W. H. VAN STAVEREN
CRAMA Bloemendaal
ADVERTENTIËN
KRU1DN00TEN
Bloemendaalscheweg 42
Fa. A. VERNOUT
FILMNIEUWS
DAMESKOUSEN
Ruim 150 jaar worden in Haarlem
A. J. VAN DER PIGGE
FEUILLETON
<^7/T<?Qn£
//outsfrgg
a arfem
1.20 95 75 65 ct.
1 09 95 55 45 ct.
HET OUDE KOUSENADRES
HAARLEMSCHE
CoöperatieveDiner-vereen.
De Vrije Katholieke Kerk
Popellaan Kinheimpark
Palmzondag, 10 uur v.m., Hoogmis,
Predikatie van Priester Ko Borsten.
Uitreiking van gewijde palmtakjes.
Uitstelling van het H. Sacrament
van 2.30 tot 5.30 n.m. Gelegenheid
tot meditatie.
Witte Donderdag, 9 April,
8.30 v.m., Gezongen H. Mis.
Uitstelling van het H, Sacrament
van 2.30 tot 5.30 n.m. Gelegenheid
tot meditatie.
Goede Vrijdag, 10 April,
8.30 v.m., Gezongen Prime en li
turgische plechtigheden.
Des avonds 8 uur Completen met
meditatie en predikatie van Pries
ter Ko Borsten.
Paascb zaterdag, 11 April,
8.30 v.m., Gezongen Prime en li
turgische plechtigheden.
Uitreiking van gewijd water.
OVERVEEN.
NED. HËRV. GEM.
10 uur v.m., Ds. Ch. de Beus.
Bevestiging nieuwe leden.
Goede Vrijdag, 10 April,
6.30 n.m., Ds. de Beus. Heilig
Avondmaal.
College tot verbreiding van
Spiritistische Beginselen,
Gebouw „Theosofia", Nassauplein 8.
Wijdingsmorgen.
10.30 v.m., spreker de heer A. Muis
uit Rotterdam.
HAARLEM.
Evang, Luth. Gemeente.
Witte Heerenstraat.
10.30 v.m., Ds. C. H. Brandt. Bevesti
ging van nieuwe leden.
7.30 uur n.m., Ds. G. J. Duyvendak
Avondmaal.
Dinsdag 7 April, 8 uur n.m., Litur
gische Wijdingsavond in de Kerk.
Vrijdag 10 April, 7.30 uur n.m., Ds.
C. H. Brandt Avondmaal.
worden ook
aangenomen
aan ons Bureau
Bloemendaa!
TOONEEL
Een Duitsch geschiedschrijver
ik meen dat zijn naam Immermann
was heeft eens geschreven: „Die
Königin Elisabeth ist die gemeinste
Fiirstin, die je in Ihrem Unterrock
gestanden hat". De schrijver van
het bovengenoemde stuk heeft haar
moeilijker, meer gecompliceerd ge
maakt. Erotisch en frigide. Zonder
linge tegenstelling, maar verklaar
baar uit het feit dat Elisabeth op haar
vijftiende jaar overweldigd werd, en
telkens als zij zich weg wou geven,
rees dit beeld voor haar geetesoog
op. Essex, die haar gunsteling was, die
dol verliefd was op de vrouw en die
zij, de Koningin, ook liefhad, werd de
dupe van die tweeslachtigheid, zoo
dat hij tenslotte hoe dicht ligt soms
liefde bij haat eene samenzwering
tegen haar beraamde, waarop de Ko
ningin, hoe noode ook, hem liet doo-
Architect Berlage en de
Beeldhouwkunst
I.
In het eeuwige wederkeeren van
het mysterieuse worden van het on
zienlijke uit het immaterieele
naar de verstoffelijking, wordt een
vast omschreven natuurvorm gebo
ren, in duizenderlei verscheidenheid.
En in de pracht van zijn verschijning
bewonderen wij in dezen uitgegroei-
den vorm het eindresultaat als een
definitieve uitspraak van een levend
gebeuren.
De mensch, in zijn fragiel organis
me, als stoffelijke verschijning, weet
het noodzakelijk realiseeren der din
gen waarnaar hij volgens den vasten
natuurwil mede streeft, onderge
schikt als hij is aan dezen alles Se-
heerschende wil en zoo is de eeuwige
natuurwet een drang naar een ge
vormd zijn. De wereld der abstractie
is voor ons een oneindige rijke bron
waaruit durend geput wordt door de
natuur en zoo ook door den mensch in
het bijzonder. In deze mysterieuse ab
stractie vermeent hij GOD. De mensch
is het wonderlijk gebouwde wezen, dat
den. Dit en verschillende intriges aan
het hof, zijn in het kort de inhoud van
dit tooneelspel, waarvan de vorm
wel ietwat fragmentarisch was. Wie
beter en wie anders zou de titelrol
kunnnen spelen dan Else Mauhs, een
rol zoo verweven en zoo vol wisse
lende nuances als ik zelden een ge
zien heb. Het was volmaakt en,
ofschoon het stuk mij niet kon ont
roeren, heb ik zelden in den schouw
burg zoo'n groot en intellectueel ge
not gesmaakt.
