Extra aanbieding
Goudreinetten
fin
C. E. TOESET - Klevtrpark
Wild ei Gevogelte
p. rotte:
Hotel Dnin en laai Bloemendaal
10 pond 11.30
10 fl.~
Pracht Comlnetteii
Ie soort
IMieiiietten
27e Jtaareanjg.
ALGEMEEN WEEKBLAD
voor Bloemendaal - Overveen - Aerdenhout - Bentveld - Vogelenzang - Duinlustpark - Santpoort - Haarlem
en Westelijk Heemstede
- DE TWENTSCEE BANK N.V.
LIPS* Kluisinrlelifing en KoSferkluis
P. VAN DER
STAD
10188
LIPPITS' BGLESfflLHDEL
Prima Brandstoffen
STOKVISCH
J. BAUV9 Zn., Bloemendaal
Tel. 22331
3 November 1933.
No. 44.
Bureau voor Redactie, Administratie en Advertentiën
Gedempte Oudé Gracht 63, Haarlem, Telefoon 11862
Na 6V2 uur 22177
VERANTWOORDELIJK REDACTEUR: Mr. P. TIDEMAN
N. VAN BREEMEN's
BRANDSTOFFENHANDEL
HAARLEM
Stookt onze EERSTE kwaliteiten
EERSTE BLAD.
©1$ GODSDIENSTIG HOEKJE.
Dloemendaalschewen 59-61 Tel. 22184
C. CASSEE
ARTISTIEK BLOEMWERK
BRUIDSWERK - KRANSEN
U®P Vraagt prijs per kist.
Speciaal om te bewaren.
Gegarandeerde oplage 4000 exemplaren.
Het Bloemendaalsch Weekblad
ADVERTENTIEN
Advertentiën per regelf 0.15
Vraag en aanbod, 4 regels f 0.85, bij vooruitbetaling.
Elke regel meer f 0.10.
Advertentiën bij contract belangrijke korting.
Bijkantoor te Bloemendaal: Bloemendaalscheweg 42
Telef. van 10—6 uur 22240.
ABONNEMENTEN
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1.75
per half jaar.
Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar
verbindend voor het loopende halfjaar.
zijn
BLOEMEN if A AL BLOEMENDAALSCHEWEG 147
BAKENESSERGRACKT 78 TELEF. 10070
SCHOUWTJESLAAN 23 TELEF. 10848
Overname uit dit nummer is verboden
overeenkomstig art. 15 der Auteurswet.
Aan onze lezers.
Eene adresverandering van onze administra
tie heeft ons aanleiding gegeven de geheele
organisatie van ons Weekb'ad te verstevigen
en te verfrisschen.
Directie en Redactie zijn wederom in 'één
gebouw vereenigd.
Wij verzoeken dus onze lezers in hun tele
foongids nummer 14743 te schrappen en daar
voor in de plaats te stellen 11862 tot 's avonds
5% uur en 22177 vanaf 's avonds 7—8 uur.
Voor spoedadvertehties 22576.
Het hoofdkantoor is gevestigd Gedempte
Oude Gracht 63 te Haarlem, het hijkantoor
blijft Bloemendaalsche weg 42 te Bloemendaal.
Wii zrjn een campagne begonnen toe uitbrei
ding van hei aantal onzer betalende abon-
nee's.
Met dit nummer beginnen wij voorrechten
in te stellen voor de betalende abonnee's en
wij bcoogen op dien weg in stijgende mate
voort te gaan.
Onze adverteerders kunnen er vau verze
kerd' blpven, dat ons Weekblad in eer. oplaag
van minstens vier duizend exemplaren op Vrij
dag van iedere week in het door ons bestreken
gebied stelselmatig wordt verspreid.
Wij verwachten voor ons dat alien, die ons
Weekblad geregeld ontvangen zich de betaling
van het geringe abonnementsgeld f 3.50 per
kalenderjaar en f 1.90 per half kalenderjaar
zullen getroosten om ons steeds heter in staat
te stellen ons Weekblad aan zijn doel te doen
beantwoorden. Wie zich voor 1 Januari abon
neert ontvangt de tot dan verschijnende num
mers gratis.
