Gebr. Beekman
fDeTwentsche Bank n.v.
BSoemendaal
Naaimachines opafbet.
JAN GEUL VOET Jr.
Plaatselijk Nieuws
De Emmahloem-collecte
fl. 32.50
DAMES
Overhemden
keurige dessins
prima pasvorm
Rijwielen met Remnaaf
Predikbeurten
A. G. G. M. Giorgis Zn
schoorsteenvegers
Bl.daalschevveg 147
spr., het vertrouwen in de bestaande
organen der overheid versterken.
Hierna beantwoordde de spreker
eenige vragen.
Op een vraag of de toepassing van
de corporatieve gedachte in engeren
zin niet geleidelijk zal overgaan tot
die in ruimeren zin, antwoordde Prof.
Jitta, dat de chaotische productie
door een teveel aan overheidsbemoei
ing is ontstaan. Men komt er niet uit
door meer ordening, doch door min
der overheidsbemoeiing.
Mr. A. J. Enschedé sloot de verga
dering met woorden van dank tot
Prof. Josephus Jitta.
Verslag van de Lezing over
Vrijmetselarij
II.
Prof. Steger, lid van de ie Kamer
voor de r.k. Staatspartij noemde in
zijn voor Geloof en Wetenschap afd.
Haarlem gehouden voordracht, de
Vrijmetselarij een oude geest en een
oud lichaam samengebracht tot een
nieuw wezen.
Het lichaam is z.i. gemakkelijk te
kennen, daarover bestaan tal van pu-
blicatie's (o.a. de boeken van den heer
J. van Term, behalve schrijver ook een
bekend verzamelaar van geschriften
op dit gebied). Het dateert volgens
spr. van de middeneeuwen. Maar om
de geest der vrijmetselarij te leeren
kennen moet men naar ongeveer 4000
jaar v. C. teruggaan en wel tot het
huis der eerste egyptische pharao's.
In officieele stukken wordt gewaagd
van een loge van 3750 v. C.
Spr. beschouwt de Vrijmetselarij als
een der belangrijkste verschijnselen
van wnzen tijd., Dit kan, want onze.
maatschappij verandert z.i. wel in be
schaving, maar niet in wezen. Het
oude kan dus ook nu nog van betee-
kenis zijn.
De egyptische godsdienst was een
veel-godendom, bevattelijk voor de
massa die graag verpersoonlijkt, maar
niet voldoende voor de godsdienstzin
der hooger ontwikkelden.
Hoe hooger de denkbeelden der
ontwikkelden zijn, des te meer wordt
de aan hen verbonden massa door het
uiterlijke aangetrokken.
De oude fabelleer geeft daarvan
veel voorbeelden. Zelfs het monotheïs
tisch volk der oude Israëlieten onttrok
zich niet aan de gouden-kalf-fabel, al
glimlachten de ontwikkelden daar
over.
Ook in de oudheid waar de massa
zich met de grofzinnelijke voorstellin
gen vergenoegde bestudeerden kernen
van ontwikkelden natuur en wijsbe
geerte, waardoor kasten van geleerden
ontstonden. Bij de Egyptenaren deed
de priesterkaste dit. Om tot deze kaste
te worden toegelaten had men een
stelsel van beproevingen en geleide
lijke inwijding.
Bij hen komt onder verschillende
gestalten de natuurgodsdienst gemo
delleerd naar het veel-godendom
weerom, exoterisch in de bouwkunst,
esoterisch in de natuurkunde, die het
natuurlijke met het bovennatuurlijke
vermengde.
Dezelfde geest ademen de alchemie,
de geheime leer van Hermes trisme-
gistus, die der Arabieren en andere
zwarte kunsten met eerediensten ver
mengd.
De godsdienst der egyptische pries
ters is ook die der Vrijmetselarij maar
dat vernemen alleen de hoogere (de
z.g. roode) graden der vrijmetselarij.
Dat alles is gegrond in natüurwijs-
heid van het oude heidendom en gaat
over in de leer der „gnostieken'
(„kenners"), die zich ook tot beoefe
ning der wetenschappen afzonderden
van de massa en tot in de vierde eeuw
na Chr. en later zich uitvierden.