Naast Else Mauhs moet dadelijk
John Gobau worden genoemd, de
onstuimige, onbeheerschte graaf Es
sex. Prachtige intriganten verder Ko
Arnoldi, van Cruys Voorbergh in zijn
meedoogenlooze verstandslogica en
van Louis Gimberg.
Nog zij gezegd, dat de regie uit
stekend was en de decors en de cos-
tuums door Prof. Herman Rosse ont
worpen, brillant waren.
Edmond Visser.
RiJKSTELEFOON
Opgave van het aantal nieuwe aan
sluitingen in'hét telefoonnet Haarlem
gedurende het tijdvak
19 t/m 25 Maart 1936.
12845 Anthonisse J. Th. Vleeschhou-
wer Rollandstraat 27
26106 Baars B. J. Bentveldduinweg 10
Aerderhout
12769 Grootmeyer .J. J. vert. N.V. Ver
nis- en yerftabriek v.li. H. Vet-
tewinkel en Zc. Rustenburger
laan 50 Haarlem
12859 Hezeman's ConfectiebedrijfHar-
ry KI. Heiligland 34 rd (na 18 u.
tfnnr. 12903).
23932 Klouwens H. W; In opklapbed-
den en ombouwen; Orionwêg 8.
23935 Kuipers W. H; Behanger, Stof
feerder en Matrassenmaker;
Hoogerwoerdstr. 2.
12656 Levert W. A; Leeraar Duitsch
en Engelsch; beëedigd transla-
teur; Lorentzplein lrood.
23931 Nierstrasz N.V; Techn.Bur, v.h.
J. N. Zwart afd. Bouwmateriaa-
len, Jan Haringstraat 14.
23926 Olie J. D. B; Directeur der N.V.
de Plaatwellerij te Velsen, Noor-
der Stationsweg 9 Bloemendaal.
12697 PostB. J. M; Drukkerij fa. Tli.J.
Mens, Hyaciutlienlaan 30 zw.
23917 Opgang „Bibl. Centrale", de
Romeinenstraat 14.
12807 Otter C; Melkhandel, Thorbecke
straat 37.
23929 Radio-Commissie Ger. Kerk v.
Bloemendaal, Secr. Prof. v. Vlo-
tenweg 9a Bloemendaal.
29256 Schütter A. A. JHorlogemaker,
Binnenweg la Heemstede.
23937 Tammer P. AElectro-techn.-en
Radio Bureau filiaal Bid. weg 119
Bloemendaal (na 20 u.tfnr 14753
12574 Vischhandel „De Roem" Gen.
Cronjéstraat 87.
16746 Zonneveld N; Huis- en Décor
schilder, Borskistraat 23.
Psychiatrisch-Juridisch Gezelschap
Deze Vereeniging vergadert morgen
4 dezer 2 uur n.m. in „Ons Eigen
Huis", Vondelstraat 142, Amsterdam.
Prof. van Wulften Palthe hoogleeraar
a/d Hoogeschool te Batavia zal spreken
over Forensische psychiatrie in Ned.
Indië.
Op 26 Mei zal een exursie gehou
den worden naar het psychopathen-
asyl te Avereest.
aan zijn scheppenden vorm een hoo-
gere beteekenis geeft dan de natuur
dit vermag aan den hare, omdat het
den mensch gegeven is in den vorm
getuigenis af te leggen van zijn eerbied
voor het mysterie en zijn vorm tot een
geheiligde uitspraak wordt die in ge-
meenschappelijken arbeid wordt gege
ven.
De stijl is de geestelijke houding die
de mensch aanneemt tegenover het
bovennatuurlijke en tevens de telkens
opnieuw ontluikende bloem onzer sa
menleving; en bij het afsterven dezer
wordt het drama voorvoelt dat onom-
stootelijk komende is en chaos brengt
in de menschelijke ziel.
Deze technische eeuw die de macht
heeft het gansche wereldgebeuren in
een wijde vlucht van gedachten met
een scherpe mechanische doordrin
ging, van den oertijd af tot het Heden
vast te stellen, die als het ware de le
vensfilm met onomstootelijke zeker
heid kan terugdraaien, deze eeuw
weet dat de gecompliceerde mensch
van heden een ondenkbaar wezen zou
zijn in een tijdperk van eenige dui
zenden jaren geleden. Zoo kan het dan
schijnen dat de Egyptenaren in hun
beperkte archeologische kennis en cul
tuurbegrip zoo samengedrongen als in
een nevel opgesloten leefden, onwe-
Proza en Poëzie van dr.