Ons doel vindt gij, vriendelijke lezeres en
gij goedgunstige lezer, in het artikel: Ons doel
hij wijze van manifest hieronder opgenomen.
de deftigheid der daarin gebezigde woorden.
Ons -hoofddoel is aan het einde van elke week
de gezelligheid en het huiselijk genoegen onzer
lezers te bevorderen.
Onze kracht is daarbij hen als het ware met
zachte kcorden te trekken tot het lezen, neen
tot het spellen der advertenties, die wij steeds
met zorg zoodanig plaatsen, dat zij '-e aan
dacht krijgen, die zij verdienen.
Zonder vijanden en met vele vrienden gaan
wij, ongeacht de zoogenaamde tegenspoed dei;
tijden, hoopvol de ons allen aan de kim vóór
ons Jachtende toekomst tegemoet, In dezen
zakelijken tijd past het dit woord tot U. onze
lezers, te eindigen met een praktisch bericht,
Ieder uwer, die ons betalende abonnee's aan
brengt, onverschillig waar zij wonen, ken reke
nen op eene behoorlijke belooning. Dat is iets
voor enze jongelui van beider kunne Mate
riaal daarvoor wordt aan hen die wij kennen
voer dit doel steeds gratis ter beschikking
'gesteld. Men kent <nu het adres.
ÖNS BUE£7~
Een weekblad heeft, naast verhooging van
gezelligheid en huiselijk genoegen, in schrift en
beelcl mede te werken aan de cultuur van het
volk. welks taal het bezigt.
Cultuur. Het Nederlandsche woord daarvoor
moet nog worden gevonden. Het woord be
schaving drukt het niet fit. Onder cl'tuur
verstaan wij de samenvatting van alle strevin
gen die, de volledige ontplooiing beoog ;n van
welvaart en geestelijk leven. Cultuur is in dien
zin de voorzetting van de natuurlijke ontwik
keling der dingen, welke er aldus den grond
slag van blijft uitmaken.
Het is een streven naar een doel hetwelk
omdat het een ideaal is niet in een bepaald toe
komstbeeld is samen te vatten.
Een cultuur bloeit als zij gehoorzaamt aan
den innerl'jken drang van de beste 'eden der
samenleving.
„Edelsten van alle landen, vereenigt u", was
eens een kreet van Frederik van Eeden.
1 „Edelsten van Kenrernerlanc! vereenigt u,"
zou onze kreet kunnen zijn.
Wij willen ons blad steeds meer maken tot.
een vereenigingspunt, waarin alle Kennemers
tot elkander spreken kunnen.
Wij staan midden in het practische en gees
telijke leven daarvan. Samen willen wi; krach
tig opkomen voor de eenheid van alle geledin
gen' van het Nederlandsche volksleven.
Ons volk heeft, mits harmonisch georgani
seerd, nog een groote toekomst; alle gezindten,
alle richtingen, alle partijen en alle strevingen
zijn waarlijk één in de nationale eenheid. Va
derlandsliefde, de hondstrouw, die ons bindt
aan eigen volk, vormen den grondtoon van al
onze uitingen.
Het religieuse bewustzijn bij ons volk is niet
dood; nieuwlichters en rechtzinnigen, allen
ondergaan eene verdieping en eene verfris-
sching van hun geloofs- en van hun voorstel-
lings.even.
De wetenschap bloeit hij ons als nergens
elders Het vereenigingslevan vertoont nog
steeds een rijke verscheidenheid van groote en
van sllerfijnste geledingen.
De landbouw, de veeteelt, de scheepsbouw,
zeevaart en visscherp, onze oorspronkelijke
bronnen van welvaart, gaan wederom een
lang niet gekenden bloei tegemoet.
Uit de nijverheid en den handel, welvaart
te putten, wordt allengs, dwangmaatregelen
van allerlei aard ten spijt, weer het deel van
ons volk.
Het peil onzer zedelijkheid ls wel gedaald,
maar er is wederopbloeiing van der. eerbied
voor de persoonlijkheid en herstel van verant
woordelijkheidsgevoel.
Wel is er nog veel gemis aan samenhang, eii
staat de Politiek, dat is „do wetenschap van
noodwendigheden en niets dan dat" nog aar
zelend voor de taak dit alles opnieuw samen
te binden tot een zich vernieuwende natie, tot
een vernieuwd Groot-Nederland.
