ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD 1 M G. J. GUDE - Cuisinier 29e JAARGANG 6 MAART 1936 OPLAAG 5000 EXEMPL. No. 42 TER VOORTZETTING VAN VOOR BLOEMENDAAL - OVERVEEN - AERDENHOUT - BENTVELD - ZANDVOORT - VOGELENZANG - HEEMSTEDE - HAARLEM EN SANTPOORT-STATION Contract speciaal tarief Kruidnoten 4 regels 35 cent Elke regel meer 10 cent Bureau voor Redactie en Administratie: BLOEMEND.WEG 42, Bloemendaai POSTREKENING 191387 - TELEF. 23453 (9-5 UUR) B.G.G. 14864, 22177 OF 11512 Bureau voor AdvertentiënHANDELSDRUKKERIJ F. M. VAN DEURSEN ROZENNOBELSTR. 18 TELEF. 507 ZANj 'OORT - Postgiro 1295 >8 I Brokjes levenswijsheid B Het Onvermijdelijk Lot „Eenheid door Democratie" Ci£CCJS. Xïit*ï£t5£l Ut? XüUJL-V V t31 VUlgUt3iV> UITZENDING VAN DINERS lordensstraat 74 - Telef. 13132 HAARLEM Geloof en Wetenschap I. Hei Bloemeroiiilsch Weekblad ADVERTENTIETARIEF: Per regel15 cent ABONNEMENT: f 1.— per h'alf jaar bij vooruitbetaling Losse nummers5 cent (Nadruk verboden) Geenszins zeldzaam zijn de verha len, daarin iemand, die zijn noodlot wil ontloopen, juist hierdoor het slacht offer wordt van hetgeen hij trachtte te vermijden. Men behoeft, om bewij zen voor dit eigenaardige verschijnsel te verzamelen, slechts opmerkzaam het gemengd nieuws in de krant te volgen. Zoo staat de geschiedenis geboek- staaft van een reiziger, die bij een spoorwegongeluk tot de weinige ge redden behoorde. Hij stapte over in een anderen trein en is daarmee ver ongelukt. „Het heeft zoo moeten we zen", zeggen de menschen in een dergelijk geval. Treffender is nog hetgeen een keu terboertje in Gelderland is overkomen. Deze was door het lezen van de tal rijke bankschandalen uit den laatsten tijd angstig geworden, zoodat hij zijn tegoed opvorderde. Maar ook was hij ucLLi£ y-oyji UJ.C7 V Ciiy xjlGu iGojv rrorfir C/ir veilig, het geld in zijn kast thuis te bewaren. Derhalve sloot hij de bank biljetten in een pakje' en stopte dit onder het hooi in de schuur. Toen hij een week later een rekening moest betalen, haalde hij het pakje te voor schijn. Doch hoe schrok hijEr waren ratten op het papier afgekomen en zij hadden de bankbriefjes zoo beknaagd en beknabbeld, dat er maar heel wei nig meer van was overgebleven. Aan dit gevaar had de boer, die zich voor het risico van oneerlijke bankdirecteuren en roofzuchtige in brekers had willen vrijwaren, niet ge dacht. En de buren, tegenover wie hij zich over het verlies van zijn kapi taaltje beklaagde, troostten hem met het gezegde„Ja-ja! 't heeft zeker zoo moeten zijn!" Tragisch is het verhaal van een berucht moordenaar, die in de ge vangenis zijn levensgeschiedenis heeft geschreven. Deze man was als jongen schuw voor het andere geslacht. Hij koesterde het voorgevoel, dat de vrouw voor hem het noodlot zou worden. Daarom ontweek hij alle plaatsen waar meisjes te vinden zijn. Hij ging niet naar bruiloften of danspartijen, maar sloot zich in eenzaamheid op. Doch ook daar liet de gedachte aan de vrouw hem niet met rust. Hij werd door wil de fantasieën gekweld. Om deze de baas te blijven, zocht hij zijn toevlucht in muziek. Hij kocht een harmonica waarop hij zich dagelijks oefende. Maar zichzelf kon hij toch maar zeer onvoldoende leeren spelen. Daarom nam hij graag het aanbod aan van een schipper, die op de harmonica een eerste virtuoos was en die gene gen was den jongen man in de kunst in te wijden. De jongen ging om les naar den schipper en daar maakte hij kennis met de schippersvrouw, onder wier invloed hij is geraakt en die hem tot zijn misdaad verleid heeft. Heeft het ook hier weer niet „moe-, ten wezen"? De oude Grieksche tragedie, die op huiveringwekkende wijze de ondoor grondelijke raadselen van het leven aanschouwelijk maakt, heeft de on vermijdelijkheid van het noodlot ver werkt in het drama van Oedipus, de koningszoon, wien het orakel voor speld had, dat hij zijn vader