Hein Boeken
Bij voldoende deelname door intee-
kening is de „Wereldbibliotheek" te
Amsterdam bereid de uitgave te ver
zorgen van een bundel proza en poëzie
van Hein Boeken, uitgezocht door mej.
Heieen Boissevain, mej. Henriëtte
Mooij en Ton Koot.
De bundel zal een kleine 200 blad
zijden groot zijn en kosten f 2.50
gebonden. Men kan inteekenen bij de
administratie van de wereldbibliotheek
Amsterdam Slotérdijk en aan ons
kantoor Bl.weg 42.
de meest moderne
>"s. m #-<» fornuizen
ö,s com foren
oventjes
in diverse 1e klas fabrikaten.
HUISHOUD-AFDEELING
Geopend v.m. 8 n.m. 6 uur.
Zaterdags 9 uur.
boekhandel
WARMOESSTRAAT 10
BLOEMEND.WEG 53
KASTPAPIER
KASTRANDEN
PUNAISES
Kay Francis' Talisman.
Het mag wel algemeen bekend hee-
*ten, dat acteurs en actrices bijgeloovig
zijn. Zij gelooven vast in voorteekenen,
die, volgens hen, geluk of ongeluk
voorspellen. Menig beschermt zich te
gen onheil door het dragen van een
talisman. Hiervoor gebruiken zij de
meest uiteenloopende voorwerpen.
Prima Matzijde Moderne Tinten
Zijde met fil versterkt.
De soliedste kous.
Het fijnste weefsel.
Per paar 1.25
3 paar 3.60
Voordeeligere soorten:
Kay Francis b.v. heeft zelfs twee
talismans: een ring en. een oude
gebroken kam. Zij verklaarde, dat
vooral de kam haar geluk aanbracht
en dat zij voor het optreden of voor
een opname altijd even deze kam door
haar zwarte haren haalt, daar de scè
nes anders zouden mislukken.
De ring is naar schatting ongeveer
twee duizend jaar oud en werd door
Kay's overgrootmoeder in een der ca
tacomben van Rome gevonden. Zij
vond hem op een richel, waar de ring
gedurende een negentien eeuwen on
gestoord had gelegen. Dit was nog
voor de catacomben geëxploiteerd
werden voor de vreemdelingen en die
vondst was toendertijd niet zoo op
zienbarend, als het heden ten dage
zou zijn. De ring werd door vier ge
neraties gedragen en is nu Kay's dier
baarst en misschien ook wel waarde
volst bezit.
De reden, dat zij in een oude kam
een talisman ziet, is eigenlijk vrij on
benullig. Zij gebruikte die kam n.l. in
haar kleedkamer bij haar eerste op
treden. Sindsdien heeft zij de kam be
houden en hoewel hij gebroken is en
in een warenhuis niet meer dan vijftig
cent zou kosten, zou Kay hem voor het
duizendvoudige bedrag niet willen
missen. Volgens haar zou haar succes
volle carrière te danken zijn aan deze
oude, gebroken kam.
Bakenessergracht 27 - Tel. 14393
Diner THUISBEZORGD f 0.90
met soep of toespijs f 0.15 meer
Geen extra bezorgloon
Gebruik van uitsluitend natuur
boter, le soort duinaardappelen
en verder de beste grondstoffen.
Prospectus op aanvrage
GEEN LIDMAATSCHAP
GEEN OMZETBELASTING
„Wij zijn niet bang...."
„Wij zijn niet bang...." is de ge
wijzigde titel voor de film „Als het
moederhart spreekt" (The Irish in us).
James Cagney, Pat O'Brien, Olivia de
Haviland, e.a. spelen in deze Warner
Bros film de hoofdrollen.
AGENDA.
Rembrandt Theater:
Het leven is nog niet zoo kwaad,
met Lou Bandy en Fientje de la Mar.
Luxor Theater:
(Greta Garboweek). 3 hoofdfilms.
Vrijdag, Zaterdag en Zondag: Suzan
Lenex.
Maandag en Dinsdag: De Bonte
Sluier.
Woensdag en Donderdag: Anna
Karanina.
Cinema Palace:
Episode.