Maar het deel der natie, dat geen eenzijdig
drijven wil, leeft Er is een nieuw gevoelen en
uit het nieuwe gevoelen ontwikkelen zich lang
zaam aan de nieuwe bewustwordingen en de
niéuwe daden.
Het verleden draagt voor ons een weduwen-
sluier, de toekomst een bruidssluier.
Raad vragen is meestal goedkeuring vragen
op wat men zichzelf reeds voornam.
POELIER
KL. HOUTSTRAAT 136
HAARLEM
TELEF.
COMESTIBLES, FIINE VLEESCHWAREN
DELICATESSEN
Heeft U onze heerlijke
al geproefd???
IEIS FIJNS BIJ DE THEE
WETTIG GEDEPONEERD
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA-
ZIJLWEG 314
TELEFOON 15739
OVERVEEN
Een nieuwe instelling voor Protestanten
van alle richtingen is „de Aliedagkerk". Eén
onzer predikanten ds. Van Dijk is er een voor
stander van. Te Haarlem is sinds eenigen tijd
de Waalsehe Kerk op het Bagijnenhof op ali»
werkdagen, behalve Zaterdag, van 1017
uur geopend en van 11% uur 's middags
wordt daar een korte dienst gehouden, be
staande uit een gebed, een toespraak, gezang,
het „Onze Vader" en Orgelspel.
De godsdienstleeraren der Hervormden.
Gereformeerden in hersteld verhand, Baptisten,
Doopsgezinden, Lutherschen en Remonstranten
wisselen elkander in den dienst af.
Wie zich door zijne of hare zaken of door
den druk van het gejaagde en dikwerf angst
aanjagend weréldsche leven bezorgd en be
laden gevoelt kan daar een weinig rust vinden.
Wie zich ook zonder zoo dringende zielsbe-
hoefte een pooze in geestelijke omgeving ver
kwikken wil, kan die verkwikking daar vinden.
Onze ervaring is, dat genoemd kerkje aan het
aldus gestelde doel geheel beantwoordt. De
intimiteit van de sfeer werdt er zeer verhoogd
door het orgelspel van den organist der
Waalsehe kerk te Haarlem, den heer Biele; ook
de edele k'T1- --1 ,,°4' r---o>">er 130 jaar oude
-e\ wekt de ware stemming; het deed
goed, dat enkele voorgangers de kerk niet,
toen zij waren uitgesproken, verlieten, doch
Levering ook in PAPIEREN ZAKKEN
Zindeëijk - Gemakkelijk
VRAAGT PRIJSOPGAVE
onze centraal verwarmde
garage is een ideale winterstalling
telef. 22992.
het op hunne woorden sluitende orgelspel aan
dachtig bleven aanhooren; dit werkte er toe
mede, dat ook de bezoekers van den dienst
dezen tot het einde bleven bijwonen; wij
achten het voor het welslagen dezer sympa
thieke geestelijke oefeningeh wel bevorderiyk
als alle voorgangers dit voorbeeld volgden.
MAAR DAARBOVEN WAS DE HEMEL!
De hemelen vertellen Gods eer,
en het uitspansel verkondigt
Zijner handen werk.
Psalm 19, Vers 2.
3enigen tijd geleden had ik het voorrecht
door een koor van kinderstemmen het op
muziek gezette, wonderschoone gedicht te
hooren vertolken van onzen grooten zanger
Adama van Seheltema, „de Keuterboer",
waarvan de stille, bezonken woorden, aan het
einde van ieder couplet weerlieerend, me in
hun ontróerenden eenvoud nog steeds in de
ooren klinken.
Na het sobere, simpele verhaal van het
leven en werken van den kleinen zandboer,
komt dan telkens in diepe, peinzende aan
dacht:
Maar daarboven was de hemel,
En beneê was 't dunne koren,
En daar verder was de heide,
En nog verder was de wereld!
Belast zich met Begrafenissen
en Crematie
Telei. Int.
No. 22444
Bloemendaal
Bloemend, weg 4
De Fijne Wïnterkost
is er! In rolletjes gereed voor 't ge
bruik, ot droog, oni zelf Ie weeken.