zou doo- den en zijn moeder zou huwen. Om zich aan deze vreeselijke toekomst te onttrekken, vlucht de jonge, man uit het iiderln Onderweg krijgt hij ruzie met een gezelschap reizigers, dat hij ontmoet en hij slaat ze allen dood. In Thebe aangekomen, waar de koning juist is gestorven, verricht hij de daad, wa&rop als belooning het koningschap staat en hij huwt de ko ningin-weduwe. Maar later blijkt hem, dat hetgeen hij zijn ouderhuis waan de, slechts zijn kosthuis geweest is. Hij is de zoon van den koning van Thebe. En een der mannen, die hij onderweg doodgeslagen heeft, is de koning van Thebe geweest, die, om aan de voorspelling' van het orakel te ontkomen, zijn zoon als zuigeling heeft laten te vondeling leggen. De menschen, die Oedipus is ontvlucht, zijn zijn pleegouders geweest, en zoo ;"iö - ti&ÏC' v öbi zTC/X^cxi. het noodlot vei'vuld: Oedipus heeft zijn vader vermoord en is met zijn moedef getrouwd Wanneer een dergelijk geval uit zondering was, zou het op ons niet steeds weer zoo'n indruk maken. Doch hoevaak ervaren wij zelf ook niet in ons loven, dat de dingen, waartoe wij door een zonderling voorgevoel ons voorbestemd achten, uitkomen juist wanneer wij al ons best doen ze te vermijden. Hoevaak is de slotsom van onze nabeschouwingen ook niet: Het heeft zoo moeten zijn! Men heeft op allerlei wijze getracht, deze samenloop van omstandigheden të verklaren. De geloovige ziet er Gods leiding in of de betoovering van den Duivel; de zielkundige zoekt naar de verborgen machten in het onderbe wustzijn, die dikwijls ons de omge keerde richting doen inslaan van onze bewuste wil en ons redelijk verstand. Zooveel is in elk geval zeker, dat het moeilijk valt, hier van toeval te spre ken.- De ervaring omtrent de onvermij delijkheid van het noodlot mag ons niet tot een lijdzaam fatalisme voe ren.' Want in het proces van dit nood lot is onze eigen arbeid en streven begrepen. En wij hebben op elk oo- genblik van ons leven de keuze om naar eigen bestwil te handelen. Voor zoover wij dit eigen bestwil kunnen beoordeelen, zijn wij verplicht er me de rekening te houden. De voorzich tigheid van den boer, die het geld van de bank nam, de voorzorg van den zich in eenzaamheid door muziek van booze geesten bevrijdenden jonk man en het beleid van Oedipus, die door zijn gewaande vader en moeder te ontvluchten, het noodlot de gele genheid om zich te doen gelden wil de ontnemen, zijn te prijzen. Maar tegenover ons welbewust, verstandelijk optreden staan de daden van het bovenpersoonlijke, alles om vattende en alle draden in handen boude' de universeelt leven, dat zoo ontzaglijk veel diepe en veelomvat- tender is dan wij in onze persoon lijke wijsheid veronderstellen. De „groote onbekende", aan wie wij ten slotte zijn overgeleverd en wiens doel einden wij soms op zonderlinge en troebele wijze bespeuren, doet (jn werk. En zoo zijn ook wij moderne' menschen, nog altijd slachtoffer van den strijd tusschen hetgeen de oude theologen als „voorbeschikking" en „vrije wil" formuleerden. H. G. CANNEGIETER Men schrijft ons: In Café Restaurant Brinkman Hout plein, hield onlangs de afdeeling Haarlem van de Ned, Beweging voor Eenheid door Democratie een propa ganda vergadering. In zijn openings woord kon de voorzitter de heer N. C. J. Drost tot zijn genoegen mede- deelen, dat de jonge beweging in het eerste halfjaar van haar bestaan een aantal van duizend leden bereikt heeft en thans zeven afdddingen telt. Zij heeft haar leden ijLalle rangen en èuancien üur ïiiE&isu&ïippij* cm vutter menschen van zeer verschillend po litiek inzicht. Het woord was daarna aan Dr. J. Leopold Siemens, die een voordracht hield over „de gevaren der dictatuur" Na den oorlog, aldus spreker, heb ben wij in de landen, die het meest van den oorlog geleden hebben (Rus land, Duitschland en Italië) een nieu we regeeringsvorm zien opkomen, die brak met