbaar zijn derde doelpunt.
Nog voor de rust werkt F. Bakker no. 4 in
de touwen, en ook in de tweede helft blijft
Bloemendaal voorloopig het tempo aangeven,
wat een vijfde goal, gemaakt door öe Bock
tot resultaat heeft.
Dan is het met Bloemendaal gedaan. Zwakke
momenten in onze verdediging maken, dat de
gastheeren regelmatig vier maal langs Huis
man schieten. Dan komt het einde van dezen
nuttigen oefenwedstrijd, in een voor voetbal
te booge temperatuur gespeeld, met een 75
overwinning voor K.F.C.
Ter opluistering van het Arol-tournooi speelt
Bloemendaal Zondagochtend om half elf een
wedstrijd tegen de organiseerende vereeniging
A.F.C. te Amsterdam.
Na afloop dezer ontmoeting krijgen onze
spelers gelegenheid de demi-finale D.W.S.
N.A.C. en AJaxH.B.S. en de finale bij te
wonen. Een aardig uitstapje dus!
•.'.-3SH
Een aangename tijdpasseering voor de jeugd,
maar niet minder voor vele volwassenen. Keurig
verpakt in doos, ontvangt U deze fraai uitge
voerde Puzzle
van Zaterdag 2 t.m. Vrijdag 8 Sept. a.s. bij aan
koop van een pond onzer PRIMA KOFFIE
a 45, 65, 75 ct. of hooger.
ROOMBOTER per pond 89 ct.
VOLVETTE GOUDSCHE KAAS per pond 29 ct
PRIMA LEIDSCHE KAAS per pond 17 ct
LUNCHKAASJES per stuk 29 ct.
FIJNSTE N.-H. EDAMMER KAAS,
40 vet, per heele kaas, circa 4 pond 85 ct.
JAMS per pondspot 24 ct.
JAMS per 2 pondsemmer 39 ct.
SLAOLIE Roodmerk per groote flesch 29 ct.
NIEUWE CAPUCIJNERS per pond 9 ct.
MAÏZENA 3 pak voor 25 ct.
FIJNSTE VRUCHTENPUDDING per V2 pondspak 19 ct.
GROVE RIJST per pond 7y2 ct.
ECHTE JAVARIJST jjpr pondspak 16 ct.
VERSCH GEBRANDE PINDA'S
per pond 7 ct.
ALLERHANDE, fijn koekje
ANANAS ROCKS
GROOTE FRAMBOZEN
bijzonder
heerlijk
per pond 33
per pond 19
per pond 19
ct.
ct.
ct.
Alléén Vrijdag en Zaterdag
Extra Goedkoop. Afgehaald uit de winkel.
CHOCOLADE FLIKKEN per Y2 pond 20 ct.
DELICATESSE-PUDDING 4 pak yoor 25 ct.
A. H. THEELICHTEN per doos 29 ct.
WASCHVLUG £er doos 17 ct.
Het beste zelfwerkende Waschmiddel.
Grootste en voordeeligste Kruideniërsbedrijf in Nederland.
HAARLEM, Kleverparkweg 21c. Tel. 16212.
OVERVEEN, Bl'daalscheweg 226a. Tel. 11616.
BLOEMENDAAL, Bl'daalscheweg 33. Tel. 22594.
R. 474.
Het volgende elftal vertrekt naar Amster
dam:
Huisman
Jonkergouw C. Bakker
Timmer Beyk J. Kohier
Kammeyer de Boek F. Bakker v. Gelder
v. Leuven
Voor onze adspiranten begint de pret a.s.
Zaterdagmiddag. Dan heeft er op ons veld
aan den Brederodeweg een toixrnooi plaats
tussehen de a adspiranten-elftallen van Bloe
mendaal, Edo, R.C.H. en Haarlem.
De inzet is een beker, welwillend afgestaan
door een Bloemenöaal-lid.
De loting' had het volgend resultaat:
2.30 uur: BloemendaalEdo.
3.30 uur: R.C.H.—Haarlem.
Zaterdagmiddag 9 September, half vier
wordt de finale gespeeld.