Bl.daalscheweg 60, Tel. 23280 (3 lijnen)
Origineele ontwerpen voor tuinaanleg.
Bekroond met hoogste onderscheiding.
W. BEUNDER
VOOR FEESTMAALTIJDEN, SOIREE'S ENZ.
en nóg verder de wereld! Doch de wereld z5ó
ver, dat het buiten 't begrip gaat, niet te zien
on niet te vatten.
We denken eraan, aan die verre, wijde
wereld, die nóg verder en wijder is dan de
verre, kleurlooze helde, die alle geluid van
binnen en van Buiten vangt en dempt. Doch
de wereld is zoo ver, ze is ons slechts een
dreiging, een benauwenis. Beangst trenken
we ons terug, op den eigen, armelijken grond,
den akker met het dunne koren: de akker, die
niet alleen is de vrucht, doch ook de bron van
ons leven de L#un, waaraan wij de kracht
voor het verder-gaan, voor de toekomst moe
ten ontieenen. Grauw omsloten ligt ons kleine
lapje door de steile, stugge heide, die het als
een ijzeren vuist inknelt en samendrukt: de
verre heide, die in de lange maanden zonder
fluweelen gloed en stovende zonnewarmte onze
zorgen en angsten vergaart. Niet om ze stil
in zich te bewaren, o nee, ze geeft ze terug
gelijk een vulkaan eenmaal begonnen, omhoog
werpt al wat daar sluimert in het diepste
ingewand der aarde met ongebreidelde kracht,
overvloeiend en vernielend met zijn kokende
lava, verstikkend met zijn giftige gassen zoo
ver hij te reiken vermag: onze bekommerin
gen, die de vreugden over het moeizaam ver
worven dunne koren wegvagen uit ons be-
w ustzijn.
Maar daarboven was de hemel
Menschenhanden werken, menschen-
lijven zwoegen, menschenhersens denken,
menschenharten lieven en lijden, menschen-
zielen gaan op naar den Hooge of buigen be
kommerd zich neer maar daarboven is
cte hemel!
Welk een tegenstelling in dit maar. Steeds
is daar de hemel, eindeloos machtig, onmete
lijk, ongemeten. Wij werken, klein en nie
tig allen zijn wij keuterboeren, kleine boer
tjes van den armen zandgrond, zwoegend m
de taaie, stugge, harde heide, die een korten
;ijd opbloeit en te branden ligt in fluweel pur
peren gloed, vangend en houdend het warme
•en gouden zonlicht; om verder de vele lange
maanden grauw en dor en schijnbaar dood
zich kleurloos uit te strekken in onafzienbare
verten: beeld van het eigen ieven.
De kleine akker met het dunne koren: net
dunne koren, vrucht van der menschen ar
beid, van hun vlijt en hun zweet, van hun
zorg en hun moeite en overleg, dun en iel,
ninHw. coring en daar verder de heide
Maar daarboven is de hemel!
Klaterend blauw, of effen grijs, strak en stil
en ongetogen, of onzegbaar schoon met voort
ijlende, stormgezweepte zware wolken, zon-
doorgloeid en schroeiend van blpheid of ver
koelend in blauwig-zwart, met fonkelende
ster-diamanten de hemel, die ons oog en
ons hart en onze ziel voert naar omhoog, die
ons verheft hoven, ons losmaakt van de zor
gen en het eigen leed, die ons doet vergeten
de verre, sombere heide, van smart en
moeiten verzadigd en de nog wijdere wereld,
onbegrepen en niet-te-bevatten en daardoor zoo
dreigend en beklemmend.
De hemel boven ons, ontastbaar, toch
niet ongezien, onbegrepen door het verstand,
maar wel door de ziel; de hemel, die troost
en sterkt, die veilig over ons staat.
De hemelen, die ons, méér dan alles in de
gansche schoone natuur, doen voelen hoe God
ons omgeeft, hoe Hij is hij ons, boven ons,
en in ons; de hemelen, het wonder, groot én
ver en toch te zien, die ons vertellen Gods
eer; het uitspansel, dat ons verkondigt Zijner
handen werk.