Spr. verwijst nu in verband met de
Vrijmetselarij naar het 8e hoofdstuk
Goedkooper dan bij anderen. Contant
met 5 jaar schriftelijke garantie. Repa
ratie aan alle merken met 1 jr. garantie
Haarlem, Doelstr. 35 Opger. 1 902 Tel. 13538
van de Handelingen der Apostelen
(waarin het verhaal over Simon de
Toovenaar voorkomt die geloofde en
gedoopt werd, maar die voor geld van
de apostelen de „gave der handopleg
ging" wilde leeren, wat hem door Pe
trus geweigerd werd. Verslaggever).
De invloed van de gnosis ging door de
tijd verder.
Dat deel der Joden, dat het Chris
tendom niet wilde aanvaarden neigde
tot haar en tot de filosofie der grieken.
Jahve werd de Opperbouwheer des
Heelals en leider van het wereldge
beuren, een en ander vindt zijn weer
klank ook in de Kaballa, de geheime
leer omtrent de joodsche gewijde
boeken.
Gnostisch is de gedachte, dat alle
godsdiensten vormen, uitvloeisels zijn
van één wezenlijke godsdienst, die
alle menschen verbindt.
De drie kardinale deugden, die de
Vrijmetselarij kent: Wijsheid, Kracht
en Schoonheid vindt men ook terug in
de Talmud, Onder allerlei vormen
dient het-gnosticisme zich aan, o.a. in
't manicheïsme, de leer van de eeuwig
met elkaar strijdende rijken van goed
en kwaad, die van den tweevoudigen
Jezus, een door de Joden gekruisigde,
de ander de ware verlosser, alleen met
een schijnlichaam bedeeld enz.
Volgens de gnostieken bevatte al
leen het evangelie naar Johannes de
ware leer. Een deel van de gnostieke
leer heeft via de orde der Tempelieren
invloed op de vrijmetselarij gehad.
Wanneer we dan de Middeneeuwen
naderen waarin de kunst goud te ma
ken in 't diepste geheim bloeide, ko
men uit de alchemisten de Rosekrui-
sers op.
De westersche volken hadden door
de kruistochten met egyptische, jood
sche en arabische wijsheid kennis ge
maakt. Wel werd daarna in 1317 de
alchemie plechtig veroordeeld, doch
de zgn. hermetische of geheime we
tenschappen werden nog wel degelijk
aan bepaalde universiteiten o.a. die
van Oxford onderwezen.
Tijdens de Renaissance en de op
komst van het Humanisme kwam de
gnosis opnieuw op; in de 15e eeuw
behoorde het tot den goeden toon af
te wijken van de door de Kerk geijkte
leer, alles richtte zich naar modellen
der oudheid. De eenheid in de opvat
tingen van het Christendom ging ver-
Jor.e.ri. (Had die al bestaan? Verg.
European Morals v. Lecky. V.) Indi
vidualisme, Hervorming, verdeeldheid
op geestelijk gebied kwamen tegelij
kertijd met herleving der geheime we
tenschappen op. Met een toespraak
van een Grootmeester der Vrijmetse
laren is in 1889 de „zwarte kunst" ge
ëerd door de onthulling van een
standbeeld voor Giordano Bruno, door
spr. genoemd alchemist en ketter.
Dat alles hangt samen; zonder 1517
(Luther's aanplakken der stellingen
aan de Kerk te Wittenberg) geen uit
de Bauhütte geboren vrijmetselarij
van 1717.
De alchemisten, van wie in het ein
de der 16e eeuw een loge voorkomt in
Amsterdam, beschouwt spr. als een
vleug van heidendom, dat in de chris
telijke maatschappij doordrong. Het
Christendom wordt z.i. door de Vrij
metselarij niet meer als hoogste ge
openbaarde godsdienst geëerd.
Spr. wijdt dan even uit over de Ro-
zekruisers. De roos op het kruis, die
zij als symbool voeren, is niet het zin
nebeeld der liefde maar van de stil
zwijgendheid (o.i. zou hiervan alleen
sprake kunnen zijn bij de rozenknop
immers opener bloem dan een bloeien
de roos bestaat niet. V.).
(Wordt vervolgd).
Onze plaatsgenoot, de heer Striet-
man gaat onze gemeente verlaten en
als rustend burger elders wonen. De
lieer Strietman is Huis en Decoratie
schilder en is op dit gebied een van
ouds bekend adres. Nu de heer S.
onze gemeente gaat verlaten, wordt
de zaak voortgezet en wel door den
heer J. Visse, alhier woonachtig.