al het bestaande en terug doet denken aan de Middeleeuwen. Grondwettelijke rechten worden ge heel vernietigd, aan het hoofd staat de Leider, omringd door een groep menschen, die hem geheel zijn toe gedaan. De rest is de homogene mas sa, waarboven de leider zich hoe langer hoe meer verheft en die hem als een god gaat vereeten. Er ontstaat een politie-staat, waar, zooals in Italië, menschen zonder vorm van proces verbannen worden, waar als in Duitschland alle vormen van cultuur (geschiedenis, godsdienst, moraal en recht) dienstbaar worden gemaakt aan den staat en de couranten vanuit één centraal punt geredigeerd worden, waar niemand vrijuit durft te spreken en wantrouwen haerscht tusschen fa milieleden en eertijds goede vrienden, waar ten slotte de oorlog wordt ver- verheerlijkt. Want zooals Mussolini zegt „Aan oorlog ontleent een volk een stimu lans tot groote daden." In Nederland heeft men eerst ge dacht dat het hier zoo'n vaart niet zou loopen met de nieuwe politieke stroomingen, die na den oorlog ont stonden. Men vergat echter, dat men in een tijd van groote verarming en inflatie licht afdwaalt van de grond slagen van democratie, vooral als het begrip van de innerlijke waarde daar van niet diep genoeg geworteld is. Toen echter bij de laatste verkiezingen 8% van ons volk de zijde der dic tatuur koos, begon men zich te be zinnen over de gevolgen, die een verdere verbreiding dezer ideëen kon hebben in ons door de» eeuwen heen zoo vrijheidslievende land. Al in 800 waren het de Friezen, die weigerden voor Keizer Karei den Grooten te knielen, omdat zij knielen wilden al leen voor God. Deze vrijheidszin der Nederlanders deed hen onder Willem van Oranje strijden tegen Spanje. Onder leiding der Oranjes is ons volk langzamerhand rijp geworden voor een vrije regeeringsvorrn, die in de staatsregeling van 1798 is vastgelegd en na een kleine onderbreking onder Napoleon later opnieuw bezegeld en versterkt werd. Als de nationaal so cialisten de macht zouden krijgen, zou zooals zij in een harer brochures zeggen, geen enkele liberale of soci alistische vereeniging geduld worden. Krachtens haar beginselen duldt de Democratie hün organisatie wel, maar wij zouden geen goede Neder landers zijn, als wij niet een dam op wierpen tegen hen, die willen aan tasten wat sedert eeuwen onder ons volk heeft geleefd. Spreker eindigde met de woorden van den grooten staatsman Masaryk, „Verloren is het volk, dat vergeet de beginselen waar uit het geboren is" Met een eeresaluut aan de figuur van den overleden koning George V van Engeland, die zooveel heeft be- teekend voor de idee der Democra tie begon Dr. H. Faber uit Velsen zijn voordracht over „Eenheid door Democratie". Spreker herinnerde aan het boek van Prof. Huizinga „In de schaduwen van morgen" dat een waar schuwing is voor alle menschen die van goede wille zijn, om op te bou wen en te verdedigen de hoogste idealen, die ons bezielen. Daarvoor is in dezen tijd noodig: ten eerste Blokvorming: slechts aantal kan ipien die niet weten wat zy willen en juist het grootste gevaar vormen. Het twee de noodige is propaganda: voorlich ting in blad en brochure, want hoe veel menschen zijn er, die niet weten wat begrippen als democratie of dic tatuur eigenlijk inhouden. Maar ook propaganda door getuigenis van het geloof in de onvergankelijke waarden van democratie. Spreker behandelde vervolgens nog eenige algemeene beginselen der be weging. Deze moeten zijn in de eer ste plaats waardig: het systeem, dat een geest van geweld, haat, verwil dering en militairisme kweekt, willen wij uit den grond van ons hart be strijden, maar er blijft een open deur voor de menschen, die in hun dwa ling deze gedachten aanhangen. Onze beweging is niet negatief, maar defensief; conservatief is zij al leen in zooverre zij het oude, beproef de niet wil prijs geven. Zy zal echter steeds openstaan