M. J. MOLANUS—STAMPERIUS.
Het is huiten ontkenning, dat we voora)
tegenwoordig in een edgenaardigen, hijzonderen
lijd leven. Vóór den grooten oorlog was er een
vaste overtuiging, dat een krijg in Europa iets
onzinnigs zou zijn. Nu ja, er was wel wrij
ving in de politiek maar niemand kon geloovei»,
a an een gewapend samentreffen en zoo rolde
het karretje der gebeurtenissen rustig voort op
den weg naar verder. Ook in de geestelijke
wereld was er een betrekkelijke rust; alles
ging zooals het tientallen jaren gegaan was
en men leerde en doceerde en, nam aan en
verwierp, en ook de oorlog werd aanvaard in
al zijn gevolgen alsof het er zoo bij hoorde.
Nu is dat alles veranderd; verschillende
-agen der bevolking die voorheen rustig alles
ondergingen en als van hoogerhand aanvaard
den, zijn in verzet gekomen tegen de oude
instellingen en nieuwe begrippen hebben zich
vastgezet omtrent de leiding en werking der
wetten. Als we rondzien ontdekken we een
uiterlijke weelde die vroeger ongekend was en
schmink en verf geven een glans nog daarbij
en verbergen wat niet bij de uitstalüng be
hoort. Echter voor wie dieper kan zien ontgaat
het niet, dat al die schoonheid slechts schijn
is, achter de gordijnen van de ruit vinden we
een leege romp en nu we komen in een tijdperk
van afgang der maatschappelijke welvaart,
Mr. Cornelisstr. 40 Tel. 15014
J
ECHTE WALES ANTHRACIET.
o.a. a f 2.50.
WITTOP KONING, Harmenjansweg 67 A.
HAARLEM. TEL. 16100.
blijkt 't een hard vechten te zijn om het stand
punt der laatste tijden te handhaven.
Met het vlieden der middelen blijkt het ons
dat er moet zijn een waarde in geestelijk goed
om opgewasschen te zijn tegen teleurstellingen
en verliezen, 'om zich heen te zetten over zor
gen en om toestanden te aanvaarden waarin
men nooit gedacht had te zullen geraken.
Betrekkingen worden opgezegd, couponne
tjes werden non-valeurs, akten blijken scheur
papier te wezen en met effecten kan men
paleizen behangen.
Een gelukkig mensch die de kracht en moed
heeft dat alles te dragen, zich te schikken in
de nieuwe komende omstandigheden, die met
een glimlach zijn toekomst in zaken in rook
kan zien vervliegen en zich aan kan passen
in de nieuwe komende maatschappij.
Maar niet allen is dit gegeven. De meesten
zien noode de zen van hun aartfsch geluk naar
heneden neigen en wel niet geheel ten onrechte.
Ze staan als tegen een muur, een hoogen
berg, die maar niet wijken wil en waarover
ze niet heen kunnen komen noch over heen
kunnen zien. Met hun gansche zijn probeeren
ze een weg te vinden ter dóórkoming van de
moeilijkheden doch telkens duikt de "berg v r
voor hen op en moedeloos zitten ze bij de
pakken neer.
ïn het oude Kanaan zat eens Jacob en was
stom van smart omdat zijn zoon in Egypte was
achtergebleven. Hij wilde niet vertroost worden
want hij had dien eenen verloren. Verloren en
toch weer niet; de hoop bleef hem over en ge
zeten te midden der hun gebleven zakken
met graan was er toch een sprankje van ver
wachting in hem overgebleven.
Menigeen kijkt op zijn verlies, materieel of
geestelijk. Laten we leeren waardeeren wat we
behielden, dan zien we misschien dat er ge
vulde zakken rondom ons staan. En is het
zóó, dat we zeggen dat er maar weinig in ons
bezit overblijft dan wijzen we nog op dat ver
haal van dat jongetje dat maar 5 brooden en
2 vischjes had; maar toen hij ze mocht over
geven aan den wonderdoener van Nazareth,
was dat beetje voedsel voldoende om duizenden
te spijzigen.
Een graankorrel die sterft en honderdvoudig
vrucht voortbrengt, dat zien we en gelooven
we, maar als we het beetje wat we bezitten
willen neerleggen in Gods handen, dan zal die