De heer Visse is meer dan 38 jaar
bij den heer Strietman in dienst ge
weest, is op en top vakman en weet
precies hoe de klanten het hebben
willen.
Daar thans het voorjaar in aan
tocht is en menige villa een opknap
pertje zal noodig hebben, hopen wij
van harte, dat er ook voor den heer
Visse een drukke tijd aanbreekt.
Onze nieuwe bakker
Zoo kunnen wij den heer J, Tanis
wel noemen. Behalve zijn winkel aan
de Korte Kleverlaan 46 heeft de heer
DE HUISVLIJT, Schagchel-
straat 40, Telef. 14401, meer
malen bekroond. De kleine
verpleegsterszaak met zijn
groote reputatie voor coupe,
kwaliteit en v o o r d e 1 i g e
prijzen zal u voldoen. Ook
voor dienstbodenkleeding.
Tanis nu zijn eigen bakkerij aan de
Boschlaan, van waaruit zijn winkel
voortaan geregeld van versch brood
in allerlei soorten en grootte en van
banketbakkerswaren wordt voorzien,
terwijl een drietal groote op prima
rijwielen gebouwde broodwagens,
door den heer Huisman keurig ge
schilderd en geolied, de klanten aan
huis voorzien.
Wij hebben met genoegen een
kijkje in de nieuwe bakkerij geno
men. Nagenoeg alles geschiedt ma
chinaal. De kneedmachine verwerkt
na toevoeging van vocht (melk of wa
ter) gist, zout enz. 200 pond bloem
tegelijk. De naam van de firma J.
Tiethoff Amsterdam waarborgt een
goed fabrikaat. Twee groote afge
dekte troggen staan dan gereed om
het deeg rustig te doen rijzen. Dan
gaat het weer in een machine, fabri
kaat Stibbe, de verdeelmachine, al
thans het luxe brood. Hierna komt
het afwegen op de bank aan de beurt,
waarna het deeg in de pannen gaat.
Ook dan wordt het nog niet gebak
ken, maar om te rijzen in de z.g.n.
rijskast, wij zouden zeggen de onder
ste oven, gezet. Ten slotte komt de
accu-heetwateroven, fabrikante de
N.V. H. P. de Boer aan de beurt,
waaraan in de bakkerij zelve geen
enkele vuurhaard te zien is, een oven
van drie verdiepingen, waarin het
eigenlijke bakken, het gaar-maken
van het brood plaats heeft. De tem
peratuur is op te voeren tot 250 C.
Voor het banketbakkerswerk zijn
weer andere machine's, een afzonder
lijke oven en een groote eierkluts-
machine e.d. beschikbaar.
Het geheel zag er praktisch, frisch
en degelijk uit. Moge veel zegen op
den hier verrichten arbeid rusten!
in
en
VA K L E DING MAOAZVN
PAARL AAR STEEG 1. TEL'. 12 843
Vereen, voor Dierenbescherming
afd. Haarlem en 0.
Zaterdagmiddag 28 Maart had in de
Aula van het Kennemer Lyceum, de
beoordeeling plaats van de ingezon
den nestkastjes.
Er is hard gewerkt, en de resulta
ten waren dan ook zóó mooi, dat we
gerust kunnen zeggen: er is weer flink
geholpen, om de levensvoorwaarden
voor onze vogels zoo gunstig mogelijk
te doen zijn.
Op enkele fouten in de constructie
der kastjes werd gewezen, zoodat de
deelnemers, die nu niet in aanmer
king kwamen voor een eerste prijs,
een volgende maal een goede kans
maken voor een bekroning! De beste
kastjes zijn te zien in het toonraam
van de Vereeniging Dierenbescher
ming Ridderstraat 11.
Na de beoordeeling der kastjes
volgde het glanspunt van den mid
dag: verschillende vogelfilms, ver
toond door den heer Strijbos. Prach
tige opnamen van diverse soorten
broedende vogels kregen we hier te
zien; vooral die van de kolonie der
lepelaars en van de sterntjes, waren
van een buitengewone schoonheid.
Alles met elkaar een mooie mid
dag, die volkomen beantwoordde aan
het gestelde doel: belangstelling en
liefde aanwakkeren voor het dier;
hier in 't bizonder: voor onze vogels!