voor goede nieuwe ideëen, vanwaar zy ook komen. Al is onze beweging een strooming bo ven de politieke partijen uit, en al zal zij nooit candidaten stellen voor de vertegenwoordigende lichamen, zij is niet onverschillig voor de po litiek. Ieder Nederlander draagt ver antwoordelijkheid; de besten moeten de regeeringsplaatsen bezetten. De beweging bestrijdt het verwek ken van haat tusschen klassen, par tijen, en rassen en onder erkenning van het recht van een zakelijke cri- tiek zal zij zich verzetten tegen de loyale aanvallen op overheidsperso nen. Waar het blijken mocht, dat er misstanden zijn in de democratie, zal de beweging haar moreelen steun geven om deze te verbeteren. Ook zal zij den volkenbond steunen. Zij komt niet aan met nieuwe eco nomische stelsels, maar wil met alle kracht meewerken aan de versterking der eenheid van ons volk. Nadat de voorzitter den sprekers bedankt had voor hunne boeiende voordrachten, werd deze goed bezoch te vergadering gesloten. Gevestigd sedert 1 920 Onder voorzitterschap van Mr. Vorstman vergaderde de Vereeniging „Geloof en Wetenschap" eenige weken geleden in de Schouwburg Jansweg te Haarlem. Als spreker trad opHiet le Kamer lid prof. Steger uit Heemstede met het onderwerp: Het wezen en de ontwik keling der Vrijmetselaren en haar in vloed op het wereldgebeuren. Door vriendelijke introductie van Mevr. Vorstman-Coelen mochten wij deze lezing bijwonen. Vandaar dit verslag. De vereeniging Geloof en We tenschap is destijds naar wij meenen, op instingatie van wijlen den r.k. Mi nister van Justitie Mr. Neelissen op gericht om de belangstelling in en de beoefening der wetenschappen onder zijne geloofsgenooten te bevorderen, ïffrihekend 2e Kamerlid maar ook om cenigeDiar/t Minis- uu.wwi te 7v vïxoviivu Wwriic t^j.», zoodat hij tot zijn spijt een tekort had aan ontwikkelde geloofsgenooten om de voor hen onder zijn Ministerschap beschikbare rechterlijke ambten mee te bezetten. De Vereeniging heeft zich zeer uit gebreid. Men vindt sedert hare op richting ook in verschillende openbare bibliotheeken tal van belangrijke pu blicatie's vooral op taalkundig, juri disch en ethisch gebied, die aantoonen, dat onze r.k. landgenooten de beoefe ning der wetenschap op veel ruimer schaal dan vroeger zijn ter hand gaan nemen. Wij beëindigen deze inleiding met de opmerking, dat op kunstgebied (muziek, tooneel, letterkunde en woordkunst) onze r.k. landgenooten een vooraanstaande plaats innemen. Mr. Vorstman leidde den spreker in. Hij noemde de Vrijmetselarij van zoo groote draagwijdte en diepte, dat zij als denkwijze het wereldgebeuren be ïnvloedt. Belangrijk is het dus om (ons) r.k. onze houding daartegenover te bepa len. Daar het onderwerp nog al om hangen is met mysterie, gaf hij vol gaarne het woord aan den spr. die daarvan studie had gemaakt, opdat uit de uiteenzetting der feiten in verband daarmede een conclusie zou kunnen worden gemaakt. De syllabus door den spr. ter be schikking gesteld ter inleiding luidde als volgt De Orde der Vrijmetselaren is een vereeniging van mannen die, door middel van zinnebeeldige, grooten- deels aan het metselen en het bouwen ontleende vormen, onder het motto van humaniteit en godsdienstige ver draagzaamheid, aan de veredeling van den persoon zoekt te werken, en als laaste doel naar een algemeene we reldorganisatie streeft. Zij wil een levenskunst zijn, waardoor ieder lid tot een harmonische persoonlijkheid uitgroeit, en zoo komen tot een boven elk onderscheid van stand, godsdienst en volk uitgaande bond der mensch- heid. Dit is het ideaal. In werkelijkheid bestaat er noch een georganiseerde eenheid noch een universeele leiding. Integendeel, tusschen de loges van verschillende landen, ja, dikwijls tus schen die van eenzelfde land, bestaan min of meer diepgaande verschillen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1936 | | pagina 1