Frans Hals Theater:
De Melkboer, met Harold Lloyd in
de hoofdrol. (Geprolongeerd)
TENNISLESSEN W. A. Dingemans
Jaren ervaring in:
A-Tournooien en lo klas Competitie
Spaarne 114r Tel. 15598
TE KOOP
Eiken Salon Pathéfoon met 50 platen
F 10.—
Koninginneweg 44 Zandvoort
verkocht de slïjmpïlien van De erven
G. F. Metz. Ze zijn bekend als een
zacht en uitstekend laxeermiddel, in
doosjes van 40 stuks voor 35 cent
GIERSTRAAT 3
TELEF. 10437
BRANDSTOFFENHANDEL
Koudenhorn 10 - Gasthuislaan 54 - Velserstraat 31 - Kant. Zakstraat 8
PRIMA ENG. en BELG. ANTRAC., GIET- en BRECH-
COKES VOOR CENTR. VERWARMING
I TELEF. 10497 I
tend van veel wat er op en om de
aarde geschiedde, een kunst hadden
die als het ware daarvan de afspiege
ling was, maar een samengedrongen
ingehouden kunst die echter bewijst
hoe levend en rijk hun plastiek in deze
volstrekte gebondenheid kon zijn. Ook
deze veronderstelling, gevoegd bij de
anderen, zal mede een verklaring kun
nen zijn waarom deze geconcentreerde
kunst zóó sterk is en alleen op deze
wijze moest ontstaan. Of het uitvlie
gen van onze gedachten door de kos
mische ruimte en door het terugzien
in het verleden verband houdt met
onze vormelooze kunst, ook deze con
clusie zou te trekken zijn, doch alleen
dan wanneer wij geen zelf-scheppers
zijn. Indien het ons zou mogen geluk
ken èèns stijlvormers te worden, zou
den wij hoogstwaarschijnlijk alle cul
turen kunnen overtreffen. De gebon
denheid der Egyptenaren, het frontaal
gericht zijn hunner beelden, is niet een
stijfheid maar een sterkte als openba
ring van den weg des levens naar het
eeuwige en onvergankelijke.
Aan het eind van dezen weg heeft
de zwerver zijn doel bereikt in den
top der pyramiden: „AMENEMHAT
ziet de schoonheid der zon". De ar
chitectuur heeft nauwelijks meer iets
met bouwkunst gemeen, indien de
beeldhouwkunst haar overwoekert,
maar de Egyptische bouwkunst is zui
ver gebleven met een juist inzicht van
de toepassing der plastiek die onver
zettelijk eenige duizende jaren zich
handhaafde. Uit hun sterke gebonden
beeldhouwkunst is de komende klas
sieke vrije plastiek geboren die zich
bevrijdde uit de architectonische om
sluiting. Zoo is deze aloude architec
tuur, grootsch van allure, de moeder
van alle volgende kunsten geworden.
De geschiedenis der antieke wereld is
de onophoudelijke arbeid geweest van
de voleinding van een ideaal, de ver
overing van de vrijstaande mensche
lijke gestalte als de zuivere en wezen
lijke werkelijkheid. POLYKLET en
PHIDIAS veroverden het vrije beeld
als logische vrijmaking, dat eerst als
de zoogenaamde ruimtelooze toege
paste beeldhouwkunst ten slotte een
ruimtelijke plastiek werd. Deze
nieuwe vrijgemaakte kunst heeft nooit
de bedoeling gehad een objectieve
canon te zijn voor de styl-leer van an
dere culturen, wel kon zij beïnvloe
dend werken. PHIDIAS gaf als
scherpste uitdrukkings-mogelijkheid,
als eindresultaat, een gespannen plas
tiek die de Grieksche fresco-schilder
POLYGNOTOS aanving op zijn mu
ren. Het is een onvergeeflijke dwaas
heid der komende culturen geweest
deze kunst verder te willen dragen
als een absoluut geldige, zooals een
THORWALDSEN dit deed, omdat 'n
oude religieuse opvatting niet over te
dragen is. Maar in den tegenwoordi-
gen MAILLOL o.a. zien we eerst recht
een juist begrip van het klassisisme
herboren worden.
Nog eenmaal zien wij in het wereld
gebeuren een hechte eenheid tusschen
architectuur en plastiek. Het zijn de
zwijgzame arbeiders, de Gothiekers,
de meesters der koningskoppen, die
tegenover de Egyptenaren overwe
gend een architectonisch ornament
gaven, die diep-menschelijk in het
leven grijpt.
De luidruchtige, trotsche, anti-goti
sche Renaissancisten brachten een
vernieuwing van het antieke wereld-
gevoel in dien zin, dat hun antiek-go
tische kunst niet het klassieke heeft
hersteld door een nieuwe bouw-ge-
dachte, maar de Gothiek heeft voort
gezet; terwijl hun beelden niet volko
men klassiek zijn, omdat men telkens
een onzichtbare gothische nis achter
hen voelt staan.
(Wordt vervolgd).
THEO VAN REYN.