Ned. Vereen, voor den Volkszang
13ij het ter perse gaan van dit num
mer vernemen wij, dat de afd Bloe-
mendaal Dinsdagavond 7 April te
8 uur een propaganda-avond geeft in
het Jeugdhuis aan de donkerelaan on
der leiding van den Heer P. de Nobel
en met declamatie van Mevr. de Lange
geb. Relleke.
Oud linnen of katoen gevraagd
voor de Melaatschen van het
gesticht Bethesda in Suriname
Als liet lentezonnetje begint te
schijnen lijkt het wel of ook de sclioon-
maakharten der 'Hollandsehe huis
vrouwen sneller beginnen te kloppen,
en zoo zien wij weer overal de nij
vere handen bezig. Er is geen stuk
dat op zijn plaats en geen kast die
ongeopend blijft. Ja, over kasten ge
sproken! - Onze oude vriendinnen
weten wel wat wij daarmee bedoelen
en hebben reeds hun pakjes voor ons
op zijde gelegd. Wij hopen echter
ook nieuwe vriendinnen te winnen
en aan hen vertellen we, dat dooi
de dames van de Zwachtelbond, allen
leden der Ned. Chr. Vr. bond afd.
Haarlem, van dat oude linnen en ka
toen windsels worden gemaakt voor
de Melaatschen van 't gesticht Be
thesda in Suriname.
Gaarne ontvangen we dus materi
aal en wij hopen dat er in de Bloe-
mendaalsche linnenkasten nog wel
iets is, dat voor dat doel kan dienen.
Dames, kijkt eens wat u voor het
goede doel kunt missen. Ook het
kleine wordt in dank aanvaard.
Een briefkaart of telefoontje aan
één der onderstaande adressen en
uw pakje wordt gaarne bij u afge
haald.
Mevrouw M. CasséeVisser,
Kerkplein 12 Bl.daal Tel. 22260
Mevrouw C. DolkKoning,
Iepenlaan 60 Bl.daal.
De jaarlijksche Emmabloem-collec-
te zal dit jaar plaats vinden op
Woensdag 8 April a.s.
Het Comité voor de Emmabloem
collecte hoopt en vertrouwt wederom
op aller medewerking te mogen re
kenen. De medewerking van ieder
is in de gegeven tijdsomstandigheden
dubbel noodzakelijk, want de groote
giften, die vroeger nog wel werden
ontvangen ter gelegenheid van dezen
bloemendag blijven thans achterwege
en moeten heel veel kleintjes de op
brengst van de Emmabloem-collecte
op peil houden.
Dames en jongedames, die eenige
uren willen geven om zieken te
helpen en gezonden te beschermen,
kunnen zich opgeven aan het Con
sultatie-bureau, Ged. Oude Gracht 41
te Haarlem. De bloem verkoopsters
moeten de leeftijd van 14 jaar heb
ben bereikt.
La Argentina
„Tout Haarlem" heeft op 20 en 30
Maart La Argentina in de Stads
schouwburg toegejuicht.
Van al haar dansen heeft zij weer
iets prachtigs weten te maken.
Het meest treft ons in haar kunst,
dat het dansen op zich zelf bij haar
niet het einddoel blijkt, maar het mid
del om te komen tot een rhytmische
uitbeelding en herschepping van een
stuk leven. Reeds het eerste gebaar,
de eerste stand dragen het kenmerk
in zich van wat zij vertolken gaat.
Het virtuose spel der castagnetten
alleen al was een schoonheid om te
hooren.
Een apart woord van lof komt Luis
Galvé, de uitmuntende begeleider
van de danseres, toe. In zijn solo-ver
tolkingen toonde hij zich een pianist
van meer dan gewone kwaliteiten.
De ovatie, die de uitverkochte
schouwburg tenslotte La Argentina
beide avonden bracht, gold zeer ze
ker ook Luis Galvé.
Kon. Nederlandsche Maatschappij
voor Tuinbouw en Plantkunde
Afdeeling Bloemendaal e. o.
Dc Afd. Bloemendaal Omstr. der
K.N.M.v. Tb. Pik. hield Dinsdag
avond 25 dezer, haar maandelijksche
bijeenkomst in Café Rusthoek te Bl'daal.