KORFBAL.
Onder begunstiging van prachtig weer
hebben Zondag j.l. de serie-wedstrijden van de
korfbalclub „Sport Vereent" op hare terreinen
nabij de Ruïne v. Brederode te Santpoort
plaatsgehad.
800 spelenden hebben elkaar van 's morgens
9 uur tot des avonds 7 uur op 8 velden bestre
den om een beker of tak. Totaal werden 17
bekers en 17 takken door den voorzitter, de
heer Menet uitgereikt.
Twintig minuten na het officieële einde
waren alle wedstrijden afgeloopen en kon reeds
tot prijs-uitreiking worden overgegaan.
De vereenigingsprijs voor de verst komende
club werd behaald door Spangen te Rotterdam,
die voor het mooiste costuum door Tempo uit
Haarlem.
Deze wedstrijden zijn voorts een groot succes
geworden, welke aan het doel propaganda
voor de Korfbalsport in Kennemeriand vol
komen hebben beantwoord.
De organisatie was uitstekend, zoodat alles
een zeer vlot verloop heeft gehad. De E.H.B.O.
afd. Santpoort, had een tent op het terrein en
moest haar assistentie nu en dan voor kleine
verwondingen, enz. verleenen
(buiten verantw. der Redactie).
HET GESCHENK VAN DEN MIDDENSTAND.
Een bericht in Uw nummer d.d. 18 Augustus 1.1.
onder het hoofd Goede Burgerschapszin behoeft
eenige rectificatie:
Niet de Bloemendaalsche afdeeling van de
Kon. Ned. Middenstandsbond zal een ets ter
versiering van het nieuwe Raadhuis aanbieden
doch dit geschiedt door de samenwerkende
Nederlandsche Mij. Opger. 1887.
ïiATCCHUJK BBONWATEB
In KWALITEIT onovertroffen.
leveren wij de BESTE; ln orde maken wij dn
slechtste voor den minsten prijs.
Wij nemen in deze rubriek arbeidsaanbiedin-
gen aan van onvermogenden.
Zij moeten vermelden in gesloten briefomslag
waarop: Arbeidsbemiddeling van het Bloemen
daalsch Weekblad", de soort van arbeid, die
men zoekt, bizonderheden omtrent kunnen en
kennis en 'het adres, 1 dubbeltje of 2 post
zegels van 6 cent bijvoegen.
Lijst I bevatte aanbiedingen van:
1. Chauffeur.
2. Jong kunstschilder.
3. Weefster.
4. Weduwe, letterkundige*
5. Drukker.
11. Gepens. dame, 40 j. veel vrije tijd, zoekt
voor 's morgens en/of 's middags bezigheid in
zaak, of bij bejaarde dame voor gezelschap.
12. Alg. techn, actief persoon zoekt toezicht
over personeel, huizen of iets dergelijks. Was
werkzaam als chef van reparatiewerkplaats
met 80 vakarbeiders van groot cacaofabriek.
Werktuigkundige en bouwkundige,
13. Jonge man 21 jaar, loodgieter, vakman,
zoekt werk, zoo mogelijk in zijn vak. Pakt ook
ander werk aan.
De bovenbedoelde personen zijn allen als
betrouwbaar en degelijk bij een lid onzer re
dactie bekend. Aanvragen der adressen in
gesloten briefomslag te bezorgen aan
ons kantoor Bloemendaalscheweg 42, met ver
melding van het volgnummer, geen kosten, de
naam van aanvrager (vraagster) blijft geheim.
plaatselijke Middienstandsvereenigingen, de Neu
trale Bloemend. Middenstandsvereeniging en de
R. K. Middenstandsvereeniging Bloemendaal-
Overveen.
De vervaardiging van deze ets is niet opge
dragen aan de heer L. W. R. Wenckelbach, doch
aan de heer Kees Koeman, en stelt voor de
vroegere Klokketoren te Overveen, als reproduc
tie van een oude kopergravure.
Ad. Oassee,
voorz. Bloemend'. Middenstandsveri