Bij de opening bracht de Voorzitter
in herinnering dat het lid onzer Af
deeling, tuinbaas J. Wezenaar, 12
Maart jl. zijn 80ste verjaardag vierde
en hoewel niet aanwezig, wenschte
hij hem nog vele jaren toe.
Na de aanwezigen aangespoord te heb
ben mee te doen aan de excursie op
14 April a.s. naar de 6e Primavera
te Rotterdam, gaf hij het woord aan
den Heer C. Sipkes voor zijne causerie
over een Botaniseertoclit metdecamera
in Algiers. Aan de hand der licht
beelden gaf spreker eerst een over
zicht van de geografische ligging waar
door het klimaat in het Noorden over
eenkomst heeft met dat van het Zuiden
van Frankrijk en Spanje en de plan-
inUICTA
Bloemendaal Haarlem
Dorpstr. 52-54 Wagenweg 72-74
tengroei aan de kuststrook dan ook
een mediterraan karakter heeft. Deze
streek wordt afgesloten door den berg
keten die vrijwel evenwijdig met de
kust loopt en als uitlooper van het
Atlasgebergte kan worden beschouwd.
Hier vindt men de olijfboomen en de
Opuntia's welker vruchten de Ara
bische vijgen levert, en vele andere
planten die ook elders in de streek
om de Middenlandsehe zee gevonden
worden. In het bergterrein is het over
dag zeer warm maar 's nachts zeer
koud en in het Atlasgebergte kan het
zelfs vrij sterk vriezen. Spreker voer
de ons door dit gebergte en zelfs over
dit gebergte heen in het noordelijk
deel van de Sahara.
De lichtbeelden gaven een goede
voorstelling van den plantengroei, men
zag in den Jardin d'essai de „Draken-
boomen" en ook planten die in ons
klimaat groeien. In de Sahara zag
men de daar aanwezige schaai'sche
planten en in de oasen de dadelboo-
men die groeien en vrucht geven zoo
lang de primitieve irrigatie uit de daar
aanwezige bron voor voldoende vocht
zorgt. Spreker deed ook zien aange-
gelegde bosschen van Eucalyptus-
boomen waardoor de weinige neer
slag in die streek werd vermeerderd
en de verdamping in de schroeiende
hitte werd verminderd. Spreker brak
daarbij een lans voor de bebossching
onzer duinen.
Naast de veelsoortige planten als
Verula communis, diverse Orchis,
lavendel enz. die in de bergstreek
zijn te vinden, gaf spreker ook een
kijkje op de bevolking en hare be
huizing en gwoonten, alles tezamen
een zeer interesante causerie waarbij
te betreuren viel dat zoo weinig leden
waren opgekomen om hun blik te
verruimen.
De Voorzitter dankte den Heer
Sipkes dan ook in waardeèrende woor
den voor hetgeen hij ons te zien en
te liooren gaf, waarbij de aanwezigen
zich met applaus aansloten. Er waren
geen inzendingen voor het Punten-
stelsel.
I
a
ZONDAG 5 APRIL
SANTPOORT.
Ned, Herv. Evangelisatie.
10 uur v.m., Ds. C. J. van Paassen,
Haarlem.
Geref. Kerk in Hersteld Verband.
Gebouw Bethel, Wüstelaan.
10 uur v.m., Ir. B. II. Blankenberg.
NED. HERV. GEM.
10 uur v.m., Prof. Dr. G. A. v. d. Bergh
van Eysinga.
„Kruisdrager tegen wil en dank"
Extra-collecte voor de kerk. Doops-
bcdiening.
Goede Vrijdag, 10 uur v.m., dezelfde
met medewerking van Dr. H. Faber
uit IJmuiden-O. Bevestiging van
nieuwe leden, uit Santpoort en
omstreken. Zangkoor. Extra-collecte
voor de kerk.
BLOEMENDAAL.
Ger, Kerk,
10 uur v.m., Ds. J. C. Brussaard.
5 uur n.m., Theol. Cand. H. de Wit.
NED. HERV. GEM.
10 uur v.m., Ds. J. C. van Dijk.
Goede Vrijdag, 10 April
10 uur v.m., Ds. J. C. van Dijk.
Bevestiging van nieuwe leden.
7 uur n.m., Ds. J. C. van Dijk.
Heilig Avondmaal.
Ridderstraat 18a zwart
Haarlem - Tel. 13310